Hier wil ik mijn verhaal wel kwijt over de zomer vakantie (Napels).
Mijn vriendin en ik hebben in december besloten om een reis naar zuid-italie te maken. Eerst een weekje naar Napels en daarna naar de hak van Italië. Vorig jaar heb ik met vrienden alles via booking.com geboekt en dat beviel eigenlijk allemaal goed. Maar een leuk en betaalbaar appartement was er voor ons niet in Napels. Omdat een hoop vrienden overtuigd zijn van Airbnb toch maar een gokje gewaagd. Leuk appartement (100+ positieve reacties), betaalbaar goede locatie etc. Dus wij geboekt, halverwege januari en februari kwamen er ineens allemaal slechte recensies over de verhuurder en onze geboekte accommodatie. Toen hebben wij een mailtje gestuurd of alles in orde was en nog wat praktische vragen, toen we daar geen reactie op kregen heeft mijn vriendin het mailtje vertaald in het Italiaans (was in eerste instantie engels). Na een week wachten nog geen reactie, dus contact opgenomen met airbnb. Airbnb heeft toen een ultimatum gesteld van 24 uur dat hij moest reageren, daar in heeft hij een zinnetje terug gestuurd met de tekst; ben op vakantie er is niks aan de hand. Daarna natuurlijk niks meer gehoord. We hebben daarna geen mailtjes meer verstuurd omdat we niet als zeikerds over wilde komen en er niet zo veel vertrouwen meer in hadden. 2 of 3 weken later werd het uiteindelijk toch geannuleerd.
Toen kregen we een kleine tegoedbon van Airbnb die eventueel duurder appartement tot 50 euro extra zou vergoeden. Een mooie oplossing dachten wij, dus wij vol vertrouwen weer verder zoeken. Toen kwamen we op een appartement wat in een iets mindere buurt lag maar wel groot, netjes, positieve recensies etc. Alles leek goed, tot ze ineens een berichtje stuurde dat airbnb volgens haar een fout had gemaakt en het appartement dus duurder werd. Een stijging van 150 euro ofzo. Na contact te hadden gehad met airbnb wilde ze 100 euro betalen en wij moesten dan zelf nog een verschil van 50 euro doen. Prima deal (het appartement leek ook al te mooi om waar te zijn).
Maar er moest dus 50 euro extra van mijn CC afgeschreven worden, en laat ik net in die periode overgestapt zijn van bank. Mijn oude CC was dus geblokkeerd en mijn nieuwe kreeg ik pas een week later binnen. Ik weet het dit is geen fout van Airbnb maar mijn eigen. Maar airbnb zou de 100 euro ook geven als we hem na een week nog zouden boeken, alleen was de prijs toen weer verhoogd. Dus wij hebben dat appartement ook niet meer geboekt.
Airbnb, belde mij toen om te zeggen hoe jammer ze het vonden hoe het allemaal liep. Maar de vrouw die mij belde kwam zelf uit napels. Italianen zijn nog al trots op hun eigen steden en regio's zo ook deze vrouw. Ze bood mij een tegoedbon aan van 150 euro !

omdat ik dan sowieso iets leuks kon vinden in napels of omgeving omdat ik de stad toch echt moest bezoeken volgens haar. Met de tegoedbon en nieuwe CC op zak verder gaan zoeken.
Opzoek naar appartement nummer 3, na veel verhalen over parkeergarage's en schade bij parkeren in napels toch maar besloten verder buiten het centrum en dan parkeren op eigen terrein aan te vinken. Om vervolgens met het OV naar de stad te gaan. Een heel mooi appartement gevonden aan de kust ten zuiden van napels, 2 slaapkamers, ruime keuken en airco, wel iets duurder maar met de tegoedbon goed te doen

. De verhuurder had 3 van dat soort appartementen en een studio in het schuurtje in de tuin. Ik kon volgens hem alleen nog in het schuurtje terecht de ander appartementen waren al vol (maar werden en worden (net gekeken) nog wel aangeboden). Dus die werden het ook niet.
Dan nog een leuk appartement, wel wat verouderd, beetje minimaal allemaal. Maar de recensies waren goed, het was schoon en vriendelijke mensen etc. Ook goedkoop, dus wij dachten, dan moet dit hem maar worden. Na een reservering te hebben aangevraagd kregen wij een berichtje terug of we niet contant konden betalen. Dan accepteerde hij het niet via airbnb want dan moet hij belasting betalen etc. Maar omdat we een kortingsbon hadden was dat voor ons niet interessant. De verhuurder bleef stug volhouden en die reservering werd dan ook niet geaccepteerd.
Nu hebben we de reis iets aangepast en gaan we een paar dagen naar Firenze (Florence) en een paar dagen rimini om vervolgens door te rijden naar onze Mini camping in Ostuni. Ondanks de negatieve ervaringen met napels ben ik ervan overtuigd dat het in het noorden beter is. Het is de mentaliteit daar. Ook heeft airbnb steeds ons goed geholpen

Ben dus tot nu toe zeer tevreden alleen wil laten zien dat het soms ook echt tegen kan zitten.