Wij hebben anderhalf jaar geleden de sleutel gekregen van ons mooie jaren 30 huis waar al zo'n 15 jaar niets aan was geklust. Inmiddels zijn alle vloeren en plafonds open geweest, behalve het plafond op zolder. Alle plafonds zijn nu goed geïsoleerd, afgewerkt met gipsplaten en vervolgens gestuukt.
De laatste klus op de lijst was het ombouwen van de 2m2 badkamer tot een toilet, maar daar hebben we (logischerwijs) mee gewacht tot de nieuwe badkamer klaar was. Dit nieuwe toilet komt op de 1e verdieping direct onder het dak. Nadat mijn vriend alles open had gemaakt zag hij wat verdachte gaatjes in het dakbeschot. We hadden de kruipruimte al eerder laten behandelen tegen houtworm, dus hij herkende ze meteen.
De verdelger is gekomen en kon ons vertellen dat het toch helaas actieve houtworm was. Mijn vriend had de gipsplaten boven de zoldertrap (die direct tegen het dakbeschot zitten ivm ruimtegebrek) al verwijderd, maar daar is niets te zien. De verdelger raadde wel aan om gelijk het hele dak te doen, maar dat zou betekenen dat naast het plafond op de hele zolder ook het plafond op een van de slaapkamers weer open moet. Er zijn ook een paar kleine gaatjes gevonden in de vloer van de oude badkamer/nieuw toilet en als we die vloer ook helemaal willen laten behandelen betekent dat eigenlijk het plafond in de woonkamer ook weer open moet. Van bovenaf kan maar gedeeltelijk, maar in de nieuwe badkamer ligt een betonvloer.
Het vervangen van de plafonds op zolder is een rotklus, maar zou wel betekenen dat we daar ook betere isolatie kunnen aanbrengen, maar ik vind het zo'n zonde van al het werk en geld om nieuwe plafonds open te moeten trekken, omdat de kans bestaat dat een zo'n rottig wormpje van de ene hoek van het huis naar het andere is gekropen.
Wat is nu wijsheid? Alles maar weer open trekken en behandelen om zo bij een eventuele verkoop later te kunnen zeggen dat alles is behandeld of alleen de delen van het dak waar de plafonds nog niet open zijn geweest? Of blijven we dan juridisch aansprakelijk, omdat we weten dat we niet alles hebben behandeld?