Dat is een goed voorbeeld van je eigen geweten.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 17:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, wat is er dan mis met achteraf denken: ik was toen best wel een klootzak? Waarom zou je dat afschuiven op iemand anders?
[..]
Pratende slang, pratende god, over water lopen, om maar eens een paar dingen te noemen. Ja sorry, maar ook het christendom is gewoon een wc-eend-religie.
Je weet hopelijk wel dat protestanten 7 boeken uit het oude testament verwijderd hebben omdat deze protestantse ideeën tegenspraken? Maarten Luther wilde zelfs een deel van het Nieuwe Testament eruit halen. Dus je begrijpt misschien daardoor dat ik het inderdaad over zestiende eeuwse uitvindingen heb.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 17:48 schreef Manke het volgende:
TserrofEnoch:
Als de sola scriptura 15e eeuws zijn, in welke geschriften geloven katholieken dan?
De bijbel zegt dat God via z'n heilige geest iedere gelovige naar de volle waarheid leidt.
Dat werkt zo: als je gelooft in wonderen, stel je lage(re) eisen aan bewijs dat het inderdaad wonderen zijn. Je nulhypothese is dan (geworden), dat ze bestaan. Ik zie hier de laatste tijd aldoor topics gestart worden over wonderbaarlijke genezingen. En als kritische FOK!'ers daar dan aardse verklaringen voor geven, of voorbeelden van precies zulke "wonderen" die evident bedrog zijn, dus hoe makkelijk ook dat filmpje bedrog kan zijn, suggestie of wat ook maar, dan gaat er een believer zitten miepen over hun intentie, dat ze erop uit zijn om het te ontkrachten.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 17:44 schreef Manke het volgende:
[..]
Dat is een goed voorbeeld van je eigen geweten.
Ik dacht een keer "wat ben ik ook een mongool" "ja dat ben je inderdaad" hoorde ik toen.
Het christendom is voornamelijk gebaseerd op Jezus, de joden geloofden eerder in die dingen.
Jezus bewees wie hij was en zijn apostelen zouden grotere werken doen dan hij, maar goed, dat staat alleen geschreven. Zelfs toen ze Jezus zagen geloofden er veel niet, Jezus legde dan ook de nadruk op geloven, eerst geloven dan zien. Ook nu nog verricht hij wonderen, als je de verhalen en getuigenissen moet geloven.
Weet er weinig van verder, bedoel je maccabeeën oa? Wat staat er in die boeken dat de katholieke kerk maakt wat het is? Moet het maar lezen, weet alleen niet waar ik moet beginnen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:03 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Je weet hopelijk wel dat protestanten 7 boeken uit het oude testament verwijderd hebben omdat deze protestantse ideeën tegenspraken? Maarten Luther wilde zelfs een deel van het Nieuwe Testament eruit halen. Dus je begrijpt misschien daardoor dat ik het inderdaad over zestiende eeuwse uitvindingen heb.
De interpretaties die jij en (meeste) andere protestanten hebben van de Bijbel bestonden voor de reformatie niet of nauwelijks. Misschien dat dergelijke interpretaties al bestonden bij sommige personen. Ik weet niet goed genoeg waar bijv. Jan Hus of John Wycliffe in geloofden, dus het zou best kunnen dat deze wel al dergelijke ideeën hadden. Maar dan is dat nog steeds meer dan duizend jaar na Jezus' tijd op aarde.
Met hedendaagse wonderen bedoel ik eerder totale transformatie van personen en karakter en verlossing van psychische aandoeningen en problemen, verslavingen ook. Hoorde laatst wel van een medegelovige dat hij bad voor iemand met kanker en dat die persoon terug kwam om te vertellen dat ie schoon was verklaard.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:07 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Dat werkt zo: als je gelooft in wonderen, stel je lage(re) eisen aan bewijs dat het inderdaad wonderen zijn. Je nulhypothese is dan (geworden), dat ze bestaan. Ik zie hier de laatste tijd aldoor topics gestart worden over wonderbaarlijke genezingen. En als kritische FOK!'ers daar dan aardse verklaringen voor geven, of voorbeelden van precies zulke "wonderen" die evident bedrog zijn, dus hoe makkelijk ook dat filmpje bedrog kan zijn, suggestie of wat ook maar, dan gaat er een believer zitten miepen over hun intentie, dat ze erop uit zijn om het te ontkrachten.
Ja, denk ik dan, wie kaatst kan de bal verwachten. Kom dan niet aan met die flutvideo's als bewijs.
Met zo'n uitgangspunt (die nulhypothese dus), ben je denk ik beter af op een forum voor gelovigen.
Hoe sta jij bij het Katholieke geloof tegenover de aanbidding van de kerk en de Paus in de rol van God op aarde? Hoe zie jij een gewoon mens in een Goddelijke rol?quote:
Ik weet niet wat je verstaat onder totale transformatie, maar ingrijpende gebeurtenissen kunnen iemand veranderen. Of die ingrijpende gebeurtenis nou met geloof te maken heeft of niet. Er is geen reden om dat wonderen te noemen, ook al komt het relatief weinig voor. Over dat totaal valt niet veel zinnigs te zeggen, zolang niet duidelijk is wat dat betekent.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:16 schreef Manke het volgende:
[..]
Met hedendaagse wonderen bedoel ik eerder totale transformatie van personen en karakter en verlossing van psychische aandoeningen en problemen, verslavingen ook.
Je moest eens weten wat mij allemaal ter ore komt: van aliens tot complotten, en van pijn verlichten tot opwekking uit de dood. Het enige wat maar nooit wil lukken is het laten aangroeien van een afgezet been of arm. Mensen die dat hebben, zijn denk ik in ongenade gevallen. Zowel bij goede, als bij gevallen engelen. Triest voor die gehandicapten natuurlijk, maar wel weer ontroerend dat God en Satan het op dat punt zo met elkaar eens zijn.quote:Hoorde laatst wel van een medegelovige dat hij bad voor iemand met kanker en dat die persoon terug kwam om te vertellen dat ie schoon was verklaard.
Engelen, en dus ook gevallen engelen kunnen ook lichamelijk genezen volgens de bijbel.
Een neurolinguïstisch virus noem ik dat. Bij minstens een deel gelovigen lijkt het inderdaad op te gaan.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:35 schreef Monomeism het volgende:
Religie naar mijn mening is als een 'softwareprogramma' die de realiteit vervormd. Een zowel collectief alsook persoonlijke 'virtuele beleving' die na 'installatie' met nogal wat mentaal kunst en vliegwerk als een maquette over de werkelijkheid en die van anderen moet worden ingepast. Een abstract geheel dat samen met de geïnstalleerde realiteitsbeleving van de gelovige moet worden versmolten. Ongelovigen maken binnen deze onzichtbare maquette als “onbekeerden en verblinden” ongewild deel uit van deze religieuze afgebakende virtuele maquette die vanzelfsprekend alleen zichtbaar is voor de gelovige zelf.
Vooropgesteld ik ben agnost met een neiging naar het katholicisme. Ik ben geen fanatieke katholiek die wekelijks de eucharistie ontvangt. Dan weet je nu in ieder geval hoe ik er hier in sta.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoe sta jij bij het Katholieke geloof tegenover de aanbidding van de kerk en de Paus in de rol van God op aarde? Hoe zie jij een gewoon mens in een Goddelijke rol?
Hoe sta jij tegenover een gebed waarin niet God maar de Katholieke kerk aanbeden wordt?
Loop je in zo'n constructie niet het gevaar God kwijt te raken door menselijke fouten? Het gevaar dat een gehele geloofsstroming de verkeerde kant op gaat door corruptie, waanideeën en machtswellust?
Hoe sta jij tegenover de eucharistie waarin gezegd wordt: "En Jezus riep AL zijn kinderen bij zich" gevolgd door "Alleen zij die communie gedaan hebben mogen naar voren komen"
'Neemt en eet hiervan, gij allen, want dit is mijn Lichaam, dat voor u gegeven wordt. Neemt deze beker en drinkt hier allen uit, want dit is de beker van het nieuwe, altijddurende verbond, dit is mijn Bloed, dat voor u en alle mensen wordt vergroten tot vergeving van de zonden. Blijft dit doen om Mij te gedenken.'
En hoe sta jij tegenover vergeving door God/Jezus waar de kerk eisen aan stelt?
Gaat de Katholieke kerk niet feitelijk in tegen de bijbel en de woorden die zijzelf spreken?
Je zegt zelf dat de Katholieken heiligen vereren, niet aanbidden. Maar hoe zit dat dan met de gebeden tot, het aanroepen van heiligen zoals de heilige Christoffel als patroonheilige voor reizigers? Dat is toch aanbidding?
Ik bedoel de deuterocanonieke boeken. Heb ze zelf niet allemaal gelezen als je het niet erg vindt. Dat Maarten Luther tegen deze en andere boeken was vanwege tegenstellingen met zijn geloof is volgens mij geen geheim.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:12 schreef Manke het volgende:
[..]
Weet er weinig van verder, bedoel je maccabeeën oa? Wat staat er in die boeken dat de katholieke kerk maakt wat het is? Moet het maar lezen, weet alleen niet waar ik moet beginnen.
Het draait om vergeving van zonden en verzoening met God door Jezus alleen, daar hebben christenen genoeg aan. Heb het idee dat de katholieke kerk er meer aan toe wil voegen om meer afhankelijk te worden van mensen.
Ik reageer op het bovenste stukje. Het katholieke geloof gaat niet over het aanbidden van het de kerk en de paus. De paus en de kerk zijn een 'instrumenten' om beter tot God te kunnen bidden. Ook is de functie van de paus volgens het katholieke geloof die van vertegenwoordiger van God op de wereld.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoe sta jij bij het Katholieke geloof tegenover de aanbidding van de kerk en de Paus in de rol van God op aarde? Hoe zie jij een gewoon mens in een Goddelijke rol?
Hoe sta jij tegenover een gebed waarin niet God maar de Katholieke kerk aanbeden wordt?
Loop je in zo'n constructie niet het gevaar God kwijt te raken door menselijke fouten? Het gevaar dat een gehele geloofsstroming de verkeerde kant op gaat door corruptie, waanideeën en machtswellust?
Hoe sta jij tegenover de eucharistie waarin gezegd wordt: "En Jezus riep AL zijn kinderen bij zich" gevolgd door "Alleen zij die communie gedaan hebben mogen naar voren komen"
'Neemt en eet hiervan, gij allen, want dit is mijn Lichaam, dat voor u gegeven wordt. Neemt deze beker en drinkt hier allen uit, want dit is de beker van het nieuwe, altijddurende verbond, dit is mijn Bloed, dat voor u en alle mensen wordt vergroten tot vergeving van de zonden. Blijft dit doen om Mij te gedenken.'
En hoe sta jij tegenover vergeving door God/Jezus waar de kerk eisen aan stelt?
Dat zijn dan ook geen katholieken te noemen maar eerder 'kattelieken' die feestvieren met carnaval en met de familie eten als het kerstmis is.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 19:05 schreef rosability het volgende:
[..]
Nou ja, de praktijk laat wat anders zien bij katholieken.![]()
Ze beleven hun geloof vaak in groepsverband. Dat doen de z.g. evangelicals ook, alleen zwepen die meestal de beleving aanzienlijk heftiger op. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar als ik me de bijbel goed herinner, staat daar nergens in dat Jezus zoiets stimuleerde. Wel zei hij het tegenovergestelde: als je gaat bidden, ga dan eerst je huis binnen en doe alle ramen en deuren dicht. Of woorden van die strekking. Later hebben zijn volgelingen die happenings uitgevonden,quote:Op donderdag 14 augustus 2014 19:10 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook geen katholieken te noemen maar eerder 'kattelieken' die feestvieren met carnaval en met de familie eten als het kerstmis is.
De kerk is volgens katholieken de 'ene heilige orthodoxe katholieke kerk'. Lijkt me iets meer dan enkel een instrument zoals jij het verwoord.
lees eens een katholieke bijbel.quote:
Ik beweer toch niet dat jij die vergelijking trekt?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 19:47 schreef Ouder1 het volgende:
Ik vind het vreemd en eng om een Paus als vertegenwoordiger van God te zien. Al zou het zo zijn, met Petrus.. dan nog hebben de opvolgers niets met Petrus te maken.
Zo zie je met iedere Paus wat verschuivingen en bewegingen binnen de Katholieke kerk. Komt dat omdat God er anders over denkt? Of Petrus? Of omdat de Paus een gewoon simpel mens is met al zijn zwakheden en onvolmaaktheden en dus ook maar doet wat hij denkt dat goed is?
En nee TserrofEnoch, ik vergelijk het niet met de Protestantse kerk, dat doe jij. Ik stel gewoon vragen over de Katholieke kerk.
Zou jij bijvoorbeeld nog iemand als katholiek rekenen wanneer diegene alleen naar de belangrijke missen zoals kerstmis, pasen en pinksteren ging ? Ik weet niet hoe streng je het onderscheid erin hebt gemaakt, want die groep heb ik er in meegeteld. Vandaar die laatste zin.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 19:10 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook geen katholieken te noemen maar eerder 'kattelieken' die feestvieren met carnaval en met de familie eten als het kerstmis is.
De kerk is volgens katholieken de 'ene heilige orthodoxe katholieke kerk'. Lijkt me iets meer dan enkel een instrument zoals jij het verwoord.
Feitelijk zijn de 'kattelieken' natuurlijk katholiek.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 20:20 schreef rosability het volgende:
[..]
Zou jij bijvoorbeeld nog iemand als katholiek rekenen wanneer diegene alleen naar de belangrijke missen zoals kerstmis, pasen en pinksteren ging ? Ik weet niet hoe streng je het onderscheid erin hebt gemaakt, want die groep heb ik er in meegeteld. Vandaar die laatste zin.
“The president of the United States has claimed, on more than one occasion, to be in dialogue with God. If he said that he was talking to God through his hairdryer, this would precipitate a national emergency. I fail to see how the addition of a hairdryer makes the claim more ridiculous or offensive.” - Sam Harrisquote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:31 schreef HCFeestbeest het volgende:
Ik ben gegaan van agnost/atheïst (ik was atheïst maar geloofde wel dat er een ziel is).
De 'levenslessen' uit de Bijbel spraken mij aan, en ik vond het wel prettig klinken dat er altijd iemand is die naar je wil luisteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |