abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142930551
Tja, dat dacht ik ook.

Ze kon me niet doorverbinden met iemand anders. De enige mogelijkheid die ze had was mijn vragen via e-mail/chat naar een collega doorsturen en het antwoord aan mij voorlezen. Op een gegeven moment zei ze ook dat ik moest zoeken naar groen/gele draden in de groepenkast, en als die er zaten was het allemaal ok!

Ze zou ook eens op dit forum moeten komen! Er staat hier zoveel nuttige informatie, je leert er een hoop van.
  donderdag 31 juli 2014 @ 19:44:04 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_142930813
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 19:08 schreef FlatBread het volgende:
Vandaag een halfuur met Stedin aan de telefoon gezeten. Ze konden het me niet vertellen...

Er moest wel aarding zijn, anders had ik thuis geen elektriciteit... Toen heb ik maar gevraagd of ik iemand anders kon spreken. Maar dat kon niet. Uiteindelijk is toegezegd dat een installateur van Stedin contact met me op zou nemen. Ik ben benieuwd.

Ach ja, gewoon snel zorgen voor een nieuwe kast en een goede aardepen.
Haha, ik had het een klein beetje verwacht :') Met al die samengevoegde gebieden die afzonderlijk ook nog eens verschillende soorten beleid voerden dat de afgelopen 80 jaar meerdere malen aangepast is weten ze tegenwoordig op het hoofdkantoor ook niet precies hoe de installatie bij de klant is. Een monteur die bekend is met de lokale situatie is de enige die antwoord kan geven. Heb je ook gevraagd of je al 3-fasen in de hoofdzekeringkast hebt? Gezien de foto heb je wel een 3-fasen aardlekschakelaar (die grote in het midden). Als die monteur er is vraag dan gelijk wat de weerstand is van de hulpaarde. Het slaan van een aardpen kan al voor zo'n ¤150. Doe dan gelijk 1,5 Ohm of lager en niet die hoge weerstand van 166 Ohm die de NEN1010 wel goed vindt achter een 30mA aardlekschakelaar. Aarde is meer dan afvloeiing van foutstromen. Het is ook een referentiepunt voor bijvoorbeeld netfilters. Bovendien willen aardlekschakelaars ook dienst weigeren als gevolg van netvervuiling, ontstaan door frequentieregelaars, geschakelde voedingen of inverters (t.b.v. zonnepanelen). De huidige aardlekschakelaars zijn alleen geschikt voor een lekstroom met een zuivere sinus, en dat is allang niet vanzelfsprekend meer.

http://www.installmedia.n(...)m-onder-controle.pdf

Vertrouw niet te veel op een aardlekschakelaar, maar liever op een 'ouderwetse' aardeaansluiting met een lage weerstand. Het toestaan van een hoge weerstand vind ik erg kortzichtig van de makers van de NEN1010. Aanraakbeveiliging dient primair preventief te zijn en niet reactief door middel van mechanische componenten die een grotere kans hebben op falen dan een eenvoudige doch goed aangelegde aarde.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_142954235
quote:
Doe dan gelijk 1,5 Ohm of lager en niet die hoge weerstand van 166 Ohm die de NEN1010 wel goed vindt achter een 30mA aardlekschakelaar.
Is dat een kwestie van dieper de grond in? Ik ga het laten doen, dus ik zal vragen of dat geregeld kan worden.

quote:
Heb je ook gevraagd of je al 3-fasen in de hoofdzekeringkast hebt?
Niet specifiek gevraagd, maar op de offerte van Stedin staat:

• Zekeringen wisselen van 1x35A naar 3x25A
• Verwisselen 1 fase naar fase meter

Er zit inderdaad een 3 fase ALS, geen idee waarom dat destijds zo gedaan is?
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 14:01:07 #54
24533 ACT-F
pi_142955397
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 13:31 schreef FlatBread het volgende:

[..]

Is dat een kwestie van dieper de grond in? Ik ga het laten doen, dus ik zal vragen of dat geregeld kan worden.
Klopt:

quote:
Niet specifiek gevraagd, maar op de offerte van Stedin staat:

• Zekeringen wisselen van 1x35A naar 3x25A
• Verwisselen 1 fase naar fase meter

Kijk eens op je meter of die niet al 3-fasen is. Als ze niet eens weten hoe je aarding is, dan kun je gaan twijfelen aan hun administratie. Maak desnoods een duidelijke foto van je meter waar de letters goed leesbaar zijn.
pi_142955892
1 fase volgens mij (als de foto duidelijk genoeg is)

vrijdag 1 augustus 2014 @ 15:53:04 #56
24533 ACT-F
pi_142959516
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 14:13 schreef FlatBread het volgende:
1 fase volgens mij (als de foto duidelijk genoeg is)

[ afbeelding ]
Yep, is enkelfase. Bij 3-fasen zou er 3x230/400 V moeten staan in plaats van alleen 230 V.
  PR/Manusje van alles vrijdag 1 augustus 2014 @ 15:57:04 #57
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_142959676
En als je nou geen aardpen kan slaan omdat je op 3 hoog zit?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 16:06:43 #58
24533 ACT-F
pi_142960047
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 15:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dan ga je naar beneden en slaat gewoon een aardpen op gemeentelijk grond en trek je een draad via de buitenmuren zo naar je balkon!
  PR/Manusje van alles vrijdag 1 augustus 2014 @ 16:07:48 #59
Toezicht is gezond!
pi_142960085
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 16:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dan ga je naar beneden en slaat gewoon een aardpen op gemeentelijk grond en trek je een draad via de buitenmuren zo naar je balkon!
knoop hem wel aan de straatverlichting. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 16:08:35 #60
24533 ACT-F
pi_142960127
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 16:07 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

knoop hem wel aan de straatverlichting. :')
Tap dan gelijk stroom af voor je leeslampje.
pi_142961588
Hoogbouw heeft zijn eigen aardvoorziening verwerkt in de constructie,
daar zijn aparte richtlijnen voor verwerkt in de bouwvoorschriften;
ook ivm. kans op blikseminslag enzo. Maar dat is hele andere koek! :+
  Moderator vrijdag 1 augustus 2014 @ 17:47:56 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142963149
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 15:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dan heb je een ringleidingsysteem qua aarde; dat stort men mee op de verdiepingsvloeren en loopt van appartement naar appartement en op een centraal punt in de algemene meterkast komt alles weer aan de aarde te liggen die uit het net komt. :)
  PR/Manusje van alles vrijdag 1 augustus 2014 @ 18:19:34 #63
Toezicht is gezond!
pi_142964112
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 17:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan heb je een ringleidingsysteem qua aarde; dat stort men mee op de verdiepingsvloeren en loopt van appartement naar appartement en op een centraal punt in de algemene meterkast komt alles weer aan de aarde te liggen die uit het net komt. :)
En als je wonung uit 1926 is?
pi_142964632
In principe ieder flatgebouw met betonnen vloeren word, zoals hierboven beschreven,
alle metalen delen (wapening in de vloer, stalen kolommen/zuilen) geaard en op de BG
met een grote aardpen (langs de pijlers de grond in voor de bouw, weet ik veel :p) verbonden.

Nuts voorzieningen zijn daarmee verbonden, zoals als in ieder huis (dus zowel op eigen
hoofdzekeringenkast als de algemene meterkast beneden verbonden als 'hulp aarde').

Hoe dat in gebouwen van vóór 1926 zit, en met houten vloeren (oa gebouwen die later
omgebouwd zijn naar aparte appartementen etc.), geen idee :+
  Moderator vrijdag 1 augustus 2014 @ 18:41:26 #65
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142967579
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 13:31 schreef FlatBread het volgende:
Dat was vrij gebruikelijk in die tijd:

Zover ik weet werd dat gedaan omdat de kasten dan vrij gemakkelijk omgebouwd konden worden naar 3-fase.
pi_142971500
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 20:13 schreef naaa het volgende:
Zover ik weet werd dat gedaan omdat de kasten dan vrij gemakkelijk omgebouwd konden worden naar 3-fase.
Zo te zien is het andersom: Dat is een 3 fase kast, die dmv 2 'bruggetjes' is omgebouwd naar een 1 fase kast. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_142986708
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zo te zien is het andersom: Dat is een 3 fase kast, die dmv 2 'bruggetjes' is omgebouwd naar een 1 fase kast. ;)
Dat bedoelt ie ook.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_142991592
Als ik me die foto bekijk van je meterkast zie ik maar twee draden uit je hoofdzekeringskast komen, maar ik zie boven op de aardlek, teminste al ik goed zie, vier draden aangesloten.
Ik heb dat nog nooit gezien, heb wel al een brug gezien op een driefase aardlek !
Teminste als het maar een 220 is, coriigeer me als ik het fout zie ik ben maar een leek hoor !
pi_143808872
Ik dacht nog even een update hoe het allemaal is afgelopen.

Er bleek dus wel een aarde van Stedin binnen te komen. De installateur van de nieuwe groepenkast heeft het ook nog even nagemeten: 0,48 Ohm.

Inmiddels is ook de capaciteit verhoogd en de aarding van Stedin is gewoon blijven zitten. De nieuwe meter is ook geen "slimme" meter maar een "normale" digitale driefase meter.

Bedankt voor alle info!

(excuses voor de geroteerde afbeeldingen, ik weet niet hoe ik dat kan voorkomen met tinypic)

[ Bericht 0% gewijzigd door FlatBread op 26-08-2014 00:11:37 (typo) ]
  maandag 25 augustus 2014 @ 16:41:01 #71
24533 ACT-F
pi_143817366
Ik neem aan dat je met de 'nul' de aardedraad bedoelt? Of was het een PEN-leiding? Mooi dat het goedkoop en goed opgelost is. De meterkast is in elk geval een grote vooruitgang ^O^
pi_143834696
Uh ja, natuurlijk... Meteen maar even veranderd in mijn post.

En het is zeker een verbetering, en nu kan de nieuwe kookplaat komen!
pi_143843314
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 16:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Tap dan gelijk stroom af voor je leeslampje.
Waarom alleen voor een leeslampje dan ook voor de echt, en geef diezelfde stroom terug.
Denk niet dat zoveel te halen is met zonnepanelen !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')