dan mag je regel 1 eens uitleggenquote:
Dan gaat het dus toch gewoon puur over meningen. Is dat ook weer opgehelderd.quote:
Oké.quote:
Ik snap het onderstreepte deel niet. Dat laatste deel wel. Subjectief is 'uitgaande van een mening'. Bedoel je dat?quote:een keuze maken over het onderwerp wat het is dat kiest, resulterende in een mening.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
En Pinpoint en Mr.44. het ligt aan iedereen behalve jou natuurlijk.
Maar ik ben idd ook wel benieuwd naar jouw exacte definitie van dit begrip.
Aangezien geen van jullie het echt heeft gelezen of geevalueerd, zou dat best geloofwaardig moeten zijn. En jullie zijn in de minderheid wat betreft de mensheid heh, die vinden vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden hebben wel echt.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
En Pinpoint en Mr.44. het ligt aan iedereen behalve jou natuurlijk.
Maar ik ben idd ook wel benieuwd naar jouw exacte definitie van dit begrip.
En wij niet?quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:01 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Aangezien geen van jullie het echt heeft gelezen of geevalueerd, zou dat best geloofwaardig moeten zijn.
En jullie zijn in de minderheid wat betreft de mensheid heh, die vinden vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden hebben wel echt.
Nee, subjectiviteit is een procedure, en de mening is het resultaat van die procedure.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké.
[..]
Ik snap het onderstreepte deel niet. Dat laatste deel wel. Subjectief is 'uitgaande van een mening'. Bedoel je dat?
Tuurlijk wel. Ik ga uit eten en ik twijfel tussen krab en kreeft: een keuze met meerdere mogelijke uitkomsten.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:04 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee, subjectiviteit is een procedure, en de mening is het resultaat van die procedure.
Jij begrijpt dit niet omdat het woord keuze voor jou niets te maken heeft met meerdere mogelijke uitkomsten.
Er is geen keuze zonder meerde mogelijkhedenquote:Op zondag 10 augustus 2014 15:04 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee, subjectiviteit is een procedure, en de mening is het resultaat van die procedure.
Jij begrijpt dit niet omdat het woord keuze voor jou niets te maken heeft met meerdere mogelijke uitkomsten.
Een schaakcomputer waar de uitkomst voorbepaald is, waar het niet alternatief ergens anders op kan uitkomen, werd gesteld als illustratief van de definitie van keuze.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:03 schreef Molurus het volgende:
En jullie zijn in de minderheid wat betreft de mensheid heh, die vinden vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden hebben wel echt.
Ja probeer een beetje welwillend die logica te gevolgen. Bijvoorbeeld: iemand heeft een keuze gemaakt. Dan moet volgens deze regel de vraag wat het was waardoor die keuze daarop is uitgekomen, worden beantwoord met een nieuwe keuze. Bijvoorbeeld kiezen tussen de woorden liefde en haat. Kies je haat, dan is de mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat het ene alternatief is gekozen ipv het andere. Maar liefde zou ook een logisch valide antwoord zijn geweest.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:07 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er is geen keuze zonder meerde mogelijkheden
Maar om te beginnen
"een keuze maken over het onderwerp wat het is dat kiest, resulterende in een mening"
Dus ik maak een keuze
over een onderwerp
en dat onderwerp kiest iets
wat mijn mening bepaalt?
wat is "onderwerp" hoe kiest iets?
Er is altijd maar 1 toekomst, 1 zet die gespeeld gaat worden. Dat geldt net zoveel voor een menselijke schaker als voor een schaakcomputer.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Een schaakcomputer waar de uitkomst voorbepaald is, waar het niet alternatief ergens anders op kan uitkomen, werd gesteld als illustratief van de definitie van keuze.
Hm. Op die manier... Dus als ik beweer dat ik geen vrije wil heb en vervolgens krab bestel, dan was kreeft sowieso nooit een mogelijkheid?quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:07 schreef Neuroscience het volgende:
Syamsu vindt dat je alternatieve mogelijkheden ontkent als je de vrije wil ontkent. Omdat alleen gekozen kan worden door de vrije wil.
Dat is geen keuze. Dat is een emotie.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:14 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja probeer een beetje welwillend die logica te gevolgen. Bijvoorbeeld: iemand heeft een keuze gemaakt. Dan moet volgens deze regel de vraag wat het was waardoor die keuze daarop is uitgekomen, worden beantwoord met een nieuwe keuze. Bijvoorbeeld kiezen tussen de woorden liefde en haat. Kies je haat, dan is de mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat het ene alternatief is gekozen ipv het andere. Maar liefde zou ook een logisch valide antwoord zijn geweest.
Zo werkt het, doe tenminste een beetje je best om accuraat weer te geven wat ik zeg. Vervolgens kun je kritiek leveren.
En dit lijkt me een bekende denkfout.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:07 schreef Neuroscience het volgende:
Syamsu vindt dat je alternatieve mogelijkheden ontkent als je de vrije wil ontkent. Omdat alleen gekozen kan worden door de vrije wil.
Snap ik.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:29 schreef Neuroscience het volgende:
Het zijn trouwens uiteraard mijn interpretaties van wat Syamsu bedoelt. Ik heb ook erg veel moeite te begrijpen wat ik lees.
Als je het mij vraagt is dat een vrij algemeen probleem in de discussie over vrijheid / vrije wil.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:31 schreef Neuroscience het volgende:
Een terugkerend argument lijkt ook te zijn dat dagelijks taalgebruik over kiezen en vrijheid zijn manier van denken zouden ondersteunen.
Ik denk dat ik het grofweg begrijp.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:14 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja probeer een beetje welwillend die logica te gevolgen. Bijvoorbeeld: iemand heeft een keuze gemaakt. Dan moet volgens deze regel de vraag wat het was waardoor die keuze daarop is uitgekomen, worden beantwoord met een nieuwe keuze. Bijvoorbeeld kiezen tussen de woorden liefde en haat. Kies je haat, dan is de mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat het ene alternatief is gekozen ipv het andere. Maar liefde zou ook een logisch valide antwoord zijn geweest.
Zo werkt het, doe tenminste een beetje je best om accuraat weer te geven wat ik zeg. Vervolgens kun je kritiek leveren.
Onjuist. Het zijn altijd nog subjecten die het bewijs wel of niet accepteren. Voorbeeld: Creationisten accepteren de enorme hoeveelheid bewijzen voor de evolutietheorie niet. Bewijzen die niet alleen opgeteld kunnen worden, maar die elkaar ook nog eens versterken.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 22:59 schreef Syamsu het volgende:
Ter contrast, objectiviteit werkt zo: bewijs ergens van dwingt tot een conclusie, resulterende in een 1 op 1 kopie / model van wat bewezen wordt, een feit.
Meningen zijn wel subjectief hoor, ze worden ervaren door een subject. Als ik mijn mening uit, bijv. dat Syamsu een warboel zit te promoten, dan is die uiting een feit. In enen en nullen vastgelegd op de server van FOK!, en in leesbare letters op jouw scherm.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Subjectiviteit gaat over hoe de wereld eruit ziet voor een specifieke waarnemer. Dat heeft allemaal niets te maken met vrijheid of mening.
Objectief ergens naar kijken betekent proberen jezelf los te maken van het standpunt van een specifieke waarnemer. (En dat blijft altijd bij proberen, want niemand kan daar ooit volledig in slagen.)
Er is een tijdje terug ook een menselijke tetrachromaat gevonden:quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:20 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Meningen zijn wel subjectief hoor, ze worden ervaren door een subject. Als ik mijn mening uit, bijv. dat Syamsu een warboel zit te promoten, dan is die uiting een feit. In enen en nullen vastgelegd op de server van FOK!, en in leesbare letters op jouw scherm.
Voor de rest heb je helemaal gelijk, o.a. dat objectief naar iets kijken blijft bij een streven daarnaar. Als je ver genoeg doordenkt, kan 100% zuivere objectiviteit alleen bestaan als theoretisch concept. Normaal noem ik dat doordraven, maar in dit geval zeg ik het zelf. En wel vanwege de intersubjectiviteit, die ik in een andere post noemde. Stel, iedereen die bloed ziet ervaart dat het dezelfde kleur heeft als een bepaald verfje, en we noemen het rood. Zelfs kleurenblinde mensen zien geen verschil. Of juist die nietEchter, vogels zien wel verschil. Is het dan objectief dezelfde kleur? Alleen als je alle vogels doodschiet. Maar voor alle mensen wel, dus daarom is het intersubjectief, en niet zuiver objectief.
Alsnog een mooi scheldwoord: "vuile tetrachromaat!"quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is een tijdje terug ook een menselijke tetrachromaat gevonden:
http://www.digitaljournal.com/article/326976
Maar dat is, toegegeven, extreem zeldzaam.
Het tweede: volledig mee eens. Het eerste is toch minder simpel. Wij mensen kunnen afspreken dat alles tussen meetwaarden zus en zo rood is, en ook nog eens bordeaux-grand-cru-vintage-rood. Maar dan blijf ik zitten met die vogels (en jouw tetrachromatische neef), die tussen kleuren met exact dezelfde RGB waarde toch verschil ziet. Als niemand de moeite neemt om dat goed te testen, wordt die tetrachromaat voor gek verklaard, omdat wat hij ziet subjectief is. En wat wij zien objectief.quote:Hoe dan ook kun je voor 'rood' natuurlijk afspreken dat dat een bepaalde range van golflengtes van licht is, dat is verder prima meetbaar. De 'ervaring rood', ofwel de 'quale rood', is veel lastiger meetbaar te maken. Het zou zomaar kunnen dat wat jij 'rood' noemt overeenkomt met mijn ervaring van 'groen'. We zullen dat nooit weten. (En dan is het aantal kleuren dat we kunnen onderscheiden an sich nog niet eens het probleem.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |