Hoeveel minuten ná hun exacte (...) vertrek hebben ze ook alweer de noodlijn gebeld dan? M.a.w. weten we zéker op welk gedeelte van die trail ze waren toen ze belden?quote:Op maandag 11 augustus 2014 19:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar als je 'zouden kunnen wijzen op' neemt als uitgangspunt dan heb ik er ook die 'zouden kunnen wijzen op' een misdrijf:
- Zo snel 911/112 bellen op een gedeelte van de trail waar alle daar bekenden van zeggen dat je daar onmogelijk kunt verdwalen (gidsen, locals, ouders)
Hier kan ik gedeeltelijk in meegaan.quote:- Waarschuwingen voor berovingen op de Pianista trail
- Mijn hierboven geposte quote van een vrouw die een berover van zich aftrapte in de buurt van die trail
Dat dichtgemaakte broekje zou mij er eerder op wijzen dat het vrijwillig is uitgetrokken. Maar dat het uitgetrokken is na de eerste keer noodoproep... Hé, wacht eens. ZOU (!) het niet kunnen dat die eerste keer per ongeluk gegaan is, omdat je soms bij geen bereik van je telefoon de melding krijgt 'alleen noodoproepen' oid?quote:- Een broekje op de trail, ver van waar ze de eerste keer 911/112 belden
Maar om van de geplande trail af te gaan kan ook 'gewoon' wijzen op verdwalen. Die zie ik niet als aanwijzing van een misdrijf eerlijk gezegd.quote:- Veel aanwijzingen dat het geen meiden zijn om alleen van de geplande trail af te gaan (doorlopen na Mirador)
Achterhouden in het kader van het lopende onderzoek is toch niet zo heel gek?quote:- Het achterhouden van de telefoongegevens door de Panamese autoriteiten
Dat zei ik dan ook meerdere kerenquote:Een aanwijzing die 'zou kunnen wijzen op' is natuurlijk geen duidelijke aanwijzing 'dat'.
En dan is de persoon die de telefoon bij de hulpdienst opnam een gewetenloos monster dat ook zwijgt, nadat die gegevens zijn gewist door de autoriteiten, in de wetenschap dat daarmee de ouders in levenslange onzekerheid blijven terwijl die persoon een boodschap had van hun kind?quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:00 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Inderdaad, er zijn genoeg redenen te verzinnen om die telefoongegevens te laten verdwijnen.
Engels (Google Translate)quote:Director del 911 niega que hayan recibido llamada de las holandesas
martes 5 de agosto de 2014 - 4:40 p.m.
El padre de las holandesas aseguran que las chicas llamaron al 911, pero nunca recibieron respuestas
Tras las declaraciones de los padres de las holandesas Lisanne Fronn y Kris Kremers, de 22 y 21 años, donde indicaron que las chicas habían realizado una llamada del 911 para solicitar ayuda, pero que nunca recibieron respuestas.
El director del Sistema Único de Manejo de Emergencia (SUME), Gil Rafael Fábrega, indicó a la La Estrella de Panamá, que el 911 no tienen registro de llamadas realizadas por las holandesas desaparecidas en Chiriquí, Lisanne Fronn y Kris Kremers.
Las declaraciones de Gil Rafael Fábrega, se dan luego que el padre de una de las holandesas revelara este fin de semana que tenían pruebas de que las chicas llamaron al 911 para pedir ayuda, pero nunca recibieron respuestas.
El director del 911, alegó que las chicas pudieron haber marcado, pero la llamada no pudo hacerse debido a que en el área donde se perdieron no hay cobertura.
La mañana de este martes, los padres de las holandesas se reunieron con la fiscal de Chiriquí, Betzaida Pittí junto con sus abogados.
http://laestrella.com.pa/(...)-holandesas/23793349
(slecht) Nederlands (Google Translate)quote:Director denies having received 911 call from the Dutch
Tuesday August 5, 2014 - 4:40 p.m.
The father of the Dutch claim that the girls called 911, but received no response
Following statements by parents of Dutch Lisanne Fronn Kremers and Kris, 22 and 21, which indicated that the girls had made a 911 call for help, but received no response.
The head of the Unique System of Emergency Management (ADD), Rafael Gil Fabrega told La Estrella de Panama, that 911 have no record of calls made by the Dutch missing in Chiriquí, Lisanne and Kris Fronn Kremers.
Rafael Gil statements Fabrega, given after the father of one of the Dutch revealed this weekend that they had evidence that the girls called 911 for help, but received no response.
The director of 911, claimed that the girls could have scored, but the call could not be done because in the area where they lost no cover.
The Tuesday morning, parents met with the Dutch tax Chiriqui, Bethsaida Pittí along with their lawyers.
quote:Directeur ontkent dat hij 911 oproep ontvangen van de Nederlandse
dinsdag 5 augustus 2014 - 04:40
De vader van de Nederlandse beweren dat de meisjes genaamd 911, maar kreeg geen reactie
Naar aanleiding van verklaringen van de ouders van de Nederlandse Lisanne Fronn Kremers en Kris, 22 en 21, waaruit bleek dat de meisjes een 911 oproep om hulp had gemaakt, maar kreeg geen antwoord.
Het hoofd van de Unique System of Emergency Management (ADD), Rafael Gil Fabrega vertelde La Estrella de Panama, die 911 hebben geen verslag van gesprekken die door het ontbreken in Chiriquí, Lisanne en Kris Fronn Kremers Nederlands.
Rafael Gil verklaringen Fabrega, gegeven na de vader van een van de Nederlanders bleek dit weekend dat ze het bewijs dat de meisjes genaamd 911 om hulp, maar kreeg geen antwoord.
De directeur van 911, beweerde dat de meisjes had kunnen scoren, maar de oproep kon niet worden gedaan omdat in het gebied waar ze verloren geen dekking.
De dinsdagmorgen, ouders een ontmoeting met de Nederlandse fiscale Chiriqui, Betsaïda Pitti samen met hun advocaten.
Whut?quote:Op maandag 11 augustus 2014 19:58 schreef Ouder1 het volgende:
Hier weer zo'n bewijs van ontkenning:
http://www.telegraaf.nl/r(...)n_in_Boquete___.html
Mocht er ooit, onverwacht, een bewijs komen dat het toch een misdrijf was, dan mag die school van mij aangeklaagd worden voor dood door bewuste nalatigheid.
Verbaas me trouwens wel een beetje dat dit onderzocht moest worden bij de 911 centrale.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
Het duurde even en ik moest om hulp vragen (dank aan ZaZara op WS!), maar hier istie dan
[..]
Engels (Google Translate)
[..]
(slecht) Nederlands (Google Translate)
[..]
Zo'n simpele telefonist wordt in dat geval natuurlijk monddood gemaakt eventueel door te dreigen met ontslag. [/helemaal BNW]quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:06 schreef Greys het volgende:
[..]
En dan is de persoon die de telefoon bij de hulpdienst opnam een gewetenloos monster dat ook zwijgt, nadat die gegevens zijn gewist door de autoriteiten, in de wetenschap dat daarmee de ouders in levenslange onzekerheid blijven terwijl die persoon een boodschap had van hun kind?
De vader van Kris had (na 3 kwartier/een uur? Hij zegt het in de EenVandaag reconstructie) ook geen bereik meer.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:16 schreef Greys het volgende:
Dat zouden ze vrij gemakkelijk kunnen controleren door met eenzelfde telefoon met eenzelfde provider het hele pad na te lopen en dan kijken of je idd op het grootste gedeelte nul bereik hebt? Of is dat onzin? Want dan kunnen ze 'ze kregen misschien wel gehoor maar alles is stiekem gewist' direct schrappen, want dan kúnnen ze geen gehoor gekregen hebben. (Toch?)
Dat lijkt mij dus ook vrij lastig te vernaaien door die lui, volgens mij kan je dat alleen doen door ALLES te wissen, dus ook de tijdstippen van de oproepen. Volgens mij kan je niet WEL wissen of er bereik is geweest en hoe lang dat duurde, maar de rest van de gegevens bewaren op een telefoon.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:25 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Verbaas me trouwens wel een beetje dat dit onderzocht moest worden bij de 911 centrale.
Je zou denken dat je in het telefoonlog van de telefoons wel kan zien of er wel of niet verbinding is geweest. In mijn telefoonlog kan ik precies bij elke oproep zijn hoe lang er verbinding is geweest.
Zou de telefoondata zo corrupt zijn geweest dat wel zichtbaar was naar welke nummers de oproepen zijn gedaan maar dat niet meer te achterhalen was of er verbinding is geweest (en in het geval van wel, hoe lang deze verbinding duurde)?
Ja, als ze op de trail zijn gebleven dat hebben ze tussen de Mirador (als ze terug gelopen waren) of voorbij de 3e bergbeek maar ver voor de rivier, de eerste noodoproep gedaan.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:02 schreef Greys het volgende:
Hoeveel minuten ná hun exacte (...) vertrek hebben ze ook alweer de noodlijn gebeld dan? M.a.w. weten we zéker op welk gedeelte van die trail ze waren toen ze belden?
Uhh... als de school een heel artikel over de trail overneemt en er precies de waarschuwingen uit knipt, zijn ze zeker wel deels verantwoordelijk ja.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:22 schreef Greys het volgende:
[..]
Whut?
Het is niet zo dat die school ze verplicht die trail op gestuurd heeft ofzo?
Dus als er iemand in Amsterdam beroofd en/of vermoord wordt door (ik zuig effe wat uit mijn duim) een junk, dan gaan we ook de taalschool van Amsterdam aanklagen voor dood door bewuste nalatigheid als ze niet met hoofdletters op hun website hebben staan "PAS OP! ER WONEN HIER JUNKS!"...?
Als de Telegraaf die beschrijving kon vinden, dan hadden die meiden die toch ook online kunnen vinden? Of waren ineens álle meldingen van die berovingen van internet gewist, vlak voor ze gingen?
Ik denk (!!) dat men/de krant wat (van het onderzoek) onafhankelijke info ter bevestiging wou hebben.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:25 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Verbaas me trouwens wel een beetje dat dit onderzocht moest worden bij de 911 centrale.
Je zou denken dat je in het telefoonlog van de telefoons wel kan zien of er wel of niet verbinding is geweest. In mijn telefoonlog kan ik precies bij elke oproep zijn hoe lang er verbinding is geweest.
Zou de telefoondata zo corrupt zijn geweest dat wel zichtbaar was naar welke nummers de oproepen zijn gedaan maar dat niet meer te achterhalen was of er verbinding is geweest (en in het geval van wel, hoe lang deze verbinding duurde)?
Degene die opnam bij 911, stel dat die de noodoproep niet kon verstaan. Stel dat het telefoontje toen beeindigd werd. Dan denkt diegene nu, ja er was een telefoontje, geen idee wat dat was. Kan van alles geweest zijn. Kortom: het is heel menselijk om je geweten te sussen. Het vereist daarentegen heel veel moed om te zeggen: "ja, er was een telefoontje, een engelssprekende vrouw, ik kan geen engels dus ik heb maar opgehangen, achteraf denk ik dat het 1 van de Nederlandse toeristes moet zijn geweest". Dan is diegene natuurlijk ook meteen zijn baan kwijt.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:06 schreef Greys het volgende:
[..]
En dan is de persoon die de telefoon bij de hulpdienst opnam een gewetenloos monster dat ook zwijgt, nadat die gegevens zijn gewist door de autoriteiten, in de wetenschap dat daarmee de ouders in levenslange onzekerheid blijven terwijl die persoon een boodschap had van hun kind?
Ik denk dat de kans groot is dat er een misdrijf heeft plaats gevonden.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De vader van Kris had (na 3 kwartier/een uur? Hij zegt het in de EenVandaag reconstructie) ook geen bereik meer.
En volgens mij is het daar (iig bij de locals) algemeen bekend dat er na de Mirador geen bereik meer is (vlak erna vast nog wel, maar hoe verder je komt..).
En iedereen staat uiteraard vrij zich vanalles af te vragen en allerlei theorieën te bedenken. Maar ik heb het idee dat dit allemaal al eerder besproken (en geheel of gedeeltelijk weerlegd) is. En ik vind het zelf een beetje vreemd dat zo'n beetje iedereen plotseling uitermate verdacht is. Maar goed: als "je" dat echt zo vindt, dan vind "je" dat zo. Dat mag. Ik persoonlijk zie het echter (nog) niet zo, dus ik beperk me tot info/bronnen geven zoals dat artikel over de directeur van de alarmcentrale.
Ik heb het gevoel dat het hier soms - niet door iedereen hoor - meer op een wedstrijdje gaat lijken. In de hoop dat straks als misschien ooit de oorzaak echt bekend is, er mensen op kunnen staan met vingertjes in de lucht van 'ZIE JE WEL! IK ZEI HET!!'. Alsof dat belangrijk is, zeg maar. En dat dan de één gaat roepen 'Ja maar IK zei dat op 23 juli al, jij pas op de 29e in de middag, dus ik ben beter dan jij!'.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
En iedereen staat uiteraard vrij zich vanalles af te vragen en allerlei theorieën te bedenken. Maar ik heb het idee dat dit allemaal al eerder besproken (en geheel of gedeeltelijk weerlegd) is. En ik vind het zelf een beetje vreemd dat zo'n beetje iedereen plotseling uitermate verdacht is. Maar goed: als "je" dat echt zo vindt, dan vind "je" dat zo. Dat mag. Ik persoonlijk zie het echter (nog) niet zo, dus ik beperk me tot info/bronnen geven zoals dat artikel over de directeur van de alarmcentrale.
Wat mij bevreemd is dat het de vader verbaast.. hij kent het dus niet als normaal gedrag van zijn dochter om die knoop weer dicht te doen, de moeder neem ik aan dan ook niet.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:02 schreef Greys het volgende:
Dat dichtgemaakte broekje zou mij er eerder op wijzen dat het vrijwillig is uitgetrokken. Maar dat het uitgetrokken is na de eerste keer noodoproep...
Daar zou je best weleens een punt kunnen hebben.. Ik ken die telefoons niet. Hoef je dan maar op 1 knop te drukken?quote:Hé, wacht eens. ZOU (!) het niet kunnen dat die eerste keer per ongeluk gegaan is, omdat je soms bij geen bereik van je telefoon de melding krijgt 'alleen noodoproepen' oid?
Je gelooft die directeur (uit het artikel dat ik postte) dus niet?quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:33 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik denk dat de kans groot is dat er een misdrijf heeft plaats gevonden.
Dat er wel of niet contact is geweest met 911 zal nog wel bekend worden.
Ik wil echter niet zover gaan dat indien wel dat in de doofpot zou worden gedaan. Bovendien kan dat denk ik ook niet en zou het NFI daar dan wel achter komen.(of heel eenvoudig,de nederlandse providor er even vanuit gaan dat ze die hadden en geen plaatselijke pre-paid hadden gekocht)
Jij gelooft de directeur (uit het artikel dat ik postte) dus ook niet?quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:32 schreef Rowlf het volgende:
[..]
Degene die opnam bij 911, stel dat die de noodoproep niet kon verstaan. Stel dat het telefoontje toen beeindigd werd. Dan denkt diegene nu, ja er was een telefoontje, geen idee wat dat was. Kan van alles geweest zijn. Kortom: het is heel menselijk om je geweten te sussen. Het vereist daarentegen heel veel moed om te zeggen: "ja, er was een telefoontje, een engelssprekende vrouw, ik kan geen engels dus ik heb maar opgehangen, achteraf denk ik dat het 1 van de Nederlandse toeristes moet zijn geweest". Dan is diegene natuurlijk ook meteen zijn baan kwijt.
En als er foto's of afscheidsboodschappen zijn opgenomen die door autoriteiten zijn gewist om daarmee te verhullen dat L&K prima gered hadden kunnen worden als de autoriteiten iets beter hun best hadden gedaan. Dan ga je dus al uit van een behoorlijke mate van corruptie. Bij corruptie speelt het geweten denk ik een ondergeschikte rol. Er wordt wellicht zelfs van hogerhand opdracht gegeven om de zaak te verhullen. Als uit zou komen hoe slecht de reddingsdienst functioneert dan is dat een gevoelige klap voor het toerisme, en dus de economie. Er wordt geredeneerd dat de meiden toch al zijn overleden, dat de ouders in onzekerheid blijven is jammer, maar voor hun wellicht minder belangrijk dan het toerisme. Puur hypothetisch dus.
Om er zelf maar meteen een gat in te schieten: is Panama wel in staat om de telefoons/camera zo goed te manipuleren dat het NFI, dat de telefoons ook onderzoekt, dat niet kan achterhalen?
Dan zijn we het daarover oneens, dat kanquote:Op maandag 11 augustus 2014 20:30 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Uhh... als de school een heel artikel over de trail overneemt en er precies de waarschuwingen uit knipt, zijn ze zeker wel deels verantwoordelijk ja.
En volgens mij is dat wat gebeurd is, toch?
Ik bedoelde inderdaad corrupt door het water. Heb geen idee hoe (of met welke techniek) ze de info van de oproepen precies uit de telefoon hebben kunnen/moeten halen maar als dit via het telefoonlog is dan zouden ze ook moeten kunnen zien of er verbinding is geweest en zo ja, hoe lang.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik denk (!!) dat men/de krant wat (van het onderzoek) onafhankelijke info ter bevestiging wou hebben.
Maar dat er wellicht eea gesneuveld is door contact met water bedoel je? Ik heb geen idee: totaal geen verstand van mobieljes en diens techniek. Ben al blij dat ik ze kan hanteren
Nou ja, ik denk (!!) dus dat de krant die directeur benaderd heeft, en niet de onderzoekers/onderzoeksleiding. En de krant heeft die telefoonlogs uiteraard niet.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:36 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Ik bedoelde inderdaad corrupt door het water. Heb geen idee hoe (of met welke techniek) ze de info van de oproepen precies uit de telefoon hebben kunnen/moeten halen maar als dit via het telefoonlog is dan zouden ze ook moeten kunnen zien of er verbinding is geweest en zo ja, hoe lang.
Jawel die geloof ik wel.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je gelooft die directeur (uit het artikel dat ik postte) dus niet?
Als er foto's zijn gewist, denk (!) ik dat ze dan al die andere foto's in het donker omhoog ook gewist zouden hebben. Omdat die ook 'later' gemaakt zijn, en dus ook zouden kunnen bewijzen dat ze toen nog leefden en er dus beter gezocht had moeten worden. Gewoon even van mijn eigen simpele logica uitgaande, hoor.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:32 schreef Rowlf het volgende:
[..]
Degene die opnam bij 911, stel dat die de noodoproep niet kon verstaan. Stel dat het telefoontje toen beeindigd werd. Dan denkt diegene nu, ja er was een telefoontje, geen idee wat dat was. Kan van alles geweest zijn. Kortom: het is heel menselijk om je geweten te sussen. Het vereist daarentegen heel veel moed om te zeggen: "ja, er was een telefoontje, een engelssprekende vrouw, ik kan geen engels dus ik heb maar opgehangen, achteraf denk ik dat het 1 van de Nederlandse toeristes moet zijn geweest". Dan is diegene natuurlijk ook meteen zijn baan kwijt.
En als er foto's of afscheidsboodschappen zijn opgenomen die door autoriteiten zijn gewist om daarmee te verhullen dat L&K prima gered hadden kunnen worden als de autoriteiten iets beter hun best hadden gedaan. Dan ga je dus al uit van een behoorlijke mate van corruptie. Bij corruptie speelt het geweten denk ik een ondergeschikte rol. Er wordt wellicht zelfs van hogerhand opdracht gegeven om de zaak te verhullen. Als uit zou komen hoe slecht de reddingsdienst functioneert dan is dat een gevoelige klap voor het toerisme, en dus de economie. Er wordt geredeneerd dat de meiden toch al zijn overleden, dat de ouders in onzekerheid blijven is jammer, maar voor hun wellicht minder belangrijk dan het toerisme. Puur hypothetisch dus.
Om er zelf maar meteen een gat in te schieten: is Panama wel in staat om de telefoons/camera zo goed te manipuleren dat het NFI, dat de telefoons ook onderzoekt, dat niet kan achterhalen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |