Ik kan de originele tweet niet vinden op Twitter, hier is een plaatje van de tweet.quote:De militante bioloog en religiecriticus Richard Dawkins heeft zich met een opmerking over ongeboren baby’s met het syndroom van Down heel wat kritiek op de hals gehaald. ‘Aborteer het en probeer opnieuw’, antwoordde de Britse auteur een vrouw op Twitter, die over een dilemma van een zwangere moeder had geschreven. ‘Het zou immoreel zijn het in de wereld te brengen, als je de keuze hebt’, klonk het verder.
In zijn blog verduidelijkte Dawkins donderdag dat het niet om een aanbeveling ging, maar enkel om wat hij zelf in zo’n geval zou doen.
Moeders en een vereniging die mensen het syndroom verenigt, reageerden geërgerd. De vereniging schreef dat betrokkenen een bevredigend leven kunnen leiden en kunnen bijdragen tot de maatschappij.
Het thema is opnieuw in de schijnwerpers gekomen nadat een Australisch paar een baby in de steek had gelaten, dat met het syndroom ter wereld was gekomen. Een draagmoeder in Thailand had het kind gebaard.
Bron: De Standaard
Mensen met down zijn bovengemiddeld vaak depressief. Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met ouders die niet voor hen kunnen zorgen dan met een inherente neiging tot depressie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:52 schreef RetRy32 het volgende:
Alsof mensen met down perse ongelukkig zijn...
Die lui zelf niet nee. Hun omgeving daarentegen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:52 schreef RetRy32 het volgende:
Alsof mensen met down perse ongelukkig zijn...
Een man met een mening. Boeiend.quote:In zijn blog verduidelijkte Dawkins donderdag dat het niet om een aanbeveling ging, maar enkel om wat hij zelf in zo’n geval zou doen.
Hoho, meningen die ons onwelgevallig zijn, dat moeten natuurlijk niet willen, met z'n allen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een man met een mening. Boeiend.
Geldt dat niet voor het krijgen van kinderen in het algemeen?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat mensen ervoor kiezen het kind te houden is prima. Vrije keuze en zo. Wel zelf de financiele verantwoordelijkheid nemen en niet via de stembus anderen jouw morele keuze laten bekostigen.
Het is dan ook niet immoreel. Immoreel is een ander opzadelen met de gevolgen van jouw morele keuze.quote:
Volgens mij is de levensverwachting voor mensen met het syndroom van down wel een stuk lager, dus vaak sterven de kinderen al voor de ouders.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:55 schreef tofastTG het volgende:
Ik heb veel respect voor ouders die een kind met down opvoeden, helaas sterven ouders normaliter eerder dan het kind. Dan ontstaan de problemen natuurlijk pas echt. En ook volwassenen met down kunnen niet zelfstandig leven. Het is de vraag of je dat moet willen als ouder.
Je had het niet slecht gedaan in het Derde Rijk.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat mensen ervoor kiezen het kind te houden is prima. Vrije keuze en zo. Wel zelf de financiele verantwoordelijkheid nemen en niet via de stembus anderen jouw morele keuze laten bekostigen.
Dat is het probleem. Mensen met down hebben meestal niet zo'n mooi leven en tevens is het voor je omgeving heel erg zwaar. Zeker als je al meerdere kinderen hebt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als de ouders zo'n downie een goed en mooi leven kunnen geven, is er niets immoreel aan.
En dat.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:52 schreef remlof het volgende:
Het kost ook heel veel geld en levert niets op.
Zeker. Die gaan alleen op een bepaald moment voor zichzelf zorgen dus dat is als ouder nog op te brengen. Maar ik vind ook dat van een kinderloos iemand niet verwacht mag worden bij te dragen in de kosten van mijn kind(eren). Ook dan later niet als je oud bent je hand ophouden bij mijn kind voor een onverdiend pensioen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor het krijgen van kinderen in het algemeen?
Onzin. Ik gun iedereen zijn mongool.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je had het niet slecht gedaan in het Derde Rijk.
Hoezo, objectief gezien?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:01 schreef Zolder het volgende:
Het klinkt misschien hard voor sommige huilies, maar objectief gezien heeft hij natuurlijk gelijk.
Ook zo fijn dat het kind in kwestie niets te kiezen heeft in deze. Lekker laten rotten als de ouders geen geld hebben! Had je maar geen mongool moeten worden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zeker. Die gaan alleen op een bepaald moment voor zichzelf zorgen dus dat is als ouder nog op te brengen. Maar ik vind ook dat van een kinderloos iemand niet verwacht mag worden bij te dragen in de kosten van mijn kind(eren). Ook dan later niet als je oud bent je hand ophouden bij mijn kind voor een onverdiend pensioen.
Heel fijn inderdaad om de dupe te worden van het faalgedrag van je ouders.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook zo fijn dat het kind in kwestie niets te kiezen heeft in deze. Lekker laten rotten als de ouders geen geld hebben! Had je maar geen mongool moeten worden.
Hier:quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik kan de originele tweet niet vinden op Twitter, hier is een plaatje van de tweet.
[ afbeelding ]
twitter:RichardDawkins twitterde op woensdag 20-08-2014 om 16:53:56@InYourFaceNYer Abort it and try again. It would be immoral to bring it into the world if you have the choice. reageer retweet
Dat is dus de afweging die ouders moeten maken. En als een overgrote meerderheid besluit dat ze het laten aborteren omdat ze niet in staat (denken te) zijn daarmee om te gaan, dan heb ik daar helemaal vrede mee.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:00 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dat is het probleem. Mensen met down hebben meestal niet zo'n mooi leven en tevens is het voor je omgeving heel erg zwaar. Zeker als je al meerdere kinderen hebt.
Had je maar geaborteerd moeten worden toen het kon. Omdat jij ergens niets aan kan doen betekend niet dat de schuld bij een ander ligt. Er is een woord voor zulk soort situaties: "pech"quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook zo fijn dat het kind in kwestie niets te kiezen heeft in deze. Lekker laten rotten als de ouders geen geld hebben! Had je maar geen mongool moeten worden.
Wat heb jij toch een prachtige samenleving voor ogen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Had je maar geaborteerd moeten worden toen het kon. Omdat jij ergens niets aan kan doen betekend niet dat de schuld bij een ander ligt. Er is een woord voor zulk soort situaties: "pech"
Je doelt op jezelf neem ik aan?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
Dit soort topics trekken altijd wel extreme freaks aan.
Mooi is dat.
Dat is niet erg inderdaad, dan moet er vooraf wel getoetst worden of deze mensen inderdaad financieel instaat zijn deze last te dragen.quote:Maar om nou te zeggen dat ze allemaal geaborteerd moeten worden, dat is me iets te absoluut. Er zijn ook ouders die wél voor zo'n kind kunnen zorgen, dan is er imo niets aan het handje als zo'n downie geboren wordt.
Moet dat ook bij kindertjes die wel goed zijn?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is niet erg inderdaad, dan moet er vooraf wel getoetst worden of deze mensen inderdaad financieel instaat zijn deze last te dragen.
Ik wil downie's niet in de goot laten rotten omdat de ouders het kind niet hebben laten aborteren.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je doelt op jezelf neem ik aan?
Ja joh, gooi de lichamelijke integriteit van de vrouw maar te grabbel.....quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:03 schreef Confetti het volgende:
Sterker nog, ze zouden abortus moeten verplichten voor baby's met zeer ernstige afwijkingen. Een baby is niet alleen van een moeder maar uiteindelijk ook van onze hele maatschappij.
Die gaan later zelf geld opleveren als het goed is.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moet dat ook bij kindertjes die wel goed zijn?
Eigen verantwoordelijkheid is je vreemd? Waarom zo'n kind geboren laten worden met alle gevolgen van dien als het in een vroeg stadium verwijdert kan worden? Als je draagkrachtig bent mag je de keuze maken ben je dat niet dan is de keuze voor zo'n kind i.d.d. immoreel in mijn ogen. Als mensen weten dat ze hun ellende niet op een ander af kunnen wentelen zal er wellicht eerder een verstandige keuze gemaakt kunnen worden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat heb jij toch een prachtige samenleving voor ogen.
Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens. Ik vind sowieso niet dat je abortus moet verplichten. Met uitzondering van zeldzame gevallen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is dus de afweging die ouders moeten maken. En als een overgrote meerderheid besluit dat ze het laten aborteren omdat ze niet in staat (denken te) zijn daarmee om te gaan, dan heb ik daar helemaal vrede mee.
Maar om nou te zeggen dat ze allemaal geaborteerd moeten worden, dat is me iets te absoluut. Er zijn ook ouders die wél voor zo'n kind kunnen zorgen, dan is er imo niets aan het handje als zo'n downie geboren wordt.
Dat lijkt me niet noodzakelijk nee.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moet dat ook bij kindertjes die wel goed zijn?
Dat valt nog te bezien.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Die gaan later zelf geld opleveren als het goed is.
Zo lang de baby in het lichaam van de moeder zit heb je pech, want van het lichaam van de moeder heb je af te blijven. Haar lichaam is namelijk van haar en niet van "de maatschappij". Wanneer een vrouw een kind draagt dan is ze nog steeds een persoon met alle mensenrechten die daarbij horen, ze wordt niet ineens een rechtenloze broedmachine.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:03 schreef Confetti het volgende:
Sterker nog, ze zouden abortus moeten verplichten voor baby's met zeer ernstige afwijkingen. Een baby is niet alleen van een moeder maar uiteindelijk ook van onze hele maatschappij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |