Klopt. Maar er is altijd een risico dat het er niet meer van komt. En dat is zo jammer, want die reizen zijn iets wat ik absoluut met mijn leven wil doen. Maar ik ben bezig te accepteren dat het er misschien niet meer van komt..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:47 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nou nou, dat is ook wat zwaar. Een kind is na een jaar of 15, 16 wel in staat om alleen thuis te blijven. Of desnoods na 18 jaar. Na die tijd kun je ook nog prachtige reizen maken natuurlijk.
Nee. Geloof me maar, dat lijkt me ontzettend zwaar en ik heb ook niet de illusie dat je ouders constant naar je lachen en zeggen hoe dankbaar ze zijn. Eerder andersom, dat je je voeten uit de sloffen rent en nog steeds ziet (en te horen krijgt) dat je te weinig komt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat je van mantelzorg ook een tamelijk rooskleurig beeld hebt/veinst.
Wat is hiervan de relevantie voor jouw levensvraag: wil ik wel of geen kinderen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:57 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee. Geloof me maar, dat lijkt me ontzettend zwaar en ik heb ook niet de illusie dat je ouders constant naar je lachen en zeggen hoe dankbaar ze zijn. Eerder andersom, dat je je voeten uit de sloffen rent en nog steeds ziet (en te horen krijgt) dat je te weinig komt.
Maar je doet het, want je laat je ouders niet stikken
Ik heb niet het idee dat ik het als taboe behandel, genoeg mensen die beter niet voor kinderen kunnen gaan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:42 schreef motorbloempje het volgende:
Het is en blijft een gevoelig onderwerp, zeker aangezien het niet kiezen voor kinderen nog steeds, zoals weer bewezen wordt hier, als een taboe wordt behandeld.
Persoonlijk kan ik me niet echt verplaatsen in zo'n enorme liefde voor reizen zoals uit jouw posts spreekt dat ik je ook niet echt van advies kan voorzien. Maar wat ik wel denk is dat je je keus al hebt gemaaktquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:55 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Klopt. Maar er is altijd een risico dat het er niet meer van komt. En dat is zo jammer, want die reizen zijn iets wat ik absoluut met mijn leven wil doen. Maar ik ben bezig te accepteren dat het er misschien niet meer van komt..
Dat als ik eenmaal een kind heb, en het valt me zwaar, dat ik er dan toch met liefde voor zal zorgen..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is hiervan de relevantie voor jouw levensvraag: wil ik wel of geen kinderen?
Jij kunt kiezen voor een kind. Ik kies niet voor hulpbehoevende ouders.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:59 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dat als ik eenmaal een kind heb, en het valt me zwaar, dat ik er dan toch met liefde voor zal zorgen..
Ja.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:59 schreef Luigi het volgende:
[..]
Persoonlijk kan ik me niet echt verplaatsen in zo'n enorme liefde voor reizen zoals uit jouw posts spreekt dat ik je ook niet echt van advies kan voorzien. Maar wat ik wel denk is dat je je keus al hebt gemaakt.
Dta klopt, maar het ging hier niet over de keuze, maar of iemand het aan kan, een leven met beperkingen ja of nee.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij kunt kiezen voor een kind. Ik kies niet voor hulpbehoevende ouders.
Sowieso. Ik houd zielsveel van mijn ouders, en zij ook van mij, maar er zijn van beide kanten geen verwachtingen dat er onvoorwaardelijk voor ze gezorgd gaat worden op latere leeftijd, in die zin dat mijn vader of moeder écht niet bij ons in zou komen te wonen bij overlijden van één van de twee en matige gezondheid. Ik zou er voor garant staan dat mocht zelfstandig wonen geen optie meer zijn dat de beste zorg mogelijk gegeven zal worden door professionals. Sowieso is de kans zeer groot dat we op een te grote afstand wonen (en dit ook blijven doen) om elke zondag even langs te komen, maargoed. Mijn ouders hebben dan ook het realiteitsbesef dat kinderen uiteindelijk hun eigen leven hebben én liefde niet enkel betekent dat je álles voor je ouders op moet geven. Dat je als ouder kiest voor kinderen en daar dus dingen voor op wilt geven is één ding, maar op zích, ondanks dat je heel veel aan je ouders te danken hebt, als het goed is, heb je als kind nergens om gevraagd, om het maar even heel bot te stellen. Dat maakt liefde voor ouders niet minder, maar betekent niet dat je óók onvoorwaardelijk voor ze MOET zorgen in de zin van alles opgeven. Zeg maar.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat je van mantelzorg ook een tamelijk rooskleurig beeld hebt/veinst.
Het gaat hier wel degelijk over een keuze.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dta klopt, maar het ging hier niet over de keuze, maar of iemand het aan kan, een leven met beperkingen ja of nee.
Zeggen dat het ene wat volwassener is dan het andere is niet hetzelfde als het af keuren. Ik keur het ook niet af als mensen op hun 40ste nog elke dag in de kroeg hangen en zichzelf 'lekker maf' noemen, van mij mogen ze, maar erg volwassen vind ik het niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed. Als het geen taboe is, en je zo 'open bent naar mensen die geen kinderen willen/zouden moeten krijgen', waarom dan toch zeggen dat je onderontwikkeld bent als je niet voor kinderen kiest? Waarom ben je zo bang om die keuze te maken/forceren?
het lost niks op, maar ik denk wel dat het zorgt dat je de situatie kan handelen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat hier wel degelijk over een keuze.
En over jouw verwachting dat de liefde alles wel op zal lossen.
Want mensen die niet voor kinderen kiezen zitten per definitie elke dag in de kroeg en noemen zichzelf 'lekker maf'?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Zeggen dat het ene wat volwassener is dan het andere is niet hetzelfde als het af keuren. Ik keur het ook niet af als mensen op hun 40ste nog elke dag in de kroeg hangen en zichzelf 'lekker maf' noemen, maar erg volwassen vind ik het niet.
En nu hoef je alleen nog maar te stoppen met het slikken van de pil.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
het lost niks op, maar ik denk wel dat het zorgt dat je de situatie kan handelen.
Het was maar een voorbeeld, van een andere groep die ik niet per sé keihard af keur, maar die ik wel wat kinderlijk vind..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Want mensen die niet voor kinderen kiezen zitten per definitie elke dag in de kroeg en noemen zich 'lekker maf'?
Ja, voor mensen zonder kinderen zijn er ook weer genoeg clichés.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Want mensen die niet voor kinderen kiezen zitten per definitie elke dag in de kroeg en noemen zichzelf 'lekker maf'?
Makkelijker gezegd dan gedaan. Die broedkamer van jullie is maar beperkt houdbaarquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:08 schreef erodome het volgende:
Persoonlijk zou ik nooit aan een kind beginnen als dat gevoel er vooraf niet is, als het geen pretty please is.
Zoals ik al zei, het is een soort taboe. Maargoed. Volwassen worden is ook overrated en volgens mij voor een groot deel niet eens te definiëren volgens bepaalde standaarden. Ik heb zelf een koophuis, een baan, een geweldige echtgenoot, leuke hobbies en eigenlijk vooral een heel tof leven. Als iemand dat 'onderontwikkeld' vindt, dan denk ik toch eigenlijk alleen maar "quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, voor mensen zonder kinderen zijn er ook weer genoeg clichés.
En als dat gevoel niet komt voordat die broedkamer ermee stopt dan worden het geen kinderen. Dat is niet het einde van de wereld en als je tot je 40ste dat gevoel niet hebt gehad is de kans niet zo groot dat het daarna ineens een erg groot iets gaat worden. Dan heb je misschien een ach was wel leuk geweest, maar we vermaken ons meer dan prima.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:10 schreef P8 het volgende:
[..]
Makkelijker gezegd dan gedaan. Die broedkamer van jullie is maar beperkt houdbaar
En heb je ze zélf wel eens gevraagd hoe ze hun leven indelen en of ze er gelukkig mee zijn? Vooroordelen zitten zo te zien in de familiequote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
en van de verhalen die ik van mijn schoonmoeder hoor, hebben die twee maar een leeg leven.
Ik wou soms dat ik dat kon vinden.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:13 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is een soort taboe. Maargoed. Volwassen worden is ook overrated en volgens mij voor een groot deel niet eens te definiëren volgens bepaalde standaarden. Ik heb zelf een koophuis, een baan, een geweldige echtgenoot, leuke hobbies en eigenlijk vooral een heel tof leven. Als iemand dat 'onderontwikkeld' vindt, dan denk ik toch eigenlijk alleen maar ""
Sowieso moeten we eens dringend stoppen met van alles van elkaar en iedereen te vinden de hele tijd. Maar dat is lastig want we denken de hele tijd die mening te moeten geven door dit soort fora en andere sociale media.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:13 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is een soort taboe. Maargoed. Volwassen worden is ook overrated en volgens mij voor een groot deel niet eens te definiëren volgens bepaalde standaarden. Ik heb zelf een koophuis, een baan, een geweldige echtgenoot, leuke hobbies en eigenlijk vooral een heel tof leven. Als iemand dat 'onderontwikkeld' vindt, dan denk ik toch eigenlijk alleen maar ""
Het is natuurlijk nog veel enger om je voor te stellen dat die leegte misschien ook niet door een kind wordt opgevuld.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik was vroeger ook enorm vrijgevochten. Riep als 4-jarige al dat ik nooit kinderen wilde. Wilde de wereld over, bijzondere dingen zien. Waarom je daardoor laten hinderen door een lastig ding als een kind?
Maar nu ik ouder word, en meer mensen in mijn omgeving kinderen krijgen merk ik dat het niet zo zwart-wit is. Dat als je geen kinderen krijgt je niet alleen maar lekker vrij bent, maar ook iets heel wezenlijks mist. iets dat kennelijk 'wezenlijker' is dan bijzondere reizen maken.
Een oom en tante van mij hebben geen kinderen, en van de verhalen die ik van mijn schoonmoeder hoor, hebben die twee maar een leeg leven.
Je schoonmoeder heeft natuurlijk een motief om je dat te vertellen: die wil kleinkinderen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik was vroeger ook enorm vrijgevochten. Riep als 4-jarige al dat ik nooit kinderen wilde. Wilde de wereld over, bijzondere dingen zien. Waarom je daardoor laten hinderen door een lastig ding als een kind?
Maar nu ik ouder word, en meer mensen in mijn omgeving kinderen krijgen merk ik dat het niet zo zwart-wit is. Dat als je geen kinderen krijgt je niet alleen maar lekker vrij bent, maar ook iets heel wezenlijks mist. iets dat kennelijk 'wezenlijker' is dan bijzondere reizen maken.
Een oom en tante van mij hebben geen kinderen, en van de verhalen die ik van mijn schoonmoeder hoor, hebben die twee maar een leeg leven.
We kennen ze niet zo heel goed. Dus nee. Ze hebben geld zat en een dure sportauto waar geen krasje op mag komen. Dat is exemplarisch voor ze. Totaal niet flexibel, altijd stress of alles wel goed gaat. De rest heeft wel kinderen, en die hebben geleerd dat alles komt zoals het komt..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:15 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En heb je ze zélf wel eens gevraagd hoe ze hun leven indelen en of ze er gelukkig mee zijn?
Afgunst dus, vooral?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:18 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
We kennen ze niet zo heel goed. Dus nee. Ze hebben geld zat en een dure sportauto waar geen krasje op mag komen. Dat is exemplarisch voor ze. Totaal niet flexibel, altijd stress of alles wel goed gaat. De rest heeft wel kinderen, en die hebben geleerd dat alles komt zoals het komt..
e familie heeft zoeist vam 'heb je hun weer met die dure sportauto'
Lijkt me niet. Als ik kinderen had, zou ik ze voor alle geld en sportauto's van de wereld niet willen inruilen toch?quote:
Jij had toch van die poenige schoonouders die nooit ergens tevreden mee zijn?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:18 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
We kennen ze niet zo heel goed. Dus nee. Ze hebben geld zat en een dure sportauto waar geen krasje op mag komen. Dat is exemplarisch voor ze. Totaal niet flexibel, altijd stress of alles wel goed gaat. De rest heeft wel kinderen, en die hebben geleerd dat alles komt zoals het komt..
Voor iemand die bezig is met haar master wijsbegeerte zie je het leven wel heel erg simpel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:19 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Als ik kinderen had, zou ik ze voor alle geld en sportauto's van de wereld niet willen inruilen toch?
Gevoelsmatig zie ik wel een verschil tussen een leven dat draait om uit eten gaan en auto's poetsen en een leven dat draait om een ander persoon helpen op groeien en klaar maken voor de grote wereld.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is natuurlijk nog veel enger om je voor te stellen dat die leegte misschien ook niet door een kind wordt opgevuld.
Het zijn materialisten. Als je geen kinderen hebt, ben je materialistisch ingesteld. Dat weet je toch?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:21 schreef motorbloempje het volgende:
Maar, omdat ze zuinig zijn op hun spullen hebben ze dus een leeg leven? Ok. Sounds legit!
Als je geen kinderen hebt kan je leven ook wel draaien om mensen in jouw leven, hoor. Niet alleen maar om materiële zaken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Gevoelsmatig zie ik wel een verschil tussen een leven dat draait om uit eten gaan en auto's poetsen en een leven dat draait om een ander persoon helpen op groeien en klaar maken voor de grote wereld.
En als je nou hééél erg blij en gelukkig wordt van je auto poetsen en er vervolgens mee over prachtige landweggetjes te rijden met een grote grijns op je gezicht, elkaar aan het einde van de rit verliefd in de ogen kijkt, op je 56e, en tegen elkaar zegt "jemig, wat hebben we toch een mooi leven, ik houd van je!" en elkaar een kus geeft? Wat dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Gevoelsmatig zie ik wel een verschil tussen een leven dat draait om uit eten gaan en auto's poetsen en een leven dat draait om een ander persoon helpen op groeien en klaar maken voor de grote wereld.
Dat bleek achteraf heel dik mee te vallen, ze zijn erg trots op ons huisjequote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij had toch van die poenige schoonouders die nooit ergens tevreden mee zijn?
Ja dan ga ik voor de sportauto. (in mijn geval, de reis naar Groenland)quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En als je nou hééél erg blij en gelukkig wordt van je auto poetsen en er vervolgens mee over prachtige landweggetjes te rijden met een grote grijns op je gezicht, elkaar aan het einde van de rit verliefd in de ogen kijkt, op je 56e, en tegen elkaar zegt "jemig, wat hebben we toch een mooi leven, ik houd van je!"? Wat dan?
Wat maakt een leven dan voller met een kind? Waar ben je bang voor, dat je over een x aantal jaar alleen nog achter de geraniums zit? Waarom denk je dat als je verder zo'n actief mens bent, waren je oom en tante ook erg avontuurlijk?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Dan zet je een versnelling terug, en geef je nog een speut gas bijquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En als je nou hééél erg blij en gelukkig wordt van je auto poetsen en er vervolgens mee over prachtige landweggetjes te rijden met een grote grijns op je gezicht, elkaar aan het einde van de rit verliefd in de ogen kijkt, op je 56e, en tegen elkaar zegt "jemig, wat hebben we toch een mooi leven, ik houd van je!" en elkaar een kus geeft? Wat dan?
Qua actief zijn heb ik het idee dat juist kinderlozen gemiddeld actiever zijn dan ouders. Ouders hebben hun kinderen om zich op te richten, kinderlozen hebben altijd zichzelf moeten vermaken. Mijn schoonmoeder zit op dit moment meer achter de geraniums dan menig kinderloze.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat maakt een leven dan voller met een kind? Waar ben je bang voor, dat je over een x aantal jaar alleen nog achter de geraniums zit? Waarom denk je dat als je verder zo'n actief mens bent, waren je oom en tante ook erg avontuurlijk?
Dit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef erodome het volgende:
[..]
En als dat gevoel niet komt voordat die broedkamer ermee stopt dan worden het geen kinderen. Dat is niet het einde van de wereld en als je tot je 40ste dat gevoel niet hebt gehad is de kans niet zo groot dat het daarna ineens een erg groot iets gaat worden. Dan heb je misschien een ach was wel leuk geweest, maar we vermaken ons meer dan prima.
Kinderen zijn gewoon een grote verantwoordelijkheid en ze zijn lang niet altijd even leuk, er zullen altijd achter het behang plak dagen zijn en elke fase in het kinderleven brengt weer zijn eigen leuke dingen, maar ook zijn eigen "problemen".
Het zijn geen leuk voor erbij dingetjes, geen dingen waar je licht over moet denken. Als je ze niet heel erg graag wil, ze niet ziet als verrijking van je leven, het idee hebt echt vanalles wat voor jou belangrijk is op te moeten geven doe het dan aub niet!
Ben jij iemand die nogal moeilijk haar eigen gevoel kan duiden en haar eigen standpunt kan innemen? Dat je daarom zo vaak kijkt naar wat anderen voelen en vinden?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:32 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Qua actief zijn heb ik het idee dat juist kinderlozen gemiddeld actiever zijn dan ouders. Ouders hebben hun kinderen om zich op te richten, kinderlozen hebben altijd zichzelf moeten vermaken. Mijn schoonmoeder zit op dit moment meer achter de geraniums dan menig kinderloze.
Maar actief zijn is dan vooral reizen, werk en hobby's. Ook iets waar ik voor leef. Maar ik krijg overal signalen dat reizen werk en hobby's 'maar' reizen werk en hobby's zijn, en dat dat het niet haalt bij de voldoening die een kind geeft.
Als ik een kind heb zal het mij geen moer interesseren van wat een ander zegt. Al die ideeën over wat het beste zou zijn voor een kind, die hebben mij destijds meer kwaad dan goed gedaan, dus ik doe lekker wat ik dan zelf het beste zou vinden. Als ik het idee had dat het goed was voor mijn kind, mocht het van mij op d'r 13de de wereld over zeilen..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:26 schreef Luigi het volgende:
Het leuke is trouwens, dan heb je straks dat kind en dan mag je je gaan verdedigen waarom je er maar 1 hebt. Want dat is zo zielig.
Of waarom je borstvoeding geeft, in plaats van flesvoeding (of andersom).
Of waarom je geen draagzak maar een buggy hebt (of andersom).
Of waarom ze bij je in bed slapen, in plaats van in hun eigen bedje (of andersom).
Je kunt niet je hele leven andere mensen tevreden stellen... daarvoor zijn er echt teveel klojo's die zich overal maar tegenaan bemoeien op de wereld.
Ja, dit dus.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:15 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En heb je ze zélf wel eens gevraagd hoe ze hun leven indelen en of ze er gelukkig mee zijn? Vooroordelen zitten zo te zien in de familie
Nee, ik ken mijn gevoel wel degelijk. Mijn gevoel zegt, reizen, voordat je deze aardkloot weer verlaat. Maar als ik 90% van de bevolking een andere keus zie maken, dan denk ik vanzelf 'die zijn heus niet allemaal gek'. En zeker niet als die 90% laat merken dat ze gegroeid zijn als persoon, meer dan door hobby's en reizen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ben jij iemand die nogal moeilijk haar eigen gevoel kan duiden en haar eigen standpunt kan innemen? Dat je daarom zo vaak kijkt naar wat anderen voelen en vinden?
In één post noem je wat je eigen gevoel is en komt er direct een 'maar' achteraan: maar 90% kiest wel voor kinderen. En dan twijfel je aan je eigen gevoel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:37 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, ik ken mijn gevoel wel degelijk. Mijn gevoel zegt, reizen, voordat je deze aardkloot weer verlaat. Maar als ik 90% van de bevolking een andere keus zie maken, dan denk ik vanzelf 'die zijn heus niet allemaal gek'. En zeker niet als die 90% laat merken dat ze gegroeid zijn als persoon, meer dan door hobby's en reizen.
Voelt het als "maar" reizen en hobby's voor je? De mensen die dat zeggen, zijn dat mensen die veel gereisd hebben, of mensen die dat amper hebben gedaan, voor wie het dus geen zeer belangrijk iets was?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:32 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Qua actief zijn heb ik het idee dat juist kinderlozen gemiddeld actiever zijn dan ouders. Ouders hebben hun kinderen om zich op te richten, kinderlozen hebben altijd zichzelf moeten vermaken. Mijn schoonmoeder zit op dit moment meer achter de geraniums dan menig kinderloze.
Maar actief zijn is dan vooral reizen, werk en hobby's. Ook iets waar ik voor leef. Maar ik krijg overal signalen dat reizen werk en hobby's 'maar' reizen werk en hobby's zijn, en dat dat het niet haalt bij de voldoening die een kind geeft.
Meestal heb ik ook schijt aan wat anderen zeggen. Toch is er een maar bij. Zo denk ik er nu over. De kans is dat ik later alsnog volwassen word en alsnog behoefte krijg aan een kind. Maar misschien is een ouder pleegkind dan een optie,,quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:39 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind het zorgwekkend dat mensen als TS zulke grote beslissingen maken op basis van wat ánderen vinden/denken en niet gewoon naar zichzelf kijken en met hun partner samen beslissen hoe of wat.
"Anderen zeggen/lijken af te geven dat kinderen de bom zijn", maar weer anderen zeggen dat geen kinderen hebben óók geweldig is.
Zouden die op hun 50'ste 60ste niet alsnog spijt hebben? Ben hier wel nieuwsgierig naar..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:39 schreef Lienekien het volgende:
Praat je ook wel eens met mensen die geen kinderen hebben en daar gelukkig mee zijn?
Bel je oom en tante op, ga langs met een bloemetje en vraag het ze.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:44 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Zouden die op hun 50'ste 60ste niet alsnog spijt hebben? Ben hier wel nieuwsgierig naar..
Een kind is niet compatibel met mijn manier van reizen. Dat weet ik nu al. Het leven zou dan om de reizen draaien. Ging het maar om 3 weken Thailand in de zomer. Maar ik wil echt ver, lang en basic.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:40 schreef erodome het volgende:
Denk dat als je echt serieus wil blijven denken aan een kind dat je eens moet gaan kijken in hoeverre jouw manier van reizen met een kind te combineren is. Als wat met een kind kan voor jou genoeg is dan is het het overwegen waard, moet je echt jouw wens hierin opgeven, doe het dan niet.
Eigenlijk ook een open vraag naar de meelurkersquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:44 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Bel je oom en tante op, ga langs met een bloemetje en vraag het ze.
Die zullen er vast zijn, net zoals er mensen zijn die spijt hebben dat ze wel aan kinderen zijn begonnen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:44 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Zouden die op hun 50'ste 60ste niet alsnog spijt hebben? Ben hier wel nieuwsgierig naar..
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Die zullen er vast zijn, net zoals er mensen zijn die spijt hebben dat ze wel aan kinderen zijn begonnen.
Doe dat dan. Want je hebt het over spijt, maar hoe zit dat dan als je 50/60 bent en terugdenkt aan die reizen die je zo graag wilde maken maar niet gedaan hebt?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:46 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Een kind is niet compatibel met mijn manier van reizen. Dat weet ik nu al. Het leven zou dan om de reizen draaien. Ging het maar om 3 weken Thailand in de zomer. Maar ik wil echt ver, lang en basic.
Steeds weer die angst om later spijt te krijgen! Volgens mij komt het daar steeds weer op uit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:44 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
En zelfs al zou ik een romantisch beeld hebben van de wereld over reizen met een stoer vrijgevochten hippiekind, ik weet dat de realiteit altijd anders zal zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:40 schreef erodome het volgende:
Denk dat als je echt serieus wil blijven denken aan een kind dat je eens moet gaan kijken in hoeverre jouw manier van reizen met een kind te combineren is. Als wat met een kind kan voor jou genoeg is dan is het het overwegen waard, moet je echt jouw wens hierin opgeven, doe het dan niet.
Die angst komt voort uit dat ik overal krijg ingeprent dat kinderen krijgen de volgende stap in je ontwikkeling is. Omdat ik vrij zeker weet dat ik me als persoon verder ontwikkelen zal, weet ik ook vrij zeker dat ik spijt zal zal krijgen dat ik die kans toen niet gepakt heb.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Steeds weer die angst om later spijt te krijgen! Volgens mij komt het daar steeds weer op uit.
Misschien moet je dit onderdeel eens nader onderzoeken. Wat betekent dat, later spijt krijgen dat je iets niet hebt gedaan? Als je op een bepaald moment in je leven andere keuzes hebt gemaakt en je achteraf denkt: goh, wat nou als ik toen toch...
Kom je dan in een depressie, denk je? Is je leven dan helemaal waardeloos?
Dat is mogelijk, des te belangrijker dat je als je kinderen wil dat reizen niet als een enorme opoffering ziet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:50 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
En zelfs al zou ik een romantisch beeld hebben van de wereld over reizen met een stoer vrijgevochten hippiekind, ik weet dat de realiteit altijd anders zal zijn.
Begin ik met kinderen omdat 'je dan ook nog heus wel kan reizen' en dan krijg ik er een die zoveel heimwee heeft dat ie 2 weken niet eet en aan de sondevoeding moet, of een die totaal onhandelbaar is zonder strikte regelmaat.
En wat doen ze dan voor je ontwikkeling??? Vertel dat eens, hoe wordt jij een beter mens van aan een kind beginnen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:53 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Die angst komt voort uit dat ik overal krijg ingeprent dat kinderen krijgen de volgende stap in je ontwikkeling is. Omdat ik vrij zeker weet dat ik me als persoon verder ontwikkelen zal, weet ik ook vrij zeker dat ik spijt zal zal krijgen dat ik die kans toen niet gepakt heb.
Een depressie zal ik niet krijgen, wel een knauwend gevoel van zinloosheid en verveling.
Nee, dat zou niet eerlijk zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is mogelijk, des te belangrijker dat je als je kinderen wil dat reizen niet als een enorme opoffering ziet.
Het is echt gewoon vrij duidelijk in hoe je schrijft, je schrijft echt nergens over wat een kind je zal brengen, wat het zal toevoegen aan je leven. Wat vaags over volwassen worden en een leeg gevoel voorkomen dat heel misschien ooit een keer opkomt, maar niets over wat dan leuk zou zijn aan een kind in je leven.
Wel schrijf je veel over een gevoel van verlies als je aan een kind in je leven denkt, is het echt eerlijk voor een kind om al zo te starten, als het wezentje dat jouw mooie leven in de weg zit?
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:44 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
*Uit lurkmodus*quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:46 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Eigenlijk ook een open vraag naar de meelurkers
Ja, dat moet je de ouders vragen ik kan me daar dus niet echt een voorstelling bij maken, net zomin als ik me een voorstelling kan maken over hoe het écht is om in een oorlog te zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:54 schreef erodome het volgende:
[..]
En wat doen ze dan voor je ontwikkeling??? Vertel dat eens, hoe wordt jij een beter mens van aan een kind beginnen?
De belangrijkste vraag is nu echter: heb je een sportauto en ben je zuinig op je spullen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:55 schreef Kingstown het volgende:
[..]
[..]
*Uit lurkmodus*
Ik tik bijna de 50 aan en heb geen kinderen en heb daar absoluut geen spijt van. Sterker nog....als ik bedenk met wie ik kinderen zou hebben gehad, dan prijs ik mezelf zeer gelukkig dat ze er niet zijn.
Dat 90% van de wereldbevolking (volgens jou) claimt dat ze meer gegroeid zijn als persoon na het krijgen van kinderen gun ik ze van harte.
Is het eerlijk tegenover jezelf om je in je gevoel zo te beperken, het beeld van dat mooie leven wat je hebt te begraven en een minder leven te hebben dan je wilde?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:54 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, dat zou niet eerlijk zijn.
Ik ben een ouder en ik kan me er ook niet echt een voorstelling van maken. Heb niet het idee dat ik meer ontwikkeld ben dan vrienden van me in dezelfde leeftijd zonder kinderen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:56 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, dat moet je de ouders vragen ik kan me daar dus niet echt een voorstelling bij maken, net zomin als ik me een voorstelling kan maken over hoe het écht is om in een oorlog te zijn.
Nee en niet echt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:57 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
De belangrijkste vraag is nu echter: heb je een sportauto en ben je zuinig op je spullen?
Dank!quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:55 schreef Kingstown het volgende:
[..]
[..]
*Uit lurkmodus*
Ik tik bijna de 50 aan en heb geen kinderen en heb daar absoluut geen spijt van. Sterker nog....als ik bedenk met wie ik kinderen zou hebben gehad, dan prijs ik mezelf zeer gelukkig dat ze er niet zijn.
Okay! Dat is een eerlijk antwoord.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik ben een ouder en ik kan me er ook niet echt een voorstelling van maken. Heb niet het idee dat ik meer ontwikkeld ben dan vrienden van me in dezelfde leeftijd zonder kinderen.
Je krijgt het ingeprent, zeg je. Dus jij laat anderen voor jou bepalen dat je nu zeker weet dat je straks spijt gaat krijgen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:53 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Die angst komt voort uit dat ik overal krijg ingeprent dat kinderen krijgen de volgende stap in je ontwikkeling is. Omdat ik vrij zeker weet dat ik me als persoon verder ontwikkelen zal, weet ik ook vrij zeker dat ik spijt zal zal krijgen dat ik die kans toen niet gepakt heb.
Een depressie zal ik niet krijgen, wel een knauwend gevoel van zinloosheid en verveling.
Ze doet haar master wijsbegeerte. Zegt ze.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:00 schreef motorbloempje het volgende:
Sorry hoor, maar...
![]()
Dit moet wel een soort van schoolopdracht zijn om reacties uit te lokken
Nee, dat voel ik echt zoquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:00 schreef motorbloempje het volgende:
Sorry hoor, maar...
![]()
Dit moet wel een soort van schoolopdracht zijn om reacties uit te lokken
Ik zou in zo'n staat ook wijsheid begeren.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze doet haar master wijsbegeerte. Zegt ze.
Ja, dat kan heel goed. Maar ik denk zelf dan toch dat het een ontwikkelingsding is, dus dat de kans dat ik wél spijt ga krijgen groter is.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je krijgt het ingeprent, zeg je. Dus jij laat anderen voor jou bepalen dat je nu zeker weet dat je straks spijt gaat krijgen?
Is het niet mogelijk dat je niet kiest voor kinderen en straks op je 50ste, 60ste zegt: ik vind het eigenlijk wel heel prima zo. Ik heb andere dingen/mensen in mijn leven waardoor ik geen last heb van zinloosheid en verveling.
Je moet je niet schamen. Schaamte is net zoiets als spijt: weg ermee, je hebt er niks aan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, dat voel ik echt zoGeloof me.
![]()
Ik schaam me er wel eens voor dat ik me zo voel, maar zo voel ik me wel, dan is die hele kind keuze gemaakt en kan ik lekker genieten van een kindvrij leven zonder me schuldig te hoeven voelen tegenover mezelf..
Dan zit die spijt al in jou. En dan zul je straks, als je wel kinderen hebt, van weer andere dingen spijt hebben.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, dat kan heel goed. Maar ik denk zelf dan toch dat het een ontwikkelingsding is, dus dat de kans dat ik wél spijt ga krijgen groter is.
Wat door meerdere mensen al vaker in dit topic gezegd is: Ook hierbij leg je de keuze bij een ander.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:59 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dank!![]()
Ik heb zelf wel wat stoornissen in de familie dus eigenlijk zou het misschien ook niet zo'n goed idee zijn als ik kinderen kreeg.
Soms zit ik stiekem te hopen dat een arts zegt dat ik er niet aan moet beginnen. Dan had ik zo iets van 'mooi, dat is dat, ik zou heus een kind willen, maar ik kan helaas niet en nu ben ik weg, een wereldreis maken'
Ik twijfel omdat de dingen die ik heel belangrijk vind door veel mensen worden weggezet als 'maar reizen'. Veel mensen reizen wel, maar alleen omdat ze daarna 'klaar' zijn voor het ouderschap. Alsof reizen maar een fase is, die als het goed is, leidt tot het uiteindelijke doel een gezin, familie .quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:04 schreef Lienekien het volgende:
.
Maar ik raad je wel aan om goed te doorgronden waarom je zo twijfelt en wat je straks de doorslag laat geven. Volg je eigen overtuiging, niet een overtuiging die je je laat aanpraten.
Nee, dat klopt! Gelukkig is mijn moeder ook zo als jij, en ze is een prettiger moeder dan mijn schoonmoeder die wél alleen maar 'Moeder' is. Zij heeft niet zoveel omhanden en laat duidelijk merken dat we voor haar belangrijke aanspraak zijn..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:07 schreef erodome het volgende:
Ook met kinderen kan zinloosheid en verveling. Voordat ik mijn paarden kreeg heb ik best eventjes in een gat gezeten. Was dol op mijn kind, dus daar zat het probleem niet, maar wel in het feit dat ik een thuismoeder was en daardoor veel thuis "opgesloten" zat en verder niet al teveel had om me mee bezig te houden.
Omdat ik me daar niet zo heel best bij voelde heb ik toen mijn eerste paard gekregen, omdat ik echt wat te doen moest hebben, met een passie bezig moest zijn.(dat is voor mij mij passie, daar kan ik me helemaal in kwijt)
Ik wil niet zeggen dat ik een slechte moeder was daarvoor, deed ook toen veel met mijn zoon en heb geen seconde spijt gehad van die keuze, maar door een passie te hebben ben ik in het geheel een beter mens geworden, ontwikkeld en dus ook een betere moeder geworden. Denk wel dat ik een slechtere moeder was geworden als ik de boel door had laten sudderen zo ipv die belangrijke hobby te gaan doen.
Nee, dat geloof ik ook niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:07 schreef Kingstown het volgende:
De angst die je schijnbaar hebt voor een leeg en zinloos leven over tig jaar (als je kinderloos blijft) zal niemand hier weg kunnen nemen.
Ja, dit dus ook. Dat vond ik in het vorige topic ook al zo opvallend. Dat érgerde mij ook (enorm zelfs), want ik vind persoonlijk dat je op díe manier sówieso niet aan kinderen zou moeten beginnen. Een (eventueel) kind verdient beter/meer dan dat.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is mogelijk, des te belangrijker dat je als je kinderen wil dat reizen niet als een enorme opoffering ziet.
Het is echt gewoon vrij duidelijk in hoe je schrijft, je schrijft echt nergens over wat een kind je zal brengen, wat het zal toevoegen aan je leven. Wat vaags over volwassen worden en een leeg gevoel voorkomen dat heel misschien ooit een keer opkomt, maar niets over wat dan leuk zou zijn aan een kind in je leven.
Wel schrijf je veel over een gevoel van verlies als je aan een kind in je leven denkt, is het echt eerlijk voor een kind om al zo te starten, als het wezentje dat jouw mooie leven in de weg zit?
"Maar TS gaat er écht wel voor zorgen hoor, want ze heeft die keus dan eenmaal gemaakt!"quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:19 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, dit dus ook. Dat vond ik in het vorige topic ook al zo opvallend. Dat érgerde mij ook (enorm zelfs), want ik vind persoonlijk dat je op díe manier sówieso niet aan kinderen zou moeten beginnen. Een (eventueel) kind verdient beter/meer dan dat.
Het verklaart in ieder geval wel deels mijn enorme jeuk bij de vaak holle frases waarmee je komt aanzetten om een leven met kinderen omhoog te praten. Je probeert jezelf krampachtig te overtuigen dat je kinderen wilt/moet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:16 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, dat geloof ik ook niet.
Toch als ik een leuk kinderloos stel zie, maakt mijn hart even een sprongetje. Het neemt de angst weg. Zo van 'zie je wel, zij hebben ook geen kinderen en toch zijn ze normaal en hebben een leuk leven'.
Een beetje het gevoel dat je toch niet gek bent, dat er anderen zijn die geen kinderen hebben en toch een leuke tijd.
Je mag er vanuit gaan dat ik geen asshole ben die een hulpeloos kind in de steek laat.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
"Maar TS gaat er écht wel voor zorgen hoor, want ze heeft die keus dan eenmaal gemaakt!"
Je hoeft een kind niet in de steek te laten om het "kwaad" te doen. De wetenschap dat je een last bent voor je eigen ouder, dat jij de reden bent dat je ouder niet kan doen wat ze echt willen is al aardig funest te noemen. En geloof me, dat hoef je niet letterlijk te zeggen als je dat zo voelt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:27 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Je mag er vanuit gaan dat ik geen asshole ben die een hulpeloos kind in de steek laat.
Mijn moeder heeft aangegeven dat se niet per sé kinderen gewild had, dat het vooral een wens van mijn vader was dat ze ook zonder kinderen zich wel vermaakt had. Toch heb ik me nooit ongewenst gevoeld.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Je hoeft een kind niet in de steek te laten om het "kwaad" te doen. De wetenschap dat je een last bent voor je eigen ouder, dat jij de reden bent dat je ouder niet kan doen wat ze echt willen is al aardig funest te noemen. En geloof me, dat hoef je niet letterlijk te zeggen als je dat zo voelt.
Was je moeder ongelukkig omdat ze haar passie op had moeten geven?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:35 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft aangegeven dat se niet per sé kinderen gewild had, dat het vooral een wens van mijn vader was dat ze ook zonder kinderen zich wel vermaakt had. Toch heb ik me nooit ongewenst gevoeld.
En hoe vaak komt het wel niet voor dat de vrouw rammelende eierstokken heeft, en dat de man het allemaal wel gelooft, maar dan toch voor het blok gezet wordt? Voelen die zich ook allemaal ongewenst?
Sja, echte ervaring met kinderen heb ik nog niet, dus ik heb niet veel anders dan holle frasen. Bijzonder trouwens dat ik me hier moet verdedigen dat ik evt wel kinderen zou willen, meestal moet ik verdedigen dat ik ze niet wil..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het verklaart in ieder geval wel deels mijn enorme jeuk bij de vaak holle frases waarmee je komt aanzetten om een leven met kinderen omhoog te praten. Je probeert jezelf krampachtig te overtuigen dat je kinderen wilt/moet.
Heb je (kleine) kinderen in de familie? Weleens gedacht aan wat logeerpartijtjes, bij voorkeur langer dan een nachtje?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:42 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Sja, echte ervaring met kinderen heb ik nog niet, dus ik heb niet veel anders dan holle frasen. Bijzonder trouwens dat ik me hier moet verdedigen dat ik evt wel kinderen zou willen, meestal moet ik verdedigen dat ik ze niet wil..
.Mijn moeder is niet zo van de passie. Doet links en rechts wat ze leuk vindt, maar heeft niet 1 passie of ambitie. Maar goed, ik ook niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Was je moeder ongelukkig omdat ze haar passie op had moeten geven?
Ja dat idee heb ik er ook van 'dat je er mee leert leven'. Vandaar dat ik ook met die mantelzorg aan kwam, dat is ook iets waar je uiteindelijk mee leert leven'quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:41 schreef erodome het volgende:
Je leert leven met zaken, dat is wat anders dan dat het echt goedkomt.
ja, die heb ik wel. Logeerpartijtje, dat zou ik kunnen doen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb je (kleine) kinderen in de familie? Weleens gedacht aan wat logeerpartijtjes, bij voorkeur langer dan een nachtje?
Ja preciesquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:40 schreef Lienekien het volgende:
Weet je, je zal echt de eerste niet zijn die niet uit volle overtuiging kiest voor kinderen. Het zal waarschijnlijk wel loslopen. Ach, en dan heb je wel weer spijt van andere dingen. En dan ga je dood. Einde.
Maar dat moet je toch niet willen bij een bewuste keuze zoals een kind?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:44 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ja dat idee heb ik er ook van 'dat je er mee leert leven'. Vandaar dat ik ook met die mantelzorg aan kwam, dat is ook iets waar je uiteindelijk mee leert leven'
Dan krijg je misschien een wat beter beeld over kinderen, wat ze kunnen brengen, maar ook wat ze je kosten.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:45 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
ja, die heb ik wel. Logeerpartijtje, dat zou ik kunnen doen.
Zegt ook weinig. Ik heb een erg leuk neefje (ondertussen alweer 14) en vanaf zijn jongste jaren komt hij al geregeld langere periodes logeren. Zeker 2-3 keer per jaar een week en dat gaat nog steeds geweldig, maar is toch anders als kinderen van jezelf.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:45 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
ja, die heb ik wel. Logeerpartijtje, dat zou ik kunnen doen.
Je maakt het er niet echt geloofwaardig op door geheel voorbij te gaan aan het duidelijke sarcasme.quote:
Ik ben eigenlijk helemaal niet goed met kinderen, weet nooit wat ik tegen ze moet zeggen, maar volgens mijn familie is dat bij een eigen kind heel anders..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:50 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zegt ook weinig. Ik heb een erg leuk neefje (ondertussen alweer 14) en vanaf zijn jongste jaren komt hij al geregeld langere periodes logeren. Zeker 2-3 keer per jaar een week en dat gaat nog steeds geweldig, maar is toch anders als kinderen van jezelf.
De wetenschap dat ik hem na een week weer bij m'n zusje af kan leveren is toch wel essentiëel in deze.
Jij legt het hier toch voor? Je wilt toch een bewuste keuze maken? Je zegt toch dat je geen kinderwens hebt, alleen bang bent om straks iets te missen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:42 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Sja, echte ervaring met kinderen heb ik nog niet, dus ik heb niet veel anders dan holle frasen. Bijzonder trouwens dat ik me hier moet verdedigen dat ik evt wel kinderen zou willen, meestal moet ik verdedigen dat ik ze niet wil..
Maar kinderen zijn juist een verrijking. Anders begin ik er helemaal niet aan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:46 schreef erodome het volgende:
Maar waarom zou je daar bewust voor kiezen, waarom kies je niet alleen voor zaken waar je ook echt zin in hebt, die je leven verrijken?
Ik vind hem anders best waarheidsgetrouw, die opmerking.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je maakt het er niet echt geloofwaardig op door geheel voorbij te gaan aan het duidelijke sarcasme.
En waarom moet dat een leven met kinderen zijn? Dat kan net zo goed een leven zonder kinderen zijn. Zonder kinderen en met een heleboel andere mogelijkheden om een leuk en zinvol leven te leiden. Waarvan helemaal niemand anders dan jij bepaalt hoe dat leven eruitziet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:55 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik vind hem anders best waarheidsgetrouw, die opmerking.
Hoeveel levens verlopen er niet zo? Dat mensen uiteindelijk in een stramien komen, wat niet hun droomleven is maar dat ze er niet dood aan gaan, het allemaal wel losloopt,en dat dat het dan was.
Ja dat is wel zo. Maar meestal zijn de reacties zo van 'een kind, doen!' En als ik een bezwaar noemt dan wordt dat weggewuifd. Ik moet niet zo piekeren heet het dan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij legt het hier toch voor? Je wilt toch een bewuste keuze maken? Je zegt toch dat je geen kinderwens hebt, alleen bang bent om straks iets te missen?
Wat zullen ze je brengen dan? Hoe verrijken ze je leven?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:53 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Maar kinderen zijn juist een verrijking. Anders begin ik er helemaal niet aan.
Je leeft niet alleen voor jezelf, je geeft een stukje toekomst door, je bereidt iemand voor op een leven in deze wereld.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat zullen ze je brengen dan? Hoe verrijken ze je leven?
Hier is het advies van sommigen (waaronder ik): 'bij twijfel niet doen'.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:58 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja dat is wel zo. Maar meestal zijn de reacties zo van 'een kind, doen!' En als ik een bezwaar noemt dan wordt dat weggewuifd. Ik moet niet zo piekeren heet het dan.
Hier is het advies juist 'niet doen'
kinderen grootbrengen heeft toch ook z'n leuke momenten? sowieso geeft het extra dimensie aan je leven, en dat kan zeker een verrijking zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 12:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat zullen ze je brengen dan? Hoe verrijken ze je leven?
Ja precies! Ik waardeer dat advies enorm, btw.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hier is het advies van sommigen (waaronder ik): 'bij twijfel niet doen'.
En hoe stel je je dat voor in het dagelijkse leven?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:00 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Je leeft niet alleen voor jezelf, je geeft een stukje toekomst door, je bereidt iemand voor op een leven in deze wereld.
iedereen twijfelt wel bij het maken van beslissingen met grote gevolgen, maar of je het dan standaard niet moet doet totdat je vrij bent van elke vorm van twijfel lijkt mij toch enigszins onredelijk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hier is het advies van sommigen (waaronder ik): 'bij twijfel niet doen'.
Oh absoluut, ik vind het echt heel leuk om een gezin met kind te zijn. Maar ik wist dan ook wel dat ik het erg leuk vond om met kinderen om te gaan(beetje afhankelijk van het kind, maar in het algemeen) en zag een kind nemen niet als het einde van mijn leven met misschien nog wat hoop dat dat nieuwe leven net aan de moeite waard zou zijn. Als in ik leer er wel mee leven....quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:05 schreef wipes66 het volgende:
[..]
kinderen grootbrengen heeft toch ook z'n leuke momenten? sowieso geeft het extra dimensie aan je leven, en dat kan zeker een verrijking zijn.
ja gewoon kinder dingen. boterham smeren, klaar maken voor school, huiswerk overhoren, speen met de kinderen (dat lijkt me best gezellig) dat werk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:05 schreef erodome het volgende:
[..]
En hoe stel je je dat voor in het dagelijkse leven?
Mwoah....post je topic eens in OUD en ik kan je verzekeren, dat je een heel ander FOK!geluid gaat horen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja precies! Ik waardeer dat advies enorm, btw.Maar ik vind het gewoon opvallend dat er hier op fok! zo anders over gedacht wordt dan in mijn omgeving.
En als je dat leven tegenover het leven met reizen zet in gedachte? Neem dan wel mee dat de kans erg groot is dat je ook wel kan reizen met kinderen, alleen dan anders(en of je daar genoeg voldoening uit kan halen).quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:10 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
ja gewoon kinder dingen. boterham smeren, klaar maken voor school, huiswerk overhoren, speen met de kinderen (dat lijkt me best gezellig) dat werk.
Daar heb je een punt, maar als die twijfel voortkomt uit een keuze tussen iets wat je (nog) niet echt wil en iets wat je heel graag wilt, wat je droom is, dan zou de keuze makkelijk moeten zijn. Maar omdat het een kinderen betreft, wordt de zaak ineens volledig anders, terwijl dat niet zo zou moeten/hoeven zijn. Het lijkt mij grotendeels de gedachtegang dat het 'zo hoort' en dat kinderen voor velen een soort levensdoel zijn, die de twijfel doen toeslaan, zelfs als TS die kinderwens nog niet heeft. Dat is toch erg? Daarbij optellende dat hij nog jong genoeg is om beide te doen, maakt het 'alles of niets' dilemma een onnodig in mijn ogen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:07 schreef wipes66 het volgende:
[..]
iedereen twijfelt wel bij het maken van beslissingen met grote gevolgen, maar of je het dan standaard niet moet doet totdat je vrij bent van elke vorm van twijfel lijkt mij toch enigszins onredelijk.
Denk je ook in dat er irl meer sociaal wenselijke antwoorden worden gegeven en op fok minder. Misschien dat mensen in jouw omgeving er ook wel anders over denken, maar dat niet uitspreken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja precies! Ik waardeer dat advies enorm, btw.Maar ik vind het gewoon opvallend dat er hier op fok! zo anders over gedacht wordt dan in mijn omgeving.
Ik voel nu, zoals ik nu ben een groot verlies om dat reizen, ja. Niet 'net zo leuk, maar anders' maar 'toch in een stramien gekomen' ipv 'mijn dromen waar gemaakt'.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:13 schreef erodome het volgende:
[..]
En als je dat leven tegenover het leven met reizen zet in gedachte? Neem dan wel mee dat de kans erg groot is dat je ook wel kan reizen met kinderen, alleen dan anders(en of je daar genoeg voldoening uit kan halen).
Voel je dan echt een groot verlies om dat leven met reizen, of is het meer anders, maar net zo leuk?
Ja ik heb dus ook het idee dat kinderen krijgen een doel is dat 'hoger' wordt aan geslagen dan andere dingen. Dat willen reizen maar kinderachtig is en dat je je op het 'hogere doel' zou moeten richten.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:17 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Daar heb je een punt, maar als die twijfel voortkomt uit een keuze tussen iets wat je (nog) niet echt wil en iets wat je heel graag wilt, wat je droom is, dan zou de keuze makkelijk moeten zijn. Maar omdat het een kinderen betreft, wordt de zaak ineens volledig anders, terwijl dat niet zo zou moeten/hoeven zijn.
Ik denk niet dat je over 10 jaar ineens een volledig ander persoon bent met andere wensen en dromen, jij wel? Het feit dat mensen die eerst twijfelden over kinderen bij het eerste kind wel helemaal om zijn, is voornamelijk een hormonale kwestie. Biologisch. Het hoeft dus niet zo te zijn dat bij jou die wens spontaan ontstaat over een tijdje als die er nu ook niet is. Volgens mij begint het bij mensen vaak te kriebelen als anderen in de omgeving kinderen krijgen, maar dat is in jouw omgeving al het geval.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:19 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik voel nu, zoals ik nu ben een groot verlies om dat reizen, ja. Niet 'net zo leuk, maar anders' maar 'toch in een stramien gekomen' ipv 'mijn dromen waar gemaakt'.
Maar dat is hoe ik me nú voel. Omdat ik in de ogen van mijzelf (en mijn ogeving) nog onvolwassen ben) Ik wil dat juist veranderen zodat ik het wél 'net zo leuk maar dan anders' ga ervaren.
Ne, dat is waar. Hormonaal gebeurt er nog helemaal niks. Ja ik vind peuters nu soms oprecht schattig, terwijl ik ze vroeger als een soort lastige insecten zag. Maar verder niks.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je over 10 jaar ineens een volledig ander persoon bent met andere wensen en dromen, jij wel? Het feit dat mensen die eerst twijfelden over kinderen bij het eerste kind wel helemaal om zijn, is voornamelijk een hormonale kwestie.
Mensen die roken waren ook pas om na de eerste slof ofzo. En eraan beginnen vanwege de omgeving is een beetje raar, menselijk, maar moet dat nou echt? Groepsdruk wordt niet als iets goeds gezien.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je over 10 jaar ineens een volledig ander persoon bent met andere wensen en dromen, jij wel? Het feit dat mensen die eerst twijfelden over kinderen bij het eerste kind wel helemaal om zijn, is voornamelijk een hormonale kwestie. Biologisch. Het hoeft dus niet zo te zijn dat bij jou die wens spontaan ontstaat over een tijdje als die er nu ook niet is. Volgens mij begint het bij mensen vaak te kriebelen als anderen in de omgeving kinderen krijgen, maar dat is in jouw omgeving al het geval.
Oei, peuters al schattig? Dan zit je in een verder stadium dan ikquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:28 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ne, dat is waar. Hormonaal gebeurt er nog helemaal niks. Ja ik vind peuters nu soms oprecht schattig, terwijl ik ze vroeger als een soort lastige insecten zag. Maar verder niks.
Maar je wilt niet weten hoe vaak ik toespelingen kreeg van 'dat komt nog wel, later'
Ja klopt! Dat heb ik ook wel. Maar wederom roept mijn familie in koor dat ik dan niet zo moet piekeren.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:28 schreef JDx het volgende:
. Maar waarom zou je ze willen? Je brengt ze op een wereld vol onzekerheid, iedereen roept alleen maar dat de wereld achteruit gaat, de toekomst ziet er niet echt mooi uit en daar wil je dan een persoon in op laten groeien?
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:29 schreef JDx het volgende:
[..]
Oei, peuters al schattig? Dan zit je in een verder stadium dan ik
Is dit kinderding het enige waardoor je je onvolwassen voelt? Of speelt daar meer?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:19 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik voel nu, zoals ik nu ben een groot verlies om dat reizen, ja. Niet 'net zo leuk, maar anders' maar 'toch in een stramien gekomen' ipv 'mijn dromen waar gemaakt'.
Maar dat is hoe ik me nú voel. Omdat ik in de ogen van mijzelf (en mijn ogeving) nog onvolwassen ben) Ik wil dat juist veranderen zodat ik het wél 'net zo leuk maar dan anders' ga ervaren.
Precies. Maar waarom zou jij er op eenzelfde manier over moeten denken? Want dat doe je blijkbaar niet. Je levensdoel kan reproductie zijn, het kan kennis zijn, ontwikkeling of simpelweg plezier. Als jij genoeg zingeving uit andere dingen kunt halen dan uit kinderen, dan is dat alleen maar mooi. Waarom zou het dan ondergeschikt zijn aan zoiets instinctiefs als kinderen krijgen? Wat ons menselijk maakt is ons vermogen om af te wijken van dierlijke instincten en driften, niet?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja ik heb dus ook het idee dat kinderen krijgen een doel is dat 'hoger' wordt aan geslagen dan andere dingen. Dat willen reizen maar kinderachtig is en dat je je op het 'hogere doel' zou moeten richten.
Familie... ik heb zoveel gedaan in mijn leven vanwege mijn familie, ze weten dat niet, maar ik was op een gegeven moment nog helemaal niet toe aan een vaste baan, het "normale" leven, maar onder druk van ouders en omgeving en het je moet settelen idee toch dingen gedaan die ik zelf eigenlijk niet wilde. Alleen maar om te zorgen dat m'n ouders trots konden zijn, terwijl ik er zelf geen voldoening uit haalde.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:30 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja klopt! Dat heb ik ook wel. Maar wederom roept mijn familie in koor dat ik dan niet zo moet piekeren.
In dit geval, lezende wat TS overweegt, is dat toch mijn advies.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:07 schreef wipes66 het volgende:
[..]
iedereen twijfelt wel bij het maken van beslissingen met grote gevolgen, maar of je het dan standaard niet moet doet totdat je vrij bent van elke vorm van twijfel lijkt mij toch enigszins onredelijk.
Ja dat denk ik soms ook.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:35 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je levensdoel kan reproductie zijn, het kan kennis zijn, ontwikkeling of simpelweg plezier. Als jij genoeg zingeving uit andere dingen kunt halen dan uit kinderen, dan is dat alleen maar mooi.
Ook een fijne opmerking voor diegenen die ze niet kunnen krijgenquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:36 schreef JDx het volgende:
De rest van je leven is niet meer belangrijk?
Tuurlijk is kinderen krijgen egoïstisch. Net als het niet kiezen voor kinderen. Beide doe je voor jezelf omdat je denkt dat jij daar gelukkiger van wordt, omdat JIJ dat wilt/leuk vindt. Mensen die stellen dat alleen géén kinderen kiezen egoïstisch is en beginnen over 'ja maar wie moet er dan je luier verschonen als je dement bent' hebben oogkleppen op en 't niet helemaal begrepenquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:36 schreef JDx het volgende:
[..]
Familie... ik heb zoveel gedaan in mijn leven vanwege mijn familie, ze weten dat niet, maar ik was op een gegeven moment nog helemaal niet toe aan een vaste baan, het "normale" leven, maar onder druk van ouders en omgeving en het je moet settelen idee toch dingen gedaan die ik zelf eigenlijk niet wilde. Alleen maar om te zorgen dat m'n ouders trots konden zijn, terwijl ik er zelf geen voldoening uit haalde.
En als mensen zeggen ja sinds "die kleine" er is (walg van dat woord trouwens, die kleinehaha), leef ik daar voor. Krijg ik alleen maar meer het idee dat het egoïstisch is, dus je leven is saai, dus je neemt maar een kind? De rest van je leven is niet meer belangrijk?
Bedoel je dit serieus of sarcastisch?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:45 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ook een fijne opmerking voor diegenen die ze niet kunnen krijgen
Edit, voor je edit zei je serieus, maar met "een fijne opmerking" bedoelde je dus NIET fijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:49 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat dit heel pijnlijk voor die mensen kan zijn..
Nee, niet fijn dus..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:49 schreef JDx het volgende:
[..]
Dus je vindt het een fijne opmerking voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen.
Ja, die denken jij kan ze tenminste krijgen, dus je zou ze moeten nemen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:51 schreef motorbloempje het volgende:
Oh ja, kom, we verplaatsen de discussie naar '..maar de mensen dan die geen kinderen kúnnen krijgen, en die dan? Verplaats je eens in hun positie. Hoe zouden zij het vinden als jij wel kinderen kunt krijgen en het niet doet terwijl zij zo graag willen? Hoe durf je!'
Ja, die mensen zijn er.
Wat ik me afvraag is hoe jullie dat met jullie werk regelen? Of heb je een werkgever waarbij je kan zeggen dat je de komende 10 weken er niet bent, omdat je lang en basic ergens wil kamperen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:46 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Een kind is niet compatibel met mijn manier van reizen. Dat weet ik nu al. Het leven zou dan om de reizen draaien. Ging het maar om 3 weken Thailand in de zomer. Maar ik wil echt ver, lang en basic.
Je kan toch extra dagen opnemen tegen inlevering van loon bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:52 schreef Av- het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is hoe jullie dat met jullie werk regelen? Of heb je een werkgever waarbij je kan zeggen dat je de komende 10 weken er niet bent, omdat je lang en basic ergens wil kamperen?
Dat vind ik dan totaal a-relaxed van je moeder.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:45 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja dat denk ik soms ook.
Maar er wordt altijd op ontwikkeling gespeeld, als je die andere dingen belangrijker vindt dan kinderen, kennelijk ben je dan nog niet volwassen genoeg
Mijn broertje heeft een appartement in Utrecht, heeft een eigen bedrijf, relatie, reist veel en heeft twee grote passies in zijn leven. Een gevuld leven zou je denken. Toch vraag mijn moeder zich regelmatig af 'of hij ooit volwassen wordt' en 'wanneer zijn leven nu eens begint'
Daar word je knap onzeker van, dan denk je sta ik nu echt achter mij vrije leven of is dat gewoon een gebrek aan emotionele ontwikkeling?
Dat zien we dan wel. We kunnen het huis verkopen, baan op zeggen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:52 schreef Av- het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is hoe jullie dat met jullie werk regelen? Of heb je een werkgever waarbij je kan zeggen dat je de komende 10 weken er niet bent, omdat je lang en basic ergens wil kamperen?
En dan kom je na 10 weken terug en dan heb je geen huis en geen werk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:53 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dat zien we dan wel. We kunnen het huis verkopen, baan op zeggen.
Kijk, dat is pas leven, je bent duidelijk nog niet toe aan dat settelen wat iedereen maar normaal moet vinden.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:53 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dat zien we dan wel. We kunnen het huis verkopen, baan op zeggen.
Ja, mijn broertje wordt niet voor vol aan gezien somsquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat vind ik dan totaal a-relaxed van je moeder.
Dat is eigen keus toch? Ik ben jaloers op mensen die dat durven.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dan kom je na 10 weken terug en dan heb je geen huis en geen werk.
Er zijn er genoeg die dat doen. Mensen die een jaar weg gaan We zijn al eens 10 weken weg geweest doordat mijn vriend een dealtje kon sluiten met de baas.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dan kom je na 10 weken terug en dan heb je geen huis en geen werk.
Dat heb ik hier op het werk ook, als je onmisbaar bent kun je een deal sluiten, als je niet onmisbaar bent, moet je je sowieso afvragen of je vanwege die baan niet moet doen wat je leuk vindt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:55 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Er zijn er genoeg die dat doen. Mensen die een jaar weg gaan We zijn al eens 10 weken weg geweest doordat mijn vriend een dealtje kon sluiten met de baas.
En hoe doen die dat dan, als ze na een jaar terugkomen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:55 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Er zijn er genoeg die dat doen. Mensen die een jaar weg gaan We zijn al eens 10 weken weg geweest doordat mijn vriend een dealtje kon sluiten met de baas.
Nee, we gaan niet zomaar weg. Maar we hebben geen levensstandaard die we krampachtig omhoog moeten houden. 3 hoog achter opnieuw beginnen vind ik niet erg.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:55 schreef JDx het volgende:
[..]
Dat is eigen keus toch? Ik ben jaloers op mensen die dat durven.
Maar dan alleen op mensen die erover nagedacht hebben, bij terugkomst heb je geen rechts op een uitkering oid. Tenminste dat mag ik niet hopen.
En dat zeg je terwijl jullie net een huis hebben gekocht en jij nog geen baan hebt. Hm.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:57 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, we gaan niet zomaar weg. Maar we hebben geen levensstandaard die we krampachtig omhoog moeten houden. 3 hoog achter opnieuw beginnen vind ik niet erg.
Je klinkt als m'n moeder.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dat zeg je terwijl jullie net een huis hebben gekocht en jij nog geen baan hebt. Hm.
Nieuwe baan zoeken? Of onbetaald verlof nemen.. Al die mensen die over de wereld zeilen komen daarna ook niet aan de bedelstaf hoorquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En hoe doen die dat dan, als ze na een jaar terugkomen?
Jij vindt het kennelijk wel lekker avontuurlijk klinken, maar je zult maar terugkomen en geen onderdak hebben, geen inkomen. Dat klinkt natuurlijk niet spannend, maar het is wel de realiteit.quote:
Weet jij hoe die mensen dat geregeld hebben, dan? Die hebben waarschijnlijk een flinke som geld achter de hand.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:58 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nieuwe baan zoeken? Of onbetaald verlof nemen.. Al die mensen die over de wereld zeilen komen daarna ook niet aan de bedelstaf hoor
Als dat alles is, dan hoef ik geen kinderen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:00 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Je leeft niet alleen voor jezelf, je geeft een stukje toekomst door, je bereidt iemand voor op een leven in deze wereld.
En we willen ook niet 10 jaar weg, gewoon elke vakantie iets gaafs en een keer langer weg. Maar dat kost wel wat en is een stuk minder bereikbaar als je ook voor luiers studiefonds ed moet betalen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dat zeg je terwijl jullie net een huis hebben gekocht en jij nog geen baan hebt. Hm.
Dat vind ik eerder een bekrompen en kinderlijke instelling van je moeder, dan dat jullie kinderlijk bezig zouden zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:45 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja dat denk ik soms ook.
Maar er wordt altijd op ontwikkeling gespeeld, als je die andere dingen belangrijker vindt dan kinderen, kennelijk ben je dan nog niet volwassen genoeg
Mijn broertje heeft een appartement in Utrecht, heeft een eigen bedrijf, relatie, reist veel en heeft twee grote passies in zijn leven. Een gevuld leven zou je denken. Toch vraag mijn moeder zich regelmatig af 'of hij ooit volwassen wordt' en 'wanneer zijn leven nu eens begint'
Daar word je knap onzeker van, dan denk je sta ik nu echt achter mij vrije leven of is dat gewoon een gebrek aan emotionele ontwikkeling?
Doel je op mijn verhuur debacle? Wat een ramp was dat, maar nooit spijt van gehad, moet er niet aan denken dat ik op veilig had gespeeld en daar nog steeds woonde.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij vindt het kennelijk wel lekker avontuurlijk klinken, maar je zult maar terugkomen en geen onderdak hebben, geen inkomen. Dat klinkt natuurlijk niet spannend, maar het is wel de realiteit.
Misschien kunnen ze hun huis gaan verhuren. Daar gaat vast ook niks mee mis.
Ja maar je krijgt er zoveel voor terug!quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
En we willen ook niet 10 jaar weg, gewoon elke vakantie iets gaafs en een keer langer weg. Maar dat kost wel wat en is een stuk minder bereikbaar als je ook voor luiers studiefonds ed moet betalen.
Ja die hebben gespaard. Via een eigen huis misschien. daar zijn wij nu ook mee bezig.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet jij hoe die mensen dat geregeld hebben, dan? Die hebben waarschijnlijk een flinke som geld achter de hand.
Je moet niet piekeren over een onzekere toekomst voor je kinderen maar je moet wel piekeren over spijt van een kinderloos leven?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:30 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja klopt! Dat heb ik ook wel. Maar wederom roept mijn familie in koor dat ik dan niet zo moet piekeren.
ja op Fok! vhoor ik een heel ander geluidquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat vind ik eerder een bekrompen en kinderlijke instelling van je moeder, dan dat jullie kinderlijk bezig zouden zijn.
Waar dan over?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet niet piekeren over een onzekere toekomst voor je kinderen maar je moet wel piekeren over spijt van een kinderloos leven?
Volgens mij gaat het niet over het piekeren.
Ja dat dus.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:05 schreef motorbloempje het volgende:
Wij willen ook reizen. Ons plan is zorgen dat 't huis afbetaald is (hebben een niet al te duur huis gekocht waardoor dat mogelijk is, dat was één van de voorwaarden voor kopen) en dan kijken wat de reismogelijkheden zijn icm werk. Doordat we geen geld aan kinderen kwijt zijn kunnen we zodra ik een volwaardige baan en inkomen heb méér dan genoeg (5 cijfers voor de komma) sparen per jaar voor eerst de aflossing en daarna de reis. Nu lukken 5 cijfers al zelfs.
Goed dat je geen spijt hebt. Maar ik herinner me dat je achteraf dat huis misschien niet eens had willen kopen. Dat je een advies had gekregen en het wel makkelijk vond, want het leek goedkoop in maandlasten.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:03 schreef JDx het volgende:
[..]
Doel je op mijn verhuur debacle? Wat een ramp was dat, maar nooit spijt van gehad, moet er niet aan denken dat ik op veilig had gespeeld en daar nog steeds woonde.
Tegenwoordig kan ik beide huizen (koop daar en huur hier) van mijn salaris betalen en zit ik niet meer aan verhuren vast, daar kwam ik geen steek verder.
Het is gewoon een monomane ... moeder. Het enige dat telt is moeder zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat vind ik dan totaal a-relaxed van je moeder.
Ja, we zijn nu weer op het punt dat alles om het reizen gaat. Paar uurtjes geleden was het kind nog nodig om geen leeg leven te lijden.quote:
Ja niet dus.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Hoe wil je dat doen mèt kinderen?
Wat doe je dan moeilijk?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:07 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja niet dus.
Dat was het hele idee van dit topic. dat mijn leven zoals ik het zelf zou willen zag niet compatibel is met kinderen ..
Nee, verder heeft ze best een eigen levenquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is gewoon een monomane ... moeder. Het enige dat telt is moeder zijn.
Nú vind ik het reizen nog belangrijk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, we zijn nu weer op het punt dat alles om het reizen gaat. Paar uurtjes geleden was het kind nog nodig om geen leeg leven te lijden.
Over de wens van anderen om je een kind op te dringen. En ze hebben daar geen goede argumenten voor. Vandaar dat ze de ene keer zeggen dat je moet piekeren, en 5 minuten later dat je niet zo moet piekeren. Je moet ze namelijk gewoon hun zin geven.quote:
Nou, dan ga je óf nu nog even wat reizen doen en dan werpen, of je gaat werpen en als ze een jaartje of 5/6+ zijn neem je ze mee op reis.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:08 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nú vind ik het reizen nog belangrijk.
Straks ben ik wel toe aan kinderen.. (denk ik)
Vandaar dat ik voor allebei pleit
JA MAAR ZE KUNNEN NIET 10 WEKEN IN EEN TENTJE IN GROEHOEHOENLAND!quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:09 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nou, dan ga je óf nu nog even wat reizen doen en dan werpen, of je gaat werpen en als ze een jaartje of 5/6+ zijn neem je ze mee op reis.
Opgeslot, lotje
Die mensen heb je. En die mensen dringen het ook vaak op aan anderen. Erg primitief eigenlijk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is gewoon een monomane ... moeder. Het enige dat telt is moeder zijn.
Ze moeten gewoon gaan zeezeilen, gaat prima samen met kinderen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
JA MAAR ZE KUNNEN NIET 10 WEKEN IN EEN TENTJE IN GROEHOEHOENLAND!
Ofzo.
Erg offtopic, maar je moet ook niet teveel naar de toekomst kijken, dat deed ik juist met dat huis toen, ik dacht 3 slaapkamers, mooi plekje, tuin, goedkoper wonen, wil hier toch in de buurt blijven wonen en werken, ben klaar voor een vriendin en een gezinnetje, nu nog een vriendin zoeken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Goed dat je geen spijt hebt. Maar ik herinner me dat je achteraf dat huis misschien niet eens had willen kopen. Dat je een advies had gekregen en het wel makkelijk vond, want het leek goedkoop in maandlasten.
Toch niet zo'n gek idee om in dergelijke gevallen ook in de toekomst te kijken of je zo'n beslissing wel moet maken?
Volgens mij ging het er ook een beetje om dat ze bang waren dat ze straks te oud zijn voor kinderen, maar goed, ik moet weer aan het werkquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:14 schreef metallicelmo het volgende:
Ik ben van mening dat als je op DIT moment GEEN kinderen wil hebben dan moet je ze NIET nemen. Het nemen van kinderen omdat iemand anders dat misschien leuk of normaal acht, is niet verstandig, of wel?
Nee, dat kunnen ze niet. Want ik heb er geen zin in. Kinderen ontnemen je vrijheid, je moet je aan ze aan passen. En dat wil ik nu niet. En ook over 5 jaar niet. Of over 10. Ik wil reizen. Naar Groenland als ik dat wil. En geen kindvriendelijke trektocht in de Ardennen of een ander compromis.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ofzo.
Dit kun je m.i. op twee manieren uitleggen. Namelijk dat je het besluit nam met het oog op de toekomst, maar dat je je tegelijkertijd niet realiseerde hoezeer je je toekomst daarmee beperkte.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:14 schreef JDx het volgende:
[..]
Erg offtopic, maar je moet ook niet teveel naar de toekomst kijken, dat deed ik juist met dat huis toen, ik dacht 3 slaapkamers, mooi plekje, tuin, goedkoper wonen, wil hier toch in de buurt blijven wonen en werken, ben klaar voor een vriendin en een gezinnetje, nu nog een vriendin zoeken.
Terwijl ik eigenlijk nog niet klaar was om te settelen, maar ik was de oudste thuis en had het gevoel dat het leven zo hoorde te zijn.
Deze gaan we even inlijsten.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:17 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, dat kunnen ze niet. Want ik heb er geen zin in. Kinderen ontnemen je vrijheid, je moet je aan ze aan passen. En dat wil ik nu niet. En ook over 5 jaar niet. Of over 10. Ik wil reizen. Naar Groenland als ik dat wil. En geen kindvriendelijke trektocht in de Ardennen.
Maar ja, volgens mijn familie heet ik dan onvolwassen en denk ik over over 5 jaar vast anders over. En dat maakt me zo onzeker.. want zij hebben allemaal al wel kinderen.
Zij spelen op safe, jij niet, stiekem zijn ze jaloers.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:17 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, dat kunnen ze niet. Want ik heb er geen zin in. Kinderen ontnemen je vrijheid, je moet je aan ze aan passen. En dat wil ik nu niet. En ook over 5 jaar niet. Of over 10. Ik wil reizen. Naar Groenland als ik dat wil. En geen kindvriendelijke trektocht in de Ardennen of een ander compromis.
Maar ja, volgens mijn familie heet ik dan onvolwassen en denk ik over over 5 jaar vast anders over. En dat maakt me zo onzeker.. want zij hebben allemaal al wel kinderen.
Misery loves company.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:19 schreef JDx het volgende:
[..]
Zij spelen op safe, jij niet, stiekem zijn ze jaloers.
True, maar iedereen zei, wow kopen op je 24ste is alleen maar goed, wordt meer waard, je hebt een heel huis, dit is goed voor je toekomst, enz...quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit kun je m.i. op twee manieren uitleggen. Namelijk dat je het besluit nam met het oog op de toekomst, maar dat je je tegelijkertijd niet realiseerde hoezeer je je toekomst daarmee beperkte.
Had je je gerealiseerd dat die toekomst ook nog wel eens heel anders kon gaan... Enzovoort en zo verder.
Bij twijfel niet kopen maar huren.
Lach er maar om. Ik kan er knap onzeker over worden, al die steken onder water,. dat wat ik wil met mijn leven minder 'echt' is dan een kinderwens.quote:
Wees blij dat je een relatie hebt, anders is het ook nog elke kerst: nog geen leuke jongen/meid tegen gekomen? Nee nooit, ik kom nooit iemand tegen op straatquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Lach er maar om. Ik kan er knap onzeker over worden, al die steken onder water,. dat wat ik wil met mijn leven minder 'echt' is dan een kinderwens.
Weet je, daar zou je es mee aan de slag kunnen, met je dat onzeker laten maken. Deels heb je dit waarschijnlijk zelf in de hand doordat je waarschijnlijk je onzekerheden regelmatig hardop uitspreekt en mensen daarmee uitnodigt om er wat van te vinden, je te adviseren en je zelfs te pushen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Lach er maar om. Ik kan er knap onzeker over worden, al die steken onder water,. dat wat ik wil met mijn leven minder 'echt' is dan een kinderwens.
Ik heb inderdaad dan wel medelijden met jequote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:24 schreef JDx het volgende:
[..]
Wees blij dat je een relatie hebt, anders is het ook nog elke kerst: nog geen leuke jongen/meid tegen gekomen? Nee nooit, ik kom nooit iemand tegen op straat
Vieze troll dat je der bent!quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:25 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad dan wel medelijden met je
Maatschappelijke druk. Jeweet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:25 schreef complicate het volgende:
Wat is het probleem? Als je geen kinderen wilt (so be it) en als je graag wil reizen, amen.
Waarom zou dit een issue moeten zijn
Ja dat wist ik ook alquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:22 schreef JDx het volgende:
Even om af te sluiten, leuk onderzoekje voor Zuid:
http://www.volkskrant.nl/(...)egen-te-vallen.dhtml
Ja, denk het wel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet je, daar zou je es mee aan de slag kunnen, met je dat onzeker laten maken. Deels heb je dit waarschijnlijk zelf in de hand doordat je waarschijnlijk je onzekerheden regelmatig hardop uitspreekt en mensen daarmee uitnodigt om er wat van te vinden, je te adviseren en je zelfs te pushen.
Oh dit is weer zo'n topic waar we niet naar oplossingen zoeken, maar naar nóg meer problemen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ofzo.
Je hebt issues.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:29 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, denk het wel.
Maar het ligt ook deels aan mezelf. dan zie ik een nichtje dat haar kind troost en dan denk ik bij mezelf 'wat stel ik nou helemaal voor'.
Ach, TS mag al blij zijn dat het 2014 is, waar alles kan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:25 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Maatschappelijke druk. Jeweet.
Ah, bedankt. Tot dat inzicht waren we in dit topic nog niet gekomen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:30 schreef complicate het volgende:
[..]
Ach, TS mag al blij zijn dat het 2014 is, waar alles kan.
Maatschappelijke druk is meestal voor mensen niet erg zeker zijn van hun eigen keuze en op zoek zijn naar bevestiging/goedkeuring van anderen. Het probleem ligt dus bij de TS omdat hij zijn keuze afhankelijk stelt van wat anderen denken.
Ja, daar ben ik dus bang voor.. Daarom denk ik dat ik dan maar aan de kinderen 'moet' maar leuk vind ik het niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:30 schreef Loveless85 het volgende:
En dan straks in de 50+ zijn en dan topics openen over dat iedereen om je heen opa of oma wordt, leuke dingen doet met hun kinderen, en jullie niks hebben, behalve elkaar, maar dat na 30+ relatie ook aardig saai begint te worden. En dat reizen, tjah... dat heb je ook een jaartje of wat al gehad...
Nou, pil uit het raam, computer uit, en neuken. Zo moeilijk is het niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:33 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik dus bang voor..
Oh, we zijn weer hier.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:33 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik dus bang voor.. Daarom denk ik dat ik dan maar aan de kinderen 'moet' maar leuk vind ik het niet.
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:35 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Jij bent ook niet erg constructief
Doet ze vaker hoor, en dan denkt ze ermee weg te komen omdat ze blauw isquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:35 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Jij bent ook niet erg constructief
Ssst.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:35 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Doet ze vaker hoor, en dan denkt ze ermee weg te komen omdat ze blauw is
Wat wil je eigenlijk horen? volg een assertiviteitscursus, zo zal je leren sterk staan in jouw schoenen. Als je een keuze maakt in jouw leven, hoef je toch geen verantwoording te geven aan de hele wereld, komaan zeg. Ik snap eerlijk gezegd niet wat het probleem is!quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:33 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik dus bang voor.. Daarom denk ik dat ik dan maar aan de kinderen 'moet' maar leuk vind ik het niet.
Dat snapt niemand. Al bijna 2 topics lang niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:38 schreef complicate het volgende:
[..]
Wat wil je eigenlijk horen? volg een assertiviteitscursus, zo zal je leren sterk staan in jouw schoenen. Als je een keuze maakt in jouw leven, hoef je toch geen verantwoording te geven aan de hele wereld, komaan zeg. Ik snap eerlijk gezegd niet wat het probleem is!
Eigenlijk zijn alle argumenten al ruimschoots langs gekomen. Als TS nu zijn keuze niet kan maken dan ligt het niet aan de keuzes, maar aan hemzelf (en druk van zijn omgeving).quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:40 schreef Forbry het volgende:
Respect voor de mensen die in dit topic door blijven/kunnen discussiëren
Ah ok. Wanneer komt er een slotje dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:39 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dat snapt niemand. Al bijna 2 topics lang niet.
Volgens mij zou ze dat een hele opluchting vinden? Heeft ze eindelijk een goed excuus t.o.v. anderenquote:
Het probleem ligt eerder bij mezelf. Ik ben zelf bang dat ik spijt krijg en dat ik er last van krijg.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:38 schreef complicate het volgende:
[..]
Wat wil je eigenlijk horen? volg een assertiviteitscursus, zo zal je leren sterk staan in jouw schoenen. Als je een keuze maakt in jouw leven, hoef je toch geen verantwoording te geven aan de hele wereld, komaan zeg. Ik snap eerlijk gezegd niet wat het probleem is!
Beter op TS d'r onderbroekje, hoeft ze ook niet meer te twijfelen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:41 schreef complicate het volgende:
[..]
Ah ok. Wanneer komt er een slotje dan?
Absoluut. Pakte mijn koffers in en ging op wereldreisquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:42 schreef Forbry het volgende:
[..]
Volgens mij zou ze dat een hele opluchting vinden?
Ongetwijfeld al gezegd, maar ik heb het gemist; hoe oud ben jij en je partner eigenlijk?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:42 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Het probleem ligt eerder bij mezelf. Ik ben zelf bang dat ik spijt krijg en dat ik er last van krijg.
Maar dat komt deels ook weer door mijn omgeving, die het als een volgende stap in de ontwikkeling zien. Ze zien het zoals school : als puber zie je niet altijd in dat huiswerk maken goed voor je is. Maar als je het niet doet zul je later, wanneer je het belang wél in ziet, er spijt van krijgen. Ik ben die puber, en ik moet aan mij huiswerk, Maar ik heb geen zin.
32quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:43 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld al gezegd, maar ik heb het gemist; hoe oud ben jij en je partner eigenlijk?
quote:
We moeten TS in het rammelaarstopic droppen. Dan is ze óf binnen 2 maanden helemaal om en gestopt met de pil en haar eisprong aan het timen en weet ik wat, óf die andere vrouwen daar hebben TS gelynched.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:43 schreef motorbloempje het volgende:
Ziet TS zichzelf hier vol blijdschap en verheuging posten?
OUD / Zwangerschap en geboorte deel 1420
Lekker meekeuvelen over kinderkamers en -kleding en -namen, wel of niet schijten voor en tijdens de bevalling en weetikveel waar 't nog meer over gaat? En dan allemaal zeggen "hoe mooi die nieuwe spawn of evil wel niet is" terwijl je eigenljik denkt "jemig wat een lelijk wurm!"?
Je kan inderdaad niet in de toekomst zien. Dus wat kan je wel? Afgaan op wat je nu voelt. En dat gevoel is vrij duidelijk en resoluut als het op kinderen aankomt; je wil het niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:17 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, dat kunnen ze niet. Want ik heb er geen zin in. Kinderen ontnemen je vrijheid, je moet je aan ze aan passen. En dat wil ik nu niet. En ook over 5 jaar niet. Of over 10. Ik wil reizen. Naar Groenland als ik dat wil. En geen kindvriendelijke trektocht in de Ardennen of een ander compromis.
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:44 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
We moeten TS in het rammelaarstopic droppen. Dan is ze óf binnen 2 maanden helemaal om en gestopt met de pil en haar eisprong aan het timen en weet ik wat, óf die andere vrouwen daar hebben TS gelynched.
Het probleem is dat je niet luistert naar de argumenten en adviezen die worden gegeven. Je bent veel bezig met naar jezelf te luisteren dat, wat een ander zegt geen belang meer heeft. Dus slotje op deel twee en ga het maar opnieuw allemaal lezen. Komt goed.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:42 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Het probleem ligt eerder bij mezelf. Ik ben zelf bang dat ik spijt krijg en dat ik er last van krijg.
Maar dat komt deels ook weer door mijn omgeving, die het als een volgende stap in de ontwikkeling zien. Ze zien het zoals school : als puber zie je niet altijd in dat huiswerk maken goed voor je is. Maar als je het niet doet zul je later, wanneer je het belang wél in ziet, er spijt van krijgen. Ik ben die puber, en ik moet aan mij huiswerk, Maar ik heb geen zin.
Ja, wat dat betreft is mijn gevoel nu duidelijk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:45 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je kan inderdaad niet in de toekomst zien. Dus wat kan je wel? Afgaan op wat je nu voelt. En dat gevoel is vrij duidelijk en resoluut als het op kinderen aankomt; je wil het niet.
Klopt Zie de post hierboven ook.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:46 schreef complicate het volgende:
[..]
Het probleem is dat je niet luistert naar de argumenten en adviezen die worden gegeven. Je bent veel bezig met naar jezelf te luisteren dat, wat een ander zegt geen belang meer heeft. Dus slotje op deel twee en ga het maar opnieuw allemaal lezen. Komt goed.
Maar zegt zo'n opmerking als dit (en in diezelfde trant heb ik je er al meer zien maken) al niet gewoon alles dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:43 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Absoluut. Pakte mijn koffers in en ging op wereldreis
Okequote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:48 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Klopt Zie de post hierboven ook.
Ja mijn gevoel op dit moment is overduidelijk..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:48 schreef Forbry het volgende:
[..]
Maar zegt zo'n opmerking als dit (en in diezelfde trant heb ik je er al meer zien maken) al niet gewoon alles dan?
Mooi zo. Geniet van je reizen en alle avonturen die je leven verder nog zullen brengen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:47 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, wat dat betreft is mijn gevoel nu duidelijk.
Vandaar mijn dwarse houding tegen mensen die met een constructief compromis op de proppen komen. Dan gaan bij mij de armen over elkaar. Ligt niet aan hen maar aan mij. Ik. Wil Het. Niet.
Ja, maar dan is het te laat. Wat nou als TS straks over 20 jaar denkt "ah, shit... had ik 't toch maar gedaan?", haar man haar verlaat voor iemand die nog wel kan baren en iedereen plezier heeft met kinderen en kleinkinderen en TS van armoede maar 5 katten en een wandelende tak adopteert....quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:48 schreef Loveless85 het volgende:
Het is gewoon hopeloos. TS laat zich overhalen tot een van de opties, en dan komt toch weer 'maar het andere dan??'. Zo kan je hiermee doorgaan tot je dood natuurlijk.
Je lijkt in ieder geval niet echt kinderen te willen, maar het puur uit een verwachtingspatroon te overwegen, of als zekerheidje voor de toekomst; zodat je dan niet uit de boot valt bij de rest van je omgeving die wél kinderen heeft.
Juist bij vrouwen van jouw leeftijd merk je al vrij snel als ze écht kinderen willen, kijk voor de lol eens in dat rammelaarstopicDus ik zou er lekker niet aan beginnen. Je merkt het vanzelf als je het eerdaags wél echt wil, en je het hele huis aan het doorzoeken bent naar dat raam wat op een kier staat, en dat geklapper dan je eierstokken blijken te zijn.
Ach op zich is een discussie over dat verwachtingspatroon ook wel interessant. Zag al de opmerkin voorbij komen dat kinderloosheid als taboe gold.quote:
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Mooi zo. Geniet van je reizen en alle avonturen die je leven verder nog zullen brengen.
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:49 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja mijn gevoel op dit moment is overduidelijk..
Oh jij houdt van discussiesquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:50 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ach op zich is een discussie over dat verwachtingspatroon ook wel interessant. Zag al de opmerkin voorbij komen dat kinderloosheid als taboe gold.
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:51 schreef Forbry het volgende:
[..]![]()
Volg dat gewoon... succes (en veel plezier met reizen)!
Dat is totaal niet zo naar mijn idee. Wat wél zo is is dat het iets is waar het gros van de bevolking wel aan begint, en het je leven redelijk bepaald. Dus ben jij de enige in je omgeving die géén kinderen heeft dan val je toch bij de uitjes naar de Efteling, speeltuin, zwembad, weet ik wat waarschijnlijk buiten de boot. Net zoals dat de vrienden met kinderen waarschijnlijk weer niet meer meegaan naar een festivalletje, een verre reis, of een nachtje doorhalen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:50 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ach op zich is een discussie over dat verwachtingspatroon ook wel interessant. Zag al de opmerkin voorbij komen dat kinderloosheid als taboe gold.
Ja dat is wel zo. Al ga ik met liefde ook naar de Eftelingquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:52 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat is totaal niet zo naar mijn idee. Wat wél zo is is dat het iets is waar het gros van de bevolking wel aan begint, en het je leven redelijk bepaald. Dus ben jij de enige in je omgeving die géén kinderen heeft dan val je toch bij de uitjes naar de Efteling, speeltuin, zwembad, weet ik wat waarschijnlijk buiten de boot. Net zoals dat de vrienden met kinderen waarschijnlijk weer niet meer meegaan naar een festivalletje, een verre reis, of een nachtje doorhalen.
Oh jawelquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:53 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja dat is wel zo. Al ga ik met liefde ook naar de Efteling
Ben jij bewust kindvrij? Of heb/overweeg je wel kinderen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:52 schreef Loveless85 het volgende:
Dat is totaal niet zo naar mijn idee.
Nee okee, dat kan ik me goed voorstellen ja, dat hele 'wacht maar', en dat alle familieleden en kennissen maar tegen beter weten in blijven roepen 'dat je tijd nog komt', en meer van dat soort dooddoenersquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:57 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ben jij bewust kindvrij? Of heb/overweeg je wel kinderen?
Ik in elk geval wel, en ik heb naarmate de jaren vorderden wel gemerkt dat het iets is wat door 80% van de mensen niet serieus genomen wordt, die keus, die beslissing. Die mensen denken mij en mijn partner allemaal beter te kennen dan wij zelf, en komen met de standaard bingo's als "wacht maar", "maar wat ga je dan met je leven doen?", "Ik kan dat echt niet begrijpen... het hoort gewoon zo...".
Gelukkig hebben mijn ouders het inmiddels door en geaccepteerd, en zeggen ook gewoon heel eerlijk, inmiddels, dat ze ons inderdaad niet als ouders zien. Dat vind ik het grootste compliment wat ik maar kon krijgen, eigenlijk, omdat ze dus gewoon inderdaad weten wie we zijn, willen zijn en dat accepteren. Het gros van de mensen kán dat gewoon niet, omdat het buiten verwachtingspatronen valt.
Ja dat merken we nu wel. Dan zie je elkaar 1x per jaar en dan heb je het alleen maar over 'vroeger' iov je intensief met elkaar op trekt. Vriendschap bestaat nu eenmaal voor een belangrijk deel uit het delen van ervaringen en dat gaat lastig als je beiden een heel ander soort leven hebt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:57 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Oh jawelMaar vaak gaat t dan toch verwateren op een gegeven moment, als 'zij' continu met een zooi kinderen lopen te leuren, en jij gewoon lekker wil kunnen doen waar je zin in hebt. Wil niet zeggen dat zulke vriendschappen gelijk niet meer kunnen ofzo
Andere kant van het verhaal. je hebt ook hele zure kindvrijen die kinderen alleen maar als lastige ettertjes zien. Heb ik ook weinig mee,quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:00 schreef Loveless85 het volgende:
Maar als ik naar mezelf kijk; ik zou iemand die bewust kinderloos is niet pushen, of anders behandelen dan mensen die wél kinderen hebben of willen. Maar denk dat het vooral uit de familie zelf komt, dat soort opmerkingen, ouders die graag opa/oma wil worden, etc. etc.
Precies dat ja, waar je vroeger gewoon hele vergelijkbare levens had (sport, school, studie, etc.) verandert dat in de loop van tijd, en is het gewoon aanpassen aan elkaar.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:01 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja dat merken we nu wel. Dan zie je elkaar 1x per jaar en dan heb je het alleen maar over 'vroeger' iov je intensief met elkaar op trekt. Vriendschap bestaat nu eenmaal voor een belangrijk deel uit het delen van ervaringen en dat gaat lastig als je beiden een heel ander soort leven hebt.
Spreid je kansen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom ben je dan in andere topics 33?
Een kennis van mij is in dezelfde situatie beland als je beschreven situatie. Alleen is ze te arm voor katten en een wandelende tak. Ze was 3-5 keer zwanger, haar man vond het altijd een slechte timing; wou eerst meer geld verdienen, nog grotere huis, auto verwisselen, etc. Elke keer had hij haar opgedrongen voor abortus. Na die reeks abortussen kon ze niet meer zwanger worden. En rara, het moment dat meneer eindelijk een kind wou krijgen en dus een gezin wou stichten, heeft hij haar verlaten voor een 10 jaar jongere mokkel die hem wel een kind kon gevenquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:50 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, maar dan is het te laat. Wat nou als TS straks over 20 jaar denkt "ah, shit... had ik 't toch maar gedaan?", haar man haar verlaat voor iemand die nog wel kan baren en iedereen plezier heeft met kinderen en kleinkinderen en TS van armoede maar 5 katten en een wandelende tak adopteert....
Helemaal eens met je post qua vruchtbaarheid en dat reizen met/zonder kinderen ook kan. Een kennis van een vriendin van mij, wouden ook geen kinderen. Ze vonden zichzelf nog niet in die levensfase beland te zijn. Op een gegeven moment vonden ze dat ze er klaar voor waren, dus was ze gestopt met de pil. Wat bleek -> omdat ze al bijna 10 jaar lang de pil non-stop heeft geslikt, kon ze niet onmiddelijk zwanger worden. Het heeft jaren geduurd voordat ze weer zwanger kon worden. Stel je voor dat je denkt dat je er klaar voor bent wanneer je ca. 35 jaar bent en dan gebeurt ditquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:52 schreef Apekoek het volgende:
Wel goed om te overwegen TS:
1) Je vruchtbaarheid neemt af
Hoe ouder je wordt, hoe minder vruchtbaar je bent. Vrouwen tot 30 jaar hebben zo’n 25 procent kans om meteen zwanger te worden. En 30 procent raakt zwanger na zo’n drie maanden proberen, 80 tot 90 procent is binnen een jaar zwanger. Deze kansen zijn gehalveerd op je 35e en dalen verder naarmate je richting de veertig gaat. Dat komt omdat je steeds minder eicellen overhoudt. Je wordt geboren met 800.000 eicellen, maar er verdwijnen dagelijks wat. Dat zegt niet dat je nooit zwanger zal worden, maar de kans is een stuk groter dat het langer gaat duren.
Verder kun je ook nog reizen samen met je kinderen. En anders moet je uberhaupt van kids afzien.
Maar dan moet je wel bovenmodaal verdienen. Iets wat voor ons nog niet echt is weggelegd. Dat verhaal van dat arme vrouwtje is trouwens echt lullig..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:33 schreef Yiwei het volgende:
Een ander koppel, ca. 33 jaar, ze hebben 2 kinderen van 4 en 2 jaar. Die reizen minstens 1x in de 4-6 maanden. Afgelopen 4 maanden waren ze zelfs 3x op vakantie gegaan. Wekelijks gaan ze ook meerdere malen sporten, uit eten en naar de bioscoop etc. Opa's en oma's passen op de kinderen; grootouders blij om kleinkinderen regelmatig te zien, ouders blij met hun vrije tijd. Kinderen blij dat ze zo worden verwend bij de grootouders en ouders zijn altijd ontspannen wanneer deze bij de kinderen zijn. Zo kan het dus ook
Precies, ik vind het hele 'we nemen (...) kinderen, maar opa en oma passen maar lekker op want we willen wel nog 5x per week sporten, uit eten, naar de bios, en het theater' nogal makkelijk. En dan zeker beide ook nog 4+ dagen werken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:36 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, ook dat mevrouwke had dan maar voor zichzelf op moeten komen. 3-5 abortussen![]()
__! Serieus. Dan heb je ook wel een dikke kronkel in je kop, imho.
En het wordt denk ik ook overschat hoe ' blij ' opa en oma zijn dat ze op de kleinkinderen mogen passen. Ik ken mensen die het op den duur allemaal maar vanzelfsprekend vinden en hele banen accepteren op de voorwaarde dat oma en opa op de kinderen passen zonder dit te overleggen. Af en toe is geen probleem, maar imho wil jij die kinderen, dan zorg je er ook maar zelf voor, en als je elke week 3 avonden per week wilt blijven sporten, en op zaterdag 'even lekker uit eten wilt om wat tijd voor jezelf te hebben' en dan weer opa en oma belt om op te komen draven dan heb je je prio's verkeerd als je 't mij vraagt.
Wat vind je dat?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:07 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Precies, ik vind het hele 'we nemen (...) kinderen, maar opa en oma passen maar lekker op want we willen wel nog 5x per week sporten, uit eten, naar de bios, en het theater'. En dan zeker beide ook nog 4+ dagen werken.
Krijg je van die arme sleutelkindjes die totaal geen binding met hun ouders hebben.
....door hun kinderen op spelfouten laten controleren?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan mensen die hun zinnen niet...
Selectief quotenquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan mensen die hun zinnen niet...
Ja dat zijn inderdaad het soort opmerkingen dat me onzeker makenquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:59 schreef motorbloempje het volgende:
En, nog een reden voor TS om kinderen te nemen:
[ afbeelding ]
Zonder kinderen zul je nooit weten wat echte liefde is!*kras*
Anders dan mijn naam doet vermoeden is er tot op heden nog geen kind genomen. Dus nee, vooralsnog niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:25 schreef Scorpie het volgende:
TS, ben je werkelijk zo labiel dat je kinderen neemt onder de sociale druk van deze maatschappij?
Wat voor sekte heb je daar opgeduikeld?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:59 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is eigenlijk de -voornaamste- reden voor ónze keuze voor kinderloosheid. Daar komt nog eens bovenop dat onze beide families ook al bol staan van allerlei ellende (naast gelukkig ook wel een hele hoop léuke dingen hoorquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:28 schreef JDx het volgende:
Ik vind dit echt een leuk topic, ik ben momenteel 32 en m'n vriendin is 26.
We denken nog helemaal niet aan kinderen zeggen we steeds, maar ik denk er wel aan, ik wil ze niet, zij begint eraan te denken en neigt door de schattige dochter van d'r zus denk ik steeds meer naar een kind toe.
Maar ik vind kinderen nemen een beetje egoïstisch momenteel, ja schattig hoor, alhoewel ik kinderen van anderen sowieso niet schattig kan vinden. Maar waarom zou je ze willen? Je brengt ze op een wereld vol onzekerheid, iedereen roept alleen maar dat de wereld achteruit gaat, de toekomst ziet er niet echt mooi uit en daar wil je dan een persoon in op laten groeien?
Ik heb het idee dat veel mensen het alleen maar voor zichzelf doen. Of misschien nog wel vaker voor de ouders of omgeving, omdat het normaal is dat je zo leeft. En natuurlijk de natuurlijke drang van mensen om voort te planten, maar de mens heeft wel meer natuurlijke dingen die we tegenwoordig in bedwang moeten en (vaak) kunnen houden.
En als mensen zeggen, kinderen betalen jouw ouderenzorg later, oh is dat zo? Volgens mij maak ik dat zelf wel uit en ik betaal nu ook al m'n hele leven voor de ouderen van nu, dus die rekening heb ik al betaald.
Ook een toffe voor mensen die zoals ik gewoon uberhaupt geen kinderen kunnen krijgen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:59 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Kan je gerust stellen, er zijn genoeg mensen met kinderen welke enkel en alleen voor zichzelf leven.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:53 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Kun je zeggen, dan neem je toch geen kinderen? Maar daar heb ik gevoelsmatig toch problemen mee. Ik wil dat we later niet zo'n kinderloos stel worden dat alleen maar voor zichzelf leeft.
Ja lijkt me inderdaad niet fijn om even te horen..,.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 23:23 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ook een toffe voor mensen die zoals ik gewoon uberhaupt geen kinderen kunnen krijgen.
Leuke discussie dit overigens.
Dat dacht ik ook, totdat ik er achter kwam dat ook daar geldt dat niet iedereen daar op dezelfde manier mee omgaat. Laatst nog een heel gesprek met iemand over gehad die daar (in mijn beleving althans) erg nuchter instond.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 00:16 schreef Forbry het volgende:
Véél dingen lijken me klote om te horen als je "gewoonweg" geen kinderen kunt krijgen![]()
![]()
Je bent duidelijk nog niet aan kinderen toe je vrijheid is nu nog te belangrijk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:53 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Toen ik begin twintig was was ik, net als zoveel leeftijdgenoten niet aan kinderen toe. Al dat gejank en gesleep met flesjes, vet saai, man, je komt nooit meer ergens..
Toen maakte ik me daar geen zorgen over. Ik dacht dat klaar zijn voor kinderen vanzelf kwam. Naarmate je ouder wordt wordt je steeds volwassener en verstandiger. Dan heb je minder behoefte aan dat soort oppervlakkige pleziertjes en groei je vanzelf naar kinderen toe.
Maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Integendeel. Sinds die tijd hebben mijn vriend en ik een paar indrukwekkende reizen in de wildernis gemaakt. Ik wandelde met mijn tentje in Zweden. Daar werd ik zo enthousiast dat vanzelf de ideeën voor nieuwe reizen kwamen. Reizen die niet verenigbaar zijn met kinderen. Omdat het heuse expedities zijn, die langer dan zes weken gaan duren.
Als we kinderen zouden krijgen (we zijn in de dertig) zouden we weer tijd en ruimte hebben voor die dingen als we in de 50 zijn. Op zijn vroegst. En dan nog is dat heel onzeker. Ik ken genoeg vijftigers die niet meer gezond zijn. En ook genoeg situaties waarbij ouders niet even een half jaar naar het buitenland kunnen omdat een volwassen kind hen nog erg nodig kan hebben. Lijkt me echt super jammer om die vette reis uiteindelijk niet meer te kunnen maken. Vriend denkt er hetzelfde over, vooralsnog.
Kun je zeggen, dan neem je toch geen kinderen? Maar daar heb ik gevoelsmatig toch problemen mee. Ik wil dat we later niet zo'n kinderloos stel worden dat alleen maar voor zichzelf leeft. Ik ken een stel dat tientallen euro's per maand uit geeft aan de psychoanalyse van hun getroebleerde kat kat ('het is toch een beetje je kindje he'). Ik heb dat het gevoel dat ze dat doen omdat ze verder een beetje een leeg leven hebben. Want werk en vrienden kun je veel voldoening in vinden, maar dat is niet alles. Kun je heel veel van zeggen, maar zo voel ik het wel.
Dus daar zit ik wel mee. Ik ben nog steeds niet volwassen genoeg voor kinderen. Vind 'vette dingen doen' helaas nog steeds belangrijker. Misschien hebben we nog steeds niet genoeg levenservaring?
Ik speelde met het volgende gedachte-experiment. Wat als ik en mijn vriend en ik die levenservaring in sneltreinvaart op doen? Volgend jaar een jaar op reis, alle vette dingen doen die we willen doen, en dan is dat reizen hopelijk 'uit ons systeem' en zijn we klaar voor kinderen.
(Ik weet dat dat levenservaring niet alleen maar met reizen komt. Ook ziekte, dood, meemaken dat het leven niet oneindig is, brengt levenservaring. Maar daar hebben we er al genoeg van)
Wat denken jullie ervan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |