Schakelen, voor de feeling met de techtniek en het echte auto rijden
quote:Wat een onzin. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een automaat afsloeg.
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:28 schreef ACT-F het volgende:
Schakelen! Omdat je de mogelijkheid hebt om de koppel/gas verhouding te doseren. Bij een koude start is dat een must, want een automaat wil om die reden wel eens afslaan en dat is niet fijnbovendien is dit ook praktisch bij het trekken van een (zware) aanhanger. Ook het bochtenwerk vind ik daardoor fijner.
Schakelen, voor de feeling met de techtniek en het echte auto rijden
quote:Chrysler Voyager uit '89.
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:35 schreef ACT-F het volgende:[..]
Alleen maar in een nieuwe automaat gereden? Dan kan ik me dat voorstellen.
nog nooit afgeslagen. Had met kou nog wel 'ns dat de automaat bleef hangen (5K toeren op de snelweg... maar dat bleek te komen doordat wij vergeten waren de transmissievloeistof/olie bij te vullen...)
quote:Ik moet zeggen dat het in mijn geval om een Volvo 440 uit '86(?) ging, en die sloeg wel degelijk af met een koude motor. En dat is niet fijn als je op een kruispunt staat te wachten, dan schiet hij vooruit
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:42 schreef Jordy-B het volgende:[..]
Chrysler Voyager uit '89.
nog nooit afgeslagen. Had met kou nog wel 'ns dat de automaat bleef hangen (5K toeren op de snelweg... maar dat bleek te komen doordat wij vergeten waren de transmissievloeistof/olie bij te vullen...)
Maar ik moet zeggen het rijdt wel relaxed, maar dat kan met een schakelbak ook, en zuiniger
quote:Mijn ouders rijden al automaat zolang ik me kan herinneren en het is bij hen nog nooit voorgekomen.
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:35 schreef ACT-F het volgende:[..]
Alleen maar in een nieuwe automaat gereden? Dan kan ik me dat voorstellen.
Zelf rijd ik overigens idd. in een nieuwe auto met automaat. Dus dan lijkt het me al helemaal apart als dat zou gebeuren.
quote:Ik rij in een auto uit '78 en is mij ook nog nooit overkomen... oke.... tis hier dan niet echt ooit koud...
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:53 schreef SwissCom het volgende:[..]
Mijn ouders rijden al automaat zolang ik me kan herinneren en het is bij hen nog nooit voorgekomen.
Zelf rijd ik overigens idd. in een nieuwe auto met automaat. Dus dan lijkt het me al helemaal apart als dat zou gebeuren.
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:21 schreef Public Enemy het volgende:
Heerlijk met de hand schakelen, lekker snel schakelen gecombineerd met snel voetenwerk op de pedalen op een bochtig landweggetje maken de rijervaring compleet. Autorijden zou niets zijn met een automaat, een beetje als een DOMME KOE het gaspedaal intrappen en maar een beetje over de weg heen slingeren...dat kan elke dwaas.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Des te beter trouwens, mogen we 'n nieuwe uitzoeken
Ik snap trouwens niet dat iemand kan beweren dat je ècht sportief kunt rijden zonder koppeling en handmatige pook. Het is ook niet voor niets dat de meeste èchte sportwagens zonder automaat-optie geleverd worden. Je merkt pas echt hoeveel power je auto heeft wanneer je de gas geeft en de koppeling op laat komen, dan laat je auto merken hoe sterk hij is, niet wanneer je domweg het pedaal op de vloer legt.
Rijden met je reet zit er iig niet in met een automaat.
quote:Ja in Amerika is het gewoon een noodzakelijk vervoermiddel... een auto=een auto... dus geen heilige koe zoals in Nederland...
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:42 schreef Fliepke het volgende:
In amerika rijdt iedereen gewoon automaat omdat het veel comfortabeler is, hier willen we er niet aan aangezien het onsportief overkomt.
Mijn eerste auto wordt een automaat, laat dat duidelijk zijn
Dat van dat onsportief is natuurlijk ook slap gelul en daarbij wil ik even zeggen dat niemand aand e buitenkant ziet dat een auto een automaat heeft. Hooguit die keren dat er iemand met je meerijdt.
Het is gewoon vreselijk veel relaxter rijden, vooral in steden waar je veel tussen 2 en 3 zit te schakelen. Een been en een arm krijgen aanzienlijk meer rust toebedeeld en dat is lekker. Ik krijg ook de indruk dat de meeste automaatklagers jonge jochies van 19-25 zijn die het 'stoer'vinden om zo actief in de weer te zijn in de auto. Sprry hoor, maar zo'n ding moet me gewoon zo snel mogelijk zonder gezeik van a naar b brengen en hoe relaxter dat kan, des te beter.
quote:onsportiever, ik denk dat je daarmee op het uiterlijk doelt, want aan de buitenkant kun je het meestal niet zien ( uitzonderingen daargelaten)
Op zaterdag 26 oktober 2002 20:01 schreef MikeyMo het volgende:
Als men hier auto's standaard met automaat uitbrengen zonder extra kosten dan zou het hier ook in no-time ingeburgerd zijn.Dat van dat onsportief is natuurlijk ook slap gelul en daarbij wil ik even zeggen dat niemand aand e buitenkant ziet dat een auto een automaat heeft. Hooguit die keren dat er iemand met je meerijdt.
Het is gewoon vreselijk veel relaxter rijden, vooral in steden waar je veel tussen 2 en 3 zit te schakelen. Een been en een arm krijgen aanzienlijk meer rust toebedeeld en dat is lekker. Ik krijg ook de indruk dat de meeste automaatklagers jonge jochies van 19-25 zijn die het 'stoer'vinden om zo actief in de weer te zijn in de auto. Sprry hoor, maar zo'n ding moet me gewoon zo snel mogelijk zonder gezeik van a naar b brengen en hoe relaxter dat kan, des te beter.
En wat die 19-25 lekker druk bezig willen zijn mentaliteit betreft.
Een auto moet gereden worden, da auto moet jou niet rijden! ( maar das mijn mening wehehehe )
Maar waarom maken ze bij audi dan de tiptronic automaat? Speciaal voor de jeugd van 19-25 of voor de wat oudere sportieve rijder?
Dat is echt relaxt rijden, vooral in de file. (Maar dan ligt het verbruik wel op zo'n 30-35 liter per uur !)
quote:Wat een bulls.... wedde dat ik jou er lekker sportief uittrek als ik in de automaat van mijn pa rij en jij in een willekeurig handgeschakeld golfje GTI???
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:33 schreef Oosthoek het volgende:
Schakelen. Rijd altijd in de automaat van m'n moeder en ik irriteer me kapot aan dat geschakel van dat kreng. Rij ik 45, schakelt dat ding naar z'n 4Ik zit dus continu met de hellingsopties te kloten (oude auto, '89) maar dat lijkt niet bevorderlijk voor hem want hij maakt tegenwoordig het geluid van een Ferrari als ik 'm intrap. Boven de 5000 rpm hoor je de radio bijna niet meer.
Des te beter trouwens, mogen we 'n nieuwe uitzoeken
Ik snap trouwens niet dat iemand kan beweren dat je ècht sportief kunt rijden zonder koppeling en handmatige pook. Het is ook niet voor niets dat de meeste èchte sportwagens zonder automaat-optie geleverd worden. Je merkt pas echt hoeveel power je auto heeft wanneer je de gas geeft en de koppeling op laat komen, dan laat je auto merken hoe sterk hij is, niet wanneer je domweg het pedaal op de vloer legt.
Rijden met je reet zit er iig niet in met een automaat.
Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.
quote:Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:14 schreef mvt het volgende:
Als ik mag kiezen tussen de Corsa Handbak en de Starlet automaat van resp mijn ouders en mijn broer dan kies ik voor de handbak.Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.
quote:Tja, dan moet ik zelf mijn geldbuidel opentrekken en zolang ik als student met OV kaart beter de trein kan pakken dan de auto (A7,A8,A10,A2) dan jat ik liever een van die 2 auto's dan dat ik zelf wat koop.
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:39 schreef blieblie het volgende:[..]
Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen
![]()
quote:Dus als jij mag kiezen tussen een Corsa, een Starlet en het OV dan kies jij voor OV?
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:39 schreef blieblie het volgende:[..]
Ik zou der geen 1 van die 2 kiezen
![]()
quote:En ik een koploper
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:47 schreef mvt het volgende:[..]
Tja, dan moet ik zelf mijn geldbuidel opentrekken en zolang ik als student met OV kaart beter de trein kan pakken dan de auto (A7,A8,A10,A2) dan jat ik liever een van die 2 auto's dan dat ik zelf wat koop.
quote:ik mag kiezen:
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:49 schreef Light het volgende:[..]
Dus als jij mag kiezen tussen een Corsa, een Starlet en het OV dan kies jij voor OV?
En ik kies 99,9999% van de gevallen voor de fiets
quote:Ik kan kiezen tussen bus en fiets, en ik kies ook voor de fiets
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:51 schreef blieblie het volgende:[..]
ik mag kiezen:
- bus
- peugeot 206
- fietsEn ik kies 99,9999% van de gevallen voor de fiets
quote:frontside bus
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:53 schreef Pimterminus het volgende:
frontbus
quote:idd! Godzijdank kun je in een Lamborghini geen automaat krijgen
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:14 schreef mvt het volgende:
Voor sportauto's al helemaal, daarin moet je gewoon in werken.
P.S. De Diablo's waren allemaal 5 bakken "Lamborghini five-speed + reverse manual all-synchromesh ZF final drive with limited-slip differential " en de Murcielago is een 6 bak "Lamborghini six-speed + reverse manual all-synchromesh"
quote:En dit is een reactie op welke posting ?
Op zondag 27 oktober 2002 12:58 schreef Oosthoek het volgende:
Toch een behoorlijke misvatting als je beweert dat je sportief rijdt wanneer je het gas intrapt. Dat ben je niet met een golf, niet met een C5 en niet met een 355.
quote:Op de mijne
Op zondag 27 oktober 2002 13:44 schreef Public Enemy het volgende:[..]
En dit is een reactie op welke posting ?
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 14:31 schreef blieblie het volgende:[..]
Op de mijne
En de defenitie van sportief rijden is: ......... ????
quote:Ik zie het rijtje knopjes niet met de W N S er op niet
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef SwissCom het volgende:[..]
[afbeelding]
Toch?
En volgens mij is dat niet de fulloptions versie
Bij ons ziet het display der anders uit
quote:Klopt dit is veel beter dan zo'n gekke schakelpook!
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef SwissCom het volgende:[..]
[afbeelding]
Toch?
Stomme koppeling
quote:Jullie hebben een volvo
Op zondag 27 oktober 2002 14:55 schreef blieblie het volgende:[..]
Ik zie het rijtje knopjes niet met de W N S er op niet
Sportief rijden is imho dan het S knopjeEn volgens mij is dat niet de fulloptions versie
![]()
Bij ons ziet het display der anders uit
quote:Ik bedoelde dat climatcontrol stukje
Op zondag 27 oktober 2002 14:58 schreef SwissCom het volgende:[..]
Jullie hebben een volvo
En het display staat er niet eens op!
Wat mij overgehaald heeft voor een schakel is:
automaat zuipt meer, automaat heeft 4 versnellingen, automaat trekt langzamer, automaat heeft lagere top, automaat is zwaarder (was 1180 kg, terwijl hand 1150 was, scheelt net een trede meer), automaat slijt sneller ?
Dus, tja.... clear for me
quote:geef mij ook maar handgeschakeld.... is idd veel leuker, maar die opmerking over gecompliceerd schakelen snap ik nie... en dat je dan beter op het verkeer kan letten....
Op vrijdag 25 oktober 2002 08:32 schreef Gandalf_de_Grijze het volgende:
Het heeft allebei zijn voor en nadelen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan schakelen, omdat je dan leuker met de auto kan spelen.
Automaat is veiliger, je hoeft alleen maar te sturen, remmen en gas te geven. Het gecompliceerde schakelen hoeft niet meer, waardoor je meer tijd over hebt om op het verkeer te letten. Nadeel is wel de hogere aanschafwaarde en de looptijd van je remmen. En ach, die kickdown gaat op een gegeven ogenblik ook vervelen.
je hoeft toch nie naar je pook te kijken in welke versnelling tie staat???
dat gaat bij mij zonder nadenken. bij hard doortrekken hoef ik nie eens meer naar de toerenteller te kijken, ken t geluid van de wagen zo goed dat ik weet wanneer tie tegen t rood komt...
en dan kun je hem tenminste nog eens redlinen
quote:Zoals de meeste mensen met een schakelbak rijden is een automaat zuiniger denk ik zo
Op woensdag 1 oktober 2003 16:23 schreef Viper_74 het volgende:
ik ging een nieuwe auto kopen, en ik zat ook te kijken tussen automaat/schakel.Wat mij overgehaald heeft voor een schakel is:
automaat zuipt meer, automaat heeft 4 versnellingen, automaat trekt langzamer, automaat heeft lagere top, automaat is zwaarder (was 1180 kg, terwijl hand 1150 was, scheelt net een trede meer), automaat slijt sneller ?Dus, tja.... clear for me
Zoals ik de meeste mensen zie schakelen, dan kan ik bij het optrekken bij het stoplicht gas geven, 45 minuten wachten met verder gas geven en dan weer door, want de meeste mensen zitten met die pook te rossen alsof het een pretpaal is. Kortom, gemiddeld genomen zijn mensen met een automaat sneller.
4 versnellingen of 5 versnellingen, wat maak het uit?
Mjah, hij is iets zwaarder, dat is dan vervelend als je een trede hoger komt.
Lagere top geloof ik niets van, kom maar met die bewijzen
Slijtage van een automaat is juist minder dan een schakelbak.
quote:Over het algemeen heb je met een schakel wel de neiging iets langer door te trekken ja. Maar een automaat kun je ook planken hoor, en vooral met kickdown gaat het ook zuipen.
Op donderdag 2 oktober 2003 13:43 schreef Cliffie het volgende:[..]
Zoals de meeste mensen met een schakelbak rijden is een automaat zuiniger denk ik zo
Zoals ik de meeste mensen zie schakelen, dan kan ik bij het optrekken bij het stoplicht gas geven, 45 minuten wachten met verder gas geven en dan weer door, want de meeste mensen zitten met die pook te rossen alsof het een pretpaal is. Kortom, gemiddeld genomen zijn mensen met een automaat sneller.
4 versnellingen of 5 versnellingen, wat maak het uit?
Mjah, hij is iets zwaarder, dat is dan vervelend als je een trede hoger komt.
Lagere top geloof ik niets van, kom maar met die bewijzen
Slijtage van een automaat is juist minder dan een schakelbak.
Ik dacht van niet, maar ja kan het ook verkeerd hebben. Slijtage is misschien wel minder, maar als je progs hebt met je automaat kun je wel dokken met schakel ook trouwens
Hoe kom jij 3 jaar na dato er plots bij om in dit topic te gaan reageren?quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:29 schreef Aarschbaard het volgende:
Ohh mijn god wat een onzin hier weer allemaal.
Je pikt de mensen er meteen uit die niet weten waar ze over praten.
Een automaat rijden is meer dan dom gas geven. Je bepaalt zelf het schakelmoment aan de hand van hoe ver je het gaspedaal indrukt. Een van mijn homies heeft een 1.3L suzuki swift. Als hij snel weg wil bij het stoplicht, drukt ie het gaspedaal voor 90% in, en hij schiet weg. Een automaat heeft vrijwel onmiddelijk alle toeren op de banden.
Als hij het gaspedaal helemaal indrukt, trekt de automaat in alle versnellingen door tot precies het moment vóór de auto niet meer accelereert. In misschien 1 seconde schakelt ie door naar de volgende versnelling. En zo gaat dat door. De doorsnee gti-sjonnie blijft achter vanwege dat ie beroerd schakelt omdat zijn stoel op de slaap-positie staat, en hij in het midden van zijn auto hangt.
In een automaat merk je echt hoe beroerd mensen schakelen. Je moet bijremmen als je achter iemand zit, wanneer die naar de 2e en 3e versnelling gaat. Je staat versteld hoeveel mensen eerst het gas loslaten, en dan de koppeling indrukken... en vervolgens te weinig gas bij geven als de koppeling weer omhoog moet...
Wanneer je zuiniger aan wilt rijden met je automaat, druk je bij het optrekken gewoon je gaspedaal minder ver in. De auto zal veel eerder doorschakelen, met als gevolg een veel lager verbruik. Als een automaat afslaat, is er iets mis. Laat je onsteking nakijken en je brandstofleidingen...
Ik hoor van verschillende mensen dat een automatische versnellingsbak beter is voor je motor dan een schakelbak... Maar pin me er niet op vast.
Tot zover mijn pleidooi.
Waarschijnlijk ga ik in de nabije toekomst kijken of er niet een Toyota Aygo automaat of een VW Fox automaat te krijgen is....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |