abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:50:29 #1
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_143360267
Het lijkt me eerlijker dat wanneer iemand die een orgaan nodig heeft voorrang krijgt wanneer deze persoon zelf al jaren een donorregistratie heeft. Vooral toen deze persoon nog gezond was.

Zou belachelijk zijn als die persoon zelf het niet overleeft omdat het orgaan geschonken wordt aan iemand die alleen maar wil nemen en niet geven. Lekker opportinusitisch. "Ik heb er niets aan, dus waarom zou ik mijn organen afstaan" maar wanneer ze zelf in nood zijn even lekker willen profiteren van de altruïstische medemens.

Stukje rechtvaardigheid.

Hoe denken jullie hier over? Met onderbouwing.

Inb4: Dit is geen ik heb/wil wel/geen donorregistratie topic. Het gaat puur om bovenstaand idee.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:52:13 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_143360338
Ik vind het nogal willekeurig. Alsof mensen die hun organen niet afstaan 'slechtere' mensen zijn. Er zijn wel meer variabelen te bedenken waarom iemand eerder een orgaan zou mogen ontvangen.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:53:15 #3
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_143360381
Helemaal mee eens maar de termijn is wel lastig vast te stellen. 1 jaar is te kort, 10 jaar wel wat lang.
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:53:50 #4
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_143360410
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het nogal willekeurig. Alsof mensen die hun organen niet afstaan 'slechtere' mensen zijn. Er zijn wel meer variabelen te bedenken waarom iemand eerder een orgaan zou mogen ontvangen.
Ik heb het niet over goede of slechte mensen.

Persoon A heeft een donorregistratie.
Persoon B heeft geen donorregistratie.
Beiden hebben een orgaan nodig.

Persoon B mag doorleven omdat er mensen zoals persoon A zijn.
Persoon A gaat dood omdat er te veel mensen zoals persoon B zijn.
pi_143360451
Niet iedereen kiest bewust om geen donor te blijven. Maw, niet iedereen staat er bij stil om het wel te worden. Die groep mensen mag je mijn inziens niet benadelen.

Als donor maakt het me trouwens vrij weinig uit wie over mijn organen mag beschikken. Als er levens mee gered worden, mag het naar iedereen gaan.
pi_143360498
Of donoren laten beslissen of hun organen naar niet-donoren mogen gaan, of niet naar hardnekkige rokers of drinkers ofzo of mensen met veel verkeersovertredingen.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:57:33 #7
411401 imikethat
pi_143360589
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:55 schreef DrDentz het volgende:
Of donoren laten beslissen of hun organen naar niet-donoren mogen gaan, of niet naar hardnekkige rokers of drinkers ofzo of mensen met veel verkeersovertredingen.
Dat is wel weer heel lastig vast te stellen. Al zou ik bij keus mijn organen liever naar wel-donoren laten gaan
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:57:38 #8
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_143360593
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:54 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Niet iedereen kiest bewust om geen donor te blijven. Maw, niet iedereen staat er bij stil om het wel te worden. Die groep mensen mag je mijn inziens niet benadelen.

Als donor maakt het me trouwens vrij weinig uit wie over mijn organen mag beschikken. Als er levens mee gered worden, mag het naar iedereen gaan.
Dan is er een middencategorie. "Ik vind het niet interessant, want ik heb er niks aan, dus waarom zou ik zo'n formulier inzullen"

Iedere Nederlander van 18+ weet dat er zoiets is als het donorregister is. Niet inschrijven is gewoon bijna hetzelfde als een keuze om het niet te worden.
pi_143360620
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:55 schreef DrDentz het volgende:
Dan kan ik nog wel een paar dingen opnoemen wie wat mij betreft mijn organen niet mogen hebben. :) Zou dat nog niet eens een verkeerd idee vinden.
pi_143360653
quote:
19s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Dan kan ik nog wel een paar dingen opnoemen wie wat mij betreft mijn organen niet mogen hebben. :) Zou dat nog niet eens een verkeerd idee vinden.
Mijne mogen ook niet naar mensen gaan die naar Toppers concerten gaan.
pi_143360720
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Mijne mogen ook niet naar mensen gaan die naar Toppers concerten gaan.
Niet naar criminelen, dikzakken of > 55 jarigen.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:01:09 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_143360746
quote:

[..]

Ik zou dat wel een raar idee vinden. Op die manier over mensen willen oordelen en over je graf regeren. Het is geen spelletje.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:01:31 #13
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_143360754
quote:
Persoon B als hij/zij gezond is: (heel stoer) "Mijn organen krijgen ze niet, puh, zijn mijn organen en gaan fijn met mij mee de kist in." (doet minachtend over persoon A)
quote:
Persoon B als hij/zij organen nodig heeft is: "Huil, huil, huil, ik ga dóóóód, en ik heb vrouw en kinderen, huil, huil, mag ik even een orgaan van zo'n lieve persoon A."
In dat geval lijkt het me zo rechtvaardig als zo'n persoon wordt uitgelicht tijdens de donorweek dat heel Nederland eens ziet hoe belangrijk een donorregistratie is.
pi_143360802
Maar dit is toch maar een tijdelijke discussie, binnenkort halen we de organen uit 3d printers.
pi_143360828
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:01 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik zou dat wel een raar idee vinden. Op die manier over mensen willen oordelen en over je graf regeren. Het is geen spelletje.
Als je het rationeel gaat bekijken dan kan je toch inzien dat er een bepaalde groep is waarbij een donor waardevoller is voor de samenleving dan anderen?

Je mag het misschien niet zo zeggen, maar dat maakt het niet minder waar.
  Donald Duck held dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:04:42 #16
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_143360860
Al dan niet donor zijn is zelfbeschikkingsrecht: baas over eigen lichaam
Een donororgaan ontvangen is het voor iedereen gelijke recht op medische behandeling.
Die twee zaken hebben niks met elkaar te maken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:10:14 #17
411401 imikethat
pi_143361049
Van die mensen die wel uitkering willen maar er niet aan mee willen betalen dmv belasting :')
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:11:37 #18
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_143361109
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Al dan niet donor zijn is zelfbeschikkingsrecht: baas over eigen lichaam
Een donororgaan ontvangen is het voor iedereen gelijke recht op medische behandeling.
Die twee zaken hebben niks met elkaar te maken.
Ja, en hier ben ik het dan ook mee eens. Daarom vind ik dit een interessante discussie.

De wereld wordt steeds individualistischer, als iedereen alleen maar aan zichzelf denkt dan heeft niemand een donorregistratie, want aan je eigen inschrijving zul je nooit iets hebben.
  † In Memoriam † dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:17:52 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143361388
Het lijkt mij eerlijker als mensen voor het afstaan van een deel van hunzelf, hetzij bloed of organen, levend danwel na sterven, daar een vergoeding voor krijgen.

Het is wel nobel als je uit goede bedoelingen doet, maar wat moeten al die mensen met door wiet doorsopte organen?
Carpe Libertatem
pi_143361461
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Het lijkt mij eerlijker als mensen voor het afstaan van een deel van hunzelf, hetzij bloed of organen, levend danwel na sterven, daar een vergoeding voor krijgen.

Het is wel nobel als je uit goede bedoelingen doet, maar wat moeten al die mensen met door wiet doorsopte organen?
Ik heb een mok, speldje en een knuffel gekregen voor mijn donorschap. Vind ik meer dan voldoende
  † In Memoriam † dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:20:16 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143361496
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:19 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Ik heb een mok, speldje en een knuffel gekregen voor mijn donorschap. Vind ik meer dan voldoende
Prima, ik niet voor mijn organen.
Carpe Libertatem
pi_143361542
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:20 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Prima, ik niet voor mijn organen.
Excuus, heb het over het bloeddonorschap.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:26:41 #23
411401 imikethat
pi_143361782
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:17 schreef Boze_Appel het volgende:

Beter een werkende wietlong dan een niet werkende long
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:28:10 #24
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_143361846
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het nogal willekeurig. Alsof mensen die hun organen niet afstaan 'slechtere' mensen zijn.
Ik vind die mensen niet slechter. Maar ik vind mensen die het wel doen wel beter :) Ik snap best dat iemand uit bv. geloofdovertuiging geen donor wil zijn. Maar als ik de keus had, dan zouden mijn organen wel eerder gaan naar iemand die wel donor geworden is.

quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:54 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Mijn inziens mogen die juist wel benadeeld (lees: niet bevoordeeld) worden. Ik vind luiheid misschien wel het slechtste excuus ooit om geen donor te zijn. Voor mensen die bewust geen donor zijn heb ik nog wel een beetje respect, voor mensen die 'geen zin hebben te kiezen' heb ik 0,0 respect.

quote:

[..]

Ik in principe ook niet, maar toch is het glad ijs. Ik zou bijvoorbeeld geen organen aan criminelen willen doneren of aan idioten die door hun eigen domheid (stunten, stoer doen, etc.) er een nodig hebben. Maar ik wil ook niet zover gaan dat organen een middel kunnen worden om andere mensen te dwingen op een bepaalde manier te gaan leven. It's a fine line :) En uiteraard zal er altijd misbruik van gemaakt gaan worden om er linksom of rechtsom geld voor te krijgen en dat lijkt mij ook niet de beste motivatie.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:41:37 #25
411401 imikethat
pi_143362505
Als je uit geloofsovertuiging geen organen wil afstaan dan kan je uit geloofsovertuiging ook geen orgaan krijgen dus die kunnen ze ook al afstrepen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')