Gister ben ik blijkbaar toch op een manier doorgedrongen. Vandaag mak lammetje. Zelfs de zoon van mn oppas maakte er een opmerking over dat ze vandaag heel goed had geluisterd (nu zijn die 2 4 handen op 1 buik, maar dan nog)quote:Op woensdag 10 september 2014 20:21 schreef livelink het volgende:
Fijn, poesopstokje. Heb je zelf ook genoten van de tijd voor jezelf?
Ticootje, hoe ging het vandaag? Hopelijk een betere dag.
Wij zijn vandaag gemaild door de gemeente dat ze Connexxion opdracht hebben gegeven naar een andere route te kijken. Connexxion heeft ons gebeld dat ze een kleine aanpassing hebben gedaan en dat Job morgen om 07.00 in plaats van 06.45 wordt opgehaald. Ze kijken nog naar verdere verbetermogelijkheden. Dus wel wat stapjes in de goede richting.
ik was er al bang voor. ik vroeg me af hoe lang job het veranderen van de taxitijden zou volhouden.quote:Op donderdag 11 september 2014 17:28 schreef livelink het volgende:
Ik ben vandaag dus bij de ha geweest en ze heeft een afspraak voor me gemaakt bij een psycholoog. Ik gooide het nog wanhopig op overgangsklachten, waar misschien een leuk pilletje voor was, maar daar wilde ze niet aan. Zolang ik niet drijfnat van het zweet wakker werd was het dat niet. Nou ja, we zien het wel.
Bij Job ging het vandaag fout in de taxi. Net die kleine aanpassing heeft voor hem juist de deur dicht gedaan. Het is ook allemaal niet te voorspellen. Vanochtend ging hij nog wel mee in de taxi, maar vanmiddag weigerde hij nog mee terug te gaan. J. heeft hem moeten ophalen. Ik weet niet helemaal hoe het nu verder moet. Morgen heb ik een uitje van mijn werk en daar kan ik niet heen als ik Job uit school moet halen. Net met J. afgesproken dat we hem morgen dan maar thuis laten en dat J. dan ook thuis gaat werken. Dan kan ik in ieder geval nog mee met het uitje.
Wij hebben geen pgb of ZIN, maar ik dacht ooit gelezen te hebben dat vervoer op begeleiding met vervoer sowieso niet via het pgb mag. J. gaat morgen weer bellen met Connexxion of er nog iets te bedenken valt. En misschien kunnen we Job weer overtuigen om het nog een keer te proberen.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:56 schreef _Bar_ het volgende:
Arme Job,dat wat voor ons een simpele aanpassing is,moet voor jou enorm zijn. Ik zou het net als je ouders zo graag wat gemakkelijker willen maken.
ik hoop echt dat Men daar ook eens wakker word en met een echt goede oplossing komen. (van de gemeente en taxi uit) hopelijk.werken de bezuinigingen enigzins mee.
livelink fijn dat je naar een psycholoog mag
En een persoonlijke begeleider uit pgb of via school uit. Die met j meegaat in de taxi?
Hij wordt gelukkig steeds ouder, ik verwacht dat hij binnen een jaar of wat zelfstandig naar school kan. Ik had in mijn hoofd al dat dit het laatste jaar taxi zou zijn. Misschien volgend jaar een electrische fiets of zo en dat hij dan kan fietsen zelfs. Het is 30 km.quote:Op donderdag 11 september 2014 19:46 schreef _Bar_ het volgende:
Vervoer gaat hier via school. Maar ik heb het nu puur over een begeleider die samen met J op de taxi stapt. Heen en terug.
Kun je dat niet ergens voor elkaar krijgen?
Dit werkt ook niet.
School begint om kwart voor negen. Tja, hij zit dus 2 uur in de taxi en dan ook weer dik 2 uur terug. Inmiddels is de reistijd met een kwartiertje teruggebracht. Hij wordt nu om 07.00 gehaald. Volgens de gemeente is de maximale reistijd 1,5 uur.quote:Op zondag 14 september 2014 04:22 schreef mrspoeZ het volgende:
Kwart voor zeven? En hoe laat begint school? De maximale reistijd voor een leerling is een uur. +snapt niet+
Ik ben het met je eens, mrspoeZ. Maar ik ben niet zo goed in het gevecht aangaan. En daar heb ik ook niet de energie voor. We proberen er een werkbare situatie van te maken, maar het is niet makkelijk.quote:Op zondag 14 september 2014 22:18 schreef mrspoeZ het volgende:
Ik weet van een moeder op mijn school die echt kei-dwars is gaan liggen bij de gemeente, tot een rechtszaak aan toe. Uitslag was wel dat haar zoon toen individueel vervoerd werd. Kom zeg, een kind dat twee uur in een bus heeft gezeten voor hij op school komt kan toch ook niet fatsoenlijk functioneren? Twee uur stilzitten en dan verwachten dat hij gelijk op school ook weer stil is? Niet te doen.
En hulp bij de strijd tegen de gemeente ? Is dat een optie ?quote:Op zondag 14 september 2014 22:42 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, mrspoeZ. Maar ik ben niet zo goed in het gevecht aangaan. En daar heb ik ook niet de energie voor. We proberen er een werkbare situatie van te maken, maar het is niet makkelijk.
Ik wil er liever geen strijd van maken. We moeten nog langer met elkaar door één deur. We zijn in gesprek nu (althans J. is met hen in gesprek) en dat is al heel wat.quote:Op maandag 15 september 2014 07:26 schreef Adnap het volgende:
[..]
En hulp bij de strijd tegen de gemeente ? Is dat een optie ?
Dat lijkt me niet wat er gebeurd is, anders had Nijna toch wel alarm geslagen? Het lijkt me eerder dat erover is gesproken -als ik het me goed herinner is het daar nogal een hot item- maar dat het meisje toen puntje bij paaltje kwam anders heeft gekozen (of anders moest kiezen). Sneu.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:54 schreef Poesopstokje het volgende:
Och Nijn.. arme M![]()
Hoe kunnen ze haar nou vergeten mee te nemen naar het feestje?
Het lijkt me goed om haar wat weerbaarder te maken. Ze zal het nog wel vaker tegenkomen dat mensen haar anders vinden en zo behandelen. Aan de andere kant denk ik dat het stoppen van pesten op school maar gedeeltelijk ligr in het ter plekke ingrijpen, maar dat de juf er ook preventief aandacht aan kan besteden.quote:Op woensdag 17 september 2014 09:52 schreef Nijna het volgende:
Gister heeft M. met een meisje uit haar klas gespeeld, ging eigenlijk wel heel leuk. Ik hoop dat dat meisje het ook voor herhaling vatbaar vindt. Hadden ze het nog even over kinderfeestjes en M. zegt± ik mag op het feestje van die en die komen, zegt dat andere meisje: ja, maar dat is al geweest...
M:![]()
Minder leuk, ik wordt er zelfs een beetje verdrietig van is dat 1 van de jongens uit haar groepje waar ze in de klas in zit, haar inmiddels niet meer in de klas zit te klieren (juf let er meer op), maar toen ze gisteren naar de speeltuin waren, dus weer heeft gezegd dat zeer niet bij hoort en niet mee mag doen. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Juf kan er ook niet steeds bovenop zitten.
We hebben tegen M. gezegd dat ze er maar niet naar moet luisteren, want dat hij dat niet bepaald. Maar ik wil gewoon dat het stopt dat geklier.
Ik vind het wel fijn dat ze het thuis vertelt...
Dat soort dingen gebeuren hier ook wel, beide kanten op. Dan wordt er gezegd:"Jij mag ook op mijn feestje komen", maar zijn de uitnodigingen al de deur uit of wordt er inderdaad toch een keuze gemaakt uit al die kinderen die het feestje 'toegezegd' zijn. Sneu, maar het is niet anders.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:54 schreef Poesopstokje het volgende:
Och Nijn.. arme M![]()
Hoe kunnen ze haar nou vergeten mee te nemen naar het feestje?
Maar ze is toch nog best jong (sorry, ik ben vreselijk slecht in leeftijden onthoudenquote:Op woensdag 17 september 2014 17:35 schreef Nijna het volgende:
Ik heb morgen weer een afspraak bij ggz-jeugd, dus maar weer aankaarten, kijken of zij nog een idee hebben... Ik baal er gewoon van, maar dat is niet alleen dat pesten. Het loopt helemaal wat stroef. En ik heb steeds uit school een M. met een heel kort lontje. En dat is over het algemeen wel een signaal dat er iets niet loopt. Of dat dat nu het geklier is of dat het meer is, daar kan ik dan niet zo goed de vinger op leggen. En in die zin kunnen de juffen me ook niet wijzer maken.
En dan mis ik de juf van vorig jaar, want die merkte vaak zelf al op dat er iets niet lekker liep en was daar al mee bezig om het moment dat ik na een paar dagen even kwam melden dat het lontje wel weer erg kort was. En met wat hardop denken kwamen we dan vaak ook wel weer snel op het goede pad. En dat mis ik nu wel. Het is het begin van het jaar, maar toch
Heeft hij dan wel een idee hoe jullie het wel goed zouden kunnen doen? En is er misschien ruimte om het een tijdje op zijn manier te proberen, al is het maar om te laten zien dat het echt geen goed plan is?quote:Op donderdag 18 september 2014 11:48 schreef gooddaddy het volgende:
Onze jongste zoon (klassiek autisme) zit sinds dit jaar op speciaal voortgezet onderwijs (HAVO). Dat betekent dus ook huiswerk maken en dingen leren door te lezen. Maar wat een gevecht is dat iedere keer zeg. Hij denkt het allemaal te snappen en wil daarom oefeningen niet maken (wiskunde). Hij denkt ook dat hijbepaalde zaken gewoon niet hoeft te doen omdat hij daar slecht in is. En zo gaat het maar door.
Iedere keer als we aan het huiswerk beginnen, begint hij al met smoesjes te vertellen waarom hij iets niet kan of hoeft en dat wordt dus steeds erger. Hij schiet gewoon vol in de wwerstand opmdat hij door dat dat huiswerk minder tijd voor zich zelf heeft. Iedere keer zit hij weer te schreeuwen aan de tafel dat wij het niet snappen, dat wij het niet goed doen, etc, etc. En als hij dan iets moet lezen voor een oefening vertikt hij het omdat hij dat stuk tekst 's middags op school al heeft gelezen.
Uiteindelijk lukt het alemaal wel, maar met een hoop kabaal en frustratie aan beide kanten.
Is dit herkenbaar voor iemand? Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost?
Ik denk dat de meeste puberouders dat moeilijk vindenquote:Op donderdag 18 september 2014 13:49 schreef gooddaddy het volgende:
Dat is misschien een idee, maar ik ben dan bang dat het helemaal fout loopt. Dat hij dus geen huiswerk maakt, zijn boeken gaat vergeten, daardoor op school "op zijn vingers getikt" wordt en dan helemaal de kont tegen de krib gooit.
Maar het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat ik dat niets vindt omdat het niet wil loslaten, als je begrijpt wat ik bedoel
Dat is inderdaad een hele goede oplossing! Fijn dat jullie school die mogelijkheid biedt.quote:Op donderdag 18 september 2014 16:22 schreef Adnap het volgende:
Wij hebben nu een pddnosser die dus ook school en thuis strik scheidt : onze oplossing is dus huiswerk op school maken. Nu kan dit bij ons op een rustige werkplek tot 16.30. Resultaat is nu dat hij huiswerk maakt en leert en de strijd thuis is weg. Voor alle partijen winst. (valt bij ons onder passend onderwijs)
daar zeg je wel iets waars denk ik zo.quote:Op donderdag 18 september 2014 15:31 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste puberouders dat moeilijk vinden![]()
Ik ben een beetje bang, als ik zo over hem lees, dat hij de schuld van slechte cijfers bijvoorbeeld toch buiten zichzelf zal leggen (het was lawaaierig in de klas, de docent had niet de goede bladzijdes opgegeven, hij had niet duidelijk genoeg gezegd dat er een proefwerk zou zijn....), en dat hij er dan dus alsnog niets van leert. Misschien zit juist daarin de grootste les (het buiten zichzelf leggen van mislukkingen is trouwens echt iets voor jongens. Meisjes blijken juist dingen die goed gaan aan anderen of omstandigheden toe te schrijven). Ik zou hopen dat een school voor bijzonder onderwijs ruimte zou willen geven om die les te leren, en dus misschien tijdelijk wat mislukkingen in te calculeren.
Maar dat is logisch geredeneerd zonder al te veel kennis van autisme![]()
Soms werkt dat wel zo, en soms helemaal niet.quote:Op donderdag 18 september 2014 14:23 schreef Moppert het volgende:
Eb waarom is dat erg dan dat het fout loopt. Leren doe je tenslotte door ook fouten te maken en het zelf te ervaren en niet door aannames of meningen alleen over te nemen.
Als hij op school aangesproken zal worden op zijn gedrag en situatie is dat toch alleen maar goed. Misschien even terug koppelen naar school?
En wat is er werkelijk echt zo erg aan de kont tegen de kribbe gooien. Hoewel ik snap dat je het liefst alles soepeltjes laat lopen is het wel een puber en dan is verantwoordelijkheid ook gewoon voor hun zelf heel belangrijk.
Dat heb ik zelf ook nodig gehad die eyeopener mbt school en ik weet ook niet of ik het zonder het te mogen verpesten had begrepenquote:Op donderdag 18 september 2014 17:16 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Hij had het wel nodig als eyeopener.
Dat is een slim idee! Dat ga ik ook doen hier thuis.quote:Op donderdag 18 september 2014 17:50 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb een lijst in welke volgorde hij op moet ruimen, anders is er geen beginnen aan.
Begin met gedragen kleding in de wasmand te gooien, gooi het vuilnis weg. Gooi ook alle losse etiketjes, beugelstiekjes, tasjes en dduckverpakkingen weg. Maak een nette stapel van je schoolboeken, leg je schriften op een rijtje enz.
En altijd bij stap 1 beginnen. Mocht er eens veel tijd zijn werkt hij het hele rijtje af. Mocht er amper tijd zijn dan kan ik iig zijn kleren wassen
bij L. gaat het via het rugzakjequote:Op donderdag 18 september 2014 18:27 schreef lily het volgende:
Onze zoon heeft ook veel ondersteuning nodig in het middelbaar onderwijs anders gaat het gewoonweg niet goed (hij wordt ook echt doodongelukkig van te weing ondersteuning)
De school biedt wel huiswerkbegeleiding maar dat is te duur voor ons.
Ik doe het dus zelf iedere dag
Ik vind het lastig om op je te reageren Livelink omdat ik weet dat je er behoorlijk doorheen zit. Ik ga het toch doen omdat ik zowel als moeder van een Asperger als als juf op een cluster4school vind dat kinderen-met-een-stempel juist éxtra gestimuleerd moeten worden in doen wat nou eenmaal gedaan moet worden, indien nodig met extra hulpstukken. 'Ik kan mijn kamer niet opruimen'? Dan ga je het maar oefenen. Hier heb je de lijst van Taartjesfee, doe je best! Ik kom zo kijken. Niet helpen nee, als je straks groot bent doet een ander het ook niet voor je. 'Ik kan mijn huiswerk niet bijhouden in een agenda'? Dan ga je maar elke dag na school naar de juf (afspreken, natuurlijk) om het uit haar agenda over te nemen. 'Ik weet niet waar mijn school is, ook al kom ik er elke dag met de taxi'? Mooi, dan wordt het dus een buskaart voor jou en ga je voortaan met het OV (na zeshonderd keer samen oefenen).'Ik kan niet op tijd uit bed om de bus te halen als jij me niet wakker maakt'? Dan kom je dus tachtig keer te laat en mag je die tijd na half vier inhalen (ook even kortsluiten met school :-)).quote:Op donderdag 18 september 2014 15:59 schreef livelink het volgende:
Ik vind dit een hele lastige. Ik ben een boek aan het lezen waarin volwassenen aan het woord komen die op latere leeftijd gediagnosticeerd zijn met autisme.
En één daarvan zegt: "Er wordt al snel tegen iemand met autisme gezegd: 'Dat hoef jij niet te doen, want dat kan jij niet.' En de pest is: als je dat tegen iemand met autisme zegt, dan zit dat er in, en krijg het er dan maar weer eens uit. Dat geldt voor kinderen en volwassenen. Je blokkeert ze op die manier in hun ontwikkeling. En dat vind ik heel jammer."
En meerdere zeiden soortgelijke dingen.
Dat heeft me behoorlijk aan het denken gezet, want ik herken dat wel bij Job. Die kan ook heel stellig zijn in het zeggen dat hij iets nou eenmaal niet kan en dat hij dat dus ook niet hoeft te doen of dat hij bijvoorbeeld iets niet hoeft te eten of zo. En ik krijg dat er nauwelijks uit. En het kost me zoveel energie dat ik sommige dingen dus ook laat gaan tegenwoordig. Dingen die ik niet liet gaan voordat hij de diagnose had.
En dan ga ik me afvragen of het inderdaad wel goed is dat kinderen tegenwoordig op zo'n jonge leeftijd al een diagnose krijgen en dat er van jongs af aan al extra rekening met hen wordt gehouden. Ik zou niet precies weten hoe het anders moest. Wij liepen natuurlijk compleet vast en de diagnose was een gevolg daarvan en niet de oorzaak.
En ik ben heel blij dat hij op het speciaal onderwijs zit, maar hij heeft wel geleerd dat hij daarmee ook een bepaalde macht heeft. Zo zegt hij nu al heel stellig tegen ons dat hij later nooit huiswerk zal gaan maken, want leren doe je op school en niet thuis. Ik ga daar wel iedere keer tegenin, maar het zal inderdaad een hele heftige strijd worden als het daadwerkelijk gaat spelen en ik voorzie dat hij die strijd dan ook zal gaan winnen. En dat is denk ik ook het dilemma van Gooddaddy. Als je het even laat verslappen, dan ben je het misschien voorgoed kwijt.
Daar merk ik in ieder geval niets van (op het regulier middelbaar onderwijs). Je staat er toch echt als ouders (zo goed als) alleen voor. Meer dan af en toe een welwillende docent is er niet.quote:Op donderdag 18 september 2014 21:42 schreef Nijna het volgende:
Tegenwoordig krijgen scholen een budget om zulke leerlingen te helpen, niet meer via dat rugzakje wat ik begreep...
Wij hebben nooit PGB (ik neem aan dat je dat bedoeld met rugzakje?) gehad.quote:Op donderdag 18 september 2014 20:01 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
bij L. gaat het via het rugzakje
is dat bij jullie niet mogelijk?
ik hoefde alleen een diagnose in te leveren en het werd geregeld.
er zijn voor mij geen verdere kosten aan verbonden. het wordt vanuit dat rugzakje (of hoe dat tegenwoordig ook mag heten) geregeld
pgb is niet hetzelfde als rugzakje.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:01 schreef lily het volgende:
[..]
Daar merk ik in ieder geval niets van (op het regulier middelbaar onderwijs). Je staat er toch echt als ouders (zo goed als) alleen voor. Meer dan af en toe een welwillende docent is er niet.
Huiswerkbegeleiding moet je gewoon als ieder ander betalen en dat is duur.
[..]
Wij hebben nooit PGB (ik neem aan dat je dat bedoeld met rugzakje?) gehad.
Ik heb sowieso begrepen dat je huiswerkbegeleiding daar niet van mag betalen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan is het juist een mooi vervolg om het eens te hebben over 'anders zijn' dat je níet zo maar kunt zien.quote:Op dinsdag 23 september 2014 08:54 schreef Nijna het volgende:
Ik heb ook al zitten denken aan een spreekbeurt of iets in die richting.
In groep 2 hebben ze het wel eens gehad over anders zijn, maar meer omdat er ook 2 kinderen in de klas zitten die duidelijk zichtbaar anders zijn.
Dat is een standaard tipquote:Op woensdag 24 september 2014 15:48 schreef Ticootje het volgende:
Ja. Maar ik moet het maar zien. Haar eerste tip was om het gedrag maar te negeren. Dat zorgde dat mn woonkamer overhoop lag en de kattenbakjrs kapot werden gegooid. Sorry maar dat gedrag ga ik niet negeren, dat slaat nergens op.
Jen is nogal een volhouder. Ze gaat dan eindeloos aan me irriteren. Aan mn haar trekken of me proberen om te duwen, knijpen of slaan. Bij negeren houdt ze dat rustig een uur of langer vol. En de volgende dag weer. En die daarop weer. Negeren boeit haar niet. Ze gaat gewoon door met datgene wat zij wilt doen.quote:Op woensdag 24 september 2014 16:54 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
Dat is een standaard tip![]()
Wij krijgen die ook keer op keer te horen. Negeer zijn gedrag,negeer wat hij doet dan is de lol er zo vanaf...
uhmmm juist ja...
Zo werkt het misschien bij andere kinderen, maar hier echt niet.
Ik heb het ook gezegd tijdens de zorgplan bespreking en Roy zijn gedrag weer ter sprake kwam.
Kom nu niet weer aanzetten met negeren want dat werkt hier niet.
Moeilijk hoor.quote:Op woensdag 24 september 2014 17:11 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Jen is nogal een volhouder. Ze gaat dan eindeloos aan me irriteren. Aan mn haar trekken of me proberen om te duwen, knijpen of slaan. Bij negeren houdt ze dat rustig een uur of langer vol. En de volgende dag weer. En die daarop weer. Negeren boeit haar niet. Ze gaat gewoon door met datgene wat zij wilt doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |