op daldagen lopen eigen routes vaak het snelste, omdat je dan optimaal van alle binnendoor weggetjes gebruik kunt maken.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:19 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Zo slecht ja? Ik ken het.. ene dag helemaal prima, andere dag het gevoel alsof je een andere wijk hebt gekregen bij wijze van.
Bij ons is het een beetje natte vingerwerk. Echt gebaseerd op de hoeveelheid post is het niet, want de korting geldt tijdens de hele zomerperiode, ongeacht hoe druk het nu echt was.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:08 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
ze baseren het op de hoeveelheid post. Zoveel procent minder post betekent ook een bepaald percentage minder tijd. Het is dus slechts gebaseerd op hoeveelheid, niet op overige omstandigheden zoals het weer.
Inderdaad, verdwalen in je eigen wijkquote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:19 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Zo slecht ja? Ik ken het.. ene dag helemaal prima, andere dag het gevoel alsof je een andere wijk hebt gekregen bij wijze van.
Ik krijg wel de indruk dat de voorbereiders er op daldagen (noodgedwongen?) een potje van maken.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:25 schreef Peterselieman het volgende:
op daldagen lopen eigen routes vaak het snelste, omdat je dan optimaal van alle binnendoor weggetjes gebruik kunt maken.
Voorbereiders weten vaak niet hoe je een wijk loopt. Ze houden op daldagen de volgorde van piekdagen aan, terwijl op daldagen een betere volgorde mogelijk is. Ook met de wijk die ik vandaag liep. Heb daar alles onderweg in mijn eigen volgorde gelegd. Kon zo veel meters besparenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:44 schreef blijevis het volgende:
[..]
Ik krijg wel de indruk dat de voorbereiders er op daldagen (noodgedwongen?) een potje van maken.
Waarschijnlijk krijgen ze op zo'n dag maar tien minuten de tijd om de hele wijk voor te bereiden, en dat kun je merken ook. Het lukt ze nog net om de post in de juiste tas te mikken, maar dan heb je het ook wel gehad.
Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat we als bezorgers, net zoals bij Sandd, onze eigen wijken mogen gaan voorbereiden.
Zeker als je meerdere wijken loopt! Dan zou het misschien beter werken als je de post 's ochtends ongesorteerd aan de deur krijgt. Ik vind dat prettig, de route kunnen aanpassen naargelang welke hoek van de straat post heeft.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
op daldagen lopen eigen routes vaak het snelste, omdat je dan optimaal van alle binnendoor weggetjes gebruik kunt maken.
zie ik niet zo zitten, want het betekent ook dat je fouten nauwelijks meer kunt herstellen. Denk aan trombose of rouwkaarten. Die moeten per se dezelfde dag nog bezorgd worden.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:08 schreef posje het volgende:
[..]
Zeker als je meerdere wijken loopt! Dan zou misschien beter werken als je de post 's ochtends ongesorteerd aan de deur krijgt.
Nou als ze eerst eens beginnen met een betere volgorde op de piekdagen dan zijn we al een heel eind, maar het aanpassen is blijkbaar teveel werk. We hebben een wijk waar je drie kilometer zinloos aan het draaien bent en het is niet een wijk, er zijn er vrij veel waar je onnodige meters maakt. Een betere volgorde op daldagen hoeft van mij niet, dat pas ik onderweg wel aan. Maar dan is het wel zo fijn dat de volgorde op de standaard manier is, en geen gemixte zooi zodat ik geen overzicht meer heb.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Voorbereiders weten vaak niet hoe je een wijk loopt. Ze houden op daldagen de volgorde van piekdagen aan, terwijl op daldagen een betere volgorde mogelijk is. Ook met de wijk die ik vandaag liep. Heb daar alles onderweg in mijn eigen volgorde gelegd. Kon zo veel meters besparen
Ga eens met je TC om tafel om het aan te kaarten. Hij kan het aan laten passen op de machinesquote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:16 schreef Stoplichtjuh het volgende:
[..]
Nou als ze eerst eens beginnen met een betere volgorde op de piekdagen dan zijn we al een heel eind, maar het aanpassen is blijkbaar teveel werk. We hebben een wijk waar je drie kilometer zinloos aan het draaien bent en het is niet een wijk, er zijn er vrij veel waar je onnodige meters maakt. Een betere volgorde op daldagen hoeft van mij niet, dat pas ik onderweg wel aan. Maar dan is het wel zo fijn dat de volgorde op de standaard manier is, en geen gemixte zooi zodat ik geen overzicht meer heb.
Op daldagen is het geen probleem om onderweg twee of drie aangrenzende wijken te mixen, zolang het maar op de "normale" manier gezet is en de wijken redelijk goed kent.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:08 schreef posje het volgende:
[..]
Zeker als je meerdere wijken loopt! Dan zou het misschien beter werken als je de post 's ochtends ongesorteerd aan de deur krijgt. Ik vind dat prettig, de route kunnen aanpassen naargelang welke hoek van de straat post heeft.
Als sorteerder meedenken met de optimale route van de bezorger lijkt me te tijdrovend. Maar wie weet, kunnen de routes nog eens worden aangepast aan dal- en piekdagen.
Als ze met twee contracten werken heb je juridisch gezien gewoon twee aparte werknemers. Dus zouden ze kunnen best een functiescheiding kunnen hebben en goedkoop volk op de VBL hebben die een deel van de wijken irl ook redelijk kennen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daarnaast krijg je problemen met de functiescheiding die juist doorgevoerd is om kosten te besparen.
Denk niet dat zoiets houdbaar is als het voor de rechter komt.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:35 schreef Stoplichtjuh het volgende:
[..]
Als ze met twee contracten werken heb je juridisch gezien gewoon twee aparte werknemers. Dus zouden ze kunnen best een functiescheiding kunnen hebben en goedkoop volk op de VBL hebben die een deel van de wijken irl ook redelijk kennen.
Zowel de oude als de nieuwe weten het, antwoord is dat ze er naar kijken, daarna is het dat is een gedoe en na drie maanden probeer je het nog een keer met het zelfde resultaat.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ga eens met je TC om tafel om het aan te kaarten. Hij kan het aan laten passen op de machines
Wat ik begrepen heb is er juridisch gezien niets mis mee, ze flikkeren er nu toch ook postbodes uit en vervangen die gelijk weer met ... Zou ook niet moeten kunnen en toch kan het.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Denk niet dat zoiets houdbaar is als het voor de rechter komt.
Dat laatste kan omdat er een mismatch is tussen de uren.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:47 schreef Stoplichtjuh het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb is er juridisch gezien niets mis mee, ze flikkeren er nu toch ook postbodes uit en vervangen die gelijk weer met ... Zou ook niet moeten kunnen en toch kan het.
Die tijd ligt helaas in het verleden, niet in de toekomst. Op daldagen controleer ik mijn wijken al op het depot. Dat is sowieso nodig omdat ze op piek- en op daldagen dezelfde afbundelvolgorde aanhouden als op de piekdagen, terwijl het met weinig post vaak handiger is om anders te lopen. Ook vlecht ik de wijken af en toe door elkaar. Dat kost wel wat tijd (soms wel een half uur, afhankelijk van het aantal wijken), maar die tijd verdien ik met lopen weer terug. Maar vooral bespaar ik een hoop ergernis.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:44 schreef blijevis het volgende:
[..]
Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat we als bezorgers, net zoals bij Sandd, onze eigen wijken mogen gaan voorbereiden.
Zo goed als iedereen weet hoe het met die uren zit, dat zou helemaal niet moeten kunnen en toch lukt het ze.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat laatste kan omdat er een mismatch is tussen de uren.
In het geval van iemand die loopt en ook nog regelmatig sorteert en twee contracten heeft gaat die vlieger niet op. Je kunt het hard maken dat het eenzelfde functie is als een deeltijdwerker met bijbehorend loon.
Gewoon alles terugflikkeren in dat depot. Je moet meer schijt hebben aan al die slecht geregelde dingen bij PostNL. Of beter nog, weggaanquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:25 schreef posje het volgende:
Heb eerst een half uur zitten sorteren in het depot, teringzooi
dan moeten ze wel deze tijd gaan vergoeden(binnen het redelijke)als je dat allin moet doenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:44 schreef blijevis het volgende:
[..]
Ik krijg wel de indruk dat de voorbereiders er op daldagen (noodgedwongen?) een potje van maken.
Waarschijnlijk krijgen ze op zo'n dag maar tien minuten de tijd om de hele wijk voor te bereiden, en dat kun je merken ook. Het lukt ze nog net om de post in de juiste tas te mikken, maar dan heb je het ook wel gehad.
dat zullen velen wel gaan doen,zeker met de signalen die ik her en der ontvang,over de latere brengritten,nog even en het komt om 18uur,kun je savonds gaan rondrennenquote:Op donderdag 7 augustus 2014 01:11 schreef Szura het volgende:
[..]
Gewoon alles terugflikkeren in dat depot. Je moet meer schijt hebben aan al die slecht geregelde dingen bij PostNL. Of beter nog, weggaan.
'Gewoon' vind ik dat zeker niet, maar ik heb op het punt gestaan! Even daarvoor had ik mijn TC al gemeld dat mijn frustratiegrens 10x bereikt was (en nee, geen extra wijken meer zolang alles keer op keer fout gaat). En nog een druppel: in twee van de drie wijken stapels ongesorteerde post. O wat zou ik de zooi graag verspreid over de depotvloer hebben achtergelaten, maar helaas... mijn geweten won het weer. Enige wat ik nog op kon brengen was een half uur sorteerloon eisen per sms.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 01:11 schreef Szura het volgende:
[..]
Gewoon alles terugflikkeren in dat depot. Je moet meer schijt hebben aan al die slecht geregelde dingen bij PostNL. Of beter nog, weggaan.
Als je ooit in zo'n CVL (zo heten die dingen toch?) in bijv Den Bosch geweest bent hoef je niet meer zo aan je geweten te denken. Daar ben ik in de beginperiode rouwkaarten e.d. tegengekomen die al 'over datum' waren. Tot zo ver de kwaliteit van PostNL, don't shoot the messenger.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 08:41 schreef posje het volgende:
[..]
'Gewoon' vind ik dat zeker niet, maar ik heb op het punt gestaan! Even daarvoor had ik mijn TC al gemeld dat mijn frustratiegrens 10x bereikt was (en nee, geen extra wijken meer zolang alles keer op keer fout gaat). En nog een druppel: in twee van de drie wijken stapels ongesorteerde post. O wat zou ik de zooi graag verspreid over de depotvloer hebben achtergelaten, maar helaas... mijn geweten won het weer. Enige wat ik nog op kon brengen was een half uur sorteerloon eisen per sms.
Later op de dag wel duidelijk gemaakt dat een en ander NU beter moet, onder bedreiging van hoge verzuimcijfers en 12 openstaande wijken volgende week.
Werk zelf ook op zo'n CVL/VBL gebeuren. Meest waardeloze daar is dat wijkkennis ver te zoeken is. Men weet geen eens welke straten er allemaal binnen het eigen team zitten. Dit heeft dan tot gevolg dat post die makkelijk had kunnen wordt uitgewisseld eerst een rondje maakt via het een ander sorteercentrum.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:01 schreef Szura het volgende:
[..]
Als je ooit in zo'n CVL (zo heten die dingen toch?) in bijv Den Bosch geweest bent hoef je niet meer zo aan je geweten te denken. Daar ben ik in de beginperiode rouwkaarten e.d. tegengekomen die al 'over datum' waren. Tot zo ver de kwaliteit van PostNL, don't shoot the messenger.
mooi hequote:Op donderdag 7 augustus 2014 09:08 schreef dud0r het volgende:
Ophaling is weer terug!![]()
Hoe was je vakantie?
komt ook dat ze daar met alle gemak van alles aannemen,het liefst zo goedkoop mogelijkquote:Op donderdag 7 augustus 2014 14:23 schreef Bowler01 het volgende:
[..]
Werk zelf ook op zo'n CVL/VBL gebeuren. Meest waardeloze daar is dat wijkkennis ver te zoeken is. Men weet geen eens welke straten er allemaal binnen het eigen team zitten. Dit heeft dan tot gevolg dat post die makkelijk had kunnen wordt uitgewisseld eerst een rondje maakt via het een ander sorteercentrum.
Op het CVL waar ik zit in Utrecht heb je post voor alle windstreken "rondom" Utrecht. Van Ede tot Gorichem. Kennis voor deze wijken kan je natuurlijk nooit hebben.
Tijden staan ook dusdanig strak dat er geen mogelijkheid meer is om de machinepost goed te controleren. Een wijk lopen met bis nummers wil je dan ook niet als die op het cvl gesorteerd is, dat is gewoon één grote puinbak.
het wordt allemaal mooi naar buiten gebracht,maar als het uur u is, zorgt het MM zelf wel voor goede voorzieiningen,de rest kan doodvallen.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 16:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Iemand nog dat OR-blaadje gelezen over werken bij extreem weer? In dat artikel werd verwezen naar een document op MijnPostNL waarin de regels en procedures zouden staan.
Nou, ik heb het even doorgenomen, maar voor de gemiddelde werknemer is er geen touw aan vast te knopen, want er wordt vooral verwezen naar wetsartikelen en interne richtlijnen, zonder verdere toelichting wat daar in staat. Wat moet ik in vredesnaam met proceswijzer 12.26? Of met IRIS?
Wat vooral uit het document naar voren komt is dat het lokale management zelf maar moet beoordelen of het verantwoord is om buiten te lopen. Daar heb je dus weinig aan, want ze zien er geen been in om mensen bij 35 graden midden op de dag 4 uur in de volle zon te laten lopen. Ook een paar jaar geleden in de winter, toen er op een gegeven moment ivm een harde wind een gevoelstemperatuur heerste van -20 (en het KNMI mensen adviseerde niet langer dan 1 uur ononderbroken buiten te zijn) zag het management nog steeds geen bezwaren.
De maatregelen die de werknemer zelfs dient te nemen volgens het document zijn vooral enorme open deuren (draag luchtige kleding bij warm weer) en soms compleet onhaalbaar: blijf in de schaduw. Dat is nogal lastig bij het lopen van een bestelling, tenzij er de hele dag iemand met een parasol achter je aan loopt!
dat is/was niet overal :quote:Op donderdag 7 augustus 2014 16:28 schreef houdjemond het volgende:
9 tassen hier en hoosbuien. Toch beter dan die 38 graden.
nee, alles is hier nog steeds kurkdroog. Er is in de laatste anderhalve maand nauwelijks een drup gevallen.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 16:30 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
dat is/was niet overal :
[ afbeelding ]
Idem dito hier. Weinig in aantal, veel in gewicht, oa een speciale VI-bijlage in formaatje telefoonboek.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 16:41 schreef Peterselieman het volgende:
Er was door het dikke spul behoorlijk veel vandaag. Had voor mijn wijk een tas meer dan normaal
Serieus? Schandaligquote:Op donderdag 7 augustus 2014 16:25 schreef posje het volgende:
en wat een meelevende reactie na melding van oververhittingsklachten (o.a. bewustzijnsverlies):
OK en is het depot leeg?
Had ik ook inderdaad, ze zouden er binnen een paar 'keer' moeten liggenquote:Op donderdag 7 augustus 2014 17:35 schreef k0fferbak het volgende:
Vandaag was mijn eerste dag en gelijk onweer en regen, verder ging het wel goedEr zouden alleen kleren enzo op het depot liggen maar er lagen alleen tassen.
Kleurtjes werken ook niet.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 18:02 schreef posje het volgende:
Waar ik ook met de pet niet bij kan, is dat bepaalde wijken minstens twee keer per week kwijtraken. Kunnen ze niet met kleurtjes gaan werken of zo, voor de mensen die niet kunnen lezen? O nee, zijn net afgeschaft (te duur?). En dan van die professioneel overkomende sms-jes:
"de 21A is of al bestelT of niet aangekomen? Iemand een idee?”
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |