Maar dan dus ook erkenning van de Afrikaanse slavenvangers ???quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Erkenning. Erkenning is wat men verdient. Dat is wat daadwerkelijk ontbreekt. Erkenning voor het hen aangedane leed. En wat heeft Nederland? Ergens een verdwaald standbeeld in een verdwaald park. Om je rot te schamen.
Als dat kan wel. Maar dat lijkt mij onmogelijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:53 schreef blek het volgende:
[..]
Maar dan dus ook erkenning van de Afrikaanse slavenvangers ???
Waarom ?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als dat kan wel. Maar dat lijkt mij onmogelijk.
Het probleem is dat de slaven zelf ook slavenvangers waren.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Praktisch. Zie ze op te sporen. En zouden ze die erkenning geven...?
DIe kunnen het zich niet meer herinneren.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Praktisch. Zie ze op te sporen. En zouden ze die erkenning geven...?
Klopt allemaal, vooral dat stukje over context.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:49 schreef blek het volgende:
[..]
Maar dat we/ze doen turken en marokkanen ook veelvuldig en de Antillianen waar ik mee omgaan noemen elkaar/zichzelf ook negers. Ik til aan dat soort dingen niet zo zwaar. het ligt bij mij meer aan de context.
Erkenning waarvoor? Als ik jou nu een klap geef mogen jouw klein klein klein kinderen daar bij mijn klein klein klein kinderen nog herstelbetalingen voor eisen?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Erkenning. Erkenning is wat men verdient. Dat is wat daadwerkelijk ontbreekt. Erkenning voor het hen aangedane leed. En wat heeft Nederland? Ergens een verdwaald standbeeld in een verdwaald park. Om je rot te schamen.
a) ik heb het niet over 'een klap' dus je neemt mijn mening niet serieusquote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:58 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Erkenning waarvoor? Als ik jou nu een klap geef mogen jouw klein klein klein kinderen daar bij mijn klein klein klein kinderen nog herstelbetalingen voor eisen?
Dat is voor mij gewoon lomp gelul. Maar dat verwacht ik in klaagbaak ook wel. Ben ook niet vaak erg serieus hier eigenlijk. Al denk ik wel dat sommige wel zo denken.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:57 schreef 2dope het volgende:
[..]
Klopt allemaal, vooral dat stukje over context.
Ik stoor me dan ook niet aan het woord neger, maar bijv. 'nu weer dat gezeik van de negers over zwarte piet, dat ze zo gehaat worden ligt aan henzelf'. Om maar even een typische FOK!context te schetsen. Leer goddomme een keer relativeren/nuanceren.
Volgens mij snap je niet zo goed waar ik op doel? Het gaat erom dat ik nu nog beledigt zou zijn over iets wat eeuwen geleden is gebeurt en waarvan noch daders nog slachtoffers noch enige andere betrokkenen nog in leven is.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vertel jouw gevoel eens over de 80-jarige oorlog. Waar voel jij de pijn, de last. Vertel maar, van mij mag het bestaan.
Maar hun geschiedenis bepaald wel een deel van hun identiteit. Daar over klagen si natuurlijk redelijk kansloos omdat er geen daders meer zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:01 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet zo goed waar ik op doel? Het gaat erom dat ik nu nog beledigt zou zijn over iets wat eeuwen geleden is gebeurt en waarvan noch daders nog slachtoffers noch enige andere betrokkenen nog in leven is.
Heb jij een probleem met begrijpend lezen? Ik relativeer jouw bewering over de slavenhandel en de "trauma's" daarvan tot een ander voorbeeld omdat jij blijkbaar van mening bent dat alleen negers beledigt mogen zijn over iets dat ruim 200 jaar geleden gebeurd is.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
a) ik heb het niet over 'een klap' dus je neemt mijn mening niet serieus
b) ik heb het nergens over herstelbetalingen. Daar kom je zelf mee.
Hoe precies? Als zij zo graag willen dat er niet meer naar kleurtjes gekeken wordt misschien moeten ze dan eens ophouden erover te jankenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:02 schreef blek het volgende:
[..]
Maar hun geschiedenis bepaald wel een deel van hun identiteit. Daar over klagen si natuurlijk redelijk kansloos omdat er geen daders meer zijn.
Wat zo'n lekkere donkere paal al niet je te boven kan brengen hè?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik heb ook in Engeland gewoond. Daar ervaarde ik zwarten compleet anders. Zonder enige terughoudendheid, afstandelijkheid of enorme onzekerheid.
En dat verschil is mij altijd bijgebleven. En daarbij dacht ik: zou dat komen door ons verleden? Door het Nederlandse verleden waardoor Suriname een kolonie is geworden.
Engeland heeft natuurlijk geen Afrikaanse kolonies gehad en nooit aan slavenhandel gedaan?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik weet niet of dit er mee te maken heeft. Maar ik heb altijd sterk aan ons slavernijverleden moeten denken:
Mijn middelbare school stond in de Bijlmer. Ik heb vijf jaar met Surinamers in de klas gezeten. Mee samengewerkt. Mee gereisd in de metro, bus. En bijna zonder uitzondering ervaarde ik een afstand die ik niet kon verklaren. Een gereserveerdheid bij hen. In de metro werd ik zonder uitzondering arrogant aangekeken danwel totaal genegeerd. Hele extreme reacties want ik heb en had geen idéé waar dat vandaan kwam.
Ik heb ook in Engeland gewoond. Daar ervaarde ik zwarten compleet anders. Zonder enige terughoudendheid, afstandelijkheid of enorme onzekerheid.
En dat verschil is mij altijd bijgebleven. En daarbij dacht ik: zou dat komen door ons verleden? Door het Nederlandse verleden waardoor Suriname een kolonie is geworden.
Beledigingen maken geen trauma's. Oorlogservaringen van extreme aard wél.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:01 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet zo goed waar ik op doel? Het gaat erom dat ik nu nog beledigt zou zijn over iets wat eeuwen geleden is gebeurt en waarvan noch daders nog slachtoffers noch enige andere betrokkenen nog in leven is.
Omdat je in de Bijlmer op school zat.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik weet niet of dit er mee te maken heeft. Maar ik heb altijd sterk aan ons slavernijverleden moeten denken:
Mijn middelbare school stond in de Bijlmer. Ik heb vijf jaar met Surinamers in de klas gezeten. Mee samengewerkt. Mee gereisd in de metro, bus. En bijna zonder uitzondering ervaarde ik een afstand die ik niet kon verklaren. Een gereserveerdheid bij hen. In de metro werd ik zonder uitzondering arrogant aangekeken danwel totaal genegeerd. Hele extreme reacties want ik heb en had geen idéé waar dat vandaan kwam.
Ik vind jouw bijdragen steeds nogal afleiden van de discussie. Misschien dat ik daarom niet helemaal reageer zoals je verwacht.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:03 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Heb jij een probleem met begrijpend lezen? Ik relativeer jouw bewering over de slavenhandel en de "trauma's" daarvan tot een ander voorbeeld omdat jij blijkbaar van mening bent dat alleen negers beledigt mogen zijn over iets dat ruim 200 jaar geleden gebeurd is.
Vreemd. Maar de zwarten in Engeland welke nationaliteit hadden die ?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Ehm... Werkman, dit is de tweede keer dat je vervelende toespelingen maakt. Ik zou het waarderen als je daarmee ophield. Dank je wel.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:06 schreef Werkman het volgende:
[..]
Wat zo'n lekkere donkere paal al niet je te boven kan brengen hè?
Officieel afgeschaft wel. Maar in Arabische en Afrikaanse landen komt het nog voor. stammen die met elkaar vechten en gevangen vrouwen en kinderen meenemen en opnemen in hun stam..quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Beledigingen maken geen trauma's. Oorlogservaringen van extreme aard wél.
Sinds de 80-jarige oorlog zijn er zóveel generaties overheen gegaan dat dat geweld niet meer terug te vinden zal zijn in hedendaags gedrag. Maar de slavernij is nog niet zo heel lang geleden afgeschaft, relatief gezien.
Fuck de slavernij, wat dacht je van Segregatie? nog geen 50 jaar geleden mochten Zwarten in de VS nog niet eens in een straal van 100 meter in de buurt van een blanke komen of het moest zijn om de schoenen van laatstgenoemde te poetsen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar de slavernij is nog niet zo heel lang geleden afgeschaft, relatief gezien.
Ik snap je niet...?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:07 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Omdat je in de Bijlmer op school zat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |