abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_144484127
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kwadraat afsplitsen gebruik ik als er geen eenvoudige ontbinding (x+p)(x+q) te vinden valt, alhoewel het in principe altijd mogelijk is. En ik durf te vermoeden dat jij de ontbinding (x-1+√2)(x-1-√2) niet eenvoudig ziet.

[..]

Het antwoord op wat je bedoelt zal ongetwijfeld 'ja' zijn, maar probeer wat te letten op je wijze van formuleren. Dit lijkt nergens op.

[..]

Probeer je te herinneren waarom je bij het oplossen van (tweedegraads) vergelijkingen altijd eerst ging zorgen dat rechts slechts een =0 overbleef. Dat was omdat

Als pq=0, dan MOET p=0 OF q=0.

Iets wat voor ieder ander willekeurig getal achter het =-teken natuurlijk nooit geldt.
Als pq=1 dan geldt er helemaal niet dat p=1 of q=1. Wat je opschrijft in post #16 hierboven klopt dus helemaal niet.
Ik heb nog een vraagje:

Solve the following equation for x:
3x 4x+2 = 8

Ik had:

3x 4x+2 = 8 wanneer (12)x 42 = 8, and so 12sup]x[/sup] = 1/2

Dus ik had als eindantwoord: x = ln 1/2 / ln 12

Echter zegt het antwoordenboek:



pi_144484208
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:21 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ik heb nog een vraagje:

Solve the following equation for x:
3x 4x+2 = 8

Ik had:

3x 4x+2 = 8 wanneer (12)x 42 = 8, and so 12sup]x[/sup] = 1/2

Dus ik had als eindantwoord: x = ln 1/2 / ln 12

Echter zegt het antwoordenboek:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Beide antwoorden zijn correct, immers  \ln (\dfrac{1}{a}) = - \ln (a)
pi_144484263
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:24 schreef Novermars het volgende:

[..]

Beide antwoorden zijn correct, immers  \ln (\dfrac{1}{a}) = - \ln (a)
Aha duidelijk, maar hoe komen ze aan -2 i.p.v. -1/2 ? Ik weet wel dat delen door een breuk vermenigvuldiging met het omgekeerde is, maar dan zou het resulteren tot -1.

[ Bericht 4% gewijzigd door Super-B op 13-09-2014 14:32:23 ]
pi_144484354
x

[ Bericht 99% gewijzigd door Super-B op 13-09-2014 14:36:39 ]
pi_144484375
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:26 schreef Super-B het volgende:

[..]

Aha duidelijk, maar hoe komen ze aan -2 i.p.v. -1/2 ? Ik weet wel dat delen door een breuk vermenigvuldiging met het omgekeerde is, maar dan zou het resulteren tot -1.
Kijk eens goed naar de post waar je op reageert.
pi_144484421
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:31 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar de post waar je op reageert.
Ja klopt.. Ben alleen benieuwd hoe het antwoordenboek aan -2 komt.
pi_144484483
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:32 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ja klopt.. Ben alleen benieuwd hoe het antwoordenboek aan -2 komt.
 \ln (\dfrac{1}{a}) = - \ln (a)

 \ln (\dfrac{1}{2}) = - \ln (2)
pi_144484518
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:34 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

 \ln (\dfrac{1}{a}) = - \ln (a)

 \ln (\dfrac{1}{2}) = - \ln (2)
Oh zo.. Ja ik interpreteerde het anders... ;) Thanks.
pi_144484524
Nog één voor het oplossen van x:

4x - 4x-1 = 3x+1 - 3x

Ik heb dit herschreven tot:

4x - 4x * 4-1 = 3x * 31 * 3x

Dit resulteert tot:

4-1 = 31 .... De getallen met de exponent x valt dus weg en dit wordt het dan en hier klopt dan ook geen kant van....

[ Bericht 0% gewijzigd door Super-B op 13-09-2014 14:43:35 ]
pi_144484602
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:36 schreef Super-B het volgende:
Nog één voor het oplossen van x:

4x - 4x-1 = 3x+1 - 3x

Ik heb dit herschreven tot:

4x - 4x * 4-1 = 3x * 3-1 3x

Dit resulteert tot:

4-1 = 31 .... De getallen met de exponent x valt dus weg en dit wordt het dan en hier klopt dan ook geen kant van....
Van de tweede vergelijking klopt de linkerkant nog.
Verder niks, wat ben je aan het doen?
welke regels pas je toe?
pi_144484614
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:36 schreef Super-B het volgende:

[..]

Oh zo.. Ja ik interpreteerde het anders... ;) Thanks.
Ik zou nog eens goed naar de rekenregels voor logaritmen kijken, als je daar goed mee bekend bent is dit een fluitje van een cent.
ln 1/2 = ln 2-1 = -1 * ln 2
pi_144484625
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:39 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Van de tweede vergelijking klopt de linkerkant nog.
Verder niks, wat ben je aan het doen?
welke regels pas je toe?
Oeps aan de rechterkant moet het exponent 1 zijn i.p.v. -1.
pi_144484651
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:39 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Van de tweede vergelijking klopt de linkerkant nog.
Verder niks, wat ben je aan het doen?
welke regels pas je toe?
Ik dacht ik schrijf ze los van elkaar en dan trek ik de grondgetallen, die hetzelfde zijn, met het exponent x van elkaar af..
pi_144484677
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:40 schreef Super-B het volgende:

[..]

Oeps aan de rechterkant moet het exponent 1 zijn i.p.v. -1.
Dan is ie nog niet goed.
pi_144484680
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:40 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Ik zou nog eens goed naar de rekenregels voor logaritmen kijken, als je daar goed mee bekend bent is dit een fluitje van een cent.
ln 1/2 = ln 2-1 = -1 * ln 2

Ik heb wel eens van logaritmes gehoord, maar de materie zelf is nieuw voor mij. Mijn vooropleidingen zijn de havo en het propedeuse jaar van het hbo. Ik zit nu in het eerste jaar van een wo opleiding. De materie die aan bod komt zijn grotendeels nieuw voor me.
pi_144484695
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:43 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Dan is ie nog niet goed.
Vermenigvuldigingsteken moest tussen de laatste twee grondgetallen (3).
pi_144484949
De FOK!-bibliografie:

Basisschool
Spijkerreeks?

Middelbareschool
Getal en Ruimte
Basisboek wiskunde

Hoger onderwijs

Algemeen/Multidisciplinair
J. Stewart, Calculus, Early Transcendentals, Cengage Learning 2007(?)
C.P. Simon & L. Blume, Mathematics for Economists , W.W. Norton & Company 1994

Analyse
S. Abbot, Understanding Analysis, Springer 2010(?)
T.M. Apostel, Calculus, Vol. II, John Wiley & Sons 1969
Rudin, Principles of Mathematical Analysis

Topologie
Munkres, Topology

Lineaire Algebra
Lay, Linear Algebra and Aplications
H. Minc, Nonnegative Matrices, John Wiley and Sons 1988
P. Lancaster & M. Tismenetsky, The theory of matrices, Academic Press 1985
A. Berman & R.J. Plemmons, Nonnegative matrices in the mathematical sciences, Academic Press 1979

Discrete Wiskunde
R.P. Grimaldi, Discrete and combinatorial mathematics. An applied introduction, Addison-Wesley Publishing Company 1989

Lineair en Niet-Lineair Programmeren

Kansberekening en (Wiskundige) Statistiek
A. Azzalini, Statistical Inference Based on the likelihood, Chapman & Hall/CRC 1996
Miller & Miller, Mathematical Statistics with Applications, (...)

(Mogen we van FOK! links plaatsen naar copyrighted materiaal, dus pdf's van boeken?)

TO DO: Meer boeken, structuur bepalen van verwijzing
pi_144485357
Wow... Ik heb hier een hele simpele functie die ik niet weet op te lossen, maar dat komt omdat er zowel links en recht een x staat... en omdat er een +32 staat. Als die +32 er niet stond, kon je gemakkelijk de 6/2 = 3 methode toepassen... toch geprobeerd, maar heb het gevoel alsof het compleet fout is. :P

''Bereken wat x is'.'
x = 9/5 * x + 32

Simpel te herschrijven tot x = 9x/5 + 32

Vervolgens steeds de 6/2 = 3 methode toepassen en de +32 tijdelijk wegdenken:

9x/x = x/5 + 32

9 = x/5 + 32

x= 9 * 5 + 32

x = 77
pi_144485488
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 15:08 schreef Super-B het volgende:
Wow... Ik heb hier een hele simpele functie die ik niet weet op te lossen, maar dat komt omdat er zowel links en recht een x staat... en omdat er een +32 staat. Als die +32 er niet stond, kon je gemakkelijk de 6/2 = 3 methode toepassen... toch geprobeerd, maar heb het gevoel alsof het compleet fout is. :P

''Bereken wat x is'.'
x = 9/5 * x + 32

Simpel te herschrijven tot x = 9x/5 + 32

Vervolgens steeds de 6/2 = 3 methode toepassen en de +32 tijdelijk wegdenken:

9x/x = x/5 + 32

9 = x/5 + 32

x= 9 * 5 + 32

x = 77
x - (9/5)x = 32
-(4/5)x = 32
x = -40
pi_144485541
:')
pi_144485551
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 15:11 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

x - (9/5)x = 32
-(4/5)x = 32
x = -40
Had ik moeten weten. |:( |:(
pi_144487138
quote:
Het enige juiste antwoord, ja. Zelfs een brugklasser kan dit.
  zaterdag 13 september 2014 @ 17:19:36 #48
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144488822
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:41 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ik dacht ik schrijf ze los van elkaar en dan trek ik de grondgetallen, die hetzelfde zijn, met het exponent x van elkaar af..
Welke rekenregel zou je daarvoor willen toepassen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144491530
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 17:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welke rekenregel zou je daarvoor willen toepassen?
Geen idee. :P
pi_144492062
Deel beide kanten eens door  3^x.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')