Het zou dan wel een vorm van autisme zijn waarbij je op een vrij hoog niveau kan functioneren. Op zich is het een interessant idee, maar ik vermoed dat autisme wel meer is dan de dingen die je opnoemtquote:Op zondag 7 september 2014 00:12 schreef Roland010 het volgende:
Gewoon eigenlijk iets wat ik me afvroeg. Een cultuur zoals de Chinese heeft eigenlijk best veel weg van wat wij als kenmerken van veel vormen van autisme zien.
- Geen voor autisten onbegrijpelijke zaken als sarcasme (volgens mij is dat iets typisch Amerikaans/Europees)
- Niet teveel emoties tonen of erover praten
- Kinderen worden vanaf school af aan al duidelijke ondubbelzinnig opgeschreven 'regels' geleerd, op scholen is er structuur en durft niemand door de klas te rennen of de leraar niet te respecteren.
- Ook in het bedrijfsleven is de baas gewoon de baas en niet "Jan", waar je (in het geval van een relaxte baas) bij wijze van spreke soms gewoon "alles goed ouwe rukker" tegen kan roepen. Zelfs tegen je ouders ben je beleefd
- Meer 'zwart-wit', geen ruimte voor al teveel snelle aanpassingen op allerlei gebieden
Oftewel: structuur, hiërarchie, ondubbelzinnigheid, niet te snel veranderend en zonder te veel emoties. Dan vroeg ik maf af: zouden Chinezen of Japanners als je hun hersenen zou onderzoeken naast een gemiddeld brein uit b.v. Nederland ook een meer 'autistisch' brein hebben? (Dus qua onderontwikkeling van bepaalde gebieden) Want het lijkt me dat evolutionair gezien hersengebieden die zich generaties lang niet echt optimaal 'gebruikt' worden dankzij de grote invloed van de culturele omgeving, minder sterk zullen worden/zijn. En dat andersom bepaalde andere gebieden, zoals planning en organisatie weer beter. Dat zou ook overeenkomen met het vooroordeel dat Aziaten goed in wiskunde zijn
Is er naar zoiets wel eens onderzoek gedaan?Lijkt me een interessant iets eigenlijk wel.
-
Ik kan bevestigen dat Japanners autistisch zijn.quote:Op zondag 7 september 2014 00:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
Zou me niet echt veel verbazen gezien hoe Japanners zijn
En Koreanen
Tevens tvp
Laat Knut het maar niet horenquote:Op zondag 7 september 2014 00:44 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik kan bevestigen dat Japanners autistisch zijn.
Manmanman. Schijtirritant.
Wielrennen.quote:Op zondag 7 september 2014 00:46 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Jij durft. En dan nu ook nog gaan haten op wielrennen zeker?
Je hebt er weer een hater bij hoor.quote:Op zondag 7 september 2014 00:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
Wielrennen.Zelfs voetbal is nuttiger.
Care.quote:Op zondag 7 september 2014 00:48 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je hebt er weer een hater bij hoor.
HarT *quote:Op zondag 7 september 2014 01:08 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
zo, nu kan ik met een gerust hard naar bed
quote:Op zondag 7 september 2014 00:12 schreef Roland010 het volgende:
Gewoon eigenlijk iets wat ik me afvroeg. Een cultuur zoals de Chinese heeft eigenlijk best veel weg van wat wij als kenmerken van veel vormen van autisme zien.
- Geen voor autisten onbegrijpelijke zaken als sarcasme (volgens mij is dat iets typisch Amerikaans/Europees)
- Kinderen worden vanaf school af aan al duidelijke ondubbelzinnig opgeschreven 'regels' geleerd, op scholen is er structuur en durft niemand door de klas te rennen of de leraar niet te respecteren.
- Ook in het bedrijfsleven is de baas gewoon de baas en niet "Jan", waar je (in het geval van een relaxte baas) bij wijze van spreke soms gewoon "alles goed ouwe rukker" tegen kan roepen. Zelfs tegen je ouders ben je beleefd
- Meer 'zwart-wit', geen ruimte voor al teveel snelle aanpassingen op allerlei gebieden
Oftewel: structuur, hiërarchie, ondubbelzinnigheid, niet te snel veranderend en zonder te veel emoties. Dan vroeg ik maf af: zouden Chinezen of Japanners als je hun hersenen zou onderzoeken naast een gemiddeld brein uit b.v. Nederland ook een meer 'autistisch' brein hebben? (Dus qua onderontwikkeling van bepaalde gebieden) Want het lijkt me dat evolutionair gezien hersengebieden die zich generaties lang niet echt optimaal 'gebruikt' worden dankzij de grote invloed van de culturele omgeving, minder sterk zullen worden/zijn. En dat andersom bepaalde andere gebieden, zoals planning en organisatie weer beter. Dat zou ook overeenkomen met het vooroordeel dat Aziaten goed in wiskunde zijn
Is er naar zoiets wel eens onderzoek gedaan?Lijkt me een interessant iets eigenlijk wel.
-
Ach die klaagbakers hebben op dit tijdstip niks beters te doen he?quote:Op zondag 7 september 2014 01:05 schreef Ayumu_Yamazaki_Chie_Mari het volgende:
Kan er wel serieus op in gaan. Maar dat zal geen nut hebben gezien de reacties. Maar over het algemeen genomen kun je Japanners rustig een volk noemen met autisme in hun DNA. .
quote:
quote:
Jullie kunnen niet eens tellenquote:Op zondag 7 september 2014 01:09 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
HarT *
Tevens tweeëntwintigste reactie
Dan nog.quote:Op zondag 7 september 2014 01:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ach die klaagbakers hebben op dit tijdstip niks beters te doen he?
het is niet zo dat mensen met autistische trekjes meteen niet kunnen functioneren ofzo.quote:Op zondag 7 september 2014 00:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
Het zou dan wel een vorm van autisme zijn waarbij je op een vrij hoog niveau kan functioneren. Op zich is het een interessant idee, maar ik vermoed dat autisme wel meer is dan de dingen die je opnoemt
Ja, maar die worden er vanaf kinds af aan meer dan duidelijk in gestampt. Ze doen het omdat het 'moet' en er wordt ze min of meer afgeleerd om zich af te gaan vragen waarom ze het moeten doen. En het is ook duidelijker wanneer je ze moet toepassen en wanneer niet. Waar je hier tegen de ene docent 'Hé Piet, sorry maar ik had een lekke band" mag zeggen, moet je de andere docent weer aanspreken met: "Mevrouw De Vries, ik wil m'n excuses even aanbieden dat ik te laat ben. De band van m'n fiets was lek, het zal me niet meer gebeuren".Terwijl in China een docent gewoon een docent is, die je altijd formeel aanspreekt en waar je zeker niet tegenin gaat. En waar in China je baas je baas is, is hier soms een baas een halve collega (en soms weer niet).quote:Op zondag 7 september 2014 01:30 schreef Koral het volgende:
[..]In oosterse culturen zijn juist heel veel sociale interacties en non-verbale communicatie die gebezigd wordt. Dat kun je moeilijk autistisch noemen want die zijn juist beperkt daarin. De gemiddelde Nederlander daarin tegen is vaak ronduit bot, en communicatief nogal beperkt
Het klopt gewoon, denk dat je beetje dronken was of half sliep.quote:Op zondag 7 september 2014 01:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
[..]
[..]
Jullie kunnen niet eens tellen
Maar dat zal wel aan het tijdstip liggen he?
Hoezo kennen de Aziaten geen sarcasme? Over dat emotiegebeuren, hoe kom je daarbij? De meeste kinderen respecteren de leraren idd, maar dat komt door andere redenen dan die jij opnoemt...quote:Op zondag 7 september 2014 00:12 schreef Roland010 het volgende:
-
Introvert en extrovert labels vind ik super vaag. Leg jij maar even uit waarom de Aziaten meer introvert zijn dan de Europeanen.quote:Op zondag 7 september 2014 11:42 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb wel eens gelezen dat in Aziatische landen meer introverte mensen zijn, of beter gezegd, dat introversie daar meer als de gewenste aard geldt, dit in tegenstelling tot de Westerse wereld waar extraversie meer wordt gezien als de standaard.
Ik heb ook het idee dat het meer in die hoek gezocht moet worden dan dat het iets met autisme te maken heeft.
Ik ging er maar vanuit dat dat ook echt de 19e wasquote:Op zondag 7 september 2014 01:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
[..]
[..]
Jullie kunnen niet eens tellen
Maar dat zal wel aan het tijdstip liggen he?
Ik kan je redenatie best volgen, maar een echte autist zou die truukjes niet beheersen.quote:Op zondag 7 september 2014 02:21 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Ja, maar die worden er vanaf kinds af aan meer dan duidelijk in gestampt. Ze doen het omdat het 'moet' en er wordt ze min of meer afgeleerd om zich af te gaan vragen waarom ze het moeten doen. En het is ook duidelijker wanneer je ze moet toepassen en wanneer niet. Waar je hier tegen de ene docent 'Hé Piet, sorry maar ik had een lekke band" mag zeggen, moet je de andere docent weer aanspreken met: "Mevrouw De Vries, ik wil m'n excuses even aanbieden dat ik te laat ben. De band van m'n fiets was lek, het zal me niet meer gebeuren".Terwijl in China een docent gewoon een docent is, die je altijd formeel aanspreekt en waar je zeker niet tegenin gaat. En waar in China je baas je baas is, is hier soms een baas een halve collega (en soms weer niet).
Oftewel: die Oosterse sociale interactie zijn ook vooral aangeleerde 'truukjes' waar je je gewoon ook niet van hoeft af te vragen waar ze precies voor dienen. Er komt daar ook vrijwel nooit de situatie voor dat er opeens verwarring ontstaat en de hiërarchie opeens weg of onduidelijk is.
Dat soort truukjes kunnen de meeste autisten ook nog wel leren. Of wat dacht je van psychopaten? (Misschien een wat vreemde vergelijking) Je kan jezelf heel goed culturele normen en waarden etc. aanleren zonder dat je het ook echt 'snapt'. Maar gewoon omdat je het moet gebruiken om te overleven in je sociale omgeving.
Aziaten rijden zeg maar meer op de automaat: "geen idee hoe een schakelbak of überhaupt die hele auto werkt of waarom die verkeersregel zo is, maar als ik het gaspedaal indruk en gewoon naar links en naar rechts stuur zoals elke dag kom ik er vanzelf wel.. improviseren in het verkeer, waarom? das toch precies hetzelfde als gisteren, eergisteren en de dag daarvoor... en als we er ff niet meer uitkomen krijgt gewoon Yang met de grootste duurste auto voorrang, want hiërarchie."
Wij westerlingen rijden meer in een schakelauto op bovendien een wegennet met 10 miljoen regels en borden: "ok, naar z'n 3 schakelen en opletten op die omleiding daar straks... ow, denken aan de sociale ongeschreven fatsoenregels dus even seinen dat die auto daar z'n groot licht aan heeft.. mooi, hier mag ik honderderti... eeeen ow weer 100. Ja godverdomme KUTSMURF langs de weg, hoezo flits?? zeg tegen dat wijf van je op Verkeer en Waterstaat dat ze die borden eens begrijpelijk maakt..."
Dus even generaliserend gezegd vinden wij dingen wat minder vanzelfsprekend en durven we iets meer zelf na te denken en regels, normen, waarden en autoriteiten constant ter discussie te stellen (soms zo bot en lomp als het maar kan idd). Dat is, als je daar moeite mee hebt, veel lastiger te volgen en te snappen.
Kijk nog maar eens een keertje goed naar je telling en de nummers van je posts zou ik zeggenquote:Op zondag 7 september 2014 10:45 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Het klopt gewoon, denk dat je beetje dronken was of half sliep.
Dat was nie handig he?quote:Op zondag 7 september 2014 11:49 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ik ging er maar vanuit dat dat ook echt de 19e was
Ik had altijd het idee dat dat typisch iets westers was. Maar dat beeld is dus onterecht?quote:Op zondag 7 september 2014 10:59 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Hoezo kennen de Aziaten geen sarcasme? Over dat emotiegebeuren, hoe kom je daarbij? De meeste kinderen respecteren de leraren idd, maar dat komt door andere redenen dan die jij opnoemt...
Ah ok, thx voor de info. Blijkbaar heb ik toch wat foutieve vooroordelenquote:Duidelijke hiërarchielijnen in een bedrijf is niets iets exclusief van de Aziaten. Amerikaanse bedrijven hebben daar ook een handje van. En wat bedoel je precies met dat beleefd telkens? De stereotype is juist dat Mainland Chinezen niet beleefd en luidruchtig zijn...
Planning en organisatie vind ik juist geen sterke punt van de Chinezen.
Geen dank. Alleen vraag ik me af waar jij al die vooroordelen vandaan hebt?quote:Op zondag 7 september 2014 18:33 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Ik had altijd het idee dat dat typisch iets westers was. Maar dat beeld is dus onterecht?
[..]
Ah ok, thx voor de info. Blijkbaar heb ik toch wat foutieve vooroordelen
Hoezo niet? Een psychopaat heeft nog een slechter ontwikkeld empathisch vermogen (of zeg maar: géén empathisch vermogen) dan een autist. Maar, en dat zal niet voor elke autist gelden, maar de wat intelligentere autisten kunnen prima patronen en gedrag opslaan en kopiëren als een soort overlevingstechniek. Zeker als het ze in een gestructureerde weinig veranderende omgeving leren.quote:Op zondag 7 september 2014 12:35 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik kan je redenatie best volgen, maar een echte autist zou die truukjes niet beheersen.
Uiteraard heb ik ook wel wat 'truukjes' aangeleerd, maar meestal begrijp ik wel waarvoor gedrag dient. Bij een sollicitatie gesprek een hand geven is b.v. een truukje, maar een iets stevigere hand geven is iets wat ik bewust doe met een doel (je komt zekerder over).quote:Die dingen die jij aangeleerd krijgt zijn ook truukjes.Het verschil is dat "onze" truukjes proactief zijn en zelfstandigheid met de paplepel wordt ingegoten terwijl ze in azie vaak reactief zijn en gehoorzaamheid zo ongeveer boven alles staat.
Maar die Chinezen moeten ook wel goed luisteren, anders versta je geen zak van dat gegilquote:Consequenties hiervan zijn legio, onder andere zoals jij beschrijft. Maar datzelfde voorbeeld zou je ook kunnen beschrijven als gebrekkige luistervaardigheden in het westen. Zo tot in detail onthouden en uitvoeren wat er gezegd wordt doen wij meestal niet. Daarvoor zijn wij te grofmazig, en Aziaten fijnmazig, om er maar eens een term van David Pinto tegenaan te gooien. Hij heeft hier overigens hele informatieve boeken over geschreven (voor de geïnteresseerden onder ons).
Ik zei niet dat ze introverter zijn, ik zei dat introversie daar meer de norm is, de gewenste aard, terwijl in het westen extraversie meer de norm is. Om een voorbeeld te noemen, wie is het populairste kind in de klas, in Westerse landen zijn dat vaak de meer naar buiten gerichte persoonlijkheden met het hoogste woord, in China en Japan schijnt dat juist het omgekeerde het geval te zijn.quote:Op zondag 7 september 2014 11:47 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Introvert en extrovert labels vind ik super vaag. Leg jij maar even uit waarom de Aziaten meer introvert zijn dan de Europeanen.
Huh? Introvert de norm in Aziatische landen? Wat bedoel je daarmee? Passiviteit of wat?quote:Op zondag 7 september 2014 20:24 schreef Gwywen het volgende:
Ik zei niet dat ze introverter zijn, ik zei dat introversie daar meer de norm is, de gewenste aard, terwijl in het westen extraversie meer de norm is. Om een voorbeeld te noemen, wie is het populairste kind in de klas, in Westerse landen zijn dat vaak de meer naar buiten gerichte persoonlijkheden met het hoogste woord, in China en Japan schijnt dat juist het omgekeerde het geval te zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |