abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143559711
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 16:58 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Kom je weer met je eigen definitie die niemand snapt :D

En weer zeggen dat ik het niet snap door egotripperij :D

Ik snap het niet omdat er niets staat...

"een keuze maken over wat het is dat kiest..."

Dat is geen coherent Nederlands :D
Dat is onzin dat jullie het niet snappen, want jullie stellen geen gerichte vragen over wat jullie niet snappen. Jullie willen gewoon niet aan de subjectiviteit.

Ik had het al uitgelegd:

Post 1:
Subjectiviteit werkt zo: een keuze maken over het onderwerp wat het is dat kiest, resulterende in een mening.

Ter contrast, objectiviteit werkt zo: bewijs ergens van dwingt tot een conclusie, resulterende in een 1 op 1 kopie / model van wat bewezen wordt, een feit.

Als je dat niet begrijpt, dan kun je toch een vraag stellen? Begrijp je niet wat een keuze maken betekent? Dan moet je het concept van een keuze maken opdelen in de essentiele onderdelen.
1. de beschkibare mogelijkeden, alternatieven, die in de toekomst liggen
2. de keuze, een mogelijkheid tot het heden maken.
3. het resultaat van de keuze
4. hetgene wat de keuze maakt

1-3 zijn objectieve kwesties. Het is een feit wat je mogelijkheden zijn, het is een feit dat heb je hebt gekozen, het is een feit wat het resultaat is van de keuze.
Maar nr 4 is een subjectieve kwestie, het is een mening wat het is dat ervoor zorgt dat die keuze zo uitkomt. Bijvoorbeeld een keuze kan uit liefde of haat worden gemaakt, en dan moet jij zelf kiezen hoe je het noemt wat die keuze zo doet. Expressie van emotie met je vrije wil, kiezen dus.
pi_143559734
Dus ik kies dat schoonheid kiest dat ik een schilderij mooi vind? Dat klopt toch niet? :D

Ik ervaar schoonheid en daarom vind ik iets mooi. Daar zit geen keuze in.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_143559844
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 17:05 schreef Neuroscience het volgende:
Dus ik kies dat schoonheid kiest dat ik een schilderij mooi vind? Dat klopt toch niet? :D

Ik ervaar schoonheid en daarom vind ik iets mooi. Daar zit geen keuze in.
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen. Expressie van emotie met de vrije wil.

Je zit er nu opzettelijk een warboel van te maken, om je egotripperij te beschermen.
pi_143560050
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 17:08 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen. Expressie van emotie met de vrije wil.

Je zit er nu opzettelijk een warboel van te maken, om je egotripperij te beschermen.
wiens vrije wil?
jij zegt dat emotie kiest?
is het de wil van de emotie die kiest?
en kies ik om dat liefde of haat te noemen?
pi_143560083
4. is het subject. Het ego. Maar dat is wellicht slechts een taalkundig concept, een illusie. Dat is mijn punt. Het bewustzijn, het subject ervaart een uitkomst. Het staat aan het eind van een keten van hersenactiviteit, niet aan het begin. Denk ik. Er is activiteit waarvan het subject niet bewust is. Dus wat daar gebeurt kan best bepalend zijn voor wat subject uiteindelijk ervaart of doet. Dat is simpelweg niet uit sluiten door het bewuste subject. Per definitie.
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_143560445
quote:

[..]

Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen.
Maar dat is toch geen keuze? Dat is ervaring. Jij noemt het kiezen. En ik heb geleerd om een bepaalde ercaring een bepaalde naam te geven. In jouw voorbeeld kiest iets wat pas een naam heeft nadat ik het een naam heb gegeven. Wat is het daarvoor dan? En wie of wat is die ik?

quote:
Expressie van emotie met de vrije wil.
Het benoemen van een ervaring.
pi_143560495
quote:

[..]

Het onderstreepte komt anders behoorlijk warrig op me over. Op zijn best circulair.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143561074
En als liefde, of wat dan ook, kiest. Wat is dat dan? Geen netwerk van hersenactiviteit, zou TS zeggen. Maar wat dan?
pi_143569360
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 17:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het onderstreepte komt anders behoorlijk warrig op me over. Op zijn best circulair.
Nogmaals, zo een algemeniserende indruk is alleen een vooroordeel om je egotripperij te beschermen.

In een normale discussie stel je gerichte vragen van wat je niet snapt. Jij doet niet normaal, dat betekent dat er iets aan de hand is.

Nog een voorbeeld, iemand maakt een keuze tussen x en y, kiest y. Nu zegt deze regel dat je de vraag wat het was waardoor die keuze op y ipv x uitkwam moet beantwoorden met een keuze. Dat is de procedure, er zit niks circulairs in. Zo simpel als wat.

Je kan de vraag beantwoorden door te kiezen tussen liefde en haat, kies haat, nou dan is jouw mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat de keuze op y uitkwam ipv x. Je had ook liefde kunnen kiezen, zo werkt het met subjectiviteit, meerdere antwoorden zijn logisch valide. Je kan eerst haat kiezen, daarna liefde, gewoon van mening veranderen. Het staat niet vast doordat jij een mening hebt geuit, het staat gewoon nooit vast wat het is dat een keuze maakt. Zo werkt het taalkundig, en dat werkt heel goed, want nu is wat goed, liefdevol en mooi is categorisch onderscheiden van objectieve kwesties, en dat is heel erg belangrijk natuurlijk. Dat geeft de basis voor vrijheid van meningsuiting, en het geeft ook een goede basis aan wetenschap, want door subjectiviteit en objectiviteit fundamenteel te onderscheiden, kun je subjectiviteit buiten wetenschap laten.

En heel erg belangrijk is natuurlijk de manier waarop je een keuze maakt, hoe je dat organiseert. Net als dat een land dictatoriaal of democratisch een keuze kan maken, kan een individu ook op verschillende manieren een keuze maken. En dat is een groot verschil de manier waarop een keuze wordt gemaakt, maar uiteindelijk zijn alle keuzes hetzelfde op het punt dat er meerdere uitkomsten mogelijk zijn.
pi_143569567
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 17:43 schreef Neuroscience het volgende:
En als liefde, of wat dan ook, kiest. Wat is dat dan? Geen netwerk van hersenactiviteit, zou TS zeggen. Maar wat dan?
Liefde is gewoon wat kiest, verder is er geen definitie. De vraag stellen "wat is liefde dan?" dat is het begin van een liedje, het antwoord kan alleen gevonden worden door expressie van emotie met de vrije wil volgens de stelregel van subjectiviteit.
pi_143571262
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:15 schreef Syamsu het volgende:
In een normale discussie stel je gerichte vragen van wat je niet snapt.
Oké. Ik snap niet waarom je zo graag mensen ervan wil overtuigen dat ze subjectiviteit ontkennen. Wat is het achterliggende doel?
pi_143572218
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:15 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Nogmaals, zo een algemeniserende indruk is alleen een vooroordeel om je egotripperij te beschermen.

In een normale discussie stel je gerichte vragen van wat je niet snapt. Jij doet niet normaal, dat betekent dat er iets aan de hand is.

Nog een voorbeeld, iemand maakt een keuze tussen x en y, kiest y. Nu zegt deze regel dat je de vraag wat het was waardoor die keuze op y ipv x uitkwam moet beantwoorden met een keuze. Dat is de procedure, er zit niks circulairs in. Zo simpel als wat.

Je kan de vraag beantwoorden door te kiezen tussen liefde en haat,
eerder zei je dat het liefde was die koos?
Maar je kan een keuze maken gebaseerd op gevoelens van haat of gevoelens van liefde volgens jouw.
waarom kiezen haat en liefde dan voor iets?
quote:
kies haat, nou dan is jouw mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat de keuze op y uitkwam ipv x. Je had ook liefde kunnen kiezen, zo werkt het met subjectiviteit, meerdere antwoorden zijn logisch valide. Je kan eerst haat kiezen, daarna liefde, gewoon van mening veranderen. Het staat niet vast doordat jij een mening hebt geuit,
Je kan inderdaad kiezen welke gevoelens je volgt, tot op zekere hoogte
quote:
het staat gewoon nooit vast wat het is dat een keuze maakt.
Het is niet Liefde of Haat die keuzes maken, het is de persoon die kan kiezen bepaalde gevoelens te negeren
quote:
Zo werkt het taalkundig, en dat werkt heel goed, want nu is wat goed, liefdevol en mooi is categorisch onderscheiden van objectieve kwesties,
Dat hebben we al
quote:
en dat is heel erg belangrijk natuurlijk. Dat geeft de basis voor vrijheid van meningsuiting,
Vrijheid van meningsuiting heeft niks te maken met een vrije wil
quote:
en het geeft ook een goede basis aan wetenschap, want door subjectiviteit en objectiviteit fundamenteel te onderscheiden, kun je subjectiviteit buiten wetenschap laten.

En heel erg belangrijk is natuurlijk de manier waarop je een keuze maakt, hoe je dat organiseert. Net als dat een land dictatoriaal of democratisch een keuze kan maken, kan een individu ook op verschillende manieren een keuze maken. En dat is een groot verschil de manier waarop een keuze wordt gemaakt, maar uiteindelijk zijn alle keuzes hetzelfde op het punt dat er meerdere uitkomsten mogelijk zijn.
pi_143572523
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:18 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Liefde is gewoon wat kiest, verder is er geen definitie. De vraag stellen "wat is liefde dan?" dat is het begin van een liedje, het antwoord kan alleen gevonden worden door expressie van emotie met de vrije wil volgens de stelregel van subjectiviteit.
Wat kiest, liefde, haat, verdriet, hoe zorgt dat voor hersenactiviteit waardoor een persoon een handeling kan verrichten? Hoe is de koppeling tussen wat kiest en de hersenen?

En bedoel je met liefde, haat, agressie etc. daadwerkelijk de emoties die het limbisch systeem organiseert? Ik vermoed van niet, want dat is evolutionair ouder deel van de hersenen.

Of een idee dat je liefde noemt, vergelijkbaar met Plato's ideeënleer?

[ Bericht 13% gewijzigd door Neuroscience op 18-08-2014 22:27:18 ]
pi_143585942
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:13 schreef Mr.44 het volgende:

Je kan inderdaad kiezen welke gevoelens je volgt, tot op zekere hoogte
Jij snapt het verschil niet tussen de woorden liefde en haat, en de echte liefde en haat zelf. Je kiest alleen de woorden liefde, en haat, in expressie van emotie met de vrije wil. De echte liefde en haat zelf kan niet gekozen worden.
pi_143586174
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:13 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Jij snapt het verschil niet tussen de woorden liefde en haat, en de echte liefde en haat zelf. Je kiest alleen de woorden liefde, en haat, in expressie van emotie met de vrije wil. De echte liefde en haat zelf kan niet gekozen worden.
Maar dan ben je toch niet vrij? Als liefde kiest, maar je noemt dit haat hou je jezelf toch voor de gek? Vrijheid is alleen de keuze emoties waar of vals te benoemen?
pi_143586413
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:20 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Wat kiest, liefde, haat, verdriet, hoe zorgt dat voor hersenactiviteit waardoor een persoon een handeling kan verrichten? Hoe is de koppeling tussen wat kiest en de hersenen?

En bedoel je met liefde, haat, agressie etc. daadwerkelijk de emoties die het limbisch systeem organiseert? Ik vermoed van niet, want dat is evolutionair ouder deel van de hersenen.

Of een idee dat je liefde noemt, vergelijkbaar met Plato's ideeënleer?

Door te kiezen verricht hetgene wat kiest een handeling.

Natuurkundig betekent dit 1. Dat er daadwerkelijk, in principe meetbare, mogelijkheden bestaan die in de toekomst liggen (van een object, welk object relateert aan de mogelijkheden dmv anticipatie.) 2. De resultaatinformatie van een keuze is nieuw, omdat ook de andere mogelijkheid gekozen kan worden, en daarom komt de resultaat informatie van nul. 3. Het resultaat van een keuze is dus een combinatie van 0 en de mogelijkheid, en het resultaat wordt deel van het object. 4. Vervolgens kan het resultaat van de keuze een oorzaak zijn voor een gevolg, ergens toe leiden.

Dit is wat ons dagelijks taalgebruik zegt dat waar is over hoe dingen werken in de natuur, maar dit is niet wetenschappelijk bewezen.
pi_143586735
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:20 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Maar dan ben je toch niet vrij? Als liefde kiest, maar je noemt dit haat hou je jezelf toch voor de gek? Vrijheid is alleen de keuze emoties waar of vals te benoemen?
Het is toch geen feit dat het liefde is die kiest, dat is toch een mening, dat heb ik toch al 10 x gezegd dat het onderwerp wat het is dat kiest een subjectieve kwestie is.

Jij denkt dat je liefde kan meten als feit.

En ik zeg toch, je kan liefde en haat zelf niet kiezen, je kiest alleen de woorden liefde en haat in expressie van emotie met vrije wil. Het is een categorale indeling, dus nooit kan het dat iets wat in de ene categorie zit, in de andere categorie terecht komt. Liefde zit in de categorie van wat kiest, dus nooit kan het dat het in de categorie van wat gekozen wordt terecht komt. In de categorie van wat gekozen wordt zitten materiele dingen die je kunt meten.

Je kan zien aan de singulariteit, dat alles gekozen is. Nu bestaan er een heleboel dingen, maar het is ook mogelijk dat het heelal bestaat uit een enkel puntje. Alles wat bestaat in het heelal is dus gekozen uit wat mogelijk is. Alles wat gekozen is, is dus meetbaar.
pi_143587545
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:36 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Het is toch geen feit dat het liefde is die kiest, dat is toch een mening, dat heb ik toch al 10 x gezegd dat het onderwerp wat het is dat kiest een subjectieve kwestie is.

Jij denkt dat je liefde kan meten als feit.
Je kan wel de hersenactiviteit meten die gepaard gaat met de ervaring liefde. Net als je de hersenactiviteit kan meten die gepaard gaat met het uitspreken van woorden, iets dat gedaan wordt als neurochirurgen moeten opereren in het spraakcentrum. Je meet dan neuronale activiteit die iets vertegenwoordigt, een emotie, of een woord. Subjectief, maar wel een feit voor die specifieke persoon.

quote:
En ik zeg toch, je kan liefde en haat zelf niet kiezen, je kiest alleen de woorden liefde en haat in expressie van emotie met vrije wil. Het is een categorale indeling, dus nooit kan het dat iets wat in de ene categorie zit, in de andere categorie terecht komt. Liefde zit in de categorie van wat kiest, dus nooit kan het dat het in de categorie van wat gekozen wordt terecht komt. In de categorie van wat gekozen wordt zitten materiele dingen die je kunt meten.
Jij noemt hier het woord liefde, maar dit is niets. Ja, dat wat kiest. Maar dat wat kiest is dan toch de definitie van alles, liefde, haat, schoonheid, alles. Dat klinkt mij raar in de oren. Bovendien creër je twee categorieën, en dat klinkt eerlijk gezegd ook vrij gekunsteld.
pi_143589901
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:01 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Je kan wel de hersenactiviteit meten die gepaard gaat met de ervaring liefde. Net als je de hersenactiviteit kan meten die gepaard gaat met het uitspreken van woorden, iets dat gedaan wordt als neurochirurgen moeten opereren in het spraakcentrum. Je meet dan neuronale activiteit die iets vertegenwoordigt, een emotie, of een woord. Subjectief, maar wel een feit voor die specifieke persoon.

[..]

Jij noemt hier het woord liefde, maar dit is niets. Ja, dat wat kiest. Maar dat wat kiest is dan toch de definitie van alles, liefde, haat, schoonheid, alles. Dat klinkt mij raar in de oren. Bovendien creër je twee categorieën, en dat klinkt eerlijk gezegd ook vrij gekunsteld.
Ja van die algemene indrukken zal me worst wezen. Dit werkt goed, zoals uitgelegd, dit onderscheidt subjectiviteit van objectiviteit, en dat doe jij niet. En dat jullie God wegzetten als fantasiefiguur, en allerlei andere dingen, geeft aan dat jullie subjectiviteit niet hebben begrepen, het uitsluiten.

Inderdaad kun je de hersens meten van iemand die aangeeft verliefd te zijn, en zo kom je tot een redelijk oordeel welke expressie in de hersens een expressie van liefde is. Dus de hersens worden gekozen, en gekozen volgens een bepaald patroon, wat je ziet in de hersens is de expressie van emotie. Je kan ook buiten de hersens om, gewoon het gezicht meten als expressie van emotie.

Maar als een man bijvoorbeeld eindelijk rustig op de bank ligt tv te kijken, en de vrouw zegt ik ruik wat, zet jij de vuilnis even buiten, en vervolgens staat de man op en zet de man de vuilnis buiten al vloekend, wat zegt dan hersenmeting nog? Was die keuze om het vuil buiten te zetten uit liefde? Ga je dat op een hersenmeting zien dat die expressie net zo is als het neurologische vooroordeel van wat expressie van liefde is zoals in het boek neurologie staat? En je vooroordelen van wat een liefdevol gezicht is enzo zijn dan ook niet bruikbaar denk ik.

Je kan wel een vrij algemeen geldende redelijke mening opbouwen met de methode die je aangeeft, maar uiteindelijk zal je toch gewoon moeten kiezen. Het gaat ook nooit werken een relatie als je alleen maar vooroordelen gebruikt, want dan relateer je dus eigenlijk niet echt aan elkaar.
pi_143592295
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:58 schreef Syamsu het volgende:
En dat jullie God wegzetten als fantasiefiguur, en allerlei andere dingen, geeft aan dat jullie subjectiviteit niet hebben begrepen, het uitsluiten.

Ah, nu snap ik hem! Als je niet in een god gelooft, dan sluit je subjectiviteit uit, want daarom, dus god en anders ben je stom. Dat is de redenering toch?
pi_143592843
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, nu snap ik hem! Als je niet in een god gelooft, dan sluit je subjectiviteit uit, want daarom, dus god en anders ben je stom. Dat is de redenering toch?
God als motivatie voor vrije wil was al langer duidelijk. TS heeft al eerder dingen geschreven die die kant op wijzen.
pi_143592900
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:19 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

God als motivatie voor vrije wil was al langer duidelijk. TS heeft al eerder dingen geschreven die die kant op wijzen.
Ja, maar het enige doel blijkt een soort verzonnen verwijt te zijn.

God als motivatie voor vrije wil is trouwens zo totaal onzinnig dat het echt geen enkele zin heeft om daar verder op in te gaan.
pi_143593013
En als we subjectiviteit uitsluiten zijn we bezig onze waarheden als objectief goed aan anderen op te dringen, net als Hitler en Stalin. :+
pi_143604157
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:25 schreef Neuroscience het volgende:
En als we subjectiviteit uitsluiten zijn we bezig onze waarheden als objectief goed aan anderen op te dringen, net als Hitler en Stalin. :+
En je wordt er nog stoned van ook. Nou, wat wil je nog meer?
pi_143616908
Je beschouwd God als fantasiefiguur, terwijl het bestaan van God op dezelfde wijze wordt gesteld als het bestaan van de menselijke geest. Dan begrijp je subjectiviteit dus niet. Je kan ook geloven dat God niet bestaat, of geen mening erover hebben, maar jij sluit elke mening uit en wil gaan meten. Meten, feiten, is op een gedwongen manier een conclusie bereiken. Jij begrijpt de grondwet van de VS niet, waarin staat nr1. vrijheid van meningsuiting en religie. Jij maakt van die grondwet; gedwongen worden door bewijs tot een conclusie, anders krijg je straf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')