abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143624299
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:29 schreef GhpH het volgende:

[..]

Wat dan wel raar is: organen rotten, dus zou hij dan uit de hemel geflikkerd worden na een maandje?
Ik bedoel eerder dat je lichaam volledig moet zijn zodat je geest ook in volledigheid naar de hemel kan. Wat daarna gebeurt maakt dus niet meer uit.
pi_143624305
quote:

[..]

Wat dan wel raar is: organen rotten, dus zou hij dan uit de hemel geflikkerd worden na een maandje?
Het gaat om het moment van sterven.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 12:32:43 #278
365031 Dettol
Met automatisch pompje
pi_143624350
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:29 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Religie is dan ook geen argument, recht op zelfbeschikking wel. Is het allemaal zo lastig voor je?
Het is vrij simpel. Je kan uit gaan van twee systemen:
1. Je kiest er zelf voor om donor te zijn, en je weet dat je organen voor iedereen gebruikt kunnen worden, dus ook voor niet-donoren.
2. Je kiest er zelf voor om geen donor te zijn, maar dan weet je dat je onderaan de wachtlijsten staat als je zelf een orgaan nodig hebt.

Momenteel is het eerste systeem wat wij doen. Veel (of iig een aantal) donoren willen naar het tweede systeem toe. In beiden gevallen heb je zelfbeschiking over je organen, want je kiest zelf of je wel of geen donor bent.

Opgelost. Slotje.
pi_143624361
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:31 schreef GhpH het volgende:

[..]

Maar dat recht op zelfbeschikking heeft in dit geval alleen nadelen. Dodelijke nadelen. Ik had eens eerder gelezen dat je elke dood onrechtvaardig vond. Nu mag het opeens wel.
Dat is het mooie van zelfbeschikking. Iedereen heeft daar zijn eigen voor- en nadelen. Een ander kan het een voordeel vinden recht op zelfbeschikking te hebben. Jij kan dat niet voor iemand anders beslissen.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 12:33:03 #280
430467 Fapsalon
kloon van Mapima
pi_143624366
TS is net zo irritant als een gelovige, hij wil je vanalles opdringen :')
het weeshuis staat in de brand, weg wezen
pi_143624385
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:31 schreef GhpH het volgende:

[..]

Maar dat recht op zelfbeschikking heeft in dit geval alleen nadelen. Dodelijke nadelen.
Hoezo? Het probleem zit in het hart van diegene die een nieuw hart nodig heeft, niet in de gene die zijn hart niet op wil geven.
quote:
Ik had eens eerder gelezen dat je elke dood onrechtvaardig vond. Nu mag het opeens wel.
Ik zie op zich wel enige verschillen tussen het niet afstaan van organen waardoor iemand met een afwijking in zijn of haar organen sterft en het moedwillig vermoorden van mensen. Die uitspraak over onrechtvaardig dood heb ik namelijk gedaan in die context.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_143624399
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:31 schreef KapiteinKoala het volgende:

[..]

Ik bedoel eerder dat je lichaam volledig moet zijn zodat je geest ook in volledigheid naar de hemel kan. Wat daarna gebeurt maakt dus niet meer uit.
Dus als je een amputatie hebt ben je genaaid?

Sterker nog. Moslims beweren dat ook hun god een god van liefde is. Waarom zou die God dan tegen het helpen van mensen zijn? Makes no sense at all.
pi_143624401
quote:
8s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:43 schreef Syntos het volgende:
Als ik donor was zou ik me bijna spontaan uitschrijven als donor door topics zoals dit.
Wat een geblaat van 'kijk mij eens donor zijn' van sommigen, en gezeur over 'niet-donoren'.

Alsof je geen goed mens kan zijn zolang je geen donor bent. :')

Laat mensen lekker zelf beslissen wat ze doen zeg.
Als donor ben je gewoon moreel superieur.
pi_143624423
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:32 schreef Dettol het volgende:

[..]

1. Je kiest er zelf voor om donor te zijn, en je weet dat je organen voor iedereen gebruikt kunnen worden, dus ook voor niet-donoren.
2. Je kiest er zelf voor om geen donor te zijn, maar dan weet je dat je onderaan de wachtlijsten staat als je zelf een orgaan nodig hebt.

Momenteel is het eerste systeem wat wij doen. Veel (of iig een aantal) donoren willen naar het tweede systeem toe. In beiden gevallen heb je zelfbeschiking over je organen, want je kiest zelf of je wel of geen donor bent.

Opgelost. Slotje.
Zie je er geen ethische bezwaren in als individuele mensen mogen bepalen wie er gered wordt met zijn of haar organen?
pi_143624434
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:32 schreef tapirrr het volgende:

[..]

Dat is het mooie van zelfbeschikking. Iedereen heeft daar zijn eigen voor- en nadelen. Een ander kan het een voordeel vinden recht op zelfbeschikking te hebben. Jij kan dat niet voor iemand anders beslissen.
Wat is dan het voordeel van je organen houden?
pi_143624442
quote:
10s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:26 schreef KapiteinKoala het volgende:

[..]

Was het niet zo dat sommige moslims denken dat je alleen naar de hemel kunt gaan als je lichaam nog volledig is op het moment van sterven? Zoiets werd me verteld op school tenminste.
Er zijn inderdaad stromingen binnen de Islam, ook ook binnen het Christendom en vast andere religies, waarin je inderdaad in het geheel voor je schepper moet komen. Dat betekent dus dat je hele lichaam moet sterven voordat je ziel de hemel mag betreden. Als een orgaan dus nog gebruikt wordt, dan ben je niet volledig gestorven en kun je dus niet de hemel in.
quote:

[..]

Dat gaat dus niet op.

Doe eerst eens wat research voordat je überhaupt een conclusie trekt.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 12:35:43 #287
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_143624450
quote:
14s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:20 schreef Dimens het volgende:

[..]

Inderdaad. Als ik kan kiezen naar wie mijn organen gaan dan zal dat geen homofiel zijn. Die zal zich toch niet voortplanten dus die persoon heeft naar mijn inzicht minder recht op een orgaan dan iemand die zich waarschijnlijk wel zal voortplanten.
Kuttroll.
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
pi_143624452
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:34 schreef GhpH het volgende:

[..]

Dus als je een amputatie hebt ben je genaaid?

Sterker nog. Moslims beweren dat ook hun god een god van liefde is. Waarom zou die God dan tegen het helpen van mensen zijn? Makes no sense at all.
Ik zeg ook niet dat ik het geen onzin vind. Het is slechts wat ik gehoord heb van een leraar die moslim is.
pi_143624493
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:33 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Hoezo? Het probleem zit in het hart van diegene die een nieuw hart nodig heeft, niet in de gene die zijn hart niet op wil geven.

[..]

Ik zie op zich wel enige verschillen tussen het niet afstaan van organen waardoor iemand met een afwijking in zijn of haar organen sterft en het moedwillig vermoorden van mensen. Die uitspraak over onrechtvaardig dood heb ik namelijk gedaan in die context.
De dader is degene die kan helpen zonder moeite maar het niet doet.
pi_143624529
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:35 schreef Dimens het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad stromingen binnen de Islam, ook ook binnen het Christendom en vast andere religies, waarin je inderdaad in het geheel voor je schepper moet komen. Dat betekent dus dat je hele lichaam moet sterven voordat je ziel de hemel mag betreden. Als een orgaan dus nog gebruikt wordt, dan ben je niet volledig gestorven en kun je dus niet de hemel in.

[..]

Dat gaat dus niet op.

Doe eerst eens wat research voordat je überhaupt een conclusie trekt.
Conclusie gehandicapten komen niet in de hemel. Of is dat een uitzondering? :)
pi_143624548
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:35 schreef Leafeon672 het volgende:

[..]

Kuttroll.
Mwoah, vind ik geen rare gedachte. Als we dan toch gaan bepalen wie wel een orgaan krijgt en wie niet dan geef ik mijn nier liever aan een alleenstaande vader met 4 kinderen dan aan een homo. Even buiten beschouwing dat ik het sowieso een slecht idee vind om te gaan bepalen wie een orgaan krijgt en wie niet.
pi_143624568
Ik vind dat mensen het lekker zelf moeten weten en anderen daar niets mee te maken hebben. Als je het niet wilt, prima, dan niet.

Ben zelf overigens wel donor.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2014 12:39:30 ]
pi_143624574
Maar eigenlijk zou gewoon iedereen automatisch als donor geregistreerd moeten zijn vanaf zijn 18e en dat je het dan zelf gewoon even moet regelen als je het niet wil zijn.
pi_143624625
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:32 schreef Dettol het volgende:

[..]

Opgelost. Slotje.
Zo simpel is het absoluut niet. Die mensen die geen donor zijn investeren namelijk ook aangezien zij meebetalen aan de kosten van iedere orgaantransplantatie. Ondanks dat ik dus geen donor ben, betaal ik iedere maand mijn ziektekosten en van die kosten kunnen de operaties plaatsvinden.

En als ik dan ooit eens een orgaan nodig heb, dan moet ik daar evenveel recht op hebben als ieder ander persoon hier in Nederland. Ik heb er immers net zo hard voor meebetaald als ieder ander persoon in Nederland.

Een oplossing zou dan dus inderdaad het systeem zijn waarin de kosten van orgaantransplantaties volledig verhaald zullen worden op donoren. Aangezien ik geen of minder recht meer heb op organen, betaal ik dus ook niet meer mee. Mijn kosten zullen dus omlaag gaan en de kosten van orgaandonoren gaat omhoog. Puik systeem zou dat zijn toch?

Ik denk dat als dat systeem doorgevoerd zal worden, het hele systeem in elkaar zakt en donoren uiteindelijk alleen nog maar tot de rijke klasse voor zal komen. Wij leven hier in Nederland en Nederland zit vol met gierige mensen, dat is een feit. Op het moment dat je dus minder zult gaan betalen als je geen donor meer bent, is dat heel aantrekkelijk. Zeker voor gezonde mensen. De kans dat een gezond iemand immers een orgaan nodig heeft is zeer gering. Dus waarom betalen voor iets waar je hoogstwaarschijnlijk geen gebruik van gaat maken.

Conclusie; Het aantal donoren in Nederland neemt af. Dat heeft als gevolg dat er dus minder transplantatie zullen zijn waardoor een orgaantransplantatie minder vaak voor zal komen. Hierdoor worden minder artsen opgeleid voor orgaantransplantatie en dat heeft weer gevolgen op de kosten van de artsen die wel opgeleid worden voor een orgaantransplantatie. Die kosten worden weer doodleuk doorgerekend naar de orgaandonor, de man die al veel meer kosten heeft dan de niet-orgaandonor. En dan begint het verhaal weer opnieuw en valt het hele systeem uit elkaar en heb je veel meer doden. En dat allemaal omdat de donor het er moreel niet mee eens is dat mensen die geen donor zijn ook recht hebben op een orgaan.

Sowieso is een voor-wat-hoort-wat-systeem als het om het doneren gaat te belachelijk voor woorden. Het basisprincipe van doneren is dat je een schenking doet zonder tegenprestatie op vrijwillige basis. Op het moment dat je verplicht orgaandonor of per definitie orgaandonor bent tenzij, schuif je deze basisprincipes
pi_143624632
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:36 schreef GhpH het volgende:

[..]

De dader is degene die kan helpen zonder moeite maar het niet doet.
Jij ziet iemand die z'n organen niet beschikbaar stelt als een dader?
pi_143624641
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:38 schreef KapiteinKoala het volgende:
Maar eigenlijk zou gewoon iedereen automatisch als donor geregistreerd moeten zijn vanaf zijn 18e en dat je het dan zelf gewoon even moet regelen als je het niet wil zijn.
Inderdaad. Ze hebben en zelfbeschikkings RECHT, geen PLICHT. Dus als ze het zo graag niet willen en hun recht per se uitoefenen om de Egoïst uit te hangen, dan moeten zíj dat doen.
pi_143624657
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:35 schreef Leafeon672 het volgende:

[..]

Kuttroll.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:38 schreef tapirrr het volgende:

[..]

Mwoah, vind ik geen rare gedachte. Als we dan toch gaan bepalen wie wel een orgaan krijgt en wie niet dan geef ik mijn nier liever aan een alleenstaande vader met 4 kinderen dan aan een homo. Even buiten beschouwing dat ik het sowieso een slecht idee vind om te gaan bepalen wie een orgaan krijgt en wie niet.
Exact.
pi_143624667
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:41 schreef Dimens het volgende:

[..]

[..]

Exact.
pi_143624668
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:38 schreef KapiteinKoala het volgende:
Dan vind ik dat iedereen ook 20% van zijn inkomen jaarlijks aan kinderen in Afrika moeten geven. Om het even in perspectief te zetten: in Nederland krijgen 200 mensen per jaar een donor en er sterven per dag 28.000 mensen aan honger in Afrika.

Vind ik het toch hypocriet om te zeggen dat je egoistisch bent als je je organen niet afgeeft, want de kans dat ze gebruikt worden is 0.4% en daarnaast verricht je een minieme goede daad nadat je hersendood bent verklaart.
pi_143624675
quote:
5s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:40 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Jij ziet iemand die z'n organen niet beschikbaar stelt als een dader?
Ja want hij heeft ze niet meer nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')