abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144032652
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 18:42 schreef Perico het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal ja, van ongeveer de helft ontbreekt die Microsoft Photo Viewer informatie van 17 juni.

Wat ook wel weer vreemd is, omdat de tijdstippen waarmee ze zijn geopend, snel achter elkaar, duidt alsof die bestanden toen in serie van de geheugenkaart zijn binnengehaald.
en dan hoeft het dus niet zo te zijn dat ze oorspronkelijk met die korte tussenpozen gemaakt zijn?
pi_144032697
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 18:42 schreef Perico het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal ja, van ongeveer de helft ontbreekt die Microsoft Photo Viewer informatie van 17 juni.

Wat ook wel weer vreemd is, omdat de tijdstippen waarmee ze zijn geopend, snel achter elkaar, duidt alsof die bestanden toen in serie van de geheugenkaart zijn binnengehaald.
Wel stom dat "professionele" onderzoekers Microsoft photo viewer gebruiken om foto's van een geheugenkaartje te halen. Je maakt dan toch eerst een 1 op 1 bitcopy van het gehele kaartje om te voorkomen dat er informatie verloren gaat!
Zoals exif-data en eventueel gewiste foto's die anders teruggehaald hadden kunnen worden.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_144032781
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 19:18 schreef Simba het volgende:

[..]

Wel stom dat "professionele" onderzoekers Microsoft photo viewer gebruiken om foto's van een geheugenkaartje te halen. Je maakt dan toch eerst een 1 op 1 bitcopy van het gehele kaartje om te voorkomen dat er informatie verloren gaat!
Zoals exif-data en eventueel gewiste foto's.
vermoedelijk is het over meerdere "schijven" gegaan

[ Bericht 0% gewijzigd door Grijzemassa op 31-08-2014 19:33:07 ]
pi_144032939
quote:

[..]

Zoals exif-data en eventueel gewiste foto's.
er gaat Nooit iets verloren ,zelfs als de foto's gewist zijn niet.
er is nl nog een opslag dat heet de re-usable space
je kan dan met speciale software alsnog de oorspronkelijke foto's en
alle orginele exif data terughalen
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  zondag 31 augustus 2014 @ 19:29:47 #280
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144033185
quote:

[..]

Zoals exif-data en eventueel gewiste foto's die anders teruggehaald hadden kunnen worden.
Gezien de datum denk ik dat het hier gaat om Panamese onderzoekers, die de foto's hebben gedownload en gelekt naar de Panamese media. De camera is daarna naar het NFI gegaan.
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_144033546
quote:

[..]

Verbaast me niets. Digitale technieken blijven een probleem voor forensische instituten (of überhaupt overheid). Op zich 'kan' het wel, maar zoals je zegt is low-level bitcopy betrouwbaarder en loop je minder risico dat het bewijs vervormd wordt. Gewoon een directe embedded interface naar een read-only medium lijkt mij zeer gewenst. Maar het zou ook kunnen dat dit bewust niet de digitale negatieven zijn natuurlijk.

quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 19:24 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

er gaat Nooit iets verloren ,zelfs als de foto's gewist zijn niet.
er is nl nog een opslag dat heet de re-usable space
je kan dan met speciale software alsnog de oorspronkelijke foto's en
alle orginele exif data terughalen
Droom rustig verder. Klok klepel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2014 19:56:35 ]
pi_144033623
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 19:29 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Gezien de datum denk ik dat het hier gaat om Panamese onderzoekers, die de foto's hebben gedownload en gelekt naar de Panamese media. De camera is daarna naar het NFI gegaan.
Dusss, als ik samenvat, is de tijdlijn een richtlijn om een bepaald scenario uit te zoeken.
Maar niet perse betrouwbaarder dan de tijdlijn adh van de getuigenverklaringen?
Of zie ik dat verkeerd
  zondag 31 augustus 2014 @ 19:54:09 #283
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144034538
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 19:37 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Dusss, als ik samenvat, is de tijdlijn een richtlijn om een bepaald scenario uit te zoeken.
Maar niet perse betrouwbaarder dan de tijdlijn adh van de getuigenverklaringen?
Of zie ik dat verkeerd
In Latijns-Amerika zijn mensen doorgaans niet zo nauwkeurig in hun tijdsbeleving. Bv. Lisanne en Kris zouden op 31 maart beginnen met vrijwilligerswerk en dat bleek opeens een week later te zijn.
Dus: ik acht de tijdstippen in de EXIF-data betrouwbaarder dan die van de getuigenverklaringen ;)
pi_144034970
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 19:54 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

In Latijns-Amerika zijn mensen doorgaans niet zo nauwkeurig in hun tijdsbeleving. Bv. Lisanne en Kris zouden op 31 maart beginnen met vrijwilligerswerk en dat bleek opeens een week later te zijn.
Dus: ik acht de tijdstippen in de EXIF-data betrouwbaarder dan die van de getuigenverklaringen ;)
Oke maar daar kan men dus in mening van verschillen. Als deze foto's en bijbehorende data dus een downloadversie zijn van het origineel en in handen van de pers en wie weet wie nog meer terecht gekomen zijn, weet ik het nog niet...
pi_144035217
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:00 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Oke maar daar kan men dus in mening van verschillen. Als deze foto's en bijbehorende data dus een downloadversie zijn van het origineel en in handen van de pers en wie weet wie nog meer terecht gekomen zijn, weet ik het nog niet...
Als de eerste tijdlijn klopt (dus die van getuigen), waren Kris & Lisanne rond 16u boven op de Mirador.
Dan kan die foto van Lisanne niet gemaakt zijn, want de schaduw zou dan niet kloppen met de stand van de zon. De foto van Lisanne "moet" rond 13u gemaakt zijn, zoals klopt met de tijdstippen van de foto's dus.

(Ik kan zelf niet zeggen waarom de stand van de zon niet kan kloppen met de foto, maar er zijn hier toen kaartjes van gemaakt die aantoonden hoe de zon stond en waarom dat niet kon kloppen etc)
pi_144035595
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:05 schreef Saarah het volgende:

[..]

Als de eerste tijdlijn klopt (dus die van getuigen), waren Kris & Lisanne rond 16u boven op de Mirador.
Dan kan die foto van Lisanne niet gemaakt zijn, want de schaduw zou dan niet kloppen met de stand van de zon. De foto van Lisanne "moet" rond 13u gemaakt zijn, zoals klopt met de tijdstippen van de foto's dus.

(Ik kan zelf niet zeggen waarom de stand van de zon niet kan kloppen met de foto, maar er zijn hier toen kaartjes van gemaakt die aantoonden hoe de zon stond en waarom dat niet kon kloppen etc)
Ik en nog een paar users hebben daar een uitleg voor maar dat hebben we enkele weken geleden al tot grote ergernis van velen hier uitgebreid besproken. Ga ik dus niet overdoen, heb er ook niets nieuws aan toe te voegen. Het merendeel wil hier de huidige tijdlijn hanteren en dat is prima toch.
pi_144035674
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:11 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ik en nog een paar users hebben daar een uitleg voor maar dat hebben we enkele weken geleden al tot grote ergernis van velen hier uitgebreid besproken. Ga ik dus niet overdoen, heb er ook niets nieuw aan toe te voegen. Het merendeel wil hier de huidige tijdlijn hanteren en dat is prima toch.
Oké, dat heb ik gemist denk ik.
pi_144036194
Alles behalve nauwkeurig maar aardig in het ballpark.

zondag 31 augustus 2014 @ 20:26:38 #289
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144036398
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:22 schreef Stratotanker het volgende:
Alles behalve nauwkeurig maar aardig in het ballpark.

[ afbeelding ]
Getuigen kunnen ernaast zitten. De EXIF-data kunnen gewijzigd zijn.
Maar de zon vergist zich niet.
pi_144036431
quote:
14s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:26 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

je moet eerst precies weten waar het noorden is
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_144036866
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:27 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

je moet eerst precies weten waar het noorden is
Is het niet meer noord- oost, dit uitzicht? Ligt Volcan Baru niet iets ten westen, kan het mis hebben hoor
pi_144036879
dubbel

[ Bericht 96% gewijzigd door StaceySinger op 31-08-2014 20:36:05 (dubbelpost) ]
pi_144036910
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:34 schreef StaceySinger het volgende:

op dit kaartje is het goed te zien (even datum veranderen )

http://suncalc.net/#/8.78,-82.44,13/2014.08.31/13:28
pi_144036997
quote:

[..]

Ik heb een beetje gesmokkeld met de exacte waardes (curve). Dat kan opzicht wel want ze zitten dicht bij de evenaar. De data is longitudinaal dichter bij de noordpool, dus feitelijk wordt de tijd bij de juiste data op de evenaar alleen maar iets vroeger. Kalibreren op windrichting moet dus ook niet veel verschil maken. Ik zal later even kijken of ik wat beters kan maken.
pi_144037055
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:34 schreef Grijzemassa het volgende:
Volcan Baru
klopt Volcan Baru ligt aan de westkant van Boquete
pi_144037111
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:36 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Ik heb een beetje gesmokkeld met de exacte waardes (curve). Dat kan opzicht wel want ze zitten dicht bij de evenaar. De data is longitudinaal dichter bij de noordpool, dus feitelijk wordt de tijd bij de juiste data op de evenaar alleen maar iets vroeger. Kalibreren op windrichting moet dus ook niet veel verschil maken. Ik zal later even kijken of ik wat beters kan maken.
gaat de goeie kant op > top !
pi_144038327
quote:

[..]

Je kunt je vast de discussie nog wel herinneren over de echtheid/orginaliteit van de deze foto van Lisanne, waar alle data van verwijderd is dus. De stand van de zon is in dat geval ook niet relevant.
Er is ook geen bewijs dat alle nu bekende foto's op de mirador op het zelfde moment genomen zijn.
Gezien het ontbreken van data bij 2 foto's en de data van de andere foto's waarvan de betrouwbaarheid niet waterdicht.
pi_144038483
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:57 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Je kunt je vast de discussie nog wel herinneren over de echtheid/orginaliteit van de deze foto van Lisanne, waar alle data van verwijderd is dus. De stand van de zon is in dat geval ook niet relevant.
Er is ook geen bewijs dat alle nu bekende foto's op de mirador op het zelfde moment genomen zijn.
Gezien het ontbreken van data bij 2 foto's en de data van de andere foto's waarvan de betrouwbaarheid niet waterdicht.
volgens mij is hier Wel data van
pi_144038656
Druk weekend gehad net klaar met alles terug te lezen
Dingen die bij me opkomen;

1- Zijn er foto's gewist van de fotocamera of is dit niet bekend ?(maw loopt de volgorde netjes van 1 naar 2 naar 3 enz of missen er foto's?)

2- Vind het verschil tussen de foto's wel erg groot qua bewolking op de Mirador
Op de ene foto staat ze in de zon, 6 seconden later in de schaduw.
Ik begrijp dat ze verder naar links staat maar dan nog.
pi_144038668
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:59 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

volgens mij is hier Wel data van
Klopt. Alleen van de foto van Kris op de Mirador is geen data (op dit moment).
Van de andere foto's is het dus de vraag, volgens sommige, of de data wel betrouwbaar is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')