quote:
Gedeelte uit een post van mij uit een ander topic (van nog niet zo heel lang geleden):
quote:
Op donderdag 31 juli 2014 11:36 schreef Forbry het volgende:(...)
Overigens vind/vond ik scheren voor vrouwen eigenlijk ook achterlijk, maar ik heb de sociale druk op dat vlak wel geaccepteerd.
(...)
Ik begrijp helemaal wat je probeert te zeggen (jammer, dat er in dit topic weer een hoop mensen zijn die die boodschap proberen te verdraaien) en ben het eigenlijk ook helemaal met je eens, TS!
Velen zijn zich niet bewust van de mate en de kracht van maatschappelijke druk of zijn zich er eigenlijk wel bewust van, maar willen dit gewoonweg niet toegeven en ja, ook op dít vlak is daar inderdaad sprake van. Jammer, maar helaas...
Echter, maatschappelijk druk en de indoctrinatie die daar meestal mee gepaard gaat zie je eigenlijk altijd en overal. In ieder geval op immens veel terreinen, op immens veel niveaus. In die zin vind ik dit voorbeeld in wezen nogal onbenullig.
Maar goed, toch maar wel even naar dit specifieke voorbeeld dan. Zoals in de door mij aangehaalde post al staat vind ik al dat scheren eigenlijk ook achterlijk, maar heb ik op dit vlak de sociale druk wel geaccepteerd. (Ik wil overigens liever niet dat mijn vriend zich (helemaal) conformeert naar de steeds meer op vrouwen lijkende standaard voor mannen qua lichaamshaar, maar dat is weer een ander verhaal). Nou ja, in lijn met die "acceptatie" scheer ik zelf dus ook altijd braafjes mijn benen en oksels enzo. Verder ben ik ook al geïndoctrineerd, want mijn eerste gevoel/gedachte bij vrouwen die dit voorbeeld níet volgen (of om wat voor reden dan ook niet kúnnen volgen) is toch wel "vies", "raar", "lelijk", etc.
Alleen mensen pésten, wanneer zij niet aan de huidige "standaard" voldoen? Dat zal ik echt nooit doen. Ook niet achter hun rug om of op een zogenaamd "subtiele" manier. Al vind ik het zelf dus niet mooi (dát zou ik op een respectvolle of neutrale manier dan nog wel kenbaar kunnen maken), ik heb eerder réspect voor mensen die tegen maatschappelijke druk en indoctrinatie zijn opgewassen (en voor mensen die om wat voor reden dan ook niet aan die maatschappelijke druk kúnnen voldoen en die toch volop in de maatschappij staan of dat in ieder geval proberen). Zelfs op dit (in mijn ogen dus toch wat onbenullige) vlak.
Het gaat te ver om daar nu óók nog diep op in te gaan, maar zoals veel mensen wel weten, heeft maatschappelijke druk (in zekere zin) overigens ook wel een hele nuttige functie en "afwijken" van de maatschappelijke standaard púúr om dwars te (kunnen) liggen, daar houd ik dan vaak ook weer niet zo van.
TL DR: ik conformeer mij (grotendeels) aan de maatschappij als het om lichaamshaar bij vrouwen gaat, maar ben het eigenlijk wel met TS eens.