abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 08:23:25 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_6458955
Na gelest te hebben in een schakel-auto heb ik na het behalen van m'n rijbewijs een paar keer gereden in een automaat, maar wat is dat rustig rijden zeg. Niet meer de hele tijd hoeven te schakelen, snel wegrijden vanuit stilstand. Het is gewoon zo relaxt.

Wat vinden jullie van automaten? Ik vind het vreemd dat er relatief zo weinig van rondrijden, want het gewoon veel rustiger en makkelijker rijden.

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_6458974
Het heeft allebei zijn voor en nadelen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan schakelen, omdat je dan leuker met de auto kan spelen.
Automaat is veiliger, je hoeft alleen maar te sturen, remmen en gas te geven. Het gecompliceerde schakelen hoeft niet meer, waardoor je meer tijd over hebt om op het verkeer te letten. Nadeel is wel de hogere aanschafwaarde en de looptijd van je remmen. En ach, die kickdown gaat op een gegeven ogenblik ook vervelen.
In Mordor, waar de schimmen zijn.
pi_6458980
Na het slagen heb ik in de automaat van mijn moeder gereden. Dat vond ik vreselijk irritant, omdat mijn linkervoet zo 'leeg' was. Ik ging steeds met die voet remmen.
Als je het allebei eenmaal gewend bent, zit er niet veel verschil tussen. Het schakelen gaat nu op automatisme.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_6458990
Als ik zou moeten kiezen zou ik toch voor schakelen kiezen. Ik vind het gewoon leuker.
en het is gewoon kicken om zo snel mogelijk op te trekken, en dat is als je schakelt toch leuker dan in een automaat
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 08:43:08 #5
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_6458999
Ik heb jarenlang automaat gereden, lekker relaxed.

Nu heb ik sinds kort een schakel-auto. Bevalt me in principe goed, vooral omdat de auto veel power heeft.

Volgende auto wordt daarentegen ws toch weer een automaat. Ben lui...

Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 25 oktober 2002 @ 08:44:52 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_6459004
Ik heb 4 weken lang in een automaat gereden en dat was heerlijk...misschien kwam het ook wel omdat dat een Chrysler 2500 pickup was met een V6 3 liter met kickdown, maar toch..
Doe mij maar een automaat.
pi_6459021
Scorpio 2.9 v6 gehad, ook automaatje en ik zou hem zo terugwillen.

kickdown en vervelen hahaha met een skoda automaat misschien, maar die gezichten van die gti-gasten als je ze met zo'n lompe bak de kont laat zien.... onbetaalbaar

heb ook een gti 2L 16v gehad, maar gestript tot standaard cl-look das ook leuk hehe

  vrijdag 25 oktober 2002 @ 08:54:21 #8
3566 micha
Sankt Nimmerlein
pi_6459045
Heeft allebei z'n voordelen, zelf zou ik net iets meer een automaat willen dan een schakelbak, maar dat ligt ook aan de auto. Heb in een Mercedes Benz C200 CDI schakel en automaat gereden en geef mij maar dan de automaat. De souplesse, kick down, gemak en rust, heeeeerlijk, al heeft de schakelversie ook wat. Ook in een 300 SE gereden, automaat, naja, zo'n auto hoort gewoon een automaat te hebben, je moet gewoon gas geven en genieten van het geluid, het gemak, alles. De Espace 3.0 V6 heeft een kut bediening van de automaat, ik kon er maar niet aan wennen ( 'zo'n hendel achter het stuur), dus dan zou ik liever schakelen, of die hendel moet gewoon op de plaats van de pook zitten.

Starletje die ik heb gehad moet je gewoon schakelen, dat past er gewoon bij.

  vrijdag 25 oktober 2002 @ 08:59:57 #9
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_6459082
file rijden is met een automaat in ieder geval een stuk relaxter..
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 09:01:35 #10
38477 Blue_bird
Tommy is my friend
pi_6459091
Schakelen sucks, automaat roels !!!!
Always funny, sometimes stupid
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 09:15:59 #11
26063 Frankieboy
Maar we blijven vrienden....
pi_6459153
Automaat rijden kan dan wel relaxter zijn, maar met schakelen heb je pas het idee dat je ook daatwerkelijk aan het rijden bent. Je hebt de auto zelf in de hand, je kunt af en toe wat later opschakelen als dat nodig mocht zijn.
En ik weet niet precies welk voordeel het heeft bij de race-industrie, maar een formule 1 auto en rally auto zijn ook allemaal handgeschakeld. Heb namelijk nog nooit gehoord dat ze daar een automaat in zetten. Dus handschakelen heeft blijkbaar zo zijn voordelen.
Het is half november, we hebben het net voor de eerste keer gedaan. We liggen naakt in bed met de dekens weggeslagen. Zij is de grootste koukleum die ik ken. Dus ik kruip lekker dicht tegen haar aan. Zij mompelt: "Rot op, ik heb het warm."
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 09:20:32 #12
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_6459174
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:15 schreef Frankieboy het volgende:
Je hebt de auto zelf in de hand, je kunt af en toe wat later opschakelen als dat nodig mocht zijn.
Dat kan bij de hedendaagse automaat ook hoor, vb. BMW Steptronic.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 09:22:35 #13
3566 micha
Sankt Nimmerlein
pi_6459183
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:20 schreef kasper het volgende:

[..]

Dat kan bij de hedendaagse automaat ook hoor, vb. BMW Steptronic.


Bij de C kon dat ook makkelijk, als ie in de D stond, tikje naar links was eentje naar beneden, tikje naar rechts was eentje naar boven. En raad eens wat, ik gebruikte het nooit.
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 09:32:16 #14
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_6459232
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:22 schreef micha het volgende:

[..]

En raad eens wat, ik gebruikte het nooit.


Klopt, mijn vorige BMW had dus steptronic. Je doet het 1 of 2 keer en verder nooit.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 10:25:08 #15
10580 dr_bob
 Not again
pi_6459756
Automaat is voor oudjes, voor opa's. Dat hoor ik tenminste altijd. Ik heb zelf een punto en dat is een schakelbak en de auto van mijn ouders E290 TD is automaat.

En ik moet zeggen automaat rijdt heerlijk, vooral in de stad en bij file rijden. Ideaal moet ik zeggen. Nu vind ik wel dat het bochtenwerk net iets fijner is met een schakelbak. Maar als je bijv. de nieuwe mercedessen hebt of BMW's zoals aangegeven dan kun je nog steeds makkelijk terugschakelen. Je gebruikt het bijna niet en die paar keer dat je toch kunt schakelen dan kan het.

Ook trek het supervlot weg, dan heb je nog van die mensen die zeggen oohh maar ik schakel veel sneller, dat zou kunnen. Maar een AMG of Brabus auto met automaat knappe jongen als je die eruit rijdt. Overigens voor die zwaardere auto's is automaat eerder noodzaak dan luxe.

Mijn conclusie:
Automaat is niet voor opa's en rijdt heerlijk.

pi_6459973
automaat vind ik maar kut rijden, kan er niet aan wennen, doe mij maar een lekkere schakel diesel
Problemen bestaan niet, je weet alleen de oplossing niet.
pi_6460145
ik ga voor de CVT

Dat wordt dus een Audi A4 3.0 V6

  vrijdag 25 oktober 2002 @ 11:02:20 #18
28381 Anonieme_Lafaard
Onbekend maakt bemind
pi_6460165
Dan neem je tocj een tiptronic ?? Heb ik ook en het bevalt perfect. Wil je relaxt rijden dan zat je 'm op automatisch, wil je sportief rijden dan selecteer je het sportmenu. En wil je het echt zelf doen dan gebruik je de pook of de flippers op het stuur.

Perfect !

  vrijdag 25 oktober 2002 @ 13:36:09 #19
36458 neonfreak
I Keed I keed
pi_6462529
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:23 schreef MikeyMo het volgende:
Na gelest te hebben in een schakel-auto heb ik na het behalen van m'n rijbewijs een paar keer gereden in een automaat, maar wat is dat rustig rijden zeg. Niet meer de hele tijd hoeven te schakelen, snel wegrijden vanuit stilstand. Het is gewoon zo relaxt.

Wat vinden jullie van automaten? Ik vind het vreemd dat er relatief zo weinig van rondrijden, want het gewoon veel rustiger en makkelijker rijden.


lui varken
Talk to the duck caus he don't give a Fuck
Renovateur d'Automobiles
pi_6466631
Automaat. In het hedendaagse verkeer is er niks lekkerder; autoweg, stadsverkeer noem maar op. Een schakel is leuk als je vaak door bochten scheurt enzo. Lees; "Sjonnie-style" . Niks tegen op schakelen, alleen is automaat gewoon Über!!!!!!
Drop them [b]FUNK[/b] on me, it ain't to heavy!!!
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 17:41:27 #21
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_6466660
Automaat. Waarom zou je iets wat je kunt automatiseren met de hand willen bedienen?

Het moet dan wel minimaal een 4trapsautomaat zijn Laat je alle kutgolfjes achter je

volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 17:42:06 #22
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_6466667
brandstof verbruik ligt bij automaat hoger imho. maarja als je met een schakelbak je medeweggebruiker eruit wil trekken zal het niet veel schelen

automaat lijkt me alleen makkelijk in de file, maar weegt denk niet op tegen handgeschakelt

852002IWASTHERE
pi_6466697
'k rij zelf in 'n automaat... echt heerlijk!

't enige nadeel is dat 't wat vervelend wordt dat die lul in die handgeschakelde bak voor je niet gewoon vloeiend kan optrekken of afremmen

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 17:44:27 #25
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_6466710
dan zit je er gewoon te dicht op imho
852002IWASTHERE
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 17:44:39 #26
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_6466715
Automaat is heerlijk, het rijdt idd veel rustiger. Ik rijd altijd in mijn vader's c5 v6 3 liter, zo'n kickdown gaat dan dus echt niet vervelen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
pi_6466788
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 17:44 schreef F1908 het volgende:
dan zit je er gewoon te dicht op imho
uiteindelijk wel, ja...

'k hou altijd afstand, maar daar blijft zo weinig van over als diegene voor me gewoon zit te klungelen met z'n pookje...

En dan moet ik op de rem , want op de motor remmen wil niet met 'n automaat.

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_6469553
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:15 schreef Frankieboy het volgende:
Automaat rijden kan dan wel relaxter zijn, maar met schakelen heb je pas het idee dat je ook daatwerkelijk aan het rijden bent. Je hebt de auto zelf in de hand, je kunt af en toe wat later opschakelen als dat nodig mocht zijn.
En ik weet niet precies welk voordeel het heeft bij de race-industrie, maar een formule 1 auto en rally auto zijn ook allemaal handgeschakeld. Heb namelijk nog nooit gehoord dat ze daar een automaat in zetten. Dus handschakelen heeft blijkbaar zo zijn voordelen.
Formule 1 heeft semi-automaat. Wel zelf het schakelmoment aangeven, 't schakelen gaat dan automatisch En een volautomaat is volgens de F1 regeltjes verboden, anders hadden ze die vast allang ingevoerd. Bij rally-auto's zal het ook wel verboden zijn, daar is waarschijnlijk de halfautomaat ook verboden (anders hadden we die wel gezien).
pi_6469600
Ik vind een automaat helemaal niks. Met en schakel kun je lekker snel optrekken en anders wordt het zo saai op de weg val je nog in slaap....
pi_6469675
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:35 schreef YPPY het volgende:
Na het slagen heb ik in de automaat van mijn moeder gereden. Dat vond ik vreselijk irritant, omdat mijn linkervoet zo 'leeg' was. Ik ging steeds met die voet remmen.
Als je het allebei eenmaal gewend bent, zit er niet veel verschil tussen. Het schakelen gaat nu op automatisme.
Ik rij niet veel, en dan meestal in een schakelauto. Als ik dan eens in een automaat ga rijden is het inderdaad opletten bij het remmen, dat je je linkervoet niet gebruikt. Ik heb het zo wel eens gepresteerd om aan het eind van een (verder perfect verlopen) rit me te bedenken dat je de koppeling in moet trappen als je stopt. Het koppelingspedaal ontbrak natuurlijk, en het rempedaal was wat groter dan normaal, dus de auto stond ineens heel snel stil
pi_6469716
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 21:27 schreef mokkel het volgende:
Ik vind een automaat helemaal niks. Met en schakel kun je lekker snel optrekken en anders wordt het zo saai op de weg val je nog in slaap....
Met een automaat kun je ook snel optrekken hoor.
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 21:51:11 #32
18079 neok
all the way
pi_6469954
In bv. Amerika of Zweden rijden ze praktisch allemaal met een automaat. Kan je tenminste rustig bellen zonder carkit
Buenos dias Tristeza
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 21:57:14 #33
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_6470044
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 21:34 schreef Light het volgende:

[..]

Met een automaat kun je ook snel optrekken hoor.


Sneller zelfs in 95% van de gevallen. Alleen als je een rally rijder ofzo bent en precies de snelste schakeltijden van de auto weet kan je sneller schakelen dan de computer.

Een automaat is ook voor de meeste autorijders zuiniger met benzine omdat je niet te lang in een te lage versnelling blijft hangen.

Én het is veiliger omdat je dus meer op de verkeer kan letten.

Er is alleen een vooroordeel blijven hangen omdat het vroeger alleen in oma-autojes te verkrijgen was. Maar tegenwoordig is het voor bijna alle autos verkrijgbaar.

Automaat is dus IMO

One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_6470761
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 21:51 schreef neok het volgende:
In bv. Amerika of Zweden rijden ze praktisch allemaal met een automaat. Kan je tenminste rustig bellen zonder carkit
In Amerika zijn de meeste auto's standaard uitgerust met automaat. Als een handbak verkrijgbaar is, dan is het tegen meerprijs.
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 09:05:35 #35
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_6474287
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 21:27 schreef mokkel het volgende:
Ik vind een automaat helemaal niks. Met en schakel kun je lekker snel optrekken en anders wordt het zo saai op de weg val je nog in slaap....
mmmm, koppeling oplaten komen, vasthouden, gas geven, koppeling, naar z'n 2, meer gas geven, koppeling in naar z'n 3, meer gas geven...

of rem los, gas geven, wegwezen!

Wat zou er sneller gaan denk ik dan, helemaal als je in een vreemde auto zit.

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 09:09:24 #36
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_6474295
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 22:52 schreef Light het volgende:

[..]

In Amerika zijn de meeste auto's standaard uitgerust met automaat. Als een handbak verkrijgbaar is, dan is het tegen meerprijs.


Volgens mij ook een van de redenen dat je daar met 16 al je rijbewijs kan halen.

Dat schakelen is een van de redenen dat het toch voor velen een moeilijke zaak is om je rijbewijs te halen. Ik ben bij 2 examens vergeten m'n wagen in z'n 1 te zetten voor een stoplicht (door de zenuwen) en dan slaat hij dus mooi ff af als je in z'n 3 probeert weg te rijden...

Ook rotondes zijn makkelijker: niet meer tegelijk kijken, sturen en schakelen

En ik ben een lui varken

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 09:10:44 #37
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_6474298
Automaat rijden is cool

Je bent de meeste handlozers zo voorbij

Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]>>>Forum!<<< [br]MPEG FAQ!
pi_6474304
Automaat is relaxed, schakelen is wel leuk
Dus mwoh, keb met beiden geen probleem
pi_6474316
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 17:50 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

uiteindelijk wel, ja...

'k hou altijd afstand, maar daar blijft zo weinig van over als diegene voor me gewoon zit te klungelen met z'n pookje...

En dan moet ik op de rem , want op de motor remmen wil niet met 'n automaat.


Ik heb me wel een keer kapotgeschrokken in een automaat.
Stond stil voor het stoplicht, en ik ging aan de radio frutten, maar mijn voet gleed ongemerkt van het rempedaal af.
En een schkelauto blijft dan netjes staan, maar een automaat begint dan te rollen. Dat had ik laat maar NET op tijd door. Ik stond dus stil ongeveer 5 cm voor mijn voorganger
pi_6474486
Ik moest ook niks weten van een automaat, totdat ik 2 weken geleden een proefritje maakte in een automaat,
nog een paar dagen en hij is van mij
Liefde is net een mummy. Te Ingewikkeld
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 10:10:35 #41
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_6474495
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 10:08 schreef druide10 het volgende:
Ik moest ook niks weten van een automaat, totdat ik 2 weken geleden een proefritje maakte in een automaat,
nog een paar dagen en hij is van mij
Mooi iedereen gaat voor de bijl
Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]>>>Forum!<<< [br]MPEG FAQ!
pi_6475290
Mijn Amerikaanse volkswagen new beetle had een automaat. En ik kan je verzekeren, een automaat is echt aan te raden als je al druk genoeg bent met mensen die perse even jouw wagen aan willen raken, of er een foto van willen maken.


MAAR een wagen voor de zware klussen met een stevige automaat, dat is toch wel helemaal een uitkomst, houdt je je V6 en V8 motoren tenminste een beetje in bedwang. En trek je lekker stevig weg bij het stoplicht zonder 30 maal te heoven schakelen

pi_6476328
Geef mij maar een schakel of tenminste een sequentiele bak.
Een automaat is voor mij hetzelfde als een scootertje
pi_6476353
Ik schakel het liefst. Anders zit ik de hele tijd tegen de bodemplaat aan te schoppen met mijn linkervoet.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_6477163
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 22:52 schreef Light het volgende:
In Amerika zijn de meeste auto's standaard uitgerust met automaat. Als een handbak verkrijgbaar is, dan is het tegen meerprijs.
Waar heb je dat vandaan ? Mijn vriendin is Amerikaanse en beweert het tegendeel...
pi_6477365
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 15:50 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Waar heb je dat vandaan ? Mijn vriendin is Amerikaanse en beweert het tegendeel...


wat zoek jij ze ver weg man, zijn nederlandse meiden niet goed genoeg?
pi_6477438
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:43 schreef kasper het volgende:
Ik heb jarenlang automaat gereden, lekker relaxed.

Nu heb ik sinds kort een schakel-auto. Bevalt me in principe goed, vooral omdat de auto veel power heeft.

Volgende auto wordt daarentegen ws toch weer een automaat. Ben lui...


Heb jij geen SMG dan? Ik heb even de kans gehad om met een klasgenoot in zijn M3 mee te rijden, maar dat SMG is ook een mooi systeem hoor. Vooral dat Launch Control o.i.d. Errug spectaculair.
[b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
pi_6477632
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 15:50 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Waar heb je dat vandaan ? Mijn vriendin is Amerikaanse en beweert het tegendeel...


Automaat is tegen meerprijs, maar automaten zijn gewoon in de meerderheid...
pi_6477946
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 15:50 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Waar heb je dat vandaan ? Mijn vriendin is Amerikaanse en beweert het tegendeel...


Ik heb eens zoiets gehoord. Maar 'k kan me ook vergissen natuurlijk. Ergens leek het me wel logisch, gezien het grote aantal auto's met automaat dat verkocht wordt.
pi_6478144
Heerlijk met de hand schakelen, lekker snel schakelen gecombineerd met snel voetenwerk op de pedalen op een bochtig landweggetje maken de rijervaring compleet. Autorijden zou niets zijn met een automaat, een beetje als een DOMME KOE het gaspedaal intrappen en maar een beetje over de weg heen slingeren...dat kan elke dwaas.

Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
pi_6478204
Schakelen !!!!!
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 17:28:12 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_6478210
Schakelen! Omdat je de mogelijkheid hebt om de koppel/gas verhouding te doseren. Bij een koude start is dat een must, want een automaat wil om die reden wel eens afslaan en dat is niet fijn bovendien is dit ook praktisch bij het trekken van een (zware) aanhanger. Ook het bochtenwerk vind ik daardoor fijner.

Schakelen, voor de feeling met de techtniek en het echte auto rijden

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_6478250
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:28 schreef ACT-F het volgende:
Schakelen! Omdat je de mogelijkheid hebt om de koppel/gas verhouding te doseren. Bij een koude start is dat een must, want een automaat wil om die reden wel eens afslaan en dat is niet fijn bovendien is dit ook praktisch bij het trekken van een (zware) aanhanger. Ook het bochtenwerk vind ik daardoor fijner.

Schakelen, voor de feeling met de techtniek en het echte auto rijden


Wat een onzin. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een automaat afsloeg.
[b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 17:35:21 #54
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_6478292
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:31 schreef SwissCom het volgende:Wat een onzin. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een automaat afsloeg.
Alleen maar in een nieuwe automaat gereden? Dan kan ik me dat voorstellen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_6478365
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Alleen maar in een nieuwe automaat gereden? Dan kan ik me dat voorstellen.


Chrysler Voyager uit '89.

nog nooit afgeslagen. Had met kou nog wel 'ns dat de automaat bleef hangen (5K toeren op de snelweg... maar dat bleek te komen doordat wij vergeten waren de transmissievloeistof/olie bij te vullen...)

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 17:49:28 #56
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_6478447
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Chrysler Voyager uit '89.

nog nooit afgeslagen. Had met kou nog wel 'ns dat de automaat bleef hangen (5K toeren op de snelweg... maar dat bleek te komen doordat wij vergeten waren de transmissievloeistof/olie bij te vullen...)


Ik moet zeggen dat het in mijn geval om een Volvo 440 uit '86(?) ging, en die sloeg wel degelijk af met een koude motor. En dat is niet fijn als je op een kruispunt staat te wachten, dan schiet hij vooruit Een andere automaat gebruiker (Jaguar) vond dat een schakelbak fijner is als de motor koud is.

Maar ik moet zeggen het rijdt wel relaxed, maar dat kan met een schakelbak ook, en zuiniger

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_6478492
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Alleen maar in een nieuwe automaat gereden? Dan kan ik me dat voorstellen.


Mijn ouders rijden al automaat zolang ik me kan herinneren en het is bij hen nog nooit voorgekomen.

Zelf rijd ik overigens idd. in een nieuwe auto met automaat. Dus dan lijkt het me al helemaal apart als dat zou gebeuren.

[b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
pi_6478562
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:53 schreef SwissCom het volgende:

[..]

Mijn ouders rijden al automaat zolang ik me kan herinneren en het is bij hen nog nooit voorgekomen.

Zelf rijd ik overigens idd. in een nieuwe auto met automaat. Dus dan lijkt het me al helemaal apart als dat zou gebeuren.


Ik rij in een auto uit '78 en is mij ook nog nooit overkomen... oke.... tis hier dan niet echt ooit koud...
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 18:00:39 #59
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_6478595
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:21 schreef Public Enemy het volgende:
Heerlijk met de hand schakelen, lekker snel schakelen gecombineerd met snel voetenwerk op de pedalen op een bochtig landweggetje maken de rijervaring compleet. Autorijden zou niets zijn met een automaat, een beetje als een DOMME KOE het gaspedaal intrappen en maar een beetje over de weg heen slingeren...dat kan elke dwaas.

[afbeelding]


Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]>>>Forum!<<< [br]MPEG FAQ!
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 18:01:25 #60
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_6478610

Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]>>>Forum!<<< [br]MPEG FAQ!
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 18:02:36 #61
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_6478626

Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]>>>Forum!<<< [br]MPEG FAQ!
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 19:33:28 #62
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_6479759
Schakelen. Rijd altijd in de automaat van m'n moeder en ik irriteer me kapot aan dat geschakel van dat kreng. Rij ik 45, schakelt dat ding naar z'n 4 Ik zit dus continu met de hellingsopties te kloten (oude auto, '89) maar dat lijkt niet bevorderlijk voor hem want hij maakt tegenwoordig het geluid van een Ferrari als ik 'm intrap. Boven de 5000 rpm hoor je de radio bijna niet meer.

Des te beter trouwens, mogen we 'n nieuwe uitzoeken

Ik snap trouwens niet dat iemand kan beweren dat je ècht sportief kunt rijden zonder koppeling en handmatige pook. Het is ook niet voor niets dat de meeste èchte sportwagens zonder automaat-optie geleverd worden. Je merkt pas echt hoeveel power je auto heeft wanneer je de gas geeft en de koppeling op laat komen, dan laat je auto merken hoe sterk hij is, niet wanneer je domweg het pedaal op de vloer legt.

Rijden met je reet zit er iig niet in met een automaat.

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 19:42:54 #63
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_6479908
In amerika rijdt iedereen gewoon automaat omdat het veel comfortabeler is, hier willen we er niet aan aangezien het onsportief overkomt.
Mijn eerste auto wordt een automaat, laat dat duidelijk zijn
pi_6479946
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:42 schreef Fliepke het volgende:
In amerika rijdt iedereen gewoon automaat omdat het veel comfortabeler is, hier willen we er niet aan aangezien het onsportief overkomt.
Mijn eerste auto wordt een automaat, laat dat duidelijk zijn
Ja in Amerika is het gewoon een noodzakelijk vervoermiddel... een auto=een auto... dus geen heilige koe zoals in Nederland...
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 20:01:02 #65
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_6480163
Als men hier auto's standaard met automaat uitbrengen zonder extra kosten dan zou het hier ook in no-time ingeburgerd zijn.

Dat van dat onsportief is natuurlijk ook slap gelul en daarbij wil ik even zeggen dat niemand aand e buitenkant ziet dat een auto een automaat heeft. Hooguit die keren dat er iemand met je meerijdt.

Het is gewoon vreselijk veel relaxter rijden, vooral in steden waar je veel tussen 2 en 3 zit te schakelen. Een been en een arm krijgen aanzienlijk meer rust toebedeeld en dat is lekker. Ik krijg ook de indruk dat de meeste automaatklagers jonge jochies van 19-25 zijn die het 'stoer'vinden om zo actief in de weer te zijn in de auto. Sprry hoor, maar zo'n ding moet me gewoon zo snel mogelijk zonder gezeik van a naar b brengen en hoe relaxter dat kan, des te beter.

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_6480205
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 20:01 schreef MikeyMo het volgende:
Als men hier auto's standaard met automaat uitbrengen zonder extra kosten dan zou het hier ook in no-time ingeburgerd zijn.

Dat van dat onsportief is natuurlijk ook slap gelul en daarbij wil ik even zeggen dat niemand aand e buitenkant ziet dat een auto een automaat heeft. Hooguit die keren dat er iemand met je meerijdt.

Het is gewoon vreselijk veel relaxter rijden, vooral in steden waar je veel tussen 2 en 3 zit te schakelen. Een been en een arm krijgen aanzienlijk meer rust toebedeeld en dat is lekker. Ik krijg ook de indruk dat de meeste automaatklagers jonge jochies van 19-25 zijn die het 'stoer'vinden om zo actief in de weer te zijn in de auto. Sprry hoor, maar zo'n ding moet me gewoon zo snel mogelijk zonder gezeik van a naar b brengen en hoe relaxter dat kan, des te beter.


onsportiever, ik denk dat je daarmee op het uiterlijk doelt, want aan de buitenkant kun je het meestal niet zien ( uitzonderingen daargelaten)

En wat die 19-25 lekker druk bezig willen zijn mentaliteit betreft.

Een auto moet gereden worden, da auto moet jou niet rijden! ( maar das mijn mening wehehehe )
Maar waarom maken ze bij audi dan de tiptronic automaat? Speciaal voor de jeugd van 19-25 of voor de wat oudere sportieve rijder?

"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 20:09:13 #67
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_6480273
Tuurlijk zie je wanneer er een Ferrari voorbij sprint niet of het een automaat is, maar je staat met een Ferrari met automaat imho net zo voor lul als met een enorme villa met rood-met-witte-stippen-behang.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 20:12:45 #68
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_6480308
Een automaat......heerlijk

Dat is echt relaxt rijden, vooral in de file. (Maar dan ligt het verbruik wel op zo'n 30-35 liter per uur !)

Wat zijn we aan het doen ???
pi_6481187
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:33 schreef Oosthoek het volgende:
Schakelen. Rijd altijd in de automaat van m'n moeder en ik irriteer me kapot aan dat geschakel van dat kreng. Rij ik 45, schakelt dat ding naar z'n 4 Ik zit dus continu met de hellingsopties te kloten (oude auto, '89) maar dat lijkt niet bevorderlijk voor hem want hij maakt tegenwoordig het geluid van een Ferrari als ik 'm intrap. Boven de 5000 rpm hoor je de radio bijna niet meer.

Des te beter trouwens, mogen we 'n nieuwe uitzoeken

Ik snap trouwens niet dat iemand kan beweren dat je ècht sportief kunt rijden zonder koppeling en handmatige pook. Het is ook niet voor niets dat de meeste èchte sportwagens zonder automaat-optie geleverd worden. Je merkt pas echt hoeveel power je auto heeft wanneer je de gas geeft en de koppeling op laat komen, dan laat je auto merken hoe sterk hij is, niet wanneer je domweg het pedaal op de vloer legt.

Rijden met je reet zit er iig niet in met een automaat.


Wat een bulls.... wedde dat ik jou er lekker sportief uittrek als ik in de automaat van mijn pa rij en jij in een willekeurig handgeschakeld golfje GTI???
pi_6481578
Een lekkere dikke vette automaat en gaan met die banaan.
Her name was Lola, she was a showgirl..........
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 23:14:04 #71
17061 mvt
blame Canada
pi_6482339
Als ik mag kiezen tussen de Corsa Handbak en de Starlet automaat van resp mijn ouders en mijn broer dan kies ik voor de handbak.

Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.

We were to understand there would be pie and punch?
pi_6482689
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:14 schreef mvt het volgende:
Als ik mag kiezen tussen de Corsa Handbak en de Starlet automaat van resp mijn ouders en mijn broer dan kies ik voor de handbak.

Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.


Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 23:47:01 #73
17061 mvt
blame Canada
pi_6482813
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:39 schreef blieblie het volgende:

[..]

Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen


Tja, dan moet ik zelf mijn geldbuidel opentrekken en zolang ik als student met OV kaart beter de trein kan pakken dan de auto (A7,A8,A10,A2) dan jat ik liever een van die 2 auto's dan dat ik zelf wat koop.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_6482849
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:39 schreef blieblie het volgende:

[..]

Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen


Dus als jij mag kiezen tussen een Corsa, een Starlet en het OV dan kies jij voor OV?
pi_6482851
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:47 schreef mvt het volgende:

[..]

Tja, dan moet ik zelf mijn geldbuidel opentrekken en zolang ik als student met OV kaart beter de trein kan pakken dan de auto (A7,A8,A10,A2) dan jat ik liever een van die 2 auto's dan dat ik zelf wat koop.


En ik een koploper
pi_6482871
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:49 schreef Light het volgende:

[..]

Dus als jij mag kiezen tussen een Corsa, een Starlet en het OV dan kies jij voor OV?


ik mag kiezen:
- bus
- peugeot 206
- fiets

En ik kies 99,9999% van de gevallen voor de fiets

pi_6482898
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:51 schreef blieblie het volgende:

[..]

ik mag kiezen:
- bus
- peugeot 206
- fiets

En ik kies 99,9999% van de gevallen voor de fiets


Ik kan kiezen tussen bus en fiets, en ik kies ook voor de fiets Behalve als ik verder weg moet, dan ga ik met de bus naar het station en met de trein verder. Ik laat m'n fiets bij voorkeur niet op het station staan.
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 23:53:57 #78
30563 Pimterminus
De Tao van de Fysica
pi_6482904
frontbus
Bonkveenfetisjist uit het waldviehbauerentum
  zaterdag 26 oktober 2002 @ 23:57:26 #79
24371 wouterheid
Effectenlease is mooi
pi_6482951
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:53 schreef Pimterminus het volgende:
frontbus
frontside bus
Uw financieel adviseur met Effect. Mzzl :O
pi_6483059
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:53 schreef Pimterminus het volgende:
frontbus
En dat is een???
pi_6486858
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:14 schreef mvt het volgende:
Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.
idd! Godzijdank kun je in een Lamborghini geen automaat krijgen Dat zegt toch wel wat over het merk, en hoe mensen met die auto's rijden

P.S. De Diablo's waren allemaal 5 bakken "Lamborghini five-speed + reverse manual all-synchromesh ZF final drive with limited-slip differential " en de Murcielago is een 6 bak "Lamborghini six-speed + reverse manual all-synchromesh"

Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
  zondag 27 oktober 2002 @ 12:58:45 #82
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_6487783
Toch een behoorlijke misvatting als je beweert dat je sportief rijdt wanneer je het gas intrapt. Dat ben je niet met een golf, niet met een C5 en niet met een 355.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_6488370
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 12:58 schreef Oosthoek het volgende:
Toch een behoorlijke misvatting als je beweert dat je sportief rijdt wanneer je het gas intrapt. Dat ben je niet met een golf, niet met een C5 en niet met een 355.
En dit is een reactie op welke posting ?
Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
pi_6489047
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 13:44 schreef Public Enemy het volgende:

[..]

En dit is een reactie op welke posting ?


Op de mijne
En de defenitie van sportief rijden is: ......... ????
pi_6489568
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 14:31 schreef blieblie het volgende:

[..]

Op de mijne
En de defenitie van sportief rijden is: ......... ????



Toch?
[b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
pi_6489584
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef SwissCom het volgende:

[..]

[afbeelding]
Toch?


Ik zie het rijtje knopjes niet met de W N S er op niet
Sportief rijden is imho dan het S knopje

En volgens mij is dat niet de fulloptions versie
Bij ons ziet het display der anders uit

  zondag 27 oktober 2002 @ 14:57:26 #87
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_6489608
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef SwissCom het volgende:

[..]

[afbeelding]
Toch?


Klopt dit is veel beter dan zo'n gekke schakelpook!

Stomme koppeling

Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]>>>Forum!<<< [br]MPEG FAQ!
pi_6489622
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef blieblie het volgende:

[..]

Ik zie het rijtje knopjes niet met de W N S er op niet
Sportief rijden is imho dan het S knopje

En volgens mij is dat niet de fulloptions versie
Bij ons ziet het display der anders uit


Jullie hebben een volvo En het display staat er niet eens op!
[b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
pi_6489692
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 14:58 schreef SwissCom het volgende:

[..]

Jullie hebben een volvo En het display staat er niet eens op!


Ik bedoelde dat climatcontrol stukje
Dat zit bij ons een stukkie hoger, en niet met van die lullige drukknopjes
pi_13574201
Ik heb nu sinds mei een ford mondeo schakelbak maar ik wordt er echt schijtziek van. Gisteren ff in bmw 330d automaat gereden, dat is toch echt een stuk beter hoor, zo´n automaat. Dus het zal niet lang meer duren voordat ik me auto wegdoe en een mooie automaat koop.
pi_13574281
ik ging een nieuwe auto kopen, en ik zat ook te kijken tussen automaat/schakel.

Wat mij overgehaald heeft voor een schakel is:
automaat zuipt meer, automaat heeft 4 versnellingen, automaat trekt langzamer, automaat heeft lagere top, automaat is zwaarder (was 1180 kg, terwijl hand 1150 was, scheelt net een trede meer), automaat slijt sneller ?

Dus, tja.... clear for me

M'n signature, wat doe je :{
pi_13574302
maar automaat rijdt lekkerder.
  woensdag 1 oktober 2003 @ 17:31:55 #93
60383 Furb
Project Rotary
pi_13576370
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:32 schreef Gandalf_de_Grijze het volgende:
Het heeft allebei zijn voor en nadelen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan schakelen, omdat je dan leuker met de auto kan spelen.
Automaat is veiliger, je hoeft alleen maar te sturen, remmen en gas te geven. Het gecompliceerde schakelen hoeft niet meer, waardoor je meer tijd over hebt om op het verkeer te letten. Nadeel is wel de hogere aanschafwaarde en de looptijd van je remmen. En ach, die kickdown gaat op een gegeven ogenblik ook vervelen.
geef mij ook maar handgeschakeld.... is idd veel leuker, maar die opmerking over gecompliceerd schakelen snap ik nie... en dat je dan beter op het verkeer kan letten....

je hoeft toch nie naar je pook te kijken in welke versnelling tie staat???
dat gaat bij mij zonder nadenken. bij hard doortrekken hoef ik nie eens meer naar de toerenteller te kijken, ken t geluid van de wagen zo goed dat ik weet wanneer tie tegen t rood komt...

Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_13576947
Als je veel rijd zou ik een automaat nemen. Is minder werken, dus meer comfort en relaxter rijden. Maar misschien kan je een auto nemen met automaat en een (goede!) tiptronic?!
  woensdag 1 oktober 2003 @ 18:12:43 #95
42307 Darknezz
Mercedes 250D Powerrrrr
pi_13577323
Ik heb nu een schakel auto maar als ik een andere ga kopen (over een tijd) dan wordt het ZEKER een automaat
Ik heb regelmatig in een automaat gereden (Volvo 740TD en een S300TD ) maar dat vind ik veeeeeeeeellllll fijner en relaxter dan dat k*t geschakel...(1nadeel, het slurpt iets er...)
Ze zouden bijna (net als in amerika) standaard de auto's moeten uitrusten met een automatische transmissie
Mercedes 250D, automaat
pi_13586998
hmm kheb dan nog nooit in een automaat gereden, maar ik heb totaal geen moeite met schakelen. Kvind schakelen juist erg leuk

en dan kun je hem tenminste nog eens redlinen

pi_13595597
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 16:23 schreef Viper_74 het volgende:
ik ging een nieuwe auto kopen, en ik zat ook te kijken tussen automaat/schakel.

Wat mij overgehaald heeft voor een schakel is:
automaat zuipt meer, automaat heeft 4 versnellingen, automaat trekt langzamer, automaat heeft lagere top, automaat is zwaarder (was 1180 kg, terwijl hand 1150 was, scheelt net een trede meer), automaat slijt sneller ?

Dus, tja.... clear for me


Zoals de meeste mensen met een schakelbak rijden is een automaat zuiniger denk ik zo

Zoals ik de meeste mensen zie schakelen, dan kan ik bij het optrekken bij het stoplicht gas geven, 45 minuten wachten met verder gas geven en dan weer door, want de meeste mensen zitten met die pook te rossen alsof het een pretpaal is. Kortom, gemiddeld genomen zijn mensen met een automaat sneller.

4 versnellingen of 5 versnellingen, wat maak het uit?

Mjah, hij is iets zwaarder, dat is dan vervelend als je een trede hoger komt.

Lagere top geloof ik niets van, kom maar met die bewijzen

Slijtage van een automaat is juist minder dan een schakelbak.

Tomdiedom!
pi_13595901
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 13:43 schreef Cliffie het volgende:

[..]

Zoals de meeste mensen met een schakelbak rijden is een automaat zuiniger denk ik zo

Zoals ik de meeste mensen zie schakelen, dan kan ik bij het optrekken bij het stoplicht gas geven, 45 minuten wachten met verder gas geven en dan weer door, want de meeste mensen zitten met die pook te rossen alsof het een pretpaal is. Kortom, gemiddeld genomen zijn mensen met een automaat sneller.

4 versnellingen of 5 versnellingen, wat maak het uit?

Mjah, hij is iets zwaarder, dat is dan vervelend als je een trede hoger komt.

Lagere top geloof ik niets van, kom maar met die bewijzen

Slijtage van een automaat is juist minder dan een schakelbak.


Over het algemeen heb je met een schakel wel de neiging iets langer door te trekken ja. Maar een automaat kun je ook planken hoor, en vooral met kickdown gaat het ook zuipen.
Tja, als mensen niet kunnen autorijden moeten ze maar een automaat kopen, je hebt ze erbij zitten die gewoon niet echt doorrijden en doorschakelen voordat de motor bij zijn max. koppel komt
Maar als jij een schakel doortrekt tot redline, en ala 2F2F doorragt met de bak dan ben je echt wel sneller dan een automaat.
Maarja als je dat elke stoplicht gaat doen, zal je bak ook niet zo ver komen
versnellingen boeit iid geen hond, alleen dat de automaat dus iets onzuiniger is.
Tja, scheelt soms toch al 8 euro per maand ofzo.
Top is toch echt zo, kijk maar eens op www.autoweek.nl
voorbeeld: coupé hand 201 km/h, automaat 198 km/h. Nou is dat op papier en die 3 km/h ga je ook niet dood van Maar toch, hij is langzamer

Ik dacht van niet, maar ja kan het ook verkeerd hebben. Slijtage is misschien wel minder, maar als je progs hebt met je automaat kun je wel dokken met schakel ook trouwens

M'n signature, wat doe je :{
pi_38625298
Ohh mijn god wat een onzin hier weer allemaal.

Je pikt de mensen er meteen uit die niet weten waar ze over praten.

Een automaat rijden is meer dan dom gas geven. Je bepaalt zelf het schakelmoment aan de hand van hoe ver je het gaspedaal indrukt. Een van mijn homies heeft een 1.3L suzuki swift. Als hij snel weg wil bij het stoplicht, drukt ie het gaspedaal voor 90% in, en hij schiet weg. Een automaat heeft vrijwel onmiddelijk alle toeren op de banden.
Als hij het gaspedaal helemaal indrukt, trekt de automaat in alle versnellingen door tot precies het moment vóór de auto niet meer accelereert. In misschien 1 seconde schakelt ie door naar de volgende versnelling. En zo gaat dat door. De doorsnee gti-sjonnie blijft achter vanwege dat ie beroerd schakelt omdat zijn stoel op de slaap-positie staat, en hij in het midden van zijn auto hangt.

In een automaat merk je echt hoe beroerd mensen schakelen. Je moet bijremmen als je achter iemand zit, wanneer die naar de 2e en 3e versnelling gaat. Je staat versteld hoeveel mensen eerst het gas loslaten, en dan de koppeling indrukken... en vervolgens te weinig gas bij geven als de koppeling weer omhoog moet...

Wanneer je zuiniger aan wilt rijden met je automaat, druk je bij het optrekken gewoon je gaspedaal minder ver in. De auto zal veel eerder doorschakelen, met als gevolg een veel lager verbruik. Als een automaat afslaat, is er iets mis. Laat je onsteking nakijken en je brandstofleidingen...

Ik hoor van verschillende mensen dat een automatische versnellingsbak beter is voor je motor dan een schakelbak... Maar pin me er niet op vast.

Tot zover mijn pleidooi.

Waarschijnlijk ga ik in de nabije toekomst kijken of er niet een Toyota Aygo automaat of een VW Fox automaat te krijgen is....
Guess who's back in the motherfucking house, with a fat dick for your motherfucking mouth!
pi_38625738
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:29 schreef Aarschbaard het volgende:
Ohh mijn god wat een onzin hier weer allemaal.

Je pikt de mensen er meteen uit die niet weten waar ze over praten.

Een automaat rijden is meer dan dom gas geven. Je bepaalt zelf het schakelmoment aan de hand van hoe ver je het gaspedaal indrukt. Een van mijn homies heeft een 1.3L suzuki swift. Als hij snel weg wil bij het stoplicht, drukt ie het gaspedaal voor 90% in, en hij schiet weg. Een automaat heeft vrijwel onmiddelijk alle toeren op de banden.
Als hij het gaspedaal helemaal indrukt, trekt de automaat in alle versnellingen door tot precies het moment vóór de auto niet meer accelereert. In misschien 1 seconde schakelt ie door naar de volgende versnelling. En zo gaat dat door. De doorsnee gti-sjonnie blijft achter vanwege dat ie beroerd schakelt omdat zijn stoel op de slaap-positie staat, en hij in het midden van zijn auto hangt.

In een automaat merk je echt hoe beroerd mensen schakelen. Je moet bijremmen als je achter iemand zit, wanneer die naar de 2e en 3e versnelling gaat. Je staat versteld hoeveel mensen eerst het gas loslaten, en dan de koppeling indrukken... en vervolgens te weinig gas bij geven als de koppeling weer omhoog moet...

Wanneer je zuiniger aan wilt rijden met je automaat, druk je bij het optrekken gewoon je gaspedaal minder ver in. De auto zal veel eerder doorschakelen, met als gevolg een veel lager verbruik. Als een automaat afslaat, is er iets mis. Laat je onsteking nakijken en je brandstofleidingen...

Ik hoor van verschillende mensen dat een automatische versnellingsbak beter is voor je motor dan een schakelbak... Maar pin me er niet op vast.

Tot zover mijn pleidooi.

Waarschijnlijk ga ik in de nabije toekomst kijken of er niet een Toyota Aygo automaat of een VW Fox automaat te krijgen is....
Hoe kom jij 3 jaar na dato er plots bij om in dit topic te gaan reageren?
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_38626691
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:45 schreef BoukeF het volgende:

[..]

Hoe kom jij 3 jaar na dato er plots bij om in dit topic te gaan reageren?
Ik ben 3 jaar ziek geweest
Guess who's back in the motherfucking house, with a fat dick for your motherfucking mouth!
pi_38626795
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 15:21 schreef Aarschbaard het volgende:

[..]

Ik ben 3 jaar ziek geweest
och arme
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_38627479
Nog een voordeel, een schakelbak kan je tenminste aanduwen om te starten, een automaat niet. Als student zijnde er handig, voor het geval dat
pi_38631293
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 15:53 schreef McMarco het volgende:
Nog een voordeel, een schakelbak kan je tenminste aanduwen om te starten, een automaat niet. Als student zijnde er handig, voor het geval dat
ach, ik ga er vanuit dat de auto's met automaat niet van die roestbakken zijn en dus gewoon starten
pi_38631759
Opzich is Nederland bij uitstek een land voor de automaat, randstad, dichtbevolkte gebieden, stoppen-remmen, files etc.....

Automaat is zeer relaxt, maja handbak heeft ook zijn charmes. Dat mensen zeggen dat je in een automaat beter op het verkeer kan letten vind ik raar, je hebt tijdens je rijlessen moeten leren dat de handeling (schakelen/sturen) een automatisme moet zijn.

Denk dat het een persoonlijke mening is handbak of automaat, achja handbak je hebt wat te doen in de auto
Ik ga incognito door het leven..........
pi_38634019
ik denk idd ook niet dat het echt uitmaakt voor hoe je op het verkeer let. Ik rijd eigenlijk hele dagen in een handgeschakelde auto (allerlei handgeschakelde auto's dan) en af en toe in een automaat (audi a6). Dan vind ik de automaat wel vetter, maar dat ligt er ook wel aan hoe de auto eromheen is

Als het een goede automaat is (niet zo een die schokt met opscchakelen, daar heb ik zo schijt aan) dan heb ik dat liever dan een handbak. Maar ik heb ook niet echt problemen met schakelen verder.
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_38634443
Ik ben op deze volgorde voor de verschillende versnellingen:
CVT(Automaat met oneindig veel versnellingen)
Hand
Automaat

CVT zorgt voor altijd het hoogste punt van je koppel, dus altijd sneller dan beide andere varianten(volgens mij).
pi_38634566
Snel weg rijden vind ik niet, je hebt toch redelijk wat tijd nodig om in zijn 2 te komen, maar van af dan shift die natuurlijk wel sneller op dan andere auto's. Vooral onder het rijden, gas los laten en helemaal intrappen is gaaf. Dan pas heb je quik start krijg je lekker veel toeren.
Daar sta je dan ’s avonds 20 over 11, op een strand sigaretten weg te werken
pi_38634837
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 19:40 schreef Ipho het volgende:
Snel weg rijden vind ik niet, je hebt toch redelijk wat tijd nodig om in zijn 2 te komen, maar van af dan shift die natuurlijk wel sneller op dan andere auto's. Vooral onder het rijden, gas los laten en helemaal intrappen is gaaf. Dan pas heb je quik start krijg je lekker veel toeren.
Dan doe je het niet goed, met een automaat kan je sneller wegkomen dan met een handbak. Linkervoet op de rem, met de rechtervoet vol gas (niet te lang), en rem los als het licht groen is. Met een automaat heb je altijd aandrijfkracht, met hand moet je gas lossen, koppelen en schakelen. Kost allemaal teveel tijd. Uiteindelijk kan een auto met handbak een hogere top halen dan een automaat, dit omdat er altijd wat slip optreedt in de koppelomvormer. (zonder lock-up, dan). Automaten zijn gewoon superieur!
pi_38635655
ik heb 1keer in een automaat gereden en ging heel lekker! alleen maar gas geven en wat sturen en remmen
Heb zo vaak handmaat gereden (onze auto, auto van mn oom enzo) en is wel cool, steeds schakelen, endat op gevoel. is heel leuk, maar ik heb af en toe gewoon verkeerde schakel momenten (dat hij dan gaat stoteren tijdens het schakelen) of helling optrekken kan ik ook maar dan met hand rem en is soms ook lastig, maar weetje wel wat het lekkerste is??
Semi Automaat!!

zo eentje heeft hij,
als hij geen zin heeft gewoon automaat, en als hij wel zin heeft -een tikje naar echts en- dan met de hand een tikje geven

[ Bericht 2% gewijzigd door Turquaz52 op 07-06-2006 20:28:26 ]
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_38637396
Dat is een gewone automaat, die je handmatig op- en terug kan schakelen. Een semi-automaat is een automatisch bediende koppeling op een gewone handbak.
pi_38638925
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 21:39 schreef DonJames het volgende:
Dat is een gewone automaat, die je handmatig op- en terug kan schakelen. Een semi-automaat is een automatisch bediende koppeling op een gewone handbak.
ooow sorry, ik dacht dat dat een semi automaat was, omdat het Half Schakel is Half automaat, mijn fout
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_38643186
Zowel handbak, halfautomaat en automaat gereden. Ben fan van alledrie de soorten maar stilletjes droom ik wel van een automaat zo langzamerhand. Helaas is bij een oude automaat het verbruik flink hoger. Heb nog een bak in de schuur liggen, misschien dat ik die een keertje in m'n volgende auto hang.

Met een diesel doet het minder pijn in de portomonee.
pi_38643273
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 17:51 schreef Repeat het volgende:

[..]

ach, ik ga er vanuit dat de auto's met automaat niet van die roestbakken zijn en dus gewoon starten
je vergist je
pi_38643638
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:29 schreef Aarschbaard het volgende:
Ohh mijn god wat een onzin hier weer allemaal.

Je pikt de mensen er meteen uit die niet weten waar ze over praten.

Een automaat rijden is meer dan dom gas geven. Je bepaalt zelf het schakelmoment aan de hand van hoe ver je het gaspedaal indrukt. Een van mijn homies heeft een 1.3L suzuki swift. Als hij snel weg wil bij het stoplicht, drukt ie het gaspedaal voor 90% in, en hij schiet weg. Een automaat heeft vrijwel onmiddelijk alle toeren op de banden.
Als hij het gaspedaal helemaal indrukt, trekt de automaat in alle versnellingen door tot precies het moment vóór de auto niet meer accelereert. In misschien 1 seconde schakelt ie door naar de volgende versnelling. En zo gaat dat door. De doorsnee gti-sjonnie blijft achter vanwege dat ie beroerd schakelt omdat zijn stoel op de slaap-positie staat, en hij in het midden van zijn auto hangt.

In een automaat merk je echt hoe beroerd mensen schakelen. Je moet bijremmen als je achter iemand zit, wanneer die naar de 2e en 3e versnelling gaat. Je staat versteld hoeveel mensen eerst het gas loslaten, en dan de koppeling indrukken... en vervolgens te weinig gas bij geven als de koppeling weer omhoog moet...

Wanneer je zuiniger aan wilt rijden met je automaat, druk je bij het optrekken gewoon je gaspedaal minder ver in. De auto zal veel eerder doorschakelen, met als gevolg een veel lager verbruik. Als een automaat afslaat, is er iets mis. Laat je onsteking nakijken en je brandstofleidingen...

Ik hoor van verschillende mensen dat een automatische versnellingsbak beter is voor je motor dan een schakelbak... Maar pin me er niet op vast.

Tot zover mijn pleidooi.

Waarschijnlijk ga ik in de nabije toekomst kijken of er niet een Toyota Aygo automaat of een VW Fox automaat te krijgen is....
Mee eens, de klappen die je motor krijgt als je je koppeling veel te snel laat opkomen, dat soort ellende heb je niet met een automaat. Ook afslaan door te weinig gas geven tijdens koppelen, starten in de versnelling zonder de koppeling in te trappen, teveel belasten bij lage toerentallen... Allemaal van die grappen die funest zijn voor je big-end lagers, zul je in automaten niet aantreffen. Vaak draaien ze ook minder toeren bij 100 KM/h.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alcyone op 08-06-2006 01:03:19 ]
pi_38644403
Ik vind een automaat helemaal niet zo goed schakelen hoor, wat een bullshit.

Je merkt gewoon dat ie schakelt. Alleen heel nieuwe of dure auto's hebben automaten waarbij je niks merkt.

Het is wel chill, maar voor lange tijd is het irri vinnik dan.

Heb ook in een 411CDi bakwagen gereden van me vakantiewerk, met semi-automaat. Is echt letterlijk huilen met de pet op, vaak schakel ik zelf, dan gaat het wat beter...
pi_38648164
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 00:41 schreef Alcyone het volgende:

[..]

je vergist je
dan nog ga je een a8 of 7-serie niet aanduwen
pi_38648201
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 01:34 schreef yup het volgende:
Ik vind een automaat helemaal niet zo goed schakelen hoor, wat een bullshit.

Je merkt gewoon dat ie schakelt. Alleen heel nieuwe of dure auto's hebben automaten waarbij je niks merkt.

Het is wel chill, maar voor lange tijd is het irri vinnik dan.

Heb ook in een 411CDi bakwagen gereden van me vakantiewerk, met semi-automaat. Is echt letterlijk huilen met de pet op, vaak schakel ik zelf, dan gaat het wat beter...


Bij een beetje automaat, hoeft echt niet zo'n dure te zijn, gewoon middenklasse, merk je bijna niet dat ie doorschakelt hoor...
pi_38650173
Ook oude automaten kan je laten schakelen zonder dat je het merkt. Gewoon even het gas liften, en de bak schakelt zijdezacht over.
pi_38650324
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 01:34 schreef yup het volgende:
Ik vind een automaat helemaal niet zo goed schakelen hoor, wat een bullshit.

Je merkt gewoon dat ie schakelt. Alleen heel nieuwe of dure auto's hebben automaten waarbij je niks merkt.

Het is wel chill, maar voor lange tijd is het irri vinnik dan.

Heb ook in een 411CDi bakwagen gereden van me vakantiewerk, met semi-automaat. Is echt letterlijk huilen met de pet op, vaak schakel ik zelf, dan gaat het wat beter...
Och je kan bij de oude units met hydraulisch brein nog best leuk rommelen zodat het schakelen beter gaat.
pi_38650570
de olie van zo'n oude bak flushen en vervangen schijnt ook een wereld van verschil te zijn.
pi_38651109
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 11:26 schreef DonJames het volgende:
Ook oude automaten kan je laten schakelen zonder dat je het merkt. Gewoon even het gas liften, en de bak schakelt zijdezacht over.
Dan kan je beter een handbak rijden, daar kan je ook truucjes gebruiken om zijdezacht te schakelen
pi_38651231
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 11:55 schreef yup het volgende:

[..]

Dan kan je beter een handbak rijden, daar kan je ook truucjes gebruiken om zijdezacht te schakelen
vertel
  donderdag 8 juni 2006 @ 12:01:08 #124
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_38651287
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 11:40 schreef Repeat het volgende:
de olie van zo'n oude bak flushen en vervangen schijnt ook een wereld van verschil te zijn.
Dat schijnt niet alleen dat is ook zo. Het is redelijk normaal om jaarlijks of 2jaarlijks je olie te verversen maar om de een of andere reden gebeurt dat nooit met automatische bak. En het scheelt zoveel! Jaarlijks een beetje nieuwe olie in de bak blijft heerlijk rijden.

Uiteraard verschilt het per automaat.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_38652058
Enkel die DSG bakken zou ik kunnen preferen boven een handbak. Automaat kost gewoon vermogen door z'n koppelomvormer.

Minder snel acceleren
Lagere top
Meer vebruik
Meer gewicht

Kortom doe mij maar lekker een handbak
pi_38654391
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 12:24 schreef 1299 het volgende:
Enkel die DSG bakken zou ik kunnen preferen boven een handbak. Automaat kost gewoon vermogen door z'n koppelomvormer.

Minder snel acceleren
Lagere top
Meer vebruik
Meer gewicht

Kortom doe mij maar lekker een handbak
Automaat:
Harder accelereren! (ga maar eens een kijkje nemen op de dragstrip)
Top boeit me niks, kan je hier toch niet halen
Meer verbruik: Ja, wel iets. Je moet er wat voor over hebben.
Meer gewicht: Niet echt een nadeel voor dagelijks gebruik lijkt me.
Meer comfort, zeker in de file en in de stad
Mooie mechanische en hydraulische techniek (geniaal, hoe zo'n planetair tandwielstelsel werkt)

Kortom, doe mij de Automaat maar. En dan bedoel ik een echte, hydraulisch bediende met koppelomvormer. Geen CVT, en al helemaal geen gerobotiseerde handbak (onder andere bekend als selespeed). Maargoed, ieder z'n meug.

Mijn geheel persoonlijke subjectieve volgorde:
1. de echte Automaat (met hoofdletter ja!)
2. DSG; mooie moderne techniek, superieur aan de handbak. Maar het gevoel van de echte Automaat is ongeevenaard. Op nummer 2 dus.
3. De handbak; als ik een petje opzet en gabberpiet door de speakers laat knallen kan ik nog best plezier beleven aan het sportieve schakelen. Nooit dus.
4. CVT; mooi bedacht, werkt goed, maar ik mis het geluid van een overschakelende bak. (ik weet het, het is een kutargument. Maar dit is mijn lijstje!)
5. De 3-versnellingsnaaf van mijn Batavus-herenfiets.

een hele tijd niets

6. de gerobotiseerde versnellingsbak. Je ziet het steeds meer, en het wordt al wel iets beter. Maar het blijft een drama. Ze schakelen te traag, te laat en niet op het tijdstip wanneer ik het wil. Dan ga ik liever met de bus, daar zit tenminste een echte automaat in in.
pi_38654609
In een bus zit juist een robotkoppeling Dat merk je wel aan de gigantische klappen die je krijgt
pi_38654802
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 13:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Automaat:
Harder accelereren! (ga maar eens een kijkje nemen op de dragstrip)
Top boeit me niks, kan je hier toch niet halen
Meer verbruik: Ja, wel iets. Je moet er wat voor over hebben.
Meer gewicht: Niet echt een nadeel voor dagelijks gebruik lijkt me.
Meer comfort, zeker in de file en in de stad
Mooie mechanische en hydraulische techniek (geniaal, hoe zo'n planetair tandwielstelsel werkt)

Kortom, doe mij de Automaat maar. En dan bedoel ik een echte, hydraulisch bediende met koppelomvormer. Geen CVT, en al helemaal geen gerobotiseerde handbak (onder andere bekend als selespeed). Maargoed, ieder z'n meug.

Mijn geheel persoonlijke subjectieve volgorde:
1. de echte Automaat (met hoofdletter ja!)
2. DSG; mooie moderne techniek, superieur aan de handbak. Maar het gevoel van de echte Automaat is ongeevenaard. Op nummer 2 dus.
3. De handbak; als ik een petje opzet en gabberpiet door de speakers laat knallen kan ik nog best plezier beleven aan het sportieve schakelen. Nooit dus.
4. CVT; mooi bedacht, werkt goed, maar ik mis het geluid van een overschakelende bak. (ik weet het, het is een kutargument. Maar dit is mijn lijstje!)
5. De 3-versnellingsnaaf van mijn Batavus-herenfiets.

een hele tijd niets

6. de gerobotiseerde versnellingsbak. Je ziet het steeds meer, en het wordt al wel iets beter. Maar het blijft een drama. Ze schakelen te traag, te laat en niet op het tijdstip wanneer ik het wil. Dan ga ik liever met de bus, daar zit tenminste een echte automaat in in.
Automaat schakelt wel snel, maar niet sneller dan iemand die echt goed kan schakelen. Believe me
ik heb ervaring ermee.

Alleen je moet wel ECHT goed kunnen schakelen, iedereen kan wel lomp rammen (en daarmee sloop je je syncromeshes)

Heb ook gereden met een bakwagen met robotkoppeling dat was echt een bizarre drama, heb maar gelijk zelf geschakeld, gaat veeeeeel beter. Ding schakelt veelste laat en op de meest idiote momenten...
pi_38656042
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 13:40 schreef yup het volgende:

[..]

Automaat schakelt wel snel, maar niet sneller dan iemand die echt goed kan schakelen. Believe me
ik heb ervaring ermee.

Alleen je moet wel ECHT goed kunnen schakelen, iedereen kan wel lomp rammen (en daarmee sloop je je syncromeshes)

Heb ook gereden met een bakwagen met robotkoppeling dat was echt een bizarre drama, heb maar gelijk zelf geschakeld, gaat veeeeeel beter. Ding schakelt veelste laat en op de meest idiote momenten...
In mijn verhaal staat nergens dat een automaat sneller schakelt dan een handbak, alleen dat 'ie harder accelereerd. Een automaat kan trouwens wel sneller schakelen dan een gewone handbak (non-sequential) omdat 'ie niet hoeft te ontkoppelen.

Wat betreft de bus-transmissie konen jullie wel eens gelijk hebben. Meestal zijn de andere opties uit mijn lijstje wel voor handen, vandaar.
pi_38656406
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 13:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Automaat:
Harder accelereren! (ga maar eens een kijkje nemen op de dragstrip)
Top boeit me niks, kan je hier toch niet halen
Meer gewicht: Niet echt een nadeel voor dagelijks gebruik lijkt me.
6. de gerobotiseerde versnellingsbak. Je ziet het steeds meer, en het wordt al wel iets beter. Maar het blijft een drama. Ze schakelen te traag, te laat en niet op het tijdstip wanneer ik het wil. Dan ga ik liever met de bus, daar zit tenminste een echte automaat in in.
Een handgeschakelde versie van een auto accelereert altijd sneller dan de tegenhanger met koppelomvormer. Tenzij je niet goed kan schakelen. Is ook gewoon logisch, meer vermogen is sneller acceleren.

Extra gewicht kost ook weer acceleratie, top haal ik dagelijks met mijn auto. En de gerobotiseerde handbak staat er juist om bekend dat hij sneller schakeld dan een 'ouderwetse' automaat.

Automaat is enkel sneller als je niet goed kan schakelen, lees de fabrieksspecs er maar op na. Zeker bij de wat oudere beestjes kan je al snel 1.5 seconde bij de 0-100 tijd op tellen. Sorry maar ik bedankt er voor, mijn eigen auto rij ik trouwens ook met zeer snel schakelen de fabriekstijd dus ik zou niet weten wat ik met een automaat moet.
pi_38656448
Mijn vader heeft een automaat en mijn moeder een schakelauto. Ik vind de automaat veeeeel fijner, maar moet er eigenlijk niet te vaak in rijden, want als ik dan weer in de auto van mijn moeder rijdt, heb ik het gevoel voor schakelen echt niet meer.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_38656490
Dan heb je gewoon weinig rijervaring. Dat je dan een automaat boven een schakelbak verkiest is nogal logisch en is verder dan ook niet als een objectieve waarneming serieus te nemen.
pi_38656639
Ik durf een keer in PTA te posten en ik ben meteen niet een objectieve waarnemer. Ik heb inderdaad weinig rij-ervaring.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_38656739
hehe was niet al te aanvallend bedoeld
pi_38656769
Geef mij maar een handgeschakelde wagen. Maar mocht er morgen een BMW 760Li voor mijn deur staan dan stap ik toch maar in...
pi_38656941
De nadelen van een conventionele automaat zijn mij duidelijk :

1. Hogere aanschafprijs. (in nederland wel iig)
2. Hoger verbruik.
3. Kortere levensduur. (en dus meer onderhoud)
4. Slechtere prestaties. (in de meeste gevallen dan)

Voordelen :

1. Comfort

Ik dat ik voorlopig lekker sportief zelf in die bak blijf roeren.

---

Al neemt het niet weg dat het voor de meeste mensen ideaal is. Mijn ouders rijden een scenic automaat en ze kunnen er heel relax mee rijden. Maar ik stel persoonlijk heel andere eisen aan mijn bolide.
pi_38657197
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 14:25 schreef 1299 het volgende:

[..]

Een handgeschakelde versie van een auto accelereert altijd sneller dan de tegenhanger met koppelomvormer. Tenzij je niet goed kan schakelen. Is ook gewoon logisch, meer vermogen is sneller acceleren.

Extra gewicht kost ook weer acceleratie, top haal ik dagelijks met mijn auto. En de gerobotiseerde handbak staat er juist om bekend dat hij sneller schakeld dan een 'ouderwetse' automaat.

Automaat is enkel sneller als je niet goed kan schakelen, lees de fabrieksspecs er maar op na. Zeker bij de wat oudere beestjes kan je al snel 1.5 seconde bij de 0-100 tijd op tellen. Sorry maar ik bedankt er voor, mijn eigen auto rij ik trouwens ook met zeer snel schakelen de fabriekstijd dus ik zou niet weten wat ik met een automaat moet.
Hangt er vanaf wat je onder accelereren verstaat. 0-100 zal je wel gelijk hebben, maar met stoplichtsprintjes is de automaat toch echt sneller, niet in de laatste plaats omdat 'ie niet eens hoeft te schakelen. Een hoop tijd wordt verloren door de koppelomvormer, niet door de automaat. Een andere koppelomvormer met een hogere stall-speed doet wonderen, en waarschijnlijk legt de handbak het dan al af. Het extra gewicht in vergelijking met acceleratie is te verwaarlozen.
Een automaat kan juist zeer snel schakelen, alleen de koppelomvormer slipt bij overschakelen en dat wordt door jullie gezien als tijdsverlies. De bak op zich schakelt echt sneller. Heb je trouwens wel eens met een selespeed gereden? Je kan rustig een bak koffie doen in de tijd die nodig is om over te schakelen.
Evengoed, het gaat nu natuurlijk om persoonlijke voorkeuren, dus dat je liever een handbak hebt heb ik absoluut geen moeite mee. Ik wil alleen niet dat er technische onjuistheden over de automaat worden gepost.
pi_38658307
Ik zie de koppelomvormer als een cruciaal onderdeel in een automaat en derhalve is hij volgens de fabrieksspecificaties ook trager. 0 - 100 maar ook zeker 100 - 160 oid. Nu is het met een automaat wel een stuk eenvoudiger om vol gas in te trappen en toch altijd het maximale er uit halen. Bij een handbak moet je daar wel goed in geoefend zijn. Maar ik durf toch wel te stellen dat ik boven gemiddeld snel kan schakelen

Ieder z'n meug natuurlijk ik kan me heel goed voorstellen dat mensen liever een automaat hebben, en zeker in combinatie met een grote motor kan het zeer relax cruisen.

Een groot nadeel van automaten vind ik altijd nog: ook al zet je 'm in Sport stand- dat ze niet vooruit kunnen kijken Ik zie bijvoorbeeld van te voren een bocht aankomen waarvoor ik gas terug moet nemen, waardoor ik gewoon in een lagere versnelling blijf rijden. Een automaat zou in mijn geval op schakelen, in plaats van in de lagere versnelling blijven hangen. Het gevolg is dat hij voor, of half in de bocht terug schakelt.
pi_38658743
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:18 schreef 1299 het volgende:
Een groot nadeel van automaten vind ik altijd nog: ook al zet je 'm in Sport stand- dat ze niet vooruit kunnen kijken Ik zie bijvoorbeeld van te voren een bocht aankomen waarvoor ik gas terug moet nemen, waardoor ik gewoon in een lagere versnelling blijf rijden. Een automaat zou in mijn geval op schakelen, in plaats van in de lagere versnelling blijven hangen. Het gevolg is dat hij voor, of half in de bocht terug schakelt.
Dat is wat mij betreft het sterkste anti-automaat argument wat ik hier gehoord heb.

wat natuurlijk niet wegneemt dat ik nog steeds automatenfapper ben
pi_38659014
Ja maar je moet ook vaker je remlichtjes vervangen omdat je bij het stoplicht eerder geneigd bent om op de rem te gaan staan ipv in de N te zetten
pi_38659200
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:36 schreef 1299 het volgende:
Ja maar je moet ook vaker je remlichtjes vervangen omdat je bij het stoplicht eerder geneigd bent om op de rem te gaan staan ipv in de N te zetten
Maar mijn linkerschoenzool verslijt lang niet zo hard!
pi_38659375
Veel last trekken schijnt trouwens ook niet bevordelijk te zijn voor een automaat. Kan iemand dat bevestigen want daar heb ik zelf nl geen ervaring mee.
pi_38659769
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:46 schreef 1299 het volgende:
Veel last trekken schijnt trouwens ook niet bevordelijk te zijn voor een automaat. Kan iemand dat bevestigen want daar heb ik zelf nl geen ervaring mee.
Klopt ten dele, als er een zware last moet worden getrokken zal er veel slip optreden in de koppelomvormer. De slip heeft als gevolg dat de ATF heet wordt, waardoor de smerende en reinigende werking minder wordt. Dit is dus vooral het geval bij een licht autootje die een kar moet trekken. De automaat is natuurlijk ook licht uitgevoerd, en dat zal dus niet bevorderlijk zijn. Een dikke S500 automaat is wel berekend op een beetje nM-ers en zal er dus geen last van hebben.
pi_38661377
Ik heb nog nooit in een automaat gereden en heb er ook geen behoefte aan eigenlijk
pi_38670614
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 16:35 schreef ijsmeis het volgende:
Ik heb nog nooit in een automaat gereden en heb er ook geen behoefte aan eigenlijk
Komt wel als je wat ouder wordt, meisje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')