SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.
Eerstvolgende meet:
* za/zo 26/27 juli - Iets bij Kano ofzo
* zo 5 juli 2015, Tour de Frans meet bij Gripper in Vreeswijk
Wij doen aan Strava
Nuttige links:
Algemene info • Fok! fietsers op de kaart• Wielersportinfo • Teamwebs fietsagenda van de FOK!kers
Toertochten • Toertochten (komende week) in NL • Toertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling Tour • Toertochten in Frankrijk • Toertochten in Dld • Toertochten in Engeland
Cyclo's • Cyclo's (deze maand) in Frankrijk • Jedermannrennen in Dld • Granfondo's in Italië • Cyclo's in SpanjeSPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ons favoriete hersteldrankje:
Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Allex ik ben zatOp dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.![]()
Vandaag of maandag naar de fietsenmaker dus. Patroon, welke bedoelde jij in Leeuwarden, 't Rennershuis?![]()
zie DM.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:32 schreef gerwinner het volgende:
Vandaag of maandag naar de fietsenmaker dus. Patroon, welke bedoelde jij in Leeuwarden, 't Rennershuis?Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Gisteravond is hier in de buurt een 61-jarige bandenprikker opgepikt bij de Lemelerberg. Al paar weken worden op de parkeerplaats onder aan de "klim" banden van auto's lek geprikt met een drager erop die er komen fietsen of mountainbiken. Vorige week ook twee keer op de mtb route stalen draad gespannen iets na een afdaling op nek hoogte, eerste keer opgemerkt, tweede keer fietser opgeklapt. Wat een figuren lopen er toch rond![]()
![]()
En dat was m`n eerste rit van 2 uur. Ruim 2u15m op de fiets gezeten en zo`n 54km afgelegd.
Hele rit een comfortabel tempo gereden eigenlijk, maar toch leek de HR continu wat aan de hoge kant (vrijwel continu wat op papier D2 zou moeten zijn). Zeker de eerste 15km stond er behoorlijk wat wind (de wind heeft nou eenmaal vrij spel op zo`n open vlakte), dus dat zou het verklaren, maar daarna ging het ook niet meer echt omlaag.
Aan de andere kant, ik had de gehele rit m`n ademhaling onder controle, had prima gesprekken kunnen voeren als er iemand anders naast me had gereden en ik heb nooit echt een gevoel van vermoeidheid gehad. Ja, af en toe voelden de benen wat zwaarder als de weg ietwat omhoog liep, maar dat lijkt me normaal - Die belasting heb ik nog nooit gehad.
http://www.strava.com/activities/174300808
159 gemiddeld lijkt me wat aan de hoge kant voor een rit om het duurvermogen te trainen. Zou het gewoon een kwestie zijn van aanleren om toch minder intensief rijden, ondanks dat dit comfortabel aanvoelde??![]()
Bwoah, lijkt me als je meer gaat trainen die HF vanzelf lager wordt.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:15 schreef Levitas het volgende:
En dat was m`n eerste rit van 2 uur. Ruim 2u15m op de fiets gezeten en zo`n 54km afgelegd.
Hele rit een comfortabel tempo gereden eigenlijk, maar toch leek de HR continu wat aan de hoge kant (vrijwel continu wat op papier D2 zou moeten zijn). Zeker de eerste 15km stond er behoorlijk wat wind (de wind heeft nou eenmaal vrij spel op zo`n open vlakte), dus dat zou het verklaren, maar daarna ging het ook niet meer echt omlaag.
Aan de andere kant, ik had de gehele rit m`n ademhaling onder controle, had prima gesprekken kunnen voeren als er iemand anders naast me had gereden en ik heb nooit echt een gevoel van vermoeidheid gehad. Ja, af en toe voelden de benen wat zwaarder als de weg ietwat omhoog liep, maar dat lijkt me normaal - Die belasting heb ik nog nooit gehad.
http://www.strava.com/activities/174300808
159 gemiddeld lijkt me wat aan de hoge kant voor een rit om het duurvermogen te trainen. Zou het gewoon een kwestie zijn van aanleren om toch minder intensief rijden, ondanks dat dit comfortabel aanvoelde??![]()
Zo, er zit een ander zadel op mn fiets. Zoals Tommeke al zei een Specialized Toupe. Mn oude zadel was kennelijk een 130mm en het is nu 143mm geworden. Ben even naar huis gefietst en de eerste indruk is goed.
Mn vader vertelde net dat een bekende van hem overreden is door een vrachtwagen terwijl hij aan het fietsen was met zijn acht jarige zoontje in Duitsland.De man zn bekken zijn verbrijzeld en ze proberen hem nu naar huis te krijgen, maar dat was lastig. Lijkt me vreselijk, ook voor dat jongetje, gelukkig heeft die zelf niets, maar om zo je vader op het asfalt te zien liggen.
![]()
Ja dat zal zijn sporen achterlaten!
Rijden er net 2 teams mee. De activia schaatsmeiden en een stel ongeschoren apen op ouwe fietsies met blauwe snelpakken. Rijden er 2 naar voren, rijd hij zichzelf in het gras. Ik moest echt hardop lachen
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.![]()
Jezus is ik me toch even last van m'n anus na m'n rit vandaag.
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Als ik zo je gemiddelde snelheid vergelijk met je gem. hartslag is dat vrij normaal voor beginnende wielrenners.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:15 schreef Levitas het volgende:
En dat was m`n eerste rit van 2 uur. Ruim 2u15m op de fiets gezeten en zo`n 54km afgelegd.
Hele rit een comfortabel tempo gereden eigenlijk, maar toch leek de HR continu wat aan de hoge kant (vrijwel continu wat op papier D2 zou moeten zijn). Zeker de eerste 15km stond er behoorlijk wat wind (de wind heeft nou eenmaal vrij spel op zo`n open vlakte), dus dat zou het verklaren, maar daarna ging het ook niet meer echt omlaag.
Aan de andere kant, ik had de gehele rit m`n ademhaling onder controle, had prima gesprekken kunnen voeren als er iemand anders naast me had gereden en ik heb nooit echt een gevoel van vermoeidheid gehad. Ja, af en toe voelden de benen wat zwaarder als de weg ietwat omhoog liep, maar dat lijkt me normaal - Die belasting heb ik nog nooit gehad.
http://www.strava.com/activities/174300808
159 gemiddeld lijkt me wat aan de hoge kant voor een rit om het duurvermogen te trainen. Zou het gewoon een kwestie zijn van aanleren om toch minder intensief rijden, ondanks dat dit comfortabel aanvoelde??Stug doortrainen, dan zul je na enkele maanden merken dat je hartslag gelijk blijft maar je snelheid omhoog. Mocht dit trouwens erg vervelen kan je best een D2 blok inpassen in je training, wat ik vaak doe. Dus een halfuur warm trappen in D1, dan 40 minuten D2 fzo of 2 x 20 D2 en dan de rest van de rit naar huis D1. D2 is je zone waar je vaak in zal trainen als je in groepen rijdt nzo.
Enfin, 159 is inderdaad alsnog aan de hoge kant. Ik ben van jouw leeftijd en mijn D1 is 129 - 148. Als je dan ongeveer 140 aanhoudt bij wind mee en 148-150 bij wind tegen kom je er wel. Logisch dat je hartslag wind tegen hoger is, dat controleren is best moeilijk (maar kán wel!)."Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Dat shirtje op je strava foto komt me bekend voor.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:15 schreef Levitas het volgende:
En dat was m`n eerste rit van 2 uur. Ruim 2u15m op de fiets gezeten en zo`n 54km afgelegd.
Hele rit een comfortabel tempo gereden eigenlijk, maar toch leek de HR continu wat aan de hoge kant (vrijwel continu wat op papier D2 zou moeten zijn). Zeker de eerste 15km stond er behoorlijk wat wind (de wind heeft nou eenmaal vrij spel op zo`n open vlakte), dus dat zou het verklaren, maar daarna ging het ook niet meer echt omlaag.
Aan de andere kant, ik had de gehele rit m`n ademhaling onder controle, had prima gesprekken kunnen voeren als er iemand anders naast me had gereden en ik heb nooit echt een gevoel van vermoeidheid gehad. Ja, af en toe voelden de benen wat zwaarder als de weg ietwat omhoog liep, maar dat lijkt me normaal - Die belasting heb ik nog nooit gehad.
http://www.strava.com/activities/174300808
159 gemiddeld lijkt me wat aan de hoge kant voor een rit om het duurvermogen te trainen. Zou het gewoon een kwestie zijn van aanleren om toch minder intensief rijden, ondanks dat dit comfortabel aanvoelde??![]()
![]()
Hmm, dus..? De volgende lange rit net zoals vandaag tijden, misschien iets meer temporiseren, en wachten tot de HR vanzelf lager wordt bij hetzelfde tempo? Of toch wat minder intensief rijden (en dus wss ook wat langzamer) om echt specifiek het duurvermogen te trainen?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 17:24 schreef Loekoe het volgende:
[..]
Als ik zo je gemiddelde snelheid vergelijk met je gem. hartslag is dat vrij normaal voor beginnende wielrenners.Stug doortrainen, dan zul je na enkele maanden merken dat je hartslag gelijk blijft maar je snelheid omhoog. Mocht dit trouwens erg vervelen kan je best een D2 blok inpassen in je training, wat ik vaak doe. Dus een halfuur warm trappen in D1, dan 40 minuten D2 fzo of 2 x 20 D2 en dan de rest van de rit naar huis D1. D2 is je zone waar je vaak in zal trainen als je in groepen rijdt nzo.
Enfin, 159 is inderdaad alsnog aan de hoge kant. Ik ben van jouw leeftijd en mijn D1 is 129 - 148. Als je dan ongeveer 140 aanhoudt bij wind mee en 148-150 bij wind tegen kom je er wel. Logisch dat je hartslag wind tegen hoger is, dat controleren is best moeilijk (maar kán wel!).![]()
Nuja het gaat dus niet om snelheid. Je moet niet zozeer langzamer rijden, dan wel je hartslag (denk ik) toch iets verlagen. Dan fiets je écht in D1: hetgeen je op de langere termijn veel meer profijt gaat geven.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 18:52 schreef Levitas het volgende:
[..]
Hmm, dus..? De volgende lange rit net zoals vandaag tijden, misschien iets meer temporiseren, en wachten tot de HR vanzelf lager wordt bij hetzelfde tempo? Of toch wat minder intensief rijden (en dus wss ook wat langzamer) om echt specifiek het duurvermogen te trainen?
Uiteindelijk moet je nooit al je trainingen in D1 uitvoeren: afwisseling is het beste. Daarom zei ik dat je best wel intervalblokjes kan invoegen. Dat kan een D2-blok zijn, maar ook meerdere D3-blokjes. Lastig is alleen: wat is je uiteindelijke doel? Wat wil je bereiken? Als je ooit 200 km wil fietsen op een goed tempo, zul je zeer veel D1 moeten doen. Wil je wedstrijden gaan rijden: meer interval. Ook is het afhankelijk van je tijd. Kan je maar 2x per week fietsen, kan je beter meer trainingen in D2 doen.
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Als beginner minder obsessief naar je hartslag kijken. Ik heb exact hetzelfde beleefd en toen riep iedereen hier ook 'ga eerst maar es gewoon fietse!'.
Ik had me ook in zitten lezen over trainen op hartslag en klonk allemaal heel erg logisch, en wilde dat dus direct in de praktijk brengen. Echter, wa ik pas twee maanden bezig met fietsen na bijna 10 jaar op mn vette anus gezeten te hebben.
Nou, je begrijpt, in D1 fietsen was gewoon onmogelijk. Ja op een windstille dag op een vlakke weg zonder stoplichten. Kon me er bijzonder over opwinden, dacht zelfs dat ik het fout deed etc. Minste of geringste ritje kwam ik met Avg HF 160+ thuis.
Inmiddels (1,5 jaar later) moet ik echt moeite doen wil ik met avg 160 thuis komen, en is het véééél makkelijker om op hartslag te trainen.
[ Bericht 0% gewijzigd door muzas op 02-08-2014 20:19:22 ]![]()
In ander nieuws: Onder het mom van 'Muzas leert zijn fiets kennen' heb ik vanavond onder het genot van een lekkere IPA mijn vork/balhoofdbuis/lagers/etc uit elkaar gehaald, schoongemaakt, opnieuw gevet en weer in elkaar gezet.
Niks stuk, niks kwijt, in één keer goed,
Nog ff en ik word goffedomme nog handig met een fiets.
Nu nog leren een derailleur afstellen![]()
![]()
Goed bezig!quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 19:59 schreef muzas het volgende:
In ander nieuws: Onder het mom van 'Muzas leert zijn fiets kennen' heb ik vanavond onder het genot van een lekkere IPA mijn vork/balhoofdbuis/lagers/etc uit elkaar gehaald, schoongemaakt, opnieuw gevet en weer in elkaar gezet.
Niks stuk, niks kwijt, in één keer goed,
Nog ff en ik word goffedomme nog handig met een fiets.
Nu nog leren een derailleur afstellen![]()
Toen ik begon met fietsen heb ik alleen naar mijn hartslag gekeken. Mijn hartslagmeter gaf geen snelheid aan dus kon mezelf ook niet gek maken. Gevolg was dat ik in de 1e winter (kocht mijn fiets in het najaar) vaak met 21-23 km/h thuis kwam. Nu 3 jaar later kom ik met dezelfde hartslag en +/- 30 km/h gem. thuis. Mijn advies is dus om alleen naar je hartslag te kijken, fiets je daarom maar 21 km/h gem dan is dat zo..dat komt vanzelf. Door af en toe wat blokjes D2 er in te verwerken, krijg je steeds meer snelheid en prikkel je je lichaam. Succes!quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 18:52 schreef Levitas het volgende:
[..]
Hmm, dus..? De volgende lange rit net zoals vandaag tijden, misschien iets meer temporiseren, en wachten tot de HR vanzelf lager wordt bij hetzelfde tempo? Of toch wat minder intensief rijden (en dus wss ook wat langzamer) om echt specifiek het duurvermogen te trainen?Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Snelheid is inderdaad ondergeschikt. Dat komt vanzelf, zeker als beginner.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 19:56 schreef Loekoe het volgende:
[..]
Nuja het gaat dus niet om snelheid. Je moet niet zozeer langzamer rijden, dan wel je hartslag (denk ik) toch iets verlagen. Dan fiets je écht in D1: hetgeen je op de langere termijn veel meer profijt gaat geven.
Uiteindelijk moet je nooit al je trainingen in D1 uitvoeren: afwisseling is het beste. Daarom zei ik dat je best wel intervalblokjes kan invoegen. Dat kan een D2-blok zijn, maar ook meerdere D3-blokjes. Lastig is alleen: wat is je uiteindelijke doel? Wat wil je bereiken? Als je ooit 200 km wil fietsen op een goed tempo, zul je zeer veel D1 moeten doen. Wil je wedstrijden gaan rijden: meer interval. Ook is het afhankelijk van je tijd. Kan je maar 2x per week fietsen, kan je beter meer trainingen in D2 doen.
Ik ben wat dat betreft wel bekend met het trainen ja. Als ik het zo zie is het redelijk gelijk aan hardlopen. Daar deed ik altijd 1 kortere training D2, 1 tempoloop of interval en 1 lange D1.
Qua intensiteit merk ik wel heel duidelijk dat fietsen echt een heel andere tak van sport is. Dat heb ik misschien iets onderschat, zo van "Ach, ik liep ook m'n eerste halve marathon in 1:55, dan kan ik vast ook wel fietsen"
Wat m'n doel is op dit moment? Basisconditie verbeteren met veel afwisseling. Dat is imho echt t belangrijkst om het leuk te houden.Blind staren doe ik me niet echt hoor. Ik weet, althans dat dacht ik, redelijk wat over trainen op hartslag. Ik heb niks anders gedaan met hardlopen en daarmee boekte ik veel progressie.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 19:57 schreef muzas het volgende:
Als beginner minder obsessief naar je hartslag kijken. Ik heb exact hetzelfde beleefd en toen riep iedereen hier ook 'ga eerst maar es gewoon fietse!'.
Ik had me ook in zitten lezen over trainen op hartslag en klonk allemaal heel erg logisch, en wilde dat dus direct in de praktijk brengen. Echter, wa ik pas twee maanden bezig met fietsen na bijna 10 jaar op mn vette anus gezeten te hebben.
Nou, je begrijpt, in D1 fietsen was gewoon onmogelijk. Ja op een windstille dag op een vlakke weg zonder stoplichten. Kon me er bijzonder over opwinden, dacht zelfs dat ik het fout deed etc. Minste of geringste ritje kwam ik met Avg HF 160+ thuis.
Inmiddels (1,5 jaar later) moet ik echt moeite doen wil ik met avg 160 thuis komen, en is het véééél makkelijker om op hartslag te trainen.
En dat is dus wat ik onderschat heb.. Daar gingen m'n lange lopen makkelijk rond de 150 gemiddeld. Ik denk idd dat het gewoon komt omdat het een andere inspanning is en dat die HF vanzelf omlaag gaat. Desalniettemin moet de intensiteit op korte termijn omlaag voor m'n D1 trainingen.
Gaat goedkomen!![]()
![]()
Sja dat hartslag trainen is misschien interssant als je al een aardig niveau hebt en dat nog wil verbeteren voor wedstrijden ofzo. Ik fiets veelal solo of hooguit nog met 1 of 2 mensen meer. Ik knal er altijd gewoon volle bak in en trap gewoon zo hard ik net aankan.
Merk gewoon dat ik lopende het seizoen steeds meer aankan. Zowel snelheid en afstand. Wil je het echt optimaliseren moet je denk ik ook wel heeeel veel tijd hebben om te fietsen.it's better to burn out than to fade away...![]()
Nja, niet mee eens. De conditie die jij traint is vrij ehmm korte termijn gericht. Op de langere termijn heb je daar niet zo veel aan. Je zult dan merken dat als je een tijd stopt met trainen, je conditie snel terug valt. Een conditie gebouwd op veel inspanningen in de lagere hartslagzones is een veel steviger fundament.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 20:53 schreef lammegiraf het volgende:
Sja dat hartslag trainen is misschien interssant als je al een aardig niveau hebt en dat nog wil verbeteren voor wedstrijden ofzo. Ik fiets veelal solo of hooguit nog met 1 of 2 mensen meer. Ik knal er altijd gewoon volle bak in en trap gewoon zo hard ik net aankan.
Merk gewoon dat ik lopende het seizoen steeds meer aankan. Zowel snelheid en afstand. Wil je het echt optimaliseren moet je denk ik ook wel heeeel veel tijd hebben om te fietsen.
Sowieso: als je toe wil werken naar bepaalde doelen en het fietsen serieus wil aanpakken is hartslag wel cruciaal. Als je gewoon 2x per week wil fietsen moet je gewoon lekker fietsen. Dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Het is maar net wat je wilt bereiken.
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Denk dat we het grotendeels eens zijn.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 20:59 schreef Loekoe het volgende:
[..]
Nja, niet mee eens. De conditie die jij traint is vrij ehmm korte termijn gericht. Op de langere termijn heb je daar niet zo veel aan. Je zult dan merken dat als je een tijd stopt met trainen, je conditie snel terug valt. Een conditie gebouwd op veel inspanningen in de lagere hartslagzones is een veel steviger fundament.
Sowieso: als je toe wil werken naar bepaalde doelen en het fietsen serieus wil aanpakken is hartslag wel cruciaal. Als je gewoon 2x per week wil fietsen moet je gewoon lekker fietsen. Dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Het is maar net wat je wilt bereiken.
Vraag me af of het voor een beginnende fietser zozeer plezier verhogend is. Gewoon gaan en jezelf soms vreselijk tegenkomen is voor mij persoonlijk het mooie aan fietsen.it's better to burn out than to fade away...![]()
+1.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 20:59 schreef Loekoe het volgende:
[..]
Nja, niet mee eens. De conditie die jij traint is vrij ehmm korte termijn gericht. Op de langere termijn heb je daar niet zo veel aan. Je zult dan merken dat als je een tijd stopt met trainen, je conditie snel terug valt. Een conditie gebouwd op veel inspanningen in de lagere hartslagzones is een veel steviger fundament.
Sowieso: als je toe wil werken naar bepaalde doelen en het fietsen serieus wil aanpakken is hartslag wel cruciaal. Als je gewoon 2x per week wil fietsen moet je gewoon lekker fietsen. Dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Het is maar net wat je wilt bereiken.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Zoveel mensen, zoveel wensen. De ene wordt blij van elke keer hard ramme, de ander heeft lol in op hartslag gericht iets opbouwen waar hij lang op kan teren.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 21:11 schreef lammegiraf het volgende:
[..]
Denk dat we het grotendeels eens zijn.
Vraag me af of het voor een beginnende fietser zozeer plezier verhogend is. Gewoon gaan en jezelf soms vreselijk tegenkomen is voor mij persoonlijk het mooie aan fietsen.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Waar is hier?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 21:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik kijk sowieso nooit naar hartslag. Hier is het altijd interval training.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
HET GETIK BIJ STAAND AANZETTEN IS WEG!!!![]()
![]()
![]()
Had al een afspraak bij de FM staan... Kijk het ff een paar dagen aan (want nu alleen ff snel op mn slippers door de straat) maar die kan denk ik afgebeld worden. Zat dus blijkbaar in/om mn balhoofd? ff schoonmaken werkt dus.
Kan ik eindelijk weer slapen.![]()
maar 200x of zo, logisch dat je dat niet opvalt.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 23:38 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ah, wist niet dat je daar woonde, ook nooit gezegd ook![]()
Ja toch jammer dat het hier zo plat als een duppie is. Zoals bij Luxemburg is het mooi fietsen, toch weer wat mooier dan Limburg wat mij betreft.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 22:38 schreef kaasplankje het volgende:
ja probeer dat maar es uit te leggen aan een friesMaar ik kan 't mis hebben...![]()
quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 23:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
maar 200x of zo, logisch dat je dat niet opvalt.
Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Uiteraard. En op mijn strava ritjes is toch ook wel te zien dat ik in Zuid-Limburg woon.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 23:41 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja toch jammer dat het hier zo plat als een duppie is. Zoals bij Luxemburg is het mooi fietsen, toch weer wat mooier dan Limburg wat mij betreft.
Maar ik ga dan weer liever richting Vogelen of Alpen. Die eerste liggen op een 300km van hier slechts.![]()
Ik zat je ff te jennenquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 23:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Uiteraard. En op mijn strava ritjes is toch ook wel te zien dat ik in Zuid-Limburg woon.
Maar ik ga dan weer liever richting Vogelen of Alpen. Die eerste liggen op een 300km van hier slechts.
Je bedoelt Vogezen neem ik aan..Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Autocorrect... Vogezen inderdaad.
In de week van 25 augustus ga ik er weer heen voor een kleine 3 weken.![]()
Ik heb sinds kort een fixie (projectje tijdens de saaie vakantie) maar ben van plan nog een goede racefiets er naast te kopen om langere ritten mee te kunnen maken.
Raden jullie aan om als beginnend recreatief wielrenner (als je het uberhaupt al wielrennen mag noemen) bij een vereniging te gaan om zo goede training te krijgen in bijvoorbeeld houding en techniek, of is het een prima sport om zelf aan te beginnen zonder begeleiding?
Ik heb eigenlijk niet zo zin om aan vaste trainingen vast te zitten maar het komende jaar rijden met een bagger houding lijkt mij ook niet erg gezond.Religion is the impotence of the human mind to deal with occurrences it cannot understand. - Karl Marx![]()
Je kan prima zelf gaan fietsen. Wbt je houding zou ik even bij een goede fietsenmaker wat metingen laten doen en afstellen. Bike-fit heet dat.quote:Op zondag 3 augustus 2014 00:37 schreef NYANNYAN het volgende:
Ik heb sinds kort een fixie (projectje tijdens de saaie vakantie) maar ben van plan nog een goede racefiets er naast te kopen om langere ritten mee te kunnen maken.
Raden jullie aan om als beginnend recreatief wielrenner (als je het uberhaupt al wielrennen mag noemen) bij een vereniging te gaan om zo goede training te krijgen in bijvoorbeeld houding en techniek, of is het een prima sport om zelf aan te beginnen zonder begeleiding?
Ik heb eigenlijk niet zo zin om aan vaste trainingen vast te zitten maar het komende jaar rijden met een bagger houding lijkt mij ook niet erg gezond.
En tja als je beter wil worden, dus je techniek bij wil schaven e.d. is een vereniging aan te raden ja."Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Een goede fietsenmakert, youtube en vooral dit subforum is alles wat je nodig hebt om je grootste n00bvragen beantwoord te zienquote:Op zondag 3 augustus 2014 00:37 schreef NYANNYAN het volgende:
of is het een prima sport om zelf aan te beginnen zonder begeleiding?![]()
Werkt voor mij ook![]()
![]()
Je kunt ook vrijblijvend meedoen met FietsFit: https://www.fiets-fit.nlquote:Op zondag 3 augustus 2014 00:37 schreef NYANNYAN het volgende:
Ik heb sinds kort een fixie (projectje tijdens de saaie vakantie) maar ben van plan nog een goede racefiets er naast te kopen om langere ritten mee te kunnen maken.
Raden jullie aan om als beginnend recreatief wielrenner (als je het uberhaupt al wielrennen mag noemen) bij een vereniging te gaan om zo goede training te krijgen in bijvoorbeeld houding en techniek, of is het een prima sport om zelf aan te beginnen zonder begeleiding?
Ik heb eigenlijk niet zo zin om aan vaste trainingen vast te zitten maar het komende jaar rijden met een bagger houding lijkt mij ook niet erg gezond.
Alleen dat is pas weer in het voorjaar.
Kan sowieso natuurlijk, om je technieken wat te verbeteren, als je al een half jaar fietst.![]()
Hmm ik heb een .gpx bestand van mijn navigatie geexporteerd.
Deze wilde ik uploaden, maar kon nog geen fiets selecteren omdat ik deze nog niet aangemaakt had.
Dus ik heb mijn fiets aangemaakt.
Maar vervolgens kan ik nergens meer die activity vinden om hem te saven en te finishen.
Als ik hem opnieuw wil uploaden zegt hij dat het een duplicate iszelfs als ik de bestandsnaam van het gpx bestand aanpas.
Iemand een idee ?![]()
Vanmorgen ff klein ritje gemaakt, het viel me weer eens op hoeveel pannenkoeken er zonder helm op een racefiets zitten!![]()
![]()
Aah zat een vertraging in, hij is geuploadquote:
http://app.strava.com/activities/174647387
Probeer nu de Mio te updaten, maar dat ding zegt steeds dat hij vol is.![]()
![]()
Nou de Mio Cyclo is vastgelopen tijdens de update, deed niks meer.
Toen maar geformatteerd zoals ze zeiden bij een oplossing van Mio zelf.
De computer ziet dat ding wel gewoon bij deze computer, maar als ik naar updates wil zoeken zodat hij de software en de kaarten er weer op zet, zegt hij dat je het apparaat moet aansluiten met USB.
Iemand een idee ?![]()
Mijn FM heeft me die dingen afgeraden, inderdaadquote:Op zondag 3 augustus 2014 12:21 schreef Tommeke het volgende:
Pfff. Terugbrengen naar je FM. Klotedingen die MIO.![]()
![]()
Ik zou voor een tweedehands Garmin gaan en deze terugbrengen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 12:12 schreef So_Surreal het volgende:
Nou de Mio Cyclo is vastgelopen tijdens de update, deed niks meer.
Toen maar geformatteerd zoals ze zeiden bij een oplossing van Mio zelf.
De computer ziet dat ding wel gewoon bij deze computer, maar als ik naar updates wil zoeken zodat hij de software en de kaarten er weer op zet, zegt hij dat je het apparaat moet aansluiten met USB.
Iemand een idee ?
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Op de Nedereindseberg gereden. Forty-two was er ookDie reed gemakkelijk voorin
terwijl ik wat verder in de groep zat en lekker bezig was het parkoers aan te harken.
Op het einde toch nog voorin mee kunnen doen, in de voorlaatste ronde gedemarreerd, maar werd teruggepakt. In de laatste ronde viel het op de klim ietsje stil, dus ging ik nog maar eens aan, maar kwam niet echt weg. Nog wel 9e in de sprint.![]()
Wat blijft die heuvelrug toch lekker fietsenZelfde afstand als vorig jaar (want protesterende vriend) maar wel met gemiddeld 3km/h harder.
Vooral omhoog gaat echt al een stuk beter dan vorig jaar.
Lekker onwijs vroeg gestart, dus tot en met rhenen in alle rust kunnen rammen.
Alleen strava wil nie uploaden (staat nu al 500 jaar op 'queueueeud', kutding) Maar denk dat ik wel wat pr's heb
Wel jammer dat die koerheuvel er niet in zat.
Nu li-ters bier.![]()
Mijlpaal gehaald. Na ritjes van hooguit 60 aan een stuk en één keer 90 maar dat was met een flinke pauze halverwege en niet solo, vandaag voor het eerst 100 km. Rondje Hoeksche Waard. In het begin vooral op gevoel, rijden met je kutje, laatste 20 km toch aangezet omdat ik gem. boven de 28 wilde komen. Eerder dit jaar was ik blij als ik dat op half deze afstand haalde.
Benen zijn het probleem niet. Wel enorm veel last van de nek. Net boven de schouderbladen. Ik zal iets niet goed doen waarschijnlijk.![]()
Het ritje afgelopen week is zo bevallen dat ik een racefiets ga aanschaffenbinnenkort ben ik dus ook vaker in dit topic/op strava
![]()
![]()
Welke fiets?quote:Op zondag 3 augustus 2014 15:17 schreef Afhaalchinees het volgende:
Het ritje afgelopen week is zo bevallen dat ik een racefiets ga aanschaffenbinnenkort ben ik dus ook vaker in dit topic/op strava
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Is het trouwens aan te raden een moderne racefiets te kopen of volstaat iets als dit ook : http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lrquote:Op zondag 3 augustus 2014 01:23 schreef Loekoe het volgende:
[..]
Je kan prima zelf gaan fietsen. Wbt je houding zou ik even bij een goede fietsenmaker wat metingen laten doen en afstellen. Bike-fit heet dat.
En tja als je beter wil worden, dus je techniek bij wil schaven e.d. is een vereniging aan te raden ja.
Ik vind die oude fietsjes zoveel mooier.Religion is the impotence of the human mind to deal with occurrences it cannot understand. - Karl Marx![]()
haha rustig aan. Ik heb werkelijk nog geen idee. Ik moet me er nog helemaal in verdiepen. Ik sta open voor tips uiteraardquote:![]()
![]()
Deze:quote:Op zondag 3 augustus 2014 16:07 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
haha rustig aan. Ik heb werkelijk nog geen idee. Ik moet me er nog helemaal in verdiepen. Ik sta open voor tips uiteraard![]()
![]()
Vandeweek had ik m'n derailleurs al afgesteld, maar toch merkte ik gisteren dat m'n ketting tegen de voor derailleur loopt op bepaalde verzetten.
Nu dus weer in de schuur om het af te stellen, maar krijg de derailleur gewoon niet netjes in het midden van het buitenblad. Als ik zelf aan de versnellingskabel trek, gaat 'ie wel in het midden. Conclusie: De kabel moet strakker.
Maar, daar zit dus het probleem. Met het schroefje op de derailleur wordt de derailleur alleen maar verder naar binnen gezet, dus moet het met het stelnippel.. Maar, ook dat kan ik niet verder (dus kabel strakker toch?) draaien, want dat kan gewoon niet verder eruit gedraaid worden.
Iemand hier een idee hoe ik die verdomde kabel toch strakker kan krijgen? Moet de kabel met de hand ruim een centimeter naar achter trekken om de derailleur in het midden te krijgen![]()
Werkt bij mij ook niet. Hij zegt dat de activiteit van vandaag is geupload maar hij staat niet in mijn overzichtquote:Op zondag 3 augustus 2014 16:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Doet strava t bij jullie ook niet![]()
quote:Op zondag 3 augustus 2014 16:30 schreef muzas het volgende:
Ik wil denk ik alleen mn zadel nog wat lager want heb het idee dat ik iets te diep zit.![]()
![]()
Een oud fiets is prima hoor. Ik zou alleen geen ¤250,- neertellen voor dat barrel. Is het echt bij lange na niet waard.quote:Op zondag 3 augustus 2014 16:07 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
haha rustig aan. Ik heb werkelijk nog geen idee. Ik moet me er nog helemaal in verdiepen. Ik sta open voor tips uiteraard
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Ketting op het buitenblad leggen. Dan naar het binnenblad schakelen. Niet trappen ofzo. Dus de derailleur ligt dan tegen de ketting aan.quote:Op zondag 3 augustus 2014 17:10 schreef Levitas het volgende:
Vandeweek had ik m'n derailleurs al afgesteld, maar toch merkte ik gisteren dat m'n ketting tegen de voor derailleur loopt op bepaalde verzetten.
Nu dus weer in de schuur om het af te stellen, maar krijg de derailleur gewoon niet netjes in het midden van het buitenblad. Als ik zelf aan de versnellingskabel trek, gaat 'ie wel in het midden. Conclusie: De kabel moet strakker.
Maar, daar zit dus het probleem. Met het schroefje op de derailleur wordt de derailleur alleen maar verder naar binnen gezet, dus moet het met het stelnippel.. Maar, ook dat kan ik niet verder (dus kabel strakker toch?) draaien, want dat kan gewoon niet verder eruit gedraaid worden.
Iemand hier een idee hoe ik die verdomde kabel toch strakker kan krijgen? Moet de kabel met de hand ruim een centimeter naar achter trekken om de derailleur in het midden te krijgen
Zo heb je ff geen speling op de kabel en kan je 'm losmaken, iets strakker zetten en weer vastmaken. Daarna finetunen met de stelknop. Wel van tevoren de stelknop weer wat terugdraaien zodat je naar beide kanten marge om af te stellen hebt.![]()
Dat leek in eerste instantie mijn probleem op te lossen ja, maar nu loop ik tegen een volgende probleem:quote:Op zondag 3 augustus 2014 17:48 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ketting op het buitenblad leggen. Dan naar het binnenblad schakelen. Niet trappen ofzo. Dus de derailleur ligt dan tegen de ketting aan.
Zo heb je ff geen speling op de kabel en kan je 'm losmaken, iets strakker zetten en weer vastmaken. Daarna finetunen met de stelknop. Wel van tevoren de stelknop weer wat terugdraaien zodat je naar beide kanten marge om af te stellen hebt.
De derailleur voor staat nu in het zwaarste verzet mooi in het midden. Als ik echter naar het kleinste verzet en het binnenbad schakel, loopt de ketting weer tegen de binnenkant van de derailleur (voor). En ook dit krijg ik met geen mogelijkheid opgelost met de stelschroefjes, noch stelnippel. Idee?
Edit: Lijk het opgelost te hebben. Even terugschakelen naar het binnenblad, zonder te trappen, en toen even de kabel strakker gezet waar deze op de derailleur vast is gezet met een imbus. Toen was het een kwestie van heel nauw draaien aan schroefjes en de nippels en nu zit 'ie er nergens meer tegenaan
Best een beetje trots op mezelf
[ Bericht 18% gewijzigd door Levitas op 03-08-2014 19:00:59 ]![]()
Ik moest 'm ook formatteren van ze laatst. Maar ben er ook niet echt tevreden over, het is zo middelmatigquote:Op zondag 3 augustus 2014 12:12 schreef So_Surreal het volgende:
Nou de Mio Cyclo is vastgelopen tijdens de update, deed niks meer.
Toen maar geformatteerd zoals ze zeiden bij een oplossing van Mio zelf.
De computer ziet dat ding wel gewoon bij deze computer, maar als ik naar updates wil zoeken zodat hij de software en de kaarten er weer op zet, zegt hij dat je het apparaat moet aansluiten met USB.
Iemand een idee ?![]()
Nogsteeds mooi weer hier in de Lemmer hoor :pquote:Op zondag 3 augustus 2014 17:49 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb vandaag lekker niet gefietst, maar heerlijk gezeild in Fryslan. Topweertje!![]()
Ja het was druk hier. Flink slingeren tussen de oudjes rond het sneekermeer.quote:Op zondag 3 augustus 2014 17:49 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb vandaag lekker niet gefietst, maar heerlijk gezeild in Fryslan. Topweertje!![]()
Daarom maar juist niet via fietspad Sneekermeer naar Sneek gefietst.quote:Op zondag 3 augustus 2014 19:31 schreef gerwinner het volgende:
[..]
Ja het was druk hier. Flink slingeren tussen de oudjes rond het sneekermeer.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Hier 2 filmpjes van vandaag http://app.strava.com/activities/174860151
Afdaling Montserrat
Afdaling Coll de L'Obac
![]()
Gaaf! Zeker met dat kaartje en de stats! Hoe heb je dat gedaan dan?quote:Op zondag 3 augustus 2014 19:59 schreef jsprbcn het volgende:
Hier 2 filmpjes van vandaag http://app.strava.com/activities/174860151
Afdaling Montserrat
Afdaling Coll de L'Obac![]()
Helaas zie je te vaak (zoals ook in dat filmpje) dat er gasten afdalen met de handen op de shifters
Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Op Mallorca zag ik dat ook heel erg veel. Afdaling is bij mij standaard in de beugels.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:10 schreef Patroon het volgende:
Helaas zie je te vaak (zoals ook in dat filmpje) dat er gasten afdalen met de handen op de shifters![]()
1. Je hebt veel meer controle
2. Je kan beter remmen mocht het plots in één keer nodig zijn.![]()
juist en een steentje of scheur in de weg zorgt er niet gelijk voor dat je met de handen van het stuur stuitert.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Garmin Virb Edit.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:09 schreef Levitas het volgende:
[..]
Gaaf! Zeker met dat kaartje en de stats! Hoe heb je dat gedaan dan?
Ik rij in de regel ook altijd in de beugels, echter zijn er stukken dat ik ook op de shifters rij hoor afhankelijk van de afdaling.![]()
Ik word altijd een beetje misselijk van die beelden.
Desalniettemin erg gave beelden!"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
vanavond ook maar eens creatief bezig geweest.. Eens ff uiterlijk van mijn fiets geswitched.. Kijken wat ik er van vind![]()
van:
Naar:
everyone's a critic...
even you ! !![]()
Jequote:Op zondag 3 augustus 2014 20:44 schreef the_critic het volgende:
vanavond ook maar eens creatief bezig geweest.. Eens ff uiterlijk van mijn fiets geswitched.. Kijken wat ik er van vind![]()
van:
[ afbeelding ]
Naar:
[ afbeelding ]Amai wat een mooie fiets is dat.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:44 schreef the_critic het volgende:
vanavond ook maar eens creatief bezig geweest.. Eens ff uiterlijk van mijn fiets geswitched.. Kijken wat ik er van vind![]()
van:
[ afbeelding ]
Naar:
[ afbeelding ]
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."![]()
Eerlijk? Ik vind de rode hoods niet echt geslaagd en wat afbreuk doen aan de mooie fiets. Verder hou ik wel van zwart stuur, zwart zadel. Dat zadel kijkt wel wat grof gebouwd.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:44 schreef the_critic het volgende:
vanavond ook maar eens creatief bezig geweest.. Eens ff uiterlijk van mijn fiets geswitched.. Kijken wat ik er van vind![]()
van:
[ afbeelding ]
Naar:
[ afbeelding ]
Edit: ik zou trouwens die wielen met zwarte spaken afbouwen. Zal het geheel een stuk strakker en rustiger ogen.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
tsja.. de wielen had ik al op deze manier.. kan in de toekomst altijd nog ff kijken, mocht ik set-up zo laten.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:52 schreef Patroon het volgende:
[..]
Eerlijk? Ik vind de rode hoods niet echt geslaagd en wat afbreuk doen aan de mooie fiets. Verder hou ik wel van zwart stuur, zwart zadel. Dat zadel kijkt wel wat grof gebouwd.
Edit: ik zou trouwens die wielen met zwarte spaken afbouwen. Zal het geheel een stuk strakker en rustiger ogen.
Zadel is inderdaad grof. Is oud zadel dat nog bij pa lag. Wilde niet meteen flink geld uitgeven aan een zadel, in geval dat het me niet zou bevallen. Mocht ik het dus zo laten, komt er nog wel een beter zadel op.everyone's a critic...
even you ! !![]()
Vandaag 2 keer de Vercors over gegaan.
Eerst Col de La Machine 1015m (continu 8 a 9%)
Die daarna doorging tot ski gebied op 1400m en na kleine afdaling uitkwam bij col de la Chau (1337m)
Weer stukje klimmen naar Col de Saint-Alexis (geen bordje gezien dus ook geen foto)
Daarna erg mooie afdaling naar Die.
Van daaruit langs de Drome richting Crest gefietst, vlak voor Crest afgeslagen en weer omhoog naar Col de Bacchus (978m)
Klein stukje afdalen en verder klimmen naar Col des Limouches waar ik vandeweek ook al was.
213km en 2800 hoogtemeters als resultaat
http://www.strava.com/activities/174953084![]()
Netjes hoor! Ik ben wel eens op vakantie geweest bij Die. Je kan daar dus mooi klimmen? Stond me bij dat het daar redelijk vlak was...
Ik had meer hm verwacht op zo'n afstand.. op je strava profiel zie ik maar 2 echte klimmen.. terwijl je heel wat meer cols op bent geweest.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
De Vercors zijn verre van vlak, ik zit er alleen zo'n 30km vandaan.
En cols tellen ze ook als je klein stukje moet dalen en daarna weer moet klimmen.
En als je een echte klim/afdaling hebt gedaan moet je wel stukje verder fietsen om bij volgende echte col te komen.
http://www.cyclingcols.com/asp/mapcol.asp?m=26![]()
Ah oke, mooi idee voor een andere vakantie. Ook redelijk goed met vriendin te fietsen. Dat was in Luxemburg ook mooi, dan zie je elkaar wat vaker dan om het uur, zoals in de Alpenquote:Op zondag 3 augustus 2014 21:09 schreef ddx het volgende:
De Vercors zijn verre van vlak, ik zit er alleen zo'n 30km vandaan.
En cols tellen ze ook als je klein stukje moet dalen en daarna weer moet klimmen.
En als je een echte klim/afdaling hebt gedaan moet je wel stukje verder fietsen om bij volgende echte col te komen.
[ afbeelding ]
http://www.cyclingcols.com/asp/mapcol.asp?m=26
Maar ik kan 't mis hebben...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |