abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144647516
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 00:15 schreef agter het volgende:

[..]

Lach me niet uit.
Heb het zelf gezien op het zuidelijk halfrond. :)
In een trechter? Zal best, ik zie op het noordelijk halfrond het water ook 50% van de keren de andere kant op draaien.
-- <br />Pinpoint
pi_144647559

[ Bericht 33% gewijzigd door Za op 18-09-2014 01:06:33 ]
pi_144647576
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:00 schreef Perico het volgende:

[..]

Maar tot dan toe hebben ze alleen maar Boquete met iedere stap verder achter zich gelaten, in één richting... nooit een wijde bocht en dan de andere kant op... ook over de top, telkens dezelfde looprichting, steeds verder weg in een rechte lijn van Boquete.

Dan lijkt het mij toch onwaarschijnlijk dat je denkt: nou, dalijk hopelijk een bocht naar links en een pad terug en dan zijn we binnen twee uur weer terug in Boquete (nadat je al een uur of acht hebt gelopen).

Het lijkt mij logisch om dan de zekerheid van het teruggaan te kiezen, omdat het op een volgende dag vanaf het ochtendgloren dan wel te doen is (in een scenario, dat er geen ongeval is geweest en ook geen sprake van belagers).
Je vergeet hierbij dat in hun beleving de zekerheid van het einde van de trail net zo realistisch was als het begin.
En dichterbij moest zijn. Alle andere trails daar hebben een begin en eindpunt. Dat is niet altijd het zelfde punt, maar wel weer bij de bewoonde wereld. Ze waren ook pas een paar dagen in Boquete dus niet bekend met de omgeving.
pi_144647587
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 00:08 schreef Perico het volgende:

[..]

Die quebradas als toevalligheid zijn nog wel aardig ja, maar echt als reisdoel zijn ze vrij onbeduidend.

Voordat ze op de top waren zijn ze al een keer of vijf water overgestoken, zoals de Rio Pianista in deze korte video:

Dat ziet er spannender uit, in ieder geval. Ook snap ik de logica van het verdwalingsscenario die veel wordt aangehangen niet.

Okee, je doet een noodoproep omdat je verwacht nooit meer voor het duister ergens te komen, daar kan ik helemaal in mee gaan.

Maar vervolgens laat iedereen hen dan in de schemering juist het tropische bos induiken, naar rivieren, waar het nog veel sneller donker is.

Je weet toch echter dat Boquete, na een nacht waken op het pad, het liefst buiten het bos, dan een uurtje of zes teruglopen is. Dan aanvaard je toch je benarde lot en gaat niet meer verder experimenteren met doorlopen (in het scenario, zonder ongelukken, of vrijheidsberovingen etc.)
Dit bedoel ik dus ook.
Je bent verdwaald, je moet noodgedwongen in het bos overnachten, belt na 16.52 niet meer naar een alarmnummer omdat je namelijk op je telefoon wel kunt zien dat je geen bereik hebt :? , wordt wakker maar gaat dan nog verder het bos in ipv terug te keren.
je speelt dan op zeker en keert terug.

De kaart van Geruisloos, als die klop,t sterkt mij juist meer dat ze niet verdwaald waren.
Wat een pis-stukkie is t overal naar toe. En dan stond de rivier in de eerste dagen ook nog eens hartstikke laag!
En ook grappig, ik heb nu al diverse video's gezien en iedere keer duiken daar onverwacht koeien met boeren op!
het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat ze in 10 dagen niemand zijn tegengekomen of dat ze zo ontzettend verdwaald waren dat ze de weg niet terug konden vinden

dat plus de belgegevens en de onduidelijke tijdlijn van 1 april tot 13.00 uur blijf ik nog even lekker hangen aan mijn kant.

Lorre

PS over tijdlijn gesproken, wanneer wordt daar door jullie kenners daar een keer serieus aandacht aan besteed?
pi_144647599
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 00:54 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ja, maar er spelen ook andere factoren mee. Water in een wastafel kan bv. de 'verkeerde' kant op kolken door de vorm ervan.
Moet zijn: Nee, want er spelen alleen maar andere factoren mee. Voor zoiets kleins als een wastafel maakt noordelijk of zuidelijk niets uit. De wastafel waarmee je kunt zien op wel halfrond je bent, moet nog uitgevonden worden. Het is gewoon een broodje aap.
-- <br />Pinpoint
  donderdag 18 september 2014 @ 01:10:10 #206
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144647696
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:00 schreef Perico het volgende:

[..]

Maar tot dan toe hebben ze alleen maar Boquete met iedere stap verder achter zich gelaten, in één richting... nooit een wijde bocht en dan de andere kant op... ook over de top, telkens dezelfde looprichting, steeds verder weg in een rechte lijn van Boquete.

Dan lijkt het mij toch onwaarschijnlijk dat je denkt: nou, dalijk hopelijk een bocht naar links en een pad terug en dan zijn we binnen twee uur weer terug in Boquete (nadat je al een uur of acht hebt gelopen).

Het lijkt mij logisch om dan de zekerheid van het teruggaan te kiezen, omdat het op een volgende dag vanaf het ochtendgloren dan wel te doen is (in een scenario, dat er geen ongeval is geweest en ook geen sprake van belagers).
Dat lijkt inderdaad heel erg logisch. Maar als het idee van een lusvormig pad een basisaanname is, kun je ook redeneren: we moeten nu wel over de helft zijn, dus we kunnen beter doorlopen.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_144647713
Waar precies op de kaart ligt de Sendero Culebra uit deze video?
Ik kan het nergens vinden. ;(

donderdag 18 september 2014 @ 01:11:22 #208
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144647719
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:04 schreef jackie12 het volgende:

[...]

PS over tijdlijn gesproken, wanneer wordt daar door jullie kenners daar een keer serieus aandacht aan besteed?
Ik heb hem helemaal bijgewerkt tot 14 september en daar ben ik wel even mee bezig geweest |:(
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_144647739
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:10 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Dat lijkt inderdaad heel erg logisch. Maar als het idee van een lusvormig pad een basisaanname is, kun je ook redeneren: we moeten nu wel over de helft zijn, dus we kunnen beter doorlopen.
Gorray ik denk niet meer de volgende ochtend. Dan speel je op zeker en keert terug. Dan maar 8 uur lopen maar dan weet je dat je om 15 uur weer terug bent bij je hostel
pi_144647749
quote:

[..]

Dit bedoel ik dus ook.
Je bent verdwaald, je moet noodgedwongen in het bos overnachten, belt na 16.52 niet meer naar een alarmnummer omdat je namelijk op je telefoon wel kunt zien dat je geen bereik hebt :? , wordt wakker maar gaat dan nog verder het bos in ipv terug te keren.
je speelt dan op zeker en keert terug.

De kaart van Geruisloos, als die klop,t sterkt mij juist meer dat ze niet verdwaald waren.
Wat een pis-stukkie is t overal naar toe. En dan stond de rivier in de eerste dagen ook nog eens hartstikke laag!
En ook grappig, ik heb nu al diverse video's gezien en iedere keer duiken daar onverwacht koeien met boeren op!
het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat ze in 10 dagen niemand zijn tegengekomen of dat ze zo ontzettend verdwaald waren dat ze de weg niet terug konden vinden

dat plus de belgegevens en de onduidelijke tijdlijn van 1 april tot 13.00 uur blijf ik nog even lekker hangen aan mijn kant.

Lorre

Waarom lees je de antwoorden niet eens goed, ipv te reageren als een kind dat een speeltje wordt afgepakt. Je hebt commentaar op mensen die over verdwalen praten, tunnelvisie zeg je dan. Maar ben jij wel eens serieus op het verdwalen ingegaan, behalve door om je heen te schoppen dan.
pi_144647761
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:01 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

In een trechter? Zal best, ik zie op het noordelijk halfrond het water ook 50% van de keren de andere kant op draaien.
Ik heb het boven en onder de evenaar gezien. En gelezen op wiki. Dat kwam overeen.
Maar niet echt interessant voor de discussie in dit topic. :)
Make my day!
pi_144647853
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:11 schreef 11en30 het volgende:

Ten noordwesten van Boquete, ten zuiden van de continental divide.
Dus is in bos, niet in jungle. Zou ook beetje raar zijn, bankjes midden in de jungle
  donderdag 18 september 2014 @ 01:22:00 #213
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144647904
quote:

Dat is de mooie trek naar Las Cascadas Perdidas, de verloren watervallen.. meer westelijk van de Pianista.

Welkom in de wondere wereld, waar alles Culebra heet, ook de Rio Changuinola, maar de eigenlijke Rio Culebra, pas zo'n kleine veertig kilometer verderop begint.
pi_144647940
quote:

[..]

Dit bedoel ik dus ook.
Je bent verdwaald, je moet noodgedwongen in het bos overnachten, belt na 16.52 niet meer naar een alarmnummer omdat je namelijk op je telefoon wel kunt zien dat je geen bereik hebt :? , wordt wakker..
Wat is er onduidelijk aan het 'geen bereik hebben'?
Make my day!
pi_144647980
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 20:32 schreef Domnivoor het volgende:
Wil je nieuwe gegevens? Dinsdagavond voor de tv gaan zitten :)
Ga zeker kijken misschien worden we dan iets wijzer, ;)
  donderdag 18 september 2014 @ 01:32:29 #216
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144648063
quote:

Begint in de buurt van Bajo Mono en volgt dan noordwaarts zo'n beetje de loop van de Caldera.
  donderdag 18 september 2014 @ 01:32:36 #217
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144648067
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:22 schreef Perico het volgende:

[..]

Dat is de mooie trek naar Las Cascadas Perdidas, de verloren watervallen.. meer westelijk van de Pianista.

Welkom in de wondere wereld, waar alles Culebra heet, ook de Rio Changuinola, maar de eigenlijke Rio Culebra, pas zo'n kleine veertig kilometer verderop begint.
De Rio Changuinola heet lokaal Culebra en om verwarring te voorkomen noemen de kranten hem Culubre, net als die andere rivier in PILA :')
  donderdag 18 september 2014 @ 01:40:00 #218
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144648185
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:27 schreef vronie het volgende:

[..]

Ga zeker kijken misschien worden we dan iets wijzer, ;)
Ik weet niet of het komende dinsdag al in de uitzending is. Het kan ook een volgende aflevering zijn.
  donderdag 18 september 2014 @ 01:40:57 #219
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144648202
quote:
10s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:32 schreef Domnivoor het volgende:
De Rio Changuinola heet lokaal Culebra en om verwarring te voorkomen noemen de kranten hem Culubre, net als die andere rivier in PILA :')
Hahaha ja, en dan heb je de grote plaats Changuinola bij de kust... die hebben daar een kleiner park van La Amistad en dan posten toeristen allemaal foto's op Flickr: CHANGUINOLA...

En dan zitten ze daar, waar de rivier heel erg brede strandachtige oevers heeft.. en word je weer es op het verkeerde been gezet.. ik weet ook nog steeds niet waar dat Wekso jungle dorp zich bevindt daar, waar je als toerist met machetes kunt worden gewekt, in het Amistad Park.

Als ik zeg, in Culebra, heb ik het vast goed. ;(
pi_144648233
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:40 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ik weet niet of het komende dinsdag al in de uitzending is. Het kan ook een volgende aflevering zijn.
http://www.showbizznetwor(...)ieuwe-reeks-vermist/
We zien het wel ik volg toch altijd vermist
pi_144648247
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:13 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Waarom lees je de antwoorden niet eens goed, ipv te reageren als een kind dat een speeltje wordt afgepakt. Je hebt commentaar op mensen die over verdwalen praten, tunnelvisie zeg je dan. Maar ben jij wel eens serieus op het verdwalen ingegaan, behalve door om je heen te schoppen dan.
Ja daar ben ik van uit gegaan vanaf begin april tot begin augustus.

En ik reageer als een kind dat een speeltje wordt afgepakt?
Kom op zeg,

Ik reageer vanuit mijn denkwijze en sta nog steeds open voor alle mogelijke scenario's maar na bijna 6 maanden geloof ik niet meer in alleen verdwalen.
  donderdag 18 september 2014 @ 01:46:06 #222
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144648264
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:40 schreef Perico het volgende:

[..]

Hahaha ja, en dan heb je de grote plaats Changuinola bij de kust... die hebben daar een kleiner park van La Amistad en dan posten toeristen allemaal foto's op Flickr: CHANGUINOLA...

En dan zitten ze daar, waar de rivier heel erg brede strandachtige oevers heeft.. en word je weer es op het verkeerde been gezet.. ik weet ook nog steeds niet waar dat Wekso jungle dorp zich bevindt daar, waar je als toerist met machetes kunt worden gewekt, in het Amistad Park.

dat van die mirador, dat je er daar tig van hebt, wist ik trouwens niet, dank je.
pi_144648320
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:44 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Ja daar ben ik van uit gegaan vanaf begin april tot begin augustus.

En ik reageer als een kind dat een speeltje wordt afgepakt?
Kom op zeg,

Ik reageer vanuit mijn denkwijze en sta nog steeds open voor alle mogelijke scenario's maar na bijna 6 maanden geloof ik niet meer in alleen verdwalen.
Ik vind dit serieus interessant: wat is er nu precies tegen het verdwaal-scenario? Kun je me dat uitleggen? Welke punten kloppen niet?
Make my day!
  donderdag 18 september 2014 @ 01:57:42 #224
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144648398
Ik heb het nagekeken: al mijn iPhone 4 en 5s foto's zijn 72 bits, dus mag je langzamerhand aannemen dat de foto van Kris op de Mirador met een mobiele telefoon is genomen, dat schijnt daar de standaard voor te zijn.

En P's foto van dezelfde plek is met een iPhone 4 gemaakt, het Apple profiel geeft dat weg. Niet dat dat nieuwswaarde heeft, want die had hij in maart ook al.
  donderdag 18 september 2014 @ 01:58:51 #225
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144648410
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 01:40 schreef Perico het volgende:

[..]

:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')