abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144063715
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 14:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Arg....

Nevermind. Doe je ding.
Het was een vraag, geen stelling.
  maandag 1 september 2014 @ 15:26:25 #142
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144063890
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 14:15 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het hulpje van sinterklaas is een historisch figuur, komt in heel europa voor. zn naam is overal anders, en zn uiterlijk ook. meestal is ie een soort duivel, als tegenhanger voor sinterklaas, die een heilige is. van oudsher waarschijnlijk dus goed en kwaad.
Maar de zwarte knecht is al bij Schenkman een goed persoon.
pi_144064383
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:11 schreef Reconquista. het volgende:

[..]

Nou dan ga jij lekker bukken en toegeven. Dat staat je vrij. Je hebt wel de mond vol van 'discriminatie' maar ondertussen loop je wel achter anti Nederlandse racisten als Quinsy Gario aan. Een racist met een intense haat tegen de blanke mensen en hun levenswijze die hier 11 jaar geleden is komen wonen, die we alles gegeven hebben wat die in zijn eigen land blijkbaar niet had en die leeft van ons belastinggeld (subsidies kunstenaar). En als dank krijgen we dit op ons bord. Figuren als Gario wakkeren racisme nou juist aan. Zelfs kinderfeestjes zijn niet heilig voor deze griezel. Ja logisch dat er zoveel weerstand komt uit de bevolking. Dit is gewoon een dwangmatige zoektocht naar het begeerde 'racisme'. En vinden ze geen 'racisme' dan creëren ze het zelf wel. Als je de cultuur en gewoontes van het volk dat jou zo gastvrij heeft opgenomen gaat aanvallen dan moet Gario er maar eens over na denken om te vertrekken uit ons mooie landje. Zonder de subsidies uiteraard.
is geen kwestie van bukken en toegeven, maar een kwestie van nadenken over een klacht die terecht is. interessert me verder geen reet of het van quintie komt, hij is toevallig degene die het lef heeft het aan te kaarten.
en hij is gewoon een nederlander hoor, net zoveel recht on ergens over te klagen als jij. en als je dna toch gaat zeuren over zijn afkomst, bedenk dan wel dat wij blanke nederlanders zijn voorouders aan de ketting hebben gelegd en ze uit hun eigen land naar de andere kant van de wereld hebben verscheept. je moet wel lef hebben om dan nog te gaan zeuren over dat ie geen echte nederlander is, zeg... wow.
pi_144064414
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

kijk naar dat plaatje. de kindertjes renne weg bij hem.

pi_144064500
Het lijkt op iets tegen de gaypride hebben en als argument met de bijbel zwaaien.
  maandag 1 september 2014 @ 15:44:17 #146
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144064512
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kijk naar dat plaatje. de kindertjes renne weg bij hem.

[ afbeelding ]
De stoute kinderen zijn bang voor hem omdat hij ze gaat straffen. Dat maakt hem niet slecht.
  maandag 1 september 2014 @ 15:45:48 #147
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144064559
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:44 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De stoute kinderen zijn bang voor hem omdat hij ze gaat straffen. Dat maakt hem niet slecht.
Wacht, even de verwrongen logica toepassen...

"Ja, maar hij gaat ze straffen in opdracht van de blanke Sinterklaas, dus is hij een slaaf en is het racisme!!!"
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_144064562
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Niet echt ;) Hij nam zelfs de (kinder)schrik-functie van de sint over en dat ging van kwaad tot erger tot men het pedagogisch niet meer verantwoord vond in de jaren '60/'70.
In die tijd sloeg hij ook echt nog en waren de dreigementen niet minnetjes. Eigenlijk best een rare gedachte dat kinderen pepernoten aten waarvan ze verteld werd dat het gemalen stoute kindertjes waren ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 1 september 2014 @ 15:47:53 #149
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144064624
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet echt ;) Hij nam zelfs de (kinder)schrik-functie van de sint over en dat ging van kwaad tot erger tot men het pedagogisch niet meer verantwoord vond in de jaren '60/'70.
In die tijd sloeg hij ook echt nog en waren de dreigementen niet minnetjes. Eigenlijk best een rare gedachte dat kinderen pepernoten aten waarvan ze verteld werd dat het gemalen stoute kindertjes waren ;)
Dat is mij dus in die jaren echt nooit verteld. Wel dat je mee moest in de zak om in Spanje in de marsepeinmijnen te werken. Maar na een jaar werd je weer thuisgebracht als een beter en liever kind (met een heel slecht gebit, vermoed ik).
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_144064697
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is mij dus in die jaren echt nooit verteld. Wel dat je mee moest in de zak om in Spanje in de marsepeinmijnen te werken. Maar na een jaar werd je weer thuisgebracht als een beter en liever kind (met een heel slecht gebit, vermoed ik).
Ik weet ook niet van gemalen kinderen maar de roe en de zak was wel heel dreigend. Dat is dus veranderd en nog is men niet tevreden....
pi_144064810
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is ook een vrij oude traditie om dat aan kinderen te vertellen, "piet" is in de jaren steeds milder geworden. De oudere "pieten"(zo werden ze nog niet echt genoemd toen) waren ook echt geketend en de zak die ze bij zich hadden zou alle verschrikkingen van de hel bevatten.

Is best wel interessant die achtergrond, er zijn veel meer kinderschrik-figuren in de geschiedenis, was een hele opvoedingstechniek te noemen. Zoek maar eens op bullebak, of de roggemoeder, of de bloedzuiper.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 1 september 2014 @ 16:00:50 #152
392000 Reconquista.
A Proud Infidel
pi_144065076
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
is geen kwestie van bukken en toegeven, maar een kwestie van nadenken over een klacht die terecht is. interessert me verder geen reet of het van quintie komt, hij is toevallig degene die het lef heeft het aan te kaarten.
Een klacht die terecht is ??? Daar denkt 94% van de bevolking toch echt anders over. En lef ???
Hoeveel lef heb je nodig om Nederlanders te discrimineren en hoeveel lef heb je nodig om kinderfeestjes aan te vallen ?? Nogmaals jullie creëren juist racisme op deze manier.

Je zegt: """en hij is gewoon een nederlander hoor""""

Dus als ik jou een papiertje geef waarop staat dat je voortaan Chinees ben dan ben je ook Chinees ??

Je zegt: """" bedenk dan wel dat wij blanke nederlanders zijn voorouders aan de ketting hebben gelegd en ze uit hun eigen land naar de andere kant van de wereld hebben verscheept. """"

En hoe zit het met die generatie blanke Nederlanders die diezelfde slavernij hebben afgeschaft ??
Gemakshalve maar even vergeten ??
Je praat nu wel over een tijd dat slavernij de gewoonste zaak op de wereld was en waar vrijwel elk volk zich schuldig aan heeft gemaakt. Arabieren hebben veel meer slaven uit Afrika gehaald maar daar hoor je jullie vreemd genoeg nooit over. En hoe zit het met de Afrikanen zelf ?? Die namen hun eigen broeders van andere stammen gevangen en verkochten die als warme broodjes aan iedereen die ze maar hebben wilde. Wanneer steken de Afrikanen de hand is in eigen boezem. Dat doen ze niet en daarmee bewijzen ze dat het niet te doen is om de slavernij van een paar honderd jaar geleden maar dat dit gewoon een kwestie van haat tegen blanken is.
Wij zijn de slaven geweest van de Spanjaarden, de Noormannen, Romeinen enz. Hoor je ons daarover janken ?? Als ik net zo kinderachtig was als jij dan zou ik nu huilie huilie moeten doen om al die Italiaanse pizzeria's in ons land. Want die doen mij denken aan de tijd dat mijn voorouders de slaven van de Romeinen waren.
“Guardians of Western Civilization”
Someone has to stand up and defend the world
pi_144065626
quote:

[..]

Dat is mij in ieder geval nooit verteld, knap zieke ouders die dat wel deden.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 1 september 2014 @ 16:14:11 #154
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144065636
quote:

[..]

Maar bij Schenkman is die goed/kwaad-tegenstellig helemaal niet zo aanwezig. Sint stopt de stoute kinderen zelf in de zak en de goede kinderen wordt aangeraden om hem en zijn knecht "een hand en een zoen" te geven. Voor een boeman loop je weg, die geef je geen zoen.
pi_144065715
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:13 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dat is mij in ieder geval nooit verteld, knap zieke ouders die dat wel deden.
Het was vroeger doodnormaal om kinderen met afschuwelijke verhalen bang te maken voor "stout" gedrag. Dat is juist wat het interessant maakt, de functie van die kinderschrik-figuren in de samenleving.
pi_144065855
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar bij Schenkman is die goed/kwaad-tegenstellig helemaal niet zo aanwezig. Sint stopt de stoute kinderen zelf in de zak en de goede kinderen wordt aangeraden om hem en zijn knecht "een hand en een zoen" te geven. Voor een boeman loop je weg, die geef je geen zoen.
Sint is een tijdje alleen geweest, dat is de tijd van schenkman. De sint was toen zelf de kinderschrik, dat is weer terug gekomen bij de "helper" en toen gingen ze weer heerlijk overboard ermee.
Voor die tijd, toen er een geketende duivel naast de sint liep was die duivel de kinderschrik samen met de sint, want de sint beheerste hem. Dat is dus gegaan naar de helper die de kinderschrik was en de sint de kindervriend, naar wat we nu hebben, eigenlijk een gevolg van kindervrienden.
pi_144066082
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Het was vroeger doodnormaal om kinderen met afschuwelijke verhalen bang te maken voor "stout" gedrag. Dat is juist wat het interessant maakt, de functie van die kinderschrik-figuren in de samenleving.
Ja ok, dat begrijp ik, mij werd ook verteld dat als je stout was geweest, je in de zak mee moest naar spanje, maar dat verhaal van die pepernoten die vermalen kinderen zouden zijn is wel van een heel andere orde. Overigens vind ik dat idee van in de zak mee naar Spanje moeten niet eens zo'n slechte gedachte als ik zo eens naar buiten kijk.
pi_144066148
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:25 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ja ok, dat begrijp ik, mij werd ook verteld dat als je stout was geweest, je in de zak mee moest naar spanje, maar dat verhaal van die pepernoten die vermalen kinderen zouden zijn is wel van een heel andere orde. Overigens vind ik dat idee van in de zak mee naar Spanje moeten niet eens zo'n slechte gedachte als ik zo eens naar buiten kijk.
Die andere orde zat er dus wel aan vast in den beginne. Als je voor de jaren '60 kijkt dan is dat iets wat nog best veel voorkwam, samen met rake klappen e.d.
pi_144066182
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Die andere orde zat er dus wel aan vast in den beginne. Als je voor de jaren '60 kijkt dan is dat iets wat nog best veel voorkwam, samen met rake klappen e.d.
Zo oud ben ik gelukkig (nog) niet.
pi_144066227
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:28 schreef Hathor het volgende:

[..]

Zo oud ben ik gelukkig (nog) niet.
In de jaren '60/'70 is daar best heel veel gedoe over geweest, was pedagogisch niet verantwoord en is toen verdwenen.

Dit is allemaal trouwens gewoon een leuk zijstraatje, is niet bedoeld als kritiek op piet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')