quote:
Op donderdag 21 augustus 2014 22:19 schreef AlexanderDeGrote het volgende:[..]
Ik denk niet dat Poetin bezig is met het winnen van een oorlog, hij is bezig met zijn tegenstander de oorlog laten verliezen. Met andere woorden, de boel zo saboteren en verstieren dat het regime in Kiev kopje onder gaat.
Dat vind ik dus veel ernstiger dat een normaal misdrijf. Je hoeft ook niet meer te praten over de gewenste maatschappij, als deze al staat in het teken van terreur. Dat legt dus ook een rem op de interne politiek in Rusland.
quote:
Dit gaat met die rebellen (wat hem weinig kost behalve sancties), gas en andere economische/politieke druk, alsmede propaganda.
Als Kiev dan ineen zakt door de druk kan ome Vladimir als de grote redder van (oost) Oekraïne de boel weer redden, het gas weer laten stromen enzovoorts.
Het kan gewoon bijna niet anders, Oekraïne is economisch en militair te zwak en te verdeeld.
Je onderschat Oekraine. Er wonen bijna 50 miljoen mensen. Ongeacht of het land economisch en militair zwak of sterk is, is het problematisch voor Rusland om met een dergelijk groot buurland een relatie te onderhouden op basis van terreur.
De verdeeldheid van Oekraine is een grotendeels een mythe. Wat men daarover zegt, geldt voor vrijwel ieder Europees land. Ik denk eerder dat Oekraine vrij homogeen is, daar de grote verschillen bestaan de varianten van vrijwel dezelfde taal en religie.
Het vreemde is dat Rusland Oekraine enerzijds beschouwd als nauw verwant, en anderzijds de etnisch Russen en Oekrainers beschouwd als wezensvreemd. Dat kan nooit allebei waar zijn.