Op je eerste vraag: durf ik niet te zeggen, ik was zelf niet bij de kennismaking en heb alles uit tweede hand. Kan me wel voorstellen dat ze het nu wel laten doen, want van wat ik begrepen heb was het echt niet de bedoeling. Maar dat is dus meer hopen dan wetenquote:Op maandag 11 augustus 2014 16:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Laat mevrouw deze kat nu wel steriliseren dan?
Overigens is er wel een simpele oplossing voor een ongewenste dekking: de poes de volgende dag gelijk laten steriliseren. Zelfs als je morele/emotionele/religieuze bezwaren heb tegen abortus-sterilisatie, dan zijn er 1 dag na de dekking nog geen noemenswaardige embryo's gevormd.
Ik blijf erbij dat alle dieren die ziek/zwak/verdwaald/gedumpt zijn een tijdelijke functie van menselijke spraak zouden moeten hebbenquote:Op maandag 11 augustus 2014 16:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Lieve Fokkers, denken jullie dat er in Nederland/België markt voor is? (dan ga ik het pitchen bij Beaphar)
" Smart collar" voor je hond
[..]
Bron
quote:Op maandag 11 augustus 2014 17:26 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Tja, 'slecht'.... rassen zijn natuurlijk altijd ontstaan door inteelt, en in een gesloten populatie zoals een ras honden heb je altijd wel een mate van inteelt/verwantschap. Dat is nou eenmaal de manier waarop wenselijke eigenschappen vast worden gelegd zodat je een bepaald type krijgt dat stabiel blijft, zodat je het kan hebben over een ras.
Maar ik hoor en lees wel overal dat lijnteelt steeds minder populair wordt omdat de nadelen steeds meer naar voren komen. Door vastleggen van wenselijke eigenschappen leg je ook mogelijke onwenselijke eigenschappen vast. En hoe kleiner je de genenpoel maakt hoe meer je honden gelijk worden, en hoe meer onwenselijke eigenschappen er naar voren kunnen komen als een hond toevallig twee dezelfde ongunstige genen ontvangt.
De NLV verbied inmiddels ook het fokken met honden die een zelfde grootouder/overgrootouder hebben (dus als de pups twee dezelfde namen ergens in hun stamboom zouden krijgen). Het hele 'van een kampioen komt een kampioen' is natuurlijk ook niet zo handig om de genenpoel breed te houden, op een gegeven moment wil iedereen reu X omdat hij zo goed is en voor je het weet zijn 2 generaties later alle fokhonden familie van elkaar. Ik denk persoonlijk dat het beter is om lijnen meer open te houden zodat je het risico op te homozygote honden verkleind (ik las ergens dat je daarvoor minstens 50 reuen en 50 teven per generatie moet hebben die allemaal een evenredig deel van de voortplanting op zich nemen, en waarbij de teven aan steeds andere reuen gekoppeld worden. Maar dat gebeurd dus eigenlijk niet bij de meeste rassen).
Maar misschien dat Dida hier ook wat meer wetenschappelijk onderbouwd iets over kan zeggen
Thanks, dan had ik het allemaal wel redelijk goed in m'n hoofdquote:Op maandag 11 augustus 2014 17:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Yep. Van elk gen heb je 2 allelen, 1 krijg je van je moeder en 1 van je vader. Stel voor dat er een allel met een "fout" is, die zorgt voor een of andere ziekte. Dan als papa en mama aan elkaar verwant zijn, er meer kans is dat je zowel van je vader als je moeder die allel met een fout krijgt. Heb je dan 2 allelen van 1 gen met een fout (=homozygoot), dan komt de ziekte tot expressie. Het is in echt leven wat ingewikkelder dan dit hoor.![]()
11,75% is dan de kans hé dat de pup homozygoot is voor een bepaalde gen. Het kan een "goed" gen zijn, bijv. mooie vachtkleur van Nori of een "fout" gen, bijv. een of andere ziekte. Nou zijn de meeste ziektes polygen, dus zijn er meer genen bij betrokken. Dus het is altijd koffiedik kijken.![]()
Maar in principe, theoretisch gezien, zou een hond met de IC van 10 minder kans hebben op een bepaalde ziekte dan een hond met de IC van 20. Als die ziekte in de genen zitEn het is een kans he. Ik heb bijv. een kans om de Postcode lotterij te winnen, maar het gebeurt mij nou nooit.
[..]
Theoretisch gezien ja. Maar ook meer kans op bijv. gewenste kenmerken. Daarom gebruiken fokkers ook soms lijnteelt (moeder met zoon enz) om bepaalde uiterlijke kenmerken vast te leggen.
[..]
Als de ABC zegt dat de gemiddelde IC over 10 generaties tussen 11 en 13 ligt, dan zal het wel zo zijn. Ik vind het heel netjes dat zij het over 10 generaties doen! (en niet over maar 3 of zo). Er is nu eenmaal vroeger veel inteelt geweest tussen de Labradors, dus ik ben bang dat je er voorlopig niet ver onder kan komen. Na een paar generaties waarschijnlijk wel. Of je moet ergens in het buitenland een reu zoeken?
Maar ik zou niet blind naar de cijfers staren! Het is een kans, geen zekerheid.
Keeping it in the familyquote:Op maandag 11 augustus 2014 18:47 schreef oh-oh het volgende:
[..]Billy´s moeder is een dochter van Chico´s halfbroer, en Chico is de opa van Billy´s vader. En dan baalde ik nog van de ene lijn die er in zat langs vaders kant, omdat dat Franse rommel is.
De genenpoel vergroot zich bij de chineesjes juist veel te snel naar mijn smaak nu.
Je kan helemaal niet meer er van op aan dat je een bepaald type hond uit een bepaalde lijn kan kopen ergens, met al dat outcrossen kan er echt van alles uitrollen. Ik hoef echt bijna nergens nog een pup alleen op basis van een combinatie aan ouderdieren
Linkje naar de stamboom : http://www.chinesecrested.no/pedigree.php?dog=70549&lang=en
De vader van Billys moeder is ook haar overgrootvader zelfs![]()
Naakt x naakt mag gewoon, net als puff keer puff, alleen krijg je daar nooit naakt uit.quote:Op maandag 11 augustus 2014 19:31 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Keeping it in the family
Tja het heeft zo z'n voors en tegens natuurlijk. Bij een vrij jong ras met veel variëteit kan ik me voorstellen dat je zonder lijnteelt moeilijk een bepaald type kan fokken.
Ik zag volgens mij ook een paar naakt x naakt combinaties in Billy's stamboom, mag dat wel gewoon?
Nou ja, verboden... Dat kan met gewone honden moeilijk gecontroleerd en gehandhaafd worden natuurlijk. Maar voor honden met een stamboom geldt er wel een verbod, de Raad van Beheer deelt in NL de stambomen uit voor honden en zij hebben daar (sinds 2010) deze regel omtrent inteelt voor:quote:Op maandag 11 augustus 2014 19:39 schreef knoblaucha6 het volgende:
Hoewel het grappig is en dus blijkt dat het goed kan gaan al dan niet per ongeluk maar: is het niet zwaar verboden om inteelt te fokken (inmiddels), via welke generatie of sidekicksook?
Voor 2010 was die regel minder streng, toen was het geloof ik alleen geen broer/zus en vader/kind kruisingen oid. Deze regel is trouwens één van een heleboel regels voor welzijn en huisvesting e.d. Als je toch fokt zonder je aan die regels te houden dan krijgen de pups (in geval van niet-toegestane inteelt) geen stamboom en je kunt ook boetes krijgen en zelfs tijdelijk of (als je het heel bont maakt) voor altijd geschorst worden (als je bv niet aan de leeftijdsgrenzen houdt voor de teef waar je mee fokt) zodat je nooit meer een stamboom kunt aanvragen, aan een show mee kan doen, etc. Maar dat gaat allemaal via de Raad van Beheer en is niet wettelijk verboden.quote:Een teef mag niet worden gedekt door haar grootvader, haar vader, haar broer, haar zoon of haar kleinzoon.
Een verdere beperking dus, maar er hangen geen boetes of wat dan ook aan als je je er niet aan houdt, je mag dan alleen niet met je pups op de puppylijst van de NLV en zo.quote:Naast de bovenstaande verwantschappen zijn ook de volgende combinaties niet toegestaan:
een combinatie is niet toegestaan indien er in de stamboom (3 voorgaande generaties) van de reu één of meer dezelfde voorouders voorkomen als in de stamboom (3 voorgaande generaties) van de teef.
Oh, dat wist ik niet, ik dacht dat dat (naakt x naakt dus) niet mocht vanwege de letale factor. Maar op zich levert het natuurlijk ook geen leed op aangezien die pups nooit geboren worden, dus ook wel weer logischquote:Op maandag 11 augustus 2014 20:03 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Naakt x naakt mag gewoon, net als puff keer puff, alleen krijg je daar nooit naakt uit.
Als ze maar getest zijn op van alles en nog wat
Ze zijn er nog al fel op tegenwoordig, ik denk niet dat je dispensatie aan kan vragen voor zulke inteelt. Ik kan zo snel het reglement niet vinden maar die inteelt-voorwaarden zijn wel harde voorwaarden volgens mij.quote:Op maandag 11 augustus 2014 20:14 schreef oh-oh het volgende:
Die pups zijn niet levensvatbaar, die komen er gewoon niet idd, die lossen weer op zelfs!
Dus dat gaat al heel vroeg ergens mis. Het schijnt ook zelden voor te komen bij een keer naakt keer naakt, maar meerdere generaties puur naakt maken de kans wel groter. Volgens mij mag lijnteelt-inteelt wel gewoon nog hoor, mss moet je het wel speciaal aanvragen zo een combi?
Chico is eens gevraagd om zijn kleindochter te dekken in elk geval.
Maar goed, ik bedenk nu net dat dat wel voor 2010 geweest kan zijn natuurlijk
quote:Op maandag 11 augustus 2014 22:46 schreef Pulver het volgende:
Om even met de deur in huis te vallen...
Ik heb een leenhond ten tijde dat de eigenaren op vakantie zijn.
Nou zat ik al met het probleem dat de hond in een gang ligt die doordrongen is van urine. Ik ging echt over me nek daar.
Maar goed, ik heb aangeboden om op de hond te passen en ze heeft ook een hele grote kale plek op haar rug.
Die ze naar mijn idee alleen maar groter maakt (zie foto)
Het probleem is, ik ben niet van plan daarmee naar een dierenarts te gaan.
Zo ruim zit ik ook niet in de slappe was.
Het is niet mij hond, maar aan de andere kant wil ik wel weten wat het is.
Iemand een idee?
[ afbeelding ]
Ja, tussen de 38,5 en 39 is normaal. Sterkte voor poezel.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 07:39 schreef Ole het volgende:
Om te beginnen: zodra ik kan ga ik naar mijn DA.
Kat heeft een vies ontstoken oor. Ik denk dat hij ook koorts heeft. Maar klopt het dat katten een hogere temperatuur hebben dan mensen?
Nope, kan niks zinnigs over zeggen... Dan moet ik het live zien en het goed bekijken (samen met de rest vd hond). Het kan van alles zijn, van vlooienallergie, doorligplek (door het liggen in eigen urine?) tot een auto-immune ziekte.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:15 schreef Queller het volgende:
Lieve DDA, wil jij hier even iets zinnigs over proberen te zeggen? De TS van het topic wilde niet crossposten, maar wel een verplaatsing naar hier, maar dat kan helemaal niet. Dus dan maar ff zo...
[..]
Wat Valentijn101 zegt! Maar tot 39,5 gr. (rectaal gemeten) zou ik mij ook niet gelijk zorgen over maken. Daarboven is het koorts.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 07:39 schreef Ole het volgende:
Om te beginnen: zodra ik kan ga ik naar mijn DA.
Kat heeft een vies ontstoken oor. Ik denk dat hij ook koorts heeft. Maar klopt het dat katten een hogere temperatuur hebben dan mensen?
Dat was ook mijn idee ja. Als die hond in een gang doordrenkt met pies ligt en er zo uitziet, dan liet ik hem door de dierenbescherming ophalen, zo laat je je hond toch niet achter?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 09:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nope, kan niks zinnigs over zeggen... Dan moet ik het live zien en het goed bekijken (samen met de rest vd hond). Het kan van alles zijn, van vlooienallergie, doorligplek (door het liggen in eigen urine?) tot een auto-immune ziekte.
De hond moet in ieder geval naar de dierenarts. TS kan de eigenaar bellen en de toestemming vragen om naar de dierenarts te gaan. In principe is degene die de hond/het dier aanbiedt bij de dierenarts moet voor het dier betalen.
Als de eigenaar niet wil meewerken, kan de TS de lokale Dierenbescherming bellen en hun om een advies vragen. De hond moet linksom of rechtsom geholpen worden...
Wat in het pakket zat is Vitakraft Emotion Professional Prebiotic. Alle brokjes zien er hetzelfde uit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je heb al goede adviezen gekregen!![]()
Het beste voor de hamster zijn pellets, dus geen gemengd voer. Dan kan hij niet alleen "lekkere" dingetjes uitkiezen. Bv. Care plus Hamster is een pellet voer.
Daarnaast mag je hem verantwoorde snacks geven. Hamsters zijn omnivoren, dus naast planten eten zij ook dierlijk eiwit. Dus je mag hamster (kleine) stukjes fruit en groente geven, maar ook bv. een stukje gekookt kipfilet of een stukje ei. Of een handje meelwormen, lekker gezond.
daar lijkt het op. Het is erg vochtig en het ruikt vies.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 09:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat Valentijn101 zegt! Maar tot 39,5 gr. (rectaal gemeten) zou ik mij ook niet gelijk zorgen over maken. Daarboven is het koorts.
Poezel gevochten en nu een oor-abces?
Maar dat zijn niet brokjes die in het bakje op je foto zitten, toch?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:54 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Wat in het pakket zat is Vitakraft Emotion Professional Prebiotic. Alle brokjes zien er hetzelfde uit.
Oh je, arme poezel... Weet hij wel dat hij kattenaids kan oplopen van het vechten?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:18 schreef Ole het volgende:
[..]
daar lijkt het op. Het is erg vochtig en het ruikt vies.
Schattige foto van Zeus en Aphro helemaal gemistquote:Op maandag 11 augustus 2014 18:32 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat alle dieren die ziek/zwak/verdwaald/gedumpt zijn een tijdelijke functie van menselijke spraak zouden moeten hebben![]()
[ afbeelding ]
Groetjes van het balkon-klefstel
Zou het een rotte tand of ontsteking in zijn mond kunnen zijn? Goed idee trouwens. Waarom een dierenarts hier niet eerst naar kijkt...quote:
quote:Op woensdag 13 augustus 2014 03:53 schreef breaky het volgende:
Ik heb een vraagje:
We hebben een hond, nu ongeveer 9 jaar oud. Het is een kleine poedel. Het is een mannetje en gecastreerd.
Sinds een maandje of twee ruikt hij heel erg uit zijn mond. Je kunt hem soms van 2 meter afstand ruiken. De lokale dierenartsen hier weten er geen raad mee, helaas.
We hebben hem twee weken geleden een anti-wormen injectie gegeven en op ander voer gezet. Tot nu toe is er echter geen verandering. Hij ruikt nog steeds even erg.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Pardon??quote:Op woensdag 13 augustus 2014 04:36 schreef breaky het volgende:
Waarom een dierenarts hier niet eerst naar kijkt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |