Klopt. Maar er is altijd een risico dat het er niet meer van komt. En dat is zo jammer, want die reizen zijn iets wat ik absoluut met mijn leven wil doen. Maar ik ben bezig te accepteren dat het er misschien niet meer van komt..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:47 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nou nou, dat is ook wat zwaar. Een kind is na een jaar of 15, 16 wel in staat om alleen thuis te blijven. Of desnoods na 18 jaar. Na die tijd kun je ook nog prachtige reizen maken natuurlijk.
Nee. Geloof me maar, dat lijkt me ontzettend zwaar en ik heb ook niet de illusie dat je ouders constant naar je lachen en zeggen hoe dankbaar ze zijn. Eerder andersom, dat je je voeten uit de sloffen rent en nog steeds ziet (en te horen krijgt) dat je te weinig komt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat je van mantelzorg ook een tamelijk rooskleurig beeld hebt/veinst.
Wat is hiervan de relevantie voor jouw levensvraag: wil ik wel of geen kinderen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:57 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee. Geloof me maar, dat lijkt me ontzettend zwaar en ik heb ook niet de illusie dat je ouders constant naar je lachen en zeggen hoe dankbaar ze zijn. Eerder andersom, dat je je voeten uit de sloffen rent en nog steeds ziet (en te horen krijgt) dat je te weinig komt.
Maar je doet het, want je laat je ouders niet stikken
Ik heb niet het idee dat ik het als taboe behandel, genoeg mensen die beter niet voor kinderen kunnen gaan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:42 schreef motorbloempje het volgende:
Het is en blijft een gevoelig onderwerp, zeker aangezien het niet kiezen voor kinderen nog steeds, zoals weer bewezen wordt hier, als een taboe wordt behandeld.
Persoonlijk kan ik me niet echt verplaatsen in zo'n enorme liefde voor reizen zoals uit jouw posts spreekt dat ik je ook niet echt van advies kan voorzien. Maar wat ik wel denk is dat je je keus al hebt gemaaktquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:55 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Klopt. Maar er is altijd een risico dat het er niet meer van komt. En dat is zo jammer, want die reizen zijn iets wat ik absoluut met mijn leven wil doen. Maar ik ben bezig te accepteren dat het er misschien niet meer van komt..
Dat als ik eenmaal een kind heb, en het valt me zwaar, dat ik er dan toch met liefde voor zal zorgen..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is hiervan de relevantie voor jouw levensvraag: wil ik wel of geen kinderen?
Jij kunt kiezen voor een kind. Ik kies niet voor hulpbehoevende ouders.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:59 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dat als ik eenmaal een kind heb, en het valt me zwaar, dat ik er dan toch met liefde voor zal zorgen..
Ja.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:59 schreef Luigi het volgende:
[..]
Persoonlijk kan ik me niet echt verplaatsen in zo'n enorme liefde voor reizen zoals uit jouw posts spreekt dat ik je ook niet echt van advies kan voorzien. Maar wat ik wel denk is dat je je keus al hebt gemaakt.
Dta klopt, maar het ging hier niet over de keuze, maar of iemand het aan kan, een leven met beperkingen ja of nee.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij kunt kiezen voor een kind. Ik kies niet voor hulpbehoevende ouders.
Sowieso. Ik houd zielsveel van mijn ouders, en zij ook van mij, maar er zijn van beide kanten geen verwachtingen dat er onvoorwaardelijk voor ze gezorgd gaat worden op latere leeftijd, in die zin dat mijn vader of moeder écht niet bij ons in zou komen te wonen bij overlijden van één van de twee en matige gezondheid. Ik zou er voor garant staan dat mocht zelfstandig wonen geen optie meer zijn dat de beste zorg mogelijk gegeven zal worden door professionals. Sowieso is de kans zeer groot dat we op een te grote afstand wonen (en dit ook blijven doen) om elke zondag even langs te komen, maargoed. Mijn ouders hebben dan ook het realiteitsbesef dat kinderen uiteindelijk hun eigen leven hebben én liefde niet enkel betekent dat je álles voor je ouders op moet geven. Dat je als ouder kiest voor kinderen en daar dus dingen voor op wilt geven is één ding, maar op zích, ondanks dat je heel veel aan je ouders te danken hebt, als het goed is, heb je als kind nergens om gevraagd, om het maar even heel bot te stellen. Dat maakt liefde voor ouders niet minder, maar betekent niet dat je óók onvoorwaardelijk voor ze MOET zorgen in de zin van alles opgeven. Zeg maar.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat je van mantelzorg ook een tamelijk rooskleurig beeld hebt/veinst.
Het gaat hier wel degelijk over een keuze.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dta klopt, maar het ging hier niet over de keuze, maar of iemand het aan kan, een leven met beperkingen ja of nee.
Zeggen dat het ene wat volwassener is dan het andere is niet hetzelfde als het af keuren. Ik keur het ook niet af als mensen op hun 40ste nog elke dag in de kroeg hangen en zichzelf 'lekker maf' noemen, van mij mogen ze, maar erg volwassen vind ik het niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed. Als het geen taboe is, en je zo 'open bent naar mensen die geen kinderen willen/zouden moeten krijgen', waarom dan toch zeggen dat je onderontwikkeld bent als je niet voor kinderen kiest? Waarom ben je zo bang om die keuze te maken/forceren?
het lost niks op, maar ik denk wel dat het zorgt dat je de situatie kan handelen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat hier wel degelijk over een keuze.
En over jouw verwachting dat de liefde alles wel op zal lossen.
Want mensen die niet voor kinderen kiezen zitten per definitie elke dag in de kroeg en noemen zichzelf 'lekker maf'?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Zeggen dat het ene wat volwassener is dan het andere is niet hetzelfde als het af keuren. Ik keur het ook niet af als mensen op hun 40ste nog elke dag in de kroeg hangen en zichzelf 'lekker maf' noemen, maar erg volwassen vind ik het niet.
En nu hoef je alleen nog maar te stoppen met het slikken van de pil.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
het lost niks op, maar ik denk wel dat het zorgt dat je de situatie kan handelen.
Het was maar een voorbeeld, van een andere groep die ik niet per sé keihard af keur, maar die ik wel wat kinderlijk vind..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Want mensen die niet voor kinderen kiezen zitten per definitie elke dag in de kroeg en noemen zich 'lekker maf'?
Ja, voor mensen zonder kinderen zijn er ook weer genoeg clichés.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Want mensen die niet voor kinderen kiezen zitten per definitie elke dag in de kroeg en noemen zichzelf 'lekker maf'?
Makkelijker gezegd dan gedaan. Die broedkamer van jullie is maar beperkt houdbaarquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:08 schreef erodome het volgende:
Persoonlijk zou ik nooit aan een kind beginnen als dat gevoel er vooraf niet is, als het geen pretty please is.
Zoals ik al zei, het is een soort taboe. Maargoed. Volwassen worden is ook overrated en volgens mij voor een groot deel niet eens te definiëren volgens bepaalde standaarden. Ik heb zelf een koophuis, een baan, een geweldige echtgenoot, leuke hobbies en eigenlijk vooral een heel tof leven. Als iemand dat 'onderontwikkeld' vindt, dan denk ik toch eigenlijk alleen maar "quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, voor mensen zonder kinderen zijn er ook weer genoeg clichés.
En als dat gevoel niet komt voordat die broedkamer ermee stopt dan worden het geen kinderen. Dat is niet het einde van de wereld en als je tot je 40ste dat gevoel niet hebt gehad is de kans niet zo groot dat het daarna ineens een erg groot iets gaat worden. Dan heb je misschien een ach was wel leuk geweest, maar we vermaken ons meer dan prima.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:10 schreef P8 het volgende:
[..]
Makkelijker gezegd dan gedaan. Die broedkamer van jullie is maar beperkt houdbaar
En heb je ze zélf wel eens gevraagd hoe ze hun leven indelen en of ze er gelukkig mee zijn? Vooroordelen zitten zo te zien in de familiequote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
en van de verhalen die ik van mijn schoonmoeder hoor, hebben die twee maar een leeg leven.
Ik wou soms dat ik dat kon vinden.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:13 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is een soort taboe. Maargoed. Volwassen worden is ook overrated en volgens mij voor een groot deel niet eens te definiëren volgens bepaalde standaarden. Ik heb zelf een koophuis, een baan, een geweldige echtgenoot, leuke hobbies en eigenlijk vooral een heel tof leven. Als iemand dat 'onderontwikkeld' vindt, dan denk ik toch eigenlijk alleen maar ""
Sowieso moeten we eens dringend stoppen met van alles van elkaar en iedereen te vinden de hele tijd. Maar dat is lastig want we denken de hele tijd die mening te moeten geven door dit soort fora en andere sociale media.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:13 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is een soort taboe. Maargoed. Volwassen worden is ook overrated en volgens mij voor een groot deel niet eens te definiëren volgens bepaalde standaarden. Ik heb zelf een koophuis, een baan, een geweldige echtgenoot, leuke hobbies en eigenlijk vooral een heel tof leven. Als iemand dat 'onderontwikkeld' vindt, dan denk ik toch eigenlijk alleen maar ""
Het is natuurlijk nog veel enger om je voor te stellen dat die leegte misschien ook niet door een kind wordt opgevuld.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik was vroeger ook enorm vrijgevochten. Riep als 4-jarige al dat ik nooit kinderen wilde. Wilde de wereld over, bijzondere dingen zien. Waarom je daardoor laten hinderen door een lastig ding als een kind?
Maar nu ik ouder word, en meer mensen in mijn omgeving kinderen krijgen merk ik dat het niet zo zwart-wit is. Dat als je geen kinderen krijgt je niet alleen maar lekker vrij bent, maar ook iets heel wezenlijks mist. iets dat kennelijk 'wezenlijker' is dan bijzondere reizen maken.
Een oom en tante van mij hebben geen kinderen, en van de verhalen die ik van mijn schoonmoeder hoor, hebben die twee maar een leeg leven.
Je schoonmoeder heeft natuurlijk een motief om je dat te vertellen: die wil kleinkinderen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik was vroeger ook enorm vrijgevochten. Riep als 4-jarige al dat ik nooit kinderen wilde. Wilde de wereld over, bijzondere dingen zien. Waarom je daardoor laten hinderen door een lastig ding als een kind?
Maar nu ik ouder word, en meer mensen in mijn omgeving kinderen krijgen merk ik dat het niet zo zwart-wit is. Dat als je geen kinderen krijgt je niet alleen maar lekker vrij bent, maar ook iets heel wezenlijks mist. iets dat kennelijk 'wezenlijker' is dan bijzondere reizen maken.
Een oom en tante van mij hebben geen kinderen, en van de verhalen die ik van mijn schoonmoeder hoor, hebben die twee maar een leeg leven.
We kennen ze niet zo heel goed. Dus nee. Ze hebben geld zat en een dure sportauto waar geen krasje op mag komen. Dat is exemplarisch voor ze. Totaal niet flexibel, altijd stress of alles wel goed gaat. De rest heeft wel kinderen, en die hebben geleerd dat alles komt zoals het komt..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:15 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En heb je ze zélf wel eens gevraagd hoe ze hun leven indelen en of ze er gelukkig mee zijn?
Afgunst dus, vooral?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:18 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
We kennen ze niet zo heel goed. Dus nee. Ze hebben geld zat en een dure sportauto waar geen krasje op mag komen. Dat is exemplarisch voor ze. Totaal niet flexibel, altijd stress of alles wel goed gaat. De rest heeft wel kinderen, en die hebben geleerd dat alles komt zoals het komt..
e familie heeft zoeist vam 'heb je hun weer met die dure sportauto'
Lijkt me niet. Als ik kinderen had, zou ik ze voor alle geld en sportauto's van de wereld niet willen inruilen toch?quote:
Jij had toch van die poenige schoonouders die nooit ergens tevreden mee zijn?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:18 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
We kennen ze niet zo heel goed. Dus nee. Ze hebben geld zat en een dure sportauto waar geen krasje op mag komen. Dat is exemplarisch voor ze. Totaal niet flexibel, altijd stress of alles wel goed gaat. De rest heeft wel kinderen, en die hebben geleerd dat alles komt zoals het komt..
Voor iemand die bezig is met haar master wijsbegeerte zie je het leven wel heel erg simpel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:19 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Als ik kinderen had, zou ik ze voor alle geld en sportauto's van de wereld niet willen inruilen toch?
Gevoelsmatig zie ik wel een verschil tussen een leven dat draait om uit eten gaan en auto's poetsen en een leven dat draait om een ander persoon helpen op groeien en klaar maken voor de grote wereld.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is natuurlijk nog veel enger om je voor te stellen dat die leegte misschien ook niet door een kind wordt opgevuld.
Het zijn materialisten. Als je geen kinderen hebt, ben je materialistisch ingesteld. Dat weet je toch?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:21 schreef motorbloempje het volgende:
Maar, omdat ze zuinig zijn op hun spullen hebben ze dus een leeg leven? Ok. Sounds legit!
Als je geen kinderen hebt kan je leven ook wel draaien om mensen in jouw leven, hoor. Niet alleen maar om materiële zaken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Gevoelsmatig zie ik wel een verschil tussen een leven dat draait om uit eten gaan en auto's poetsen en een leven dat draait om een ander persoon helpen op groeien en klaar maken voor de grote wereld.
En als je nou hééél erg blij en gelukkig wordt van je auto poetsen en er vervolgens mee over prachtige landweggetjes te rijden met een grote grijns op je gezicht, elkaar aan het einde van de rit verliefd in de ogen kijkt, op je 56e, en tegen elkaar zegt "jemig, wat hebben we toch een mooi leven, ik houd van je!" en elkaar een kus geeft? Wat dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Gevoelsmatig zie ik wel een verschil tussen een leven dat draait om uit eten gaan en auto's poetsen en een leven dat draait om een ander persoon helpen op groeien en klaar maken voor de grote wereld.
Dat bleek achteraf heel dik mee te vallen, ze zijn erg trots op ons huisjequote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij had toch van die poenige schoonouders die nooit ergens tevreden mee zijn?
Ja dan ga ik voor de sportauto. (in mijn geval, de reis naar Groenland)quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En als je nou hééél erg blij en gelukkig wordt van je auto poetsen en er vervolgens mee over prachtige landweggetjes te rijden met een grote grijns op je gezicht, elkaar aan het einde van de rit verliefd in de ogen kijkt, op je 56e, en tegen elkaar zegt "jemig, wat hebben we toch een mooi leven, ik houd van je!"? Wat dan?
Wat maakt een leven dan voller met een kind? Waar ben je bang voor, dat je over een x aantal jaar alleen nog achter de geraniums zit? Waarom denk je dat als je verder zo'n actief mens bent, waren je oom en tante ook erg avontuurlijk?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Dan zet je een versnelling terug, en geef je nog een speut gas bijquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En als je nou hééél erg blij en gelukkig wordt van je auto poetsen en er vervolgens mee over prachtige landweggetjes te rijden met een grote grijns op je gezicht, elkaar aan het einde van de rit verliefd in de ogen kijkt, op je 56e, en tegen elkaar zegt "jemig, wat hebben we toch een mooi leven, ik houd van je!" en elkaar een kus geeft? Wat dan?
Qua actief zijn heb ik het idee dat juist kinderlozen gemiddeld actiever zijn dan ouders. Ouders hebben hun kinderen om zich op te richten, kinderlozen hebben altijd zichzelf moeten vermaken. Mijn schoonmoeder zit op dit moment meer achter de geraniums dan menig kinderloze.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat maakt een leven dan voller met een kind? Waar ben je bang voor, dat je over een x aantal jaar alleen nog achter de geraniums zit? Waarom denk je dat als je verder zo'n actief mens bent, waren je oom en tante ook erg avontuurlijk?
Dit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:14 schreef erodome het volgende:
[..]
En als dat gevoel niet komt voordat die broedkamer ermee stopt dan worden het geen kinderen. Dat is niet het einde van de wereld en als je tot je 40ste dat gevoel niet hebt gehad is de kans niet zo groot dat het daarna ineens een erg groot iets gaat worden. Dan heb je misschien een ach was wel leuk geweest, maar we vermaken ons meer dan prima.
Kinderen zijn gewoon een grote verantwoordelijkheid en ze zijn lang niet altijd even leuk, er zullen altijd achter het behang plak dagen zijn en elke fase in het kinderleven brengt weer zijn eigen leuke dingen, maar ook zijn eigen "problemen".
Het zijn geen leuk voor erbij dingetjes, geen dingen waar je licht over moet denken. Als je ze niet heel erg graag wil, ze niet ziet als verrijking van je leven, het idee hebt echt vanalles wat voor jou belangrijk is op te moeten geven doe het dan aub niet!
Ben jij iemand die nogal moeilijk haar eigen gevoel kan duiden en haar eigen standpunt kan innemen? Dat je daarom zo vaak kijkt naar wat anderen voelen en vinden?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:32 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Qua actief zijn heb ik het idee dat juist kinderlozen gemiddeld actiever zijn dan ouders. Ouders hebben hun kinderen om zich op te richten, kinderlozen hebben altijd zichzelf moeten vermaken. Mijn schoonmoeder zit op dit moment meer achter de geraniums dan menig kinderloze.
Maar actief zijn is dan vooral reizen, werk en hobby's. Ook iets waar ik voor leef. Maar ik krijg overal signalen dat reizen werk en hobby's 'maar' reizen werk en hobby's zijn, en dat dat het niet haalt bij de voldoening die een kind geeft.
Als ik een kind heb zal het mij geen moer interesseren van wat een ander zegt. Al die ideeën over wat het beste zou zijn voor een kind, die hebben mij destijds meer kwaad dan goed gedaan, dus ik doe lekker wat ik dan zelf het beste zou vinden. Als ik het idee had dat het goed was voor mijn kind, mocht het van mij op d'r 13de de wereld over zeilen..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:26 schreef Luigi het volgende:
Het leuke is trouwens, dan heb je straks dat kind en dan mag je je gaan verdedigen waarom je er maar 1 hebt. Want dat is zo zielig.
Of waarom je borstvoeding geeft, in plaats van flesvoeding (of andersom).
Of waarom je geen draagzak maar een buggy hebt (of andersom).
Of waarom ze bij je in bed slapen, in plaats van in hun eigen bedje (of andersom).
Je kunt niet je hele leven andere mensen tevreden stellen... daarvoor zijn er echt teveel klojo's die zich overal maar tegenaan bemoeien op de wereld.
Ja, dit dus.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:15 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En heb je ze zélf wel eens gevraagd hoe ze hun leven indelen en of ze er gelukkig mee zijn? Vooroordelen zitten zo te zien in de familie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |