Wat fijn Claudia!quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:29 schreef Claudia_x het volgende:
Kwak, gefeliciteerd! Eindelijk rust.
Ik mag na een positief beoordelingsgesprek m'n BKO-registratie gaan halen. En ik heb een geweldige eerste onderwijsmaand erop zitten. De afgelopen twee weken in het bijzonder waren m'n colleges een succes en het contact met de studenten is heel fijn.
Mij werd zelfs in een sollicitatiegesprek voor mens en maatschappij gevraagd of ik ook niet toevallig een paar uur rekenen kon gaan geven.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:50 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Rekenonderwijs komt amper aan bod in de reguliere wiskundelessen. Daar is niet heel veel ruimte voor.
Rekenen wordt wel op steeds meer scholen als een apart vak aangeboden aangezien rekenen als examenonderdeel gaat meetellen. Dus vandaar dat het een apart vak kan zijn en geen onderdeel van de wiskunde.
Overigens, rekenen wordt lang niet altijd gegeven door een wi-docent. Een docent NaSk of economie wordt vaak ook geschikt geacht om dit te geven. Zeker aangezien er geen bevoegdheid bestaat voor het vak rekenen.
Ik ben als docent Engels ook regelmatig ingezet voor het vak 'rekenen'. Geloof niet dat het mijn beste lessen waren...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:56 schreef thettes het volgende:
[..]
Mij werd zelfs in een sollicitatiegesprek voor mens en maatschappij gevraagd of ik ook niet toevallig een paar uur rekenen kon gaan geven.
Overigens zei ik nee (ik ken mijn beperkingen) en ben ik daar ook niet aangenomen
Bij ons worden de uren rekenen alleen gegeven door de wiskunde-docenten. Ik ben hier niet direct voor of tegen; het is een gegeven bij ons. In de onderbouw hebben alle leerlingen rekenen als apart vak; in de bovenbouw niet meer tenzij ze geen wiskunde in hun pakket hebben. De bovenbouw-wiskunde-klassen moeten de rekenvaardigheden dus wel degelijk binnen de wiskundelessen onderhouden.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:50 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Rekenonderwijs komt amper aan bod in de reguliere wiskundelessen. Daar is niet heel veel ruimte voor.
Rekenen wordt wel op steeds meer scholen als een apart vak aangeboden aangezien rekenen als examenonderdeel gaat meetellen. Dus vandaar dat het een apart vak kan zijn en geen onderdeel van de wiskunde.
Overigens, rekenen wordt lang niet altijd gegeven door een wi-docent. Een docent NaSk of economie wordt vaak ook geschikt geacht om dit te geven. Zeker aangezien er geen bevoegdheid bestaat voor het vak rekenen.
Ik zou ook nee zeggen. Belachelijk. Al zou ik het kunnen, huur gewoon de mensen ervoor in die daarvoor bevoegd/opgeleid zijn of doe het anders niet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:56 schreef thettes het volgende:
[..]
Mij werd zelfs in een sollicitatiegesprek voor mens en maatschappij gevraagd of ik ook niet toevallig een paar uur rekenen kon gaan geven.
Overigens zei ik nee (ik ken mijn beperkingen) en ben ik daar ook niet aangenomen
Een hele cursus. Voor een verkort traject moet je minstens 5 jaar onderwijservaring hebben, dus daar kom ik niet voor in aanmerking. Ik begin in februari!quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:32 schreef Bleie het volgende:
Heerlijk, Claudia! Krijg je een hele didactische cursus, of een verkort traject?
Ik kon vanwege mijn pabo-diploma het verkorte traject doen, wat alleen het maken van een portfolio was. Uiteindelijk heb ik om dat te halen nog wel wat lesbezoeken van een onderwijskundige gehad, waar ik erg veel van geleerd heb.bwat collega's van me doen nu de hele cursus. Best intensief, maar ook erg leuk. Dan moet je o.a. Lesbezoeken bij elkaar doen, en je studenten evaluaties laten invullen en zo.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 12:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een hele cursus. Voor een verkort traject moet je minstens 5 jaar onderwijservaring hebben, dus daar kom ik niet voor in aanmerking. Ik begin in februari!
Wat moest jij zoal doen?
Ik geef ook rekenen aan havo 4, en ik laat ze zoveel mogelijk met pen en papier berekenen (dus geen RM en ook geen mobiel) en ik laat ze dingen doen als het plein opmeten en op schaal op een A4'tje tekenen, erbij zetten welke schaal je hebt gebruikt, vragen beantwoorden bij een folder van een superkruidenier (Een brood weegt ongeveer 850 gram. Iemand stelt dat je volgens deze folder goedkoper cake dan brood kan eten, klopt dat? Wat kosten Magnums per stuk volgens deze folder? Wat betaal je bij de ijscoman tegenover de school voor een Magnum, hoeveel scheelt dat, in euro's en procenten).quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:45 schreef runaway het volgende:
Ik heb dit jaar 11 van de 25 uur havo-4 leerlingen. Erg pittig dus, zeker omdat ik pas 1,5 jaar werkervaring heb.
Van deze 11 uur geef ik 3 uur rekenen en 8 uur economie. Ik merk dat vooral bij rekenen een gigantische weerstand oproept en er gewoon geen les te geven is.
Hoe is dat op andere scholen? Nieuwe ideeen?
De logische oplossing zou dan toch zijn om de middelbare scholen toestemming te geven om zelf een toelatingsexamen af te laten leggen? Veel hoeft het niet te zijn, gewoon even toetsen of dat ze dat hebben geleerd wat de leraren van de middelbare school nodig vinden voor het vervolgonderwijs.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij ons worden de uren rekenen alleen gegeven door de wiskunde-docenten. Ik ben hier niet direct voor of tegen; het is een gegeven bij ons. In de onderbouw hebben alle leerlingen rekenen als apart vak; in de bovenbouw niet meer tenzij ze geen wiskunde in hun pakket hebben. De bovenbouw-wiskunde-klassen moeten de rekenvaardigheden dus wel degelijk binnen de wiskundelessen onderhouden.
Het is eigenlijk gewoon een gevolg van de manier waarop het rekenexamen is ontstaan. De Telegraaf meldt dat het rekenniveau schrikbarend daalt, dus komen er Kamervragen, dus komt er een Commissie die uiteindelijk een rekenexamen aanbeveelt. Dat komt er, en de rest ligt bij de scholen. Iedereen lost dat dus op zijn/haar eigen wijze op.
De brugklassen vmbo hebben 2 uur rekenen. En zelfs dat is krap om ze enigszins op niveau te krijgen. Je vraagt je wel eens af wat ze eigenlijk doen in het PO.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De logische oplossing zou dan toch zijn om de middelbare scholen toestemming te geven om zelf een toelatingsexamen af te laten leggen? Veel hoeft het niet te zijn, gewoon even toetsen of dat ze dat hebben geleerd wat de leraren van de middelbare school nodig vinden voor het vervolgonderwijs.
Leerling wordt niet aangenomen omdat die onvoldoende goed kan rekenen => boze ouders => feedback naar de leraren van de 'basis'school => er wordt werk van gemaakt op die 'basis'school om de leerlingen wel te leren rekenen.Ik weet het niet. Is er niet bij rekenen net zoiets aan de hand als bij spellen? Aan het eind van de basisschool kunnen kinderen dat over het algemeen beter dan aan het eind van de middelbare school. Een van de oorzaken daarvan is dat spelling niet voldoende wordt onderhouden op de middelbare school (omdat de kostbare lestijd aan andere, ook heel belangrijke, zaken wordt besteed). Zie ook: http://www.kennislink.nl/(...)d-van-de-basisschool.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan je uit dat verval vaststellen dat enkel de tijd dat er te weinig geoefend is de aanleiding is? Ik kan me voorstellen dat het ook afhangt van hoe goed het er in is gesleten tijdens die jaren dat je wel oefende. Dat zou trouwens goed aansluiten bij hoe het geheugen werkt. Als je voldoende goed iets hebt onthouden (voldoende herhaling binnen een voldoende kort tijdsbestek over een voldoende lange periode) dan vergeet je het niet meer, als je de dagen voor een tentamen de te leren stof in je hoofd hebt geramd dan ben je een paar weken later bijna alles weer vergeten. Neurowetenschappers kunnen dit gemakkelijk verklaren met de werking van het geheugen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:34 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Is er niet bij rekenen net zoiets aan de hand als bij spellen? Aan het eind van de basisschool kunnen kinderen dat over het algemeen beter dan aan het eind van de middelbare school. Een van de oorzaken daarvan is dat spelling niet voldoende wordt onderhouden op de middelbare school (omdat de kostbare lestijd aan andere, ook heel belangrijke, zaken wordt besteed). Zie ook: http://www.kennislink.nl/(...)d-van-de-basisschool.
Die discussie wordt inderdaad beter in een andere draad gevoerd maar het is niet waar wat jij stelt. Ik ben geen voorstander van selectietoetsen, ik ben een voorstander van niveautoetsen. Het cruciale verschil is dat bij het een de insteek is om de betere te selecteren omdat er meer vraag dan aanbod is terwijl bij het tweede de insteek is om maatwerk te leveren. In de praktijk zal je bij het tweede ook x uit y overhouden maar niet omdat er een gebrek aan plaatsen is maar omdat y-x kandidaten niet geschikt zijn. Waarom ben ik een voorstander van niveautoetsen? Omdat accountability nodig is. Omdat je anders hiaten die eerder in het traject vallen niet of minder snel oplost. Dus om te voorkomen dat met B wordt verder gegaan terwijl A daarvoor nodig is en A nooit goed is afgewerkt, ik wil dan dat eerst A goed wordt afgewerkt en dan pas met B wordt gestart.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
En ja Bram, ik weet dat jij een groot voorstander bent van allerlei selectietoetsen. Ik niet, en ik heb niet de behoefte om hier met je in discussie te gaan op dat punt.
Ik vraag me over het hele onderwijs weleens af of er sprake is van doordacht beleid, maar het geschaats met die verplichte rekentoets in het voortgezet onderwijs spant wel de kroon.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
Een van de doelstellingen van het 'rekenbeleid', voor zover er überhaupt sprake is van beleid, is om het verval in elementaire rekenvaardigheden tijdens het VO of daarna tegen te gaan.
Ik ga er van uit dat je het over de Euclidische meetkunde hebt (niet een van die andere vondsten van hem of die naar hem zijn vernoemd). Wat is er met Euclides aan de hand? Gaan ze dat meer invoeren of juist dat beetje verwijderen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 22:23 schreef la_perle_rouge het volgende:
nu las ik in de Euclides weer dat Havo en Vwo wiskunde A (weer) op de schop gaat: gegevens uit meta data halen komt er in de statistiek bij, ten koste van wat?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat je het over de Euclidische meetkunde hebt (niet een van die andere vondsten van hem of die naar hem zijn vernoemd). Wat is er met Euclides aan de hand? Gaan ze dat meer invoeren of juist dat beetje verwijderen?Nee schat, de Euclides, het vaktijdschrift voor wiskundedocentenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarin staat iets over het WA programma blijkbaar.Kwak
Ah ja. Wishful thinking en zo.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 23:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Nee schat, de Euclides, het vaktijdschrift voor wiskundedocenten
Daarin staat iets over het WA programma blijkbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |