Precies, daarom willen we max. 190.000 betalen. Afgezien van het feit dat die woning vast voor nog minder dan 185.000 verkocht is.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 09:50 schreef Tha_Duck het volgende:
En verschil tussen 185k en 225k vraagprijs kan nooit enkel wat schilderwerk zijn. Dat kost je max 5k voor een heel huis.
Omdat ze anders met een restschuld blijven zitten als ze te laag inzetten?quote:Best vreemd dat hetzelfde huis, op wat schilderwerk na een verschil in vraagprijs heeft van 40 duizend..
dat is niet het probleem van de koper gelukkigquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:11 schreef OOST het volgende:
[..]
Omdat ze anders met een restschuld blijven zitten als ze te laag inzetten?
ditquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:14 schreef Dingflofbips het volgende:
Ik zou altijd lager inzetten. De meest voor de hand liggende reactie is dat zij met een verhaaltje plus hoger bod komen. Bovendien neemt het de tegenpartij mentaal mee in het proces
Kan. Het kan ook zijn dat mensen 10 jaar geleden een dikke hypotheek hebben genomen met wat extra geld erbij voor een camper, en die willen nu van hun huis af, en verwachten dat de nieuwe eigenaar even de restschuld overneemt.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:37 schreef Geralt het volgende:
Leuk is dat he. Van die mensen die op 2 salarissen een huis kopen, want het moet er voor de buitenwereld natuurlijk allemaal uit zien alsof ze heel wat zijn.
Vervolgens loopt die relatie op de klippen of 1 van beide verliest zijn/haar baan en komt niet meer aan de bak en dan moet zo een huis verkocht worden. Zo snel mogelijk.
En dat gaat dan ver onder de prijs.
En dan ben jij de buurman. En daar zit je dan met je huis van 225K op 1 salaris gekocht. En dan komt TS vrolijk met een eindbod van 185K omdat de buren daar ook voor verkocht hebben.
EN BEDANKT
Dat soort mensen maken heel de markt kapot.![]()
![]()
Als er 2 huizen staan voor 225K en 1 voor 185K, wat denk je dat dan de reële prijs is?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:40 schreef Jula123 het volgende:
[..]
Kan. Het kan ook zijn dat mensen 10 jaar geleden een dikke hypotheek hebben genomen met wat extra geld erbij voor een camper, en die willen nu van hun huis af, en verwachten dat de nieuwe eigenaar even de restschuld overneemt.![]()
(ik weet trouwens niet of dat 10 jr geleden nog kon).
Ik wil gewoon de reëele waarde van de woning betalen.
Dus jij denkt dat die mensen van 225 hun huis te koop hebben gezet voor de actuele reële waarde? Jij denkt niet dat ze wat hoger hebben ingezet omdat iedereen lager biedt, zodat ze uiteindelijk toch nog op de werkelijke waarde uitkomen?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:41 schreef Geralt het volgende:
[..]
Als er 2 huizen staan voor 225K en 1 voor 185K, wat denk je dat dan de reële prijs is?
Ik denk die 225K en dat die 185K van die mensen zijn die ik eerder beschreef en dat soort mensen kots ik op.
Dat soort mensen hebben in eerste instantie ook de huizenprijzen veel te duur gemaakt. Ze kopen omdat iedereen zegt dat je een huis moet kopen, want goedkoper en uiteindelijk blijkt de relatie niet wat het zijn moet en dan zitten ze met de gebakken peren.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:37 schreef Geralt het volgende:
Leuk is dat he. Van die mensen die op 2 salarissen een huis kopen, want het moet er voor de buitenwereld natuurlijk allemaal uit zien alsof ze heel wat zijn.
Vervolgens loopt die relatie op de klippen of 1 van beide verliest zijn/haar baan en komt niet meer aan de bak en dan moet zo een huis verkocht worden. Zo snel mogelijk.
En dat gaat dan ver onder de prijs.
En dan ben jij de buurman. En daar zit je dan met je huis van 225K op 1 salaris gekocht. En dan komt TS vrolijk met een eindbod van 185K omdat de buren daar ook voor verkocht hebben.
EN BEDANKT
Dat soort mensen maken heel de markt kapot.![]()
![]()
Bedankt! We krijgen inderdaad een telefoontje als de koop bij de 185 niet door gaat.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:42 schreef DrXLTrouble het volgende:
Ik zou wachten tot dat goedkope huis definitief is verkocht. De kans is aanwezig dat dat die aspirant kopers hun financiering niet rond krijgen en dan kunnen jullie het w.s. kopen voor hetzelfde bedrag.
Lukt dat niet, dan kun je bij http://www.kadasterdata.nl/koopsom-datum-woz de prijs opvragen waarvoor het huis is verkocht en dan kun je dat eventueel gebruiken om te onderhandelen bij de aankoop van een van die andere twee.
Succes!
Vanzelfsprekend. Laat de waarde dan in de buurt van de 205K of 210K zitten of iets.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:43 schreef Jula123 het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat die mensen van 225 hun huis te koop hebben gezet voor de actuele reële waarde? Jij denkt niet dat ze wat hoger hebben ingezet omdat iedereen lager biedt, zodat ze uiteindelijk toch nog op de werkelijke waarde uitkomen?
Dit is natuurlijk je reinste gelul. De aan/verkoop van een huis is JUIST ook een emotionele kwestie, mensen hebben niet-rationele gevoelens over hoeveel ze voor hun huis willen, 'want er is zoveel in gebeurt', of de koper vind het echt z'n droomhuis en is daardoor bereid meer dan de marktwaarde te betalen. Daarom kan je nou eenmaal nooit zeggen dat twee identieke huizen precies hetzelfde kosten. Simpelweg omdat er ook nog verkopers zijn die het wellicht anders aanpakken.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 11:08 schreef Dingflofbips het volgende:
Ik zie een berg emotie in dit topic ontstaan, terwijl het louter een zakelijke kwestie is. Waarom is de beweegreden van aankoop belangrijk of überhaupt ethisch relevant voor de toekomstige koper? De markt is de markt. Dan ga je uit van cijfers en feiten. Niet van persoonlijke gebeurtenissen die worden geprojecteerd op een situatie waar men geen kont vanaf weet. Als die prijzen veel lager zijn voor dezelfde statistieken qua huis dan ga je dat uiteraard gebruiken voor je onderhandeling en ga je ervoor zorgen dat je niet dezelfde fout maakt als die 2x225 mensen gedaan hebben: veel te duur gekocht.
Die kopen in 2009 zijn natuurlijk totaal niet te vergelijken met een koop in 2013/2014. Kredietcrisis anyone?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:38 schreef Jula123 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inmiddels de koopprijzen opgevraagd bij het kadaster van de woningen met die postcode, heel interessant!
Die woning van 185.000 is in 2009 gekocht voor 218.500.
Een andere woning (die nu niet te koop is) is in 2009 gekocht voor 230.000.
En vorig jaar dit op weer een ander huisnr:
13-1-2014 ¤ 165.000
31-12-2013 ¤ 157.500
Dat snap ik niet helemaal.
Ik snap je gedachtegang, maar dit hoeft natuurlijk totaal niet zo op te gaan. Wat Lienekien hierboven al zegt; er is geen objectieve 'reële' waarde van een huis. Het is even bot gezegd meer 'wat de gek er voor geeft/vraagt'. Je kan het als onderbouwing voor een bod (ver) onder hun vraagprijs gebruiken, maar met een 'ja zij verkochten het voor 185, dus jullie moeten 'm voor max 190 wegdoen' ga je er nooit komen. Wellicht hadden die van 185 een klein hypotheekje, hoop afgelost, en wilden ze er snel vanaf, en zitten die anderen met een tophypotheek en kunnen ze het niet eens voor <200k verkopen. Weet jij veel.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 09:52 schreef Jula123 het volgende:
[..]
Precies, daarom willen we max. 190.000 betalen. Afgezien van het feit dat die woning vast voor nog minder dan 185.000 verkocht is.
Bijzondere gedachtengang. Ik bedoel ermee te zeggen dat er aan dat huis van 185k eerder meer mis is dan minder. Als het enkel schilderwerk was dan had de verkoper dat wel gedaan en de vraagprijs op 220k gezet.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 09:52 schreef Jula123 het volgende:
[..]
Precies, daarom willen we max. 190.000 betalen. Afgezien van het feit dat die woning vast voor nog minder dan 185.000 verkocht is.
Precies, het is een voordeeltje voor jou nu, maar je moet je hand niet overspelen en denken dat je nu kan afdwingen dat de die andere twee ineens voor 190 willen verkopen in een aantrekkende markt. Als je met zo'n air bij mij zou komen van 'Ik bied eenmaal 190, en dat moet je accepteren want je buurman ging voor 185', dan zou ik je vriendelijk de tyfus wensen als ik niet PERSE onwijs snel teab van m'n huis af moest.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 11:57 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Bijzondere gedachtengang. Ik bedoel ermee te zeggen dat er aan dat huis van 185k eerder meer mis is dan minder. Als het enkel schilderwerk was dan had de verkoper dat wel gedaan en de vraagprijs op 220k gezet.
En of een van die huizen 225k waard is, geen idee. Denk dat je voor 210.000 een goede kans maakt. Verkopers zijn ook niet gek en zien een aantrekkende markt, waarom zouden ze in hemelsnaam 180k of 190k accepteren als de kans groot is dat ze over 3 maanden 210k-215k kunnen vangen? Wie zegt dat ze weg moeten? En vergeet ook niet dat jij toevallig dat huis van 185k hebt gezien, de volgende potentiële kopers zien dat niet.
Als ik de verkoper zou zijn en je zou aankomen met 180 of 190k (en ik hoef niet weg) dan zou ik antwoorden: 'Dank voor je bod'. En verder niks.
Dit betwist ik ook niet als zodanig. Dan nog ben ik groot voorstander van het wegsnijden van emotie in een dergelijke beslissing. Ik zie hier echter adviezen die erop duiden dat er maar meer betaald moet worden omdat anders de markt wordt verziekt door stelletjes die uit elkaar gaan enzquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 11:11 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk je reinste gelul. De aan/verkoop van een huis is JUIST ook een emotionele kwestie, mensen hebben niet-rationele gevoelens over hoeveel ze voor hun huis willen, 'want er is zoveel in gebeurt', of de koper vind het echt z'n droomhuis en is daardoor bereid meer dan de marktwaarde te betalen. Daarom kan je nou eenmaal nooit zeggen dat twee identieke huizen precies hetzelfde kosten. Simpelweg omdat er ook nog verkopers zijn die het wellicht anders aanpakken.
OMG. Je hebt geoordeeld op een paar foto's van Funda? Dan vind ik het niet vreemd dat je denkt dat enkel het schilderwerk anders wasquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:08 schreef Jula123 het volgende:
Jep, I get it.
Het is voor ons zoeken tussen de ander geen poot uit willen draaien/of voor lul staan met een belachelijk laag bod en niet zelf genaaid worden/veel te veel betalen.
Eerst maar eens gaan kijken, misschien vinden we het wel niks
Emotie kan je niet uitschakelen en is ook nergens voor nodig. Als er geen emotie bij komt kijken kan je beter lekker blijven zitten waar je zit.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:08 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Dit betwist ik ook niet als zodanig. Dan nog ben ik groot voorstander van het wegsnijden van emotie in een dergelijke beslissing. Ik zie hier echter adviezen die erop duiden dat er maar meer betaald moet worden omdat anders de markt wordt verziekt door stelletjes die uit elkaar gaan enz
Ze zijn hetzelfde, liggen allemaal op het zuiden, badkamer en keukens zijn vergelijkbaar, alhoewel ik niet weet of de ene Ikea is en de andere duur design.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 11:07 schreef Leandra het volgende:
Heb je alledrie de huizen bekeken of denk je vooral dat ze alledrie hetzelfde zijn?
Liggen ze allemaal aan dezelfde kant van de straat, dus allemaal op het zuiden, of zit daar verschil in?
Hebben ze allemaal dezelfde kwaliteit keuken en badkamer, of mag je die van het goedkoopste huis binnenkort vervangen, terwijl die van de duurdere woningen nog jaren meekan?
Zo'n prijsverschil moet ergens inzitten, en dat is niet alleen het schilderwerk.
Het kan ook nog zo zijn dat een deel van de wijk als sociale huurwoningen gebouwd is, die vervolgenste koop zijn aangeboden, ook dan heb je het over een ander afwerkingsniveau.
De reden dat iemand een huis te koop zet kan ook de prijs beïnvloeden.
Als er sprake is van een verbroken relatie, en zo snel mogelijk de woning kwijt willen, dan is het wellicht aantrekkelijker een verlies te pakken dan met je aanstaande ex nog langer in het huis te moeten zitten.
Dat betekent echter niet dat de laagst geprijsde woning ook de enige woning met de "werkelijke" waarde is.
Ik heb de makelaars gesproken. Er werd niet specifiek verteld waarom die ene zoveel goedkoper was.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:09 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
OMG. Je hebt geoordeeld op een paar foto's van Funda? Dan vind ik het niet vreemd dat je denkt dat enkel het schilderwerk anders was
Ik zou gewoon eerst eens met een bezichtiging beginnen, en dan even goed kijken welk huis je voorkeur heeft. En je kan best een bod doen van 180 ofzo, als openingsbod om even te proeven hoe de verkopers er in staan, zeker met als onderbouwing dat je een vergelijkbaar huis voor 185 ging, beetje jezelf van de domme houden. Kans is dan groot dat er natuurlijk een tegenbod van 210-220 komt ofzo, en dan ga je niet echt op 190 uitkomen waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:11 schreef Jula123 het volgende:
[..]
Ze zijn hetzelfde, liggen allemaal op het zuiden, badkamer en keukens zijn vergelijkbaar, alhoewel ik niet weet of de ene Ikea is en de andere duur design.
Geen sociale huurwoningen.
Lang leve de huisfotograven, dan ziet het er altijd uit alsof het zo uit een catalogus voor een woonboulevard komt. Pas als je echt gaat kijken zie je krasje hier, onhandigheidje daar, likje verf zus, opknapbeurtje zo.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:12 schreef Jula123 het volgende:
En op basis van 40 fundafoto's kan ik wel zien of het huis is afgeragt in 10 jaar tijd. Ze zien er allemaal meer uit alsof het net is ingericht en er nooit iemand gewoond heeft.
Mwah, je hebt ook mensen die het verschil tussen een Bulthaup keuken en een Ikea keuken niet zien, en op Fundafoto's al helemaal niet, dus het verbaast me al niets meer.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:09 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
OMG. Je hebt geoordeeld op een paar foto's van Funda? Dan vind ik het niet vreemd dat je denkt dat enkel het schilderwerk anders was
Om niet voor lul te staan extra bieden? Je kunt nu met een paar minuten goed onderhandelen meer verdienen dan in weken hard werken.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:08 schreef Jula123 het volgende:
Jep, I get it.
Het is voor ons zoeken tussen de ander geen poot uit willen draaien/of voor lul staan met een belachelijk laag bod en niet zelf genaaid worden/veel te veel betalen.
Eerst maar eens gaan kijken, misschien vinden we het wel niks
Dat is puur rationeel wel waar, maar kopen en verkopen heeft alles met 't beïnvloeden van de koper/verkoper te maken. Dat beïnvloeden kan met argumenten (rationeel) maar ook emotioneel (wat heeft u een mooie bos hout voor de deur) t/m de reukorganen aan toe (gebakken appeltaart en dat soort kul).quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:49 schreef Lienekien het volgende:
Wie of wat bepaalt een 'werkelijke waarde' van een huis?
Jij bepaalt wat jij wil betalen, de verkoper bepaalt voor welke prijs hij het wil verkopen.
Je hebt hier dus alleen te maken met een verkoper die het voor een bepaalde prijs wel of niet aan jou wil verkopen. Dat is geen kwestie van 'ik ga jou op argumenten overtuigen dat je het mij voor max. die en die prijs gaat verkopen'.
Ik claim ook nergens dat er iets mis is met een Ikea keuken, maar er zijn wel heel veel mensen die kwaliteit niet meer kunnen onderscheiden.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:37 schreef DrXLTrouble het volgende:
Er zijn heel veel mensen tevreden met een Ikea keuken. Daar hoeft niets mis mee te zijn.
Het is prima te snappen. Prijs 2009 min 30% is een reële prijs. Dus ¤70.000,- eraf zit je op een pris van 1,5 ton. Niks mis mee. Zie die van 31/12/13quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:38 schreef Jula123 het volgende:
!
Die woning van 185.000 is in 2009 gekocht voor 218.500.
Een andere woning (die nu niet te koop is) is in 2009 gekocht voor 230.000.
En vorig jaar dit op weer een ander huisnr:
13-1-2014 ¤ 165.000
31-12-2013 ¤ 157.500
Dat snap ik niet helemaal.
Wot m8quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:40 schreef blomke het volgende:
(wat heeft u een mooie bos hout voor de deur)
Idd. Niet zo graag. Ik heb een maximumbedrag in mijn hoofd en daar hou ik me aan. Dat bedrag ligt ruim onder wat we maximaal aan hypotheek kunnen krijgen, maar we willen bewust niet te duur kopen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:40 schreef Wespensteek het volgende:
Als ik alles na lees dan denk ik dat die mensen het huis hebben gekocht net voor de kredietcrisis en nu dus met onderwaarde zitten. Als ze gaan verkopen (en blijkbaar moeten ze) hebben ze dus een probleem. Lastig voor jou is dat ze hun schuld willen beperken en een erg laag bod waarschijnlijk niet kunnen accepteren maar of je dan meer moet bieden dan het huis nu waard is? Je neemt dan een deel van hun restschuld over, de vraag is dus hoe graag wil je het hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |