abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143114529


Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto.
Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen.

Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn:

"Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien."
"Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken."


Handige links:

Autobandenmarkt.nl
Auto-onderdelen.com
H-base
Mijngarage.nl
Onderdelenzoeker.nl

Handige PTA topics:

PTA / Autoradio installeren.
PTA / Hoe werkt een differentieel
PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer
[remmen] Rood waarschuwingslampje brandt
Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap?
Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen
PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder
PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1
PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes

Deeltje 10 alweer.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 13:51:33 #2
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_143122385
Mijn auto is naar de garage voor die lekkage, en nu leen ik die Fiesta weer. Het ding heeft 3 maanden stil gestaan.

Toen ik hem startte klonk het echt niet goed. Heel ratelig en een soort metaal geklink. Ik ben toen heel langzaam met 20km/u door de straat gereden om hem een beetje in te laten lopen voordat ik de weg op ging.

Pas na 40 ofzo kilometer liep de auto echt weer goed. Ik heb gewoon rustig op de snelweg gereden zodat alled weer lekker kon gaan lopen. Daarvoor was her heel ratelig en trillerig.

Ik heb met zo weinig mogelijk toeren gereden. Echt onder de 2000. (Hier kon niet warm rijden overduidelijk wel kwaad). Ook heb ik de banden opgepompt en de ruiten sproeiers aangezet.

Moet ik nog meer doen of is het zo goed? Ik heb ook geprobeerd de airco even door te luchten, maar de schimmel lucht die eruit kwam was echt gruwelijk. Dat moet maar een andere keer... :X
pi_143125862
Ja, leuk.

Maar je stelt geen vraag.
pi_143130380
Misschien moet je de bestuurder vervangen.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 19:50:23 #5
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_143134971
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 15:39 schreef JohnB52 het volgende:
Ja, leuk.

Maar je stelt geen vraag.
quote:
Moet ik nog meer doen of is het zo goed?
Dat was de vraag. Maar hij draait inmiddels eigenlijk weer als een zonnetje. Het is dus goedgekomen :)
  woensdag 6 augustus 2014 @ 20:36:49 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143137753
Heeft die Fiesta een tijdje geleden misschien een off-road incidentje gehad? Zou zomaar met elkaar te maken kunnen hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  † In Memoriam † woensdag 6 augustus 2014 @ 22:35:22 #7
25682 2cv
Niet subtiel
pi_143144022
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:36 schreef Leandra het volgende:
Heeft die Fiesta een tijdje geleden misschien een off-road incidentje gehad? Zou zomaar met elkaar te maken kunnen hebben.
Past niet bij de genoemde symptomen.

Ik denk dat er wat hydraulische klepstoters vast zaten ofzo, mits dat ding die heeft.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 6 augustus 2014 @ 23:27:24 #8
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_143146646
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 22:35 schreef 2cv het volgende:

[..]

Past niet bij de genoemde symptomen.

Ik denk dat er wat hydraulische klepstoters vast zaten ofzo, mits dat ding die heeft.
Ik denk dat het ook gewoon geflame is.

Overigens is het wel echt weird dat een auto zo achteruit gaat wanneer hij stil staat. En dit is maar een paar maanden. Kan je nagaan een paar jaar... :X
  woensdag 6 augustus 2014 @ 23:28:28 #9
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_143146700
Goh
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  † In Memoriam † woensdag 6 augustus 2014 @ 23:29:09 #10
25682 2cv
Niet subtiel
pi_143146742
Als een auto al erg matig is, wordt 'ie echt niet beter als 'ie een poos stil staat.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 11 augustus 2014 @ 12:17:40 #11
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_143297099
En ik ben er weer met een probleem :')

Ik ben een soort van op een betonnen paal gereden. Zag hem niet tijdens het keren.

Met een grote knal erop geland met mijn chassis balken. Vervolgens een stuk of 8 keer heen en weer moeten rijden om parallel aan de paal naar rechts te bewegen. Het was te hoog er weer vanaf te rijden.

Allemaal geschaaf enzo. En geknal.

De aandrijving en het differentieel enzo is gespaard gebleven. Maar in de chassis balk zitten nu veel diepe krassen.

Moet ik hiermee naar de garage? Die zwarte anti roest laag is ook op Veel plekken weggeschaafd...

Dikke paniek trouwens. Ik had ook geen tijd de anwb te bellen anders zou ik te laat komen. En dan sta je daar bodem op een paal. En dat metalige geluid en geknars. :X En echt zo'n keiharde klang toen ik landde, als een pan of bel ofzo :')
pi_143297212
Gewoon doorrijden.

Neem aan dat je toch niet tot je pensioen doet met die auto?
  maandag 11 augustus 2014 @ 12:42:08 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143297793
Was het met je eigen Mondeo, of staat die nog bij de garage en heb je de Fietstas van een ander gemold?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 11 augustus 2014 @ 13:01:24 #14
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_143298421
De TT kan beter veranderd worden in "NieuweNiers chronische auto-problemen topic" :')
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_143298980
Effe nieuwe Valvoline Undercoating halen en 3 lagen aanbrengen
pi_143300360
Maar wat heeft dit eigenlijk met onderhoud te maken?
  maandag 11 augustus 2014 @ 14:03:30 #17
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_143300511
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 13:19 schreef pvdplanet het volgende:
Effe nieuwe Valvoline Undercoating halen en 3 lagen aanbrengen
Oh goede tip! Ga ik zeker doen. Dan heeft hij toch die anti roest coating, zonder dat ik naar de garage moet. ^O^
pi_143307488
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 12:17 schreef NieuweNier het volgende:
En ik ben er weer met een probleem :')

Ik ben een soort van op een betonnen paal gereden. Zag hem niet tijdens het keren.

Met een grote knal erop geland met mijn chassis balken. Vervolgens een stuk of 8 keer heen en weer moeten rijden om parallel aan de paal naar rechts te bewegen. Het was te hoog er weer vanaf te rijden.

Allemaal geschaaf enzo. En geknal.

De aandrijving en het differentieel enzo is gespaard gebleven. Maar in de chassis balk zitten nu veel diepe krassen.

Moet ik hiermee naar de garage? Die zwarte anti roest laag is ook op Veel plekken weggeschaafd...

Dikke paniek trouwens. Ik had ook geen tijd de anwb te bellen anders zou ik te laat komen. En dan sta je daar bodem op een paal. En dat metalige geluid en geknars. :X En echt zo'n keiharde klang toen ik landde, als een pan of bel ofzo :')
Weet je zeker dat er verder niets aan de hand is? Kennis van mij had ooit hetzelfde. Die was niet zo dom om vervolgens zelf van het paaltje af te gaan rijden, maar de schade was niet mis. Ik zou de auto even op de brug zetten.

Wellicht moet je auto ook nog worden uitgelijnd, maar dat merk je wel tijdens het rijden.
  maandag 11 augustus 2014 @ 17:32:26 #19
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_143307733
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:26 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Weet je zeker dat er verder niets aan de hand is? Kennis van mij had ooit hetzelfde. Die was niet zo dom om vervolgens zelf van het paaltje af te gaan rijden, maar de schade was niet mis. Ik zou de auto even op de brug zetten.

Wellicht moet je auto ook nog worden uitgelijnd, maar dat merk je wel tijdens het rijden.
Dank je voor het meedenken!
Ik zag alleen oppervlakkige krassen op de chassis balken en het krikpunt.

Het differentieel en de aandrijf lijn enzo zaten eronder. Echt gewoon een paar centimeter hoger. Dus die waren niet aangetast.

Ik wil hem inderdaad morgen even snel naar de garage brengen om te checken. Maar als er iets mis is, zou je dat niet merken? Hij gaat nog recht vooruit zonder afwijking en er is geen gerammel ofzo. Ik heb er al iets van 5km mee gereden...

Wat was er eigenlijk mis gegaan met de auto van de kennis?
pi_143308395
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:32 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Wat was er eigenlijk mis gegaan met de auto van de kennis?
Weet ik niet meer.
pi_143473032
Ik heb nu ruim een jaar een 15 jaar oude Hyundai Coupé op LPG.

Zijn er op LPG-gebied specifieke onderhoudstaken die periodiek moeten gebeuren?
Plus: De brandstofmeter van de LPG tank gaat _nooit_ naar de reserve, maar lijkt wel constistent te werken. Iemand een idee wat dit kan zijn?
pi_143475279
Kleppenstellen
Gasfilters vervangen
Gasdruk afstellen
pi_143482282
Kan dit plaatje even in de OP?

- nope -

[ Bericht 65% gewijzigd door blup op 08-10-2014 11:15:04 ]
  zondag 17 augustus 2014 @ 09:07:43 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143501648
:D
Dat zal mijn zoon geweldig vinden, die rijdt nu al weken geducttaped rond, terwijl ik iedere keer zeg "bel nou even om het te laten fixen!" :(
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_143720828
Het viel mij gisteravond opeens op dat mijn verlichting knippert als ik het volume van de radio hoog zet. Nu verdenk ik de accu, waar helaas geen leeftijd op te vinden is, spanning bij het starten zakt naar 10,1/10,2v. Zonder belasting 12,3v en op contact 11,9v ongeveer. Accu einde levensduur?
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 21:58:58 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_143721277
Jep, die is deaud waarschijnlijk. Moet 12.6 zijn (motor uit) na een tijdje stilstaan, en 13.8 minimaal als de motor loopt. Liever nog iets boven de 14volt, maar 13.8 is in principe goed.
Wel effe goed checken of de dynamo wel goed bijlaadt.

Beter nu als straks bij de eerste vorst ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 21:59:37 #27
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_143721313
Jep .hoeveel volt als de motor loopt?

[ Bericht 72% gewijzigd door Catch22- op 22-08-2014 22:09:31 ]
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_143724239
14,2-14,4 volt, dynamo is 2 maand geleden gereviseerd, laadde niet meer bij. Kon nog net thuis komen toen, door de remlichten begon de auto al te sputteren. Met radio op hoog volume meet ik 13,9 volt met lopende motor, maar mijn goedkope multimeter zal die pieken wel niet kunnen meten. Oke dan ga ik langzaam opzoek naar een andere accu, zijn er nog aanraders? Als ik zo kijk voor mijn auto skoda octavia 1.8t 2003 kom ik bijvoorbeeld op http://www.arie.nl/auto-o(...)0vrs/434/accus/s4008

Is dat wat?
pi_143731047
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 22:56 schreef KeesBromfiets het volgende:
14,2-14,4 volt, dynamo is 2 maand geleden gereviseerd, laadde niet meer bij. Kon nog net thuis komen toen, door de remlichten begon de auto al te sputteren. Met radio op hoog volume meet ik 13,9 volt met lopende motor, maar mijn goedkope multimeter zal die pieken wel niet kunnen meten. Oke dan ga ik langzaam opzoek naar een andere accu, zijn er nog aanraders? Als ik zo kijk voor mijn auto skoda octavia 1.8t 2003 kom ik bijvoorbeeld op http://www.arie.nl/auto-o(...)0vrs/434/accus/s4008

Is dat wat?
Bosch accu's zijn wel goede accu's kijk ook effe of je massa punten goed zijn
pi_143732293
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 01:37 schreef klawie het volgende:

[..]

Bosch accu's zijn wel goede accu's kijk ook effe of je massa punten goed zijn
Naar de subwoofer ligt een aparte massakabel. Dus niet aan de carrosserie. Van accu's weet ik vrij weinig, dus geen idee of deze Bosch een lage midden of hoge kwaliteit en capaciteit is.
pi_143745712
Seat cordoba automaat uit 2000,
Die soms met remmen een blokkerend drillend geluid en gevoel aan het pedaal geeft... remt ook niet lekker alsof hij terug komt zetten?

Kan het niet goed uitleggen maar mischien dat iemand me begrijpt?

Edit, het klinkt trouwens niet alsof de remblokken versleten zijn maar eerder iets als een abs ofzo? Heb er de ballen verstand van...altijd in ern simpele astra gereden uit '94 :)
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:41:15 #32
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_143748798
Mijn wagentje Renault 5 1.4 (C2J) loopt op 3 poten, reed bougies rotor en verdelerkap vervangen en de kabels van plek gewisseld maar cilinder 1 blijft maar niet meewerken. Als ik de kabel los trek tijdens het lopen verandert er niets aan zijn loopje en de kabel vonkt wel... Rara politiepet?
Onder het rijden en warm lijkt hij wel mee te werken.
pi_143749271
Kleppenstellen?
Timing v/d motor in orde?
Valse lucht?
pi_143749431
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 19:41 schreef blup het volgende:
Mijn wagentje Renault 5 1.4 (C2J) loopt op 3 poten, reed bougies rotor en verdelerkap vervangen en de kabels van plek gewisseld maar cilinder 1 blijft maar niet meewerken. Als ik de kabel los trek tijdens het lopen verandert er niets aan zijn loopje en de kabel vonkt wel... Rara politiepet?
Onder het rijden en warm lijkt hij wel mee te werken.
Je verliest geen koelvloeistof? Doordat er KVS in je cilinder kan lopen kan deze even niet meedoen bij starten.

Verder zal je even compressie kunnen meten.

Of misschien een klevende klep?

Hier ook nuttige info te vinden:
http://www.amtgarageforum(...)ers-lopen-33729.html
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:05:08 #35
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_143749688
Het is gebeurd nadat ik bijna een keer te laat kwam op mijn werk en flink gegast heb. Kan dat iets verklaren? 8)7

Ding lekt aan alle kanten dusja.. :')
pi_143750013
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 20:05 schreef blup het volgende:
Het is gebeurd nadat ik bijna een keer te laat kwam op mijn werk en flink gegast heb. Kan dat iets verklaren? 8)7

Ding lekt aan alle kanten dusja.. :')
Ik heb wel eens gehad dat er een klepveer was gebroken. Die liep ook op 3 cilinders. Was een 5 turbo :D
pi_143750149
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 20:12 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gehad dat er een klepveer was gebroken. Die liep ook op 3 cilinders. Was een 5 turbo :D
Maar dan zal die met warme motor niet opeens doen ofwel?
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:20:39 #38
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_143773694
Daarmee zal ik vrees ik mee naar de garage moeten.
pi_143773814
quote:
8s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:20 schreef blup het volgende:
Daarmee zal ik vrees ik mee naar de garage moeten.
Kleppendeksel er af kan je toch wel :P
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:28:56 #40
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_143774063
quote:
10s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:23 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Kleppendeksel er af kan je toch wel :P
Joah geen probleem maar het heeft geen meerwaarde. Luchtfilterhuis eraf en ik ben er. Heb trouwens ook geen pakking hier.
pi_144041289
Mondeo 1.8 uit 2003 piept bij het schakelen van 1 naar 2. Overige versnellingen gebeurt dat niet. Het schakelen gaat overigens zelf prima.

Nu lees ik her en der (ik heb nog niet zelf gekeken) dat dat een kwestie zou moeten zijn van bij de versnellingspook eea loshalen en met lagervet smeren. Nog andere mogelijke oorzaken?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_144045287
Pook of mechanische op de bak idd. Of de kabels. Of ik het meer kraken want dan kan het in de bak zitten

[ Bericht 27% gewijzigd door Chuck-N0rr1s op 01-09-2014 10:09:11 ]
pi_144119999
quote:
7s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:28 schreef blup het volgende:

[..]

Joah geen probleem maar het heeft geen meerwaarde. Luchtfilterhuis eraf en ik ben er. Heb trouwens ook geen pakking hier.
Nou?
  zaterdag 6 september 2014 @ 21:41:21 #44
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_144254538
Zeer waarschijnlijk toch de bougiekabel
pi_144254905
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 september 2014 21:41 schreef blup het volgende:
Zeer waarschijnlijk toch de bougiekabel
Kan :P
  zaterdag 6 september 2014 @ 22:39:29 #46
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_144257118
Ik heb (het zal ook niet anders) weer een autoprobleem. Een typisch ford probleem trouwens, de mechaniek loopt, maar de afwerking valt uit elkaar.

Het rubber aan de buitenkand van de onderkant van het raam aan de bestuurderszijde zit los. Dus als het ware waar het metaal aan de buitenkant tegen het raam aan zit.

Als ik het raam naar beneden doe maakt het echt een onverdovend lawaai. Als in iedereen staart je aan, terwijl je spontaan tinnitus en een migraine ontwikkeld. Het is echt heel dramatisch. En gebeurde ook echt midden in Utrecht met allemaal mensen om me heen :')

Dat rubber ging als het ware het raam mechanisme in. Toen ik hek omhoog deed, ging het rubber weer mee omhoog. Maar bij het opnieuw omlaag doen blijft hij meegaan.

Hoe fix ik dit? Ik kan het niet smeren, dan zit mijn hele raam onder de olie. En het zit op zich redelijk stevig vast.
  zaterdag 6 september 2014 @ 22:47:11 #47
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_144257286
quote:
5s.gif Op zondag 31 augustus 2014 21:46 schreef Five_Horizons het volgende:
Mondeo 1.8 uit 2003 piept bij het schakelen van 1 naar 2. Overige versnellingen gebeurt dat niet. Het schakelen gaat overigens zelf prima.

Nu lees ik her en der (ik heb nog niet zelf gekeken) dat dat een kwestie zou moeten zijn van bij de versnellingspook eea loshalen en met lagervet smeren. Nog andere mogelijke oorzaken?
Is her de 6 bak? Daarmee zijn veel problemen met de kabels ofzo. Eigenlijk niet iets waar ik verstand van heb, maar de ford fora staan vol met problemen erover.
pi_144264909
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2014 22:39 schreef NieuweNier het volgende:
Ik heb (het zal ook niet anders) weer een autoprobleem. Een typisch ford probleem trouwens, de mechaniek loopt, maar de afwerking valt uit elkaar.

Het rubber aan de buitenkand van de onderkant van het raam aan de bestuurderszijde zit los. Dus als het ware waar het metaal aan de buitenkant tegen het raam aan zit.

Als ik het raam naar beneden doe maakt het echt een onverdovend lawaai. Als in iedereen staart je aan, terwijl je spontaan tinnitus en een migraine ontwikkeld. Het is echt heel dramatisch. En gebeurde ook echt midden in Utrecht met allemaal mensen om me heen :')

Dat rubber ging als het ware het raam mechanisme in. Toen ik hek omhoog deed, ging het rubber weer mee omhoog. Maar bij het opnieuw omlaag doen blijft hij meegaan.

Hoe fix ik dit? Ik kan het niet smeren, dan zit mijn hele raam onder de olie. En het zit op zich redelijk stevig vast.
Nieuwe kopen.

Dat kan je toch ook zelf bedenken?
  zondag 7 september 2014 @ 09:58:03 #49
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_144265341
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 09:16 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Nieuwe kopen.

Dat kan je toch ook zelf bedenken?
Ja nuttige opmerkingen. Ik ga een nieuwe auto kopen vanwege een rubbertje :')

Mag het geflame even ophouden :(
pi_144265447
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 09:58 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ja nuttige opmerkingen. Ik ga een nieuwe auto kopen vanwege een rubbertje :')

Mag het geflame even ophouden :(
:') hij bedoelt het rubber :')
pi_144265881
Haha, dat jij dan al denkt dat ik aan het flamen ben zegt toch ook iets over hoe je over je eigen reputatie hier denkt.

Ik bedoelde inderdaad: nieuw rubbertje kopen.

Als je dat niet vervangt, krijg je kans op krassen op je ruit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')