Het doel was niet racistisch. De naam zwarte piet is er later bij verzonnen. Het was niet minder dan een knecht. Geen slaaf. Ik ga maar eens knippen en plakken, want blijkbaar wil je de rest niet lezenquote:Op dinsdag 2 september 2014 13:02 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Altijd dit soort dingen erbij halen![]()
Ongeveer net zo slap als blanke vla.
Het gaat de tegenstanders niet om de term zwarte piet, maar om het neerzetten van een neger als een karikatuur door zwart geschminkte mensen.
Het is toch niet zo moeilijk te beargumenteren waarom dat niet racistisch is?
Dan heb je nogal slecht geschiedenis onderwijs gehad. Ik heb altijd al geleerd dat de slaven in Afrika werden verkocht door rivaliserende stammen.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Op school werd niet over blnke slavernij onderwezen. En werd ook niet genoemd dat de slaven door een stammenoorlog werden gewonnen en verkocht aan Europeanen etc etc. Als kind wist ik niet beter dat de voorouders van de blanken de slaven vingen en verkochten. Het verhaal bleek toch iets anders te zijn. De scholen hebben dat verzwegen of waren onwetend.
ook dit is onzin, je redeneert even weg dat pagekledij wel degelijk door huisslaven werdt gedragen, dat vrijwel alle persoonlijke knechten voortkwamen uit slaven, dat ze ondanks hun 'knuffel' status, geen vrijheid hadden, dat ze nog generaties na de afschaffing van de slavernij in dit soort mensonterende gezelschap vastzaten... alsof je geen enkel besef hebt van zwarte geschiedenis.quote:Op dinsdag 2 september 2014 12:48 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is pagekledij. Het boek is in een tijd geschreven dat ook een kindervriend een wet voorstelde die de blanke kinderen van arme gezinnen uit de fabrieken wilde halen waar ze gemiddeld 12 uur per dag zaten en alleen op zondag het daglicht zagen. Die hadden niet de pagekleding die de knecht van Sint had. Pagekleding werd gedragen door knechten die vaak kinderen waren van mensen van adel. Ontkennen dat er donkere mensen waren die status hadden in die tijd en hun zonen aan rijke mensen meegaven (zoek rest maar op google) dat is pas racisme. Niet alle donkere mensen waren slaven. En in die tijd was de slavernij afgeschaft, alhoewel donkere mensen het zwaar hadden in die tijd in Nederland (net als blanke mensen die uit arme gezinnen kwamen en geen kansen kregen want ouders waren arm), was dit niet de opzet van dit boek. Het boekje is een verhaal. De "knecht" noemde men later pas zwarte piet.
Dit neerzetten heeft alleen geen zin meer. Daar hebben scholen enorm gefaald, want de haat is niet voor niets gegroeid. De ouders van die quinsy hebben blijkbaar hun eigen fantasie er op losgelaten. Dit hadden scholen kunnen voorkomen. De boze blanke man. (dat was wel duidelijk in zijn twitter) De hatervan blanken die in elke blanke slechtheid ziet, of je moet onderdanigheid tonen aan hem. Vergeet voor het gemak dat ze door landgenoten zijn verkocht en dat er ook blanke slavernij was. Vergeet dat in die tijd (van het boekje) blanke kinderen (vanaf 9 jaar) 12 uur per dag zaten weg te rotten in fabrieken om het de rijken naar de zin te maken en om zichzelf een schamele boterham te kunnen geven. Wel intriest dat het deze vorm heeft aangenomen. De opzet is maar voor een deel gelukt mr quincy. (pech voor jou) Hij wil niet meer dan zwart versus blank. Een beetje zoals een blanke racist ook wil.
Maar hij kan zijn zakdoekjes tevoorschijn halen en vol genot aan zijn leuter trekken. Hij heeft het voor elkaar gekregen een feest in Nederland (is een feest voor elk kind ongeacht achtergrond verre voorouders) beladen te maken.
Misschien kan de VN nog uitkomst bieden zoals ze dat in Iran ook hebben gedaan
http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html
De tegenstanders van ZP hebben ook geen probleem met de kleding, het grootste probleem hebben ze met het zwart schminken.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:06 schreef paddy het volgende:
[..]
Het doel was niet racistisch. De naam zwarte piet is er later bij verzonnen. Het was niet minder dan een knecht. Geen slaaf. Ik ga maar eens knippen en plakken, want blijkbaar wil je de rest niet lezen
pagekledij heeft niets met slaven te maken. Het verhaal is in een tijd bedacht waar blanke kinderen van arme ouders (en die waren er veel) in vodden 12 uur per dag in fabrieken werkten voor een brood.
Kom nou toch, je kunt toch niet er van uit gaan dat heel nederland zo denkt omdat er een paar dingen in een discussie voorbij komen die het aantippen?quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Fraaiste aan deze hele discussie is vooral dat maar eens blijkt dat niemand het moet wagen kritiek te uiten op de kwalijke hoofdstukken uit onze geschiedenis.
Nog steeds reageert Nederland heel spastisch op zijn slavernijverleden. Er wordt gewezen naar anderen (de moslims deden het ook!) of het wordt gebagatelliseerd. Wanneer er kritiek wordt geuit op de politionele acties in Nederlands-Indië, dan wordt dat ook direct onder het tapijt geveegd en de criticaster weggezet als zeurpiet.
Nee, Nederlanders hebben liever geen aandacht voor de donkere bladzijden uit de geschiedenis van hun land. Maar als Piet Hein kan worden toegezongen vanwege de heroïsche verovering van de Zilvervloot, dan doen we dat uit volle borst.
Ik ontken slavernij niet. Ik ontken dat dit boekje de "knecht" als slaaf werd bedoeld.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:07 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ook dit is onzin, je redeneert even weg dat pagekledij wel degelijk door huisslaven werdt gedragen, dat vrijwel alle persoonlijke knechten voortkwamen uit slaven, dat ze ondanks hun 'knuffel' status, geen vrijheid hadden, dat ze nog generaties na de afschaffing van de slavernij in dit soort mensonterende gezelschap vastzaten... alsof je geen enkel besef hebt van zwarte geschiedenis.
Mijn ouders werd nauwelijks iets verteld over de politionele acties in Nederlands Indië. Later werd er wat meer aandacht aan besteed, maar nog steeds werden de gruwelijkheden enigszins gebagatelliseerd.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Op school werd niet over blnke slavernij onderwezen. En werd ook niet genoemd dat de slaven door een stammenoorlog werden gewonnen en verkocht aan Europeanen etc etc. Als kind wist ik niet beter dat de voorouders van de blanken de slaven vingen en verkochten. Het verhaal bleek toch iets anders te zijn. De scholen hebben dat verzwegen of waren onwetend.
quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:40 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Pot , verwijten , ketel , zwart.
Ik heb smakelijk gelachen.
Voor iedere Surinamer die zegt dat zwarte piet racisme is, doet deze het erg goed.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:55 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw.
In 2005 werd aangekondigd opnieuw te willen overwegen om de naam te wijzigen, omdat de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname de naam, net als in de omringende landen, veranderd wilde zien.[1]quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:05 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat was een reclame campagne...
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Negerzoen
dan klopt je beeld dus niet, niet alle slaven werkten op kanoen plantages.quote:Op dinsdag 2 september 2014 12:58 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Het hele beeld is juist geen slaaf. Dat wordt erbij verzonnen. Als ik aan een slaafdenk, is dat wel het laatste dat in kijn opkomt. Dan denk in aan naakt en ketenen.
Ik voel een foute woordgrap aankomen.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:05 schreef DroogDok het volgende:
De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen
Ik beweer ook nergens dat de 'moderne' Nederlander verantwoordelijk is. Wel dat veel Nederlanders nauwelijks oog hebben voor de negatieve aspecten uit de geschiedenis van hun land. Een buitenstaander die het lef heeft het aan te kaarten, krijgt de wind van voren en wordt versleten voor zeurpiet.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:08 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Kom nou toch, je kunt toch niet er van uit gaan dat heel nederland zo denkt omdat er een paar dingen in een discussie voorbij komen die het aantippen?
Het is heus niet vergeten, zeker niet ontkent, en er wordt ook in onderwijs gegeven, maar het leeft niet nee, net zoals een heleboel andere dingen uit de geschiedenis niet leven.
Waar het om gaat is, hoe gruwelijk ook, de moderne Nederlander is niet verantwoordelijk. en dat slavernij echt niet alleen de zwarten trof is gewoon een genoemd feit om dingen in proportie te zien. Anderen leven niet gebukt onder hun slavenverleden, dat si een heel select groepje nederlandse zwarten.
Er is ooit een reis geweest naar zo´n fort waar ze verhandeld werden, dat was internationaal. Mensen stondne versteld dat de nederlandse zwarten og zo traditioneel gekleed gingen. Ze waren de enige van alle Afrikaanse afstammelingen. Ze houden dat slavenverleden willens en wetens levend. Dat is prima, hun traditie (waar zwarte Piet al helemaal niet inhoort want kregen heel ander werk in en heel ander werelddeel), maar ze kunnen niet van de rest van de wereld verwachten dat ze daar in meedoen.
wat ie precies bedoelde , is onduidelijk. wat voor een asociaties het nog steeds oproept, is wel erg duidelijk. het geheel doet denken aan tijden waarin zwarte mensen een soort untermenschen waren voor blanken. daar gaat het om.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ontken slavernij niet. Ik ontken dat dit boekje de "knecht" als slaaf werd bedoeld.
Maar denk je dat de gemiddelde lezer van Schenkmans boekje bij het zien van een plaatje van een zwarte man in een 16e-eeuws kostuum zou hebben gedacht: "Dit is een slaaf"?quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:09 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan klopt je beeld dus niet, niet alle slaven werkten op kanoen plantages.
Mag ik even lachen? Dus alleen als er een kleurtje bij komt is het ineens discriminatie? Homo´s worden gediscrimineerd (want geen bestaansrecht )en aangevallen en gedood door mensen met de bijbel als argument.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:01 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
is toch geheel iets anders. een christen die geen homos wil zien, is intolerant. een neger die geen zwarte piet wil zien, kaart discriminatie aan. die christen wordt op geen enkele manier gediscrimineert, die discrimineert zelf.
Waar zie jij kij zeggen dat mensen die niet tegen discriminatie kunnen in therapie moeten? Jij had het over beledigd voelen. Nu moet je de dingen niet gaan verdraaien. als je iets als kwetsend ervaart, dan kun je daar weerbaar tegen worden ja.quote:en kom op zeg, mensen die niet tegen discriminatie kunnen, moeten maar in therapie?! mensen die gepest worden moeten dat maar accepteren en van zich af laten glijden? vertel dat maar aan die kinderen die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden. dat het hun eigen schuld is, end at ze therapie nodig hebben.
Wel, want "racisme" heeft namelijk al geen eenduidende defintie.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:02 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het gaat de tegenstanders niet om de term zwarte piet, maar om het neerzetten van een neger als een karikatuur door zwart geschminkte mensen.
Het is toch niet zo moeilijk te beargumenteren waarom dat niet racistisch is?
Nederlands Indië wist ik als kind al veel over. Beetje logisch ook, want ouders hadden vrienden waar de vrouw daar wegkwam. Slavernij kwam bij ons op school enorm aan bod. Niets gehoord over blanke slavernij, maar enorm veel over Afrikaanse slavernij en Surinaamse slavernij. Dat Nederland enorm heeft huisgehouden in Suriname. Meer nog dan in Afrika. Ik vind alleen dat al die verhalen niets te maken hebben met dat boekje...die uit een tijd stamt waar blanke kinderen vanaf 9 het daglicht alleen op zondag zagen en in vodden gekleed waren.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn ouders werd nauwelijks iets verteld over de politionele acties in Nederlands Indië. Later werd er wat meer aandacht aan besteed, maar nog steeds werden de gruwelijkheden enigszins gebagatelliseerd.
En dan hebben we natuurlijk de Jodenvervolging in WOII. Het heeft lang geduurd voordat Nederland eindelijk accepteerde dat het een kwalijke rol had gespeeld in de Holocaust.
Slavernij kwam bij ons trouwens niet of nauwelijks aan bod. Wellicht verschilt dat per school. En voor zo ver ik weet wordt er in Nederlandse musea ook niet uitgebreid bij stilgestaan.
Nooit gehoord over "horigen" in de middeleeuwen? Ik zou alsnog mijn schoolgeld terugvragen als ik jou was.quote:
ik weet dat het niet klopt, maar het is wel ene beeld dat het woord slaaf oproept.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:09 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan klopt je beeld dus niet, niet alle slaven werkten op kanoen plantages.
Middeleeuwen? Nee, heb het over vlak voor 1900quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Nooit gehoord over "horigen" in de middeleeuwen? Ik zou alsnog mijn schoolgeld terugvragen als ik jou was.
Driewerf hoera voor je vader, maar het gaat mij in deze even over de collectieve geschiedschrijving. Lange tijd hebben we onszelf voorgehouden dat half Nederland deel uitmaakte van het verzet.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:18 schreef paddy het volgende:
[..]
Nederlands Indië wist ik als kind al veel over. Beetje logisch ook, want ouders hadden vrienden waar de vrouw daar wegkwam. Slavernij kwam bij ons op school enorm aan bod. Niets gehoord over blanke slavernij, maar enorm veel over Afrikaanse slavernij en Surinaamse slavernij. Dat Nederland enorm heeft huisgehouden in Suriname. Meer nog dan in Afrika. Ik vind alleen dat al die verhalen niets te maken hebben met dat boekje...die uit een tijd stamt waar blanke kinderen vanaf 9 het daglicht alleen op zondag zagen en in vodden gekleed waren.
Mijn vader had het niet anders dan over de foute Nederlanders want er leefden meerdere gezinnen in zijn straat. Had het trouwens ook over de wraak op deze gezinnen, waar ik persoonlijk niet blij van ga worden. Had trouwens ook mooie verhalen. Over zowel Duitse soldaten die hem af en toe wat toestopten als mensen die hielpen. Ook een verkrachting gezien (oom) door een groep soldaten. (nu was hij ong 7 en erg streng gelovig, dus weet niet hoe ik dat moet zien) Hij was kind in de oorlog. Hij heeft wel lange tijd last gehad, maar heeft mij ook opgevoed met het verhaal dat veel soldaten gewoon moeten.
Ik heb pas geleden Max Havelaar gezien. Ik denk dat de hoge heren exact zo omgingen met arme arbeiders. Mijn oma (zou nu ong 110 zijn) hebben ze met negen een natte doek onder de voeten gelegd zodat ze wakker bleef in de fabriek. Haar zusje (weet zo de leeftijd niet meer) moest haar moeder vervangen de ziek thuis was. Zo ging dat vroeger met de gewone bevolking. En ja, ik geloof meteen dat er racisme was. Net als ik nu dezelfde racisme zie naar blanken toe. En prima dat ze het slavenverleden op de kaart zetten, maar doe nu niet alsof het nu nog slaven zijn. De kliek begint meer op de sadistische meester te lijken die i.p.v negerkinderen, de blanke kinderen het leven zuur willen maken voor het vervelende leven van zijn moeder.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Driewerf hoera voor je vader, maar het gaat mij in deze even over de collectieve geschiedschrijving. Lange tijd hebben we onszelf voorgehouden dat half Nederland deel uitmaakte van het verzet.
En schuld bekennen voor wat er is gebeurd in Nederlands Indië, komt nu pas een beetje op gang. En dan nog slechts mondjesmaat, want als ik m'n opa mag geloven, heeft ons land daar helemaal niets verkeerd gedaan.
Ik de mensen die mijn voorouders tot slaaf hebben gemaakt wel hoor. Ik kom nu pas op gang nu ik dit weet, en maak daar lekker mijn eigen fantasie omheen.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:35 schreef indiaantje89 het volgende:
Volgens mij dwalen we een beetje af van de zwarte pieten discussie. Er is geen Nederlander die ontkent dat we een slavernij verleden hebben gehad, alleen deze heeft totaal niets te maken met Zwarte Piet. Niemand heeft in zijn opvoeding meegekregen dat dit een slaaf was.
En het is een beetje triest om terug in de tijd te kijken wat we misschien goed of fout hebben gedaan, want dan kunnen we geen een bevolkingsgroep meer in de ogen kijken tegenwoordig. Ze hebben allemaal al wat op hun kerfstok staan.
Ik neem de Duitsers ook niets meer kwalijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
Je bedoelt fabrieksarbeiders?quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:25 schreef paddy het volgende:
[..]
Middeleeuwen? Nee, heb het over vlak voor 1900
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |