abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144064810
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is mij dus in die jaren echt nooit verteld. Wel dat je mee moest in de zak om in Spanje in de marsepeinmijnen te werken. Maar na een jaar werd je weer thuisgebracht als een beter en liever kind (met een heel slecht gebit, vermoed ik).
Dat is ook een vrij oude traditie om dat aan kinderen te vertellen, "piet" is in de jaren steeds milder geworden. De oudere "pieten"(zo werden ze nog niet echt genoemd toen) waren ook echt geketend en de zak die ze bij zich hadden zou alle verschrikkingen van de hel bevatten.

Is best wel interessant die achtergrond, er zijn veel meer kinderschrik-figuren in de geschiedenis, was een hele opvoedingstechniek te noemen. Zoek maar eens op bullebak, of de roggemoeder, of de bloedzuiper.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 1 september 2014 @ 16:00:50 #152
392000 Reconquista.
A Proud Infidel
pi_144065076
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
is geen kwestie van bukken en toegeven, maar een kwestie van nadenken over een klacht die terecht is. interessert me verder geen reet of het van quintie komt, hij is toevallig degene die het lef heeft het aan te kaarten.
Een klacht die terecht is ??? Daar denkt 94% van de bevolking toch echt anders over. En lef ???
Hoeveel lef heb je nodig om Nederlanders te discrimineren en hoeveel lef heb je nodig om kinderfeestjes aan te vallen ?? Nogmaals jullie creëren juist racisme op deze manier.

Je zegt: """en hij is gewoon een nederlander hoor""""

Dus als ik jou een papiertje geef waarop staat dat je voortaan Chinees ben dan ben je ook Chinees ??

Je zegt: """" bedenk dan wel dat wij blanke nederlanders zijn voorouders aan de ketting hebben gelegd en ze uit hun eigen land naar de andere kant van de wereld hebben verscheept. """"

En hoe zit het met die generatie blanke Nederlanders die diezelfde slavernij hebben afgeschaft ??
Gemakshalve maar even vergeten ??
Je praat nu wel over een tijd dat slavernij de gewoonste zaak op de wereld was en waar vrijwel elk volk zich schuldig aan heeft gemaakt. Arabieren hebben veel meer slaven uit Afrika gehaald maar daar hoor je jullie vreemd genoeg nooit over. En hoe zit het met de Afrikanen zelf ?? Die namen hun eigen broeders van andere stammen gevangen en verkochten die als warme broodjes aan iedereen die ze maar hebben wilde. Wanneer steken de Afrikanen de hand is in eigen boezem. Dat doen ze niet en daarmee bewijzen ze dat het niet te doen is om de slavernij van een paar honderd jaar geleden maar dat dit gewoon een kwestie van haat tegen blanken is.
Wij zijn de slaven geweest van de Spanjaarden, de Noormannen, Romeinen enz. Hoor je ons daarover janken ?? Als ik net zo kinderachtig was als jij dan zou ik nu huilie huilie moeten doen om al die Italiaanse pizzeria's in ons land. Want die doen mij denken aan de tijd dat mijn voorouders de slaven van de Romeinen waren.
“Guardians of Western Civilization”
Someone has to stand up and defend the world
pi_144065626
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet echt ;) Hij nam zelfs de (kinder)schrik-functie van de sint over en dat ging van kwaad tot erger tot men het pedagogisch niet meer verantwoord vond in de jaren '60/'70.
In die tijd sloeg hij ook echt nog en waren de dreigementen niet minnetjes. Eigenlijk best een rare gedachte dat kinderen pepernoten aten waarvan ze verteld werd dat het gemalen stoute kindertjes waren ;)
Dat is mij in ieder geval nooit verteld, knap zieke ouders die dat wel deden.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 1 september 2014 @ 16:14:11 #154
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144065636
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet echt ;) Hij nam zelfs de (kinder)schrik-functie van de sint over en dat ging van kwaad tot erger tot men het pedagogisch niet meer verantwoord vond in de jaren '60/'70.
In die tijd sloeg hij ook echt nog en waren de dreigementen niet minnetjes. Eigenlijk best een rare gedachte dat kinderen pepernoten aten waarvan ze verteld werd dat het gemalen stoute kindertjes waren ;)
Maar bij Schenkman is die goed/kwaad-tegenstellig helemaal niet zo aanwezig. Sint stopt de stoute kinderen zelf in de zak en de goede kinderen wordt aangeraden om hem en zijn knecht "een hand en een zoen" te geven. Voor een boeman loop je weg, die geef je geen zoen.
pi_144065715
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:13 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dat is mij in ieder geval nooit verteld, knap zieke ouders die dat wel deden.
Het was vroeger doodnormaal om kinderen met afschuwelijke verhalen bang te maken voor "stout" gedrag. Dat is juist wat het interessant maakt, de functie van die kinderschrik-figuren in de samenleving.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144065855
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar bij Schenkman is die goed/kwaad-tegenstellig helemaal niet zo aanwezig. Sint stopt de stoute kinderen zelf in de zak en de goede kinderen wordt aangeraden om hem en zijn knecht "een hand en een zoen" te geven. Voor een boeman loop je weg, die geef je geen zoen.
Sint is een tijdje alleen geweest, dat is de tijd van schenkman. De sint was toen zelf de kinderschrik, dat is weer terug gekomen bij de "helper" en toen gingen ze weer heerlijk overboard ermee.
Voor die tijd, toen er een geketende duivel naast de sint liep was die duivel de kinderschrik samen met de sint, want de sint beheerste hem. Dat is dus gegaan naar de helper die de kinderschrik was en de sint de kindervriend, naar wat we nu hebben, eigenlijk een gevolg van kindervrienden.
pi_144066082
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Het was vroeger doodnormaal om kinderen met afschuwelijke verhalen bang te maken voor "stout" gedrag. Dat is juist wat het interessant maakt, de functie van die kinderschrik-figuren in de samenleving.
Ja ok, dat begrijp ik, mij werd ook verteld dat als je stout was geweest, je in de zak mee moest naar spanje, maar dat verhaal van die pepernoten die vermalen kinderen zouden zijn is wel van een heel andere orde. Overigens vind ik dat idee van in de zak mee naar Spanje moeten niet eens zo'n slechte gedachte als ik zo eens naar buiten kijk.
pi_144066148
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:25 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ja ok, dat begrijp ik, mij werd ook verteld dat als je stout was geweest, je in de zak mee moest naar spanje, maar dat verhaal van die pepernoten die vermalen kinderen zouden zijn is wel van een heel andere orde. Overigens vind ik dat idee van in de zak mee naar Spanje moeten niet eens zo'n slechte gedachte als ik zo eens naar buiten kijk.
Die andere orde zat er dus wel aan vast in den beginne. Als je voor de jaren '60 kijkt dan is dat iets wat nog best veel voorkwam, samen met rake klappen e.d.
pi_144066182
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Die andere orde zat er dus wel aan vast in den beginne. Als je voor de jaren '60 kijkt dan is dat iets wat nog best veel voorkwam, samen met rake klappen e.d.
Zo oud ben ik gelukkig (nog) niet.
pi_144066227
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:28 schreef Hathor het volgende:

[..]

Zo oud ben ik gelukkig (nog) niet.
In de jaren '60/'70 is daar best heel veel gedoe over geweest, was pedagogisch niet verantwoord en is toen verdwenen.

Dit is allemaal trouwens gewoon een leuk zijstraatje, is niet bedoeld als kritiek op piet.
  maandag 1 september 2014 @ 16:32:32 #161
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144066386
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Sint is een tijdje alleen geweest, dat is de tijd van schenkman. De sint was toen zelf de kinderschrik, dat is weer terug gekomen bij de "helper" en toen gingen ze weer heerlijk overboard ermee.
Voor die tijd, toen er een geketende duivel naast de sint liep was die duivel de kinderschrik samen met de sint, want de sint beheerste hem. Dat is dus gegaan naar de helper die de kinderschrik was en de sint de kindervriend, naar wat we nu hebben, eigenlijk een gevolg van kindervrienden.
Ja, dat klopt wel ongeveer. Volgens mij zijn er trouwens nooit aanwijzingen gevonden dat de sint ook in Nederland een geketende knecht had. Het zwarte zat er wel van oudsher in.
pi_144066435
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:32 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, dat klopt wel ongeveer. Volgens mij zijn er trouwens nooit aanwijzingen gevonden dat de sint ook in Nederland een geketende knecht had. Het zwarte zat er wel van oudsher in.
De geketende duivel weet ik idd niet, maar de "piet-achtige" figuur die een stevige rol als kinderschrik had wel.

Dat daar bezwaar tegen was begrijp ik trouwens wel, er werd gekozen voor een "neger" omdat die eng waren, zo werden gezien igg. Maar dat is er allang af inmiddels.

Zo, nu ga ik weer wat nuttigs doen met mijn leven!
  maandag 1 september 2014 @ 16:34:33 #163
392000 Reconquista.
A Proud Infidel
pi_144066448
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:25 schreef Hathor het volgende:

[..]

In mijn tijd had Piet nog een roe voor de stoute kinderen. En hielp dat niet dan ging je inderdaad in de zak mee naar Spanje. Maar ik weet ook nog dat geen enkel kind dat serieus nam ook ik niet. Kinderen kunnen best wel goed relativeren en zien ook wel dat het een soort spel is.
“Guardians of Western Civilization”
Someone has to stand up and defend the world
pi_144066617
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 13:19 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dus jouw oplossing is; zwarte mensen moeten maar gewoon sinterklaas niet vieren, en hun kinderen thuis houden van school, als sinterklaas wordt gevierd.
Wat een rare conclusie. Mensen die aanstoot nemen aan Piet of er niet tegen kunnen moeten idd maar thuisblijven. Dat is niet alle zwarten, want er zijn er genoeg, zelfs op Suriname, die het gewoon vieren zonder problemen. die er aanstoot aan nemen, kunnen in therapie om hun onverwerkte toestand te verwerken, niet waar?
En als kinderen er een bezwaar tegen hebben, mogen die ouders wel eens onder de loep, want die hebben dan doctrine gebruikt en hebben gefaald de kinderen er open tegenover te laten staan later zelf een mening te vormen.

En ja, ik vind dat je niet mag klagen over een schertsfiguur als je niet daadwerkelijk iets doet aan dingen waar je wél wat aan kunt doen. waar deze generatie echt iets aan heeft ipv Zwarte Pieten haat kweken. Mensen die onderdrukking bv nog dagelijks voelen. Jij bent vrij maar o wat ga je gebukt onder het slavenverleden, terwijl je het niet eens hebt meegemaakt?

Die Hitlergevoeligheid wordt ook aangepraat, aangewakkerd en levend gehouden. Mijn ouders hebben de oorlog bewust meegemaakt (ze zijn 90 en 91), mijn vader heeft zelfs in een kamp gezeten. Ze hebben geen goed woord over voor mensen die in het verleden blijven hangen en hun kinderen hun mening bijbrengen zodat die hun haat napapagaaien en die doen alsof alle Nederlanders in die tijd zo geweldig waren..Ze lieten ons de dingen in de juiste proporties zien, met twee kanten van het verhaal. Zoals de mensen die nu als helden worden gezien, juist in slecht daglicht hadden gestaan als de andere kant had gewonnen. en dat Hitler ook gezorgd heeft voor kinderopvang, de volkswagen en betere arbeidsomstandigheden bv. Alles is relatief. Je kunt kinderen dingen leren, maar je moet ze niet eenzijdig fanatiek voor of tegen maken.
Doet me trouwens denken aan die episode van puberruil waarbij dat joodse meisje bij die fanatieke Feyenoord aanhangers kwamen waarvan de kinderen het woord Amsterdam niet eens mochten uitspreken, maar kankerjood een normaal woord was. (want iedereen roept het). Dat is niet je kind liefde voor Feyenoord bijbrengen, maar haat voor een tegenstander. En dát is fout.
En dat zie je nu ook gebeuren. Er wordt haat naar Piet gekweekt met kul argumenten die erbij gesleept zijn.

Dat een en ander niet geaccepteerd wordt wat betreft Hitlergroet heeft ook te maken met nationalisme, maar niet met individuele personen. En nog eens wat, de oorlog is natuurlijk ook niet zo lang geleden als de slaventijd, he. Er leven nog mensen die het hebben meegemaakt. En het is een beetje vreemd om te zitten met iets wat je niet eens hebt meegemaakt, vind je ook niet?

Men blijft maar zeuren over dat wij het racistische niet willen zien. Nee, dat valt niet te zien. Er is niks racistisch aan een stereotype uitbeelden. En voor de goede orde, er zijn ook plenty donkere mensen die zich jaarlijks in een Pietenpak steken. En plenty donkere mensen die het racistische niet zien.
En nogmaals "racisme" heeft niet eens een fatsoenlijke definitie.

Ik vind het erg wat mensen in het algemeen hebben uitgespookt in het verleden, maar daar zijn de mensen van nu niet verantwoordelijk voor. Als mijn vader een moordenaar is, ben ik nog geen slecht mens. Als mijn vader vernoord is, hoef ik mijn kinderen niet aan te leren de kinderen van de moordenaar te haten. We kunnen alleen dingen verbeteren door nu iets aan misstanden te doen. En Zwarte Piet is geen misstand in de wereld. De hele oproer is een gecreëerd probleem, net als de "homo teletubby".

Je bent je er trouwens van bewust dat heel veel zwarten het bloed van de slavendrijvers van hun voorouders in hen hebben omdat alle vrouwen door hen genomen werden? Oftewel hun eigen voorouders waren slecht? Moeten we ze daar ook maar op aankijken?

Het doet me denken aan de tijd dat ik in Groningen woonde en kinderen niet met andere kinderen om mochten gaan want voorouders waren hereboeren en die andere waren weer kinderen met knechten als voorouders. Daar heb ik even snel een einde aangemaakt als ze bij mij kwamen. Iedereen ging gewoon met iedereen om en er werd niet gepest. Vroeger was vroeger, daar heb je geen invloed op, wel op het nu en die scheidng hoef je niet levend te houden..
Dat is ook met blank en zwart.

En van mij mag sinterklaas afgeschaft, ik heb er verder niks mee, ik zal het niet verdedigen uit traditie of wat dan ook, ik erger me alleen aan de argumenten die gewoon niet kloppen en het feit dat men een en ander gaat eisen op grond van zwakke argumenten.
pi_144067415
En al was hij een slaaf, hij is het nu niet meer en je kunt mij niet vertellen dat als een kind Piet ziet die denkt "verrek, een verwijzing naar slavernij". Zelfs niet als het van alles geleerd heeft over slavernij.
Want wat ze leren is vooral die werden verscheept om op plantages te werken. Niet over de posh huisslaven in Groot Brittanië, dat sowieso amper in de geschiedenis les wordt opgenomen op een paar zeeslagen en vorsten na, of de zwarte hulpjes van vorsten en edelen (die betaald werden trouwens). De zwarten in nederland stammen daar ook echt niet vanaf.
En de zwitserse garde, blanken, lopen ook nog steeds in een dergelijk pak, dus het pak heeft sowieso al niet exclusief met racisme of slavernij te maken.

Als het nou een geketende man in lompen was, ja, dan zou je die verbinding trekken, maar deze Piet? Nee, sorry, dat is gewoon zo ver gezocht dat het niet eens in het bereik ligt van schoolkinderen.

Voorheen was het gewoon een zwarte boeman, nu heeft men hem menselijker gemaakt en nu is het ineens een probleem omdat hij teveel op een gewone zwarte man lijkt. Tja...stel je voor dat men zwarte mensen als leuk gaat zien.
pi_144067572
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:00 schreef Reconquista. het volgende:

[..]

Een klacht die terecht is ??? Daar denkt 94% van de bevolking toch echt anders over. En lef ???
Hoeveel lef heb je nodig om Nederlanders te discrimineren en hoeveel lef heb je nodig om kinderfeestjes aan te vallen ?? Nogmaals jullie creëren juist racisme op deze manier.
de meerderheid heeft niet automatisch gelijk. en ze wijzen er gewoon op dat er elementen uit het kinderfeest kwetsend zijn. jij moet je niet zo persoonlijk aangevallen voelen. ik zeg niet dat jij racistisch bent, ook niet als je voor zwarte piet bent. maar je bent wel voor iets wat door anderen als racistisch wordt ervaren.
quote:
Je zegt: """en hij is gewoon een nederlander hoor""""

Dus als ik jou een papiertje geef waarop staat dat je voortaan Chinees ben dan ben je ook Chinees ??
technisch gezien wel. en quinty is geboren op curacao en opgegroeid op sint maarten, dat is was gewoon nederland.
quote:
Je zegt: """" bedenk dan wel dat wij blanke nederlanders zijn voorouders aan de ketting hebben gelegd en ze uit hun eigen land naar de andere kant van de wereld hebben verscheept. """"

En hoe zit het met die generatie blanke Nederlanders die diezelfde slavernij hebben afgeschaft ??
Gemakshalve maar even vergeten ??
nee hoor, die waren goed bezig. maar dat verleden bestaat nog steeds hoor, dat is niet uitgegomd ineens.
quote:
Je praat nu wel over een tijd dat slavernij de gewoonste zaak op de wereld was en waar vrijwel elk volk zich schuldig aan heeft gemaakt. Arabieren hebben veel meer slaven uit Afrika gehaald maar daar hoor je jullie vreemd genoeg nooit over. En hoe zit het met de Afrikanen zelf ?? Die namen hun eigen broeders van andere stammen gevangen en verkochten die als warme broodjes aan iedereen die ze maar hebben wilde. Wanneer steken de Afrikanen de hand is in eigen boezem. Dat doen ze niet en daarmee bewijzen ze dat het niet te doen is om de slavernij van een paar honderd jaar geleden maar dat dit gewoon een kwestie van haat tegen blanken is.
onzin, iedereen die meedeed aan slavernij heeft schuld. het was een harde wereld. mag evan jou dna niet naar je eigen rol kijken? je gaat nu met je vingertje wijzen naar anderen buiten nederland en bent je je dus wel degelijk ervan bewust hoe erg het was. kijk dan ook naar wat wij deden. als zij dat ook doen, dan komen we ergens.
quote:
Wij zijn de slaven geweest van de Spanjaarden, de Noormannen, Romeinen enz. Hoor je ons daarover janken ?? Als ik net zo kinderachtig was als jij dan zou ik nu huilie huilie moeten doen om al die Italiaanse pizzeria's in ons land. Want die doen mij denken aan de tijd dat mijn voorouders de slaven van de Romeinen waren.
ik denk dta de ontheeming wel een rol speelt. als de spanjaarden ons hadden ingepakt en als slaven naar zuid amerika hadden gestuurd, en de afstammelingen hadden daar nu nog steeds gewoond in voormalig spaanse kolonien, en spanje had een kinderfeest waarin nederlanders als clowns worden neergezet die een spaanse heilige helpen zn luier te verschonen, ja. dan waren deze nederlanders ook beledigd. nu nog steeds.
pi_144067653
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:44 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De stoute kinderen zijn bang voor hem omdat hij ze gaat straffen. Dat maakt hem niet slecht.
het laat de rolverdeling zien. zoals ik al zei, waarschijnlijk was neger-zwarte piet al een verzachting. maar hij was toch de slechte van de twee, die kindertjes aftuigde met een roe en in de zak stopte mee naar spainje. sinterklaas vond dat wel prima.
pi_144068136
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:38 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Wat een rare conclusie. Mensen die aanstoot nemen aan Piet of er niet tegen kunnen moeten idd maar thuisblijven. Dat is niet alle zwarten, want er zijn er genoeg, zelfs op Suriname, die het gewoon vieren zonder problemen. die er aanstoot aan nemen, kunnen in therapie om hun onverwerkte toestand te verwerken, niet waar?
En als kinderen er een bezwaar tegen hebben, mogen die ouders wel eens onder de loep, want die hebben dan doctrine gebruikt en hebben gefaald de kinderen er open tegenover te laten staan later zelf een mening te vormen.

En ja, ik vind dat je niet mag klagen over een schertsfiguur als je niet daadwerkelijk iets doet aan dingen waar je wél wat aan kunt doen. waar deze generatie echt iets aan heeft ipv Zwarte Pieten haat kweken. Mensen die onderdrukking bv nog dagelijks voelen. Jij bent vrij maar o wat ga je gebukt onder het slavenverleden, terwijl je het niet eens hebt meegemaakt?

Die Hitlergevoeligheid wordt ook aangepraat, aangewakkerd en levend gehouden. Mijn ouders hebben de oorlog bewust meegemaakt (ze zijn 90 en 91), mijn vader heeft zelfs in een kamp gezeten. Ze hebben geen goed woord over voor mensen die in het verleden blijven hangen en hun kinderen hun mening bijbrengen zodat die hun haat napapagaaien en die doen alsof alle Nederlanders in die tijd zo geweldig waren..Ze lieten ons de dingen in de juiste proporties zien, met twee kanten van het verhaal. Zoals de mensen die nu als helden worden gezien, juist in slecht daglicht hadden gestaan als de andere kant had gewonnen. en dat Hitler ook gezorgd heeft voor kinderopvang, de volkswagen en betere arbeidsomstandigheden bv. Alles is relatief. Je kunt kinderen dingen leren, maar je moet ze niet eenzijdig fanatiek voor of tegen maken.
Doet me trouwens denken aan die episode van puberruil waarbij dat joodse meisje bij die fanatieke Feyenoord aanhangers kwamen waarvan de kinderen het woord Amsterdam niet eens mochten uitspreken, maar kankerjood een normaal woord was. (want iedereen roept het). Dat is niet je kind liefde voor Feyenoord bijbrengen, maar haat voor een tegenstander. En dát is fout.
En dat zie je nu ook gebeuren. Er wordt haat naar Piet gekweekt met kul argumenten die erbij gesleept zijn.

Dat een en ander niet geaccepteerd wordt wat betreft Hitlergroet heeft ook te maken met nationalisme, maar niet met individuele personen. En nog eens wat, de oorlog is natuurlijk ook niet zo lang geleden als de slaventijd, he. Er leven nog mensen die het hebben meegemaakt. En het is een beetje vreemd om te zitten met iets wat je niet eens hebt meegemaakt, vind je ook niet?

Men blijft maar zeuren over dat wij het racistische niet willen zien. Nee, dat valt niet te zien. Er is niks racistisch aan een stereotype uitbeelden. En voor de goede orde, er zijn ook plenty donkere mensen die zich jaarlijks in een Pietenpak steken. En plenty donkere mensen die het racistische niet zien.
En nogmaals "racisme" heeft niet eens een fatsoenlijke definitie.

Ik vind het erg wat mensen in het algemeen hebben uitgespookt in het verleden, maar daar zijn de mensen van nu niet verantwoordelijk voor. Als mijn vader een moordenaar is, ben ik nog geen slecht mens. Als mijn vader vernoord is, hoef ik mijn kinderen niet aan te leren de kinderen van de moordenaar te haten. We kunnen alleen dingen verbeteren door nu iets aan misstanden te doen. En Zwarte Piet is geen misstand in de wereld. De hele oproer is een gecreëerd probleem, net als de "homo teletubby".

Je bent je er trouwens van bewust dat heel veel zwarten het bloed van de slavendrijvers van hun voorouders in hen hebben omdat alle vrouwen door hen genomen werden? Oftewel hun eigen voorouders waren slecht? Moeten we ze daar ook maar op aankijken?

Het doet me denken aan de tijd dat ik in Groningen woonde en kinderen niet met andere kinderen om mochten gaan want voorouders waren hereboeren en die andere waren weer kinderen met knechten als voorouders. Daar heb ik even snel een einde aangemaakt als ze bij mij kwamen. Iedereen ging gewoon met iedereen om en er werd niet gepest. Vroeger was vroeger, daar heb je geen invloed op, wel op het nu en die scheidng hoef je niet levend te houden..
Dat is ook met blank en zwart.

En van mij mag sinterklaas afgeschaft, ik heb er verder niks mee, ik zal het niet verdedigen uit traditie of wat dan ook, ik erger me alleen aan de argumenten die gewoon niet kloppen en het feit dat men een en ander gaat eisen op grond van zwakke argumenten.
mooi geschreven, mijn complimenten.

maar het blijft in mijn ogen een beetje goedpraten van iets wat niet goed te praten valt.
het komt er gewoon op neer dat nederlanders vinden dat ze al genoeg hebben aangepast, en in de huidige tijd van je hakken in desloot zetten, nemen ze dus stelling.

het is geen verzonnen probleem, absoluut niet. het sleept al sinds het einde van de 2de wereld oorlog. dat het voor nederlanders klaar is, betekend nog niet dat het DUS klaar is. dat lijkt me duidelijk, zo langzamerhand.

en over ouders, de mijne hebben ook allebei de oorlog meegemaakt, als kinderen. en wij gingen ook gewoon naar duitsland op vakantie. maar de haat zat er dan ook niet tegen duitsers in het algemeen, wel tegen de nazis. en de hitlergroet hoort bij nazis, niet bij duitsers.
en ik, als kind van zulke ouders, ben ook beledigd door een hitler groet, en door nazis. en ik neem aan, dat jouw ouders er ook zo over denken, anders klopt er iets niet.

en het is geen kwestie van schuld bekennen of je aangevallen voelen, wel gewoon van onderkennen van iets en er iets aan doen, zodat ieder kind en ouder in nederland gewoon plezier heeft van sinterklaas. het is maar eenklein stapje om een aantal overduidelijke klenmerken van zwarte piet als neger, te verwijderen. dan heb je nog steeds zwarte piet en sinterklaas. ik snap werkelijk niet waarom heel nederland hier zo stug over doet.
pi_144068139
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2014 13:59 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Het is op een discussie forum not done om meningen te vragen, te hebben, over te discussiëren?
Je vraagt niets. Je uit valse beschuldigingen. Iedereen doorziet je doorzichtige spelletjes. Toon maar eens aan dat yasmin en ik tegen zwarte pieten zouden zijn. Jij doet die impliciete bewering, dus kom maar op.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mutant01 op 01-09-2014 17:32:05 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_144068251
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 17:00 schreef Alentejana het volgende:
En al was hij een slaaf, hij is het nu niet meer en je kunt mij niet vertellen dat als een kind Piet ziet die denkt "verrek, een verwijzing naar slavernij". Zelfs niet als het van alles geleerd heeft over slavernij.
Want wat ze leren is vooral die werden verscheept om op plantages te werken. Niet over de posh huisslaven in Groot Brittanië, dat sowieso amper in de geschiedenis les wordt opgenomen op een paar zeeslagen en vorsten na, of de zwarte hulpjes van vorsten en edelen (die betaald werden trouwens). De zwarten in nederland stammen daar ook echt niet vanaf.
En de zwitserse garde, blanken, lopen ook nog steeds in een dergelijk pak, dus het pak heeft sowieso al niet exclusief met racisme of slavernij te maken.

Als het nou een geketende man in lompen was, ja, dan zou je die verbinding trekken, maar deze Piet? Nee, sorry, dat is gewoon zo ver gezocht dat het niet eens in het bereik ligt van schoolkinderen.

Voorheen was het gewoon een zwarte boeman, nu heeft men hem menselijker gemaakt en nu is het ineens een probleem omdat hij teveel op een gewone zwarte man lijkt. Tja...stel je voor dat men zwarte mensen als leuk gaat zien.
ze worden nagedaan door ons. is toch logisch dat je dan kritiek kan krijgen.

in hollywood heb je een bond voor dwerg- acteurs. toen in een of andere sneeuwwitje film, de dwergen door grote mensne werden gespeeld, die met de computer klein waren gemaakt, kregen ze die bond achter zich aan. die rollen wouden zij spelen, en het was discriminatie als ze die rollen niet kregen.

gaat ver, maar het laat zien hoe je over zoiets kan denken.
als ik quinty was, zou ik dan ook eisen dat die zwarte pieten rollen door zwarte mensen moeten worden gespeeld. dan zou zijn rol vanzelf veranderen.
pi_144068419
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2014 17:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je vraagt niets. Je uit valse beschuldigingen. Iedereen doorziet je doorzichtige spelletjes. Toon maar eens aan dat yasmin en ik tegen zwarte pieten zouden zijn. Jij doet die impliciete bewering, dus kom maar op.
Heel simpel vriend,

Vind jij dat zwarte piet moet blijven zoals ie is of niet?

Simpele vraag, simpel antwoord, ja of nee.

Of loop je weer weg? In een ander topic ben je ook niet met je keiharde bewijzen gekomen, wacht er nog steeds op.
pi_144068652
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 17:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ze worden nagedaan door ons. is toch logisch dat je dan kritiek kan krijgen.

in hollywood heb je een bond voor dwerg- acteurs. toen in een of andere sneeuwwitje film, de dwergen door grote mensne werden gespeeld, die met de computer klein waren gemaakt, kregen ze die bond achter zich aan. die rollen wouden zij spelen, en het was discriminatie als ze die rollen niet kregen.
Laat de producer en regisseur het maar lekker zelf uitzoeken: kwestie van hoeveel goede dwergacteurs er zijn en hoeveel het kost om ze klein te doen lijken en wat voor invloed dat heeft op het spel van de andere spelers. Ik vermoed dat het werken met dwergen de voorkeur heeft indien er voldoende dwergen zijn die kunnen acteren maar die keuze moeten zij maken, niet buitenstaanders. Net als dat ik het prima vind dat de acteurs voor Titanic (idem voor die Nederlandse film over onze grote waternoodsramp) in koud water stonden omdat je autonome reacties van het lichaam nu eenmaal niet kan faken. Zolang mensen het vrijwillig doen en genoeg alternatieven hebben (voorwaarde voor vrijwilligheid) is dat prima. Maar dat is weer een andere discussie hoewel het op hetzelfde neerkomt: je moet als autoriteit - waar ik de vakbonden ook maar even toe reken - niet alles willen regelen. Richt je pijlen liever op wat wel belangrijk is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144068751
Ondertussen is het hier nog steeds niet hard gemaakt dat er daadwerkelijk voldoende Nederlanders zijn die zich terecht dusdanig gekwetst voelen door Zwarte Piet dat er een reden is om hier ook maar een maatschappelijke discussie over te starten. Tot nu toe lijkt het niet meer te zijn dan de actie van een kunstgekkie (Quincy/Quinsy of hoe hij ook precies heet) waar wat pers op is gedoken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144068802
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 01:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je bedoelt die juf van de VN? Die kan niet alleen katoen plukken, maar ook afstuderen en promoveren hoor.
Niet dat ze daardoor meer van Zwarte Piet heeft begrepen. Die stamt immers eerder uit antieke, pre-christelijke Europese tradities.
Maar het werd hier aangezwengeld door een quibus van wie de moeder zich beledigd voelde en die meende daar kunsten over te moeten maken.
Nu ben ik benieuwd, link svp.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_144068823
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

is geen kwestie van bukken en toegeven, maar een kwestie van nadenken over een klacht die terecht is. interessert me verder geen reet of het van quintie komt, hij is toevallig degene die het lef heeft het aan te kaarten.
en hij is gewoon een nederlander hoor, net zoveel recht on ergens over te klagen als jij. en als je dna toch gaat zeuren over zijn afkomst, bedenk dan wel dat wij blanke nederlanders zijn voorouders aan de ketting hebben gelegd en ze uit hun eigen land naar de andere kant van de wereld hebben verscheept. je moet wel lef hebben om dan nog te gaan zeuren over dat ie geen echte nederlander is, zeg... wow.
Jij bent een typische wegmetons huilie. Het liefste zou je jezelf zwart maken volgens mij, zo schuldig voel je je over de slavernij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')