Maar de zwarte knecht is al bij Schenkman een goed persoon.quote:Op maandag 1 september 2014 14:15 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het hulpje van sinterklaas is een historisch figuur, komt in heel europa voor. zn naam is overal anders, en zn uiterlijk ook. meestal is ie een soort duivel, als tegenhanger voor sinterklaas, die een heilige is. van oudsher waarschijnlijk dus goed en kwaad.
is geen kwestie van bukken en toegeven, maar een kwestie van nadenken over een klacht die terecht is. interessert me verder geen reet of het van quintie komt, hij is toevallig degene die het lef heeft het aan te kaarten.quote:Op maandag 1 september 2014 15:11 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Nou dan ga jij lekker bukken en toegeven. Dat staat je vrij. Je hebt wel de mond vol van 'discriminatie' maar ondertussen loop je wel achter anti Nederlandse racisten als Quinsy Gario aan. Een racist met een intense haat tegen de blanke mensen en hun levenswijze die hier 11 jaar geleden is komen wonen, die we alles gegeven hebben wat die in zijn eigen land blijkbaar niet had en die leeft van ons belastinggeld (subsidies kunstenaar). En als dank krijgen we dit op ons bord. Figuren als Gario wakkeren racisme nou juist aan. Zelfs kinderfeestjes zijn niet heilig voor deze griezel. Ja logisch dat er zoveel weerstand komt uit de bevolking. Dit is gewoon een dwangmatige zoektocht naar het begeerde 'racisme'. En vinden ze geen 'racisme' dan creëren ze het zelf wel. Als je de cultuur en gewoontes van het volk dat jou zo gastvrij heeft opgenomen gaat aanvallen dan moet Gario er maar eens over na denken om te vertrekken uit ons mooie landje. Zonder de subsidies uiteraard.
kijk naar dat plaatje. de kindertjes renne weg bij hem.quote:Op maandag 1 september 2014 15:26 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar de zwarte knecht is al bij Schenkman een goed persoon.
De stoute kinderen zijn bang voor hem omdat hij ze gaat straffen. Dat maakt hem niet slecht.quote:Op maandag 1 september 2014 15:41 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
kijk naar dat plaatje. de kindertjes renne weg bij hem.
[ afbeelding ]
Wacht, even de verwrongen logica toepassen...quote:Op maandag 1 september 2014 15:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De stoute kinderen zijn bang voor hem omdat hij ze gaat straffen. Dat maakt hem niet slecht.
Niet echtquote:Op maandag 1 september 2014 15:26 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar de zwarte knecht is al bij Schenkman een goed persoon.
Dat is mij dus in die jaren echt nooit verteld. Wel dat je mee moest in de zak om in Spanje in de marsepeinmijnen te werken. Maar na een jaar werd je weer thuisgebracht als een beter en liever kind (met een heel slecht gebit, vermoed ik).quote:Op maandag 1 september 2014 15:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet echtHij nam zelfs de (kinder)schrik-functie van de sint over en dat ging van kwaad tot erger tot men het pedagogisch niet meer verantwoord vond in de jaren '60/'70.
In die tijd sloeg hij ook echt nog en waren de dreigementen niet minnetjes. Eigenlijk best een rare gedachte dat kinderen pepernoten aten waarvan ze verteld werd dat het gemalen stoute kindertjes waren
Ik weet ook niet van gemalen kinderen maar de roe en de zak was wel heel dreigend. Dat is dus veranderd en nog is men niet tevreden....quote:Op maandag 1 september 2014 15:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is mij dus in die jaren echt nooit verteld. Wel dat je mee moest in de zak om in Spanje in de marsepeinmijnen te werken. Maar na een jaar werd je weer thuisgebracht als een beter en liever kind (met een heel slecht gebit, vermoed ik).
Dat is ook een vrij oude traditie om dat aan kinderen te vertellen, "piet" is in de jaren steeds milder geworden. De oudere "pieten"(zo werden ze nog niet echt genoemd toen) waren ook echt geketend en de zak die ze bij zich hadden zou alle verschrikkingen van de hel bevatten.quote:Op maandag 1 september 2014 15:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is mij dus in die jaren echt nooit verteld. Wel dat je mee moest in de zak om in Spanje in de marsepeinmijnen te werken. Maar na een jaar werd je weer thuisgebracht als een beter en liever kind (met een heel slecht gebit, vermoed ik).
Een klacht die terecht is ??? Daar denkt 94% van de bevolking toch echt anders over. En lef ???quote:Op maandag 1 september 2014 15:40 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
is geen kwestie van bukken en toegeven, maar een kwestie van nadenken over een klacht die terecht is. interessert me verder geen reet of het van quintie komt, hij is toevallig degene die het lef heeft het aan te kaarten.
Dat is mij in ieder geval nooit verteld, knap zieke ouders die dat wel deden.quote:Op maandag 1 september 2014 15:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet echtHij nam zelfs de (kinder)schrik-functie van de sint over en dat ging van kwaad tot erger tot men het pedagogisch niet meer verantwoord vond in de jaren '60/'70.
In die tijd sloeg hij ook echt nog en waren de dreigementen niet minnetjes. Eigenlijk best een rare gedachte dat kinderen pepernoten aten waarvan ze verteld werd dat het gemalen stoute kindertjes waren
Maar bij Schenkman is die goed/kwaad-tegenstellig helemaal niet zo aanwezig. Sint stopt de stoute kinderen zelf in de zak en de goede kinderen wordt aangeraden om hem en zijn knecht "een hand en een zoen" te geven. Voor een boeman loop je weg, die geef je geen zoen.quote:Op maandag 1 september 2014 15:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Het was vroeger doodnormaal om kinderen met afschuwelijke verhalen bang te maken voor "stout" gedrag. Dat is juist wat het interessant maakt, de functie van die kinderschrik-figuren in de samenleving.quote:Op maandag 1 september 2014 16:13 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat is mij in ieder geval nooit verteld, knap zieke ouders die dat wel deden.
Sint is een tijdje alleen geweest, dat is de tijd van schenkman. De sint was toen zelf de kinderschrik, dat is weer terug gekomen bij de "helper" en toen gingen ze weer heerlijk overboard ermee.quote:Op maandag 1 september 2014 16:14 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar bij Schenkman is die goed/kwaad-tegenstellig helemaal niet zo aanwezig. Sint stopt de stoute kinderen zelf in de zak en de goede kinderen wordt aangeraden om hem en zijn knecht "een hand en een zoen" te geven. Voor een boeman loop je weg, die geef je geen zoen.
Ja ok, dat begrijp ik, mij werd ook verteld dat als je stout was geweest, je in de zak mee moest naar spanje, maar dat verhaal van die pepernoten die vermalen kinderen zouden zijn is wel van een heel andere orde. Overigens vind ik dat idee van in de zak mee naar Spanje moeten niet eens zo'n slechte gedachte als ik zo eens naar buiten kijk.quote:Op maandag 1 september 2014 16:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Het was vroeger doodnormaal om kinderen met afschuwelijke verhalen bang te maken voor "stout" gedrag. Dat is juist wat het interessant maakt, de functie van die kinderschrik-figuren in de samenleving.
Die andere orde zat er dus wel aan vast in den beginne. Als je voor de jaren '60 kijkt dan is dat iets wat nog best veel voorkwam, samen met rake klappen e.d.quote:Op maandag 1 september 2014 16:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja ok, dat begrijp ik, mij werd ook verteld dat als je stout was geweest, je in de zak mee moest naar spanje, maar dat verhaal van die pepernoten die vermalen kinderen zouden zijn is wel van een heel andere orde. Overigens vind ik dat idee van in de zak mee naar Spanje moeten niet eens zo'n slechte gedachte als ik zo eens naar buiten kijk.
Zo oud ben ik gelukkig (nog) niet.quote:Op maandag 1 september 2014 16:27 schreef erodome het volgende:
[..]
Die andere orde zat er dus wel aan vast in den beginne. Als je voor de jaren '60 kijkt dan is dat iets wat nog best veel voorkwam, samen met rake klappen e.d.
In de jaren '60/'70 is daar best heel veel gedoe over geweest, was pedagogisch niet verantwoord en is toen verdwenen.quote:Op maandag 1 september 2014 16:28 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zo oud ben ik gelukkig (nog) niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |