abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143570670
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 13:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het bijzondere aan de juridische sector is dat praktisch elke juridische werkgever om een cijferlijst vraagt. Ook buiten de advocaatkantoren om. Zoals ik in een andere post had aangegeven is dat ook niet verwonderlijk: 10% van het totaal aan wo studenten is een rechtenstudent en 10% van de banen bestaat niet uit juridische functies. Zeker in deze tijden heb je het als starter met een juridisch diploma gewoon heel erg lastig. Dan hebben wij het echt niet over topkantoren, maar gewoon over hele doorsnee functies.

Op een vrij eenvoudige functie als junior jurist sociaal-zekerheidsrecht, ondernemingsrecht of bezwaarmedewerker komen al 300+ sollicitaties binnen van starters. De eerste filter is dan je cijferlijst.

Als je van plan bent 'gewoon een studie' te kiezen zodat je in het bedrijfsleven of bij de overheid een allround baan an krijgen dan zou ik niet voor rechtsgeleerdheid maar voor bedrijfskunde gaan. Dat vergroot je opties echt aanzienlijk als starter.
Dat is inderdaad de tendens die op dit forum heerst, en zeker niet geheel onterecht. Maar imo. is het te gemakkelijk geoordeeld dat je met een rechtendiploma met een 7/7,5 gemiddeld maar beter meteen in de bijstand kunt gaan zitten.

Zelf heb ik voor vakken als staatsrecht 1 en 2, rechtsvergelijking, rechtsfilosofie, materieel strafrecht ook hele magere zesjes gehaald, terwijl ik voor de meer juridisch technische vakken als burgerlijk procesrecht, goederenrecht, ondernemingsrecht, insolventierecht een 8/8,5 heb. (terwijl ik in alle vakken ongeveer even veel tijd heb geïnvesteerd)

Er zullen gerust een hoop rechtenstudenten zijn die ook de hoge cijfers hebben die ik heb, maar ook betere cijfers hebben op de lagere cijfers, maar ik weet ook dat ik bij al mijn werkgevers in het verleden een goede persoonlijke indruk heb gemaakt. Heb er dus voor gezorgd dat het kantoor waar ik wilde solliciteren met mij als persoon bekend was ( via tentamentraining waar ik de hele pauze met een advocaat medewerker over het vak en over de roeisport heb gesproken) voordat ik mijn papierwerk erheen stuurde.

Tijdens mijn sollicitatiegesprek is er met geen woord over mijn zesjes gesproken en alleen maar over de invulling van mijn (sociale) leven tot nu toe en waarom ik bij dat kantoor stage wil lopen, en ook dat stelde in de ogen van veel mensen op dit forum niet veel voor : Als teamleider gewerkt bij AH om mijn huur, studie en boeken te kunnen betalen, en geroeid bij nereus in Amsterdam. Verder niets relevants.

Maar dat konden ze waarderen, aangenomen, hele hoge stagebeoordeling gekregen en zelfs gezegd dat ik na mijn afstuderen maar weer eens contact op moest nemen (voor wat dat waard is, maargoed)..

Imo. is er zo veel meer dan alleen een cijferlijst. Er zijn een hoop kantoren die het daar niet mee eens zijn, maar een hoop ook wel. Je zult je alleen op een andere manier moeten zorgen dat je ''boven op de stapel'' komt, maar dat kan dus al zo makkelijk zijn door gewoon een tentamentraining bezoeken en met het personeel in gesprek raken oid.
pi_143621543
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:23 schreef jatochneetoch het volgende:
Rechten staat over het algemeen bekend als een pretstudie.
Oh ja joh? Hoe kom je aan die wijsheid? Weet je wel wat een pretstudie is en een kenmerk derhalve?

Als je dat weet,dan weet je ook dat rechtenstudie niet aan die kenmerken voldoet,hoe raar het ook klinkt.

On topic:

Of je slim genoeg bent voor ene rechtenstudie. Je doet alsof alles onmogelijk is. :{
Kwestie van WILLEN! en DOORZETTEN als het in eerste instantie allemaal niet zo 1,2,3 lukt.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2014 10:45:37 ]
pi_143626848
Bestuursrecht is best tof hoor.

Verder is alles hier wel gezegd.
pi_143627351
Rechten :')
pi_143627373
quote:
14s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:45 schreef Etsu het volgende:
Bestuursrecht is best tof hoor.

Verder is alles hier wel gezegd.
Ga jij eens sushi eten ofzo