abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142869324
Ik heb het volgende probleem. Ik verkocht vorige week donderdag mijn 4 jaar oude iPhone 3GS aan iemand via Marktplaats. Vandaag ontving ik een bericht dat de telefoon sinds zaterdag (de dag van aankoop was de donderdag ervoor) enkele keren was uitgevallen. Nadat ik geinformeerd heb wat de precieze klachten waren, heb ik aangeboden wat informatie omtrent dit probleem te zoeken en heb ik een uur later terug gemaild met een linkje naar hoe je de iPhone terug moet zetten naar fabrieksinstellingen en dat mogelijk de accu te erg verouderd is en dat je deze kunt laten vervangen.

Vervolgens 's avonds weer een mail. Opmerkelijk genoeg viel de telefoon nu opeens 'zeer frequent' uit en ondanks dat ze aangaven de reset nog niet uitgevoerd te hebben, kreeg ik de vraag of ze de koop ongedaan konden maken. Ik heb geschreven dat ik het toestel niet terugneem.

Vervolgens draaide de koper in kwestie als een blad aan de boom om. Van vriendelijk naar dreigend. Ik kreeg direct te horen dat ze naar Marktplaats zouden gaan, dat mijn account verwijderd zou worden en dat ik ook nooit meer een nieuw account zou kunnen maken en dat ze naar Rechtsbijstand zouden gaan.

Ik heb wederom terug gemaild dat ik het erg vervelend voor ze vind, maar dat het toestel naar behoren functioneerde op het moment van verkoop (ik heb hem zelfs uren voor de verkoop nog opgeladen en ook toen werkte hij nog prima) en dat ik niet verantwoordelijk ben voor eventuele mankementen zodra de aankoop al gedaan is. Sowieso ook dat het een overeenkomst betreft tussen twee particulieren en dat daarbij geen beroep gedaan kan worden op wettelijke bescherming of teruggave van het product.

Vervolgens kreeg ik, praktisch per ommegaande, weer twee mailtjes. Nog meer gedreig en zelfs een ultimatum. Dat ik tot morgen 12:00 uur heb en dat anders 'de registers' opengaan en dat ze neit bang zijn voor een rechtszaak. Hallo dan? Ik ben er niet zo gediend van om zo behandeld te worden en ik sta volgens mij evengoed in mijn recht. Ik ben geen oplichter, ik handel al 9 jaar via Marktplaats en heb nooit eerder problemen gehad. Het toestel was goed op het moment van verkoop en dat weet ik 100% zeker.

In een tweede mailtje wat er direct achteraan komt, staat dan nog wel dat ze wel 100% geloven dat ik eerlijk ben geweest maar dat de 2 jaar rust de telefoon dan blijkbaar geen goed heeft gedaan. Waarom dat wel geloven en anderzijds zo dreigend doen. Dat begrijp ik niet helemaal. In de advertentie stond overigens ook vermeld wanneer de telefoon was aangeschaft en in gebruik genomen (2010) en dat de telefoon 2 jaar is gebruikt en daarna 2 jaar in de kast heeft gelegen. Ik heb niets verzwegen.

Nu ben ik voor Marktplaats zeker niet bang, ik heb ze zelf ook een bericht gestuurd om te vragen wat ik met deze situatie aan moet. Maar ik heb ook geen zin in een rechtszaak aan mijn broek. Ik heb het idee dat ik in mijn recht staat omdat het apparaat correct functioneerde ten tijde van verkoop, maar ik heb geen enkel verstand van recht dus ik weet niet of er een kans is dat ze inderdaad een rechtszaak aan kunnen spannen (via Rechtsbijstand).

Graag jullie mening hierover. Ik vind het zelf ook een zeer vervelende situatie, maar ik vind dat ik in mijn recht sta om te weigeren de koop te ontbinden. Het toestel werkte goed, ik heb niets verzwegen en nergens over gelogen en het toestel begon daags ná de aankoop blijkbaar pas problemen te vertonen en niet direct. Ik heb het toestel ook nog aangezet toen de koper ervoor kwam, om te laten zien dat het werkte.

De koper beweert in de laatste mail zelfs dat ik zelf zou hebben gezegd dat ze hem terug mogen geven als er iets is. Dit heb ik zeer zeker te weten niet gezegd. Ik heb wel gezegd "Als er iets is dan mail je maar". Ik kan me dat nog woordelijk herinneren. Ik ben de beroerdste niet en wil mensen best ergens mee helpen. Maar ik ben er niet van gediend dat mijn woorden nu worden omgedraaid naar iets wat op dit moment goed in het straatje past. Zoals praktisch alle verkopers op Marktplaats, doe ik namelijk nooit aan retouren.

Alvast bedankt voor eventueel advies!
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:51:39 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_142869496
Een rechtzaak om een 4 jaar oude iPhone... Zie je het voor je.

Zinloos gedreig. Je punt is wel duidelijk bij de koper.

Ik zou er geen aandacht meer aan besteden en verder gaan met je leven.
So we just called him Fred
pi_142869527
Koper is zelf verantwoordelijk om te onderzoeken. Eenmaal geaccepteerd is dus pech voor de koper.

Marktplaats volk-> Liever niet aan mijn deur.
:]
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:53:11 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_142869552
TL;DR

Consumenten koop: garantie tot de deur, of als er geen deur in de buurt is, geen garantie.

Het is een bekende truuk, iets kopen op marktplaats en dan gaan janken dat het of niet werkt of schade heeft en ze geld terug willen. Gewoon mail blokkeren en het lekker laten besterven. Jij staat volledig in je recht als jij niet wist van een defect.
Dum de dum
  Donald Duck held dinsdag 29 juli 2014 @ 23:53:53 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_142869572
Verkoop tussen consumenten: garantie tot aan de deur. Er is geen enkele grond voor een rechtszaak, het zal niet eens in behandeling worden genomen.
Kans dat je wordt opgelicht ook nog eens. Zij hadden al een kapot toestel en proberen jou die nu te 'terug' te laten nemen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_142869608
Dank voor je reactie. Het lijkt mij ook wat nutteloos om daar een rechtszaak om te beginnen, maar ze willen het gooien op 'misleidende advertentie' omdat de iPhone volgens hen dus al niet goed was ten tijde van aankoop, wat wel zo was. Het was mijn eerste iPhone, dat ding was heilig voor me. Ik ben er altijd extreem zuinig mee omgesprongen en puur gestopt met hem te gebruiken omdat ik als gadgetfreak de destijds nieuwe 4S had aangeschaft.

Ik kan hun frustratie ook begrijpen overigens, ik ben zelf een keer écht opgelicht voor 100 Euro (hetzelfde bedrag wat ze voor de iPhone hebben betaald) en daar kun je goed ziek van zijn. Ik had toen de pech dat de verkoper niet eens meer ergens op reageerde. Ik doe dat wel en ik blijf correct en vriendelijk. Ze hebben ook mijn huisadres omdat ze hem hier zijn komen halen en vervolgens hebben gekocht. Ik heb er niet zo'n zin in dat ze morgen opeens ongevraagd aan de deur staan.

Mijn punt lijkt me ook zeker duidelijk, maar waar het mij vooral om gaat is dat ik niet het risico loop dat ze toch 'iets' vinden waarmee zo'n rechtszaak aangespannen kan worden. Ik heb niet eens een advocaat en zelf geen rechtsbijstandverzekering. Nota bene heb ik maar een uitkering dus ik kan me geen onnodige kosten permitteren.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:57:08 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_142869681
Stuur ze gewoon een mail dat de telefoon volgens jou goed was en je verder niet op dreigementen in gaat. Ze spannen de rechtzaak maar aan als ze willen :') Die heeft alleen een kans van slagen als ze kunnen bewijzen dat jij wist dat er iets met die telefoon was.

Dus gewoon die mail blokkeren, heb je er ook geen last meer van, en kan je jezelf ook niet in de problemen lullen.
Dum de dum
pi_142869703
Ik geloof overigens niet zozeer dat het oplichters zijn, al weet ik van mezelf dat ik soms best iets te goedgelovig kan zijn. Daar heb ik me als koper op Marktplaats ook wel eens mee in de vingers gesneden. Als het toestel nou gelijk een uur na de aankoop al kuren vertoonde, maar het is dus dagen later pas. Eerst vanaf zaterdag 3 keer uitval en sinds mijn mail van vanmiddag opeens om de haverklap. Dat kan haast niet. Sowieso begrijp ik niet dat ze niet eerst een volledige reset doen. Als ik zelf ergens een probleem mee heb, ga ik eerst alle opties af voordat ik mogelijk met het probleem bij iemand anders, of dat nou een verkoper of wat is, aanklop.
pi_142869803
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Stuur ze gewoon een mail dat de telefoon volgens jou goed was en je verder niet op dreigementen in gaat. Ze spannen de rechtzaak maar aan als ze willen :') Die heeft alleen een kans van slagen als ze kunnen bewijzen dat jij wist dat er iets met die telefoon was.

Dus gewoon die mail blokkeren, heb je er ook geen last meer van, en kan je jezelf ook niet in de problemen lullen.
Dat heb ik ook gedaan (laten weten dat het toestel goed functioneerde). Ik heb het toestel laten laden voordat de koper kwam en daar gebeurde geen gekke dingen mee, hij is aan geweest toen de koper hier was om hem te bekijken. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt, maar die rechtszaak is juist waar ik een beetje bang van ben. Stel dat ze wel iets vinden waarmee ze die aan kunnen spannen? Ik heb geen middelen of een advocaat. Dalijk ben ik een kaalgeplukte kip. Dat zie ik niet zo zitten.
  woensdag 30 juli 2014 @ 00:01:58 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_142869853
Zucht

Denk je nu serieus dat ze een paar 100 euro aan kosten gaan maken voor een kansloze rechtzaak? Blokkeren en niet meer over nadenken!
Dum de dum
pi_142869950
Ik weet het niet, daarom vraag ik het hier. Het kwam redelijk serieus over. Sowieso als zij rechtsbijstand hebben (wat ze schreven), kunnen ze kostenloos een advocaat in de arm nemen en een rechtszaak aanspannen. Ik weet te weinig van recht om er zeker van te zijn dat ze hier niks mee kunnen.
pi_142870149
Wel slim. Je hebt een kapotte telefoon, koopt een identieke, en gaat vervolgens met je kapotte telefoon terug naar de verkoper omdat er iets mis mee is :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 30 juli 2014 @ 00:13:07 #13
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_142870192
Als ze voor die ¤100 aankloppen bij hun rechtsbijstand dan worden ze weggewuifd. Krijgen ze ook te horen dat koop tussen 2 particulieren garantie tot de voordeur is.
  Donald Duck held woensdag 30 juli 2014 @ 00:14:49 #14
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_142870245
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:05 schreef Crystal het volgende:
Ik weet het niet, daarom vraag ik het hier. Het kwam redelijk serieus over. Sowieso als zij rechtsbijstand hebben (wat ze schreven), kunnen ze kostenloos een advocaat in de arm nemen en een rechtszaak aanspannen. Ik weet te weinig van recht om er zeker van te zijn dat ze hier niks mee kunnen.
Pure bluf. Agressief dreigen met juridische stappen. Allemaal in een poging indruk te maken. Een beproefd recept, dit hebben ze waarschijnlijk al vaker gedaan. Je hebt echt goede kans om met oplichters te zitten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_142870355
quote:
99s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:11 schreef bijdehand het volgende:
Wel slim. Je hebt een kapotte telefoon, koopt een identieke, en gaat vervolgens met je kapotte telefoon terug naar de verkoper omdat er iets mis mee is :')
Oh wat voel ik me nu naief, ik had er geen idee van dat dat soort praktijken daadwerkelijk gebeuren.
Nu wil ik niet gelijk zeggen dat deze mensen 'zo' zijn, maar voor hetzelfde geld heeft ze hem laten stuiteren en doet ie daarom moeilijk. Het is mijn woord op het hunne. Zij willen niet geloven dat het toestel correct werkte voor aanschaf, maar waarom zou ik wel geloven dat hij 'zomaar' raar is gaan doen.
pi_142870391
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:13 schreef EdRendum het volgende:
Als ze voor die ¤100 aankloppen bij hun rechtsbijstand dan worden ze weggewuifd. Krijgen ze ook te horen dat koop tussen 2 particulieren garantie tot de voordeur is.
Dat idee had ik dus ook, maar je weet 't niet. Ben zelf ook al minstens een uur aan het zoeken naar informatie en plaatsen van posts (ook zonde van m'n tijd eigenlijk, maar het zit me behoorlijk dwars) en ik vond ergens al een mooie zin dat je je bij een overeenkomst tussen twee particuleren niet kunt beroepen op wettelijke bescherming en teruggave. Dat klinkt logisch, maar ik ken de wet niet zo goed :)
pi_142870421
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:20 schreef Crystal het volgende:

[..]

Oh wat voel ik me nu naief, ik had er geen idee van dat dat soort praktijken daadwerkelijk gebeuren.
Nu wil ik niet gelijk zeggen dat deze mensen 'zo' zijn, maar voor hetzelfde geld heeft ze hem laten stuiteren en doet ie daarom moeilijk. Het is mijn woord op het hunne. Zij willen niet geloven dat het toestel correct werkte voor aanschaf, maar waarom zou ik wel geloven dat hij 'zomaar' raar is gaan doen.
En anders moeten ze 'm maar laten onderzoeken. Trap er niet in. Zou sowieso wel een imei-nummer noteren zodat je altijd zeker weet dat het de jouwe is, voor het geval het een zaak gaat worden ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_142870433
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:14 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Pure bluf. Agressief dreigen met juridische stappen. Allemaal in een poging indruk te maken. Een beproefd recept, dit hebben ze waarschijnlijk al vaker gedaan. Je hebt echt goede kans om met oplichters te zitten.
Ik heb één keer eerder zoiets aan de hand gehad, dat ging over een t-shirtje van 5 Euro waar blijkbaar een klein gaatje onder de oksel zat wat ik niet gezien had. Die dreigde nog net niet met rechtszaken, maar wel andere dingen. Kijk, als het over zo'n bedrag gaat lach ik me rot, maar dit gaat over 100 Euro. Dat is voor mij en veel andere mensen behoorlijk wat geld, dus acht ik de dreigementen ook wat serieuzer. Ik ben al 9 jaar actief op Marktplaats als koper én verkoper dus ik ken wel wat 'trucjes' van mensen, maar het blijft erg vervelend en stiekem schrik ik er dan ook wel van.
pi_142870440
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:05 schreef Crystal het volgende:
Zeker niet; er is vaak een eigen risico of uitsluiting als het gaat om kleine bedragen.
Bij iets grotere bedragen waarin de koper wel een claim heeft (niet in dit geval) zal het worden afgekocht door de rechtsbijstandsverzekering. Zij vergoeden de schade en hoeven er geen juridisch medewerker op te zetten.
pi_142870482
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:23 schreef Bucketlist het volgende:

[..]

Zeker niet; er is vaak een eigen risico of uitsluiting als het gaat om kleine bedragen.
Bij iets grotere bedragen waarin de koper wel een claim heeft (niet in dit geval) zal het worden afgekocht door de rechtsbijstandsverzekering. Zij vergoeden de schade en hoeven er geen juridisch medewerker op te zetten.
Kijk, dát soort dingen weet ik dus niet. Fijn, bedankt voor de info, dat maakt me wel een stuk geruster. Duidelijk iemand die er (heel wat) meer verstand van heeft dan ik. 100 Euro valt dus onder 'kleine bedragen'?
pi_142870506
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:25 schreef Crystal het volgende:

[..]

Kijk, dát soort dingen weet ik dus niet. Fijn, bedankt voor de info, dat maakt me wel een stuk geruster. Duidelijk iemand die er (heel wat) meer verstand van heeft dan ik. 100 Euro valt dus onder 'kleine bedragen'?
Ligt aan de rechtsbijstand. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze zelfs geen heil zien in de zaak dus ga maar lekker slapen vannacht.
pi_142870583
quote:
99s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:26 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ligt aan de rechtsbijstand. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze zelfs geen heil zien in de zaak dus ga maar lekker slapen vannacht.
Dankjewel :)
  woensdag 30 juli 2014 @ 00:34:42 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_142870657
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:46 schreef Crystal het volgende:
Ik
Mijn neef had een playstation op marktplaats gezet. Al snel kwam er iemand die playstation kopen. Ding had het altijd prima gedaan. De volgende dag al belden ze dat de playstation defect was en dat ze geld terug wilden. Neef wilde geen problemen, heeft dat gedaan.
Zat hij met een kapotte playstation. Toen hij eens goed keek, leek het wel een andere PS te zijn! Serienummer gecontroleerd, was een heel ander (defect) type.

Er zijn dus mensen die op deze manier defect materiaal omruilen! Misschien kopen ze kapotte dingen, ik weet het niet. Maar trap er dus niet te snel in!
The End Times are wild
pi_142870670
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:52 schreef wootahH het volgende:
Koper is zelf verantwoordelijk om te onderzoeken. Eenmaal geaccepteerd is dus pech voor de koper.

Marktplaats volk-> Liever niet aan mijn deur.
Ik ben er normaal ook geen fan van om kopers aan m'n deur te hebben en doe dat ook bijna nooit. Maar zo'n telefoontje wil je toch eerst zien, zou ik zelf ook willen. Om dan daarvoor bij een winkel ofzo af te spreken is ook zo wat. Dan is het net of je daar een dealtje staat te doen ofzo en het komt erg wantrouwig over. Maargoed, als ze morgen aan de deur staan ben ik niet verplicht om ze binnen te laten. Proberen ze dat wel, kan ik aangifte doen van huisvredebreuk. Kijk, dat soort dingen weet ik dan weer wel... :) Maar ik hoop niet dat het nodig is, ik ga graag normaal met mensen om.
pi_142870734
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mijn neef had een playstation op marktplaats gezet. Al snel kwam er iemand die playstation kopen. Ding had het altijd prima gedaan. De volgende dag al belden ze dat de playstation defect was en dat ze geld terug wilden. Neef wilde geen problemen, heeft dat gedaan.
Zat hij met een kapotte playstation. Toen hij eens goed keek, leek het wel een andere PS te zijn! Serienummer gecontroleerd, was een heel ander (defect) type.

Er zijn dus mensen die op deze manier defect materiaal omruilen! Misschien kopen ze kapotte dingen, ik weet het niet. Maar trap er dus niet te snel in!
Ben ik even blij dat ik eigenlijk bijna nooit 'apparatuur' verkoop via Marktplaats. Meestal shirtjes en wat sieraden voor bedragen die praktisch nooit boven de tien euro uitkomen. Ik zou zelf nooit een tweedehands telefoon kopen, heb dat één keer gedaan via Marktplaats en ben gruwelijk opgelicht. Marktplaats heeft ook weinig 'beleid'. Ik had pas bijna een paar fake Nike schoenen gekocht voor 50 Euro.

ik doe niet eens de moeite om dat te rapporteren bij Marktplaats terwijl in het reglement staat dat je geen nep-dingen mag aanbieden. Half MP staat er vol mee. Dus ik geloof ook niet zo dat Marktplaats mij daadwerkelijk gaat 'aanpakken'. Maar erg vervelend is het wel. Voorlopig de laatste keer dat ik iets van electronica heb aangeboden. Die telefoon was me altijd heilig, het was mijn eerste iPhone. Ik heb hem al die tijd bewaard als backup mocht er met mijn 4S iets mis zijn, maar nu ik inmiddels de 5S heb, zijn 2 telefoons als back-up een beetje teveel van het goede. En dan verkoop je dat ding eindelijk en krijg je zoiets...

Jammer zulke dingen.
pi_142870995
Ik vind het trouwens een tikje opvallend dat onder elke mail van de koper staat dat die verzonden is met iPhone 5. Een klein detail, maar wáárom zou je een 'antieke' iPhone 3GS willen als je een iPhone 5 hebt? Het zou natuurlijk zomaar kunnen, maar een beetje onlogisch is het wel.
pi_142871056
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:58 schreef Crystal het volgende:
Ik vind het trouwens een tikje opvallend dat onder elke mail van de koper staat dat die verzonden is met iPhone 5. Een klein detail, maar wáárom zou je een 'antieke' iPhone 3GS willen als je een iPhone 5 hebt? Het zou natuurlijk zomaar kunnen, maar een beetje onlogisch is het wel.
Misschien is het de iPhone 5 van zijn vriendin, omdat zijn eigen iPhone 3GS het niet doet? :P
pi_142871102
Dat kan ook nog. Het is van mij misschien ook niet eerlijk om nu een beetje spijkers op laag water te gaan zoeken, maar ik ben altijd erg van de details. Het zit me gewoon nog steeds erg hoog.
pi_142871227
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 01:06 schreef Crystal het volgende:
Dat kan ook nog. Het is van mij misschien ook niet eerlijk om nu een beetje spijkers op laag water te gaan zoeken, maar ik ben altijd erg van de details. Het zit me gewoon nog steeds erg hoog.
Ik denk dat je wel de hoofdprijs voor dat ouwe ding hebt gekregen, lijkt me niet dat oplichters dat betalen, tenzij ze uit Nigeria komen.
Maar dat gedreig slaat nergens op, hadden ze het maar beter moeten uitproberen / bekijken vóór de koop. Als ze garantie willen moeten ze een nieuwe kopen. Het is mechanisch, wat het het ene moment nog doet kan over een uur gestorven zijn. Dat is het risico van tweedehands. Bovendien weet je niet hoe ze het behandeld hebben cq laten stuiteren.
Als jij zeker weet dat je een goed werkend product hebt verkocht dan gewoon je poot stijf houden en niet meer reageren.
pi_142871416
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 01:14 schreef Majoraan het volgende:

[..]

Ik denk dat je wel de hoofdprijs voor dat ouwe ding hebt gekregen, lijkt me niet dat oplichters dat betalen, tenzij ze uit Nigeria komen.
Maar dat gedreig slaat nergens op, hadden ze het maar beter moeten uitproberen / bekijken vóór de koop. Als ze garantie willen moeten ze een nieuwe kopen. Het is mechanisch, wat het het ene moment nog doet kan over een uur gestorven zijn. Dat is het risico van tweedehands. Bovendien weet je niet hoe ze het behandeld hebben cq laten stuiteren.
Als jij zeker weet dat je een goed werkend product hebt verkocht dan gewoon je poot stijf houden en niet meer reageren.
Mijn vraagprijs lag nog iets hoger, maar dat doe ik eigenlijk altijd om wat 'ruimte' te houden voor lagere bieders. Als ze 75 hadden geboden was ik ook akkoord gegaan. De koper had 95 Euro geboden, maar omdat ik tijdens de koop niet kon wisselen (nooit geld in huis), heb ik ze de mobiele lader die ik er kort bij gebruikt heb (en die 20 Euro waard was) bij gegeven.

Omdat de iPhone was gereset, kun je er weinig mee dan naar het scherm kijken waarin je de instellingen zoals land, tijd etc. moet opgeven, daar kan ik helaas niets aan veranderen. Ik was niet van plan hem zo mee te geven met al mijn gegevens er nog op. Zefls al haal je je foto's en telefoonboek en je apps eraf, dan is er nog genoeg privé informatie over. Iedereen die met iPhones werkt, weet dat.

Inderdaad weet ik niet wat ze er na de koop mee gedaan hebben. Net zo min als dat zij kunnen bewijzen dat de iPhone echt goed werkte toen ik hem verkocht (waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken), net zo min kan ik bewijzen of zij er iets mee gedaan hebben waardoor hij mankementen vertoont. Dat is het risico van Marktplaats en als je tweedehands koopt, moet je weten waar je aan begint. Vind ik dan.

Ik ben ook zeker van plan mijn poot stijf te houden, maar je krijgt niet elke dag dreigementen van rechtszaken naar je toe geslingerd, daar schrik je toch van. Ik wel in elk geval, ben niet zo'n kouwe kikker die overal overheen stapt. Anders had ik bij het eerste mailtje ook gelijk gezegd dat ze zelf maar op internet moest gaan zoeken of uberhaupt niet gereageerd. Menselijkheid en respect vind ik belangrijk en soms ben ik dan iets te goedgelovig.
pi_142871999
Niet wakker van liggen idd.
Wat al eerder in dit topic gezegd is: een mail sturen met "De telefoon was goed en functioneerde goed op het moment van verkoop. Ik neem daarom de telefoon niet terug en zal geen geld terugsturen. Ik beschouw onze koopovereenkomst afgehandeld en zal verdere communicatie inzake deze overeenkomst niet in behandeling nemen."

Zij kunnen wel beweren dat de telefoon al kapot was toen jij hem gaf, maar "wie eist, bewijst", dus dat mogen zij bewijzen. En dat kunnen ze niet. Net zo min als jij kunt bewijzen dat de telefoon wél goed functioneerde... maar dat hoef jij niet te bewijzen :)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_142872046
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 01:57 schreef spijkerbroek het volgende:
Niet wakker van liggen idd.
Wat al eerder in dit topic gezegd is: een mail sturen met "De telefoon was goed en functioneerde goed op het moment van verkoop. Ik neem daarom de telefoon niet terug en zal geen geld terugsturen. Ik beschouw onze koopovereenkomst afgehandeld en zal verdere communicatie inzake deze overeenkomst niet in behandeling nemen."

Zij kunnen wel beweren dat de telefoon al kapot was toen jij hem gaf, maar "wie eist, bewijst", dus dat mogen zij bewijzen. En dat kunnen ze niet. Net zo min als jij kunt bewijzen dat de telefoon wél goed functioneerde... maar dat hoef jij niet te bewijzen :)
Ik had de volgende tekst eerder vanavond al verzonden. Daarna heb ik niet meer gereageerd op een nieuwe dreigmail die daarop nog volgde, waarin me een ultimatum werd gesteld om de koop te ontbinden.

---

Ik ben volkomen eerlijk tegen je geweest. De advertentie was volledig naar waarheid.
Ik doe al 9 jaar zaken via Marktplaats, zonder problemen.

Je hebt het product via Marktplaats gekocht, hierover wil ik je het volgende meedelen:
Het betreft hier een aankoop tussen twee particulieren, je kunt dus geen enkel beroep doen op wettelijke bescherming of teruggave/herstel van het product.
Ik weet zeker dat het toestel, zoals in de advertentie stond, naar behoren werkte. Vanaf het moment van aankoop ligt de verantwoordelijkheid bij jou.
Op jouw verzoek, heb ik je nog adviezen gegeven.

De koop wordt niet ongedaan gemaakt.
Dit is het laatste wat ik hierover wil zeggen.
pi_142872072
Prima mail :)
Ik zou alle verstuurde en ontvangen mails van en naar hem wel een tijdje bewaren, als ik jou was.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_142873285
Ik laat kopers altijd komen, ik heb ook alle serienummers van de producten, evenals foto's.
Uit de communicatie kun je opmaken met welk volk je te maken hebt.
Altijd tot in detail aangeven wat er mis is en of je garantie geeft op het product.
Meestal hanteer ik een niet zeuren prijs.
pi_142873303
Een rechtzaak om een tweedehands iPhone 3GS :') iemand zit je te trollen hoor :')
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_142873557
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:00 schreef Crystal het volgende:

[..]

Dat heb ik ook gedaan (laten weten dat het toestel goed functioneerde). Ik heb het toestel laten laden voordat de koper kwam en daar gebeurde geen gekke dingen mee, hij is aan geweest toen de koper hier was om hem te bekijken. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt, maar die rechtszaak is juist waar ik een beetje bang van ben. Stel dat ze wel iets vinden waarmee ze die aan kunnen spannen? Ik heb geen middelen of een advocaat. Dalijk ben ik een kaalgeplukte kip. Dat zie ik niet zo zitten.
De koper heeft geen poot om op te staan, zelfs al was jij te kwader trouw, de staat van de telefoon was bekend voor de koop, koper heeft hem zelf kunnen bekijken/gebruiken en heeft besloten om (toch) te kopen..

Zelfs als de koper een rechtszaak aanspant, staat de uitkomst al vast. Zijn rechtsbijstand verzekering zal hem hard uitlachen.
pi_142873695
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 02:01 schreef Crystal het volgende:

[..]

Ik had de volgende tekst eerder vanavond al verzonden. Daarna heb ik niet meer gereageerd op een nieuwe dreigmail die daarop nog volgde, waarin me een ultimatum werd gesteld om de koop te ontbinden.

---

Ik ben volkomen eerlijk tegen je geweest. De advertentie was volledig naar waarheid.
Ik doe al 9 jaar zaken via Marktplaats, zonder problemen.

Je hebt het product via Marktplaats gekocht, hierover wil ik je het volgende meedelen:
Het betreft hier een aankoop tussen twee particulieren, je kunt dus geen enkel beroep doen op wettelijke bescherming of teruggave/herstel van het product.
Ik weet zeker dat het toestel, zoals in de advertentie stond, naar behoren werkte. Vanaf het moment van aankoop ligt de verantwoordelijkheid bij jou.
Op jouw verzoek, heb ik je nog adviezen gegeven.

De koop wordt niet ongedaan gemaakt.
Dit is het laatste wat ik hierover wil zeggen.
Prima gedaan, je bent nog schappelijk geweest met je adviezen. Niet meer aan denken en gewoon negeren - hier komt nooit meer iets van.

Zelf ook zo iets dergelijks meegemaakt, ze vertelde mij dat ik een telefoon met kapot scherm had opgestuurd. Ik vroeg hun om een foto via de spiegel te maken waar ook het IMEI nummer zichtbaar was - aangezien ik de orriginele aankoopbon hiervan nog had met IMEI nummer. Nooit meer iets van vernomen. Standaard truc zoals eerder gezegd. Kapote telefoon - bestel er 1 via marktplaats en probeer je geld terug te krijgen.
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:26:50 #38
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_142876857
gezeur allemaal,

Maar ze mogen roepen wat ze willen, ze zitten zelf fout, want:
1: Ze hebben onderzoeksplicht bij aanschaf, de koper heeft de telefoon kunnen bekijken en testen bij aanschaf. Dat deze het niet gedaan heeft, zijn probleem.
2: Koop tussen particulieren, dus geen garantie buiten fabrieksgarantie om.
3: Het starten van een rechtszaak is te duur in verhouding tot de waarde van het object, rechtsbijstand en JL zullen niet het advies geven om een zaak aan te spannen (bij das en cs kost een prepaid brief al 150, het starten van rechtszaak is voor hun rond de 500 euro. Ik gok dat het even nuttig is om een rechtszaak te starten als dat het is om 100 km om te rijden voor benzine die 1 cent per liter goedkoper is.)
4: Jij hebt aan alle verplichtingen voldaan, sterker nog jij hebt meer gedaan dan verwacht mocht worden.

En als bonus
5: Stel dat jij wel willens en wetens defecte hardware verkocht hebt of zelfs niks opgestuurd had als ze niet waren langsgekomen. Dan nog is het in NL een hels karwei om geld terug te krijgen of dat er iets aan gedaan word. Mensen die echt worden opgelicht moeten hemel en aarde bewegen samen met tientallen aangiftes van anderen om een oplichter te laten stoppen.

Het grootste risico wat je loopt is dat ze aan je deur komen om verhaal te halen. In dat geval kun je de politie bellen wegens bedreiging. (Bonus tip: als je nog een imei of serienummer hebt even bewaren voor dat geval, waarschijnlijk staan ze met een andere telefoon bij je aan de deur en dan kun je het direct vergelijken )
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_142877454
Zoals al eerder is aangegeven hoef je je nergens zorgen over te maken.

In het ergste geval worden ze door hun eigen rechtsbijstandverzekering schadeloos gesteld en krijgen ze het aankoopbedrag gestort, maar mijns inziens hebben ze daarvoor te weinig bewijs van daadwerkelijke 'misleiding'.

Geen enkele (fatsoenlijk intelligente) advocaat zal hiervoor (willen) procederen.

Mochten ze doorgaan met vervelende mails sturen, kun je hun adres altijd blokkeren.
Het is dan wel zo netjes om dat te vermelden, aangeven dat je niet bent gediend van belaging en/of intimidatie (art. 285b Sr.).

Maar wat je vooral niet moet doen is hierover slaap verliezen, ze kunnen verder niks.
Mochten ze toch, wat Zalkc al zei, aan de deur komen, dan kun je zonder de deur open te doen gelijk de politie bellen.
Een aangifte van jouw kant komt hun zaak zeker niet ten goede.
pi_142877553
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:26 schreef zalkc het volgende:
2: Koop tussen particulieren, dus geen garantie buiten fabrieksgarantie om.
[...]
4: Jij hebt aan alle verplichtingen voldaan, sterker nog jij hebt meer gedaan dan verwacht mocht worden.
Ook bij particuliere verkoop moet het artikel wel conform de omschrijving zijn. Daarnaast, heeft TS aangeboden de telefoon te versturen, is en blijft TS verantwoordelijk voor de verzending.

Dus op zich heeft de koper nog wel wat om mee te vechten, echter in het geval van een vier jaar oude telefoon is dat natuurlijk wel veel minder dan bij een gloednieuwe.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_142878187
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:47 schreef The_stranger het volgende:
Daarnaast, heeft TS aangeboden de telefoon te versturen, is en blijft TS verantwoordelijk voor de verzending.

De koper is bij TS geweest en heeft gehaald:
quote:
Ik heb het toestel laten laden voordat de koper kwam en daar gebeurde geen gekke dingen mee, hij is aan geweest toen de koper hier was om hem te bekijken.
De koper heeft geen poot om op te staan ook niet als de rechtsbijstand wel een brief gaat schijven.
pi_142878409
Altijd mooi om te zien hoe mensen er een hele hoop dingen bij verzinnen en dit dan als feit presenteren in hun relaas terwijl het totaal niet van toepassing is.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_142878542
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:44 schreef cookiebakerf het volgende:
maar mijns inziens hebben ze daarvoor te weinig bewijs van daadwerkelijke 'misleiding'.
Sterker nog ze hebben al bewijs gegeven dat TS niets te verwijten valt.

quote:
Ik verkocht vorige week donderdag mijn 4 jaar oude iPhone 3GS aan iemand via Marktplaats. Vandaag ontving ik een bericht dat de telefoon sinds zaterdag (de dag van aankoop was de donderdag ervoor) enkele keren was uitgevallen.
De koper bevestigt dus dat de Iphone goed functioneerde tot zaterdag en pas toen het probleem is ontstaan.
pi_142879966
Wauw, bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik er dus wel op kan vertrouwen dat de koper in kwestie inderdaad geen rechten heeft op dit punt (al beweren ze zelf van wel, anders ga je niet dreigen met rechtsbijstand, tenzij dat bluf was/is).

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er wel heel slecht door geslapen heb, maar goed, je maakt het ook niet elke dag mee dat mensen dreigen je voor de rechter te slepen voor een verkoop die je ter goede trouw en uit eerlijke overwegingen hebt gedaan. Ik zou bijna spijt krijgen van de verkoop. Die telefoon is altijd 'heilig' voor me geweest en ik had het fijn gevonden als er na mij iemand anders veel plezier van zou hebben. Op deze manier lijkt dat er niet erg op. Zeker niet in het geval het echt om oplichting gaat.

Ik heb overigens inmiddels geen mails meer gekregen, ondanks dat hun zelf gestelde ultimatum van 12 uur 's middags al verstreken is. Als ze aan de deur komen laat ik ze in elk geval niet binnen. Een IMEI nummer heb ik niet meer, maar mijn ogen zijn sowieso te slecht om dat te kunnen lezen.

Nogmaals vriendelijk dank!

[ Bericht 0% gewijzigd door Crystal op 30-07-2014 13:43:40 ]
pi_142880515
Als iemand dreigt met rechtsbijstand dan betekent dat niets als ze geen gelijk hebben. Bewaar wel de berichtjes van hun tot je zeker weet dat je niets meer hoort.
pi_142880618
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:05 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De koper is bij TS geweest en heeft gehaald:

[..]

De koper heeft geen poot om op te staan ook niet als de rechtsbijstand wel een brief gaat schijven.
Ah, dat had ik in de wall of text gemist, nee dan heeft de koper praktisch geen poot om op te staan. Tenzij hij/zij kan aantonen dat het defect er al was en dat TS er vanaf wist, maar dat blijkt ook niet uit de OP.

In dat geval, negeren en doorgaan met het leven.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 30 juli 2014 @ 13:30:11 #47
62913 Blik
The one and Only!
pi_142881158
Ben benieuwd wat de koper gaat doen :)
pi_142881550
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Altijd mooi om te zien hoe mensen er een hele hoop dingen bij verzinnen en dit dan als feit presenteren in hun relaas terwijl het totaal niet van toepassing is.
Heb je het dan over jezelf of anderen hier?
Indien het laatste, laat je licht maar eens schijnen dan.
  woensdag 30 juli 2014 @ 14:05:48 #49
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_142882191
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:51 schreef FredvZ het volgende:
Een rechtzaak om een 4 jaar oude iPhone... Zie je het voor je.

Zinloos gedreig. Je punt is wel duidelijk bij de koper.

Ik zou er geen aandacht meer aan besteden en verder gaan met je leven.
Wat deze wijze man zegt dus..
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
  woensdag 30 juli 2014 @ 14:06:52 #50
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_142882231
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Heb je het dan over jezelf of anderen hier?
Indien het laatste, laat je licht maar eens schijnen dan.
Het feit dat sommigen over verzendregels beginnen terwijl dat ding aan de deur opgehaald is, bijvoorbeeld
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')