Ik kan de originele tweet niet vinden op Twitter, hier is een plaatje van de tweet.quote:De militante bioloog en religiecriticus Richard Dawkins heeft zich met een opmerking over ongeboren baby’s met het syndroom van Down heel wat kritiek op de hals gehaald. ‘Aborteer het en probeer opnieuw’, antwoordde de Britse auteur een vrouw op Twitter, die over een dilemma van een zwangere moeder had geschreven. ‘Het zou immoreel zijn het in de wereld te brengen, als je de keuze hebt’, klonk het verder.
In zijn blog verduidelijkte Dawkins donderdag dat het niet om een aanbeveling ging, maar enkel om wat hij zelf in zo’n geval zou doen.
Moeders en een vereniging die mensen het syndroom verenigt, reageerden geërgerd. De vereniging schreef dat betrokkenen een bevredigend leven kunnen leiden en kunnen bijdragen tot de maatschappij.
Het thema is opnieuw in de schijnwerpers gekomen nadat een Australisch paar een baby in de steek had gelaten, dat met het syndroom ter wereld was gekomen. Een draagmoeder in Thailand had het kind gebaard.
Bron: De Standaard
Mensen met down zijn bovengemiddeld vaak depressief. Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met ouders die niet voor hen kunnen zorgen dan met een inherente neiging tot depressie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:52 schreef RetRy32 het volgende:
Alsof mensen met down perse ongelukkig zijn...
Die lui zelf niet nee. Hun omgeving daarentegen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:52 schreef RetRy32 het volgende:
Alsof mensen met down perse ongelukkig zijn...
Een man met een mening. Boeiend.quote:In zijn blog verduidelijkte Dawkins donderdag dat het niet om een aanbeveling ging, maar enkel om wat hij zelf in zo’n geval zou doen.
Hoho, meningen die ons onwelgevallig zijn, dat moeten natuurlijk niet willen, met z'n allen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een man met een mening. Boeiend.
Geldt dat niet voor het krijgen van kinderen in het algemeen?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat mensen ervoor kiezen het kind te houden is prima. Vrije keuze en zo. Wel zelf de financiele verantwoordelijkheid nemen en niet via de stembus anderen jouw morele keuze laten bekostigen.
Het is dan ook niet immoreel. Immoreel is een ander opzadelen met de gevolgen van jouw morele keuze.quote:
Volgens mij is de levensverwachting voor mensen met het syndroom van down wel een stuk lager, dus vaak sterven de kinderen al voor de ouders.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:55 schreef tofastTG het volgende:
Ik heb veel respect voor ouders die een kind met down opvoeden, helaas sterven ouders normaliter eerder dan het kind. Dan ontstaan de problemen natuurlijk pas echt. En ook volwassenen met down kunnen niet zelfstandig leven. Het is de vraag of je dat moet willen als ouder.
Je had het niet slecht gedaan in het Derde Rijk.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat mensen ervoor kiezen het kind te houden is prima. Vrije keuze en zo. Wel zelf de financiele verantwoordelijkheid nemen en niet via de stembus anderen jouw morele keuze laten bekostigen.
Dat is het probleem. Mensen met down hebben meestal niet zo'n mooi leven en tevens is het voor je omgeving heel erg zwaar. Zeker als je al meerdere kinderen hebt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als de ouders zo'n downie een goed en mooi leven kunnen geven, is er niets immoreel aan.
En dat.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:52 schreef remlof het volgende:
Het kost ook heel veel geld en levert niets op.
Zeker. Die gaan alleen op een bepaald moment voor zichzelf zorgen dus dat is als ouder nog op te brengen. Maar ik vind ook dat van een kinderloos iemand niet verwacht mag worden bij te dragen in de kosten van mijn kind(eren). Ook dan later niet als je oud bent je hand ophouden bij mijn kind voor een onverdiend pensioen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor het krijgen van kinderen in het algemeen?
Onzin. Ik gun iedereen zijn mongool.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je had het niet slecht gedaan in het Derde Rijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |