abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144473283
WEG MET ZEURPIETEN!

Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

http://fok.nl/666251

quote:
De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.

Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.

Facebooksites ploppen uit de grond!

https://www.facebook.com/(...)HEMA/710113499069520

Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Hier verder.

Roetpieten de oplossing?
Zonder wrijving geen glans
pi_144473304
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Ik ben verre van een racist :)
Dat lijkt me ook weer wat overdreven.
pi_144473321
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zie ginds komt de vluchtelingen boot uit Afrika al aan
Hij brengt ons asiel zoekers en criminelen
Ik zie ze als staan
Hoe huppelen de tasjes rovers
Het dek op een neer
Hoe gaan de UWV briefjes al heen en al weer

De zwarte staan te lachen en roepen ons reeds toe
wij nemen jullie land over
En weten al Hoe
3,5 voor de moeite. Volgende keer meer je best doen hoor. Jammer, geen sticker verdient.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_144473332
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:35 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook weer wat overdreven.
Ik heb zo mijn politiek voorkeur. Maar racistisch ben ik zeker niet.
pi_144473377
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 22:32 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Het wrange is natuurlijk dat, had quincy en kornuiten er niet zo hard en met een gestrekt been erin gegaan, ze vanzelf "hun zin" hadden gekregen.

Ieder jaar veranderen ze wel iets, soms werkt het, soms niet, maar je komt er vanzelf op een natuurlijke manier.

Mensen zijn gaan reageren op de agressieve manier waarmee de boodschap verkondigt werd, "je past het nu aan, of anders!!!!"
Tel daarbij op het gemak waarmee miljoenen Nederlanders, getint en blank!, als racist worden weg gezet en je hebt het feest compleet.

Je ziet het hier toch ook? "ludiek" de sint aanvallen voor de ogen van 1000den kinderen zien ze als geoorloofd en "geweldloos protest"

Ieder voorval slepen ze erbij om hun gelijk te halen, bijvoorbeeld die papuavrouw op de maliebaan.
Was natuurlijk helemaal fout en niet goed te praten.

Wel is het zo dat in de miljoenengroep van Nederlandse pro-piet fans, mensen zitten uit alle lagen van de bevolking, dus helaas ook de minder ontwikkelde.

Het enige wat ze nu bereiken is dat het sintfeest MET zwarte piet nog voor jaren en jaren gevierd gaat worden zoals het altijd was, juist nu.
Helemaal mee eens.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_144473437
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Ik ben verre van een racist :)
Ik kwam dit ergens tegen en dacht, laat ik het eens kopieren in dit topic :)
okee.. dus je vindt het ook smerig
pi_144473502
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

okee.. dus je vindt het ook smerig
Smerig? Ik hou van grove humor. Maakt me geen reet uit over wat het dan gaat. Nu klopt er van dit liedje geen ene moer dus echt serieus te nemen valt het niet.
pi_144473585
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:39 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Smerig? Ik hou van grove humor. Maakt me geen reet uit over wat het dan gaat. Nu klopt er van dit liedje geen ene moer dus echt serieus te nemen valt het niet.
Je vind het leuk en je snapt niet dat het helemaal niet leuk is ?
pi_144473713
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

3,5 voor de moeite. Volgende keer meer je best doen hoor. Jammer, geen sticker verdient.
Veel te genereus: bij lange na niet het juiste aantal lettergrepen, taalfouten, typfouten en geen rijm. Dat is gewoon een 0. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144473931
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je vind het leuk en je snapt niet dat het helemaal niet leuk is ?
:O
pi_144473941
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Veel te genereus: bij lange na niet het juiste aantal lettergrepen, taalfouten, typfouten en geen rijm. Dat is gewoon een 0. ;)
Tja, ik heb betere gezien.

Vroeger op de lagere school zongen we altijd,

Daar hoog in de bergen daar woont sinterklaas
Die smeerde zijn reet in met zwitserse kaas
......

Verder vergeten, ook geen idee waar het vandaan kwam, maar het was echt niet racistisch of discriminerend bedoeld tegen de Zwitsers.
pi_144474137
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 september 2014 20:57 schreef Iblardi het volgende:

[..]

[..]

De uitzondering ter bevestiging van de regel.
pi_144474222
Rutger trekt baard van Sinterklaas af:
OOHH OOHH WAT EEN GEWELD!!!

Vrij ludieke actie.
pi_144474392
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 20:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zeker...... mensen afzeiken vanwege hun afkomst...
Deed Wilders ook met "minder Marokkanen" en achteraf gaan liegen dat hij niet iedereen bedoelt, maar alleen de foute jongeren.
Onzin. Het is nu eenmaal een statistisch feit dat er veel meer criminelen zijn onder de importMarokkanen en dat minder Marokkanen dus ook tot minder problemen leidt. Je weet wel: selectie van laaggeschoolde arbeiders die het vuile werk doen, dus selectie van onderklasse. Dit in contrast met bijv. de Bosnische immigranten die vooral uit de bovenklasse komen en die het logischerwijze beter doen dan de modale Nederlander. Met de nationaliteit heeft het geen fuck te maken, dat heb ik jou eerder vandaag al uitgelegd maar jij leest nogal slecht als het jou uitkomt. Het was volstrekt duidelijk dat Wilders niet stelde dat alle Marokkanen rotte appels zijn en dat de brave Marokkanen dus geen reden hebben om zich beledigd te voelen, het was eveneens volstrekt duidelijk dat Wilders hen niet weg wil sturen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 13-09-2014 00:12:09 ]
#NoDAPL
pi_144474465
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 23:59 schreef Ceberut het volgende:
Rutger trekt baard van Sinterklaas af:
OOHH OOHH WAT EEN GEWELD!!!

Vrij ludieke actie.
Kom je met je poten aan iemand?

X ja
0 nee

Geweld dus, leuker kan ik het niet maken, makkelijker ook niet.

Edit,

Ook absoluut niet goed te praten trouwens, jammer dat een paar stevige kerels hem niet naar buiten brachten en die mijter stopten daar waar de zon niet schijnt.

wel leuk die donkere kindjes die daar vol ontzag naar zwarte piet zaten te kijken, zo schattig.
pi_144474507
Ter informatie, het is nu reeds tientallen (50-60 als ik me goed herinner) gebeurd dat de nationaliteit is afgepakt. De verantwoordelijke bewindspersoon vertelde dit laatst trots off the record tegen een journalist. Nu mag het helaas enkel nog voor meerdere zeer zware misdrijven.
#NoDAPL
pi_144474541
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Onzin. Het is nu eenmaal een statisch feit dat er veel meer criminelen zijn onder de importMarokkanen
dat is een feit, maar het is ook een feit dat wilders dit feit misbruikt om voortdurend bevolkingsgroepen af te zeiken, te minachten te criminaliseren en in dit geval zat Wilders zijn aanhang op te zwepen tot etnische haat. Typisch volksmennertje,, een haatiman
pi_144474746
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:05 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Kom je met je poten aan iemand?

X ja
0 nee

Geweld dus, leuker kan ik het niet maken, makkelijker ook niet.

Edit,

Ook absoluut niet goed te praten trouwens, jammer dat een paar stevige kerels hem niet naar buiten brachten en die mijter stopten daar waar de zon niet schijnt.

wel leuk die donkere kindjes die daar vol ontzag naar zwarte piet zaten te kijken, zo schattig.

Ik neem aan dat dit een ironische manier was om te laten zien hoe 'leuk' het is als je voor die kindjes het feest verpest. Niet doen dus, NederSurinamers.
#NoDAPL
pi_144474767
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Onzin. Het is nu eenmaal een statistisch feit dat er veel meer criminelen zijn onder de importMarokkanen en dat minder Marokkanen dus ook tot minder problemen leidt. Je weet wel: selectie van laaggeschoolde arbeiders die het vuile werk doen, dus selectie van onderklasse. Dit in contrast met bijv. de Bosnische immigranten die vooral uit de bovenklasse komen en die het logischerwijze beter doen dan de modale Nederlander. Met de nationaliteit heeft het geen fuck te maken, dat heb ik jou eerder vandaag al uitgelegd maar jij leest nogal slecht als het jou uitkomt. Het was volstrekt duidelijk dat Wilders niet stelde dat alle Marokkanen rotte appels zijn en dat de brave Marokkanen dus geen reden hebben om zich beledigd te voelen, het was eveneens volstrekt duidelijk dat Wilders hen niet weg wil sturen.
Juist, maarre... Wat doet dit hier?
pi_144474830
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

dat is een feit, maar het is ook een feit dat wilders dit feit misbruikt om voortdurend bevolkingsgroepen af te zeiken, te minachten te criminaliseren en in dit geval zat Wilders zijn aanhang op te zwepen tot etnische haat. Typisch volksmennertje,, een haatiman
Hij is een volksmenner, of dat hij de hele groepen afzeikt weet ik niet, hij is nu eenmaal die liever niet met meel in de mond spreekt dus vertelt hij niet elke keer "maar er zijn natuurlijk ook veel Marokkanen die het prima doen, zij zijn van harte welkom...". Dat deed hij in het begin trouwens wel nog regelmatig, toen benadrukte hij vaak dat het hem enkel te doen is om de rotte appels.
#NoDAPL
pi_144474840
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:12 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Juist, maarre... Wat doet dit hier?
Zomaar een gek idee, je kan even op het citaat klikken en zien waar dat citaat stond. :?
#NoDAPL
pi_144475874
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zomaar een gek idee, je kan even op het citaat klikken en zien waar dat citaat stond. :?
Ja, het begon met een behoorlijk zwak "sinterklaasliedje", wat Bosnie, PVV,Wilders en marokanen ermee te maken hebben met zwarte piet, is mij een raadsel, maar goed leef je uit.
pi_144475971
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:42 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Ja, het begon met een behoorlijk zwak "sinterklaasliedje", wat Bosnie, PVV,Wilders en marokanen ermee te maken hebben met zwarte piet, is mij een raadsel, maar goed leef je uit.
Lees wat beter het citaat wat ik keurig in mijn reactie plaatste en je begrijpt het hopelijk wel, of je begrijpt dan hopelijk dat je die vraag aan de verkeerde persoon stelt aangezien ik slechts reageerde op de persoon die het aansneed. Prima trouwens dat hij dat deed, ik heb daar i.t.t. jou geen probleem mee.
#NoDAPL
pi_144476147
Door die hele liedjes affaire wordt daarmee niet het vieren op traditionele wijze veel meer gestimuleerd dan ooit? btw valt me nog mee dat Anouk niet de songwriter is lol.
pi_144476296
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 20:21 schreef Ceberut het volgende:

[..]

En ondertussen hebben we in Nederland geen zwarte ministers en een zwarte minister-president zou onbespreekbaar zijn.
We hebben best veel "zwarte" (jouw woordkeuze, ik zou spreken over donkergekleurde mensen, zwart zijn ze niet en het slaat bovendien slechts op de kleur van hun huid, een mens kan geen kleur zijn) parlementariërs gehad, geen een van hen was ministeriabel. Wel zaten er fraudeurs tussen en mensen die gewoon weg onvoldoende intelligent waren en onvoldoende ervaring hadden voor zo'n baan. Dat is zeker ook de schuld van de "blanke" Nederlanders? :')

quote:
De rollen tussen zwart en blank wordt door middel van dit "kinderfeestje" aan kinderen duidelijk gemaakt. Deze geïndoctrineerde kinderen vormen de maatschappij van de toekomst.
Ik garandeer je dat het op mijn perceptie geen enkele invloed heeft gehad. De Antilliaan op mijn school die mensen bedreigde en sloeg - de tweede allochtonen die ik tegenkwam in mijn leven - daarentegen wel. ;)
Serieus, jij schoffeert alle autochtone Nederlanders met deze domme insinuatie (dat ze donker gekleurde mensen als minderwaardig zouden gaan zien omdat ZP toevallig zwart geschminkt is) en jij disqualificeert jezelf met deze insinuatie voor deze discussie.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')