abonnement Unibet Coolblue
pi_147841649
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een lens wijder maken door een voorzet optiek ken ik, maar dat het ze ook een lager f getal geeft wist ik niet.
Als je fysiek grotere lenzen gebruikt dan je sensor nodig heeft kan dat (kennelijk, geen eigen ervaring mee).
  maandag 22 december 2014 @ 14:27:28 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147841732
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je fysiek grotere lenzen gebruikt dan je sensor nodig heeft kan dat (kennelijk, geen eigen ervaring mee).
Je bedoeld, lenzen die voor 120 bedoeld waren op kleinbeeld FF gebruiken, of FF lenzen op een cropsensor? Dan kan je beter een FF camera gebruiken denk ik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 22 december 2014 @ 14:30:13 #153
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147841820
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:24 schreef angel008 het volgende:

[..]

wat wil je zien ?

roep maar hoor
Scheidend vermogen verschil tussen hoek en centrum
Vignetering tussen hoek en centrum
Vervorming
Aberatie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_147841886
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bedoeld, lenzen die voor 120 bedoeld waren op kleinbeeld FF gebruiken, of FF lenzen op een cropsensor? Dan kan je beter een FF camera gebruiken denk ik
Ik weet niet of er ook speedboosters bestaan voor crops of FF's. Ze zijn mij bekend voor de micro 4/3, zodat je (oude) FF-lenzen optimaal kan gebruiken. Het deel van de beeldcirkel wat buiten de (kleine) sensor valt gebruik je met een speedbooster ook. In theorie een goed idee.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 december 2014 @ 14:32:35 #155
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147841905
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bedoeld, lenzen die voor 120 bedoeld waren op kleinbeeld FF gebruiken, of FF lenzen op een cropsensor? Dan kan je beter een FF camera gebruiken denk ik
Het probleem met het gebruiken van een FF-camera is het afrekenen van een FF-camera :')

Voor die anderhalve keer dat ik een groothoek gebruik lijkt me zo'n reducer een prima alternatief.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 22 december 2014 @ 14:34:25 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147841966
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het probleem met het gebruiken van een FF-camera is het afrekenen van een FF-camera.

Voor die anderhalve keer dat ik een groothoek gebruik lijkt me zo'n reducer een prima alternatief.
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het probleem met het gebruiken van een FF-camera is het afrekenen van een FF-camera.

Voor die anderhalve keer dat ik een groothoek gebruik lijkt me zo'n reducer een prima alternatief.
Voor het geld wat die speedbooster kost kan je ook gewoon een goede groothoek kopen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 22 december 2014 @ 14:37:09 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147842053
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:32 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik weet niet of er ook speedboosters bestaan voor crops of FF's. Ze zijn mij bekend voor de micro 4/3, zodat je (oude) FF-lenzen optimaal kan gebruiken. Het deel van de beeldcirkel wat buiten de (kleine) sensor valt gebruik je met een speedbooster ook. In theorie een goed idee.
Mja, ik zeg ook niet dat het onzin is, maar dat ik sceptisch ben. Ik heb bv een Panagor Auto Makro converter voor Pentax K. Ding maakt van een standaard 50mm lens een macrolens door optiek achter te zetten. Maakt alleen de boel zo zacht als boter, contrast loopt weg als speedy gonzales
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf maandag 22 december 2014 @ 14:38:00 #158
151126 angel008
pi_147842091
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Voor het geld wat die speedbooster kost kan je ook gewoon een goede groothoek kopen
lees dit stukje even (helaas had de beste man zelf niet het leukste glas maar er zijn genoeg reviews te zien van jongens die wel wat canon glas hebben liggen)

het nadeel is..

waar koop ik voor de prijs van 1 speedbooster a 599 euro

10-35 f2
24-70 f2
70-200 f2

glas ?

(voordeel van veel canon gebruikers is dat ze het glas al hebben en voor 599 euro opeens al hun glas op een gh4/sony/whatever kunnen gooien)

als je alleen groothoek wilt kan je idd voor 599 net zo goed een groothoek lens kopen..
  maandag 22 december 2014 @ 14:40:25 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147842179
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:38 schreef angel008 het volgende:

[..]

lees dit stukje even (helaas had de beste man zelf niet het leukste glas maar er zijn genoeg reviews te zien van jongens die wel wat canon glas hebben liggen)

het nadeel is..

waar koop ik voor de prijs van 1 speedbooster a 599 euro

10-35 f2
24-70 f2
70-200 f2

glas ?

(voordeel van veel canon gebruikers is dat ze het glas al hebben en voor 599 euro opeens al hun glas op een gh4/sony/whatever kunnen gooien)

als je alleen groothoek wilt kan je idd voor 599 net zo goed een groothoek lens kopen..
Als iets er te goed uit ziet om waar te zijn is het dat meestal ook.
Met teleconverters is het bv meestal zo dat je beter kan croppen dan een teleconverter gebruiken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 22 december 2014 @ 16:38:58 #160
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_147846673
Ik stel AF wel op prijs bij het fotograferen meestal. Tijdens het fotograferen ga ik dan eigenlijk ook niet op pad met een vintage lens. Binnenshuis misschien nog weleens. Maar 't zijn ook voornamelijk de videomensen die baat hebben bij speedboosters/focal reducers/lens turbo's (of hoe je ze ook wil noemen) en daar de hele buzz rondom deze adapters te vinden is. Je wilt tijdens een video-opname niet dat de AF gaat lopen zoeken naar de focus, dus voor het schieten van video is het vaak toch standaard al MF. Maar AF verdwijnt dus zodra je met adapters gaat werken.

Dan gaat het inderdaad voor een groot deel om de fullframe look zou ik zeggen. Het is lastig met het M43 systeem een bokehlicious look te krijgen, tenzij je misschien iets leuks van Voigtländer of SLR Magic haalt met T0.95. Maar de algemene gedachtengang is natuurlijk dat het M43-systeem relatief nieuw is en je mogelijk bent gaan kijken naar het combineren van het systeem met lenzen van een ander systeem, voor een bepaalde look, feel en kwaliteit. Ga je echter een lens bedoeld voor fullframe gebruiken op zo'n cropsensor verlies je enorm aan wide angle. Dus gebruik je een speedbooster i.p.v. een normale adapter ring voor let's say een Nikon 28-70mm f/2.8 die normaal met een 2x crop een 56mm-140mm wordt (en depth of field equiv naar f/5.6 gaat (je lichtopbrengst blijft gewoon f/2.8, maar je cropt diepte weg) en als je in 4K schiet wordt de crop zelfs 2.3x), wordt deze range met een speedbooster factor 0.71 wijder dan dat. Dus pak en beet ongeveer een 40~100mm. Door de geconcentreerde bundel bereikt er meer licht een photosite... dus gaat ook de lichtopbrengst van f/2.8 naar f/2.

Waarom dus? Nou, de lenzen die je erop knalt worden niet meteen als een malle geteleconverteerd door de cropfactor en je kunt een nauwere depth-of-field neerzetten met een systeemcamera waar een tot fullframe verhouden kleine sensor in zit. En het brengt je lichtopbrengst ook nog dus. :Y

Er is geloof ik maar 1 adapter die elektronische shizzle doet, dat is die voor de A7S en dan met Canon EF-lenzen werkt. Maar dit is natuurlijk niet helemaal optimaal... Maar als je mooi oud glas hebt gevonden, dan zijn er allerlei focal reducers te vinden. En je hoeft er niet meteen eentje van Metabones te halen... je hebt ook Zhongyi / ZY Optics met Lens Turbo's, R.J. met z'n Lens Turbo's... dan geloof ik nog FotoDiox en dat soort zaken, gewoon van eBay. Zit je rond de 90~150 USD.

Zoals gezegd, ik mik 'em er eigenlijk op voor video, maar als je niks hebt tegen het verliezen van AF (of als je dat toch niet zou hebben; en heb je natuurlijk een mooi hulpje voor ook: focus peaking), dan heb je er natuurlijk voor fotografie ook wel wat aan. Zou inderdaad nog ff een specialtje maken met before & after lens turbo foto's, maar daar moet ik dan ff zin en vooral ook tijd voor vinden, laatste tijd was daar niet zo veel van. ;( :P

Ik heb verder nog geen rare dingen bespeurd dat beeldmateriaal er door een lens turbo slechter uitziet dan met een gewone adapter. Dingen zijn met een reden populair. Zijn ook tig video's op YouTube en Vimeo van te vinden.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 december 2014 @ 18:06:35 #161
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147849092
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als iets er te goed uit ziet om waar te zijn is het dat meestal ook.

Dat is het wel als de fabrikant het belooft, alleen hebben we daar tegenwoordig internet voor om het af te straffen.
Het mallotige met die reducers is dat ik er enerzijds geen lovende verhalen van fotografen over hoor Dat heeft er waarschijnlijk iets mee te maken dat fotografen aartsconservatieve boeren zijn die elke vernieuwing als een verslechtering zien :')

Aan de andere kant zie ik ook niemand die weet aan te tonen dat die reducers je reinste volksverlakkerij zijn (ja, het wordt gezegd, maar niemand laat het zien :') )

Vandaar dus dat ik een beetje benieuwd ben wat die dingen met je plaatje doen.
en dan qua fotografie, video vin'k niet zo interessant
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_147885037
*badum tss

  dinsdag 23 december 2014 @ 17:12:21 #163
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_147885239
Saankie man! c_/ Die hybrid viewfinder moet ook wel wat zijn. :D Veel plezier mee!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_147885560
^O^
pi_147886737
Gefeliciteerd man ^O^ ! Leuke camera voor straatfotografie :) . Veel plezier ermee *O* !
pi_147890340
Niice, welkom bij de club der Fujianen ;)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_147890462
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 19:46 schreef Ener-G het volgende:
Niice, welkom bij de club der Fujianen ;)
+1

*O*

quote:
7s.gif Op dinsdag 23 december 2014 18:00 schreef Nalbandian het volgende:
Leuke camera voor straatfotografie :)
En travelling light :Y

[ Bericht 17% gewijzigd door Uncle op 24-12-2014 08:33:35 ]
pi_147893468
Ik voel me vereerd :P
pi_148097404
Hoi, ik ben pas begonnen met fotografie. Een Tokina 11-16mm voor mijn Nikon D5100 is vandaag binnengekomen. Heeft goede reviews, heb hem voor een goede prijs (355 euro) kunnen halen uit Hongkong. Wil hem vooral gebruik voor vakantie in Zuidelijk Afrika. Zat nog te twijfelen over een telelens ipv een groothoeklens (ik had tot nu toe slechts een standaard 18-105 mm kitlens), maar ik ben sowieso geen groot fan van ingezoomd wildlife fotografie.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_148098051
Ik had em al een paar keer geleend ooit van mijn pa, maar afgelopen kerst mocht ik hem toch eindelijk 'permanent' hebben:



Nikkor 1000mm F11 reflex

Binnenkort maar weer eens op een heldere nacht wat maanfoto's schieten :P
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 december 2014 @ 16:18:20 #171
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_148099609
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 15:42 schreef Ener-G het volgende:
Ik had em al een paar keer geleend ooit van mijn pa, maar afgelopen kerst mocht ik hem toch eindelijk 'permanent' hebben:

[ afbeelding ]

Nikkor 1000mm F11 reflex

Binnenkort maar weer eens op een heldere nacht wat maanfoto's schieten :P
Da's een beste :Y

Probeer hem voor de grap ook eens op 'aardse doelen'. Wel op een heel stevig statief monteren en een dag met goed zicht uitkiezen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_148100541
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 16:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Da's een beste :Y

Probeer hem voor de grap ook eens op 'aardse doelen'. Wel op een heel stevig statief monteren en een dag met goed zicht uitkiezen.
:Y

http://blog.darrencarroll(...)-with-mirror-lenses/
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 december 2014 @ 16:53:21 #173
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_148100955
quote:
Die enorme eigenbouw zonnekap is trouwens wel een aanrader. Mijn Sigma 8/600 knapte zienderogen op toen ik er een zonnekap bij vond die nagenoeg net zo lang was als de lens zelf.
Binnenkort die spiegelemmer weer eens op de K20 binden en ermee op veldtocht #zin-an
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 29 december 2014 @ 17:01:51 #174
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_148101262
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 16:53 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die enorme eigenbouw zonnekap is trouwens wel een aanrader. Mijn Sigma 8/600 knapte zienderogen op toen ik er een zonnekap bij vond die nagenoeg net zo lang was als de lens zelf.
Binnenkort die spiegelemmer weer eens op de K20 binden en ermee op veldtocht #zin-an
#genieten
Hmz...
pi_148129558
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 16:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Da's een beste :Y

Probeer hem voor de grap ook eens op 'aardse doelen'. Wel op een heel stevig statief monteren en een dag met goed zicht uitkiezen.
Je moet inderdaad een statief van graniet/gietijzer hebben met dat ding, en zelfs dan nog doet de spiegel het beeld enorm natrillen. Of het beroeren van de sluiterknop, dus een remote/selftimer werkt het beste. Focussen is ook een biaatch, (met 2 handen om de focusring :P) dat gaat het beste met liveview en dan helemaal ingezoomd.

De maan komt trouwens dusdanig beeldvullend in beeld dat ik eerst dacht dat ik mijn statief niet goed had vastgedraaid en de lens door het gewicht naar beneden zakte, maar het was de letterlijke beweging van de maan die je realtime kon zien :+ _O- Hele aparte gewaarwording.

Overdag heb je denk ik een atoombom nodig als externe flitser als het niet straal zonnig is :P Maar zal ook eens kijken of ik wat vliegend gespuis kan schieten de komende dagen :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')