Wat vinden jullie van automaten? Ik vind het vreemd dat er relatief zo weinig van rondrijden, want het gewoon veel rustiger en makkelijker rijden.
Nu heb ik sinds kort een schakel-auto. Bevalt me in principe goed, vooral omdat de auto veel power heeft.
Volgende auto wordt daarentegen ws toch weer een automaat. Ben lui...
kickdown en vervelen hahaha met een skoda automaat misschien, maar die gezichten van die gti-gasten als je ze met zo'n lompe bak de kont laat zien.... onbetaalbaar
heb ook een gti 2L 16v gehad, maar gestript tot standaard cl-look das ook leuk hehe
Starletje die ik heb gehad moet je gewoon schakelen, dat past er gewoon bij.
quote:Dat kan bij de hedendaagse automaat ook hoor, vb. BMW Steptronic.
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:15 schreef Frankieboy het volgende:
Je hebt de auto zelf in de hand, je kunt af en toe wat later opschakelen als dat nodig mocht zijn.
quote:Bij de C kon dat ook makkelijk, als ie in de D stond, tikje naar links was eentje naar beneden, tikje naar rechts was eentje naar boven. En raad eens wat, ik gebruikte het nooit.
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:20 schreef kasper het volgende:[..]
Dat kan bij de hedendaagse automaat ook hoor, vb. BMW Steptronic.
quote:Klopt, mijn vorige BMW had dus steptronic. Je doet het 1 of 2 keer en verder nooit.
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:22 schreef micha het volgende:[..]
En raad eens wat, ik gebruikte het nooit.
En ik moet zeggen automaat rijdt heerlijk, vooral in de stad en bij file rijden. Ideaal moet ik zeggen. Nu vind ik wel dat het bochtenwerk net iets fijner is met een schakelbak. Maar als je bijv. de nieuwe mercedessen hebt of BMW's zoals aangegeven dan kun je nog steeds makkelijk terugschakelen. Je gebruikt het bijna niet en die paar keer dat je toch kunt schakelen dan kan het.
Ook trek het supervlot weg, dan heb je nog van die mensen die zeggen oohh maar ik schakel veel sneller, dat zou kunnen. Maar een AMG of Brabus auto met automaat knappe jongen als je die eruit rijdt. Overigens voor die zwaardere auto's is automaat eerder noodzaak dan luxe.
Mijn conclusie:
Automaat is niet voor opa's en rijdt heerlijk.
Perfect !
quote:lui varken
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:23 schreef MikeyMo het volgende:
Na gelest te hebben in een schakel-auto heb ik na het behalen van m'n rijbewijs een paar keer gereden in een automaat, maar wat is dat rustig rijden zeg. Niet meer de hele tijd hoeven te schakelen, snel wegrijden vanuit stilstand. Het is gewoon zo relaxt.Wat vinden jullie van automaten? Ik vind het vreemd dat er relatief zo weinig van rondrijden, want het gewoon veel rustiger en makkelijker rijden.
Het moet dan wel minimaal een 4trapsautomaat zijn Laat je alle kutgolfjes achter je
automaat lijkt me alleen makkelijk in de file, maar weegt denk niet op tegen handgeschakelt
't enige nadeel is dat 't wat vervelend wordt dat die lul in die handgeschakelde bak voor je niet gewoon vloeiend kan optrekken of afremmen
quote:uiteindelijk wel, ja...
Op vrijdag 25 oktober 2002 17:44 schreef F1908 het volgende:
dan zit je er gewoon te dicht op imho
'k hou altijd afstand, maar daar blijft zo weinig van over als diegene voor me gewoon zit te klungelen met z'n pookje...
En dan moet ik op de rem , want op de motor remmen wil niet met 'n automaat.
quote:Formule 1 heeft semi-automaat. Wel zelf het schakelmoment aangeven, 't schakelen gaat dan automatisch
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:15 schreef Frankieboy het volgende:
Automaat rijden kan dan wel relaxter zijn, maar met schakelen heb je pas het idee dat je ook daatwerkelijk aan het rijden bent. Je hebt de auto zelf in de hand, je kunt af en toe wat later opschakelen als dat nodig mocht zijn.
En ik weet niet precies welk voordeel het heeft bij de race-industrie, maar een formule 1 auto en rally auto zijn ook allemaal handgeschakeld. Heb namelijk nog nooit gehoord dat ze daar een automaat in zetten. Dus handschakelen heeft blijkbaar zo zijn voordelen.
quote:Ik rij niet veel, en dan meestal in een schakelauto. Als ik dan eens in een automaat ga rijden is het inderdaad opletten bij het remmen, dat je je linkervoet niet gebruikt. Ik heb het zo wel eens gepresteerd om aan het eind van een (verder perfect verlopen) rit me te bedenken dat je de koppeling in moet trappen als je stopt. Het koppelingspedaal ontbrak natuurlijk, en het rempedaal was wat groter dan normaal, dus de auto stond ineens heel snel stil
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:35 schreef YPPY het volgende:
Na het slagen heb ik in de automaat van mijn moeder gereden. Dat vond ik vreselijk irritant, omdat mijn linkervoet zo 'leeg' was. Ik ging steeds met die voet remmen.
Als je het allebei eenmaal gewend bent, zit er niet veel verschil tussen. Het schakelen gaat nu op automatisme.
quote:Met een automaat kun je ook snel optrekken hoor.
Op vrijdag 25 oktober 2002 21:27 schreef mokkel het volgende:
Ik vind een automaat helemaal niks. Met en schakel kun je lekker snel optrekken en anders wordt het zo saai op de weg val je nog in slaap....
quote:Sneller zelfs in 95% van de gevallen. Alleen als je een rally rijder ofzo bent en precies de snelste schakeltijden van de auto weet kan je sneller schakelen dan de computer.
Op vrijdag 25 oktober 2002 21:34 schreef Light het volgende:[..]
Met een automaat kun je ook snel optrekken hoor.
Een automaat is ook voor de meeste autorijders zuiniger met benzine omdat je niet te lang in een te lage versnelling blijft hangen.
Én het is veiliger omdat je dus meer op de verkeer kan letten.
Er is alleen een vooroordeel blijven hangen omdat het vroeger alleen in oma-autojes te verkrijgen was. Maar tegenwoordig is het voor bijna alle autos verkrijgbaar.
Automaat is dus IMO
quote:In Amerika zijn de meeste auto's standaard uitgerust met automaat. Als een handbak verkrijgbaar is, dan is het tegen meerprijs.
Op vrijdag 25 oktober 2002 21:51 schreef neok het volgende:
In bv. Amerika of Zweden rijden ze praktisch allemaal met een automaat. Kan je tenminste rustig bellen zonder carkit
quote:mmmm, koppeling oplaten komen, vasthouden, gas geven, koppeling, naar z'n 2, meer gas geven, koppeling in naar z'n 3, meer gas geven...
Op vrijdag 25 oktober 2002 21:27 schreef mokkel het volgende:
Ik vind een automaat helemaal niks. Met en schakel kun je lekker snel optrekken en anders wordt het zo saai op de weg val je nog in slaap....
of rem los, gas geven, wegwezen!
Wat zou er sneller gaan denk ik dan, helemaal als je in een vreemde auto zit.
quote:Volgens mij ook een van de redenen dat je daar met 16 al je rijbewijs kan halen.
Op vrijdag 25 oktober 2002 22:52 schreef Light het volgende:[..]
In Amerika zijn de meeste auto's standaard uitgerust met automaat. Als een handbak verkrijgbaar is, dan is het tegen meerprijs.
Dat schakelen is een van de redenen dat het toch voor velen een moeilijke zaak is om je rijbewijs te halen. Ik ben bij 2 examens vergeten m'n wagen in z'n 1 te zetten voor een stoplicht (door de zenuwen) en dan slaat hij dus mooi ff af als je in z'n 3 probeert weg te rijden...
Ook rotondes zijn makkelijker: niet meer tegelijk kijken, sturen en schakelen
En ik ben een lui varken
Je bent de meeste handlozers zo voorbij
quote:Ik heb me wel een keer kapotgeschrokken in een automaat.
Op vrijdag 25 oktober 2002 17:50 schreef Jordy-B het volgende:[..]
uiteindelijk wel, ja...
'k hou altijd afstand, maar daar blijft zo weinig van over als diegene voor me gewoon zit te klungelen met z'n pookje...
En dan moet ik op de rem
, want op de motor remmen wil niet met 'n automaat.
quote:Mooi iedereen gaat voor de bijl
Op zaterdag 26 oktober 2002 10:08 schreef druide10 het volgende:
Ik moest ook niks weten van een automaat, totdat ik 2 weken geleden een proefritje maakte in een automaat,
nog een paar dagen en hij is van mij
MAAR een wagen voor de zware klussen met een stevige automaat, dat is toch wel helemaal een uitkomst, houdt je je V6 en V8 motoren tenminste een beetje in bedwang. En trek je lekker stevig weg bij het stoplicht zonder 30 maal te heoven schakelen
quote:Waar heb je dat vandaan ? Mijn vriendin is Amerikaanse en beweert het tegendeel...
Op vrijdag 25 oktober 2002 22:52 schreef Light het volgende:
In Amerika zijn de meeste auto's standaard uitgerust met automaat. Als een handbak verkrijgbaar is, dan is het tegen meerprijs.
quote:wat zoek jij ze ver weg man, zijn nederlandse meiden niet goed genoeg?
Op zaterdag 26 oktober 2002 15:50 schreef Treinhomo het volgende:[..]
Waar heb je dat vandaan ? Mijn vriendin is Amerikaanse en beweert het tegendeel...
quote:Heb jij geen SMG dan? Ik heb even de kans gehad om met een klasgenoot in zijn M3 mee te rijden, maar dat SMG is ook een mooi systeem hoor. Vooral dat Launch Control o.i.d. Errug spectaculair.
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:43 schreef kasper het volgende:
Ik heb jarenlang automaat gereden, lekker relaxed.Nu heb ik sinds kort een schakel-auto. Bevalt me in principe goed, vooral omdat de auto veel power heeft.
Volgende auto wordt daarentegen ws toch weer een automaat. Ben lui...
quote:Automaat is tegen meerprijs, maar automaten zijn gewoon in de meerderheid...
Op zaterdag 26 oktober 2002 15:50 schreef Treinhomo het volgende:[..]
Waar heb je dat vandaan ? Mijn vriendin is Amerikaanse en beweert het tegendeel...
quote:Ik heb eens zoiets gehoord. Maar 'k kan me ook vergissen natuurlijk. Ergens leek het me wel logisch, gezien het grote aantal auto's met automaat dat verkocht wordt.
Op zaterdag 26 oktober 2002 15:50 schreef Treinhomo het volgende:[..]
Waar heb je dat vandaan ? Mijn vriendin is Amerikaanse en beweert het tegendeel...
Schakelen, voor de feeling met de techtniek en het echte auto rijden
quote:Wat een onzin. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een automaat afsloeg.
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:28 schreef ACT-F het volgende:
Schakelen! Omdat je de mogelijkheid hebt om de koppel/gas verhouding te doseren. Bij een koude start is dat een must, want een automaat wil om die reden wel eens afslaan en dat is niet fijnbovendien is dit ook praktisch bij het trekken van een (zware) aanhanger. Ook het bochtenwerk vind ik daardoor fijner.
Schakelen, voor de feeling met de techtniek en het echte auto rijden
quote:Chrysler Voyager uit '89.
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:35 schreef ACT-F het volgende:[..]
Alleen maar in een nieuwe automaat gereden? Dan kan ik me dat voorstellen.
nog nooit afgeslagen. Had met kou nog wel 'ns dat de automaat bleef hangen (5K toeren op de snelweg... maar dat bleek te komen doordat wij vergeten waren de transmissievloeistof/olie bij te vullen...)
quote:Ik moet zeggen dat het in mijn geval om een Volvo 440 uit '86(?) ging, en die sloeg wel degelijk af met een koude motor. En dat is niet fijn als je op een kruispunt staat te wachten, dan schiet hij vooruit
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:42 schreef Jordy-B het volgende:[..]
Chrysler Voyager uit '89.
nog nooit afgeslagen. Had met kou nog wel 'ns dat de automaat bleef hangen (5K toeren op de snelweg... maar dat bleek te komen doordat wij vergeten waren de transmissievloeistof/olie bij te vullen...)
Maar ik moet zeggen het rijdt wel relaxed, maar dat kan met een schakelbak ook, en zuiniger
quote:Mijn ouders rijden al automaat zolang ik me kan herinneren en het is bij hen nog nooit voorgekomen.
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:35 schreef ACT-F het volgende:[..]
Alleen maar in een nieuwe automaat gereden? Dan kan ik me dat voorstellen.
Zelf rijd ik overigens idd. in een nieuwe auto met automaat. Dus dan lijkt het me al helemaal apart als dat zou gebeuren.
quote:Ik rij in een auto uit '78 en is mij ook nog nooit overkomen... oke.... tis hier dan niet echt ooit koud...
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:53 schreef SwissCom het volgende:[..]
Mijn ouders rijden al automaat zolang ik me kan herinneren en het is bij hen nog nooit voorgekomen.
Zelf rijd ik overigens idd. in een nieuwe auto met automaat. Dus dan lijkt het me al helemaal apart als dat zou gebeuren.
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:21 schreef Public Enemy het volgende:
Heerlijk met de hand schakelen, lekker snel schakelen gecombineerd met snel voetenwerk op de pedalen op een bochtig landweggetje maken de rijervaring compleet. Autorijden zou niets zijn met een automaat, een beetje als een DOMME KOE het gaspedaal intrappen en maar een beetje over de weg heen slingeren...dat kan elke dwaas.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Des te beter trouwens, mogen we 'n nieuwe uitzoeken
Ik snap trouwens niet dat iemand kan beweren dat je ècht sportief kunt rijden zonder koppeling en handmatige pook. Het is ook niet voor niets dat de meeste èchte sportwagens zonder automaat-optie geleverd worden. Je merkt pas echt hoeveel power je auto heeft wanneer je de gas geeft en de koppeling op laat komen, dan laat je auto merken hoe sterk hij is, niet wanneer je domweg het pedaal op de vloer legt.
Rijden met je reet zit er iig niet in met een automaat.
quote:Ja in Amerika is het gewoon een noodzakelijk vervoermiddel... een auto=een auto... dus geen heilige koe zoals in Nederland...
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:42 schreef Fliepke het volgende:
In amerika rijdt iedereen gewoon automaat omdat het veel comfortabeler is, hier willen we er niet aan aangezien het onsportief overkomt.
Mijn eerste auto wordt een automaat, laat dat duidelijk zijn
Dat van dat onsportief is natuurlijk ook slap gelul en daarbij wil ik even zeggen dat niemand aand e buitenkant ziet dat een auto een automaat heeft. Hooguit die keren dat er iemand met je meerijdt.
Het is gewoon vreselijk veel relaxter rijden, vooral in steden waar je veel tussen 2 en 3 zit te schakelen. Een been en een arm krijgen aanzienlijk meer rust toebedeeld en dat is lekker. Ik krijg ook de indruk dat de meeste automaatklagers jonge jochies van 19-25 zijn die het 'stoer'vinden om zo actief in de weer te zijn in de auto. Sprry hoor, maar zo'n ding moet me gewoon zo snel mogelijk zonder gezeik van a naar b brengen en hoe relaxter dat kan, des te beter.
quote:onsportiever, ik denk dat je daarmee op het uiterlijk doelt, want aan de buitenkant kun je het meestal niet zien ( uitzonderingen daargelaten)
Op zaterdag 26 oktober 2002 20:01 schreef MikeyMo het volgende:
Als men hier auto's standaard met automaat uitbrengen zonder extra kosten dan zou het hier ook in no-time ingeburgerd zijn.Dat van dat onsportief is natuurlijk ook slap gelul en daarbij wil ik even zeggen dat niemand aand e buitenkant ziet dat een auto een automaat heeft. Hooguit die keren dat er iemand met je meerijdt.
Het is gewoon vreselijk veel relaxter rijden, vooral in steden waar je veel tussen 2 en 3 zit te schakelen. Een been en een arm krijgen aanzienlijk meer rust toebedeeld en dat is lekker. Ik krijg ook de indruk dat de meeste automaatklagers jonge jochies van 19-25 zijn die het 'stoer'vinden om zo actief in de weer te zijn in de auto. Sprry hoor, maar zo'n ding moet me gewoon zo snel mogelijk zonder gezeik van a naar b brengen en hoe relaxter dat kan, des te beter.
En wat die 19-25 lekker druk bezig willen zijn mentaliteit betreft.
Een auto moet gereden worden, da auto moet jou niet rijden! ( maar das mijn mening wehehehe )
Maar waarom maken ze bij audi dan de tiptronic automaat? Speciaal voor de jeugd van 19-25 of voor de wat oudere sportieve rijder?
Dat is echt relaxt rijden, vooral in de file. (Maar dan ligt het verbruik wel op zo'n 30-35 liter per uur !)
quote:Wat een bulls.... wedde dat ik jou er lekker sportief uittrek als ik in de automaat van mijn pa rij en jij in een willekeurig handgeschakeld golfje GTI???
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:33 schreef Oosthoek het volgende:
Schakelen. Rijd altijd in de automaat van m'n moeder en ik irriteer me kapot aan dat geschakel van dat kreng. Rij ik 45, schakelt dat ding naar z'n 4Ik zit dus continu met de hellingsopties te kloten (oude auto, '89) maar dat lijkt niet bevorderlijk voor hem want hij maakt tegenwoordig het geluid van een Ferrari als ik 'm intrap. Boven de 5000 rpm hoor je de radio bijna niet meer.
Des te beter trouwens, mogen we 'n nieuwe uitzoeken
Ik snap trouwens niet dat iemand kan beweren dat je ècht sportief kunt rijden zonder koppeling en handmatige pook. Het is ook niet voor niets dat de meeste èchte sportwagens zonder automaat-optie geleverd worden. Je merkt pas echt hoeveel power je auto heeft wanneer je de gas geeft en de koppeling op laat komen, dan laat je auto merken hoe sterk hij is, niet wanneer je domweg het pedaal op de vloer legt.
Rijden met je reet zit er iig niet in met een automaat.
Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.
quote:Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:14 schreef mvt het volgende:
Als ik mag kiezen tussen de Corsa Handbak en de Starlet automaat van resp mijn ouders en mijn broer dan kies ik voor de handbak.Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.
quote:Tja, dan moet ik zelf mijn geldbuidel opentrekken en zolang ik als student met OV kaart beter de trein kan pakken dan de auto (A7,A8,A10,A2) dan jat ik liever een van die 2 auto's dan dat ik zelf wat koop.
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:39 schreef blieblie het volgende:[..]
Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen
![]()
quote:Dus als jij mag kiezen tussen een Corsa, een Starlet en het OV dan kies jij voor OV?
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:39 schreef blieblie het volgende:[..]
Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen
![]()
quote:En ik een koploper
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:47 schreef mvt het volgende:[..]
Tja, dan moet ik zelf mijn geldbuidel opentrekken en zolang ik als student met OV kaart beter de trein kan pakken dan de auto (A7,A8,A10,A2) dan jat ik liever een van die 2 auto's dan dat ik zelf wat koop.
quote:ik mag kiezen:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:49 schreef Light het volgende:[..]
Dus als jij mag kiezen tussen een Corsa, een Starlet en het OV dan kies jij voor OV?
En ik kies 99,9999% van de gevallen voor de fiets
quote:Ik kan kiezen tussen bus en fiets, en ik kies ook voor de fiets
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:51 schreef blieblie het volgende:[..]
ik mag kiezen:
- bus
- peugeot 206
- fietsEn ik kies 99,9999% van de gevallen voor de fiets
quote:frontside bus
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:53 schreef Pimterminus het volgende:
frontbus
quote:idd! Godzijdank kun je in een Lamborghini geen automaat krijgen
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:14 schreef mvt het volgende:
Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.
P.S. De Diablo's waren allemaal 5 bakken "Lamborghini five-speed + reverse manual all-synchromesh ZF final drive with limited-slip differential " en de Murcielago is een 6 bak "Lamborghini six-speed + reverse manual all-synchromesh"
quote:En dit is een reactie op welke posting ?
Op zondag 27 oktober 2002 12:58 schreef Oosthoek het volgende:
Toch een behoorlijke misvatting als je beweert dat je sportief rijdt wanneer je het gas intrapt. Dat ben je niet met een golf, niet met een C5 en niet met een 355.
quote:Op de mijne
Op zondag 27 oktober 2002 13:44 schreef Public Enemy het volgende:[..]
En dit is een reactie op welke posting ?
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 14:31 schreef blieblie het volgende:[..]
Op de mijne
En de defenitie van sportief rijden is: ......... ????
quote:Ik zie het rijtje knopjes niet met de W N S er op niet
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef SwissCom het volgende:[..]
[afbeelding]
Toch?
En volgens mij is dat niet de fulloptions versie
Bij ons ziet het display der anders uit
quote:Klopt dit is veel beter dan zo'n gekke schakelpook!
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef SwissCom het volgende:[..]
[afbeelding]
Toch?
Stomme koppeling
quote:Jullie hebben een volvo
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef blieblie het volgende:[..]
Ik zie het rijtje knopjes niet met de W N S er op niet
Sportief rijden is imho dan het S knopjeEn volgens mij is dat niet de fulloptions versie
![]()
Bij ons ziet het display der anders uit
quote:Ik bedoelde dat climatcontrol stukje
Op zondag 27 oktober 2002 14:58 schreef SwissCom het volgende:[..]
Jullie hebben een volvo
En het display staat er niet eens op!
Wat mij overgehaald heeft voor een schakel is:
automaat zuipt meer, automaat heeft 4 versnellingen, automaat trekt langzamer, automaat heeft lagere top, automaat is zwaarder (was 1180 kg, terwijl hand 1150 was, scheelt net een trede meer), automaat slijt sneller ?
Dus, tja.... clear for me
quote:geef mij ook maar handgeschakeld.... is idd veel leuker, maar die opmerking over gecompliceerd schakelen snap ik nie... en dat je dan beter op het verkeer kan letten....
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:32 schreef Gandalf_de_Grijze het volgende:
Het heeft allebei zijn voor en nadelen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan schakelen, omdat je dan leuker met de auto kan spelen.
Automaat is veiliger, je hoeft alleen maar te sturen, remmen en gas te geven. Het gecompliceerde schakelen hoeft niet meer, waardoor je meer tijd over hebt om op het verkeer te letten. Nadeel is wel de hogere aanschafwaarde en de looptijd van je remmen. En ach, die kickdown gaat op een gegeven ogenblik ook vervelen.
je hoeft toch nie naar je pook te kijken in welke versnelling tie staat???
dat gaat bij mij zonder nadenken. bij hard doortrekken hoef ik nie eens meer naar de toerenteller te kijken, ken t geluid van de wagen zo goed dat ik weet wanneer tie tegen t rood komt...
en dan kun je hem tenminste nog eens redlinen
quote:Zoals de meeste mensen met een schakelbak rijden is een automaat zuiniger denk ik zo
Op woensdag 1 oktober 2003 16:23 schreef Viper_74 het volgende:
ik ging een nieuwe auto kopen, en ik zat ook te kijken tussen automaat/schakel.Wat mij overgehaald heeft voor een schakel is:
automaat zuipt meer, automaat heeft 4 versnellingen, automaat trekt langzamer, automaat heeft lagere top, automaat is zwaarder (was 1180 kg, terwijl hand 1150 was, scheelt net een trede meer), automaat slijt sneller ?Dus, tja.... clear for me
Zoals ik de meeste mensen zie schakelen, dan kan ik bij het optrekken bij het stoplicht gas geven, 45 minuten wachten met verder gas geven en dan weer door, want de meeste mensen zitten met die pook te rossen alsof het een pretpaal is. Kortom, gemiddeld genomen zijn mensen met een automaat sneller.
4 versnellingen of 5 versnellingen, wat maak het uit?
Mjah, hij is iets zwaarder, dat is dan vervelend als je een trede hoger komt.
Lagere top geloof ik niets van, kom maar met die bewijzen
Slijtage van een automaat is juist minder dan een schakelbak.
quote:Over het algemeen heb je met een schakel wel de neiging iets langer door te trekken ja. Maar een automaat kun je ook planken hoor, en vooral met kickdown gaat het ook zuipen.
Op donderdag 2 oktober 2003 13:43 schreef Cliffie het volgende:[..]
Zoals de meeste mensen met een schakelbak rijden is een automaat zuiniger denk ik zo
Zoals ik de meeste mensen zie schakelen, dan kan ik bij het optrekken bij het stoplicht gas geven, 45 minuten wachten met verder gas geven en dan weer door, want de meeste mensen zitten met die pook te rossen alsof het een pretpaal is. Kortom, gemiddeld genomen zijn mensen met een automaat sneller.
4 versnellingen of 5 versnellingen, wat maak het uit?
Mjah, hij is iets zwaarder, dat is dan vervelend als je een trede hoger komt.
Lagere top geloof ik niets van, kom maar met die bewijzen
Slijtage van een automaat is juist minder dan een schakelbak.
Ik dacht van niet, maar ja kan het ook verkeerd hebben. Slijtage is misschien wel minder, maar als je progs hebt met je automaat kun je wel dokken met schakel ook trouwens
Hoe kom jij 3 jaar na dato er plots bij om in dit topic te gaan reageren?quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:29 schreef Aarschbaard het volgende:
Ohh mijn god wat een onzin hier weer allemaal.
Je pikt de mensen er meteen uit die niet weten waar ze over praten.
Een automaat rijden is meer dan dom gas geven. Je bepaalt zelf het schakelmoment aan de hand van hoe ver je het gaspedaal indrukt. Een van mijn homies heeft een 1.3L suzuki swift. Als hij snel weg wil bij het stoplicht, drukt ie het gaspedaal voor 90% in, en hij schiet weg. Een automaat heeft vrijwel onmiddelijk alle toeren op de banden.
Als hij het gaspedaal helemaal indrukt, trekt de automaat in alle versnellingen door tot precies het moment vóór de auto niet meer accelereert. In misschien 1 seconde schakelt ie door naar de volgende versnelling. En zo gaat dat door. De doorsnee gti-sjonnie blijft achter vanwege dat ie beroerd schakelt omdat zijn stoel op de slaap-positie staat, en hij in het midden van zijn auto hangt.
In een automaat merk je echt hoe beroerd mensen schakelen. Je moet bijremmen als je achter iemand zit, wanneer die naar de 2e en 3e versnelling gaat. Je staat versteld hoeveel mensen eerst het gas loslaten, en dan de koppeling indrukken... en vervolgens te weinig gas bij geven als de koppeling weer omhoog moet...
Wanneer je zuiniger aan wilt rijden met je automaat, druk je bij het optrekken gewoon je gaspedaal minder ver in. De auto zal veel eerder doorschakelen, met als gevolg een veel lager verbruik. Als een automaat afslaat, is er iets mis. Laat je onsteking nakijken en je brandstofleidingen...
Ik hoor van verschillende mensen dat een automatische versnellingsbak beter is voor je motor dan een schakelbak... Maar pin me er niet op vast.
Tot zover mijn pleidooi.
Waarschijnlijk ga ik in de nabije toekomst kijken of er niet een Toyota Aygo automaat of een VW Fox automaat te krijgen is....
Ik ben 3 jaar ziek geweestquote:Op woensdag 7 juni 2006 14:45 schreef BoukeF het volgende:
[..]
Hoe kom jij 3 jaar na dato er plots bij om in dit topic te gaan reageren?
och armequote:
ach, ik ga er vanuit dat de auto's met automaat niet van die roestbakken zijn en dus gewoon startenquote:Op woensdag 7 juni 2006 15:53 schreef McMarco het volgende:
Nog een voordeel, een schakelbak kan je tenminste aanduwen om te starten, een automaat niet. Als student zijnde er handig, voor het geval dat
Dan doe je het niet goed, met een automaat kan je sneller wegkomen dan met een handbak. Linkervoet op de rem, met de rechtervoet vol gas (niet te lang), en rem los als het licht groen is. Met een automaat heb je altijd aandrijfkracht, met hand moet je gas lossen, koppelen en schakelen. Kost allemaal teveel tijd. Uiteindelijk kan een auto met handbak een hogere top halen dan een automaat, dit omdat er altijd wat slip optreedt in de koppelomvormer. (zonder lock-up, dan). Automaten zijn gewoon superieur!quote:Op woensdag 7 juni 2006 19:40 schreef Ipho het volgende:
Snel weg rijden vind ik niet, je hebt toch redelijk wat tijd nodig om in zijn 2 te komen, maar van af dan shift die natuurlijk wel sneller op dan andere auto's. Vooral onder het rijden, gas los laten en helemaal intrappen is gaaf. Dan pas heb je quik start krijg je lekker veel toeren.
ooow sorry, ik dacht dat dat een semi automaat was, omdat het Half Schakel is Half automaat, mijn foutquote:Op woensdag 7 juni 2006 21:39 schreef DonJames het volgende:
Dat is een gewone automaat, die je handmatig op- en terug kan schakelen. Een semi-automaat is een automatisch bediende koppeling op een gewone handbak.
je vergist jequote:Op woensdag 7 juni 2006 17:51 schreef Repeat het volgende:
[..]
ach, ik ga er vanuit dat de auto's met automaat niet van die roestbakken zijn en dus gewoon starten
Mee eens, de klappen die je motor krijgt als je je koppeling veel te snel laat opkomen, dat soort ellende heb je niet met een automaat. Ook afslaan door te weinig gas geven tijdens koppelen, starten in de versnelling zonder de koppeling in te trappen, teveel belasten bij lage toerentallen... Allemaal van die grappen die funest zijn voor je big-end lagers, zul je in automaten niet aantreffen. Vaak draaien ze ook minder toeren bij 100 KM/h.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:29 schreef Aarschbaard het volgende:
Ohh mijn god wat een onzin hier weer allemaal.
Je pikt de mensen er meteen uit die niet weten waar ze over praten.
Een automaat rijden is meer dan dom gas geven. Je bepaalt zelf het schakelmoment aan de hand van hoe ver je het gaspedaal indrukt. Een van mijn homies heeft een 1.3L suzuki swift. Als hij snel weg wil bij het stoplicht, drukt ie het gaspedaal voor 90% in, en hij schiet weg. Een automaat heeft vrijwel onmiddelijk alle toeren op de banden.
Als hij het gaspedaal helemaal indrukt, trekt de automaat in alle versnellingen door tot precies het moment vóór de auto niet meer accelereert. In misschien 1 seconde schakelt ie door naar de volgende versnelling. En zo gaat dat door. De doorsnee gti-sjonnie blijft achter vanwege dat ie beroerd schakelt omdat zijn stoel op de slaap-positie staat, en hij in het midden van zijn auto hangt.
In een automaat merk je echt hoe beroerd mensen schakelen. Je moet bijremmen als je achter iemand zit, wanneer die naar de 2e en 3e versnelling gaat. Je staat versteld hoeveel mensen eerst het gas loslaten, en dan de koppeling indrukken... en vervolgens te weinig gas bij geven als de koppeling weer omhoog moet...
Wanneer je zuiniger aan wilt rijden met je automaat, druk je bij het optrekken gewoon je gaspedaal minder ver in. De auto zal veel eerder doorschakelen, met als gevolg een veel lager verbruik. Als een automaat afslaat, is er iets mis. Laat je onsteking nakijken en je brandstofleidingen...
Ik hoor van verschillende mensen dat een automatische versnellingsbak beter is voor je motor dan een schakelbak... Maar pin me er niet op vast.
Tot zover mijn pleidooi.
Waarschijnlijk ga ik in de nabije toekomst kijken of er niet een Toyota Aygo automaat of een VW Fox automaat te krijgen is....
quote:Op donderdag 8 juni 2006 01:34 schreef yup het volgende:
Ik vind een automaat helemaal niet zo goed schakelen hoor, wat een bullshit.
Je merkt gewoon dat ie schakelt. Alleen heel nieuwe of dure auto's hebben automaten waarbij je niks merkt.
Het is wel chill, maar voor lange tijd is het irri vinnik dan.
Heb ook in een 411CDi bakwagen gereden van me vakantiewerk, met semi-automaat. Is echt letterlijk huilen met de pet op, vaak schakel ik zelf, dan gaat het wat beter...
Och je kan bij de oude units met hydraulisch brein nog best leuk rommelen zodat het schakelen beter gaat.quote:Op donderdag 8 juni 2006 01:34 schreef yup het volgende:
Ik vind een automaat helemaal niet zo goed schakelen hoor, wat een bullshit.
Je merkt gewoon dat ie schakelt. Alleen heel nieuwe of dure auto's hebben automaten waarbij je niks merkt.
Het is wel chill, maar voor lange tijd is het irri vinnik dan.
Heb ook in een 411CDi bakwagen gereden van me vakantiewerk, met semi-automaat. Is echt letterlijk huilen met de pet op, vaak schakel ik zelf, dan gaat het wat beter...
Dan kan je beter een handbak rijden, daar kan je ook truucjes gebruiken om zijdezacht te schakelenquote:Op donderdag 8 juni 2006 11:26 schreef DonJames het volgende:
Ook oude automaten kan je laten schakelen zonder dat je het merkt. Gewoon even het gas liften, en de bak schakelt zijdezacht over.
vertelquote:Op donderdag 8 juni 2006 11:55 schreef yup het volgende:
[..]
Dan kan je beter een handbak rijden, daar kan je ook truucjes gebruiken om zijdezacht te schakelen
Dat schijnt niet alleen dat is ook zo. Het is redelijk normaal om jaarlijks of 2jaarlijks je olie te verversen maar om de een of andere reden gebeurt dat nooit met automatische bak. En het scheelt zoveel! Jaarlijks een beetje nieuwe olie in de bak blijft heerlijk rijden.quote:Op donderdag 8 juni 2006 11:40 schreef Repeat het volgende:
de olie van zo'n oude bak flushen en vervangen schijnt ook een wereld van verschil te zijn.
Automaat:quote:Op donderdag 8 juni 2006 12:24 schreef 1299 het volgende:
Enkel die DSG bakken zou ik kunnen preferen boven een handbak. Automaat kost gewoon vermogen door z'n koppelomvormer.
Minder snel acceleren
Lagere top
Meer vebruik
Meer gewicht
Kortom doe mij maar lekker een handbak
Automaat schakelt wel snel, maar niet sneller dan iemand die echt goed kan schakelen. Believe mequote:Op donderdag 8 juni 2006 13:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Automaat:
Harder accelereren! (ga maar eens een kijkje nemen op de dragstrip)
Top boeit me niks, kan je hier toch niet halen
Meer verbruik: Ja, wel iets. Je moet er wat voor over hebben.
Meer gewicht: Niet echt een nadeel voor dagelijks gebruik lijkt me.
Meer comfort, zeker in de file en in de stad
Mooie mechanische en hydraulische techniek (geniaal, hoe zo'n planetair tandwielstelsel werkt)
Kortom, doe mij de Automaat maar. En dan bedoel ik een echte, hydraulisch bediende met koppelomvormer. Geen CVT, en al helemaal geen gerobotiseerde handbak (onder andere bekend als selespeed). Maargoed, ieder z'n meug.
Mijn geheel persoonlijke subjectieve volgorde:
1. de echte Automaat (met hoofdletter ja!)
2. DSG; mooie moderne techniek, superieur aan de handbak. Maar het gevoel van de echte Automaat is ongeevenaard. Op nummer 2 dus.
3. De handbak; als ik een petje opzet en gabberpiet door de speakers laat knallen kan ik nog best plezier beleven aan het sportieve schakelen. Nooit dus.
4. CVT; mooi bedacht, werkt goed, maar ik mis het geluid van een overschakelende bak. (ik weet het, het is een kutargument. Maar dit is mijn lijstje!)
5. De 3-versnellingsnaaf van mijn Batavus-herenfiets.
een hele tijd niets
6. de gerobotiseerde versnellingsbak. Je ziet het steeds meer, en het wordt al wel iets beter. Maar het blijft een drama. Ze schakelen te traag, te laat en niet op het tijdstip wanneer ik het wil. Dan ga ik liever met de bus, daar zit tenminste een echte automaat in in.
In mijn verhaal staat nergens dat een automaat sneller schakelt dan een handbak, alleen dat 'ie harder accelereerd. Een automaat kan trouwens wel sneller schakelen dan een gewone handbak (non-sequential) omdat 'ie niet hoeft te ontkoppelen.quote:Op donderdag 8 juni 2006 13:40 schreef yup het volgende:
[..]
Automaat schakelt wel snel, maar niet sneller dan iemand die echt goed kan schakelen. Believe me
ik heb ervaring ermee.
Alleen je moet wel ECHT goed kunnen schakelen, iedereen kan wel lomp rammen (en daarmee sloop je je syncromeshes)
Heb ook gereden met een bakwagen met robotkoppeling dat was echt een bizarre drama, heb maar gelijk zelf geschakeld, gaat veeeeeel beter. Ding schakelt veelste laat en op de meest idiote momenten...
Een handgeschakelde versie van een auto accelereert altijd sneller dan de tegenhanger met koppelomvormer. Tenzij je niet goed kan schakelen. Is ook gewoon logisch, meer vermogen is sneller acceleren.quote:Op donderdag 8 juni 2006 13:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Automaat:
Harder accelereren! (ga maar eens een kijkje nemen op de dragstrip)
Top boeit me niks, kan je hier toch niet halen
Meer gewicht: Niet echt een nadeel voor dagelijks gebruik lijkt me.
6. de gerobotiseerde versnellingsbak. Je ziet het steeds meer, en het wordt al wel iets beter. Maar het blijft een drama. Ze schakelen te traag, te laat en niet op het tijdstip wanneer ik het wil. Dan ga ik liever met de bus, daar zit tenminste een echte automaat in in.
Hangt er vanaf wat je onder accelereren verstaat. 0-100 zal je wel gelijk hebben, maar met stoplichtsprintjes is de automaat toch echt sneller, niet in de laatste plaats omdat 'ie niet eens hoeft te schakelen. Een hoop tijd wordt verloren door de koppelomvormer, niet door de automaat. Een andere koppelomvormer met een hogere stall-speed doet wonderen, en waarschijnlijk legt de handbak het dan al af. Het extra gewicht in vergelijking met acceleratie is te verwaarlozen.quote:Op donderdag 8 juni 2006 14:25 schreef 1299 het volgende:
[..]
Een handgeschakelde versie van een auto accelereert altijd sneller dan de tegenhanger met koppelomvormer. Tenzij je niet goed kan schakelen. Is ook gewoon logisch, meer vermogen is sneller acceleren.
Extra gewicht kost ook weer acceleratie, top haal ik dagelijks met mijn auto. En de gerobotiseerde handbak staat er juist om bekend dat hij sneller schakeld dan een 'ouderwetse' automaat.
Automaat is enkel sneller als je niet goed kan schakelen, lees de fabrieksspecs er maar op na. Zeker bij de wat oudere beestjes kan je al snel 1.5 seconde bij de 0-100 tijd op tellen. Sorry maar ik bedankt er voor, mijn eigen auto rij ik trouwens ook met zeer snel schakelen de fabriekstijd dus ik zou niet weten wat ik met een automaat moet.
Dat is wat mij betreft het sterkste anti-automaat argument wat ik hier gehoord heb.quote:Op donderdag 8 juni 2006 15:18 schreef 1299 het volgende:
Een groot nadeel van automaten vind ik altijd nog: ook al zet je 'm in Sport stand- dat ze niet vooruit kunnen kijken Ik zie bijvoorbeeld van te voren een bocht aankomen waarvoor ik gas terug moet nemen, waardoor ik gewoon in een lagere versnelling blijf rijden. Een automaat zou in mijn geval op schakelen, in plaats van in de lagere versnelling blijven hangen. Het gevolg is dat hij voor, of half in de bocht terug schakelt.
Maar mijn linkerschoenzool verslijt lang niet zo hard!quote:Op donderdag 8 juni 2006 15:36 schreef 1299 het volgende:
Ja maar je moet ook vaker je remlichtjes vervangen omdat je bij het stoplicht eerder geneigd bent om op de rem te gaan staan ipv in de N te zetten![]()
Klopt ten dele, als er een zware last moet worden getrokken zal er veel slip optreden in de koppelomvormer. De slip heeft als gevolg dat de ATF heet wordt, waardoor de smerende en reinigende werking minder wordt. Dit is dus vooral het geval bij een licht autootje die een kar moet trekken. De automaat is natuurlijk ook licht uitgevoerd, en dat zal dus niet bevorderlijk zijn. Een dikke S500 automaat is wel berekend op een beetje nM-ers en zal er dus geen last van hebben.quote:Op donderdag 8 juni 2006 15:46 schreef 1299 het volgende:
Veel last trekken schijnt trouwens ook niet bevordelijk te zijn voor een automaat. Kan iemand dat bevestigen want daar heb ik zelf nl geen ervaring mee.
Komt wel als je wat ouder wordt, meisjequote:Op donderdag 8 juni 2006 16:35 schreef ijsmeis het volgende:
Ik heb nog nooit in een automaat gereden en heb er ook geen behoefte aan eigenlijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |