abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143378891
Wij hebben anderhalf jaar geleden de sleutel gekregen van ons mooie jaren 30 huis waar al zo'n 15 jaar niets aan was geklust. Inmiddels zijn alle vloeren en plafonds open geweest, behalve het plafond op zolder. Alle plafonds zijn nu goed geïsoleerd, afgewerkt met gipsplaten en vervolgens gestuukt.

De laatste klus op de lijst was het ombouwen van de 2m2 badkamer tot een toilet, maar daar hebben we (logischerwijs) mee gewacht tot de nieuwe badkamer klaar was. Dit nieuwe toilet komt op de 1e verdieping direct onder het dak. Nadat mijn vriend alles open had gemaakt zag hij wat verdachte gaatjes in het dakbeschot. We hadden de kruipruimte al eerder laten behandelen tegen houtworm, dus hij herkende ze meteen.

De verdelger is gekomen en kon ons vertellen dat het toch helaas actieve houtworm was. Mijn vriend had de gipsplaten boven de zoldertrap (die direct tegen het dakbeschot zitten ivm ruimtegebrek) al verwijderd, maar daar is niets te zien. De verdelger raadde wel aan om gelijk het hele dak te doen, maar dat zou betekenen dat naast het plafond op de hele zolder ook het plafond op een van de slaapkamers weer open moet. Er zijn ook een paar kleine gaatjes gevonden in de vloer van de oude badkamer/nieuw toilet en als we die vloer ook helemaal willen laten behandelen betekent dat eigenlijk het plafond in de woonkamer ook weer open moet. Van bovenaf kan maar gedeeltelijk, maar in de nieuwe badkamer ligt een betonvloer.

Het vervangen van de plafonds op zolder is een rotklus, maar zou wel betekenen dat we daar ook betere isolatie kunnen aanbrengen, maar ik vind het zo'n zonde van al het werk en geld om nieuwe plafonds open te moeten trekken, omdat de kans bestaat dat een zo'n rottig wormpje van de ene hoek van het huis naar het andere is gekropen.

Wat is nu wijsheid? Alles maar weer open trekken en behandelen om zo bij een eventuele verkoop later te kunnen zeggen dat alles is behandeld of alleen de delen van het dak waar de plafonds nog niet open zijn geweest? Of blijven we dan juridisch aansprakelijk, omdat we weten dat we niet alles hebben behandeld?
pi_143379206
Beter teveel behandelen dan te weinig en er jaren later achter komen dat je dak aan het verzakken is.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143379266
Nou, dan zijn we wel erg veel jaren verder wil dat zo zijn. Het is nu echt nog maar een heel klein plekje namelijk. In de kruipruimte was het veel erger en zelfs daar was er nog lang geen risico voor verzakking.
pi_143379423
Behandelen kan je prima zelf met een drukspuit, het spul haal je bij oa Welkoop of Hornbach
  woensdag 13 augustus 2014 @ 15:42:15 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143380857
Als je er heel zeker van bent dat het alleen die ene plek is, zou je alleen die ene plek er er ruim omheen kunnen behandelen. Je hebt natuurlijk geen garantie, maar dat heb je toch niet. Het is kosten tegen de baten afwegen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  woensdag 13 augustus 2014 @ 15:52:46 #6
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143381171
De beestjes vinden vers hout lekkerder dan oud hout dus kan je ook her en der verse balkjes hout tussen het plafond leggen.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143382952
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:54 schreef pvdplanet het volgende:
Behandelen kan je prima zelf met een drukspuit, het spul haal je bij oa Welkoop of Hornbach
Ja, maar we willen niet zelf behandelen ;)

quote:
14s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:42 schreef goed_volk het volgende:
Als je er heel zeker van bent dat het alleen die ene plek is, zou je alleen die ene plek er er ruim omheen kunnen behandelen. Je hebt natuurlijk geen garantie, maar dat heb je toch niet. Het is kosten tegen de baten afwegen.
Dat is precies mijn vraag idd :{ Ikzelf vind het prima om alleen de plek en eromheen te behandelen, maar mijn vriend is bang dat we het huis nooit meer verkocht krijgen als we dat doen of later een keer aangeklaagd worden vanwege een verborgen gebrek.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:52 schreef BartNH het volgende:
De beestjes vinden vers hout lekkerder dan oud hout dus kan je ook her en der verse balkjes hout tussen het plafond leggen.
Dat lijkt me juridisch ook niet helemaal waterdicht...
  woensdag 13 augustus 2014 @ 16:54:00 #8
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143383090
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:48 schreef Dot. het volgende:
Dat is precies mijn vraag idd Ikzelf vind het prima om alleen de plek en eromheen te behandelen, maar mijn vriend is bang dat we het huis nooit meer verkocht krijgen als we dat doen of later een keer aangeklaagd worden vanwege een verborgen gebrek.
Een verborgen gebrek is iets wat je constateert na verkoop van het huis ;)

Maar goed, dat is het ding met oude huizen. Je kunt asbest tegenkomen, lood, houtworm, houtrot en nog tal van andere onplezierige zaken. Als je daar echt bang voor bent, moet je een nieuwe betonnen vinexwoning kopen met een jaren 30 sausje.

Een oud huis is net als een klassieke auto. Hij heeft meer onderhoud en liefde nodig en presteerd niet optimaal, maar allemachtig wat issie mooi!
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
pi_143383903
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:54 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Een verborgen gebrek is iets wat je constateert na verkoop van het huis ;)

Maar goed, dat is het ding met oude huizen. Je kunt asbest tegenkomen, lood, houtworm, houtrot en nog tal van andere onplezierige zaken. Als je daar echt bang voor bent, moet je een nieuwe betonnen vinexwoning kopen met een jaren 30 sausje.

Een oud huis is net als een klassieke auto. Hij heeft meer onderhoud en liefde nodig en presteerd niet optimaal, maar allemachtig wat issie mooi!
Als wij het niet vermelden bij verkoop is het toch een verborgen gebrek?

Als we het meteen hadden gevonden had ik gewoon het hele huis laten behandelen, maar ik vind het zo zonde om plafonds open te halen die er net een half jaar in zitten.
pi_143384106
Kan je niet met een lange spuit via een gaatje in het plafond, de plek(ken) bespuiten. Of laten bespuiten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 17:54:08 #11
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143384768
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:22 schreef Dot. het volgende:
Als wij het niet vermelden bij verkoop is het toch een verborgen gebrek?
Dan moet er wel sprake zijn van houtworm. Op het moment dat je nu de houtworm behandeld, is er dus niets meer aam de de hand en heb je ook geen gebrek meer.

Vergeet ook niet dat die meneer van de bestrijding erg graag heel jullie huis behandeld, al is het maar uit voorzorg ;)
pi_143385843
Volgens mij wordt schade door houtworm, sterk overdreven. Boktor is veel erger bijv.
Zou je je in willen dekken, dan meld je bij evt. verkoop: "hout is behandeld tegen houtworm, is niet (meer) zichtbaar, maar aanwezigheid kan niet worden uigesloten op die en die plek (achter het gips". Is het gemeld, kan je geen verantwoodelijkheid meer voor dragen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 22:46:35 #13
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143396153
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:48 schreef Dot. het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:52 schreef BartNH het volgende:

Dat lijkt me juridisch ook niet helemaal waterdicht...
Tis maar net wat je belangrijker vindt? Schade enigszins beperken of je alleen maar juridisch indekken tegen schade die je nog iets zou kunnen beperken. 8)7
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')