Zo, hierbij 2 plaatjes vanaf Borkum:
Borkumer Kleinbahn Diesellok "Aurich" by
Durk Houtsma., on Flickr
Op Zaterdag 9 augustus met een goede kennis even naar het Duitse eiland Borkum geweest. Uiteraard hoort daar ook het pendeltreintje tussen de haven en het dorp bij, zo'n 7 kilometer bijelkaar vandaan gelegen. Het ticket voor de boot is direct ook een toegangsbewijs voor de trein (of bus) als men de van de boot komt of weer vertrekt. Vertrektijden op de tickets vanaf Borkum naar het vaste land zijn altijd de vertrektijden van de trein in het dorp, zodat de reiziger altijd weet welke trein men moet nemen. De AG Ems, de rederij van de veerdienst, en de Borkumer Kleinbahn hebben ook afspraken gemaakt om op elkaar te wachten: Als de boot te laat op het eiland arriveert, door bijvoorbeeld slecht tij, zal de trein in de haven blijven staan. Andersom is het ook het geval, als de trein te laat in de haven is.
Extra ritten dienen los gekocht te worden.
In het dorp Borkum kon nog een foto gemaakt worden van de trein die goed afgeladen richting de haven vertrekt, om aldaar de passagiers op de veerdienst naar Emden (D) of de Nederlandse Eemshaven te laten overstappen. De reguliere treintjes rijden met 10 moderne rijtuigen, zoals hier afgebeeld is. Aan de kant van de haven vind men het bagagerijtuig, waar men met een rolstoel, fiets of buggy of veel bagage plaats kan nemen. In dat rijtuig is ook zitplaats aanwezig. Vervolgens vind men nog 9 rijtuigen, waar het ook toegestaan is om op de open balkons plaats te nemen.
De totale treinrit duurt circa 15 minuten, en heeft aan de rand van het dorp nog één haltering. Het lijntje is circa 7 kilometer lang. De trein bestaat op zulke toeristendagen uit 2 locomotieven, zodat men niet hoeft om te lopen op beide eindpunten.
De locomotief op de foto is een nieuwbouw-locomotief uit 2007, gebouwd door Lokomotivenfabrik Schöma gevestigd te Diepholz. De andere dieselloks die hier rondrijden van ditzelfde type zijn al enige jaren ouder: de Hannover en Berlin uit 1993, de Münster III uit 1994.
Links in beeld ziet men nog net een deel van de Wismarer Schienenbus staan, die de Borkumer Kleinbahn voor speciale ritten inzet, en staat nu opgesteld bij de werkplaats van de Kleinbahn.
Borkumer Kleinbahn stoomloc "Borkum III" by
Durk Houtsma., on Flickr
Terwijl wij ons wel weer vermaakt hadden, en net besloten hadden om retour haven te keren, werd deze stoomloc van de Kleinbahn voor een extra trein geplaatst. De Borkumer Kleinbahn zette ieder uur een extra trein in tussen de haven en stad, maar ook in omgekeerde richting vanwege de grote drukte op het eiland. De reguliere treinen en de bus konden de passagiers niet meer vervoeren.
Oorspronkelijk was de stoomloc voor speciale ritten tegen extra tarief gepland vanwege de open dag, maar nu werd de stoomloc ingezet voor de extra reguliere ritten.
Hier staat de trein vertrekgereed op het station van het dorp Borkum, en zal na enkele minuten vertrekken.
De trein bestaat uit wederom een pakwagen en 9 rijtuigen. De gebruikte 10 rijtuigen zijn de oudere rijtuigen, en worden voornamelijk ingezet voor de extra ritten en speciale ritten op het eiland.
De Borkum III is een stoomloc uit 1940, en gebouwd door de Firma Maschinenbau und Banbedarf, en voorheen Orenstein & Koppel (O&K)genoemd.
Helaas hadden wij ons geen extra tijd gegund om deze trein langs de lijn op één van de fraaie stekken te klikken, dus laten wij het hierbij. Hierna zijn wij ook ingestapt, en meegereden naar de haven, om daar nog even te genieten tijdens het wachten op de boot terug naar de Eemshaven.