Dat is toch kei droog? Als dat zo is, lijkt mij het juist dat dat alles behalve een goede hamburger is.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Een dikke rulle plak tartaar en die dan rood bakken vind ik een erg lekkere variatie.
Wat begrijp je niet aan "rood bakken" hij krijgt alleen maar een kleurtje aan de buitenkant, hij is rauw van binnen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:20 schreef Unites het volgende:
[..]
Dat is toch kei droog? Als dat zo is, lijkt mij het juist dat dat alles behalve een goede hamburger is.
Dan nog.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan "rood bakken" hij krijgt alleen maar een kleurtje aan de buitenkant, hij is rauw van binnen.
Wel eens rauwe tartaar gegeten?quote:
Heerlijkquote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wel eens rauwe tartaar gegeten?
Dat is sappig en mals, zeker niet droog
Zo moet ie en niet anders, rauw vleesch is mans beste vrind!quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Een dikke rulle plak tartaar en die dan rood bakken vind ik een erg lekkere variatie.
Tartaar vind in niet zo, maar misschien heb ik hem niet goed klaar gemaakt.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:07 schreef robber57 het volgende:
[..]
Zo moet ie en niet anders, rauw vleesch is mans beste vrind!![]()
En ook opmerkelijk hoeveel "vlees liefhebbers" zich in zo'n topic verzamelen die kennelijk niet in staat zijn om een tartaartje te bakken.
Het is toch uiteindelijk niet zo moeilijk: of je koopt vlees met een redelijk gehalte vet en dat zal dan doorbakken moeten worden want rauw vet is niet lekker en dan krijg je dus al gauw ook het punt dat hoe vetter hoe sappiger,vlees van het midden en voorkwartier zijn dan lekkerder want meer smaak maar die moeten dus echt gaar worden want anders taai en niet lekker.
Of je koopt het meest magere vlees/gehakt (< 2 % vet) dat je kunt vinden/maken en bakt hem hooguit rose/saignant ,alhoewel ik ook die wel eens medium/a point bak en ook dat is met tartaar ,mits een niet al te dikke plak ,goed te doen.
Je kunt daarvoor erg mager middenhand vlees zoals de vang voor gebruiken maar ook die is nog steeds aardig stug en zal eigenlijk gegaard moeten worden en dus moet er vet bij.
Vlees van het achterkwartier kan rauw gegeten worden en behoeft dan dus ook geen vet meer en dus kun je dan ook voor <2% vet gaan, dat is zeg maar gehakte biefstuk.
Hoe bak je tartaar? , een plak van 20 a 25 mm dik de dag er voor kruiden en losjes pletten tot een patty en het liefst een paar dagen in de koelkast zonder plastic folie laten liggen, op de dag zelf OP KAMERTEMPERATUUR laten komen(minimaal 1 uur uit de koelkast), pan heter dan de hel met wat olie of boter om en om 30 seconden bakken en draaien, na 2 a 2,5 minuut uit de pan en een paar minuutjes (terwijl je de rest van de burger maakt) in alufolie laten liggen .
Ik ga het eens proberen dan, als ik zoiets ga proberen haal ik het altijd bij de slager.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:44 schreef robber57 het volgende:
Als je een goede half rode biefstuk kunt waarderen dan zul je een lekker gebakken tartaar burger ook lekker vinden, dat begint dan wel met het kopen van gewoon een pondje los tartaar en niet die kant en klare hoopjes gezouten en bewerkte triestigheid die ze als "tartaartje" in de super verkopen.
De Vomar en de C1000 verkopen redelijk mooie kwaliteit losse tartaar zonder toevoegingen.(zout en kruiden), je kunt het simpelweg terugvinden op de inhoudsopgave: minder 2 gram vet per 100 is wat je wilt zien en geen natrium/zout/kruiden of andere narigheid, conserveermiddel en zuurteregelaar is vandaag de dag onvermijdelijk en zal er altijd in zitten tenzij je zelf gaat hakken of malen.
Tartaar 2 cm dik maken, niet te veel mengen/rommelen er mee-zorg dat je streepjes/wormpjes vlees blijft houden, de tartaar valt dan heel makkelijk uit elkaar maar als je hem kruid en een nachtje in de koelkast legt gaat het vlees weer aan elkaar plakken en krijg je een burger die niet uit elkaar valt als je hem draait in de pan.
Goed op kamertemperatuur laten komen zodat je hem niet te lang moet bakken om de binnenkant warm te krijgen want dan word ie te veel doorbakken, dus gewoon net als een biefstuk bakken maar dan nog iets korter.
Sowieso lekker, een tartaartje hard bakken zodat hij een mooi korstje heeft en van binnen warm maar rood is. Op brood met en beetje mayo. Hmm, guilty pleasure. Alleen doet het me niet echt denken aan een hamburgerquote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |