Ze zullen wel moeten met huis dat te duur gekocht is en geen ruimte om even iemand te regelen.quote:Op woensdag 3 september 2014 08:13 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Is dat wel zo? Er wordt wel hard geroepen over die hoogopgeleiden in kwestie met de handen in het haar zitten als er ineens geen mbo'ers meer zouden zijn. Nou, ik zou inderdaad niet graag complete groep mbo'ers zien wegvallen en je houdt daarnaast genoeg mensen met twee linkerhanden. Maar ik krijg wel de indruk dat de gemiddelde hoogopgeleide heel veel meer in huis zelf kan doen dan 30 jaar geleden het geval was. En ook meer dan in veel andere landen.
Nee dat is handig. Dan lopen er weet ik hoe veel daklozen rond die alles pikken wat los en vast zit.quote:Op woensdag 3 september 2014 05:55 schreef Pheno het volgende:
En straks is er geen uitkering meer omdat het onhoudbaar is als de helft werkeloos is
Dat huis is maar 1 van de factoren. Als ik hier een schilder laat komen om m'n kozijnen te schilderen is die daar een dag of 3-4 mee bezig en het kost me onder de streep een eigen maandloon. Met zo'n extreem verschil in eigen opbrengsten per uur of kosten als iemand anders iets doet per uur krabben veel mensen zich eens goed achter de oren. Het wordt allemaal sowieso nog eens flink vertekent omdat professionele klussers in de regel ook nog eens de korting op het materiaal zelf meepakken.quote:Op woensdag 3 september 2014 08:16 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ze zullen wel moeten met huis dat te duur gekocht is en geen ruimte om even iemand te regelen.
Schilderen kan iedereen, een verstopt riool wordt al lastiger.quote:Op woensdag 3 september 2014 08:29 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat huis is maar 1 van de factoren. Als ik hier een schilder laat komen om m'n kozijnen te schilderen is die daar een dag of 3-4 mee bezig en het kost me onder de streep een eigen maandloon. Met zo'n extreem verschil in eigen opbrengsten per uur of kosten als iemand anders iets doet per uur krabben veel mensen zich eens goed achter de oren. Het wordt allemaal sowieso nog eens flink vertekent omdat professionele klussers in de regel ook nog eens de korting op het materiaal zelf meepakken.
Dan heb je het al over niveau 3.quote:Op woensdag 3 september 2014 08:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een goede timmerman en loodgieter heeft ook altijd werk.
De post rondbrengen kan toch wel zonder opleiding?quote:Op woensdag 3 september 2014 08:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan heb je het al over niveau 3.
Lager opgeleiden stonden vroeger in het veld, aan de lopende band, of ander fabriekswerk. Dat is er nog nauwelijks. Eén hoger opgeleide die de machines aanstuurt.
Ook de lagere kantoorbaantjes, zoals datatypiste, zie je nog nauwelijks. Gegevens worden gekoppeld.
Het heet vooruitgang, maar dan moeten we ook met de gevolgen dealen.
Er is straks gewoon geen werk meer voor iedereen, wat inhoudt dat je óf door moet leren óf van bijstand moet leven.
Als je wilt kan iedereen doorleren. Duurt wel wat langer, maar geleidelijk opklimmen van niveau 2, naar 3 en dan naar 4, moet te doen zijn.
zonder opleiding wellicht, maar je wil niet elke mongool dat laten doen zoals nu al het geval is. De kwaliteit van de bezorging is echt stijl bergafwaards gegaan de laatste jaren. Steeds vaker komt het niet aan, wordt het elders bezorgd, of wordt het gewoon in de bosjes gedumpt.quote:Op woensdag 3 september 2014 08:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De post rondbrengen kan toch wel zonder opleiding?
Tsja dan krijg je met werknemers die totaal geen band meer hebben met werkgever die de boel loopt uit te knijpen.quote:Op woensdag 3 september 2014 08:38 schreef Tokus het volgende:
[..]
zonder opleiding wellicht, maar je wil niet elke mongool dat laten doen zoals nu al het geval is. De kwaliteit van de bezorging is echt stijl bergafwaards gegaan de laatste jaren. Steeds vaker komt het niet aan, wordt het elders bezorgd, of wordt het gewoon in de bosjes gedumpt.
Ook ja. Denk aan datatypist, postkamer, archief. Maar ook mutaties in bestanden gaat nu veelal automatisch.quote:Op woensdag 3 september 2014 08:49 schreef Individual het volgende:
Kantoorbanen zullen net zo hard verdwijnen als papier in kantoren. Paperless office enzo.
Ik was ooit papiermaker, denk dat het wel blijft bestaan maar op kleine schaal voor kunstenaars.quote:Op woensdag 3 september 2014 08:49 schreef Individual het volgende:
Kantoorbanen zullen net zo hard verdwijnen als papier in kantoren. Paperless office enzo.
Ik wilde het net gaan typen..quote:Op woensdag 3 september 2014 08:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tsja dan krijg je met werknemers die totaal geen band meer hebben met werkgever die de boel loopt uit te knijpen.
alleen de zorgtaken blijven bestaan , maar wel tegen een zeer laag salaris, alles gaat veranderen door het internet en de robotiseringquote:Op woensdag 3 september 2014 03:54 schreef hmmmmmmm het volgende:
500.000 banen op mbo-niveau 2 en 3 (de lagere niveaus) zullen nooit meer terugkomen. Ook niet na de crisis. Daarvoor waarschuwt Jouke van Dijk, hoogleraar Regionale Arbeidsmarktanalyse aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als er niet snel actie wordt ondernomen ontstaat er volgens hem een "verloren generatie".
http://nieuwsuur.nl/onder(...)rgoed-verdwenen.html
Dat is mooi dus 500k banen weg ja hoor we hebben al een plan er komen 500k banen bij het HBO/WO bij hoor ik ze al roepen![]()
Over een paar jaar post ik hier en dan zijn de HBO banen ook al weg![]()
Wat moeten we nou toch de helft van de Nederlanders heeft MBO of lager.
Voor dramaqueens is de werkgelegenheid inderdaad drampzaligquote:Op woensdag 3 september 2014 09:58 schreef Ouder1 het volgende:
Mbo banen verdwijnen en de rest wordt grotendeels opgevuld door MOElanders, Spanjaarden en Ieren.
Maar hee.. je mag niet klagen hoor want we hebben het hier zo goed en als je wilt kan je altijd werk krijgen (not).
Overigens slaat de werkeloosheid bij het hbo ook aardig toe.
Dat bestaat al en dat heet uitkering. Het wordt voornamelijk gebruikt voor Euroshopper pils, shag en huisdieren.quote:Op woensdag 3 september 2014 10:00 schreef homme7 het volgende:
[..]
Het is tijd voor het basisinkomen als we wat consumenten over willen houden
en een staatslotjequote:Op woensdag 3 september 2014 12:50 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Dat bestaat al en dat heet uitkering. Het wordt voornamelijk gebruikt voor Euroshopper pils, shag en huisdieren.
over 10 jaar zijn taxi's al zonder bestuurder, en betaal je die vooraf door contact te maken met je telefoon.quote:Op woensdag 3 september 2014 13:09 schreef nils7 het volgende:
Was laatst een mooi stuk over bij EenVandaag.
Bepaalde banen worden overbodig, ze hadden het simpele voorbeeld: een opticien... er zijn apps die nu al je sterkte kunnen bepalen.
En ze haalden al beroepen aan die zijn vervallen.
Ik denk dat het nog erger wordt, er zal meer automatisering plaatsvinden.
Of innovatie zal beroepen naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Maar goed de (beroeps)bevolking stijgt wel, wat hier een oplossing voor is... geen idee maar het zou raadzaam zijn dat de regering daar eens over nadenkt want het zal sneller gaan dan ze denken.
Klopt.quote:Op woensdag 3 september 2014 13:14 schreef homme7 het volgende:
[..]
over 10 jaar zijn taxi's al zonder bestuurder, net als de postbode verdwenen is
Niet alleen dat, ook de retail.quote:Op woensdag 3 september 2014 13:15 schreef nils7 het volgende:
[..]
Klopt.
Ik zet mijn geld op de 3D printer: heel de transportlogistiek zal op z'n gat gaan erdoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |