abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143837470
Ista heeft daar niets mee van doen. Ista is enkel en alleen verantwoordelijk voor bemetering. Het aanpassen van het systeem doet de VvE of de corporatie.

Toevallig te maken gehad met een stel flats waar eerst een enkelpijps systeem zat dat werd vervangen door een dubbelpijps systeem. Toen gingen ze van verdampingsmeters naar één meter per appartement.
pi_144144964
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 01:15 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2014 10:27 schreef Spasz het volgende:

Dat klopt dus niet. Je voorschot lijkt wel te kloppen, maar 1000 euro daar bovenop? Nee, dat kan niet.
- Nee, ik begrijp het dus ook niet

quote:
In het appartementencomplex zitten zowel kopers als huurders, oppervlaktes van de appartement
irrelevant. Daar waar huurders zijn, zijn verhuurders = kopers
quote:
zijn respectievelijk 60, 100 en 125m2.
Die betalen dus ook meer qua voorschotten?
- Correct, die betalen meer aan voorschotten. Overig energieverbruik wordt verrekend door een verdeelsleutel waarbij 35% van de kosten 'algemene kosten' zijn en 65% van de energiekosten verrekend worden o.b.v. de meterstanden. De verdeelsleutel is mij wel aardig duidelijk en lijkt me in beginsel ook niet oneerlijk....

quote:
Er blijken veel meer bewoners met dezelfde problematiek, waaronder bewoners die fulltime in het buitenland verblijven en rekeningen van 4000 euro moeten betalen.
Dat kan ECHT niet.
- Alweer helemaal eens....

quote:
Ook zijn er bewoners die geld terug krijgen.
Probeer hun facturen in te zien. De verschillen tussen jouw factuur en die van de bewoners die geld terug krijgen, moeten je toch wijzer maken?
- Ik heb alle facturen van mijn appartementencomplex en ook de meterstanden van alle andere bewoners hierin zien. Het betreft ongeveer 80 appartementen, de facturen lijken te bevestigen dat de verdeelsleutel obv de metertjes goed gehanteerd wordt.

quote:
Er zijn meerdere van deze appartementencomplexen en er blijken zeker 50 bewoners bizar hoge rekeningen te hebben, wat opvallend is is dat dit niet voor alle appartementencomplexen op gaat.
Vreemd allemaal hoor.
En hoe bedoel je "alle appartementencomplexen"?
- Er zijn dus 8 van deze complexen, bij een drie-al hebben we duidelijk naar boven gehaald dat dit een probleem is. Wil niet zeggen dat het in de andere complexen geen probleem is.... alleen dat we het niet naar boven hebben gehaald...

quote:
Uiteraard heb ik navraag gedaan bij de VVE en verkreeg hier alle medewerking m.b.t het inzien van de stukken.
Welke stukken?
- Alle jaarafrekeningen van de diverse complexen, alle facturen van mijn gehele flat, verdeelsleutel etc. Ik kan niet anders zeggen dan dat zowel de VVE als de vastgoedbeheerder medewerking verlenen.

quote:
Helaas is dit zoveel dat ik er niet veel wijzer van word. Tevens heb ik inzicht in mijn verbruik (iig volgens de meters) over de afgelopen jaren.
En je verbruik is dus kennelijk heel hoog volgens die meters?
- Klopt, extreem hoog

quote:
Ik ben een beetje ten einde raad wat dit betreft. Ik vertrouw de meters niet en weet niet waar ik moet aankloppen om een onafhankelijke meting (dus niet door de energieleverancier) te verkrijgen. Tevens zie ik door de bomen het bos niet meer met alle documentatie die ik heb. Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen en welke hulp ik hiervoor kan inschakelen?

Meting Energieleverancier?
- Ja, dit was voorheen Techem, is nu ISTA. Ze hebben er afgelopen jaar nieuwe meters op gezet en komen er nu door een check op afstand achter dat een van mijn meters het niet doet. Dit komen ze dus corrigeren. Dit staat echter los van eerdere afrekeningen die gedaan zijn obv de meters van Techem.

Mijn warmwaterverbruik is niet extreem hoog, het gaat specifiek op het verbruik van 1 verwarming. Zowel de huismeester als ikzelf hebben nu dus geconstateerd dat deze ook warm wordt als ik de verwarming dicht heb. Contact met de VVE en vastgoedbeheerders is hier dus weer van toepassing. Tevens gaf de vastgoedbeheerder mij de mogelijkheid de meterstand zelf dagelijks in te zien online door deel te nemen aan een pilot van ISTA. Goed idee dacht ik! Helaas bleek de vastgoedeigenaar/VVE dit nog niet afgesloten te hebben in het contract en mag ik daar nog een jaar op wachten.

Voordat ik hier postte heb ik uiteraard gegoogled en op Radar gekeken of er meer bekend is over dit onderwerp. Immers, als ik er zoveel last van heb, zouden meer mensen dat moeten hebben. Dat klopt ook. Rekeningen van ISTA/Techem zijn soms onverklaarbaar en bizar hoog. Maar ja, die metertjes he.....
Ik heb inmiddels het gevoel een gevecht tegen de bierkaai te leveren. Rustig aan en stap-voor-stap hoop ik toch wat verder te komen.

Met blokverwarming betaalt de VvE 1 gasleverancier. Hoeveel kost dat? Daar moet je als eerste achteraan. Dan betaalt de VvE uiteraard ook gastransport.
Dan heb je (meestal een ander) bedrijf dat zorg draagt (kost ook geld) voor de individuele stookkosten. Een groot deel hiervan behoort op basis van verbruik te zijn, een klein deel op basis van standaardkosten op basis van je woonoppervlakte.

Stel een flat heeft 100 woningen en zijn allemaal even groot qua oppervlakte. Dan is de rekensom makkelijk te maken. Gasleveringkosten + Gastransportkosten + Administratiekosten van het bedrijf dat kijkt naar de individuele kosten = Totaal Stookkosten.
Totaalkosten delen door 100 en je hebt de kosten die zou moeten betalen wanneer iedereen evenveel stookt.

Dan is er nog een extra factor, namelijk warm water. Met blokverwarming heb je meestal een standaard warm-waterkraan. De VvE betaalt meestal het water verbruik hiervoor bij het drinkwaterbedrijf. Het kan zijn dat dit op basis van verbruik ook wordt verrekend. Nu kan dat administratiebedrijfje deze warm-waterkosten op basis van verbruik koppelen aan de stookkosten. Bijvoorbeeld jij zit iedere dag in bad en waardoor je warm-waterreening oploopt, maar het aandeel in stookkosten (qua gas) ook oploopt. Wel zo eerlijk, maar wordt volgens mij niet altijd gedaan.

Anyway.
Jij hebt een specificatie van jouw kosten toch?
Laat maar eens zien.
pi_144147516
TVP omdat ik benieuwd ben naar de eventuele afloop. Heb helaas niet heel veel om bij te dragen aangezien ik niet bekend ben met dit soort systemen.

Alleen één ding dat me niet duidelijk werd; welke eenheden meet die meter? Gas (m3) voor een algemene CV? Of warmte (Gj) die direct de woningen in gaat? Als warmte; het lijkt me toch dat je, net als bij een woonhuis, gewoon een meter hebt die het verschil in temperatuur registreert in een normale eenheid? En dat de factuur uiteindelijk wordt verdeeld over alle woningen naar rato van breukdeel? Of begrijp ik het dan verkeerd?
No amount of money ever bought a second of time.
pi_144147700
Ehm, TS, misschien moet je de quote-knop correct hanteren, dit is een tikje onleesbaar. :P
pi_144156076
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 20:22 schreef TigerXtrm het volgende:
TVP omdat ik benieuwd ben naar de eventuele afloop. Heb helaas niet heel veel om bij te dragen aangezien ik niet bekend ben met dit soort systemen.

Alleen één ding dat me niet duidelijk werd; welke eenheden meet die meter? Gas (m3) voor een algemene CV? Of warmte (Gj) die direct de woningen in gaat? Als warmte; het lijkt me toch dat je, net als bij een woonhuis, gewoon een meter hebt die het verschil in temperatuur registreert in een normale eenheid? En dat de factuur uiteindelijk wordt verdeeld over alle woningen naar rato van breukdeel? Of begrijp ik het dan verkeerd?
Die Ista metertjes meten in niet bestaande eenheden. Alleen maar verhoudingen ten opzichte van andere gebruikers.
pi_144156535
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 23:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Die Ista metertjes meten in niet bestaande eenheden. Alleen maar verhoudingen ten opzichte van andere gebruikers.
Huh :? Maar er moet toch ergens, waar het binnen komt, een meter zitten die bijhoud wat er in totaal verbruikt is? Dat kan je toch niet alleen in verhoudingen doen?
pi_144157657
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 23:57 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Huh :? Maar er moet toch ergens, waar het binnen komt, een meter zitten die bijhoud wat er in totaal verbruikt is? Dat kan je toch niet alleen in verhoudingen doen?
Ja precies :? Dat vond ik nu ook. ja er wordt iets van warmte gemeten, maar het wordt in eenheden van niets gemeten. Ik snap het ook niet helemaal. Wat mij wel opvalt is dat wanneer je zuinig bent, terwijl de rest dat niet is, je dan meergeld terugkrijgt dan wanneer je net zo zuinig bent terwijl de rest dat ook is.
pi_144159813
Het maakt op zich niet uit wat die eenheden zijn, als alle metertjes maar op dezelfde manier meten.
pi_144159928
En juist dat maakt het soms zo ondoorzichtig; jouw eenheden maken onderdeel uit van het totaal aan eenheden, wat heeft gezorgd voor een bepaalde energierekening. Daarvan komt dus een deel voor jouw rekening.

Als je net een verkeerd buisje hebt gehad of er ging iets anders niet goed, wordt het gemeten aandeel in jouw huis ineens erg hoog. Precies om die reden heb ik, alweer 1,5 jaar nu, een discussie met ISTA en de VvE over een exorbitante rekening die, als je het terugbrengt naar de hoeveelheid warmte die daarvoor nodig zou zijn geweest, genoeg zou zijn voor een bijzonder groot opgezette wietplantage. Die ik overigens niet had ;).

VvE + ISTA erkennen dat het veel is, maar de VvE wordt bij ons gerund door mensen die zich er ook niet al te druk om maken, en ISTA zegt: Ja, veel, maarja, meters maken geen fouten.

En daar ben ik het dus niet zo mee eens nog :). Lastige is dat de totaalrekening waarschijnlijk allang verdeeld is over de huishoudens en het dus lastig zal zijn mijn individuele afrekening te verlagen / op 0 te zetten. Die kosten zouden dan, alsnog, over alle andere huishoudens moeten worden verdeeld. En gezien het bedrag gaan die daar niet failliet aan, maar blij worden ze ook niet.
pi_144165549
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 07:12 schreef Isegrim het volgende:
Het maakt op zich niet uit wat die eenheden zijn, als alle metertjes maar op dezelfde manier meten.
Hoe kan dat niet uitmaken? Je moet toch weten WAT er gemeten wordt en hoeveel? Je kan gas niet gaan meten in liters en water niet in kilowatt uur. Ergens aan het einde van de rit krijgt de VvE een factuur voor (neem ik aan) x Gj aan warmte verbruik. Dat betekent dat er ergens in het pand een normale meter moet zitten die gewoon in normale eenheden meet.
pi_144165711
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 07:12 schreef Isegrim het volgende:
Maar dat is natuurlijk niet voor een gemiddelde consument verifieerbaar of ze op dezelfde manier rekenen.

Nu men de warmte wet heeft ingevoerd wordt op mijn afrekening een bepaalde factor per metertje neergezet en dan zou dat het GJ verbruik moeten opleveren. Alleen de factor is voor elk metertje hetzelfde terwijl deze metertjes wel op radiatoren met verschillende afmetingen hangen. (dus zit er ergens anders nog een factor tussen)

Verder is het maar de vraag hoe betrouwbaar de metertjes zijn. Bijvoorbeeld, bij grote radiatoren met thermostaat knoppen er op. Deze verminderen de stroming zodanig dat de metertjes die in het midden van die grote radiatoren hangen dan geen verbruik meer meten omdat de warmte alleen in het begin van de radiator blijft hangen. Dan moet je er maar vanuit gaan dat die overal in het complex waar je woont hetzelfde is.
pi_144165980
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:51 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Hoe kan dat niet uitmaken? Je moet toch weten WAT er gemeten wordt en hoeveel? Je kan gas niet gaan meten in liters en water niet in kilowatt uur. Ergens aan het einde van de rit krijgt de VvE een factuur voor (neem ik aan) x Gj aan warmte verbruik. Dat betekent dat er ergens in het pand een normale meter moet zitten die gewoon in normale eenheden meet.
Duh.
pi_144166007
Op je afrekening stáát ook gewoon het totale verbruik (van het hele pand) in GJ / m3. Als het goed is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')