abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_151100146
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:07 schreef R0N1N het volgende:
quote:
Frituurvet, slaolie, zonnebloemolie, enz.
Bijna iedere plantaardige olie is als (bio)diesel te gebruiken.

Wel mee opletten, niet iedere aggregraat kan er evengoed tegen. Hoe 'moderner' (fijngevoelige elektronica e.d.) hoe rotter.
Het is wel brandbaar, wat meer risico's met zich meebrengt.

quote:
Bij een normale stroomuitval lijkt het mij niet zo'n groot probleem met die herrie en nieuwsgierige buren. Bij echte 'calamiteiten' wel, maar dan komen ze ook zonder pardon in je tuin... om aldaar je panelen te vinden.

& ... ook zonder herrie zal men zich afvragen waarom bij jou het licht nog brand :P
Ik weet niet of mensen zonder pardon in mijn tuin komen, de tuin hier is aardig omringt met hoge muren, daar kom je niet zomaar overheen. Verder heb ik nog altijd mijn zonwering, waardoor van buitenaf niemand ziet dat hier 's nachts licht brand.

quote:
Met panelen ben je ietsjes onafhankelijker van brandstof, maar zonder zon schiet het niet op.
(nucleaire winter, as van vulkaanuitbarsting of meteoriet = helaas pindakaas)
De generator slaat de energie ook op. De panelen kun je altijd neerzetten. Als je een opgeladen generator hebt moet die het wel een x aantal dagen uit kunnen houden om te voorzien zonder dat er input vanuit de panelen is. Wat daarna het plan is hangt af van de situatie, maar de eerste drie dagen moeten wel te overleven zijn. Het enige échte wat aangesloten moet blijven is de vriezer/koelkast. Verder eventueel een radio, wat telefoons/laptops opladen en een lampje aansluiten. Het is niet dat ik ermee tv ga kijken ofzo :D
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:28:15 #52
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151102065
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:26 schreef sneakydesert het volgende:
Het is wel brandbaar, wat meer risico's met zich meebrengt.
Nog zo'n +punt van diesel boven benzine. Dat is het dus niet. Je kunt je lucifer er in doven. Pas zodra je het verneveld/verdampt wordt het brandbaar.

quote:
Ik weet niet of mensen zonder pardon in mijn tuin komen, de tuin hier is aardig omringt met hoge muren, daar kom je niet zomaar overheen. Verder heb ik nog altijd mijn zonwering, waardoor van buitenaf niemand ziet dat hier 's nachts licht brand.
Zodra mensen post-shtf gaan rondstruinen/plunderen ... 100% zeker weten dat ze in jouw tuin (& huis) gaan komen.

...en zonwering houd echt niet al dat licht tegen ... zeker 's nachts (in een verder totaal duistere omgeving) valt zelfs een sigarettenpeuk al op vanaf 50 meter ... (ja echt. Met een NVG kun je een sigaret zelfs als 'zaklantaarn' gebruiken ! )

[edit: NVG = Night Vision Goggles]

quote:
De generator slaat de energie ook op. De panelen kun je altijd neerzetten. Als je een opgeladen generator hebt moet die het wel een x aantal dagen uit kunnen houden om te voorzien zonder dat er input vanuit de panelen is. Wat daarna het plan is hangt af van de situatie, maar de eerste drie dagen moeten wel te overleven zijn. Het enige échte wat aangesloten moet blijven is de vriezer/koelkast. Verder eventueel een radio, wat telefoons/laptops opladen en een lampje aansluiten. Het is niet dat ik ermee tv ga kijken ofzo :D
Ik zou als ik jou was even op je vriezer/koelkast kijken hoeveel watts dat ding trekt ...
(met de deur dicht, blijven ze wel ongeveer 24 uur op temperatuur, daarna MOET er (pas) weer stroom op.)

Met een 400watt generator kun je 1 PC, een tijdje, in de lucht houden. Veel meer moet je er niet van verwachten.

De gemiddelde TV verbruikt minder dan een vriezer of laptop (maar post-shtf denk ik niet dat er veel te zien zal zijn) ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 21:44:31 #53
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151108282
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:26 schreef sneakydesert het volgende:
<snip>
De generator slaat de energie ook op. De panelen kun je altijd neerzetten. Als je een opgeladen generator hebt moet die het wel een x aantal dagen uit kunnen houden om te voorzien zonder dat er input vanuit de panelen is. Wat daarna het plan is hangt af van de situatie, maar de eerste drie dagen moeten wel te overleven zijn. Het enige échte wat aangesloten moet blijven is de vriezer/koelkast. Verder eventueel een radio, wat telefoons/laptops opladen en een lampje aansluiten. Het is niet dat ik ermee tv ga kijken ofzo :D
Ik heb 'm nog eens bestudeerd, maar voor wat jij er mee wil voldoet dit apparaat niet.

Je kan er ongeveer 3 uur TV mee kijken, na 20 uur (vol) zonlicht. Dat is 2 a 3 dagen zonneschijn, voor 3 uur TV. De gemiddelde (moderne) vriezer trekt al gauw iets meer watts dan een TV *, dus die kun je in die 2 a 3 dagen hooguit een uurtje per dag aanzetten ... (& verder niets)

edit:
* = als ik het zo eens vluchtig vergelijk ontloopt het elkaar niet echt veel. Een grote TV wint het van een kleine vriezer. Hangt er dus ook van af wat je voor vriezer hebt. (maar dit specifieke apparaat voldoet sowieso niet.)

[ Bericht 8% gewijzigd door R0N1N op 27-03-2015 21:51:36 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 21:50:04 #54
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151108574
Een moderne vriezer is juist bijzonder zuinig, zeg rond de 100KWh per jaar.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 21:56:14 #55
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151108855
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:50 schreef Erasmo het volgende:
Een moderne vriezer is juist bijzonder zuinig, zeg rond de 100KWh per jaar.
:Y

Met een ouderwetse heeft ie al veel sneller een probleem :P

Het aantal geleverde watts (396) gaat zeer waarschijnlijk wel voldoende zijn, maar dat dus voor nog geen 3 uur. (na 20 uur opladen in de zon)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 21:59:22 #56
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151109008
Een snelle rekensom leert je dat zo'n vriezer gemiddeld slechts 11 wat verbruikt.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 21:59:25 #57
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151109010
Voor een koelkast/vriezer kom je uit bij de 1250 versie.

http://prepshop.nl/solarp(...)-solar-generator-kit
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_151109071
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:59 schreef R0N1N het volgende:
Voor een koelkast/vriezer kom je uit bij de 1250 versie.

http://prepshop.nl/solarp(...)-solar-generator-kit
Die bedoelde ik ook, heb ik de verkeerde link gebruikt :@
  vrijdag 27 maart 2015 @ 22:00:43 #59
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151109078
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:59 schreef Erasmo het volgende:
Een snelle rekensom leert je dat zo'n vriezer gemiddeld slechts 11 wat verbruikt.
Ik weet niet hoe je rekent, maar je zit er minimaal een factor 10 naast.
Zo'n ding draait niet vol continue.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_151109127
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:56 schreef R0N1N het volgende:

[..]

:Y

Met een ouderwetse heeft ie al veel sneller een probleem :P

Het aantal geleverde watts (396) gaat zeer waarschijnlijk wel voldoende zijn, maar dat dus voor nog geen 3 uur. (na 20 uur opladen in de zon)
Oplaadtijd hangt ook af van het aantal panelen dat je gebruikt. Meer=kortere tijd
  vrijdag 27 maart 2015 @ 22:02:22 #61
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151109154
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:00 schreef sneakydesert het volgende:
Die bedoelde ik ook, heb ik de verkeerde link gebruikt :@
_O-
Ok :')
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_151109210
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:02 schreef R0N1N het volgende:

[..]

_O-
Ok :')
:P
  vrijdag 27 maart 2015 @ 22:04:24 #63
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151109239
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:01 schreef sneakydesert het volgende:
Oplaadtijd hangt ook af van het aantal panelen dat je gebruikt. Meer=kortere tijd
Klopt. 't zijn ook maar gemiddelden. "3 uur TV" is ook vrij variabel in werkelijkheid ;)

Hoewel er wel een max. zit aan wat zo'n ding aan kan.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 22:10:00 #64
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151109443
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:03 schreef sneakydesert het volgende:
:P
Ik vind 'm afgrijselijk duur.
...maar verder kun je er wel wat mee. (Tot eens stel looters 'm van je overnemen >:) )
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_151109601
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:10 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Ik vind 'm afgrijselijk duur.
...maar verder kun je er wel wat mee. (Tot eens stel looters 'm van je overnemen >:) )
Het is een kosten baten plaatje. Ik denk niet dat ik hem snel ga aanschaffen, maar hij staat wel op mijn lijstje.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 22:26:03 #66
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151110054
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:14 schreef sneakydesert het volgende:
Het is een kosten baten plaatje. Ik denk niet dat ik hem snel ga aanschaffen, maar hij staat wel op mijn lijstje.
Zo'n lijstje heb ik ook al jaren. Staat zelfs een ruimteschip (& onderzeer, bunkers, battletruck ...) op ;)

Vooralsnog doe ik het maar met m'n motor. Met mini zonnepaneeltjes die met moeite m'n GSM vult en m'n radio/zaklamp/oplader met zonnepaneeltjes&cranck in de BOB. ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_151111386
Hebben jullie trouwens een EDC (every day carry)?

Onderstaande items heb ik altijd bij me in een rugzak. Het flesje water ben ik er vergeten op te zetten, net als mijn telefoon.



Op het bovenste plaatje:
Zwart tasje (waar alles behalve het EHBO tasje in gaat).
EHBO tasje (zie onderste afbeelding)
1x Tector FFP3 stofmasker
2x Breekstaaf, chemlight, glow stick 12 uur
2x Coolhands bacteriostatische doekjes
1x Leatherman Sidekick multitool
1x KNIPEX TwinKey
1x Hulpverlenings pleister houder inclusief pleisters
1x pakje zakdoekjes
1x nooddeken
2x kompres
2x snelverband (2 verschillende formaten)
2x Latex free handschoentjes
1x 10 meter MIL-C-5040H Type IV paracord woodland camoflage, 750lbs
1x portemonnee
1x pager
1x Mechanix handschoenen Original
1x ov-chipkaart (ik blijf een student hè ;) )

Op het onderste plaatje:
1x tape
1x hansaplast original
2x kompres
2x elastisch windsel
1x hechtpleister
1x driekante doek
1x verbandschaar
2x Latex free handschoentjes
1x vinylhandschoenen
2x wondpleister
12x pleisterstrips
2x alcoholdeppers
2x snelverband
1x reanimatiemasker
(niet alles zichtbaar, zit in het zakje bij het kompres)
  vrijdag 27 maart 2015 @ 23:44:51 #68
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151112972
Geloof dat ik nog iets meer meezeul in m'n rugzak. ;)
Ook een paar dingen niet.

Geen water. Wel een filter (Katadyn Globetrotter) & waterzak 6l (zwart, met speciale 'douchekop').

Geen breaklights, maar wel zat ander licht (waxinelichtjes, 3 zaklampen (1 met cranck), aanstekers, lucifers).

Geen paracord, wel een hoop touw, haken en een bagagenet.

rol ducttape.
Gereedschap (schroevendraaier, steeksleutels, inbus, waterpomptang (ik blijf motorrijder hè :P))

Opwindbare/zonnecel radio/zaklamp. (Waarmee ook een GSM o.i.d. is op te laden.)

Zonnepaneeltjes, met een handjevol verloopstukjes naar usb, mini-usb, nokia, enz, enz.
Netstroom Oplader voor telefoon (/USB apparaten).

Pen, potlood, waterbestendig bloknote.

SAS-Survival Guide Pocket edition.

Ooit de careplus first aid prof. aangeschaft. Daar zitten ook injectienaalden e.d. bij.
Merendeels zit dat nu in een veel kleinere pack gepropt met nog meer pleisters e.d. ;) en de "daypack" met de injectienaalden e.d. heb ik los er bij. Mijn kado of ruilmiddel voor de eerste arts die ik tegenkom post-shtf ;)

Alles verpakt in waterdichte zakken. (1 van 70l en 2 van 10l, speciaal voor een grote rugzak)
In mijn ultralight waterdichte rugzak (van 35l)

Inclusief handdoek, thermisch ondergoed, onderbroek & sokken. (& m'n regenpak ;) )

Zit ook nog een pocket survival kit tussen met de "essentials".

& m'n mini-hammock niet vergeten :P

[ Bericht 0% gewijzigd door R0N1N op 27-03-2015 23:51:53 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_151113409
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 23:44 schreef R0N1N het volgende:
Geloof dat ik nog iets meer meezeul in m'n rugzak. ;)
Ook een paar dingen niet.

Geen water. Wel een filter (Katadyn Globetrotter) & waterzak 6l (zwart, met speciale 'douchekop').

Geen breaklights, maar wel zat ander licht (waxinelichtjes, 3 zaklampen (1 met cranck), aanstekers, lucifers).

Geen paracord, wel een hoop touw, haken en een bagagenet.

rol ducttape.
Gereedschap (schroevendraaier, steeksleutels, inbus, waterpomptang (ik blijf motorrijder hè :P))

Opwindbare/zonnecel radio/zaklamp. (Waarmee ook een GSM o.i.d. is op te laden.)

Zonnepaneeltjes, met een handjevol verloopstukjes naar usb, mini-usb, nokia, enz, enz.
Netstroom Oplader voor telefoon (/USB apparaten).

Pen, potlood, waterbestendig bloknote.

SAS-Survival Guide Pocket edition.

Ooit de careplus first aid prof. aangeschaft. Daar zitten ook injectienaalden e.d. bij.
Merendeels zit dat nu in een veel kleinere pack gepropt met nog meer pleisters e.d. ;) en de "daypack" met de injectienaalden e.d. heb ik los er bij. Mijn kado of ruilmiddel voor de eerste arts die ik tegenkom post-shtf ;)

Alles verpakt in waterdichte zakken. (1 van 70l en 2 van 10l, speciaal voor een grote rugzak)
In mijn ultralight waterdichte rugzak (van 35l)

Inclusief thermisch ondergoed, onderbroek & sokken. (& m'n regenpak ;) )

Zit ook nog een pocket survival kit tussen met de "essentials".

& m'n mini-hammock niet vergeten :P
_O_
Ik ben maar een studentje en wat ik heb zit tussen mijn schoolboeken :P
Die waterdichte zakken zijn wel slim ja! Wat doe je met die injectienaalden als ik vragen mag?

Care plus tussen mijn favorieten gezet, is veel uitgebreider dus binnenkort maar eentje bestellen ^O^
  zaterdag 28 maart 2015 @ 00:18:08 #70
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151114167
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 23:56 schreef sneakydesert het volgende:
<snip>
Wat doe je met die injectienaalden als ik vragen mag?
<snip>
Niets.
Heb ook niets om er mee in te spuiten.
Het is origineel bedoelt voor regio's/landen waar dat soort zaken (schone injectienaalden e.d.) niet (altijd) voorhanden zijn. In een teotwawki situatie is dat uiteraard hier ook van toepassing.

Hoewel ik er dus zelf niet direct iets aan heb of ze kan gebruiken, kan ik er wel een arts tzt enorm blij mee maken. Voor even dan, want het zijn er maar 5 of 6. ;)

edit:
Ik kies er voor om niet te gaan 'dokteren', maar er zijn zat preppers (met name in de US) die wel allerlei medicatie meezeulen. (antibiotica, zware pijnstillers en ander serieus spul). Ik ben echter geen EHBO'er laat staan arts, dus dat laat ik graag aan een ander (die ik wel hoop tegen te komen :P )
Ook heb ik b.v. geen pillen tegen radioactieve straling e.d.

Heb er nog wel een paar overgebleven tramadol capsules tussen, die binnenkort over datum zijn. ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door R0N1N op 28-03-2015 00:34:34 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_151116193
Ik heb zo een vest met daar in:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-magnesiumstaaf( vuur strijker)
-metalen blikje met esbit blokjes
-water zuiverings tabletten(50 stuks voot 100 liter totaal)
-ehbo setje met wond verband, alcohol doekjes, pleisters, hecht tape, paracetamol, schaar, pincet,
-wereldontvanger met setje extra baterijen
-zo een zaktang met schroevendraaier blikopener en flesopener
-reis tandenborstel
-strip jodium pillen ( bij kernramp handig, maar die werken ook maar beperkt en als je niet te dicht in de buurt bent)
-zaklamp die er aan hangt
-pepperspray (bedoeld om aanvalllende beesten te verjagen)
-zonnebril
-vislijn met vishaakjes
-potlood en watervast noteblock

Aan mijn riem (politiekoppel):
-veldfles met metalen cup
-leeg tasje voor dingen die ik onderweg opraap
-zakmes ( sog sealknive 18 cm) inclusief slijpsteentje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In mijn rugtas:
-regenponcho
-pannensetje
-2 x noodrantsoen voor 4 dagen ( ranzige zoete vettige blokjes maar je krijgt voeding binnen)
-2 x volledig dag menu met heater (die ze ook in het leger hebben, compact en licht)
-waterzak voor 20 liter
-waterfilter (voor 50 liter)
-paracord 25 meter
-EHBO set 2 : drukverband, zwachtel, krammetjes( noodhechten) en rol klittenband voor spalk
-plastic waterdicht zeil camo kleuren
-kaart van Europa
-bivakmuts
-zakje gedroogde rode peper( een beetje pit in het eten gaat je motivatie zo enorm van omhoog)
-2 paar extra sokken en onderbroek (in vacuumseal)
-rol naaigaren en naalden
-rolletje ijzerdraad
-op de rugtas een waterdichte slaapzak

Als de hel echt losbarst heb ik nog een kogelwerend vest liggen tweedehands ( zonder gaten. :D )

Alles net onder de 25 kilo.

Ik heb in elk geval genoeg om het een tijdje te kunnen uithouden , en de uitrusting ligt op een plek waar het snel en gemallelijk is te pakken en binnen 1 minuut direct het huis uit te kunnen zonder na te hoeven denken.
🐱
pi_151125789
Het zijn nogal wat pakketten die je mee moet zeulen. Ik heb wel het eea in de auto liggen, maar bij lange na niet wat hier staat. In huis heb ik ook niet een kant-en-klaar pakket dat ik zo mee kan nemen. Misschien wel handig om dat te doen.

Naar m'n werk heb ik sowieso spullen mee, gewoon het hoogst noodzakelijke, mes, touw, medikit, water, tape, en een poncho. Toen ik nog een eigen vrachtauto had, had ik die helemaal ingericht om zeker een paar weken van huis te zijn zonder me zorgen te hoeven maken, Dat is dus inclusief gasstelletje en kookgear. Maar sinds ik het met een hok van een ander moet doen is dit pakket een beetje verdeeld geraakt over m'n auto en thuis.

Ik ben van mening dat, ondanks dat het ongelooflijk handig is om wat spullen bij je te hebben, het meest waardevolle tussen de oren zit. Als je niet bent ingesteld op standje alleen overleven is het snel afgelopen, hoeveel materiaal je ook bij je hebt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_151125859
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 14:45 schreef Ridocar het volgende:
Ik ben van mening dat, ondanks dat het ongelooflijk handig is om wat spullen bij je te hebben, het meest waardevolle tussen de oren zit. Als je niet bent ingesteld op standje alleen overleven is het snel afgelopen, hoeveel materiaal je ook bij je hebt.
Dat sowieso.
pi_151125922
Anekdote:

Een kleine twee maanden geleden hadden we een storing aan onze cv-ketel. Ik denk dat we zeker een week zonder verwarming en warm water zaten. Normale mensen bellen meteen in paniek het installatiebedrijf en willen dat dit vanavond nog gerepareerd wordt. Eerlijk gezegd zat ik daar niet zo mee. Zolang ik mij maar iedere dag kon wassen en een beetje comfortabel kon leven was het wel goed. Het was ook juist een week waar mijn vrouw uit huis was. Was zij erbij geweest dan had ik wel vaart erachter gezet, maar ik had met de cv-boer afgesproken dat ze mochten langskomen wanneer het hun uit kwam. (Het scheen druk te zijn). Was voor hun planning makkelijk, maar ook voor mij, omdat ik het beschouwde als een soort training.

Nu zullen er vast een hoop mensen roepen: "Ja, maar dat is niet vergelijkbaar", maar probeer het maar eens een weekje zonder gas/verwarming. Je wordt vanzelf wel creatief, en daar ging het mijn om.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 14:57:42 #75
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151125994
Heb ook nog een dentalcare pakketje in m'n rugzak, met noodvullingen e.d.
& een 20l opvouwbare waterbak ("foldable kitchen sink")
Tie-wraps, herstelsetje (naalden, draad, knopen, veiligheidsspelden)
2 spanbanden. Een USB verloopstukje/snoer voor de 12/24V aansluiting op m'n motor.
Veiligheidsbril.
Colsjawl.
Muskietennet.
Zakmes.
Diverse elastieken.
Dobbelstenen en speelkaarten.

Sowieso ook altijd mijn 'harnas' aan / bij me. (Motorcross body-armor, knie-braces & heupbeschermers) & m'n Garmin Zumo met heel Europa. ((nog) geen papieren kaarten)

Ook heb ik enkele gigabytes aan data (diverse survival-gerelateerde documenten) op mijn apparaten staan. (Nav. GSM, Notebook, losse USB-Stick)

Daarnaast heb ik nog een bijna complete PSU liggen. (= Persoonlijke Standaard Uitrusting (KL))
Inlc. koppelriem met PSU-Schop, 2 veldflessen & tang voor prikkeldraad/hekwerk.

Poncho woodlands. (maar heb zo gewoon m'n regenpak al bij me & rugzak zit aardig vol :P )
Balaclava's. ("bivakmuts", maar dunner (a la AT e.d.) - die gebruik ik, met name 's winters, voor in de motorhelm)
Slaapzak (niet waterdicht, tot -5)
Ultra lichte tent. (& nog een van 2,5 kilo)
Survival mes.
Rol met 60 meter touw.
Mini-compressor voor op een 12/24V "sigarettenplug" aansluiting. (Die zit op mijn motor)
Pannensetje, mess tins, bestek en nog meer zooi. (voornamelijk kleding)
Zit allemaal in een 90l bagagerol (sporttas achtig model) onder m'n bed :P

Heb ook nog een 70l tracking rugzak staan, waar m'n gewone rugzak/bob zo in past. Aangevuld met kleding, slaapzak enz. (en eventueel wat rantsoenen (maar die moet ik dan eerst nog kopen :P))

& een 10kg zware ketting van 120cm met slot in de 'tailbag' (soort tas/koffertje op de plek van een topkoffer)

Heb nog wel eens een mini-omvormer overwogen, maar mijn motor/accu levert max. 150watt. Niet genoeg voor wat ik er dan mee zou willen.

...en ik ben vast nog wat vergeten te noemen :P

Op vakantie gaat alles mee, op enkele items na. Zaken die verdomd handig zijn om te hebben post-shtf, maar je zo gewoon niet bij je mag hebben op straat. (waar ik alle begrip voor heb, tot zekere hoogte) Het enige echte wapen wat ik heb, m'n survival mes, ligt dus eigenlijk permanent in de kast, te wachten op "het moment". (& dan maar hopen dat ik toevallig thuis ben of kan komen). Op zich niet zo'n heel groot probleem, vind ik. Op m'n werk zit ik toch pal naast een bouwmarkt :P

& met m'n ketting+slot kan ik desnoods ook nog de nodige 'schedelbreuken' uitdelen >:)

De koppelriem (met aanhang) laat ik ook meestal thuis. Tenzij ik met de tent naar de Ardennen ga, maar dat is alweer wat jaartjes geleden.

Kogelwerend vest wel eens overwogen, maar dan moet ik eerst geld teveel hebben :P
Voor m'n body armor heb ik tenminste nog een dagelijkse toepassing, zonder motor had ik dat ook niet gehad. Sowieso heb ik bijna alles in m'n "knapzak" al eens gebruikt / nodig gehad. (al was het maar voor een collega die z'n telefoon weer eens niet heeft opgeladen :') )

Wat dat betreft maak ik onderscheid tussen "altijd handig" & "leuk voor de heb, als de ventilator stinkt", voor wat betreft het meezeulen en aanschaffen van dingen.

De grote uitzondering daarop is mijn water filter (goed voor 50.000 liter), aangezien drinkwater de nr. 1 prio der levensbehoeften is. Die heb ik nog nooit gebruikt en in het dagelijkse leven heb je 'm ook nooit nodig, maar gezien het belang van schoon drinkwater, desalniettemin een must have, imho.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 15:15:16 #76
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_151126300
Ik zit altijd met het probleem dat ik niet weet wat shtf is/zou kunnen zijn.
Ben zelf ook meer van minimale benodigdheden zodat ik makkelijker "kan bewegen" , met een zware rugzak of tig dingen meeslepen zie ik eerder als een negatief punt.
Kennis daar -integen zie ik wel als een positief iets, veel dingen liggen vaak voor het oprapen.
Bij een EMP heb ik niks meer aan elektronica bijvoorbeeld. En zo zijn er voor aalle shtf situaties dingen die dan niet meer functioneel zijn.
Misschien zit ik er helemaal naast maar ik ga ervan uit dat ik niet weet wat er gebeurd en waar ik me op zo'n moment bevind en of ik de mogelijkheid heb om nog even langs huis te gaan om mijn overlevings-tas-rugzak op te halen.
There is only one religion
  zaterdag 28 maart 2015 @ 15:16:53 #77
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151126342
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 14:53 schreef Ridocar het volgende:
Anekdote:

Een kleine twee maanden geleden hadden we een storing aan onze cv-ketel. Ik denk dat we zeker een week zonder verwarming en warm water zaten. Normale mensen bellen meteen in paniek het installatiebedrijf en willen dat dit vanavond nog gerepareerd wordt. Eerlijk gezegd zat ik daar niet zo mee. Zolang ik mij maar iedere dag kon wassen en een beetje comfortabel kon leven was het wel goed. Het was ook juist een week waar mijn vrouw uit huis was. Was zij erbij geweest dan had ik wel vaart erachter gezet, maar ik had met de cv-boer afgesproken dat ze mochten langskomen wanneer het hun uit kwam. (Het scheen druk te zijn). Was voor hun planning makkelijk, maar ook voor mij, omdat ik het beschouwde als een soort training.

Nu zullen er vast een hoop mensen roepen: "Ja, maar dat is niet vergelijkbaar", maar probeer het maar eens een weekje zonder gas/verwarming. Je wordt vanzelf wel creatief, en daar ging het mijn om.
9 maanden.

& je hebt helemaal gelijk.
Met een atoomoorlog zou je zelfs kunnen stellen dat de gelukkigen diegene waren die op slag stierven, zo erg gaat het worden. Velen zullen het psychisch niet aan kunnen om te overleven in een post-shtf / teotwawki situatie.

Kennis is ook van onschatbare waarde. Doodgaan van de honger & dorst, omringt door voedsel & water (maar niet weten dat je het kan eten, oppompen, zuiveren enz) is vrij zuur, maar het gaat velen overkomen. Vooral stedelingen (waar ik er zelf één van ben) weten doorgaans helemaal niets over waterzuivering, eetbare planten, tuinieren, enz. terwijl men op het platteland nog wel weet wat zelfvoorziening inhoud.

Dat maakt ze ook meteen zeer gevaarlijk, voor hun medemens. Velen zullen b.v. naar dat platteland vluchten, op "jacht" naar voedsel en drinkwater en er alles voor doen om het te bemachtigen.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 15:43:39 #78
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151126887
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 15:15 schreef Dance99Vv het volgende:
Ik zit altijd met het probleem dat ik niet weet wat shtf is/zou kunnen zijn.
Dat kan dan ook van alles zijn.
Terugkerend thema is het wegvallen van voorzieningen en het totaal op jezelf aangewezen zijn om te overleven.

quote:
Ben zelf ook meer van minimale benodigdheden zodat ik makkelijker "kan bewegen" , met een zware rugzak of tig dingen meeslepen zie ik eerder als een negatief punt.
Het is vrijwel allemaal 'nice to have'. Waar je blij mee bent als je het nodig hebt. (Droge kleren b.v. als je weer eens zeiknat op je werk aankomt, omdat het zo hard regende dat het dwars door je waterdichte pak heengaat ;) )

Zwaar valt bij mij ook wel mee, m'n rugzak weegt nog geen 8kg. Hangend op m'n rug merk ik er weinig van. Bovendien loop ik er niet mee rond. Ik rij er mee rond :P

In principe is de bedoeling van een BOB dan ook dat je het minimaal benodigde meeneemt. Waarbij je er vanuit moet gaan dat "rennen voor je leven" tot de mogelijkheden kan behoren ;)

quote:
Kennis daar -integen zie ik wel als een positief iets, veel dingen liggen vaak voor het oprapen.
Bij een EMP heb ik niks meer aan elektronica bijvoorbeeld. En zo zijn er voor aalle shtf situaties dingen die dan niet meer functioneel zijn.
Misschien zit ik er helemaal naast maar ik ga ervan uit dat ik niet weet wat er gebeurd en waar ik me op zo'n moment bevind en of ik de mogelijkheid heb om nog even langs huis te gaan om mijn overlevings-tas-rugzak op te halen.
Elektronica is handig, maar je bent er niet afhankelijk van. Met je smartphone in de hand heb je echter wel een potentiële mega bibliotheek ter beschikking & een stukje entertainment, wat in zo'n "uitzichtloze" situatie, waarbij je vrijwel zeker van alles verloren hebt, zoals spullen (huis, auto) maar ook familie en vrienden, van onschatbare waarde is.

Alles wat je hebt kun je ook weer kwijtraken. Behalve je kennis.
Alles wat je tzt bij je hebt geeft je echter wel een 'vliegende start' en kan net dat verschil maken.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_151128113
Hoe staan jullie tegenover groepsvorming? Je kunt prima in je eentje overleven, maar de mens is een kuddedier. Het ligt daarom ook voor de hand dat we op een gegeven moment samenkomen.
Het is alleen de vraag hoe het dan verder moet. Gaat iemand dan de leidersrol op zich nemen, of komt een soort van bestuur? Gaan we dan weer een soort systeem krijgen dat veel weg heeft van een soort gemeenschap? En wie laat je binnen? Wie houd je buiten? Ik denk eerlijk gezegd dat we dan weer middeleeuwse toestanden krijgen. Zoiets als: gedraag je, of we schoppen je buiten. Of we schieten je dood. Er zal vast wel iemand zijn die stomme dingen doet.

Daarover nagedacht krijg je op een gegeven moment allemaal kleine gemeenschapjes ter grootte van een dorp. Gaan we samenwerken of gaan we oorlog voeren? De mens kennende krijgen we allemaal clans die heel erg geïsoleerd zijn en geen eenheid meer vormen. Zolang de groepjes elkaar niet in de weg zitten gaat het wel. Je zou dan handel kunnen drijven. Produkten ruilen. Kennis gaat een groot ding worden. Wie de kennis heeft, bezit macht. Maar als we territoriale grenzen gaan verkennen krijg je geheid oorlog (ja, letterlijk)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 18:29:58 #80
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_151130808
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 16:35 schreef Ridocar het volgende:
Hoe staan jullie tegenover groepsvorming? Je kunt prima in je eentje overleven, maar de mens is een kuddedier. Het ligt daarom ook voor de hand dat we op een gegeven moment samenkomen.
Het is alleen de vraag hoe het dan verder moet. Gaat iemand dan de leidersrol op zich nemen, of komt een soort van bestuur? Gaan we dan weer een soort systeem krijgen dat veel weg heeft van een soort gemeenschap? En wie laat je binnen? Wie houd je buiten? Ik denk eerlijk gezegd dat we dan weer middeleeuwse toestanden krijgen. Zoiets als: gedraag je, of we schoppen je buiten. Of we schieten je dood. Er zal vast wel iemand zijn die stomme dingen doet.

Daarover nagedacht krijg je op een gegeven moment allemaal kleine gemeenschapjes ter grootte van een dorp. Gaan we samenwerken of gaan we oorlog voeren? De mens kennende krijgen we allemaal clans die heel erg geïsoleerd zijn en geen eenheid meer vormen. Zolang de groepjes elkaar niet in de weg zitten gaat het wel. Je zou dan handel kunnen drijven. Produkten ruilen. Kennis gaat een groot ding worden. Wie de kennis heeft, bezit macht. Maar als we territoriale grenzen gaan verkennen krijg je geheid oorlog (ja, letterlijk)
Klinkt als terug naar de vroege middeleeuwen, maar dan met hedendaags oorlogtuig
There is only one religion
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:46:07 #81
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_151132824
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 16:35 schreef Ridocar het volgende:
Hoe staan jullie tegenover groepsvorming? Je kunt prima in je eentje overleven, maar de mens is een kuddedier. Het ligt daarom ook voor de hand dat we op een gegeven moment samenkomen.
Het is alleen de vraag hoe het dan verder moet. Gaat iemand dan de leidersrol op zich nemen, of komt een soort van bestuur? Gaan we dan weer een soort systeem krijgen dat veel weg heeft van een soort gemeenschap? En wie laat je binnen? Wie houd je buiten? Ik denk eerlijk gezegd dat we dan weer middeleeuwse toestanden krijgen. Zoiets als: gedraag je, of we schoppen je buiten. Of we schieten je dood. Er zal vast wel iemand zijn die stomme dingen doet.

Daarover nagedacht krijg je op een gegeven moment allemaal kleine gemeenschapjes ter grootte van een dorp. Gaan we samenwerken of gaan we oorlog voeren? De mens kennende krijgen we allemaal clans die heel erg geïsoleerd zijn en geen eenheid meer vormen. Zolang de groepjes elkaar niet in de weg zitten gaat het wel. Je zou dan handel kunnen drijven. Produkten ruilen. Kennis gaat een groot ding worden. Wie de kennis heeft, bezit macht. Maar als we territoriale grenzen gaan verkennen krijg je geheid oorlog (ja, letterlijk)
Je gaat eigenlijk al mis met het idee dat je als mens prima alleen kunt overleven.
Uiteindelijk kun je dat niet. Hoewel je het best lang vol zou kunnen houden, als alles meezit.
Uiteindelijk worden we allemaal een keertje ziek, zwak en misselijk of anders wel oud en minder mobiel e.d.. Dat is dan meteen je einde. Iedere breuk, elk ongelukje wordt je fataal, alleen.
Ook psychisch wordt het enorm veel zwaarder in je eentje.

Alleen in groepsvorm kun je effectief je voedsel verbouwen, zieken en ouderen verzorgen en kinderen op laten groeien in een relatief beschermde omgeving.

Welk 'systeem' je daarbij hanteert gaat voor een groot deel afhangen van de groep waar je in terecht komt. De kans is vrij groot dat juist de gewelddadige figuren veel macht naar zich toe zullen trekken. Ik denk dat er dan ook een grote verscheidenheid aan gemeenschappen en 'systemen' zullen ontstaan, waarbij je waakzaam moet zijn voor de groepen die geweld niet zullen schuwen.

Geitenwollensokken gemeenschappen die daar juist faliekant tegen zijn, zullen het daartussen niet lang overleven. Alleen reizende vrouwen zijn (hoogst waarschijnlijk) als wild in het jachtseizoen.

...maar hoe zich dat allemaal ontwikkeld hangt ook sterk van de oorzaken af & hoe snel de wereld afzakt. Bij een geleidelijk proces is de kans op vreedzame, democratische gemeenschappen een stuk groter dan bij plotselinge massa destructie (b.v. door oorlog) & in hoeverre 'het land' hier hinder van ondervindt. Met fall out wordt het b.v. lastig om voedsel te verbouwen waar je niet dood aan gaat.

& juist voedsel, zelfs alleen al de prijs, is door de geschiedenis heen altijd al een belangrijke factor geweest in oorlogen, opstanden & volksverhuizingen.

Zelfs de "Arabische lente" begon om de voedselprijzen (die veel gewone mensen niet meer konden betalen)
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:29 schreef Dance99Vv het volgende:
Klinkt als terug naar de vroege middeleeuwen, maar dan met hedendaags oorlogtuig
Dat is inderdaad wel waar het op neer zal komen.
Hoewel dat hedendaagse oorlogstuig beperkt zal zijn en snel zal afnemen.

Tanks, vliegtuigen en veel computer gestuurde wapen systemen zijn te high tech om lang in stand te houden, zonder fabrieken e.d.

Kogels maken wordt ook verdraaid lastig in middeleeuwse omstandigheden.

Knuppels, speren, kruisbogen en dolken zullen vrij rap hun rentree maken ;)

...maar dat alles wel gecombineerd met overblijfselen van onze huidige kennis en technologie.

In de middeleeuwen hadden ze geen stoom, laat staan stroom. Dat zou nu wel het geval zijn. Zo links en rechts. Bibliotheken zouden wat mij betreft dan ook als schatkamers gezien mogen worden. Gelukkig ontlopen die (tegenwoordig) ook meestal allerlei plunderingen. (Helaas die van Alexandrië dan weer niet.) Hoewel bepaalde groeperingen er juist op uit zullen zijn om die dan te vernietigen uit overtuiging. (Ideologisch of religieus)

Des te meer er van de infrastructuur, fabrieken en kennis bewaart blijft, des te "moderner" die mix zal zijn.

Voor zover (marine) schepen niet in een oorlog tot zinken worden gebracht of door vloedgolven, blijft er daarmee ook een flink stukje van de huidige wereld bewaart.

Zo hebben alle zeeschepen verplicht allerlei zaken aan boord waar je van gaat watertanden in zo'n geval (een operatiekamer b.v.). Bovendien compleet zelfvoorzienend. Je enige probleem is de brandstof. (Diesel voor de generatoren) Uitgebouwd met zonnepanelen kom je echt een heel eind.

Midden op het water ook nog eens een zeker niveau van veiligheid tegen kwaadwillende groepen.

...als echter de schade te groot is en er te veel kennis en mensenlevens verloren gaat zal alles langzaam maar zeker verslijten en voorgoed verloren gaan, waarbij we dus een flink stuk opnieuw moeten doen.

In hoeverre de wereld gevaarlijk wordt om in te leven en/of in hoeverre er een voortzetting/herstel van ons huidige niveau met kennis en beschaving zal zijn laat zich niet voorspellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door R0N1N op 28-03-2015 20:06:09 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  zaterdag 25 april 2015 @ 19:12:48 #82
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_152020572
ik moest ineens aan dit topic denken bij deze motor : http://edition.cnn.com/vi(...)military-technology/
lijkt me wel iets om te hebben in case of teotwawki..
  zondag 26 april 2015 @ 18:16:31 #83
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_152046953
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 april 2015 19:12 schreef Bill_E het volgende:
ik moest ineens aan dit topic denken bij deze motor : http://edition.cnn.com/vi(...)military-technology/
lijkt me wel iets om te hebben in case of teotwawki..
:9 Leuk voor de heb. Dat sowieso ;)

Mijn huidige brommer rijdt 'm alleen vierkant zoek :7
Maakt alleen wat meer herrie (aangezien ik een Akrapovic zonder DB killer er op heb >:) )
& hij zuipt alleen super (e95, 98, E10 dat soort prut)

...maar dan met 95PK & minstens 340km op 1 tank, met een top van 200.
Wat bagage betreft kun je ook nauwelijks wat meenemen, met dat slome ding

Het mooiste is eigenlijk de motor, die op alles kan rijden.
(& om het nou 'stealth' te noemen omdat ie elektrisch kan rijden ... :O dan is elke elektrische auto een 'stealth' auto :') )

... maar desondanks zou ik er best één willen hebben. Voor de fun ;)

Grote nadeel is dat je erg afhankelijk bent van het weer. Bij windkracht 6 of harder zwabber je over de weg, bij 8 of hoger fladder je van de weg ... Het weer moet dus wel een beetje meezitten met teotwawki om er wat aan te hebben ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  Moderator zondag 26 april 2015 @ 18:28:35 #84
257132 crew  Awsom
pi_152047251
Sowieso heb ik een liever een fatsoenlijke auto dan een motor WTSHTF als ik moet kiezen. :P
  zondag 26 april 2015 @ 18:37:05 #85
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_152047447
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:28 schreef Awsom het volgende:
Sowieso heb ik een liever een fatsoenlijke auto dan een motor WTSHTF als ik moet kiezen. :P
:{w
Succes met de file. :P

Zelf ga ik dan toch nog liever voor de "Battletruck" (met (sneeuw)schuiver voor de file >:) ) :7

edit:
& dan een paar van die opgevoerde 'stealth' brommers achterin :z
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  Moderator zondag 26 april 2015 @ 19:57:46 #86
257132 crew  Awsom
pi_152050185
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:37 schreef R0N1N het volgende:

[..]

:{w
Succes met de file. :P

Zelf ga ik dan toch nog liever voor de "Battletruck" (met (sneeuw)schuiver voor de file >:) ) :7

edit:
& dan een paar van die opgevoerde 'stealth' brommers achterin :z
Zodra de files voorbij zijn. :P De eerste paar weken is het toch plunderen en jezelf opsluiten in je huis. :P
pi_152052699
Ik zorg dat ik de eerste paar weken uit de buurt blijf van andere mensen, als de rust een beetje is wedergekeerd dan is het de tijd om andere mensen te benaderen. Maar in tijden van voedselschaarste is de kans groot dat je elke ontmoeting de minimaal helft van je eten kwijt bent. Vooral als het aggeresieve groepen mensen zijn, die dan dwingen op 1 of andere manier alles wat je hebt af te geven.

Maar dan heb ik misschien te veel films gekeken, ik denk dat 99% van de mensen erg aardig en voorzichtig is als die elkaar in het 'wild' tegenkomen

Aan de andere kant, een gewapende vader tegenkomen met vrouw en 4 kleine kids die honger hebben is levensgevaarlijk, als het op overleven aan komt.
🐱
  zondag 26 april 2015 @ 21:55:25 #88
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_152054310
Plannen bedenken is hardstikke leuk, maar vergeet vooral niet om een plan B & C te bedenken, voor als plan A niet gaat, zoals je thuis opsluiten. (& die kans is groot)

Bedenk ook dat groepen en gemeenschappen zich juist veelal in die begin periode zullen vormen en het belangrijk is om ergens bij te komen. Al is het je eigen straat of buurt (of dorp).

Alleen ga je het niet redden. Zeker niet met "Amerikaanse toestanden". (shoot first ask question later), maar die verwacht ik hier ook een stuk minder. (maar is zeker niet uitgesloten.)

Zodra een groepje plunderaars jouw huis aandoet ben je 'de sjaak' (alleen).

Zeker als stadsbewoner kun je jezelf niet snel genoeg uit de voeten maken. (waarheen is dan de grote vraag & ook daar geldt weer, wat als je daar niet (meer) heen kan?)

Bedenk dus verschillende plannen voor verschillende scenario's & neem als basis het te voet verplaatsen met een rugzak met wat spullen onder erbarmelijke omstandigheden.

Als de werkelijke omstandigheden het toelaten om thuis te blijven of de auto te pakken, dan is dat mooi meegenomen. Evenals de extra 'gear' die je dan kunt meenemen. Andersom heb je al snel een onvoorzien probleem, ipv een meevaller.

[ Bericht 26% gewijzigd door R0N1N op 26-04-2015 22:01:11 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:05:45 #89
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_152104105
Dit is overigens het all-road monster wat ik heb :P

The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_152114040
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:46 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Je gaat eigenlijk al mis met het idee dat je als mens prima alleen kunt overleven.
Uiteindelijk kun je dat niet. Hoewel je het best lang vol zou kunnen houden, als alles meezit.

Ik heb het ook niet over de rest van je leven als een soort kluizenaar te overleven, want dat ga je idd niet redden.

Het is juist de periode van wanneer alles instort totdat de grote golf voorbij is. Er is een instabiele periode dat je het beste uit kunt zitten door even te verdwijnen. Dat verstoppertje spelen kan een paar weken tot misschien een jaar duren. Daarna wacht een soort acceptatie. Mensen die gewoon hun ding doen, zich minder druk maken om wat om hun heen gebeurt. Alles wat dan nog leeft is slim genoeg om de juiste beslissingen te maken. En die kennis werkt twee kanten op. Het zal een soort mix van alert en beleefdheid zijn. Je hoeft geen vrienden te zijn, de wereld is groot genoeg. Mag je elkaar niet, dan ga je weg. Simpel. Dat is nog een overblijfsel van de beschaving van vroeger dat iedereen in zich heeft.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 29 april 2015 @ 13:05:23 #91
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_152121253
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 02:09 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb het ook niet over de rest van je leven als een soort kluizenaar te overleven, want dat ga je idd niet redden.

Het is juist de periode van wanneer alles instort totdat de grote golf voorbij is. Er is een instabiele periode dat je het beste uit kunt zitten door even te verdwijnen. Dat verstoppertje spelen kan een paar weken tot misschien een jaar duren. Daarna wacht een soort acceptatie. Mensen die gewoon hun ding doen, zich minder druk maken om wat om hun heen gebeurt. Alles wat dan nog leeft is slim genoeg om de juiste beslissingen te maken. En die kennis werkt twee kanten op. Het zal een soort mix van alert en beleefdheid zijn. Je hoeft geen vrienden te zijn, de wereld is groot genoeg. Mag je elkaar niet, dan ga je weg. Simpel. Dat is nog een overblijfsel van de beschaving van vroeger dat iedereen in zich heeft.
Dat is niet zondermeer het geval.

Juist in die eerste instabiele periode kunnen zich hechte gemeenschappen vormen. Waar je later lastig(er) tussen komt. (nog zo'n uitvreter er bij, en er is al te weinig voer.)

Juist in die latere periode, na een jaar of zo, kunnen de 'problemen' gigantische vormen aannemen. Voedsel tekortten b.v. waarvoor iedereen elkaar leegrooft danwel oppeuzelt, of ziektes waardoor je elkaar liever mijd als de pest.

Hoeveel 'ruimte' er is hangt sterk af van het aantal overlevenden. Hoe meer, des te slechter de onderlinge verstandhoudingen zullen zijn (zeker met allerlei tekorten & veel plunderaars e.d.)

Bij kleinere aantallen met hier en daar een gemeenschap, zal de ruimte daartussen het gebied van de rovers zijn. Zoals dat tot de late middeleeuwen ook het geval was.

Als je buurman voor 5 jaar aan voedsel heeft en jij hebt niets, dan behoor je bij de "slim genoeg" groep op het moment dat je die buurman berooft ! Niet door hem gezellig op de koffie te vragen.

Andere dillema's waar je voor kan komen te staan:
Daar zit je dan met je groepje van 3 personen met net genoeg voor 1 jaar aan voedsel, terwijl het een jaar gaat duren voor je voldoende nieuw voedsel hebt. Eerder door je voedsel heen zijn betekend dus de hongerdood.

...en dan verschijnt er een vrouw met 3 kleine kinderen bij je kamp... wat doe je? Toelaten betekend een halvering van de periode dat je voedsel hebt. Een half jaar dus nog maar. Niet genoeg om met z'n allen te overleven.

Wegsturen is het enige "juiste" wat je kan doen (of al je voedsel weggeven en zelf sterven, dat kan ook :P ) - maar humaan & etisch enz. enz. is het niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door R0N1N op 29-04-2015 13:12:43 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_152524192
Zojuist is een postmeneer langs geweest met de Doom Survival Guide. Meteen begonnen met lezen en ik moet na een bladzijde of 5 al zeggen dat het een vrij compleet boek is. Alle aspecten van survival worden meegenomen, zonder pessimistisch te zijn. Gewoon realisme.

Aanrader.

Ik kreeg er ook een exemplaar "World Explorer" bij, een tijdschrift over allerlei wereldzaken, beetje BNW-gerelateerd, interessant is het wel.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 17:49:26 #93
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_152530624
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:40 schreef Ridocar het volgende:
Zojuist is een postmeneer langs geweest met de Doom Survival Guide. Meteen begonnen met lezen en ik moet na een bladzijde of 5 al zeggen dat het een vrij compleet boek is. Alle aspecten van survival worden meegenomen, zonder pessimistisch te zijn. Gewoon realisme.

Aanrader.

Ik kreeg er ook een exemplaar "World Explorer" bij, een tijdschrift over allerlei wereldzaken, beetje BNW-gerelateerd, interessant is het wel.
Cool!
Heb 'm al die tijd alleen nog maar digitaal, maar heb er al vaker aan gedacht om eens een ingebonden versie aan te schaffen.

...maar ja, heb al een pocket editie van het SAS Survival Handbook (wat voor 80% overeenkomt).

...maar ik raad 'm zonder meer iedereen aan :Y (papier of digitaal)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_152532655
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:49 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Cool!
Heb 'm al die tijd alleen nog maar digitaal, maar heb er al vaker aan gedacht om eens een ingebonden versie aan te schaffen.

...maar ja, heb al een pocket editie van het SAS Survival Handbook (wat voor 80% overeenkomt).

...maar ik raad 'm zonder meer iedereen aan :Y (papier of digitaal)
Ik ken het SAS-boek niet, maar ik mag aannemen dat de langetermijn overlevingsdingen (zoals het verbouwen van voedsel) minder aan bod komen, en dat er een militair tintje aan zit. Camouflage wordt in DSG maar kort beschreven (hoofdstuk Stealth), om een voorbeeld te noemen.

Er staan trouwens in de Doom Survival Guide ook wat grappige dingen in verstopt, als eastereggs. Niet zozeer dat er foute informatie wordt gegeven, maar gewoon een soort afleiding bij soms toch wat zware kost.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ridocar op 12-05-2015 19:03:37 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 19:08:28 #95
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_152533242
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:50 schreef Ridocar het volgende:
Ik ken het SAS-boek niet, maar ik mag aannemen dat de langetermijn overlevingsdingen (zoals het verbouwen van voedsel) minder aan bod komen, en dat er een militair tintje aan zit. Camouflage wordt in DSG maar kort beschreven (hoofdstuk Stealth), om een voorbeeld te noemen.
Feitelijk is het een kopie (van SAS of van de FM-21-76, daar zijn ze zelf ook nogal vaag in. (vroeger stond er een link naar "De SAS Guide", maar je kwam dan in een "FM-21-76" PDF terecht)), waar de specifiek militaire zaken uit zijn gehaald en weer aangevuld met nuttige info. (o.a. van "Where there is no Doctor"). In het begin iig. Heb er al een tijdje niet naar gekeken (of er een nieuwe versie is, online)

"Vroeger" waren dat DE 2 standaard boeken waar je er minstens één van moest hebben in survival land. Tot dus de Doomguide er kwam ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_155759883
wat ik mij afvraag is hoe het voelt om je hele leven in angst te leven?

bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot):
angst voor iets wat waarschijnlijk niet gebeurd
angst dat je voorraad te klein is
angst dat je je voorraad direct verliest (diefstal of door de vermeende ramp)

preppers hebben duidelijk angst, voor in ieder geval 1 van de 3 bovenstaande punten.
pi_155760019
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:24 schreef Coritchando het volgende:
wat ik mij afvraag is hoe het voelt om je hele leven in angst te leven?

bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot):
angst voor iets wat waarschijnlijk niet gebeurd
angst dat je voorraad te klein is
angst dat je je voorraad direct verliest (diefstal of door de vermeende ramp)

preppers hebben duidelijk angst, voor in ieder geval 1 van de 3 bovenstaande punten.
Dus voorbereid zijn = in angst leven?
pi_155760169
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:28 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Dus voorbereid zijn = in angst leven?
dat ligt er aan.
voorbereid zijn om op een zeker te gebeuren gebeurtenis is normaal
voorbereid zijn op een paar dagen geen boodschappen kunnen doen is verstandig

voorbereid zijn om het voorbereid zijn (preppers) is wel in angst leven denk ik. de constante angst dat er iets gebeuren gaat. zonder aanwijsbare reden en hoogstwaarschijnlijk volledig onnodig.

als je niet in angst leeft, hoef je je ook niet voor te bereiden. want aan deze extreme voorbereiding kan niet anders dan angst ten grondslag liggen. tenzij je kan bewijzen dat een gebeurtenis gaat gebeuren.

en dan heb ik het niet over de mensen die 10 flessen water en 5 blikken struik in de kelderkast zetten. dat is gewoon voorbereiden op een paar dagen geen boodschappen doen.
pi_155760713
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:33 schreef Coritchando het volgende:

[..]

dat ligt er aan.
voorbereid zijn om op een zeker te gebeuren gebeurtenis is normaal
voorbereid zijn op een paar dagen geen boodschappen kunnen doen is verstandig

voorbereid zijn om het voorbereid zijn (preppers) is wel in angst leven denk ik. de constante angst dat er iets gebeuren gaat. zonder aanwijsbare reden en hoogstwaarschijnlijk volledig onnodig.

als je niet in angst leeft, hoef je je ook niet voor te bereiden. want aan deze extreme voorbereiding kan niet anders dan angst ten grondslag liggen. tenzij je kan bewijzen dat een gebeurtenis gaat gebeuren.

en dan heb ik het niet over de mensen die 10 flessen water en 5 blikken struik in de kelderkast zetten. dat is gewoon voorbereiden op een paar dagen geen boodschappen doen.
Preppen is niet alleen een ondergrondse fallout-kelder met voorzieningen voor minstens drie maanden (het kan wel helpen) Preppen is ook een mentale voorbereiding. daar hoeft helemaal geen angst bij te komen kijken. Om het kortweg te zeggen: kennis verdrijft angst.

Ik ben niet optimaal voorbereid. Ik heb geen kelder om mij in te verstoppen, geen generator, maar wel een kast vol blikvoer (waar ik gewoon fifo toepas), een badkuip die ik meteen vol laat lopen als het tegen gaat zitten qua drinkwatervoorziening, een tent en slaapzakken klaar om mee te nemen en een auto waar voor altijd minstens driekwart aan brandstof in zit. De rest is survivalervaring.

Maar dat wil niet zeggen dat ik continu in angst leef. Ik doe gewoon mijn ding, let bij ieder gebouw op ontsnappingsroutes, parkeer mijn auto altijd achteruit in (om sneller weg te kunnen rijden). Mocht het fout gaan, dan weet ik wel wat ik moet doen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_155760951
die kennis lijk je enkel op te bouwen dankzij de angst, zonder angst had je die kennis niet nodig gehad toch?

en wat heb je aan die spullen bij een serieuze mileuramp? of als je moet vluchten? met je auto kom je nergens door de drukte, tent kan je nergens opzetten en je eten en water in de badkuip moet je achterlaten of kan je niet bijkomen.

ik vraag mij oprecht af wat je concreet oplost, behalve je angst trachten te stillen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Coritchando op 02-09-2015 16:06:03 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')