abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145336769
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 17:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het bestaan van God is ook nog nooit sluitend bewezen. Sterker nog, de bewijzen voor evolutie zijn stukken beter dan de bewijzen voor God. Waarom zou iemand daarom dan in God geloven?
Ik stel dan ook nergens dat dat sluitend is bewezen.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 17:56:37 #102
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145336807
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 17:55 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik stel dan ook nergens dat dat sluitend is bewezen.
Twijfel je aan het bestaan van een god, dan?
pi_145336851
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 17:38 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee, ik wil daarmee zeggen dat de evolutietheorie niet zo bewezen is zoals veel mensen denken.
een theorie is nooit en zal nooit 100% bewezen zijn
maar evolutie zoals die zo goed als mogelijk beschreven is door de evolutietheorie bestaat en is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor dat mensen ieder jaar weer met een nieuwe vorm van griep te maken krijgen.
of dat we last hebben van resistente bacteriën
hagedissen die op een eiland voor de kust van voormalig Joegoslavië waren uitgezet als carnivoren waarvan het nageslacht over de generaties herbivoor is geworden met de benodigde aanpassingen/mutaties aan het spijsverteringsstelsel.
pi_145336867
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 17:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

Blijft toch de vraag waar de overgangsvormen tussen bijvoorbeeld eencelligen en andere soorten zijn. Je zou toch een soort van overgangstijdlijn moeten kunnen maken. De overgangsvormen zouden behoorlijk talrijk aanwezig moeten zijn.
Nogmaals, er bestaat niet zoiets als 'een overgangsvorm'. Alles is een overgangsvorm.

quote:

Ik zal zo het filmpje eens bekijken. :)
Dat lijkt me verstandig. Liefst ook de volledige presentatie van Ken Miller. Dat voorkomt dat we veel daarvan hier moeten gaan herhalen. :)

PS: om de schijn van religieuze partijdigheid maar gelijk te bestrijden, Ken Miller is een katholiek, een creationist.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145336881
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 17:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Twijfel je aan het bestaan van een god, dan?
Nee. Ik twijfel er ook niet aan dat degene die zijn vrijgesproken voor de A73-moord het hebben gedaan. Toch is er geen bewijs.
pi_145336972
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 17:57 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

een theorie is nooit en zal nooit 100% bewezen zijn
maar evolutie zoals die zo goed als mogelijk beschreven is door de evolutietheorie bestaat en is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor dat mensen ieder jaar weer met een nieuwe vorm van griep te maken krijgen.
of dat we last hebben van resistente bacteriën
hagedissen die op een eiland voor de kust van voormalig Joegoslavië waren uitgezet als carnivoren waarvan het nageslacht over de generaties herbivoor is geworden met de benodigde aanpassingen/mutaties aan het spijsverteringsstelsel.
Dat klopt, want dan heet het geen theorie meer, maar een wet.

Dat an sich is natuurlijk geen bewijs. Levende wezens passen zich aan de omstandigheden.
pi_145336980
quote:

[..]

Blijft toch de vraag waar de overgangsvormen tussen bijvoorbeeld eencelligen en andere soorten zijn. Je zou toch een soort van overgangstijdlijn moeten kunnen maken. De overgangsvormen zouden behoorlijk talrijk aanwezig moeten zijn.

Ik zal zo het filmpje eens bekijken. :)
fossielen worden zelden door de natuur gecreëerd en met de snelheid waarmee evolutie kan plaatsvinden is het heel erg waarschijnlijk dat je niet alle tussenvormen vindt.
en als er fossielen zijn gemaakt kunnen ze simpelweg momenteel te diep liggen, onder de zee of zijn ze al uitgeveegd door erosie
pi_145336981
Waarom stoppen we niet gewon met het serieus nemen van mensen die evolutie-theorie verwerpen? Je hebt enkele pseudo-wetenschappers die wat tegenwerpingen doen en die onnodig veel aandacht krijgen.

De debielen hebben het in Amerika alleen voor elkaar gekregen dat veel scholen creationisme aanbieden als serieuze theorie :').
  woensdag 8 oktober 2014 @ 18:05:07 #109
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145337031
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 17:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee. Ik twijfel er ook niet aan dat degene die zijn vrijgesproken voor de A73-moord het hebben gedaan. Toch is er geen bewijs.
Waarom eis je meer bewijs voor evolutie dan voor god (en de A73-moordenaars)?
pi_145337052
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:02 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat klopt, want dan heet het geen theorie meer, maar een wet.
Wetten maken deel uit van een theorie, een theorie wordt nooit een natuurwet maar het is het model dat de samenhang tussen verschillende natuurwetten beschrijft
quote:
Dat an sich is natuurlijk geen bewijs. Levende wezens passen zich aan de omstandigheden.
door evolutie
pi_145337118
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:03 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

fossielen worden zelden door de natuur gecreëerd en met de snelheid waarmee evolutie kan plaatsvinden is het heel erg waarschijnlijk dat je niet alle tussenvormen vindt.
en als er fossielen zijn gemaakt kunnen ze simpelweg momenteel te diep liggen, onder de zee of zijn ze al uitgeveegd door erosie
Je zou er in elk geval toch wel voldoende moeten kunnen vinden. Het moeten er echt behoorlijk wat geweest zijn.
pi_145337213
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Waarom eis je meer bewijs voor evolutie dan voor god (en de A73-moordenaars)?
Ik eis helemaal niets. Als iets sluitend is bewezen, is het bewezen. Naar het bewijs om die A73-verdachten te veroordelen is ook een tijd intensief gezocht. Het is uiteindelijk niet gevonden. Daarmee is niet gezegd dat ze het niet hebben gedaan. Daarmee is slechts gezegd dat er niet voldoende bewijs is om ze te veroordelen.
pi_145337392
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:05 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Wetten maken deel uit van een theorie, een theorie wordt nooit een natuurwet maar het is het model dat de samenhang tussen verschillende natuurwetten beschrijft

[..]

door evolutie
Vooruit een feit dan in normale mensen taal.

Ja, net zoals bepaalde katten zijn gedomesticeerd in relatief korte tijd. Dat an sichzegt nog niets over het ontstaan natuurlijk. Dat er evolutie plaatsvindt in de levende natuur is ook buiten elke twijfel. De vraag is hoe veelomvattend deze is.
pi_145337500
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je zou er in elk geval toch wel voldoende moeten kunnen vinden. Het moeten er echt behoorlijk wat geweest zijn.
Wat is voldoende?
Voor de echte die hard creationist zal ieder gevonden missing link een reden zijn om naar weer twee andere missing links te vragen.

Terwijl ons DNA al aangeeft dat al het leven op aarde eenzelfde oorsprong heeft en eigenlijk de oude classificaties gemaakt door Linnaeus al een flinke aanwijzing waren.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 18:23:40 #115
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145337529
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:11 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik eis helemaal niets. Als iets sluitend is bewezen, is het bewezen. Naar het bewijs om die A73-verdachten te veroordelen is ook een tijd intensief gezocht. Het is uiteindelijk niet gevonden. Daarmee is niet gezegd dat ze het niet hebben gedaan. Daarmee is slechts gezegd dat er niet voldoende bewijs is om ze te veroordelen.
Dus evolutie is wel gebeurd, maar er is niet voldoende bewijs voor?
pi_145337588
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dus evolutie is wel gebeurd, maar er is niet voldoende bewijs voor?
Dat kan ik ook omdraaien. God bestaat, maar er is niet voldoende bewijs voor.
pi_145337773
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:22 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Wat is voldoende?
Voor de echte die hard creationist zal ieder gevonden missing link een reden zijn om naar weer twee andere missing links te vragen.

Terwijl ons DNA al aangeeft dat al het leven op aarde eenzelfde oorsprong heeft en eigenlijk de oude classificaties gemaakt door Linnaeus al een flinke aanwijzing waren.
Dat is lastig te zeggen zonder dat die missing links gevonden zijn. Niemand hier heeft een glazen bol.

Dat zou kunnen, dan zou je een cel moeten hebben gehad die kon overleden op de Aarde van destijds en in staat was tot evolutie. Ook die cel komt ergens vandaan.
pi_145337784
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:26 schreef Halcon het volgende:

[..]

Evolutie bestaat: ebola is het bewijs.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_145337797
quote:

[..]

Er is geen bewijs voor.

Dat is een heel belangrijk verschil tussen evolutie en de godshypothese:

Evolutie leidt tot tal van concrete hypotheses, die, indien de werkelijkheid anders blijkt te zijn, de evolutietheorie onderuit zouden kunnen halen, maar die in de praktijk gewoon de verwachte uitkomsten geven.

De godshypothese leidt tot geen enkele hypothese of toetsbare uitspraak.

Intussen vraag ik mij af: ben je al begonnen aan die lezing door Ken Miller? Zoals gezegd: daarmee kunnen we hopelijk veel elementaire zaken in deze discussie overslaan en doorgaan naar de kern van de kwestie.
pi_145337811
quote:

[..]

God sluit geen evolutie(theorie) uit en evolutie sluit God niet uit (tenzij je oude aarde creationisme aanhoud)
pi_145337845
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:34 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

God sluit geen evolutie(theorie) uit en evolutie sluit God niet uit (tenzij je oude aarde creationisme aanhoud)
Ook dat inderdaad. Er zijn meer dan genoeg gelovige biologen. :) Ken Miller is er daar 1 van.
pi_145337850
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:34 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Dit dus.
pi_145337947
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is geen bewijs voor.

Dat is een heel belangrijk verschil tussen evolutie en de godshypothese:

Evolutie leidt tot tal van concrete hypotheses, die, indien de werkelijkheid anders blijkt te zijn, de evolutietheorie onderuit zouden kunnen halen, maar die in de praktijk gewoon de verwachte uitkomsten geven.

De godshypothese leidt tot geen enkele hypothese of toetsbare uitspraak.

Intussen vraag ik mij af: ben je al begonnen aan die lezing door Ken Miller? Zoals gezegd: daarmee kunnen we hopelijk veel elementaire zaken in deze discussie overslaan en doorgaan naar de kern van de kwestie.
Er is geen natuurlijk bewijs. Met bovennatuurlijk bewijs moet je altijd voorzichtig zijn. Ik ben daar altijd wat huiverig voor.

Je hebt ook gecombineerde hypotheses. Dat er kant-en-klare mensen zoals ons op de Aarde zijn afgeleverd, geloof ik ook niet.

Het is ook de vraag of het bestaan van God door de mens bewezen zou kunnen worden. De mens heeft beperkingen. Het is niet zo dat als de mens er geen bewijs voor heeft, dat het dan ook per definitie niet zo is.

Dat wordt na het eten.
pi_145337977
Ik geloof dat door evolutie veel organismen in het scheppingsverhaal zijn gaan geloven :P
I feel kinda Locrian today
pi_145338072
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er is geen natuurlijk bewijs. Met bovennatuurlijk bewijs moet je altijd voorzichtig zijn. Ik ben daar altijd wat huiverig voor.
Ik heb nog nooit een definitie van 'bovennatuurlijk' gehoord die enig zinvol onderscheid maakt met 'natuurlijke' zaken. Wat versta jij daaronder?

quote:

Je hebt ook gecombineerde hypotheses. Dat er kant-en-klare mensen zoals ons op de Aarde zijn afgeleverd, geloof ik ook niet.
Dan zeg je gewoon: ik geloof dat niet. Dat is dan verder nergens op gebaseerd, of ieg niet op iets dat je hier specificeert.

quote:

Het is ook de vraag of het bestaan van God door de mens bewezen zou kunnen worden. De mens heeft beperkingen.

Het is niet zo dat als de mens er geen bewijs voor heeft, dat het dan ook per definitie niet zo is.
Er zijn wel meer zaken die waar zijn waarvan je je kunt afvragen of de mens die ooit kan bewijzen. Bijvoorbeeld de veronderstelling dat er sterrenstelsels bestaan buiten het zichtbare universum.

Dat wil echter niet zeggen dat alles dat onbewijsbaar is (on)waar is, of dat elke veronderstelling even zinnig is. Bertrand Russell heeft daar het nodige over geschreven.

quote:

Dat wordt na het eten.
Nogmaals, ik zou de hele lezing bekijken, niet alleen het stukje van 4 minuten dat gaat over menselijke evolutie.

Voor de context van deze presentatie, het gaat over een rechtszaak in de VS over het onderwijzen van Intelligent Design op scholen als een alternatief voor evolutie. Zie ook:

http://en.wikipedia.org/w(...)Area_School_District
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')