abonnement Unibet Coolblue
pi_145128894
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145135534
Kwak, gefeliciteerd! ^O^ Eindelijk rust. :+

Ik mag na een positief beoordelingsgesprek m'n BKO-registratie gaan halen. En ik heb een geweldige eerste onderwijsmaand erop zitten. De afgelopen twee weken in het bijzonder waren m'n colleges een succes en het contact met de studenten is heel fijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_145136335
quote:
17s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:29 schreef Claudia_x het volgende:
Kwak, gefeliciteerd! ^O^ Eindelijk rust. :+

Ik mag na een positief beoordelingsgesprek m'n BKO-registratie gaan halen. En ik heb een geweldige eerste onderwijsmaand erop zitten. De afgelopen twee weken in het bijzonder waren m'n colleges een succes en het contact met de studenten is heel fijn.
Wat fijn Claudia!
Kwak
pi_145137756
Heerlijk, Claudia! Krijg je een hele didactische cursus, of een verkort traject?
pi_145170547
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:50 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Rekenonderwijs komt amper aan bod in de reguliere wiskundelessen. Daar is niet heel veel ruimte voor.
Rekenen wordt wel op steeds meer scholen als een apart vak aangeboden aangezien rekenen als examenonderdeel gaat meetellen. Dus vandaar dat het een apart vak kan zijn en geen onderdeel van de wiskunde.
Overigens, rekenen wordt lang niet altijd gegeven door een wi-docent. Een docent NaSk of economie wordt vaak ook geschikt geacht om dit te geven. Zeker aangezien er geen bevoegdheid bestaat voor het vak rekenen.
Mij werd zelfs in een sollicitatiegesprek voor mens en maatschappij gevraagd of ik ook niet toevallig een paar uur rekenen kon gaan geven.

Overigens zei ik nee (ik ken mijn beperkingen) en ben ik daar ook niet aangenomen :P
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 22:20:29 #131
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_145171605
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 21:56 schreef thettes het volgende:

[..]

Mij werd zelfs in een sollicitatiegesprek voor mens en maatschappij gevraagd of ik ook niet toevallig een paar uur rekenen kon gaan geven.

Overigens zei ik nee (ik ken mijn beperkingen) en ben ik daar ook niet aangenomen :P
Ik ben als docent Engels ook regelmatig ingezet voor het vak 'rekenen'. Geloof niet dat het mijn beste lessen waren...
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 00:26:25 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145176452
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:50 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Rekenonderwijs komt amper aan bod in de reguliere wiskundelessen. Daar is niet heel veel ruimte voor.
Rekenen wordt wel op steeds meer scholen als een apart vak aangeboden aangezien rekenen als examenonderdeel gaat meetellen. Dus vandaar dat het een apart vak kan zijn en geen onderdeel van de wiskunde.
Overigens, rekenen wordt lang niet altijd gegeven door een wi-docent. Een docent NaSk of economie wordt vaak ook geschikt geacht om dit te geven. Zeker aangezien er geen bevoegdheid bestaat voor het vak rekenen.
Bij ons worden de uren rekenen alleen gegeven door de wiskunde-docenten. Ik ben hier niet direct voor of tegen; het is een gegeven bij ons. In de onderbouw hebben alle leerlingen rekenen als apart vak; in de bovenbouw niet meer tenzij ze geen wiskunde in hun pakket hebben. De bovenbouw-wiskunde-klassen moeten de rekenvaardigheden dus wel degelijk binnen de wiskundelessen onderhouden.

Het is eigenlijk gewoon een gevolg van de manier waarop het rekenexamen is ontstaan. De Telegraaf meldt dat het rekenniveau schrikbarend daalt, dus komen er Kamervragen, dus komt er een Commissie die uiteindelijk een rekenexamen aanbeveelt. Dat komt er, en de rest ligt bij de scholen. Iedereen lost dat dus op zijn/haar eigen wijze op.

De brugklassen vmbo hebben 2 uur rekenen. En zelfs dat is krap om ze enigszins op niveau te krijgen. Je vraagt je wel eens af wat ze eigenlijk doen in het PO.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145183573
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 21:56 schreef thettes het volgende:

[..]

Mij werd zelfs in een sollicitatiegesprek voor mens en maatschappij gevraagd of ik ook niet toevallig een paar uur rekenen kon gaan geven.

Overigens zei ik nee (ik ken mijn beperkingen) en ben ik daar ook niet aangenomen :P
Ik zou ook nee zeggen. Belachelijk. Al zou ik het kunnen, huur gewoon de mensen ervoor in die daarvoor bevoegd/opgeleid zijn of doe het anders niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145325080
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 20:32 schreef Bleie het volgende:
Heerlijk, Claudia! Krijg je een hele didactische cursus, of een verkort traject?
Een hele cursus. Voor een verkort traject moet je minstens 5 jaar onderwijservaring hebben, dus daar kom ik niet voor in aanmerking. Ik begin in februari!

Wat moest jij zoal doen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_145338310
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een hele cursus. Voor een verkort traject moet je minstens 5 jaar onderwijservaring hebben, dus daar kom ik niet voor in aanmerking. Ik begin in februari!

Wat moest jij zoal doen?
Ik kon vanwege mijn pabo-diploma het verkorte traject doen, wat alleen het maken van een portfolio was. Uiteindelijk heb ik om dat te halen nog wel wat lesbezoeken van een onderwijskundige gehad, waar ik erg veel van geleerd heb.bwat collega's van me doen nu de hele cursus. Best intensief, maar ook erg leuk. Dan moet je o.a. Lesbezoeken bij elkaar doen, en je studenten evaluaties laten invullen en zo.
pi_145338431
Even *O* voor mezelf, ik kreeg vandaag telefoontje van de directeur dat ik per afstudeerdatum met terugwerkende kracht een vast contract met LD schaal krijg *O*

hoort wel een nieuwe functiebeschrijving bij, en die wordt na een jaar geevalueerd, of ik daar aan voldoe, maar ik krijg daar ook een heel jaar de tijd voor (vanaf dat ik terug ben van verlof), en evt. scholingen etc worden gefaciliteerd. Ik zie daar eigenlijk geen beren op de weg want ik voldoe volgens mij nu al grotendeels aan die eisen qua functioneren in de school, sectie en team.

*O* dat is fijn zo tijdens mijn verlof! nu nog even zorgen dat het IC.L.ON opschiet met het aanvragen en regelen van mijn afstuderen :(
Kwak
pi_145338830
Yeah! Van harte, kwakz0r! Zo moet het!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_145339214
Wat fijn kwakzor! Gefeliciteerd!
pi_145360581
Proficiat!
pi_145375313
Van harte, kwak en Claudia, fijn dat het zo lekker gaat. Hopelijk doe je nog inspiratie op en krijg je nog leerzame feedback tijdens die opleiding.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145404136
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 19:45 schreef runaway het volgende:
Ik heb dit jaar 11 van de 25 uur havo-4 leerlingen. Erg pittig dus, zeker omdat ik pas 1,5 jaar werkervaring heb.
Van deze 11 uur geef ik 3 uur rekenen en 8 uur economie. Ik merk dat vooral bij rekenen een gigantische weerstand oproept en er gewoon geen les te geven is.
Hoe is dat op andere scholen? Nieuwe ideeen?
Ik geef ook rekenen aan havo 4, en ik laat ze zoveel mogelijk met pen en papier berekenen (dus geen RM en ook geen mobiel) en ik laat ze dingen doen als het plein opmeten en op schaal op een A4'tje tekenen, erbij zetten welke schaal je hebt gebruikt, vragen beantwoorden bij een folder van een superkruidenier (Een brood weegt ongeveer 850 gram. Iemand stelt dat je volgens deze folder goedkoper cake dan brood kan eten, klopt dat? Wat kosten Magnums per stuk volgens deze folder? Wat betaal je bij de ijscoman tegenover de school voor een Magnum, hoeveel scheelt dat, in euro's en procenten).
Binnenkort krijg ik ruim 20 overgeschoten folders van een bouwmarkt, dan laat ik ze in groepjes bepaalde ruimtes opmeten en een "offerte" maken voor het behangen van de wanden, schiilderen van de deuren en leggen van nieuwe vloerbedekking. Daarvoor bekijken we een aantal offertes en rekenen ze na, en daarna laat ik ze los.
Nu bij ons in de buurt dat reuze cruiseschip ligt, wil ik daar ook een aantal berekeningen over laten maken, vooral veel over kosten (personeel, voedsel etc) en veel over lengte, oppervlakte en inhoud, hoogtes, vergelijken met het schoolgebouw etc.
In de omgeving is cirkelvormig straatmeubilair. Ik laat met stroopwafels omtrek en oppervlakte van cirkels schatten en berekenen, daarna wat theorie over Pi, en hoe vind je het middelpunt van een cirkel. En de keer daarop gaan we buiten de oppervlakte en omtrek van die pleintjes en banken Vooral de banken, dat wordt leuk. Ik laat ze lekker zelf tobben en schetsjes maken.
Voor die snelheid laat ik ze lekker zelf rennen en hun tijd registreren en uitrekenen wat ze aan km/u en m/sec liepen. Daarvoor moeten ze eerst zelf even uitzoeken hoe lang dat fietspad waarover we gaan rennen en lopen is, dat kan met een fiets, ze weten immers alles van cirkels nu, als we een systeem maken -en ik heb vroeger genoeg schoenpoetsblikjes met een knijper aan mijn fiets bevestigd om te kunnen hinten wat- om te tellen hoe vaak het wiel rondgaat, is het berekenen van de lengte niet moeilijk.
Ik heb nog zeeën van ideeën om in de praktijk wat dingen te doen, liefst zou ik ze ook willen laten proberen hoe vol ze een zwembad in een uur krijgen met emmers van 10 liter (dat er 500 liter in een zwembad gaat, is een fout die ik bij mijn leerlingen nooit meer wil zien), maar dat gaat wat moeilijk. Ik probeer hiervoor iets anders te verzinnen.

Ik heb de indruk dat de leerlingen dit allemaal best wel leuk vinden. En al doende rekenen ze en discussiëren ze over rekenen. Soms vraag ik een docent uit een belendend lokaaal voor de gein even te komen kijken, zo frappant is het en zo fanatiek worden ze. Ik ben echt trots op dat cluppie!

Tussendoor heb ik ook af en toe echt pittig cijferen, zonder RM, uit antieke schoolboekjes, maar ook uit het boek van Van der Craats en de Spijker rekenen. Ik maak die bladen zo dat iemand die doorwerkt met een half uur klaar kan zijn. Als alles dan ook goed is, hebben ze wat extra pauze. Als er fouten inzitten, moeten ze die eerst verbeteren. Ze vinden dit ook niet echt vervelend, ze graaien de opgaven uit mijn handen en proberen zo snel mogelijk klaar te zijn, maar ze lijken ook wel te genieten van een paar rijtjes ouderwets cijferen.
pi_145405249
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 00:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij ons worden de uren rekenen alleen gegeven door de wiskunde-docenten. Ik ben hier niet direct voor of tegen; het is een gegeven bij ons. In de onderbouw hebben alle leerlingen rekenen als apart vak; in de bovenbouw niet meer tenzij ze geen wiskunde in hun pakket hebben. De bovenbouw-wiskunde-klassen moeten de rekenvaardigheden dus wel degelijk binnen de wiskundelessen onderhouden.
Het is eigenlijk gewoon een gevolg van de manier waarop het rekenexamen is ontstaan. De Telegraaf meldt dat het rekenniveau schrikbarend daalt, dus komen er Kamervragen, dus komt er een Commissie die uiteindelijk een rekenexamen aanbeveelt. Dat komt er, en de rest ligt bij de scholen. Iedereen lost dat dus op zijn/haar eigen wijze op.
De brugklassen vmbo hebben 2 uur rekenen. En zelfs dat is krap om ze enigszins op niveau te krijgen. Je vraagt je wel eens af wat ze eigenlijk doen in het PO.
De logische oplossing zou dan toch zijn om de middelbare scholen toestemming te geven om zelf een toelatingsexamen af te laten leggen? Veel hoeft het niet te zijn, gewoon even toetsen of dat ze dat hebben geleerd wat de leraren van de middelbare school nodig vinden voor het vervolgonderwijs.
Leerling wordt niet aangenomen omdat die onvoldoende goed kan rekenen => boze ouders => feedback naar de leraren van de 'basis'school => er wordt werk van gemaakt op die 'basis'school om de leerlingen wel te leren rekenen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145405572
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De logische oplossing zou dan toch zijn om de middelbare scholen toestemming te geven om zelf een toelatingsexamen af te laten leggen? Veel hoeft het niet te zijn, gewoon even toetsen of dat ze dat hebben geleerd wat de leraren van de middelbare school nodig vinden voor het vervolgonderwijs.
Leerling wordt niet aangenomen omdat die onvoldoende goed kan rekenen => boze ouders => feedback naar de leraren van de 'basis'school => er wordt werk van gemaakt op die 'basis'school om de leerlingen wel te leren rekenen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet het niet. Is er niet bij rekenen net zoiets aan de hand als bij spellen? Aan het eind van de basisschool kunnen kinderen dat over het algemeen beter dan aan het eind van de middelbare school. Een van de oorzaken daarvan is dat spelling niet voldoende wordt onderhouden op de middelbare school (omdat de kostbare lestijd aan andere, ook heel belangrijke, zaken wordt besteed). Zie ook: http://www.kennislink.nl/(...)d-van-de-basisschool.
pi_145406387
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 19:34 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Is er niet bij rekenen net zoiets aan de hand als bij spellen? Aan het eind van de basisschool kunnen kinderen dat over het algemeen beter dan aan het eind van de middelbare school. Een van de oorzaken daarvan is dat spelling niet voldoende wordt onderhouden op de middelbare school (omdat de kostbare lestijd aan andere, ook heel belangrijke, zaken wordt besteed). Zie ook: http://www.kennislink.nl/(...)d-van-de-basisschool.
Kan je uit dat verval vaststellen dat enkel de tijd dat er te weinig geoefend is de aanleiding is? Ik kan me voorstellen dat het ook afhangt van hoe goed het er in is gesleten tijdens die jaren dat je wel oefende. Dat zou trouwens goed aansluiten bij hoe het geheugen werkt. Als je voldoende goed iets hebt onthouden (voldoende herhaling binnen een voldoende kort tijdsbestek over een voldoende lange periode) dan vergeet je het niet meer, als je de dagen voor een tentamen de te leren stof in je hoofd hebt geramd dan ben je een paar weken later bijna alles weer vergeten. Neurowetenschappers kunnen dit gemakkelijk verklaren met de werking van het geheugen.

Los hiervan is het natuurlijk een goed punt dat hier naar gekeken moet worden. ^O^
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:56:55 #145
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145406495
Een van de doelstellingen van het 'rekenbeleid', voor zover er überhaupt sprake is van beleid, is om het verval in elementaire rekenvaardigheden tijdens het VO of daarna tegen te gaan. Vandaar dat zowel aan het einde van het VO als het MBO een verplichte rekentoets wordt afgenomen; scholen zijn daardoor min of meer verplicht om onderwijs in rekenvaardigheid aan te bieden.
Op zich is dat initiatief prima, alleen komt het helaas in behoorlijk wat gevallen helemaal niet neer op onderhoud, maar op aanleren wat ze in het PO niet hebben gehad.

En ja Bram, ik weet dat jij een groot voorstander bent van allerlei selectietoetsen. Ik niet, en ik heb niet de behoefte om hier met je in discussie te gaan op dat punt.

Disclaimer: aangezien ik les geef aan de vmbo-leerlingen, en de rekenlessen ook nog alleen aan de onderbouw, krijg ik natuurlijk wel 'de ergsten' voor mijn neus. In de brugklassen van h/v etc. is het niveau ongetwijfeld hoger

[ Bericht 14% gewijzigd door Janneke141 op 10-10-2014 20:02:21 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145406891
Misverstand ophelderen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
En ja Bram, ik weet dat jij een groot voorstander bent van allerlei selectietoetsen. Ik niet, en ik heb niet de behoefte om hier met je in discussie te gaan op dat punt.
Die discussie wordt inderdaad beter in een andere draad gevoerd maar het is niet waar wat jij stelt. Ik ben geen voorstander van selectietoetsen, ik ben een voorstander van niveautoetsen. Het cruciale verschil is dat bij het een de insteek is om de betere te selecteren omdat er meer vraag dan aanbod is terwijl bij het tweede de insteek is om maatwerk te leveren. In de praktijk zal je bij het tweede ook x uit y overhouden maar niet omdat er een gebrek aan plaatsen is maar omdat y-x kandidaten niet geschikt zijn. Waarom ben ik een voorstander van niveautoetsen? Omdat accountability nodig is. Omdat je anders hiaten die eerder in het traject vallen niet of minder snel oplost. Dus om te voorkomen dat met B wordt verder gegaan terwijl A daarvoor nodig is en A nooit goed is afgewerkt, ik wil dan dat eerst A goed wordt afgewerkt en dan pas met B wordt gestart.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145413108
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
Een van de doelstellingen van het 'rekenbeleid', voor zover er überhaupt sprake is van beleid, is om het verval in elementaire rekenvaardigheden tijdens het VO of daarna tegen te gaan.
Ik vraag me over het hele onderwijs weleens af of er sprake is van doordacht beleid, maar het geschaats met die verplichte rekentoets in het voortgezet onderwijs spant wel de kroon.
En ik heb zo langzamerhand schoon genoeg van elke keer maar veranderen en aanpassen... nu las ik in de Euclides weer dat Havo en Vwo wiskunde A (weer) op de schop gaat: gegevens uit meta data halen komt er in de statistiek bij, ten koste van wat?
pi_145415806
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 22:23 schreef la_perle_rouge het volgende:
nu las ik in de Euclides weer dat Havo en Vwo wiskunde A (weer) op de schop gaat: gegevens uit meta data halen komt er in de statistiek bij, ten koste van wat?
Ik ga er van uit dat je het over de Euclidische meetkunde hebt (niet een van die andere vondsten van hem of die naar hem zijn vernoemd). Wat is er met Euclides aan de hand? Gaan ze dat meer invoeren of juist dat beetje verwijderen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145416015
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat je het over de Euclidische meetkunde hebt (niet een van die andere vondsten van hem of die naar hem zijn vernoemd). Wat is er met Euclides aan de hand? Gaan ze dat meer invoeren of juist dat beetje verwijderen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee schat, de Euclides, het vaktijdschrift voor wiskundedocenten ;)

Daarin staat iets over het WA programma blijkbaar.
Kwak
pi_145416204
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 23:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Nee schat, de Euclides, het vaktijdschrift voor wiskundedocenten ;)
Daarin staat iets over het WA programma blijkbaar.
Ah ja. Wishful thinking en zo. :D
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')