Wat raar zeg. Cluster A persoonlijkheidsproblemen kunnen heel goed behandeld worden. Tenminste, dat is per persoon afhankelijk, maar dat geldt eveneens voor andere persoonlijkheidsproblemathiek.quote:Op maandag 8 september 2014 10:13 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Therapie werkt niet in mijn geval. Ze kunnen niks beginnen tegen cluster A.

Mijn behandelaar is het daar niet mee eens. Bij mij doen ze meer aan "redden wat er nog te redden valt".quote:Op donderdag 11 september 2014 20:03 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Wat raar zeg. Cluster A persoonlijkheidsproblemen kunnen heel goed behandeld worden. Tenminste, dat is per persoon afhankelijk, maar dat geldt eveneens voor andere persoonlijkheidsproblemathiek.
Een theorie over cluster A persoonlijkheidsstoornissen die ik heb gelezen, is dat mensen die het hebben moeite hebben om te kunnen mentaliseren en de emoties die bij henzelf horen bij anderen leggen.
Om een voorbeeld te noemen. Als iemand chagrijnig tegen mij doet en ik weet niet waarom hij chagrijnig is, krijg ik net zoals de meeste mensen daar een rotgevoel over. De meeste mensen denken dan: hij zal wel met het verkeerde been uit bed gestapt zijn. Ik denk sneller dat ik iets verkeerds heb gedaan, mijn gebrek aan eigenwaarde wordt getriggerd en ik ga die emotie heel erg op mezelf betrekken. Het rotgevoel plaats ik dus bij mezelf.
Iemand met een cluster A persoonlijkheidsstoornis, betrekt het gevoel sneller op zijn omgeving. (Niet te verwarren met de schuld bij een ander zoeken.) Hij trekt dan de conclusie: "de wereld is bedreigend, ik voel me niet thuis in deze wereld". Hij onttrekt zich van de wereld, gaat zich isoleren en op den duur verliest hij grip op de realiteit, waardoor anderen hem als excentriek of vreemd ervaren en daarmee wordt de conclusie dat de wereld bedreigend is weer bevestigd.
Als je in therapie gaat en je vertelt dat je de wereld als bedreigend ervaart en dat je je niet thuis voelt horen, gaat de behandelaar met je kijken waar dat gevoel vandaan komt. Wat heeft je de laatste keer het gevoel gegeven? Klopt dat ook wel of kan je ook een andere conclusie verbinden aan hetgeen waardoor je het gevoel hebt gekregen? Wat voor gevoel krijg je dan? Ervaar je daarmee mensen nog steeds als bedreigend?
Ik vind het echt bullshit dat mensen met persoonlijkheidsstoornissen cluster A niet te behandelen zijn. Als er niks mankeert aan je verstand, niet te psychotisch bent, je je genoeg kan verplaatsen in andermans situatie en als je gemotiveerd bent om te veranderen, is de kans heel groot dat je behandelbaar bent.

Dan heb jij een zeer slechte behandelaar. Zo hoort een hulpverlener niet tegen je te praten.quote:Op donderdag 11 september 2014 23:15 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Mijn behandelaar is het daar niet mee eens. Bij mij doen ze meer aan "redden wat er nog te redden valt".

Thnxquote:Op donderdag 11 september 2014 20:17 schreef appelsap het volgende:
Wat een kutnieuws Sylvana.
Zo ging dat bij mij dus ook steeds en daarom ben ik uiteindelijk maar individueel verder gegaan.
Ik ken het gevoel dus en dat zuigt zwaar, zeker als je het gevoel hebt dat je al op het randje zit.
Wel op tijd aan de bel trekken als je het niet trekt hè.
 Ik heb niks gehoord deze week dus ga er maar vanuit dat het idd 4 november pas wordt
 Ik heb niks gehoord deze week dus ga er maar vanuit dat het idd 4 november pas wordt 

Ik kan niet positief zijn vanwege mijn anhedonie. Ze zijn constant mij aan het "prikkelen", maar dat werkt voor geen meter.quote:Op donderdag 11 september 2014 23:54 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dan heb jij een zeer slechte behandelaar. Zo hoort een hulpverlener niet tegen je te praten.
Tegen mij hebben ze bij de reguliere GGZ en PsyQ ook zoiets gezegd. Dat ik zogezegd 'therapie-resistent' ben. Ik ben ondanks dat toch een heel stuk verder gekomen en elke serieuze therapie sloeg bij mij aan.
Geef niet op en blijf positief denken. Laat je niet de grond in boren door een stel onbekwame zieleknijpers zonder empathie. Er zijn genoeg andere instanties waar ze je serieuzer nemen. In Oegstgeest heb je een kliniek waar ze mensen met persoonlijkheidsstoornissen helpen en een hele vleugel is gewijd aan cluster A persoonlijkheidsproblemathiek.

Prikkels maken alles erger. Hoe vaak ik wel niet denk dat alles belachelijk is, of hoe vaak ik niet bang ben dat iemand me volgt of pijn wilt doen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 00:17 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik kan niet positief zijn vanwege mijn anhedonie. Ze zijn constant mij aan het "prikkelen", maar dat werkt voor geen meter.

Ik vind het wel heel slecht dat ze je belachelijk maken. Heb je (behalve hier) niemand waar je even je hart kan luchten, die je kan vertrouwen?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:23 schreef Spongeboss het volgende:
Grote terugval.
Mijn ouders beginnen weer teveel druk op me te leggen ik kom met ideeën om het wat minder te maken maar ze blijven druk leggen. En ik word er gek van, helemaal gek. Ik kom met een idee en ze lachen me gewoon uit of maken het belachelijk ik wil niets meer te doen hebben met die mensen.
Ik ben gewoon boos wat ik normaal nooit gauw ben kut schizoïde kut leven. Ik heb het ermee gehad, niemand die het schizoïde zijn begrijpt behalve de mensen zelf ik word gewoon nooit serieus genomen belachelijk gemaakt. Alleen omdat ik mezelf psychisch niet kan omleggen wilt niet zeggen dat ik het niet kan willen. Ik wil niet dood ik heb geen zin in zelfmoord maar het zou mooi zijn als ik me kon terugkeren in fantasie en gewoon hele dagen in een coma kon leggen waar ik nu een leuke tijd had. Kut ik ben er klaar mee dat ze allemaal sterven deze klote kut wereld.

Niet bepaald mensen begrijpen het niet en daar heb ik me bij neergelegd.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:24 schreef zomertje het volgende:
[..]
Ik vind het wel heel slecht dat ze je belachelijk maken. Heb je (behalve hier) niemand waar je even je hart kan luchten, die je kan vertrouwen?

Hier hebben we een zogenaamde crisisregeling, kun je 24/7 bellen en een gesprek hebben. Professionals die je wel serieus nemen. Zoiets zou jou ook kunnen helpen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:25 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Niet bepaald mensen begrijpen het niet en daar heb ik me bij neergelegd.

Misschien maar nu gaat het gelukkig wel goed... Geen zware terugval als toen meer gehad.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:26 schreef zomertje het volgende:
[..]
Hier hebben we een zogenaamde crisisregeling, kun je 24/7 bellen en een gesprek hebben. Professionals die je wel serieus nemen. Zoiets zou jou ook kunnen helpen.

Ik ervaar het eigenlijk als wrijving wat zo snel mogelijk opgelost moet worden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:32 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Prikkels maken alles erger. Hoe vaak ik wel niet denk dat alles belachelijk is, of hoe vaak ik niet bang ben dat iemand me volgt of pijn wilt doen.
Ik denk niet dat er veel tegen te trainen is, want zelf weet ik ook wel dat niet iedereen op mij uit is toch voelt het eng als een auto achter me rijdt of iemand komt bij me zitten in een trein.

Het gaat niet goed. Dat weet je. Dat je geen terugvallen hebt gehad betekent niet dat het goed met je gaat.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:27 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Misschien maar nu gaat het gelukkig wel goed... Geen zware terugval als toen meer gehad.

Het is te tolereren, natuurlijk zou ik het liever anders zien. Maar goed niets dat ik doe lukt, en ik zoek nu wel weer, en morgen begin ik weer en na een paar dagen is het weer verneukt, maar dat maakt niet uit ik kan dit tolereren en zolang het nog te tolereren is zit het wel goed vermoed ik.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:11 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Het gaat niet goed. Dat weet je. Dat je geen terugvallen hebt gehad betekent niet dat het goed met je gaat.

Dit komt over als een paradox. Je vermoeden klopt niet.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:16 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Het is te tolereren, natuurlijk zou ik het liever anders zien. Maar goed niets dat ik doe lukt, en ik zoek nu wel weer, en morgen begin ik weer en na een paar dagen is het weer verneukt, maar dat maakt niet uit ik kan dit tolereren en zolang het nog te tolereren is zit het wel goed vermoed ik.

Hmm jij bent van mening dat ik dus beter alsnog ergens in een instelling kan wonen? Ik weet niet ik heb nu zoiets van laat alles maar verreken zolang ik mijn thee nog maar kan drinken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:20 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dit komt over als een paradox. Je vermoeden klopt niet.

Als je zegt dat niets je lukt, dan gaat het toch niet goed met je? Dat klinkt meer als een depressie dan schizoïde. Ik ben ook schizoïde, maar er zijn dingen die bij mij wel lukken, ook al zijn het maar één of twee dingen (t.o.v. duizend dingen bij gewone mensen). Als mede schizoïde persoon kan ik zeker één ding tegen je zeggen:quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:32 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Hmm jij bent van mening dat ik dus beter alsnog ergens in een instelling kan wonen? Ik weet niet ik heb nu zoiets van laat alles maar verreken zolang ik mijn thee nog maar kan drinken.

Hoelang blijf je daar wonen denk je dan? Heb je wel vrije uren? Ik wil mijn yoga wel blijven doen, ik zou mijn leven op orde willen krijgen yoga etc. Maar momenteel lukt het me vaak ook niet te lui, geen discipline, geen controle. Mediteren ook geen tijd voor ik zak af dat is zo. Maar ik ben ook verdomd bang voor een instelling.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:42 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als je zegt dat niets je lukt, dan gaat het toch niet goed met je? Dat klinkt meer als een depressie dan schizoïde. Ik ben ook schizoïde, maar er zijn dingen die bij mij wel lukken, ook al zijn het maar één of twee dingen (t.o.v. duizend dingen bij gewone mensen). Als mede schizoïde persoon kan ik zeker één ding tegen je zeggen:
Je gaat het niet voor eeuwig volhouden. Dat is geen vraag aan je en ook geen suggestie. Als je een beetje zoals ik ben, dan is mijn idee van wonen in een instelling zeker geen mening, maar een feit.

Ik mag hier 9 maanden wonen zonder dat ik daarvoor hoef te betalen. Ik krijg ook geld voor eten en drinken enzo. Ik heb zeker wel vrije uren. Sterker nog, er wordt hier gezamenlijk gewerkt aan wat je kan doen qua dagbesteding. Het is waarschijnlijk gewoon perfect mogelijk om je yoga te blijven doen. Dat wordt al gezien als iets wat je kan doen als dagbesteding en dat is al één ding wat al lukt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:43 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Hoelang blijf je daar wonen denk je dan? Heb je wel vrije uren? Ik wil mijn yoga wel blijven doen, ik zou mijn leven op orde willen krijgen yoga etc. Maar momenteel lukt het me vaak ook niet te lui, geen discipline, geen controle. Mediteren ook geen tijd voor ik zak af dat is zo. Maar ik ben ook verdomd bang voor een instelling.

Nieuwe omstandigheden mezelf weer moeten bewijzen ergens mijn verhaal moeten doen, ik wil gewoon rust. En werken aan mezelf ook al mislukt dat vaak, ik maak wel steeds een beetje vooruitgang. Ik ben gewoon bang om in een omgeving te komen die mij onbekend is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:52 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik mag hier 9 maanden wonen zonder dat ik daarvoor hoef te betalen. Ik krijg ook geld voor eten en drinken enzo. Ik heb zeker wel vrije uren. Sterker nog, er wordt hier gezamenlijk gewerkt aan wat je kan doen qua dagbesteding. Het is waarschijnlijk gewoon perfect mogelijk om je yoga te blijven doen. Dat wordt al gezien als iets wat je kan doen als dagbesteding en dat is al één ding wat al lukt.
Luiheid bestaat niet. Je bent niet lui. Niemand is lui.
Waar ben je precies bang voor?

Je hoeft je helemaal niet te bewijzen. Waarom denk je dat?quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:55 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Nieuwe omstandigheden mezelf weer moeten bewijzen ergens mijn verhaal moeten doen, ik wil gewoon rust. En werken aan mezelf ook al mislukt dat vaak, ik maak wel steeds een beetje vooruitgang. Ik ben gewoon bang om in een omgeving te komen die mij onbekend is.

Je moet altijd je verhaal doen, en altijd met mensen omgaan etc. Die accepteren je niet zomaar ze vinden je maar excentriek en dan moet ik weer proberen te rollen in een nieuwe omgeving. Ik ben het moe, het zwerven ik wil gewoon hier blijven en al gaat het super slecht met me op zijn minst hoef ik hier niet bang te zijn voor wat buiten is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:00 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Je hoeft je helemaal niet te bewijzen. Waarom denk je dat?

Dat hoef je niet te doen. Je hebt wel gesprekken, maar je hoeft niet constant je verhaal te doen of met mensen omgaan. Daar kan over worden onderhandeld.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:01 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Je moet altijd je verhaal doen, en altijd met mensen omgaan etc. Die accepteren je niet zomaar ze vinden je maar excentriek en dan moet ik weer proberen te rollen in een nieuwe omgeving. Ik ben het moe, het zwerven ik wil gewoon hier blijven en al gaat het super slecht met me op zijn minst hoef ik hier niet bang te zijn voor wat buiten is.

Interessant misschien eens proberen maar goed dat weet ik niet.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:33 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat hoef je niet te doen. Je hebt wel gesprekken, maar je hoeft niet constant je verhaal te doen of met mensen omgaan. Daar kan over worden onderhandeld.

Je kunt er altijd over informeren.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:34 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Interessant misschien eens proberen maar goed dat weet ik niet.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |