abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144481569
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:10 schreef Gorraay het volgende:
Een vraag die opkomt is: waarom zijn ze in al die dagen niemand tegengekomen? Antwoord: ze zijn, door welke oorzaak ook, van het pad geraakt. Als er geen misdaad in het spel is hebben ze, door de moeilijkheid van het terrein en door toenemende uitputting, maar kleine afstanden kunnen afleggen, en misschien liepen ze ook niet steeds in dezelfde richting.
Omdat dat deel van de trail niet waanzinnig druk belopen is?
Het lijkt erg onwaarschijnlijk om daar van het pad af te geraken dus dat lijkt mij niet aannemelijk.
Het idee dat ze door uitputting zo erg langzaam liepen gaat er bij mij niet in. Als ze fysiek niets mankeerden dan moet je wel een hele slechte conditie hebben wil je een afstand die een ander in 4 uur en 21 minuten of in het uiterste geval in 1 1/2 dag lopen (bronnen wisselen daar in) puur door uitputting in 5 - 6 dagen lopen.
Ik geloof dat niet.
pi_144481672
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:16 schreef Geruisloos het volgende:
Brainstorm: Wat als de meiden flinke ruzie/onenigheid hadden onderling? Wat zou dit voor invloed kunnen hebben gehad op hun besluitvorming? En ziet de data die we hebben er dan wellicht wel logisch uit?
Psychologisch gezien blijf je liever bij iemand die je haat dan dat je alleen in een tropisch bos ronddwaalt. In Naked and Afraid zie je dat ook. De grootste bonje soms, maar wel bij elkaar blijven.
pi_144481707
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

'Aanname waar geen enkele aanwijzing voor is' om je eigen woorden maar eens te gebruiken.

[..]

Als er niemand gewond was, waarom belden ze dan 112/911, waarom zijn ze dan niet samen terug gelopen en waarom zijn ze dan niet doorgelopen naar die indianen?

[..]

Dan hadden ze na een dag bij de indianen moeten zijn.

[..]

Paniek duurt maximaal 1 1/2 uur, geen 11 dagen. Uitputting in een dag?

[..]

E zijn geen aanwijzingen voor een verdwaling.
Er is nergens bewijs voor.

-Ze belden 112/911 omdat ze verdwaald waren en daarbij in paniek waren.
-Als het geen verdwaling was, maar een ongeluk dan was er één terug gekeerd en bij een misdrijf lijkt het me sterk dat ze hun telefoon hebben mogen gebruiken.
pi_144481727
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:10 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Rest de mogelijkheid van een of meer daders uit het gebied zelf. Dat is niet uit te sluiten.
Het eerste wat ik dacht toen ik een paar van die locals met koeien zag passeren op de video van de ouders van Kris. Ik zou zo'n man niet graag tegenkomen in een verlaten bos met alleen een kort broekje en een hemdje aan. Hier in Nederland zou je als vrouw in ieder geval niet veilig zijn. Misschien zijn ze daardoor van het pad af gevlucht en hebben ze zich schuil moeten houden. Dan ga je niet terug via het pad waar die man was maar moet je een andere weg zoeken. Zelfde geldt trouwens voor een aanval door wespen, slang, krokodil, poema.
pi_144481738
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:35 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Er is nergens bewijs voor.

-Ze belden 112/911 omdat ze verdwaald waren en daarbij in paniek waren.
Pure aanname die onwaarschijnlijk is doordat je volgens mensen die daar zijn geweest en gezien de beelden op dat stuk niet kunt verdwalen.
quote:
-Als het geen verdwaling was, maar een ongeluk dan was er één terug gekeerd
Als het geen zwaar/fataal ongeluk is geweest waren ze beiden terug gelopen
quote:
en bij een misdrijf lijkt het me sterk dat ze hun telefoon hebben mogen gebruiken.
Er zijn vele soorten misdrijven, niet alleen moord of ontvoering.
pi_144481837
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:36 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Het eerste wat ik dacht toen ik een paar van die locals met koeien zag passeren op de video van de ouders van Kris. Ik zou zo'n man niet graag tegenkomen in een verlaten bos met alleen een kort broekje en een hemdje aan. Hier in Nederland zou je als vrouw in ieder geval niet veilig zijn.
WTF ga je in een kort broekje en een hemdje wandelen als je doodsbang wordt als je in die kleren een man, of all people een MAN, tegen komt? 8)7
quote:
Misschien zijn ze daardoor van het pad af gevlucht en hebben ze zich schuil moeten houden. Dan ga je niet terug via het pad waar die man was maar moet je een andere weg zoeken.
Gewoon omdat daar een man met koeien liep? Ben je dan niet mensenschuw?
quote:
Zelfde geldt trouwens voor een aanval door wespen, slang, krokodil, poema.
Wespen blijven doorgaans op één plaats dus als daar op de trail een agressief wespenvolk zat was dat nu al bekend.
Krokodillen leven meestal niet midden in het bos op een berg.
Poema's zijn banger voor mensen dan mensen voor poema's. De kans dat je er eentje ziet is al heel erg klein. Een gids uit die regio vertelde er nog nooit eentje gezien te hebben terwijl hij er ook vaak alleen liep. Ze schijnen daar in dat stuk niet eens voor te komen.
pi_144481883
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Pure aanname die onwaarschijnlijk is doordat je volgens mensen die daar zijn geweest en gezien de beelden op dat stuk niet kunt verdwalen.

[..]

Als het geen zwaar/fataal ongeluk is geweest waren ze beiden terug gelopen

[..]

Er zijn vele soorten misdrijven, niet alleen moord of ontvoering.
Er wordt overal gewaarschuwd om niet zonder gids op pad te gaan, dat je daar niet kan verdwalen vind ik niet zo'n sterk punt.

Een ongeluk waarbij ze samen of één van hen kon terug lopen lijkt mij niet het geval.

Wat soort misdrijf is er waarbij een dader het toestaat om te bellen, iemand die wist dat ze toch geen bereik hadden maar ze het leuk vond om hun pogingen te zien.... beetje ver gezocht.
pi_144481935
Wat de meesten van jullie ook vergeten is dat het op 1 april extreem droog was.
het had er geloof ik al 2 maanden niet geregend.
De rivieren stonden extreem laag.
Pas op 4 april begon het te regenen

http://www.fun-eco.uni-oldenburg.de/en/bilder/Changuinolaa.JPG

Als ze al bij de rivier terecht waren gekomen dan zit het er toch niet uit dat je hier maar 1 km per dag kunt afleggen (als ze het pad al kwijt waren geraakt)

Een paar km verder waren ze in bewoond gebied
pi_144481957
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:45 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Een ongeluk waarbij ze samen of één van hen kon terug lopen lijkt mij niet het geval.

Waarom niet? Als mijn vriendin gewond is geraakt door bijvoorbeeld een slangebeet zou ik haar niet zo gauw een dag of meer alleen achterlaten om hulp te halen ook al zou ik daar fysiek wel toe in staat zijn. Daarom dus altijd met minimaal 3 personen gaan hiken in zo'n gebied!
pi_144481997
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:49 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Waarom niet? Als mijn vriendin gewond is geraakt door bijvoorbeeld een slangebeet zou ik haar niet zo gauw een dag of meer alleen achterlaten om hulp te halen ook al zou ik daar fysiek wel toe in staat zijn. Daarom dus altijd met minimaal 3 personen gaan hiken in zo'n gebied!
Het gaat niet om een dag, maar om een paar uur.
Mochten één van hen daar gewond zijn geraakt, dan blijf je er niet bij tot je zelf dood gaat van de honger.
pi_144482050
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:45 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Er wordt overal gewaarschuwd om niet zonder gids op pad te gaan, dat je daar niet kan verdwalen vind ik niet zo'n sterk punt.
Nee. Voor de Pianista trail waarschuwen ze om niet alleen op pad te gaan omdat er berovingen hebben plaats gevonden op die trail. Er wordt niets gezegd over een gids.
quote:
Kan wel met een gebroken pols bijvoorbeeld.
quote:
Wat soort misdrijf is er waarbij een dader het toestaat om te bellen, iemand die wist dat ze toch geen bereik hadden maar ze het leuk vond om hun pogingen te zien.... beetje ver gezocht.
Elk misdrijf waarbij de dader niet bij het slachtoffer blijft en het slachtoffer niet vermoord heeft?
Zoals die eerdere berovingen op de Pianista trial of die afgeslagen poging tot beroving in de buurt van de Pianista trail, verkrachtingen, aanrandingen? Al waren het alleen maar opdringerige knullen geweest.
pi_144482394
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:51 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Het gaat niet om een dag, maar om een paar uur.
Mochten één van hen daar gewond zijn geraakt, dan blijf je er niet bij tot je zelf dood gaat van de honger.
Ik geloof niet dat wanneer mijn vriendin gebeten is ik binnen 5 minuten wegsprint om hulp te halen, 2 uur voor donker en 5 uur teruglopen naar huis. Ook sterf ik die nacht echt nog niet van de honger. De langst levende heeft waarschijnlijk minstens 11 dagen overleefd.

In Panama kun je maar zo door een slang gepakt worden. In het ergste geval een Fer-de-Lance. Van april tot medio december is het extra oppassen geblazen. Het was nog droog dus misschien viel de mobiliteit van slangen nog mee. Maar zelfs Bear Grylls heeft er geen oplossing voor.
pi_144482451
Is dat een reëel mogelijkheid? Dat eentje door een slang gebeten is?
Make my day!
pi_144482659
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:51 schreef Mr.Ping het volgende:
Dat vind jij. Denk dat er genoeg mensen zijn die zouden besluiten hoe dan ook bij elkaar te blijven.

Denk zelf dat de afweging in zo'n geval ook niet zozeer is 'hulp halen' of 'dood gaan van de honger' maar meer een keuze tussen 'hulp halen en de ander achterlaten' of 'hoe dan ook samenblijven (en wachten op hulp/redding)'.

Denk dat je (zeker de eerste dagen) niet gelijk denkt aan het scenario doodgaan van de honger.
Je houdt (denk ik) hoop en gaat er vanuit dat men naar je op zoek is en je gered/gevonden zal worden.
  zaterdag 13 september 2014 @ 13:26:23 #215
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144482701
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:17 schreef agter het volgende:
Net zo reëel als op de horens genomen door een stier, van hun vrijheid beroofd door passerende boeren met vee, in 45 cm water verdronken na een val van een kabelbrug, of van elkaar verwijderd geraakt door onenigheid...

Alles kan.
pi_144482728
Zeldzaam maar niet onmogelijk op hun leeftijd: misschien heeft een van hen wel een hartinfarct/beroerte of iets in die richting gekregen. Verklaart alsnog de rest van gegevens niet, is meer bedoeld om mogelijkheden te verbreden.
pi_144482767
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:17 schreef agter het volgende:
Ja. 5:45.
pi_144482920
Hier de work in progress van de hoogtekaart:

Als iemand mij wil helpen, ik zoek nog onderbouwde GPS coördinaten van de locaties van:

• de vondsten (+ datum van vondst)
• het volledige pianista pad (begin tot het einde)
• de mirador
• de quebrada (waar rond 14:00 laatste foto is gemaakt).

Ik weet dat de exacte locaties van de vondsten niet zijn vrijgegeven, maar een benadering is prima.

Er zijn ook scherpe satellietkaarten van ditzelfde gebied gemaakt, via Bing Maps geloof ik, maar ik krijg het niet voor elkaar dat te reproduceren. Heeft iemand die gedetailleerde satellietkaarten (zonder markeringen) nog? Of kan iemand laten zien vanuit welke tool de scherpe satfoto's vandaag komen? Dan kan ik die over de hoogtekaart heen plotten.

En ik hoor graag van jullie hoe de kaart nog verder verbeterd kan worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Geruisloos op 13-09-2014 13:44:31 ]
pi_144483025
Volgens wikipedia is 112 naast 911 het gebruikelijke noodnummer in Panama. Beide nummers zijn bekend!
http://en.wikipedia.org/wiki/112_(emergency_telephone_number)#Implementation
  zaterdag 13 september 2014 @ 13:46:21 #220
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144483218
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:13 schreef Jezus9 het volgende:

[..]

Ontzettend goed uitgelegd/verwoordt, hier haal je precies aan waarom ik een verdwaling moeilijk kan voorstellen. Dit allergrootste punt blijft me maar bezig houden. Of ze moeten er al niet aan gedacht hebben maar het zou i.i.g het eerste zijn waar ik aan zou denken (en velen met me) zeker als je je dagen desperaat in die jungle bevindt en zowel camera en telefoon in bezit hebt.

Vandaar dat ik ook zo benieuwd ben naar eventuele opgeslagen concepten op de telefoon.
of het is razendsnel gegaan waardoor er simpelweg geen tijd voor was. Maar dan is de vindplaats van de resten toch wel erg ver bij de noodoproep vandaan. Zo ver dat ik dan dus een berichtje verwacht.
pi_144483286
wanneer zijn de telefoons voor het eerst UITgezet? Weet iemand dat?
pi_144483396
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:49 schreef ToniB het volgende:
wanneer zijn de telefoons voor het eerst UITgezet? Weet iemand dat?
Dit is een hele goede vraag.

Volgens La Estrella zijn de telefoons niet uitgezet op 1 april. Maar pas op 2 april.

Se enciende = Aangezet
Se apaga = Uitgezet

Maar er wordt ook wel eens een "apaga" moment gemist in het schema, aangezien de telefoons anders twee keer achter elkaar zouden zijn aangezet, zonder uit geweest te zijn. Het is dus lastig te zeggen wanneer ze voor het eerst zijn uitgezet.
pi_144483627
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:53 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Dit is een hele goede vraag.

Volgens La Estrella zijn de telefoons niet uitgezet op 1 april. Maar pas op 2 april.

Se enciende = Aangezet
Se apaga = Uitgezet

Maar er wordt ook wel eens een "apaga" moment gemist in het schema, aangezien de telefoons anders twee keer achter elkaar zouden zijn aangezet, zonder uit geweest te zijn. Het is dus lastig te zeggen wanneer ze voor het eerst zijn uitgezet.
ja dar schema heb ik bekeken maar daar mist toch wel heel veel informatie ook b.v. wanneer de pin WEL is ingevoerd.
pi_144483725
en als je bij 11 april kijkt heeft de telefoon iphone dus meer dan een uur aangestaan? Of dat schema klopt niet of ze hebben een oplaadpaal midden in het tropische bos of iemand anders dan de meiden heeft de telefoon opgeladen.
pi_144483763
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:05 schreef ToniB het volgende:
en als je bij 11 april kijkt heeft de telefoon iphone dus meer dan een uur aangestaan? Of dat schema klopt niet of ze hebben een oplaadpaal midden in het tropische bos of iemand anders dan de meiden heeft de telefoon opgeladen.
Kun je aantonen waarom de telefoon op dat moment geen uur en 5 minuten meer aan had kunnen staan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')