abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143767810



danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (Brabant O+).
fokplaat.jpg DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. (Brabant O+).
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant O+).


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.

  Redactie Sport zondag 24 augustus 2014 @ 12:43:20 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_143767902
James, waarom regent het in die stad van jou als ik hem wil bekijken met de familie?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_143768065
Mark en Aa moeten samen stromen. Dat gaat niet van niks :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 13:10:12 #4
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_143768673
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2014 12:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Mark en Aa moeten samen stromen. Dat gaat niet van niks :P
Juist. Anders is het zo gedaan met die Brede Aa.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zondag 24 augustus 2014 @ 14:30:41 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143771657
Staan zonder machinist op Den Haag HS. Zijn wel vertrokken vanaf Centraal. IC Venlo betreft het.
Omroep meldt 5 minuten dat mcn er is.

Edit: +6 vertrokken, machinist is weer gevonden dus.
pi_143772042
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 14:30 schreef greavy het volgende:
Staan zonder machinist op Den Haag HS. Zijn wel vertrokken vanaf Centraal. IC Venlo betreft het.
Omroep meldt 5 minuten dat mcn er is.

Edit: +6 vertrokken, machinist is weer gevonden dus.
Rijdt daar nog wat ICRm?
pi_143772161
Nee. DDZ en VIRM.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_143772305
Ik had gisteren ook een leuke onderweg naar Mysteryland.

Vertrokken vanaf Rotterdam om 10:54 met IC Direct om 20 min uit te sparen op de reis, 7min overstap op schiphol naar de IC die ons naar Hoofddorp zou brengen, overstap gelukt, rijdt de trein voorbij hoofdorp, eerst volgende station : Leiden Centraal, uiteindelijk op hoofddorp aangekomen met +30 op geplande tijd.

Dus voor niets toeslag gekocht, en +30 kado
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zondag 24 augustus 2014 @ 14:48:47 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143772372
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 14:40 schreef Socios het volgende:

[..]

Rijdt daar nog wat ICRm?
Nee. DDZ,ICM. Soms (niet gepland) ook VIRM.
pi_143772523
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 14:48 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee. DDZ,ICM. Soms (niet gepland) ook VIRM.
In de 3600 nog wel? Of nergens meer?
  Redactie Sport zondag 24 augustus 2014 @ 14:54:47 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_143772588
Daar nog wel, maar alleen doordeweeks
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 24 augustus 2014 @ 14:59:47 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143772776
hc roept bij station barendrecht (ja, bij het perron al) om dat we Dordrecht binnenreden. Nig voor de Kijfhoek was de omroep voorbij.....
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:02:04 #13
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_143772853
Gisteren in vijf treinen gezeten, 1 SLT en 4 VIRM :'). Zulks een eenheidsworst van/naar de hoofdstad.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_143772921
quote:
9s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:02 schreef JDude het volgende:
Gisteren in vijf treinen gezeten, 1 SLT en 4 VIRM :'). Zulks een eenheidsworst van/naar de hoofdstad.
Van tevoren de treinreis goed plannen zodat er in IC Berlin of ICE International Amsterdam Centraal binnengereden wordt.
pi_143773012
quote:
9s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:02 schreef JDude het volgende:
Gisteren in vijf treinen gezeten, 1 SLT en 4 VIRM :'). Zulks een eenheidsworst van/naar de hoofdstad.
Gisteren ICM van Amsterdam naar Heerhugowaard _O_
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:08:11 #16
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_143773105
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:04 schreef Socios het volgende:

Van tevoren de treinreis goed plannen zodat er in IC Berlin of ICE International Amsterdam Centraal binnengereden wordt.
Vanuit Breda? Ik ben gekke Henkie zeker.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_143773280
quote:
10s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:08 schreef JDude het volgende:

[..]

Vanuit Breda? Ik ben gekke Henkie zeker.
Huh, dan kun je prima via Arnhem Centraal of Utrecht Centraal per ICE naar Amsterdam Centraal óf in ICRm met de D-trein. :P
pi_143773316
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:06 schreef b2py het volgende:

[..]

Gisteren ICM van Amsterdam naar Heerhugowaard _O_
Vroeger was Den Helder - Nijmegen standaard ICM :D
pi_143773370
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:13 schreef Socios het volgende:

[..]

Vroeger was Den Helder - Nijmegen standaard ICM :D
Wanneer?
pi_143773649
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Wanneer?
Volgens mij nog voordat er een m achter de M kwam.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:20:14 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_143773669
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Wanneer?
1977.

Het was het proeftraject voor de proto-ICM.

Oh, en tot de komst van IRM ook nog.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_143773695
Wanneer begon die serie? 1994 of zo? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_143773698
In 2004 was het i.i.g. al VIRM. Dat is alles wat ik weet.
pi_143773737
1e klas in de ongemoderniseerde koplopers :D

Met van die mockup wannabee "gordijntjes" :') _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:22:57 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_143773797
quote:
10s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:21 schreef Dr_Flash het volgende:
1e klas in de ongemoderniseerde koplopers :D

Met van die mockup wannabee "gordijntjes" :') _O-
Die stoelen met oranje stof in de ligstand. O+
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:23:43 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143773833
Ik zie dat mijn defecte trein nog een rondje meedraait in de OP? O+
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:25:29 #27
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_143773919
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:12 schreef Socios het volgende:

Huh, dan kun je prima via Arnhem Centraal of Utrecht Centraal per ICE naar Amsterdam Centraal óf in ICRm met de D-trein. :P
Oh ja, ICE in Utrecht had nog wel gekund ja. Echter had op tijd arriveren in het afgesproken bier-etablissement sterker de voorkeur.

Op de ICd heb ik maar niet gegokt ;(.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_143774034
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Wanneer?
Ik kan me nog herinneren dat toen ik klein was ik nog met ICM en DD-AR naar Amsterdam ging met de trein. Dat is dan zo'n 15-20 jaar geleden..
pi_143774050
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:23 schreef James1988 het volgende:
Ik zie dat mijn defecte trein nog een rondje meedraait in de OP? O+
Ik heb de foto's van de camera van gleufdier nog niet ontvangen, staat wel e.e.a. op.. :P
pi_143774081
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:28 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb de foto's van gleufdier
Mooi. Laat maar zien.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_143774672
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Wanneer?
In de zomers van 1997 & 1998.
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:53:32 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143775161
NS-lok 186 001 is inmiddels omgenummerd:
Was: 91 84 1186 001-1 NL-NS
Is: 91 84 1186 001-1 NL-HSA
pi_143775163
Ik kan me niet herinneren dat er ooit iets anders dan VIRM tussen Roosendaal en Amsterdam heeft gereden. Volgens mij is dat zo'n beetje het eerste traject waar ze zijn ingezet 20 jaar geleden.

Maarja van sporadisch een paar bakken ICMm word je op dat traject tegenwoordig ook niet blij :X
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:54:21 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143775193
Heeft het afgelopen jaar ook al paar keer DDZ4 en DDZ6 gereden van- en naar Vlissingen.
pi_143775194
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:53 schreef greavy het volgende:
NS-lok 186 001 is inmiddels omgenummerd:
Was: 91 84 1186 001-1 NL-NS
Is: 91 84 1186 001-1 NL-HSA
Dat is toch echt hetzelfde nummer :+
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:54:56 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143775223
Nou, niet echt. Het geheel is niet meer hetzelfde, dus wordt in de spoorwereld van omnummeren gesproken. NL-NS is nu NL-HSA.
pi_143775233
_O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:56:41 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143775310
:D
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:57:13 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143775342
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:54 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat is toch echt hetzelfde nummer :+
De houder is wel anders. De loc was van NS en is nu van HSA.

Waarom??
pi_143775401
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:57 schreef James1988 het volgende:

[..]

De houder is wel anders. De loc was van NS en is nu van HSA.

Waarom??
Broekzak <> vestzak.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:04:29 #41
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_143775725
Ik ben zo blij dat ik nog in de tijd getreind heb dat er diversiteit op het spoor was:

Plan T/V, ICM, VIRM, mat '54, Wadloper, Plan U, Railhopper, Blauwe Engel, Plan W, ik heb er allemaal nog ingezeten. O+
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_143775784
Yep, ik ook. Het laatste wat ik net gemist heb was de verbinding Maastricht-Aachen en station Visvliet.

Die rode Belgische K2-rijtuigen op de IJssellijn achter (meestal) een 1100, dat was ook tof :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:15:22 #43
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_143776242
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:05 schreef Dr_Flash het volgende:
Yep, ik ook. Het laatste wat ik net gemist heb was de verbinding Maastricht-Aachen en station Visvliet.

Die rode Belgische K2-rijtuigen op de IJssellijn achter (meestal) een 1100, dat was ook tof :Y
Visvliet en Soestduinen kan ik me nog herinneren.

Die Belgische rijtuigen heb ik in 1992 ingezeten en ik vond ze niks. Geen beenruimte en nog hardere banken dan in DDAR.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_143776430
Soestduinen ook ja, dat is pas in 1997 gesloten ook dachtik.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 24 augustus 2014 @ 16:25:30 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_143776731
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:53 schreef Ireyon het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat er ooit iets anders dan VIRM tussen Roosendaal en Amsterdam heeft gereden. Volgens mij is dat zo'n beetje het eerste traject waar ze zijn ingezet 20 jaar geleden.

Maarja van sporadisch een paar bakken ICMm word je op dat traject tegenwoordig ook niet blij :X
zoiets ja. Voor die tijd reed er wel ICM. Zie onder meer het ongeval in 1993 bij Hoofddorp. Het was de IC naar Vlissingen die ontspoorde, gereden met ICM die ontspoorde.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:28:05 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143776840
SNCF 567414 + 567450 & TER 48311 by Durk Houtsma., on Flickr
Tijdens de overstap in Amiens richting Parijs, kon nog een fraai treintje gefotografeerd worden.
Keurig op tijd arriveerde de TER-trein naar Le Tréport-Mers vanuit Laeon met een dubbeltractie SNCF BB 67400, die als bonus ook nog eens uit 2 verschillende huisstijlen bestonden.
Aan de haak heeft de trein 8 rijtuigen van de TER-regio Picardie.
De trein rijdt het grootste deel op bovenleidingloos spoor.

Of het standaard is om met twee loks te rijden, durf ik niet te zeggen. Ik zag ook langere (Intercité) treinen vertrekken met maar één diesellok voorop. Maar ook dit vinden wij niet erg ;-)
pi_143776947
mooie locs vind ik dat :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:32:15 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143776999
Zijn het ook ja. Volgens mij ook wel aardige krachtpatsers O+
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:39:34 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143777255
Mooie dingen, inderdaad!

quote:
Top speed
140 km/h (87 mph)

Power output
1,765 kW (2,367 hp)
Krachtiger dan een 6400 (1180 kW) maar lang niet zo krachtig als een Class 66 (2420 kW) of een PowerHaul (2600 kW).
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:42:53 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143777380
Maar die loks zijn ook al een 40-tal jaar oud hè. Een Class66 is van 1998, een PowerHaul van 2007 ofzo?
Dat het minder vermogen heeft, kan ik nog wel ergens begrijpen dan hoor.
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:46:52 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143777513
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:42 schreef greavy het volgende:
Maar die loks zijn ook al een 40-tal jaar oud hè. Een Class66 is van 1998, een PowerHaul van 2007 ofzo?
Dat het minder vermogen heeft, kan ik nog wel ergens begrijpen dan hoor.
Ja, precies. Vind het best nette specs voor locs uit de jaren '70. :Y
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:47:21 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143777533
De dieselloks die veelal dienst doen tussen Parijs en Mulhouse, de CC 72100, heeft een vermogen van 2650 kW & maximum snelheid van 160 km/h, en in 2002-2004 gebouwd.
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:48:56 #53
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143777582
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, precies. Vind het best nette specs voor locs uit de jaren '70. :Y
Er zijn volgens mij nog wel een paar prototypes geweest die een hoger vermogen hadden, maar die zijn volgens mij altijd bij 2 gebleven.
Zou gaan om de CC 70000 uit 1965 volgens Wikipedia. Prototype met 3000kW.

Maar voor zulke "oudjes" is dit uiteraard ook prima, en ze trokken lekker vlot op. Ook de treinen die ik solo zag rijden, deden het netjes.
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:52:06 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143777684
Vandaag een ICE gestrand ten oosten van station Zevenaar. Problemen met ERTMS zou niet zo gek zijn, gezien de locatie waar de trein strandde ;(
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:55:02 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143777770
Op drie trajecten in Sachsen-Anhalt gaat de treindienst worden vervangen door bussen. Er maken maar weinig reizigers van de treinen gebruik terwijl er grote investeringen gedaan moeten worden om de infrastructuur beschikbaar te houden. NASA, de verantwoordelijke vervoersautoriteit, vindt dit 'zonde van het geld' en heeft daarom besloten om bussen te laten rijden:

- Merseburg - Schafstädt vanaf half december
- Wittenberg - Bad Schmiedeberg vanaf de jaarwisseling
- Klostermansfeld - Wippra vanaf half april 2015

Bron: MDR
pi_143777873


http://fr.wikipedia.org/wiki/CC_40100

Mijn favoriete loc uit Frankrijk. Brute vorm met ditto kleurenschema :9~
pi_143777927
Die kwamen nog wel eens in Amsterdam ooit.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:05:49 #58
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_143778180
quote:
2s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zoiets ja. Voor die tijd reed er wel ICM. Zie onder meer het ongeval in 1993 bij Hoofddorp. Het was de IC naar Vlissingen die ontspoorde, gereden met ICM die ontspoorde.
Kleine correctie: dat was in 1992
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_143778263
komt er ook nog een compleet verslag greavy? Met de gereden route en dag-tot-dag verhaaltje en zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_143778346
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Wanneer?
Dat proeftraject was Amsterdam-Nijmegen.
Pas ergens tussen 1990-1994 is Den Helder-Amsterdam en Amsterdam-Nijmegen aan elkaar gekoppeld.
Oh, er was nog een pagina |:(
Bij twijfel: gebruik beton.
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:15:05 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143778474
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:08 schreef Dr_Flash het volgende:
komt er ook nog een compleet verslag greavy? Met de gereden route en dag-tot-dag verhaaltje en zo?
Kan. Heb wel weinig foto's geschoten :@ Heb nog 3 of 4 in de aanbieding, ofzo.
Eigenlijk was het wel een idioot ritje, dus zal zo wel ff een (kort) verslagje maken.
pi_143778564
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:15 schreef greavy het volgende:

[..]

Kan. Heb wel weinig foto's geschoten :@ Heb nog 3 of 4 in de aanbieding, ofzo.
Eigenlijk was het wel een idioot ritje, dus zal zo wel ff een (kort) verslagje maken.
Ben vooral benieuwd naar je route eigenlijk. En in hoeveel dagen je alles gedaan hebt etc :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:17:46 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143778574
Één dag heen en weer :')
pi_143778749
ik zit te kijken naar een leuk dagretourtje vanuit Nimes voor de vakantie. Wil eigenlijk wel even naar de Mediterranee, maar Istres, Miramas, Marseille ben ik al geweest. Le Grau du Roi is alleen per bus bereikbaar, twee keer per dag 8)7 Voor de rest heb je de lijn richting Sète, ogenschijnlijk langs de kust maar er zitten steeds industrieterreinen of van die kutEtangs tussen. Dan wordt het al Portbou zowat. Prachtig station, nieuw land O+

Maar DUUR :( bijna 40 euro voor een enkeltje poffedikkie 8)7

Iemand nog een goed idee in die hoek?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_143778773
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:17 schreef greavy het volgende:
Één dag heen en weer :')
NEE :o Mongool _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_143779021
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:17 schreef greavy het volgende:
Één dag heen en weer :')
Mag ik brutaal vragen wat je nou kwijt bent aan zo'n geintje? Ik wil ook nog eens die kant op om van m'n Disney-abo te genieten, maar heb het idee dat je voor een simpel tweedaags retourtje al gauw 100 euro kan aftikken :{w
pi_143779126
denk dat 100 balle wel vrij netjes is nog, voor zo'n geintje. 1000+ km heb je al snel, en er zit natuurlijk een flink stuk Thalys / TGV in. Kom dan nog maar eens onder de 10 cent per km..
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:34:51 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143779165
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:33 schreef Dr_Flash het volgende:
denk dat 100 balle wel vrij netjes is nog, voor zo'n geintje. 1000+ km heb je al snel, en er zit natuurlijk een flink stuk Thalys / TGV in. Kom dan nog maar eens onder de 10 cent per km..
greavy had de route via Lille/Amiens gedaan. :+
pi_143779188
dat kost gewoon veel te veel tijd :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_143779278
dus, ik ben benieuwd naar dat schema :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:41:30 #71
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143779355
Dus. Was een keer onderweg met de reisgenoot, en kwamen op het idiote idee om met een Intercité naar Parijs te gaan. Het makkelijkste zou Amiens worden.
Maar een eerste datum werd vroegtijdig afgebroken door werkzaamheden in België, en werd nu de nieuwe datum 23 augustus geprikt.
Alle Tickets online kopen was niet mogelijk, zoals hier al eerder voorbij gekomen was. Uiteindelijk het stuk Moeskroen - Amiens in België aan het loket gekocht, 2 weken voor de aanvang reis.

Zaterdag 23 augustus. De reisgenoot uit Nootdorp stapte om 03:00 op de fiets naar Delft station, om daar 03:45 de nachttrein naar Dordrecht te pakken, alwaar ik hem ging oppikken om 04:15 met de auto.
Om 05:25 stonden we op het perron in Antwerpen Berchem, en werd even naar Centraal gereisd werd, zodat we geen halfuur in de kou hoefden te staan. GoPass werd ingevuld, en de volgende etappe kon van start gaan.
Stipt op tijd arriveerden wij om 07:54 op Lille Flandres, spoor 12. Om 08:02 vertrok onze aansluitende trein naar Amiens. Een TER-trein, bestaande uit één dubbeldekstreinstel van het type Z24500.
En uiteraard, keurig optijd in Amiens om 09:21.

10:14 vertrok de aansluitende Intercité-trein naar Parijs, dus werd een rondje over het station gelopen. Perrons waren zwaar verouderd, maar de stationshal en voorplein waren hypermodern. Het busstation was nog droeviger dan de perrons van de treinen :')

Om 11:32 werd op spoor 18 in Paris Nord gearriveerd, alwaar een kennis - die toevallig een week in Parijs zat voor het muziekevenement Rock en Seine - ons opwachtte.
Dagticket voor Parijs (Ticket Weekend Jeune, zones 1-5 voor ¤8,10) gekocht, en werd naar Saint-Michel afgereisd om ergens bij één van de eettentjes in de zijstraten te eten. Voor ¤10 hadden wij een simpel driegangenmenu.
Daarna het plan om RER C te nemen, en dan tram 3a te pakken, maar door werkzaamheden aan RER C konden wij niet naar die kant (enkel bus), dus werd uiteindelijk RER B opgezocht. Maar door werkzaamheden in het metrostation Saint Michel moest ook nog eens een andere ingang - die barslecht aangegeven stond - bereikt worden, dus gingen wij maar met metro 4 de reis vervolgen naar Porte d'Orleand (ipv RER B naar Cité Université), en dan tram 3a pakken. Toppie trams, een soort van Rotterdamse Citadissen, maar dan een iets ander model. Vrij nieuw ook.

Na een stukje met tram 3a en 3b, werd metro 7 genomen naar La Courneuve, en dan tram 1 naar Marché de Saint-Denis. Oude afgetrapte meuk van Dietrich uit 1992. Toen wij in Saint-Denis aankwamen, en tram 5 (bandentram) wilden meepakken, ging het feest niet door. Een demonstratie in de wijk, de tramverbinding was zwaar verstoort, en de politie was massaal op de been. Ook wij moesten ons identificeren, maar die agenten die ons aanspraken, spraken nauwelijks Engels, en wij nauwelijks Frans. Dus mochten wel verder, maar niet de wijk in "voor onze veiligheid".
Toen maar teruggelopen naar Basilique Saint-Denis, en met metro 13 naar station Saint-Lazare. Daar een rondje gelopen, en na 45 minuten weer verder naar gare du Nord, waar onze trein naar Amiens ging vertrekken.
Toen de dwaaltocht naar RER E aangegaan. Die ligt diep, met vele roltrappen te bereiken. Een meter of 400 trein stond klaar, en wij liepen helemaal naar voren. Aardig rustig, maar meer mensen deden dat. Toen wij beneden stonden, stond de trein daar nog 6 minuten.
Toeristen stapten direct bij de eerste deur in uiteraard.

En ja, op Magenta (gare du Nord) moest het hele eind weer teruggewandeld worden, om uiteindelijk weer vele meters te stijgen. Maar uiteindelijk waren wij daar. Was toen 16:20 ongeveer, en de treinenloop bekeken.

Keurig op tijd, om 17:01, werd vertrokken door de Intercité naar Amiens (a. 18:10). Terugreis in deze IC vond plaats in de eerste klas. Aldaar anderhalf uur overstap, dus werd een Turk bezocht voor wat goedkoop (maar wel goed en lekker!) voedsel, en kon keurig op tijd weer naar Lille vertrokken worden om 19:38. Maar ergens in de middle of fucking nowhere kwamen we abrupt tot stilstand. En daar sta je. 6 Minuten. Geen één trein die doorrijdt. Omroep brabbelde vanalles, maarja ....
Om 21:06 (ipv 20:58) stonden we uiteindelijk aan het perron, spoor 5, te Lille Flandres. 21:08 zou de trein naar Kortrijk (en dan overstap naar Antwerpen) vertrekken. Met een sprint werd die gehaald, want +60 kon nog, maar liever niet.

Om 23:06 stonden we aan het perron van Antwerpen Berchem, en de reisgenoot zette ik om 23:58 af bij station Dordrecht, net toen de IC naar Den Haag de deuren sloot. Maar gelukkig ging de IC van 0:05 ook, dus die kon hij halen. Anders mocht-ie met de Sprinter.

Totale kosten pp:
2x GoPass-strip à ¤5/strip = ¤10
Ticket Moeskroen - Lille weekendretour: ¤7,40 (is ¤0,60 duurder geworden sinds de laatste keer :'( )
Ticket Lille - Amiens, heenreis: ¤21,70
Ticket Amiens - Lille, terugreis: ¤16,40 (met treinbinding)
Ticket Amiens - Paris, Intercité 2e klas: ¤10
Ticket Paris - Amiens, Intercité 1e klas: ¤15
Parkeerkosten Antwerpen Berchem: ¤5 voor 1 dag (enkel op zaterdag!!)
Brandstofkosten delen voor ritje Dordrecht - Antwerpen - Dordrecht: ¤10

Totaal: ¤85,50
Ja, vroegboeken met Thalys is goedkoper (en makkelijker) _O-
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:44:47 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143779461
Klinkt als een slopend dagje, maar wel erg leuk! Speelden ze in tram 3 nog steeds bij iedere halte een ander melodietje? :P
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:46:45 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143779517
De treinen die we namen waren dus concreet:
05:54 Antwerpen Berchem IC, MS96 "Deense Neus"
07:54 Lille Flandres

08:02 Lille Flandres TER, Z24500
09:21 Amiens Ville

10:14 Amiens Ville IC, CoRail-rtgn met loc 422208
11:32 Paris Nord

17:01 Paris Nord IC, CoRail-rtgn met loc 4222??
18:10 Amiens

19:38 Amiens TER, Z24500
20:58 Lille (aankomst met +8....)

21:08 Lille IC, MS96 "Deense Neus"
21:39 Kortrijk

21:48 Kortrijk IC, MS96 "Deense Neus"
23:06 Antwerpen Berchem
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:47:25 #74
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143779544
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:44 schreef James1988 het volgende:
Klinkt als een slopend dagje, maar wel erg leuk! Speelden ze in tram 3 nog steeds bij iedere halte een ander melodietje? :P
Dat melodietje veranderde wel regelmatig, maar of dat bij iedere halte was, heb ik niet specifiek opgelet.
Was idd een slopend dagje. Maar wel leuk, inderdaad. Eens iets anders als die HSL.
pi_143779567
tering. Baas ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:50:26 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143779665
Dáárom dat ik dus niet blij was dat het stuk Lille - Amiens niet als E-ticket kan "want TER-treinen kan u niet met E-ticket reizen". Gelukkig kon ik de tickets aan het loket in België vooraf ook kopen....
pi_143779668
126km, TWEE UUR? Wtf :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_143779710
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
126km, TWEE UUR? Wtf :D
Welkom in kuttrein zoveel Utrecht - Den Helder.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_143779768
Ja maar dat duurt met de trein slechts 10 minuten langer dan met de auto. Dit is wel een heel groot verschil.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_143779789
Ik ga wel met de auto naar Parijs, 80 euro aan benzine en that's it :s)
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:54:13 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143779802
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:47 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat melodietje veranderde wel regelmatig, maar of dat bij iedere halte was, heb ik niet specifiek opgelet.
Volgens mij wel :Y

Dan krijg je zoiets:

Dat lijkt me trouwens bloedirritant als je er dagelijks gebruik van maakt. Vooral omdat in sommige halteafroepen ook van die schriele piepstemmetjes van kinderen zijn verwerkt...

quote:
Was idd een slopend dagje. Maar wel leuk, inderdaad. Eens iets anders als die HSL.
:Y
pi_143779869
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:53 schreef Ireyon het volgende:
Ik ga wel met de auto naar Parijs, 80 euro aan benzine en that's it :s)
Oh ja en zelf rijden.

Ik pak de Thalys wel :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:59:37 #83
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143780070
Thalys retour Paris Nord kan voor ¤70, als je vroeg boekt.
Als je écht goedkoop naar Lille kan reizen, kan je daar nog vrij cheap met de binnenlandse TGV naar Paris Nord reizen, maar dan moet je zo ongeveer < 8 euro betalen t/m Lille.
En als je dan geluk hebt, kan je voor ¤2 toeslag met de TGV 1e klas naar Parijs.
pi_143780143
Het maakt mij eigenlijk niet zo vreselijk veel uit wat het kost.

Hey trouwens, fuckit inderdaad, het wordt Portbou dan :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:02:12 #85
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143780169
Ongeveer 830 kilometer gister per trein gereisd zie ik :D

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 24-08-2014 18:15:37 ]
pi_143780242
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:02 schreef greavy het volgende:
Ongeveer 830 kilometer gister gereisd zie ik :D
Matig. Daarmee ga je het niet redden tegen mij dit jaar :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:06:29 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143780357
Op 20 september opent de SNCF-werkplaats te Bischheim (nabij Straatsburg) haar deuren voor het publiek. Het Technicentre te Bischeim is gespecialiseerd in onderhoud en vernieuwing van TGV's. Tijdens de open dag zijn er verschillende demonstraties en exposities, en ook aan de allerkleinste bezoekers is gedacht: er is een springkasteel.

Details: http://www.ville-bischheim.fr/actu/actualite-02
pi_143780437
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:06 schreef James1988 het volgende:
aan de allerkleinste bezoekers is gedacht: er is een springkasteel.
Kijk, waar zouden we toch zijn zonder de nuttige tips van James in dit topic? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:07:55 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143780453
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kij, waar zouden we toch zijn zonder de nuttige tips van James in dit topic? *O*
*)
  Redactie Sport zondag 24 augustus 2014 @ 18:08:51 #90
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_143780519
20 september is Haarlem ook open

[ Bericht 3% gewijzigd door dennistd op 24-08-2014 18:31:57 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_143780576
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:08 schreef dennistd het volgende:
29 september is Haarlem ook open
20e toch?
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:14:08 #92
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143780784
quote:
16s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Matig. Daarmee ga je het niet redden tegen mij dit jaar :P
Nee, dat klopt. Bij lange na niet. Maar ik forens ook niet.
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:16:07 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143780858
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:09 schreef b2py het volgende:

[..]

20e toch?
Ik gok dat Dennis een toets naast de 0 drukte :P
pi_143780884
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:14 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Bij lange na niet. Maar ik forens ook niet.
Houwe zo ^O^ is geen flikker aan :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:20:34 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143781049
quote:
10s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Houwe zo ^O^ is geen flikker aan :N
Eens. Ik kan Breda - Den Haag inmiddels ook wel dromen, via alle mogelijke routes. :')
pi_143781063
Mwah.. In Breda of Tilburg moeten overstappen en een kwartier lang studentenmeisjes langs zien huppelen is niet vervelend hoor.
pi_143781112
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Eens. Ik kan Breda - Den Haag inmiddels ook wel dromen, via alle mogelijke routes. :')
Zoveel zijn er niet :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:24:41 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_143781221
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zoveel zijn er niet :P
Er is wel wat variatie mogelijk hoor :P

Breda - Dordrecht - Rotterdam
Breda - weiland - Rotterdam

Rotterdam - Delft - Den Haag
Rotterdam - Pijnacker - Den Haag
Rotterdam - Gouda - Den Haag
Rotterdam - Schiphol - Den Haag

Of als het helemaal kut is:
Breda - Den Bosch - Utrecht - Den Haag
Breda - Den Bosch - Amsterdam - Den Haag
pi_143781250
Mijn standaard route is Deventer - Utrecht - Den Haag - Delft. 1e uitwijk Deventer - Utrecht - Rotterdam - Delft. Tweede uitwijk Deventer - Amersfoort - Schiphol - Delft. "ook weleens moeten rijden" Deventer - Arnhem - Utrecht - Den Haag - Delft en Deventer - Zwolle - Amersfoort - Den Haag - Delft. Plus nog wat "oh dit kan toch niet" op-en-neertjes.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:26:21 #100
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_143781296
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:55 schreef James1988 het volgende:
Op drie trajecten in Sachsen-Anhalt gaat de treindienst worden vervangen door bussen. Er maken maar weinig reizigers van de treinen gebruik terwijl er grote investeringen gedaan moeten worden om de infrastructuur beschikbaar te houden. NASA, de verantwoordelijke vervoersautoriteit, vindt dit 'zonde van het geld' en heeft daarom besloten om bussen te laten rijden:

- Merseburg - Schafstädt vanaf half december
- Wittenberg - Bad Schmiedeberg vanaf de jaarwisseling
- Klostermansfeld - Wippra vanaf half april 2015

Bron: MDR
thx, ik heb heb zaterdag 22 november de Oberweissbacher-bergbahn op de agenda staan maar die is voorlopig niet weg. Schafstäd is wel te doen vanaf Erfurt, Bad Schmiedeberg wordt lastiger, zijn wel kleine frutstukjes btw, dus echt gek is het niet.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:26:55 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_143781324
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:24 schreef James1988 het volgende:

[..]

Er is wel wat variatie mogelijk hoor :P

Breda - Dordrecht - Rotterdam
Breda - weiland - Rotterdam

Rotterdam - Delft - Den Haag
Rotterdam - Pijnacker - Den Haag
Rotterdam - Gouda - Den Haag
Rotterdam - Schiphol - Den Haag

Of als het helemaal kut is:
Breda - Den Bosch - Utrecht - Den Haag
Breda - Den Bosch - Amsterdam - Den Haag
Doe het dan tenminste goed, als je moet omreizen. Breda - Venlo - Nijmegen - Zwolle - Amsterdam - Utrecht - Leiden - Den Haag :') _O- _O- :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')