Wat is volgens jou kamertemperatuur? Draag jij een sweatshirt of jas in je huis?quote:Op donderdag 18 september 2014 00:04 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ja in een dun hemdje en een korte broek
Wat zwam je nou weer, ik zeg toch zodra het licht werd gaan lopen om in beweging te zijnquote:Op donderdag 18 september 2014 00:05 schreef mig72 het volgende:
[..]
Twgwn de tijd van dageraad is het al wat warmer en bovendien kan niemand bewegend slapen.
Die quebradas als toevalligheid zijn nog wel aardig ja, maar echt als reisdoel zijn ze vrij onbeduidend.quote:Op woensdag 17 september 2014 23:37 schreef Stupidisco het volgende:
* ik verbaas me er sowieso over dat het vreemd zou zijn dat ze bij de 2e quebrada geen foto gemaakt hebben. Wat ik ervan gezien heb lijken die 1e en 2e quebrada ontzettend veel op elkaar. De eerste die je tegenkomt is leuk, nieuw en uniek. Maar de 2e is dan toch al een stuk minder interessant?
Tja, zal wel aan mij liggen dan...
Jullie dames snappen geen flauwe snars van de wetenschap. Luchtvochtigheid bevordert juist warmteretentie oftewel het voelt warmer aan. Koude lucht is altijd droger dan warme lucht.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:06 schreef agter het volgende:
[..]
Op de bank thuis slapen met 18 graden als min temp, werd ik ook wakker van de koude. En in NL is het niet eens vochtige, wat koude bevordert.
Dan nog moeten ze de nacht slapend door zien te brengwn. That defeats the purpose.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:06 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Wat zwam je nou weer, ik zeg toch zodra het licht werd gaan lopen om in beweging te zijn
In mijn scenario wisten ze niet dat het pad uiteindelijk dagen lopen is en waren in de veronderstelling dat ze eerder ergens verkeerd gelopen waren. Dat de weg terug dus langer lopen moest zijn dan doorlopen.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:08 schreef Perico het volgende:
[..]
Die quebradas als toevalligheid zijn nog wel aardig ja, maar echt als reisdoel zijn ze vrij onbeduidend.
Voordat ze op de top waren zijn ze al een keer of vijf water overgestoken, zoals de Rio Pianista in deze korte video:
Dat ziet er spannender uit, in ieder geval. Ook snap ik de logica van het verdwalingsscenario die veel wordt aangehangen niet.
Okee, je doet een noodoproep omdat je verwacht nooit meer voor het duister ergens te komen, daar kan ik helemaal in mee gaan.
Maar vervolgens laat iedereen hen dan in de schemering juist het tropische bos induiken, naar rivieren, waar het nog veel sneller donker is.
Je weet toch echter dat Boquete, na een nacht waken op het pad, het liefst buiten het bos, dan een uurtje of zes teruglopen is. Dan aanvaard je toch je benarde lot en gaat niet meer verder experimenteren met doorlopen (in het scenario, zonder ongelukken, of vrijheidsberovingen etc.)
quote:Op woensdag 17 september 2014 23:29 schreef agter het volgende:
Wist je ook dat water in bijv een trechter of een goot de andere kant op kolkt?
Nee iemand liet een weerskaart zien met daarin de temperaturen voor central Panama op die begindagen van april dit jaar. En de laagste was 18 graden meen ik.mij te herinneren.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:10 schreef Geruisloos het volgende:
Het was de eerste nacht waarschijnlijk maximaal 16-17 graden, mogelijk nog een stuk lager als je van een basistemperatuur uitgaat van onder de 25 graden op zeeniveau. Die 25 is redelijk aan de hoge kant namelijk.
[ afbeelding ]
Dus ja, je kunt vaststellen dat ze het redelijk koud hebben gehad als ze tussen de 1e en 2e crossing zouden zijn geweest.
Dan nog lig je daar wsl nogal hard, geen matrasje. Dus weinig slaap lijkt me wel de conclusie.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:08 schreef mig72 het volgende:
[..]
Jullie dames snappen geen flauwe snars van de wetenschap. Luchtvochtigheid bevordert juist warmteretentie oftewel het voelt warmer aan. Koude lucht is altijd droger dan warme lucht.
De 1e crossing is op meer dan 1000e meter hoogte. Iedere 100 meter verlaagt de temperatuur met ongeveer 0,65 graden. Dus reken maar uit.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:13 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nee iemand liet een weerskaart zien met daarin de temperaturen voor central Panama op die begindagen van april dit jaar. En de laagste was 18 graden meen ik.mij te herinneren.
Van het weerstation Alto Romero zeker? Of weerstation quelabra 1?quote:Op donderdag 18 september 2014 00:13 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nee iemand liet een weerskaart zien met daarin de temperaturen voor central Panama op die begindagen van april dit jaar. En de laagste was 18 graden meen ik.mij te herinneren.
Ik kan me niet voorstellen dat ik, als ik er toe in staat zou zijn en nog enige hoop zou hebben terug in de bewoonde wereld te komen, _geen_ foto zou nemen van een slaapplek/nood kampje. Vol goede moed, om later leuk te laten zien en een prachtig verhaal te hebben, maar ook met ruzie of angst om de conversatie later juist zo kort mogelijk te houden... want je weet 100% zeker dat familie en vrienden er toch naar gaan vragen (want die blijven natuurlijk nieuwsgierig, ook al vertel je ze 100x dat je er niet over wilt pratenquote:Op woensdag 17 september 2014 23:37 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Er kan sprake zijn van verdwaling danwel niet voor het donker terug kunnen zonder dat er paniek is. Echter is dit wat anders dan even een grappig/spannend avontuur meemaken en overnachten in de jungle en daar dan foto's van maken want dat maakt het verhaal achteraf zo leuk.
Foto's maken is naar mijn idee niet meer aan de orde geweest vanaf het moment dat er zich 'iets' heeft voorgevallen. En dat zou enkel het moment geweest kunnen zijn dat ze beseften dat ze niet meer voor het donker terugkunnen. De sfeer slaat op dat moment om en foto's maken is niet meer van belang*.
Zoals ik het zie hebben ze vanaf dit moment dus ook geen enkele foto meer gemaakt danwel de camera gebruikt als fotocamera. Ook de serie van 90 foto's zie ik niet als foto's op zich maar enkel als gevolg van het gebruik van de camera als ander gebruiksobject.
* ik verbaas me er sowieso over dat het vreemd zou zijn dat ze bij de 2e quebrada geen foto gemaakt hebben. Wat ik ervan gezien heb lijken die 1e en 2e quebrada ontzettend veel op elkaar. De eerste die je tegenkomt is leuk, nieuw en uniek. Maar de 2e is dan toch al een stuk minder interessant?
Tja, zal wel aan mij liggen dan...
Ik denk dat je teveel door een roze bril kijkt.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:17 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat ik, als ik er toe in staat zou zijn en nog enige hoop zou hebben terug in de bewoonde wereld te komen, _geen_ foto zou nemen van een slaapplek/nood kampje. Vol goede moed, om later leuk te laten zien en een prachtig verhaal te hebben, maar ook met ruzie of angst om de conversatie later juist zo kort mogelijk te houden... want je weet 100% zeker dat familie en vrienden er toch naar gaan vragen (want die blijven natuurlijk nieuwsgierig, ook al vertel je ze 100x dat je er niet over wilt praten![]()
).
Maar ja, misschien stonden Kris en Lisanne wel heel anders tegenover foto's... ze hebben ook geen boodschap achter gelaten, zelfs niet bij de laatste pogingen de hulpdiensten te bellen, toen ze (of degene die nog over was) toch echt wel een sterk vermoeden gehad moet hebben dat het niet meer zou lukken te overleven. En dan toch nog geen 'dag pap en mam' op video of in een textje? Ook al kan je 'm niet versturen, dat soort dingen blijven gewoon op de telefoon of camera tot iemand 'm ooit vind.
Ik geloof dat die kaart voor Boquete was maar weet het niet meer zeker.Jullie kunnen het zelf opzoeken ook.Accuweather oid.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:16 schreef SAJ het volgende:
[..]
Van het weerstation Alto Romero zeker? Of weerstation quelabra 1?
Het dichtstbijzijnde weerstation met historische data is David, onder Boquete en bijna op zeeniveau. Op 2 april om 8:00 was daar de temperatuur 26 graden. Dit zal in de nacht dus nog een stuk lager geweest zijn, maar die info is niet beschikbaar.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:19 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ik geloof dat die kaart voor Boquete was maar weet het niet meer zeker.Jullie kunnen het zelf opzoeken ook.Accuweather oid.
Ik geloof niet dat er een weerstation is in de jungle.
jij bedoelt dit cynisch?quote:Op woensdag 17 september 2014 20:43 schreef SAJ het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat die gidsen allemaal samenspannen
toeval, ligt o.a. aan hoe de riolering gelegd is. Het heeft dus niets met het noordelijk of zuidelijk halfrond te maken.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:15 schreef agter het volgende:
[..]
Lach me niet uit.
Heb het zelf gezien op het zuidelijk halfrond.
Voor wat het waard is:quote:Op donderdag 18 september 2014 00:17 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat ik, als ik er toe in staat zou zijn en nog enige hoop zou hebben terug in de bewoonde wereld te komen, _geen_ foto zou nemen van een slaapplek/nood kampje. Vol goede moed, om later leuk te laten zien en een prachtig verhaal te hebben, maar ook met ruzie of angst om de conversatie later juist zo kort mogelijk te houden... want je weet 100% zeker dat familie en vrienden er toch naar gaan vragen (want die blijven natuurlijk nieuwsgierig, ook al vertel je ze 100x dat je er niet over wilt praten![]()
).
Maar ja, misschien stonden Kris en Lisanne wel heel anders tegenover foto's... ze hebben ook geen boodschap achter gelaten, zelfs niet bij de laatste pogingen de hulpdiensten te bellen, toen ze (of degene die nog over was) toch echt wel een sterk vermoeden gehad moet hebben dat het niet meer zou lukken te overleven. En dan toch nog geen 'dag pap en mam' op video of in een textje? Ook al kan je 'm niet versturen, dat soort dingen blijven gewoon op de telefoon of camera tot iemand 'm ooit vind.
Beetje off topic, maar in dit geval werd het getoond met een trechter en een drinkfles. Zowel boven als onder de evenaar. En ja, het kolkte de ander kant op.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:24 schreef Fukushima het volgende:
[..]
toeval, ligt o.a. aan hoe de riolering gelegd is. Het heeft dus niets met het noordelijk of zuidelijk halfrond te maken.
Nee, ik zeker niet, en jouw verhalen dat het niet koud was onder 19 graden door luchtvochtigheid al helemaal niet.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:19 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ik geloof dat die kaart voor Boquete was maar weet het niet meer zeker.Jullie kunnen het zelf opzoeken ook.Accuweather oid.
Ik geloof niet dat er een weerstation is in de jungle.
Die info is wel beschikbaar. Het is zelfs hoger geweest dan wat ik inschatte:quote:Op donderdag 18 september 2014 00:24 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Het dichtstbijzijnde weerstation met historische data is David, onder Boquete en bijna op zeeniveau. Op 2 april om 8:00 was daar de temperatuur 26 graden. Dit zal in de nacht dus nog een stuk lager geweest zijn, maar die info is niet beschikbaar.
Haal van die nachttemperatuur zo'n 6,5 graad vanaf en je zit op de temperatuur die ongeveer geheerst moet hebben bij de 1e crossing.
Ach gegevens en bewijs gaan altijd 'experts' overstemmen.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:28 schreef SAJ het volgende:
[..]
Nee, ik zeker niet, en jouw verhalen dat het niet koud was onder 19 graden door luchtvochtigheid al helemaal niet.
De jungle expert die het gebied kent heb ik wat hoger zitten:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)rk-van-derde-n.dhtml
Te weinig kleding en koud dus
Geen foto's de eerste paar dagen is zeker goed te verklaren. Als de overleving langer heeft geduurd dan zou je wel weer eerder een boodschap verwachten, maar we weten gewoon niet wat er is gebeurd in de tussentijd. Misschien was de situatie gewoon niet meer te bevatten en is er geen enkele voorstelling van te maken.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:24 schreef agter het volgende:
[..]
Voor wat het waard is:
Ik heb al een keer hier gepost dat ik (met een groep van 12) 's nachts achter gelaten was in een woestijn in Marokko door onze gids. De volgende dag zijn twee mannen van onze groep op pad gegaan richting bewoonde wereld door de woestijn, weinig water, maar met GPS. Allemaal goed afgelopen enzo.
Maar niemand, maar dan ook niemand van al die mensen heeft foto's daarvan.
Niet de mensen die afwachten, niet die twee mannen die gingen lopen.
In mijn foto-reportage is de volgenden foto het bezoek aan een schooltje.
Geen foto's geeft voor mij alleen maar aan: niet leuk.
Die info is misleidend, omdat het de data gebruikt van David. Kijk maar:quote:Op donderdag 18 september 2014 00:28 schreef mig72 het volgende:
[..]
Die info is wel beschikbaar. Het is zelfs hoger geweest dan wat ik inschatte:
http://www.accuweather.co(...)april-weather/257726
Redenerend van wat ik mee gemaakt heb:quote:Op donderdag 18 september 2014 00:29 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Geen foto's de eerste paar dagen is zeker goed te verklaren. Als de overleving langer heeft geduurd dan zou je wel weer eerder een boodschap verwachten, maar we weten gewoon niet wat er is gebeurd in de tussentijd. Misschien was de situatie gewoon niet meer te bevatten en is er geen enkele voorstelling van te maken.
Maar denk jij echt dat ze lekker geslapen hebben, die eerste nacht?quote:Op donderdag 18 september 2014 00:29 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ach gegevens en bewijs gaan altijd 'experts' overstemmen.
Dat is weer een ander uiterste. Maar dat een nachtje buiten in weinig kleding zonder enig comfort geen pretje is lijkt me wel duidelijkquote:Op donderdag 18 september 2014 00:29 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Koud genoeg om vermagerd en vermoeid aan onderkoeling te bezwijken?
quote:Op woensdag 17 september 2014 23:40 schreef mig72 het volgende:
Honden hebben mij altijd snel door als ik stiekem in de bosjes lig te gluren op mensen in het park.
Er is een plausibel scenario dat ze niet meer samen waren na een ongeluk. Zou je dan een selfi maken?quote:Op donderdag 18 september 2014 00:29 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Geen foto's de eerste paar dagen is zeker goed te verklaren. Als de overleving langer heeft geduurd dan zou je wel weer eerder een boodschap verwachten, maar we weten gewoon niet wat er is gebeurd in de tussentijd. Misschien was de situatie gewoon niet meer te bevatten en is er geen enkele voorstelling van te maken.
Nou kom maar op met je gegevens en bewijs danquote:Op donderdag 18 september 2014 00:29 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ach gegevens en bewijs gaan altijd 'experts' overstemmen.
Rond de evenaar kun je water door een trechter laten lopen zonder dat het kolkt. Het valt er gewoon doorheen. Je moet de trechter wel stil houden.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:27 schreef agter het volgende:
[..]
Beetje off topic, maar in dit geval werd het getoond met een trechter en een drinkfles. Zowel boven als onder de evenaar. En ja, het kolkte de ander kant op.
Heb helaas niet gevraagd wat het water doet op de evenaar, maar heb me dat wel vaak afgevraagd.
Ik bedoelde de gegevens uit die weerkaarten.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:41 schreef SAJ het volgende:
[..]
Nou kom maar op met je gegevens en bewijs dan
Maar daaronder kolkt het wel anders dan bij ons in NL. Dat is toch gewoon een feit?quote:Op donderdag 18 september 2014 00:44 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Rond de evenaar kun je water door een trechter laten lopen zonder dat het kolkt. Het valt er gewoon doorheen. Je moet de trechter wel stil houden.
hadden ze niet een deken liggen op hun bed?quote:Op donderdag 18 september 2014 00:45 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ik bedoelde de gegevens uit die weerkaarten.
Piepklein detail: nu je de rivieren een kleurtje hebt gegeven, zou je de río Velorio (die van de vierde brug) ook een stukje kunnen inkleuren.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:10 schreef Geruisloos het volgende:
Het was de eerste nacht waarschijnlijk maximaal 15-17 graden, mogelijk nog een stuk lager als je van een basistemperatuur uitgaat van onder de 25 graden op zeeniveau. Die 25 is redelijk aan de hoge kant namelijk.
[ afbeelding ]
Dus ja, je kunt vaststellen dat ze het redelijk koud hebben gehad als ze nabij de 1e crossing zouden zijn geweest.
Je bent een troll, maar wel 'n aparte.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:51 schreef mig72 het volgende:
Raar maar ik kan heel even geen verbinding meer maken op mijn computer. Jullie zullen moeten wachten.
Ja, maar er spelen ook andere factoren mee. Water in een wastafel kan bv. de 'verkeerde' kant op kolken door de vorm ervan.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:48 schreef agter het volgende:
[..]
Maar daaronder kolkt het wel anders dan bij ons in NL. Dat is toch gewoon een feit?
OK, doen we!quote:Op donderdag 18 september 2014 00:51 schreef mig72 het volgende:
Raar maar ik kan heel even geen verbinding meer maken op mijn computer. Jullie zullen moeten wachten.
Ah, duidelijk!quote:Op donderdag 18 september 2014 00:54 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ja, maar er spelen ook andere factoren mee. Water in een wastafel kan bv. de 'verkeerde' kant op kolken door de vorm ervan.
Ja, en de graancirkels zijn er ook ronder.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:14 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wist je dat het gras ook groener aan de andere kant groeit?
Maar tot dan toe hebben ze alleen maar Boquete met iedere stap verder achter zich gelaten, in één richting... nooit een wijde bocht en dan de andere kant op... ook over de top, telkens dezelfde looprichting, steeds verder weg in een rechte lijn van Boquete.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:11 schreef Grijzemassa het volgende:
In mijn scenario wisten ze niet dat het pad uiteindelijk dagen lopen is en waren in de veronderstelling dat ze eerder ergens verkeerd gelopen waren. Dat de weg terug dus langer lopen moest zijn dan doorlopen.
Kan ook dat ze eerst een eind stroomafwaarts zijn gelopen en daarna het hele stuk weer terug volgens iemand hier. Dan is de jeans als laatste van de vondsten achtergebleven.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:57 schreef Za het volgende:
Kan iemand misschien bij benadering zeggen op welke dag Kris haar spijkerbroek zou hebben "achtergelaten" bij de rivier?
(op 4 km vanaf de Quebrada zien ik dus dat zou dag 1 kunnen zijn geweest?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |