abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143698934
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_143699176
Ik schreef in het vorige topic:

quote:
Ik kom binnenvallen met een beginnersvraag ;) Mijn dochtertje is nu 13 dagen oud en de bv gaat heel goed. In de kraamweek heb ik gevoed op verzoek met intervallen van max 3 uur om de productie op gang te brengen. Maar ze komt eigenlijk nooit eerder dan die 3 uur, dus we voeden eigenlijk altijd op mijn initiatief. 's Nachts laat ik het wel meer aan haar over: dan zet ik geen wekker maar wacht ik af tot ze zich meldt.

Mijn vraag is wanneer ik nu écht op verzoek kan gaan voeden en die intervallen van max 3 uur overdag kan loslaten? Volgens mij is m'n productie prima en de kwaliteit van de melk goed, dus de vraag is eigenlijk vooral of ik op het hongergevoel van m'n kind kan vertrouwen. Ik lees overal dat dat "na de kraamtijd" kan, maar wanneer is dat dan?

Wat hierbij meespeelt is dat ze op dit moment veel last heeft van kramp en dat ik soms het idee heb dat ik het erger maak door steeds maar weer te voeden en zo brandstof aan de kramp te geven. Als zij met minder voedingen af kan en daardoor minder kramp heeft, zou dat natuurlijk flink schelen.
En toen zei Franny_G:

quote:
Hi Amsel, wat fijn dat het goed gaat. O+ .

Er zijn mensen hier die er meer verstand van hebben dan ik, maar ik wil wel proberen met je mee te denken.

Als je het 's nachts aan haar over laat, hoe vaak komt ze dan?

Je zou het overdag een keer kunnen proberen om te zien wanneer ze uit zichzelf hongersignalen geeft?

Wat betreft de krampjes weet ik niet of minder vaak voeden daartegen helpt. Als ze minder vaak wordt gevoed, zal ze tijdens die voedingen ook meer drinken en is de belasting op haar maagje ook weer groter.
's Nachts komt ze ergens tussen de 3 en 4,5 uur. Wat je zegt over meer drinken is ook wel een punt, dat zou de kramp idd weer erger kunnen maken. Op zich vind ik overdag om de 3 uur voeden ook geen probleem, het is zelfs wel een lekker ritme, maar "voeden op verzoek" is het zo natuurlijk niet en misschien leg ik haar nu wel vaker aan dan waaraan ze eigenlijk behoefte heeft.
pi_143699398
Ik zou het als ik jou was eens een dagje proberen: alleen voeden op verzoek. Kijken hoe het gaat. Het is op zich ook fijn en goed als jij en je kleintje lekker op elkaar raken afgestemd, en dan niet op basis van de klok. Is naar mijn idee de beste manier om vraag en aanbod goed te reguleren.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143700313
Is er dan nog een minimum aantal voedingen waaraan je per dag moet komen, of mag ik er vanuit gaan dat het sowieso wel goed zit als ze regelmatig plast en poept?
pi_143700463
Voor voeden op verzoek is het dan wel van belang dat ze altijd in jouw directe nabijheid is, zo klein als ze is. Dus niet zij boven slapen en jij beneden. Er zijn nml kindjes die dan in een soort overlevingsstand gaan, en blijven slapen ipv roepen om een voeding.

voor een langdurig goede productie is het echte minimum dacht ik 8 voedingen. De ene dag wat minder, maar de volgende wat meer kan wel. Voed je structureel minder dan dat is de kans groot dat je op den duur niet genoeg melk meer hebt.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_143700893
Arts op cb zei tegen mij 6 a 7 voedingen. Verder zijn de luiers ook een belangrijke indicatie natuurlijk.

Ik heb de laatste tijd veel baat gehad bij het borstvoedingsspreekuur bij mijn cb, Amsel. Is misschien ook een idee? Ik vond het prettig om even face-to-face met een deskundige te kunnen praten en ze kunnen evt ook keertje extra wegen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143704842
Amsel, bij krampjes kan je ook de "leegste" borst (de laatste borst) geven. Het zuigen troost haar dan. De vettere melk werkt tegen de krampjes, EN je hebt weer een voedingsmoment erbij. :)

Inderdaad minimaal 8 en teveel kan in principe niet.

Succes!
Trotse mama van 2 :)
pi_143711006
Bedankt voor alle reacties in het vorige topic. De kraam was heel vaardig en vk heeft ook meegedacht/gekeken. Zij zagen geen redenen voor pijn. Mooie hap, geen tekenen van spruw. Ik was vooral benieuwd naar ervaring, mijn herinnering aan de vorige bv-periode (peuter heeft 10 mnd bv gehad) liet me even in de steek. Bv moet geen pijn doen, maar ik twijfelde of dit er dan bij hoorde.
De vk gaf twee weken als richtlijn, als ik dan nog klachten heb even aan de bel trekken. Heb nu mothermates en m'n tepels zien er al een stuk beter uit. Nu vooral aanhappijn nog en af een toe een prikkend gevoel tussen voedingen door. Warmte helpt ook heb ik gemerkt. Met een warm vest eroverheen voelt het beter.

Amsel, goed dat de bv bij jou ook zo lekker loopt. Ik kom ook net aan de 8 voedingen, ons ventje slaapt ook lang maar wil tussen 16 en 20 u bijna elk uur drinken dus dan kom ik er wel. Ik zou het ook eens op verzoek proberen, en haar dan idd dichtbij houden.
pi_143711453
Fijn hè Marel, kindjes die het goed doen O+ Mevrouw hier zat na vier dagen weer op geboortegewicht en had dagen van 60 - 80 - 100 - 120 gr groei :o Ik gebruik overigens wel een tepelhoedje, want een grote hap snapt ze niet, en als ze het wel doet werken mijn tepels niet mee dus wordt het goede happen niet beloond en snapt ze het nog niet. Maar met tepelhoedje gaat het supergoed, productie heeft er niet onder te lijden, dus voor de time being vind ik het prima. Wel aanhappijn trouwens, auw!!

Ik denk dat ik het voorlopig toch maar op de 3-uurs-intervallen houd, met uitzondering van de nachten, want anders ben ik bang dat we de 8 per dag niet halen. En ik vind experimenteren met wat wel en niet werkt ook nog een beetje eng :@ Maar ik weet nu wel dat ik soms wat soepeler met die drie uur kan omgaan en er af en toe best wat meer tijd tussen kan laten zitten als dat zo uitkomt en als zij dan nog niet heeft aangegeven honger te hebben.

Fijn zo'n topic met tips en adviezen :)
pi_143721118
Ik zou idd de 3-uur nog even aanhouden voor het lange termijn voeden. Bij Marel is dat makkelijker omdat ze al eens gevoed heeft. Fijn, die goed drinkende kindjes!

Wup, wat een eh... bijzonder ding. Al geef ik toe dat ik 'r niet op m'n telefoon (in broekzak) laat liggen met voeden :D
Home is where the O+ is...
pi_143721497
quote:
:D
pi_143721864
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:19 schreef Amsel het volgende:
Fijn hè Marel, kindjes die het goed doen O+ Mevrouw hier zat na vier dagen weer op geboortegewicht en had dagen van 60 - 80 - 100 - 120 gr groei :o Ik gebruik overigens wel een tepelhoedje, want een grote hap snapt ze niet, en als ze het wel doet werken mijn tepels niet mee dus wordt het goede happen niet beloond en snapt ze het nog niet. Maar met tepelhoedje gaat het supergoed, productie heeft er niet onder te lijden, dus voor de time being vind ik het prima. Wel aanhappijn trouwens, auw!!

Ik denk dat ik het voorlopig toch maar op de 3-uurs-intervallen houd, met uitzondering van de nachten, want anders ben ik bang dat we de 8 per dag niet halen. En ik vind experimenteren met wat wel en niet werkt ook nog een beetje eng :@ Maar ik weet nu wel dat ik soms wat soepeler met die drie uur kan omgaan en er af en toe best wat meer tijd tussen kan laten zitten als dat zo uitkomt en als zij dan nog niet heeft aangegeven honger te hebben.

Fijn zo'n topic met tips en adviezen :)
Ja heel fijn! Hier ook groei vanaf dag 3 en dag 5 boven geboortegewicht, geeft echt vertrouwen. 8 augustus-UD kindjes zijn gewoon goed in bv ;)
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:32:18 #14
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143755350
Het is iig fijn dat ze 's nachts geen heel lange ruk ertussen laat. Dat geeft vast wat vertrouwen om overdag soms te wachten tot ze zelf wakker wordt! En met minder voedingen overdag clustert ze misschien 's avonds wel..... het regelt zich ongetwijfeld vanzelf, maar je kunt dat doen als je eraan toe bent toch? ^O^
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:34:21 #15
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143755418
quote:
Djeez :')

Sowieso, speciale doeken om onder te voeden.... waar je je al arm aan kunt kopen zeg.
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:12:23 #16
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143786601
Heeft iemand info over de mogelijke invloed van vliegen op je productie?
KuikenGuppy
pi_143794811
Ja, stond een stukje over in de BN. Geen is het antwoord :D
  zondag 24 augustus 2014 @ 22:53:42 #18
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143797544
Oké :P ik sprak iemand die na een lange vliegreis ineens geen melk meer had... Google leverde ook geen info op.
KuikenGuppy
pi_143812123
Zelf voldoende blijven drinken is misschien het probleem geweest? Of, een baby die dolgraag wilde clusteren na een lange reis en dat geïnterpreteerd als te weinig melk?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 25 augustus 2014 @ 14:01:18 #20
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143812390
Ik heb geen idee, wellicht dat het zoiets was. Was ook jaren geleden. Maar ik hoef me daar dus geen zorgen over te maken :). Het lijkt me trouwens heerlijk makkelijk om je baby bv te kunnen geven tijdens de vliegreis O+.
KuikenGuppy
pi_143816035
Leuk dat je gaat vliegen, Burdie. Inderdaad lekker kuiken bv kunnen geven dan, zo makkelijk! Sowieso, bv en reizen/vakantie. O+ .
  maandag 25 augustus 2014 @ 15:57:21 #22
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143816107
Ja, ik heb er ook zoveel zin in :D we kunnen gewoon gaan en staan waar we willen... heerlijk O+!
KuikenGuppy
pi_143816550
Ik heb gisteren voor het eerst in het 'wild' gevoed, weer eens wat anders.
Maar is er nog iemand met tips zodat ik niet iedereen meteen confronteer met een op ontplof staande G-cup als ik m'n borst aanbiedt?
Liep er zo bij te stunten nu dat het juist opviel :')
Vind het alleen niet nodig zeg maar.
pi_143816740
niet je shirt naar beneden trekken maar juist omhoog (topje er onder is dan wel handig ;) ). Dan bedekt je shirt een groot deel van de borst.

En ik droeg in het begin vaak een vestje en dat bedekte ook wel eea.
  maandag 25 augustus 2014 @ 16:39:39 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143817318
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2014 16:14 schreef BlueEyes het volgende:
Ik heb gisteren voor het eerst in het 'wild' gevoed, weer eens wat anders.
Maar is er nog iemand met tips zodat ik niet iedereen meteen confronteer met een op ontplof staande G-cup als ik m'n borst aanbiedt?
Liep er zo bij te stunten nu dat het juist opviel :')
Vind het alleen niet nodig zeg maar.
Laken er overheen? :+

Ik draag altijd voedingstopjes, die zijn heel discreet. En op het kleine stukje blote tet wat je dan nog ziet, leg ik dan soms een knuffelbeertje, heeft kuiken ook nog wat te pielen tijdens het voeden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
KuikenGuppy
pi_143817507
*Kursor 'blij' met d'r net aan B-cup* (stuwing op sommige momenten buiten beschouwing)

Maar shirt bijna genoeg omhoog en dan laatste stuk omhoog trekken bij aanleggen. Verder zitten hoofd en arm van kind ervoor. Maar geen idee of dit ook zo is bij een echte boezem :@.
pi_143817589
Ik draag meestal een topje met een vestje en daarnaast altijd een sjaal, van een dunne stof. Die sjaal drapeer ik een beetje om de borst en I heen. Zij gaat er meestal ook een beetje mee friemelen. Als ze een beetje indut/gaat slapen aan de borst maak ik er soms ook een soort tentje van voor haar, zodat ze nog wat meer in haar eigen coconnetje zit.
pi_143818048
Mijn rechterborst lijkt geen melk meer te produceren. Dreumes schudt steeds nee tijdens het drinken, blijft ontevreden bij drinken aan die borst, andere borst geen problemen mee. Herkenbaar? Oorzaak? Oplossing?
pi_143818232
Tnx dames!
Kan er wel wat mee
pi_143819119
Een vriendin van me frotte een spuugdoekje of hydrofiel met n punt onder hasr bh zodat ie bleef hangen, en drapeerde die dan over kind&boezem. Zag er handig uit, maar heb nog nuet persoonlijk getest :) Heb vandaag zelf ook in t wild gevoed, en de mensen moesten t er maar mee doen :P

Van de week ga ik écht in t wild voeden. Wij zijn n week de bergen in ;)

Oh! Het voeden is nu vrijwel pijnloos : O was dus ws spruw idd.
pi_143819402
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 17:04 schreef L-E het volgende:
Mijn rechterborst lijkt geen melk meer te produceren. Dreumes schudt steeds nee tijdens het drinken, blijft ontevreden bij drinken aan die borst, andere borst geen problemen mee. Herkenbaar? Oorzaak? Oplossing?
Herkenbaar, hier wil dreumes (bijna 17 mnd nu) ook het liefst links drinken. Rechts is na een paar slokjes niet meer goed en dan moet en zal ze links drinken. Vooral 's ochtends als ze net wakker is heeft ze dat, als ze drinkt om de honger/dorst. Overdag als ze (voor mijn gevoel) vaak drinkt om het knusse maakt het haar minder uit.

Mijn oplossing is vooralsnog om elke keer eerst rechts aan te bieden. Ook 's ochtends als ze links wil tussen het links drinken door blijf ik rechts aanbieden. Soms komen er dan toch wel een paar goede slokken voordat ze weer verder wil met links. Maar goed, da's slechts mijn tactiek, geen idee of het ook echt werkt, zo lang doe ik het nog niet op deze manier :+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143822377
Hallo allemaal, ik hoop dat ik als OUD-lurker even mag inbreken met een vraag. Mijn zoontje is vandaag 2 weken oud en krijgt bv op verzoek. Dat loopt goed, al vind ik het moeilijk dat er soms 4, dan weer 2, dan weer 1,5 uur tussen voedingen zit. Zo onvoorspelbaar.

Mijn vraag is: wat te doen als ik wegmoet? (Boodschappen, cb, oid) Moet ik m dan gewoon wekken en meenemen? Eerst nog 'ns aanleggen? Ik ben bang dat ik dan zijn 'ritme' overhoop gooi ofzo.

Ik had vandaag het cb op bezoek, maar die dame kwam niet verder dan 'Dan moet je op schema gaan voeden'. Ik kreeg gewoon echt geen antwoord, ook niet toen ik het nóg eens vroeg.

Ook moest ik hem rustig 1,5 uur laten huilen als t nog geen tijd was voor een voeding, met 'een aai over zn bol' zodat ie wel weet dat ik er nog ben. Los van het feit dat ik dat zielig vind, word ik dan zelf ook gek, denk ik.

In elk geval: hoe voeden op verzoek te combineren met je eigen agenda?
pi_143822467
Voeden op verzoek is soms ook op jouw verzoek :Y. Ritme hadden we hier de eerste 6? maanden niet echt, dus dat werd ook niet overhoop gehaald :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_143822665
Oei, wat een advies, Jentin..

Zie je het zitten om buitenshuis te voeden? Ik ging toen de mijne nog heel klein was zoveel mogelijk tussen voedingen op pad. Maar als ze toch duidelijk honger kreeg dan ging ik of snel naar huis of ik zocht een plekje op om te voeden. Zeker op het cb is dat heel normaal. Ik laat haar in ieder geval nooit lang huilen om eten. Soms kan het handig zijn om een keer de borst alvast aan te bieden als je weet dat je een afspraak hebt, maar eerlijk gezegd weet ik niet of het heel handig is om dat vaak te doen. Op die manier verstoor je naar mijn idee het natuurlijke proces van het kind van reageren op hongergevoel en de hongersignalen die je kind jou daarbij gaat geven. Dat proces van vraag-aanbod en het afgestemd raken op elkaar is best belangrijk voor het geven van borstvoeding op langere termijn.
pi_143822744
Ik pik even dit stukje eruit

quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 19:27 schreef Jentin het volgende:

Mijn vraag is: wat te doen als ik wegmoet? (Boodschappen, cb, oid) Moet ik m dan gewoon wekken en meenemen? Eerst nog 'ns aanleggen? Ik ben bang dat ik dan zijn 'ritme' overhoop gooi ofzo.

Hoe had je dan bedacht boodschappen te gaan doen? Elke keer oppas regelen? En naar het cb zonder je kind :? Ik snap het denk ik niet?
pi_143824498
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2014 19:38 schreef WupWup het volgende:
Ik pik even dit stukje eruit

[..]

Hoe had je dan bedacht boodschappen te gaan doen? Elke keer oppas regelen? En naar het cb zonder je kind :? Ik snap het denk ik niet?
Nee, natuurlijk niet. Ik bedoel dat ik nu alles doe wanneer het zo uitkomt (afhankelijk van wanneer hij wakker is etc.), maar dat kan niet zo blijven, lijkt me. Soms moet je gewoon ergens zijn op een bepaalde tijd (mét kind dus uiteraard). Ik vind het dus lastig/zielig hem wakker te maken en weet niet zo goed hoe ik dat moet doen met voeden (omdat ik nu dus steeds gewoon afwacht met voeden tot hij aangeeft te willen eten): gewoon weggaan en maar zien waar ik dan moet voeden of gewoon even aanleggen (dus voeden op mijn verzoek, zoals Phaidra zegt).

Vandaag heb ik dat laatste gedaan (wekken en voeden) om boodschappen te doen en dat ging ok. Wil het gewoon goed doen en merk dat ik (nog) erg onzeker ben over, ongetwijfeld domme, kleine dingen ;)

Franny, ook bedankt voor je uitgebreide reactie. Buitenshuis voeden vind ik ok, maar als ik het nu nog even kan voorkomen, heb ik dat liever. Thuis is nog fijn vertrouwd en rustig enzo.
pi_143824885
Amg jentin! :') wat een droeftoeter advies :')

Ik deed het met A. Wel, toen voelde ik me no niet heel comfortabel met buitenshuis voeden en heb ik dus steeds voordat we weggingen even aangelegd. Nou ging ik toen niet heel vaak de deur uit, maar goed, daar zou je op kunnen gokken. Ik wist in haar geval dat ik dan in ieder geval 2 uur de tijd had, en daar anticipeerde ik dan een beetje op. In jouw geval komt I dus minimaal met 1,5 uur ertussen? Dan zou je een uur als marge kunnen gokken, voor boodschappen zou dat voldoende moeten zijn I guess. Het CB is wel wat gewend dus daar zou je gewoon aan moeten kunnen leggen als het zo uitkomt. Hoewel als deze cb-dame daar werkt dan mja :') :P
Verder, als je eerder aanlegt dan dat hij zelf komt drinkt ie vaak ook minder dan wanneer hij zelf zou zijn gekomen. Net als wanneer je op commanda na je lunch nog een lunch voorgezet krijgt, dan eet je ook minder en heb je weer eerder honger. Daarom zou ik er niet van uit gaan dat als je op jouw verzoek aanlegt, dat hij daan misschien wel 3 uur wegblijft. Zou best kunnen hoor! Maar ga van het minste tijd uit zeg maar :P
En wat ik verder altijd deed was van tevoren een beetje zoeken naar plekjes waar ik eventueel zou kunnen voeden. Een V&D vond ik altijd ideaal, daar zit je relatief beschut als je een rustig plekje hebt.

btw, zal ik september ofzo eens langskomen met de doek? O+ ik ben wel benieuwd naar die knapperd van je :D
:)
pi_143825243
Thanks, mignonne :)

September lijkt me tof ;)
pi_143826266
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2014 20:25 schreef Jentin het volgende:

Vandaag heb ik dat laatste gedaan (wekken en voeden) om boodschappen te doen en dat ging ok. Wil het gewoon goed doen en merk dat ik (nog) erg onzeker ben over, ongetwijfeld domme, kleine dingen ;)

Franny, ook bedankt voor je uitgebreide reactie. Buitenshuis voeden vind ik ok, maar als ik het nu nog even kan voorkomen, heb ik dat liever. Thuis is nog fijn vertrouwd en rustig enzo.
Ja, die onzekerheid is heel herkenbaar. Ik weet niet hoe snel jij alweer bent met afspraken maken buitenshuis? De eerste weken is dat nog wel beperkt, neem ik aan? Of ga je alweer snel aan het werk e.d.?

En ik begrijp zelf niet helemaal dat je je kind wekt om boodschappen te gaan doen.. Moet dat op een bepaald tijdstip waar je aan vastzit? Kun je niet wachten tot je baby uit zichzelf wakker wordt en dan boodschappen doen? Of je kind in de wagen doen als het wakker is en dat je baby daar dan in slaap valt? Of, als je je kind in een doek of drager meeneemt, dan daarin laten (verder) slapen?

Even eruit voor boodschappen doen, kan best tussendoor, of dat je dan voordat je weggaat even aanlegt. Zodat in ieder geval de ergste honger alvast gestild is. Maar verder is voeden op verzoek wel zoveel mogelijk dus dat. Niet teveel op de klok kijken of bezig zijn met vaste tijden. Meegaan met je kind.

En om het jezelf wat makkelijker te maken in dat opzicht is het wel een idee om niet lang te wachten met een keer gaan voeden buitenshuis. Heb je die 'hobbel' eenmaal genomen, dan merk je ineens hoeveel vrijheid je dat geeft! Echt waar, dat is heel fijn en dan ben je helemaal niet zo meer bezig met: oh jee hoe moet dat nu als hij/zij honger krijgt?? Hierboven werden al suggesties gedaan over hoe je dat discreet kunt doen. En zoals mignonne schreef: van tevoren even bedenken wat een fijn plekje zou kunnen zijn. Iets meenemen, een sjaal of doek, zodat je je kindje wat extra kunt afschermen.

Succes en fijn dat het goed gaat met de borstvoeding!
pi_143829519
Ik vind dat voeden buitenshuis ook nog best wel een ding. Niet eens omdat ik me er ongemakkelijk bij zou voelen, maar omdat ik nog niet zo handig ben. Met zoogcompressen, tepelhoedje, en handdoek tegen het lekken (anders is echt m'n hele shirt nat) is het allemaal nogal een uitstalling en zie ik mezelf dat nog niet even snel onder een sjaal of doek doen.
pi_143834365
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 17:52 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Herkenbaar, hier wil dreumes (bijna 17 mnd nu) ook het liefst links drinken. Rechts is na een paar slokjes niet meer goed en dan moet en zal ze links drinken. Vooral 's ochtends als ze net wakker is heeft ze dat, als ze drinkt om de honger/dorst. Overdag als ze (voor mijn gevoel) vaak drinkt om het knusse maakt het haar minder uit.

Mijn oplossing is vooralsnog om elke keer eerst rechts aan te bieden. Ook 's ochtends als ze links wil tussen het links drinken door blijf ik rechts aanbieden. Soms komen er dan toch wel een paar goede slokken voordat ze weer verder wil met links. Maar goed, da's slechts mijn tactiek, geen idee of het ook echt werkt, zo lang doe ik het nog niet op deze manier :+
Ja, hier is links vanaf het begin al de favoriete borst, wat jij doet (rechts promoten) doe ik idd al een tijdje. Maar dat heeft er blijkbaar niet voor gezorgd dat de boel op gang bleef, zo lijkt het nu.

Ik ben er best een beetje verdrietig van, dus als iemand anders nog adviezen heeft hou ik me aanbevolen.
pi_143836579
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 22:11 schreef Amsel het volgende:
Ik vind dat voeden buitenshuis ook nog best wel een ding. Niet eens omdat ik me er ongemakkelijk bij zou voelen, maar omdat ik nog niet zo handig ben. Met zoogcompressen, tepelhoedje, en handdoek tegen het lekken (anders is echt m'n hele shirt nat) is het allemaal nogal een uitstalling en zie ik mezelf dat nog niet even snel onder een sjaal of doek doen.
Herkenbaar! Wat een gedoe hè... Dat doe ik ook nog even niet in een restaurantje hoor... Maar gelukkig weet ik van de vorige bv-periode dat het beter kan worden. Bij mij was dat vooral omdat dat lekken minder wordt. Ik zit zelf nog erg te hannesen met aanhappen, hij heeft soms wat pogingen nodig om een grote hap te maken. Dat wordt ook makkelijker (hopelijk), en dan is het zo chill, overal eten voor je kind bij je hebben!
pi_143837563
L-E, kolven? Of dat doe je misschien al? Verder geen tips.

Amsel, het gaat echt steeds makkelijker. Maar inderdaad, met tepelhoedje en ook nog zo lekken, is het wel lastig. Maar tepelhoedje is misschien binnenkort ook niet meer nodig?
Hoop voor je dat het snel wel gaat lukken! Ik weet nog dat ik thuis heb zitten oefenen, ook voor de spiegel, om te kunnen zien wat anderen dan zien (of juist niet zien). :D .
pi_143838319
L-E in zoverre herkenbaar dat ik aan de ene kant 2 keer zoveel produceer als aan de andere kant. Maar dat is niet nieuw. Weet je zeker dat die borst niks meer doet? Zou wel gek zijn. Kan het zijn dat dreumes niet lekker ligt op die kant? Stijve nek, oorpijn...?
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:34:30 #45
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143838605
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 00:01 schreef L-E het volgende:

[..]

Ja, hier is links vanaf het begin al de favoriete borst, wat jij doet (rechts promoten) doe ik idd al een tijdje. Maar dat heeft er blijkbaar niet voor gezorgd dat de boel op gang bleef, zo lijkt het nu.

Ik ben er best een beetje verdrietig van, dus als iemand anders nog adviezen heeft hou ik me aanbevolen.
He wat stom -O- :*
Ik meende dat je de borstvoeding wilde gaan afbouwen, of staan de zaken er nu anders voor? Anders is het misschien een zegen dat het vanzelf gaat?

Voeden buitenshuis; inderdaad een voedingsshirt (H&M, Hema, Drommels, Boob), of een hemdje dat omlaag kan en een shirtje eroverheen. Ideaal! Mensen hebben de helft van de tijd niet eens door dat er een kindje ligt te drinken O+
pi_143838955
LB, dat klopt en dat heb ik ook gedaan ;) Overdag that is, in de avond en nacht drinkt hij nog gewoon. Helemaal zonder wil hij nog niet en ik dus ook niet ;)

Wup, houding maakt geen verschil. Ik ga zo even kolven, kijken of er iets komt.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:58:52 #47
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143839016
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 09:55 schreef L-E het volgende:
LB, dat klopt en dat heb ik ook gedaan ;) Overdag that is, in de avond en nacht drinkt hij nog gewoon. Helemaal zonder wil hij nog niet en ik dus ook niet ;)

Wup, houding maakt geen verschil. Ik ga zo even kolven, kijken of er iets komt.
^O^

Succes :*
pi_143839361
Ik heb ook een stieftiet. Dusdanig dat de ene borst echt significant groter is dan de andere.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:36:44 #49
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143839891
Herkenbaar, ik loop ook scheef :P
KuikenGuppy
pi_143840876
Wat gek LE! Hopelijk heeft hij gewoon even een staking!

In de kraamweek dacht ik ook hoe ga ik ooooit in het openbaar voeden maar ik heb het gewoon maar gedaan, en ja soms spoot ik alles onder :') maar je wordt er zo veel beter in na een paar keer doen.
Idd topje onder je shirt zodat je altijd een 'gordijntje' rondom je borst hebt. Sjaaltje had ik vaak in het begin voor de zekerheid mee maar gebruikte deze zelden.

Jentin hier precies als bij Franny, moet je om een bepaald tijdstip boodchappen doen? kan je beter niet wachten tot mini zelf wakker wordt, voeden en daarna de booschappen gaan halen?
Het voeden op verzoek gaat hier idd ook op mijn verzoek. Ik laat hem zelf wakkker worden geef hem de borst en ga dan pas ergens heen. Zo 'plan' ik altijd mijn vertrek momenten.

In het openbaar voeden met een 6 maander, tja dat is ook weer een heel ander verhaal :+ , weer opnieuw trucjes uitvinden want drinken is suf en de omgeving zien is tof!

Oh en ja! Afgelopen zondag was J 6 maanden! 6 maanden borstvoeding wiehoee *O* O+
♥ J & S
pi_143841383
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 11:17 schreef klaprooss het volgende:
Jentin hier precies als bij Franny, moet je om een bepaald tijdstip boodchappen doen? kan je beter niet wachten tot mini zelf wakker wordt, voeden en daarna de booschappen gaan halen?
Het voeden op verzoek gaat hier idd ook op mijn verzoek. Ik laat hem zelf wakkker worden geef hem de borst en ga dan pas ergens heen. Zo 'plan' ik altijd mijn vertrek momenten.
Nee, jullie hebben ook gelijk. Misschien wil ik wat te veel te snel ;)

Gefeliciteerd met je zesmaandenmijlpaal (3x woordwaarde ;))!
pi_143841978
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 11:34 schreef Jentin het volgende:

[..]

Nee, jullie hebben ook gelijk. Misschien wil ik wat te veel te snel ;)

Gefeliciteerd met je zesmaandenmijlpaal (3x woordwaarde ;))!
Dank je :)!

Herkenbaar wel hoor, weg willen. Maar ik kan idd beter wachten dan is hij stukken vrolijker dan dat ik hem midden in zn slaap wakker maak :p
♥ J & S
pi_143846723
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 00:01 schreef L-E het volgende:

[..]

Vervelend dat dat niet werkt... Hoe ging het kolven net?

Behalve blijven kolven/aanleggen om rechts te stimuleren denk ik niet dat je er veel aan kunt doen. Is het anders geen optie om alleen met links te voeden? Of denk je dat hij dan niet genoeg krijgt?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_143847071
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:27 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Behalve blijven kolven/aanleggen om rechts te stimuleren denk ik niet dat je er veel aan kunt doen. Is het anders geen optie om alleen met links te voeden? Of denk je dat hij dan niet genoeg krijgt?
Je kan prima met 1 kant voeden. Vraag en aanbod. Je kan immers ook een tweeling voeden.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_143847197
Na een aantal uren wennen op het kdv is er niets fijner dan bijkomen aan de borst bij mama. (En dan voor de vorm een beetje melk drinken want je hebt net een hele fles achter je kiezen :+ ). Zo knus. *; .

Klap, laat hij tijdens het rondkijken wel los of wordt de hele boel gewoon meegetrokken? }:| .
pi_143847420
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:41 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je kan prima met 1 kant voeden. Vraag en aanbod. Je kan immers ook een tweeling voeden.
Dat leek mij ook ja, ik heb zelf eigenlijk ook altijd maar met 1 kant per keer gevoed (behalve een paar keer bij regelen, toen had ze niet genoeg aan één).
pi_143849329
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:27 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Als blijkt dat rechts niet meer levert, dan blijf ik uiteraard met links voeden. En hij zal genoeg krijgen, dat trekt zichzelf wel recht. Ik vind het gewoon een tikje rot dat zo'n borst er zomaar mee stopt, dat kan toch gewoon blijven leveren? Waar zijn anders al die nachtvoedingen goed voor? :@ :')
pi_143850087
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:55 schreef L-E het volgende:

[..]

Als blijkt dat rechts niet meer levert, dan blijf ik uiteraard met links voeden. En hij zal genoeg krijgen, dat trekt zichzelf wel recht. Ik vind het gewoon een tikje rot dat zo'n borst er zomaar mee stopt, dat kan toch gewoon blijven leveren? Waar zijn anders al die nachtvoedingen goed voor? :@ :')
Wissel je met de nachtvoedingen ook van kant, of bied je dan ook vaker rechts aan?

Toen dreumes hier nog in ons bed sliep (tot 14 mnd ongeveer) kwam ze ook voor nachtvoedingen, maar dat bleek bij nader inzien meer een beetje sabbelen te zijn zodat ze weer in slaap viel. Echt drinken deed ze eigenlijk niet. Dus toen kwamen mijn voedingen (vanwege het wisselen van kant) ook anders uit, en dronk ze in de praktijk veel meer links en sabbelde ze hooguit rechts. Ik denk dat het bij mij toen scheef is gaan lopen qua productie. Kan het bij jou ook zoiets zijn?

Of is het misschien toch wat WupWup zei, dat hij rechts gewoon niet prettig kan liggen/hangen/zitten omdat er iets niet prettig voelt?

Hoe dan ook is het wel vervelend, hopelijk kun je een goede oplossing vinden, desnoods dan alleen met links :)
pi_143853019
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:46 schreef Franny_G het volgende:
Na een aantal uren wennen op het kdv is er niets fijner dan bijkomen aan de borst bij mama. (En dan voor de vorm een beetje melk drinken want je hebt net een hele fles achter je kiezen :+ ). Zo knus. *; .

Klap, laat hij tijdens het rondkijken wel los of wordt de hele boel gewoon meegetrokken? }:| .
Beide! Soms even bijna een 360 met tepel in de mond (ben altijd weer verwonderd dat je tepel zoooo uitgetrokken kan worden) maar ook gewoon lekker loslaten als het tsr net goed is opgewekt of je borsten vol zitten.
O+ heerlijk

He vervelend hoor, ik hoop dat je borst even op vakantie is :p LE
♥ J & S
pi_143853561
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 16:15 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wissel je met de nachtvoedingen ook van kant, of bied je dan ook vaker rechts aan?

Toen dreumes hier nog in ons bed sliep (tot 14 mnd ongeveer) kwam ze ook voor nachtvoedingen, maar dat bleek bij nader inzien meer een beetje sabbelen te zijn zodat ze weer in slaap viel. Echt drinken deed ze eigenlijk niet. Dus toen kwamen mijn voedingen (vanwege het wisselen van kant) ook anders uit, en dronk ze in de praktijk veel meer links en sabbelde ze hooguit rechts. Ik denk dat het bij mij toen scheef is gaan lopen qua productie. Kan het bij jou ook zoiets zijn?

Of is het misschien toch wat WupWup zei, dat hij rechts gewoon niet prettig kan liggen/hangen/zitten omdat er iets niet prettig voelt?

Hoe dan ook is het wel vervelend, hopelijk kun je een goede oplossing vinden, desnoods dan alleen met links :)
Oeh, qua sabbelen zou je wel gelijk kunnen hebben. Het is bij mij snachts nooit helemaal duidelijk of er sprake is van echt honger of meer behoefteaanmama, maar dat zou wel de scheefgroei verklaren ;)

Jouw dreumes drinkt snachts niet meer sinds jullie niet meer samen slapen? :)
pi_143855353
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:46 schreef Franny_G het volgende:

O+ Heerlijk he?!

9 maanden borstvoeding hier!!!! *G* *G* *G*

[ Bericht 4% gewijzigd door Mabawa. op 26-08-2014 19:14:01 ]
pi_143857176
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 18:01 schreef L-E het volgende:

[..]

Oeh, qua sabbelen zou je wel gelijk kunnen hebben. Het is bij mij snachts nooit helemaal duidelijk of er sprake is van echt honger of meer behoefteaanmama, maar dat zou wel de scheefgroei verklaren ;)

Jouw dreumes drinkt snachts niet meer sinds jullie niet meer samen slapen? :)
Misschien dat het bij jou dan ook zoiets is :Y

Hier slaapt ze door sinds ze op een eigen kamertje ligt, ja. We zijn toen ze 14 maand was op vakantie geweest in een hotel, en daar sliep ze op een slaapbank in een ander deel van de kamer (met tussendeur). Dat ging eigenlijk direct goed, alleen de derde nacht werd ze wakker en riep/huilde ze, maar na even drinken ging ze toen weer slapen. Toen we thuis kwamen na die week wilden we haar maar direct in haar eigen kamertje laten slapen omdat het zo goed leek te gaan, en ze is sindsdien niet meer 's nachts wakker geweest (althans, misschien werd ze wel wakker maar ze heeft niet geroepen of gehuild).

Het verbaasde me nogal, want toen ze bij ons in bed sliep werd ze meerdere malen per nacht wakker en wilde ze drinken (sabbelen). Maar bij nader inzien bleek ze dus misschien wel wakker te worden van mij :@ of in ieder geval bleek ze prima zonder mij te kunnen 's nachts. Was wel even wennen, maar nu vind ik het wel weer fijn om ons bed weer voor ons tweeën te hebben :)
pi_143858167
Mabawa yay voor 9 maanden bv *G*
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_143859933
Mabawa O+ O+ wat een mooie ogen heeft hij!!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_143861619
*O* voor de mijlpalen!

Prachtige foto Mabawa O+
pi_143866647
Mabawa O+ wat een fantastisch uitzicht!
pi_143867375
Ooooh mabawa wauw ♡♡♡
:)
  woensdag 27 augustus 2014 @ 08:57:47 #68
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_143872629
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 17:04 schreef L-E het volgende:
Nathan deed het een tijdlang met alleen links bij mij. Ging prima, Lauren weigert rechts ook steeds vaker, drinkt eigenlijk alleen 's nachts nog even rechts verder haalt ze alles uit links. Maar goed, ik denk echt dat je voorbij een jaar prima met maar 1 borst kunt voeden.

Edit, rechts is bij mij wel altijd de minst producerende borst geweest. Vanaf een maand of 3 legde ik standaard eerst rechts en dan pas links aan en toch valt rechts nu droog.
pi_143872735
Mabawa O+

LE, net als Miss Isis voed ik ook altijd al met 1 borst per keer, gaat prima! Ik smokkel ook een beetje als 1 kant teveel sabbelen is, zo houd ik het een beetje 'gelijk'. Zou dat eens proberen, net als rechts even vaak kort kolven om te zien of dat wil helpen.

Maar wilde jij niet afbouwen? Sorry als ik 't verkeerd onthouden heb :@
Home is where the O+ is...
pi_143872852
Mabawa wat een prachtfoto! O+

En mijlpalen *O* *O* *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_143882664
Oh, die blik Mabawa! Daar wordt je bijna verlegen van. O+ .

Gefeliciteerd met negen maanden.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 15:03:13 #72
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_143883346
Mabawa, wat lief! O+
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_143884597
Gefeliciteerd met je mijlpaal, Mabawa! En wat een pracht-foto O+

Hebben jullie nog tips voor voedingsbeha's? Ik kijk nu naar mammae, maar vraag me af welk model fijn is. Ik heb ongeveer 80D. Ik vind het vooral belangrijk dat de cup geen zoogcompressen of tepels laat "doorschijnen". De zachte voedingsbeha's die ik voor m'n kraamtijd had doen dat wel en dat vind ik niet zo representatief straks...

Het voeden wordt hier met de dag minder pijnlijk, trouwens! Wrsch toch gewoon aanhappijn en wennen geweest dus. Net had ik bijna m'n eerste buitendedeur voeding gehad, maar hij sliep toch verder in de doek, dus ik heb het nog even uitgesteld. Maar wat voelt het toch goed om op elk moment eten voor je mini bij je te hebben!
pi_143886257
Geen idee Marel. Ik heb nog steeds spijt dat ik nooit een fatsoenlijke heb gekocht. Mijn H&M/Hema/Prenatal/Livera bhs' slijten snel in elk geval.

Fijn dat het beter gaat! ^O^
pi_143886312
Dreumes aan de borst: eerst heel dwingend roepen dat je wil drinken "dinken mama" en mama's shirt naar beneden trekken. En dan "dankewel"zeggen als mama de borst tevoorschijn haalt O+

Tweeling aan de borst: slappe lach tijdens het drinken O+ O+
pi_143890182
quote:
2s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Kyara het volgende:
Geen idee Marel. Ik heb nog steeds spijt dat ik nooit een fatsoenlijke heb gekocht. Mijn H&M/Hema/Prenatal/Livera bhs' slijten snel in elk geval.

Fijn dat het beter gaat! ^O^
Dat had ik de vorige keer ook ja. Dus nu een goed voornemen om een mooie, fijne bh te shoppen!

En wat zijn jouw tweeling-voed verhalen toch leuk O+
pi_143890637
Wat een mooie foto Mabawa!

Ik draag nu Noppies voedingsbeha's die op sportbeha's lijken. Niet erg charmant, maar voorlopig moet het maar even. Die van Mammae vind ik wel heel mooi.

Ik denk dat we hier een regeldag hebben vandaag. Tot nu toe was het duidelijk: huilen was kramp. Maar nu weet ik het niet zo goed. Het lijkt geen kramp. En als ze huilt en ik haar aanleg - wat echt om de twee uur gebeurt vandaag - ligt ze zo een half uur te lurken. Maar is dat echt honger of alleen lekkere trek omdat ik het aanbied? In de draagdoek stopt ze namelijk ook wel met huilen. Of heeft ze dan wel honger maar geeft ze het gewoon op omdat ze merkt dat ze niets krijgt? Waar is de gebruiksaanwijzing? En waarom laat m'n intuïtie het afweten? Help :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Amsel op 27-08-2014 19:31:16 ]
pi_143891353
Klinkt als regelen, Amsel! Lekkere trek heeft een baby niet echt zo, al zal de melk ook wel echt lekker zijn. O+ . Ze reageert toch vooral op haar natuurlijke behoefte/noodzaak. Als je baby honger heeft, dan heeft ze dus in principe altijd een goede reden, zo zie ik het tenminste. En mamahonger is ook een goede reden. ;) . Die mamahonger wordt misschien ook wel gestild door haar bij je dragen, maar het om de twee uur aanleggen, wat niet abnormaal is bij een regeldag of clusteren, stimuleert natuurlijk je melkproductie en dat is waarschijnlijk net de bedoeling?

En tja, intuitie... :D . Soms is het beter niet altijd antwoord te willen hebben op het waarom en maar gewoon mee te bewegen, heb ik geleerd.
pi_143892912
Amsel, klinkt als regelen, gewoon lekker aan toe geven. Volg je meisje en geef je er aan over of kruip samen het bed in.

Hier beviel de mammae bh niet, de combinatie van iets te klein gekocht en cups die onhandig wegklapten (door te klein?)
Ik ben fan van de Anni Rolfi voorgevormde voedingsbh, nieuw gekocht op Mp. Helaas niet meer te koop geweest sinds de geboorte van L.

En een jompel voor mezelf *O*, 1 jaar en 1 week borstvoeding.
Inmiddels met koemelkvrije dieet voor L. en mij ivm vermoeden intolerantie. Ik kolf sinds een week ook niet meer op mijn werk, L. drinkt het al lang niet meer en ik kan zonder de dag doorkomen.
De melk van de laatste 2 maanden kolven gaan straks (december)naar de mini van mijn beste vriendinnetje die geen bv kan geven O+
  woensdag 27 augustus 2014 @ 21:06:47 #80
171422 LadyBlack
paint it black
pi_143894698
Wat goed Sul!! *O*

Fijn wel he, als je je werkdag gewoon zonder kolven kunt doorkomen? En wat tof dat je je vriendin zo helpt! _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')