http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
quote:De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.
Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.
PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.
Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.
Eens. Schaf het feest gewoon af, waarom zo druk over maken?quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:03 schreef Dven het volgende:
Dat mensen zich hier nog steeds druk om kunnen maken
quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:02 schreef Yasmin23 het volgende:
Als we dan toch doorgaan
[ afbeelding ]
Ja gewoon doen. Kan zo een heel lijstje maken met dingen die we kunnen afschaffen omdat we het niet nodig hebbenquote:Op zondag 31 augustus 2014 14:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Eens. Schaf het feest gewoon af, waarom zo druk over maken?
Meh. Als een bedrijf geen pieten wil moeten ze dat vooral doen. Je hoeft er niets te kopen. Wil je zelf jezelf zwart sminken en dan lekker de dolle piet uithangen? Lekker je gang gaan en geen aandacht schenken aan negers die te veel vrije tijd hebben.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Meh. Als een bedrijf geen pieten wil moeten ze dat vooral doen. Je hoeft er niets te kopen. Wil je zelf jezelf zwart sminken en dan lekker de dolle piet uithangen? Lekker je gang gaan en geen aandacht schenken aan negers die te veel vrije tijd hebben.
Alle feesten verbiedenquote:Op zondag 31 augustus 2014 14:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Niks vond hem wel bij zijn reactie passen. Sowieso die discussie gaat niet stoppen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat wil je met deze facebook spam bereiken ?
Dan hoeft ze niet inhoudelijk te reageren.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat wil je met deze facebook spam bereiken ?
Ik snap niet hoe dat plaatje relevant is.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:10 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Niks vond hem wel bij zijn reactie passen. Sowieso die discussie gaat niet stoppen.
Negers met teveel vrije tijdquote:Op zondag 31 augustus 2014 14:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe dat plaatje relevant is.
Ja wat moet er inhoudelijk over gezegd worden dan. De een vind het geen racisme en de ander wel.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:10 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan hoeft ze niet inhoudelijk te reageren.
Niks. Het is een herhaling van zetten waar een partij claimt dat het racisme is en het niet kan bewijzen en een partij met mensen die afschaffing niet nodig vindt.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:11 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja wat moet er inhoudelijk over gezegd worden dan. De een vind het geen racisme en de ander wel.
quote:'Sint moet groter gevolg en roetpiet krijgen'
UTRECHT -
Om iedereen tegemoet te komen in de discussie rond Zwarte Piet, zou de steun en toeverlaat van Sinterklaas met zwarte vegen geschminkt kunnen worden. Dan ontstaat de zogeheten roetpiet. Ook zouden er veel meer historische figuren in het gevolg van Sinterklaas mee moeten lopen, zoals bijvoorbeeld matrozen, lakeien en soldaten. Dat was in het verre verleden ook het geval.
Dat stellen directeur Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed en Frits Booy, secretaris en sinterklaasdeskundige van de Stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité. Booy maakte een essay onder de titel 'Het verhaal van Zwarte Piet Geschiedenis en betekenis'. Dat verschijnt volgende week.
Booy doet uitvoerig uit de doeken wat de herkomst van Zwarte Piet is en zet de feiten, beweringen en meningen op een rij. Tegelijkertijd vragen hij en Strouken om meer wederzijds begrip en verdraagzaamheid. „We kunnen nu eenmaal niet allemaal in elk opzicht onze zin krijgen”, aldus Booy.
Beiden zien verschillende oplossingen die ervoor moeten zorgen dat Zwarte Piet minder centraal komt te staan. „Om tegenstanders van Zwarte Piet tegemoet te komen, zouden we de concessies kunnen doen dat Zwarte Piet zijn krulpruik weglaat, zijn lippen niet te rood maakt en hij zijn gezicht met roetvegen donker maakt. Er zouden ook andere blanke 'knechten' en functionarissen aan het gevolg van Sinterklaas toegevoegd kunnen worden. Om niet herkend te worden, moeten ze zich dan wel vermommen met pruiken, snorren en baarden of van ver komen.”
Strouken noemt als oplossing ook kleurpieten aan het gezelschap toe te voegen. Het kleurrijke zou dan vooral moeten zitten in het haar en de kledij. „Overal in het land zijn sinterklaasorganisaties aan het nadenken en experimenteren. Ik heb het gevoel dat ze nog niet echt een oplossing hebben, want niemand wil er nu al iets over zeggen. Maar ik denk dat wij in november veel verschillende oplossingen gaan zien.”
http://www.telegraaf.nl/b(...)piet_krijgen___.html
Als Zwarte Piet niet bestond woonden ze nu allemaal in een villa en verdienden ze boven de Balkenendenorm. Wij hebben ze dit afgenomen met ons racistische feest.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:18 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik snap niet wat die negers bezielt om zo een bom te leggen onder een mooi feest.
slavernij? Hajji Firuz, dat is pas erg.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:10 schreef bedachtzaam het volgende:
De groep zou naar het M.O kunnen gaan, daar is immers sprake van slavernij, hier niet.
Maar ik ben zo graag in Nederlandquote:Op zondag 31 augustus 2014 14:32 schreef IsaacCuenca het volgende:
iedereen die vindt dat zwarte piet moet blijven moet oprotten naar zijn eigen land
Ik chargeer natuurlijk. Enkel om aan te tonen dat "waar maak je je druk om" twee kanten op werkt. Het is voor beide partijen, de pro-ZP en de anti-ZP, een belangrijke zaak, welke je niet kunt afdoen door simpelweg te stellen: "maak je niet druk". Zo werkt het niet.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Meh. Als een bedrijf geen pieten wil moeten ze dat vooral doen. Je hoeft er niets te kopen. Wil je zelf jezelf zwart sminken en dan lekker de dolle piet uithangen? Lekker je gang gaan en geen aandacht schenken aan negers die te veel vrije tijd hebben.
Sinterklaas zou eigenlijk alleen door een neger gespeeld mogen worden, ik nomineer prem als sinterklaas dit jaar.quote:Op zondag 31 augustus 2014 15:04 schreef Gia het volgende:
Dus negers mogen niet meer voor zwarte piet spelen?
Alleen blanken mogen dat.
Da's pas discriminatie!
Daar kun je zeker tegen ageren, op een normale manier en zonder te dreigen met geweld als je je zin niet krijgt.quote:Op zondag 31 augustus 2014 14:58 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik chargeer natuurlijk. Enkel om aan te tonen dat "waar maak je je druk om" twee kanten op werkt. Het is voor beide partijen, de pro-ZP en de anti-ZP, een belangrijke zaak, welke je niet kunt afdoen door simpelweg te stellen: "maak je niet druk". Zo werkt het niet.
Verder richt(te) Quincy zich in het bijzonder op de intocht van Sinterklaas. Als de gemeente daar een vergunning voor geeft, en je meent dat er racistische elementen aanwezig zijn, dan kun je daartegen ageren.
Wat verder een ieder in zijn eigen huis doet, wel of geen Zwarte Schmink, wel of geen Hitlergroet, daar kun je weinig tegen doen.
Met die gedachte speelde ik ook al, dit jaar een zwarte sinterklaas en witte pieten, alleen dan niet zuurprem als sinterklaas, het moet wel leuk blijven voor de kindersquote:Op zondag 31 augustus 2014 15:09 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Sinterklaas zou eigenlijk alleen door een neger gespeeld mogen worden, ik nomineer prem als sinterklaas dit jaar.
Dan is iedereen geschminkt.
Gewoon Quincy als Sinterklaas.quote:Op zondag 31 augustus 2014 15:19 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Met die gedachte speelde ik ook al, dit jaar een zwarte sinterklaas en witte pieten, alleen dan niet zuurprem als sinterklaas, het moet wel leuk blijven voor de kinders
Sinterklaas is een historisch figuur, dus die moet wel "blank" blijven, maar geef die rol aan een gekleurde mefelander die zich dan blank schminkt, zijn ze ook weer blij.quote:Op zondag 31 augustus 2014 15:19 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Met die gedachte speelde ik ook al, dit jaar een zwarte sinterklaas en witte pieten, alleen dan niet zuurprem als sinterklaas, het moet wel leuk blijven voor de kinders
Jij weet dat, ik weet dat, miljoenen Nederlanders EN Medelanders, om het zo maar even te noemen, weten dat.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:48 schreef Alentejana het volgende:
Dat er twee kampen zijn, pro en contra Piet, is al te gek om los te lopen. Het is een welles nietis discussie.
Sommigen mensen lijken alle mensen in te delen in bazen en losers. Tja, dan krijg je natuurlijk ook wel makkelijk het idee dat Piet het maar slecht heeft.
Dat is wel een beetje een slachtofferpositie GEVEN omdat er toevallig een zwarte kop op zit, want andere historische figuren, al of niet verzonnen, die een sidekick (om maar even modern te doen) waren worden helemaal niet als slaaf of zielig gezien. Sancho Panza (van Don Quixote), Sindela (van Floris) en de doofstomme die bij Zorro hoort.... Moet ik doorgaan?
Heeft Piet zich ooit uitgesproken, door de geschiedenis heen, in een liedje, een vertelsel, dat hij het slecht heeft bij Sint of wel wat anders zou willen of vrij zou willen zijn?
Heeft Sinterklaas door de geschiedenis heen zich ooit uitgelaten als bezitter van Piet en hem onheus behandeld? Is er ook maar enige tekst waaruit op te maken valt dat Piet niet betaald werd of slaaf was?
Een timmerman en een smid hadden vroeger ook gewoon een knecht en een boer zelfs meerdere.
Zij waren geenszin de eigenaar daarvan.
Dat woord zegt dus niks. Het "bewijs" van het pak gaat ook niet op.
Ooit heeft iemand bedacht dat een heks in het zwart loopt, een puntmuts gebruikt, een haakneus met een wrat erop en rondvliegt op een bezem. En vergeet het gezelschap van de zwarte kat niet.
Dit is op grote schaal overgenomen door alle illustrators, en vertellers, (inclusief toneel en film), maar dat is nog steeds geen bewijs dat een heks er ooit zo uit heeft gezien, alle heksen er zo uit zien, of omgekeerd, dat iedereen die er zo uit ziet en of een zwarte kat heeft, een heks is.
Voor die de vergelijking voorgekauwd willen:
Ooit heeft iemand bedacht hoe Zwarte Piet eruit ziet en dit is op grote schaal overgenomen (en ook wel door de jaren heen aangepast), iemand heeft plots ooit bedacht dat hij een slaaf is geweest, wellicht naar aanleiding van het pak of om hem juist dat mooie onderscheidende kleurige pak te geven (ook nog een mogelijkheid), maar dat is op zichzelf geen bewijs dat elke zwarte slaaf er zo uit zag of dat iedere zwarte in zo´n pak een slaaf is. Of zelfs dat hij ooit als slaaf bedoeld is geweest....
Oke, dus volgens jou moet zwarte piet blijven in zijn huidige vorm?quote:Op zondag 31 augustus 2014 18:58 schreef Yasmin23 het volgende:
En als je goed had opgelet had je ook gezien dat k zwarte piet niet
racistische vind.
Niet perse. Vind het ook geen probleem als het wordt aangepast. Maar flikker op te denken dat je overal mijn mening over weet. En mij samen met andere users in een groepje te zetten. Kansloos.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:05 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Oke, dus volgens jou moet zwarte piet blijven in zijn huidige vorm?
Als je niet wilt dat mensen menen je mening te weten, moet je niet je mening op een openbaar forum gaan posten he?quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:07 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Niet perse. Vind het ook geen probleem als het wordt aangepast. Maar flikker op te denken dat je overal mijn mening over weet. En mij samen met andere users in een groepje te zetten. Kansloos.
Dat pak is ook nog maar vrij kort geleden in het slavernijverhaal betrokken, aangezien in de Nederlandse beeldcultuur die associatie helemaal niet zo voor de hand ligt. Zelfs John Helsloot, etnoloog en tegenstander van Zwarte Piet, zegt dat het kostuum "aandoet als dat van een voornaam man uit de 16e eeuw" (hier, p. 142). Zou er al een connectie zijn, dan nog wordt het vermeende "slavenpak" door het publiek niet als zodanig herkend, en ik betwijfel of dat in de 19e eeuw wel het geval was. Het is de kleding die je associeert met edelen en soldaten in historische optochten of op historiestukken over de Tachtigjarige Oorlog, of, voor kinderen van tegenwoordig, van personages in stripverhalen die zich in dat tijdvak afspelen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:48 schreef Alentejana het volgende:
Dat woord zegt dus niks. Het "bewijs" van het pak gaat ook niet op.
Die neger of wa?quote:
Of juist wel. Als je niet racistisch bent dan zou je toch juist variatie welkom moeten heten en dus niet moeilijk moeten doen over Zwarte Piet?quote:Op zondag 31 augustus 2014 13:06 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik heb mensen in mijn fb die dit delen....
Laat zien dat ze de discussie totaal niet begrijpen.
[ afbeelding ]
Oke, laten we voor de variatie racisme toestaan. Goed idee.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of juist wel. Als je niet racistisch bent dan zou je toch juist variatie welkom moeten heten en dus niet moeilijk moeten doen over Zwarte Piet?
Ik wens ieder Nederlands kind deze indoctrinatie van racisme toe.quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Oke, laten we voor de variatie racisme toestaan. Goed idee.
Variatie zou juist bestaan als je racisme uit het spel haalt. Laat Pieten van alle kleuren deelnemen aan het feest. Zo zullen kinderen een variatie van kleuren, een mengelmoes voorgeschoteld krijgen in plaats van het zwart/witte.
Indoctrineer kinderen niet met racisme.
Omdat? Een kind weet/ziet niet eens het verschil dat een donkere medemens goed of slecht is. Andersom ook niet. Dat wordt door de omgeving van het kind bepaald, ervaringen en invloeden die het gaande weg op doet.quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:19 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
Ik wens ieder Nederlands kind deze indoctrinatie van racisme toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |