Waarom denk je dat lagere klassen meer gebruik maken van de zorg? Maar nee, "de rijken moeten maar eens gaan betalen want daar zit het geld". Roemer houd het bij basisschoolleraar zijn alsjeblieft.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Verrassend weinig nog gelezen, maar hoeveel van de mensen die de zorg niet kunnen betalen rookt?
En dan heb ik het nog niet eens over de gezondheidskosten, maar puur de prijs voor tabak dat men kwijt is elke maand.
In de stijl van de kommer en kwel verhalen die ik hier lees. Als ik Ouder1 moest geloven als ik niet uit Nederland zou komen zou ik denken dat Nederland een verschrikkelijk land is.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:42 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Tja in plaats van dat je een steeds beter leven wenst ga je loze vergelijkingen maken die nergens op slaan.
Omdat ze ongezonder leven. Dat wordt weer grotendeels veroorzaakt doordat ongezonder voedsel goedkoper is en doordat armoede stress met zich meebrengt.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom denk je dat lagere klassen meer gebruik maken van de zorg? Maar nee, "de rijken moeten maar eens gaan betalen want daar zit het geld". Roemer houd het bij basisschoolleraar zijn alsjeblieft.
En ja qua kosten scheelt dat een flinke duit. Zelfs als het shag is wat ze roken...
dat is in mijn ogen nog altijd een keuze, als je niet naar de dokter gaat kost je de gemeenschap enorm veel meer dan dat, prima als je daar geen problemen mee hebt maar dan heb ik ook geen medelijden met degene die zorg weigertquote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Kan wel onbetaalbaar zijn als je van een uitkering of inkomen rond het bestaansminimum moet rondkomen.
Dat zijn ook ontzettend veel mensen. Dat wordt weleens onderschat.
De hoogste kosten liggen dan ook niet bij de laagste inkomensgroepen. Zorg is toegankelijk voor iedereen in Nederland.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Omdat ze ongezonder leven. Dat wordt weer grotendeels veroorzaakt doordat ongezonder voedsel goedkoper is en doordat armoede stress met zich meebrengt.
Het lijkt mij dat zorg voor iedereen toegankelijk moet blijven. Dus is het volstrekt logisch dat je de kosten probeert te verdelen, en niet de hoogste kosten neerlegt bij de laagste inkomensgroepen die dat dus niet kunnen opbrengen, ookal verbruiken zij meer zorg. Want dan is de zorg dus niet gelijk toegankelijk voor iedereen.
Hoezo is dat een 'keuze'?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:49 schreef Re het volgende:
[..]
dat is in mijn ogen nog altijd een keuze, als je niet naar de dokter gaat kost je de gemeenschap enorm veel meer dan dat, prima als je daar geen problemen mee hebt maar dan heb ik ook geen medelijden met degene die zorg weigert
Bovendien is er altijd iets waar je op kan bezuinigen. Tv, Sport 1, shag, kat, scooter. Weet ik veel. Bijna alles is secundair aan zorg.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:49 schreef Re het volgende:
[..]
dat is in mijn ogen nog altijd een keuze, als je niet naar de dokter gaat kost je de gemeenschap enorm veel meer dan dat, prima als je daar geen problemen mee hebt maar dan heb ik ook geen medelijden met degene die zorg weigert
Ontspanning hoeft geen geld te kosten.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hoezo is dat een 'keuze'?
Moeten kiezen tussen de huur betalen, energiekosten betalen, eten betalen of zorg? Lijken mij allemaal eerste levensbehoeften?
Ik zeg hiermee overigens niet dat bij iedereen die keuzes even dramatisch zijn. In veel gevallen zal het inderdaad een kwestie zijn van het opgeven van wat luxezaken, al vind ik overigens wel dat ook uitkeringsgerechtigden en anderen met een minimuminkomen recht hebben op ontspanning.
Nou je vergeet een aantal zaken. Gezondheidszorg is maar een ding meer welke duurder wordt. Toeslagen worden ook minder, verzekering vergoedt steeds minder en ga zo maar door.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In de stijl van de kommer en kwel verhalen die ik hier lees. Als ik Ouder1 moest geloven als ik niet uit Nederland zou komen zou ik denken dat Nederland een verschrikkelijk land is.
Maar meestal wel hoor. TV kijken kost al geld bijvoorbeeld, een abonnement op de bibliotheek voor het lezen van boeken kost eveneens geld, enz.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:53 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ontspanning hoeft geen geld te kosten.
Wandelen kost veel minder dan tv en zorgt voor veel meer ontspanning. En hee, het leidt ook tot een daling in zorgkosten als iedereen het zou doen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar meestal wel hoor. TV kijken kost al geld bijvoorbeeld, een abonnement op de bibliotheek voor het lezen van boeken kost eveneens geld, enz.
Zelfs zaken als wandelen en fietsen kost - op de lange termijn - gewoon geld hoor.
Dat gebeurt wel eens na een vijfjarige recessie. Als de economie weer aantrekt en de PvdA weer eens de grootste partij is gaan de voorzieningen voor de zwakkeren er allemaal weer op vooruit, wees maar niet bangquote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:54 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Nou je vergeet een aantal zaken. Gezondheidszorg is maar een ding meer welke duurder wordt. Toeslagen worden ook minder, verzekering vergoedt steeds minder en ga zo maar door.
Er zijn een heleboel mensen die nadat ze hun baan kwijt zijn geraakt "vrijwilligers" werk moeten doen voor 600 euro.
Je begrijpt nu wel dat als de staat een essentiëel onderdeel als zorg "privatiseert" en daarnaast ook nog verplicht maakt dat dat haaks staat tegenover de zogenaamde redenen van privatiseren.
Dat is niet het beeld dat ik herken van de PvdA van de afgelopen 20 jaar.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat gebeurt wel eens na een vijfjarige recessie. Als de economie weer aantrekt en de PvdA weer eens de grootste partij is gaan de voorzieningen voor de zwakkeren er allemaal weer op vooruit, wees maar niet bang
In Rotterdam kan je dan weer heel veel dingen gratis doen met de rotterdampas. 2,50 per jaar als je in de bijstand zit, of zelfs helemaal gratis.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar meestal wel hoor. TV kijken kost al geld bijvoorbeeld, een abonnement op de bibliotheek voor het lezen van boeken kost eveneens geld, enz.
Zelfs zaken als wandelen en fietsen kost - op de lange termijn - gewoon geld hoor.
Je hebt ook wijkcentra die van alles organiseren, stichtingen of je kan zelf vrijwilligerswerk gaan doen ter ontspanning.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:04 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
In Rotterdam kan je dan weer heel veel dingen gratis doen met de rotterdampas. 2,50 per jaar als je in de bijstand zit, of zelfs helemaal gratis.
Ontspanning is belangrijk, voor iedereen. Maar net doen of je niet de mogelijkheid hebt tot ontspanning in welke vorm dan ook is volksverlakkerij natuurlijk.
Als je verstandig met je centen omgaat kan je al die lasten betalen. Ook wanneer je in een uitkering zit.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hoezo is dat een 'keuze'?
Moeten kiezen tussen de huur betalen, energiekosten betalen, eten betalen of zorg? Lijken mij allemaal eerste levensbehoeften?
Van het CAK, maar vanaf dit jaar gaat dat via de gemeente. Onder modaal zal vast nog wel wat gecompenseerd krijgen, ik vast niet.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Welke compensatie krijg je daarvoor?
Ik ben het ook ieder jaar kwijt, maar de compensatieregeling eigen risico voor chronisch zieken is afgeschaft namelijk.
Via de Bijzondere Bijstand?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Van het CAK, maar vanaf dit jaar gaat dat via de gemeente. Onder modaal zal vast nog wel wat gecompenseerd krijgen, ik vast niet.
Geen idee, het ging eerst via www.hetcak.nl en daar hoefde je kennelijk niets voor te doen. Alleen hoe meer je verdient hoe minder je kreeg.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Via de Bijzondere Bijstand?
Want dat is gemeentelijk beleid, en per gemeente verschillend. Hier wordt bijvoorbeeld via de Bijzondere Bijstand geen compensatie voor het eigen risico verstrekt.
Nou niet naar Afrika maar wel massaal naar het buitenland....quote:Op woensdag 27 augustus 2014 13:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Driewerf hulde. Helaas wordt het in klaagland Nederland niet gewaardeerd als je de mensen erop wijst dat ze het hier goed hebben. Het moet kommer en kwel zijn. Het is hier zo slecht dat wij massaal naar Afrika emigreren!
Mag ik even lachen. De PvdA is het schandknaapje van de VVD op dit moment.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat gebeurt wel eens na een vijfjarige recessie. Als de economie weer aantrekt en de PvdA weer eens de grootste partij is gaan de voorzieningen voor de zwakkeren er allemaal weer op vooruit, wees maar niet bang
De zorg is op dit moment een melkkoe geworden. Men is verplicht om een zorgverzekering te nemen dus kan je het zo duur maken als je wilt. Immers, het is VERPLICHT om een zorgverzekering af te sluiten.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Bovendien is er altijd iets waar je op kan bezuinigen. Tv, Sport 1, shag, kat, scooter. Weet ik veel. Bijna alles is secundair aan zorg.
100+quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:15 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd interesseert de ellende in Afrika me geen biet en al helemaal niet in discussies over de stelselmatige premieverhoging van de ziektekostenverzekering in Nederland. Andermans ellende als maatstaf laten dienen voor je eigen mate van "welvaart" of "rijkdom" zal alleen maar tot luiheid, gemakzucht en de teloorgang van diezelfde rijkdom en welvaart leiden...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |