abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142856172
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat de man ook eigenlijk gewoon bedoelt is een de facto autocratisch systeem waarin de schijn van democratie nog enigszins opgehouden wordt.
Zoals hier in Nederland bedoel je?
pi_142856215
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:42 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Zoals hier in Nederland bedoel je?
Nee, zoals bijvoorbeeld in Rusland of China; de voorbeelden die hij aanhaalt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_142856760
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, zoals bijvoorbeeld in Rusland of China; de voorbeelden die hij aanhaalt.
Hoe zou jij de democratie in dit land beschrijven dan?
Er zit hier een kabinet met nog geen steun van een derde van de bevolking inmiddels.
Verkiezingen eens in de vier jaar voorafgegaan door leugens.
Ik noem dat geen democratie hoor.
Kun je daar wel dure woorden voor gebruiken, maar de democratie is hier gewoon knudde, als in: sporadisch (eens per vier jaar) aanwezig. Na campagneleugens.
pi_142856808
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:01 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Er zit hier een kabinet met nog geen steun van een derde van de bevolking inmiddels.
Kun je daar wel dure woorden voor gebruiken, maar de democratie is hier gewoon knudde, als in: sporadisch (eens per vier jaar) aanwezig. Na campagneleugens.
Tja, referenda hebben ook zo hun fikse nadelen. Zo beroerd is ons systeem nog niet.
pi_142856892
quote:

[..]

Geen democratie functioneert perfect, maar als je het verschil niet ziet tussen Nederland en bijvoorbeeld Rusland of China, dan zou ik zou ik toch echt een bezoek aan de opticien overwegen.

Verkiezingen, persvrijheid, relatief onafhankelijke rechterlijke macht, enzovoort. Er zijn best nog veel stappen mogelijk zoals bindende referenda en dergelijke, naar de meerderheid wenst blijkbaar niet op partijen te stemmen die deze willen invoeren.
pi_142856955
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, referenda hebben ook zo hun fikse nadelen. Zo beroerd is ons systeem nog niet.
Referenda zijn dan ook een lapmiddel voor een gebrek aan democratie. Maar zelfs dat wordt ons niet gegund door de "liberalen".
Het systeem hier is vergelijkbaar met het eerste de beste schoonmaakbedrijf na een overname. Je zit nu vier jaar aan ons vast maar schoon wordt het niet. (sorry voor het bedonderen en loze beloften)
pi_142856969
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat de man ook eigenlijk gewoon bedoelt is een de facto autocratisch systeem waarin de schijn van democratie nog enigszins opgehouden wordt.
Jep als je er even tussendoor fiets dat democratie gelijk is aan liberalisme, dan escaleert de stelling al snel naar democratie = liberalisme = meerdere partijen = vrijheid van meningsuiting = mensenrechten. En zo bouw je een dictatuur op. Een beetje wat Shinzo Abe laatst per ongeluk publiekelijk riep: "The German Weimar Constitution changed, without being noticed, to the Nazi German constitution. Why don't we learn from their tactics?"

Daarnaast is de Nederlandse staat toch wel een van de best georganiseerde in de wereld en er is relatief weinig corruptie. Het politieapparaat, brandweer, zorg, sociale vangnetten, infrastructuur, onafhankelijke rechtsstaat, vrijheid van meningsuiting etc. zijn degelijk geregeld. Daar is iedereen het wel over eens, het enige wat de partijen doet verschillen is het schuiven met percentages als het gaat om belastingdruk e.d. en de omvang van de sociale vangnetten.
pi_142857022
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:08 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Referenda zijn dan ook een lapmiddel voor een gebrek aan democratie. Maar zelfs dat wordt ons niet gegund door de "liberalen".
Het systeem hier is vergelijkbaar met het eerste de beste schoonmaakbedrijf na een overname. Je zit nu vier jaar aan ons vast maar schoon wordt het niet. (sorry voor het bedonderen en loze beloften)
Wat zie jij dan als een werkbaar beter systeem?
  dinsdag 29 juli 2014 @ 19:11:24 #59
431938 G_d
Uw Vader, Uw Herder, Uw Heer.
pi_142857042

Zijne expressies, zijne gelaat,
Vol met onzicht, vol met haat,

Niet menselijk, niet plezant,
Dit schepsel komt niet van mijne Hand.
pi_142857268
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:08 schreef Nintex het volgende:

[..]

Jep als je er even tussendoor fiets dat democratie gelijk is aan liberalisme, dan escaleert de stelling al snel naar democratie = liberalisme = meerdere partijen = vrijheid van meningsuiting = mensenrechten. En zo bouw je een dictatuur op. Een beetje wat Shinzo Abe laatst per ongeluk publiekelijk riep: "The German Weimar Constitution changed, without being noticed, to the Nazi German constitution. Why don't we learn from their tactics?"

Daarnaast is de Nederlandse staat toch wel een van de best georganiseerde in de wereld en er is relatief weinig corruptie. Het politieapparaat, brandweer, zorg, sociale vangnetten, infrastructuur, onafhankelijke rechtsstaat, vrijheid van meningsuiting etc. zijn degelijk geregeld. Daar is iedereen het wel over eens, het enige wat de partijen doet verschillen is het schuiven met percentages als het gaat om belastingdruk e.d. en de omvang van de sociale vangnetten.
Mja dit soort kritiek op 'De hoge heren in Den Haag' is ook een beetje arbeidersretoriek van mensen die verwachten dat iedere burger per direct inspraak heeft in elke kwestie.
pi_142857271
quote:
Precies, wat we nu hebben is gewoon een soort oligarchie, macht in handen van een kleine groep mensen
pi_142857280
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:05 schreef Monolith het volgende:
relatief onafhankelijke rechterlijke macht

Need I say more?
pi_142857386
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:18 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Precies, wat we nu hebben is gewoon een soort oligarchie, macht in handen van een kleine groep mensen
Je kunt vandaag nog lid worden van een regeringspartij (PvdA, VVD etc.) of een eigen partij oprichten en je verkiesbaar stellen voor je gemeente o.i.d.. Het feit dat je in Nederland ook met een partij als de Partij voor de Dieren in de kamer kunt komen zegt genoeg lijkt me.
pi_142857411
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:18 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Need I say more?
Ik weet dat dit soort nuances vaak niet besteed zijn aan het klootjesvolk, maar incidenteel worden rechters nog wel enigszins beïnvloed door politici die zich gaan mengen in het debat omtrent een rechtszaak of door de publieke opinie. Met utopische denkbeelden als een volstrekt onafhankelijk rechterlijke macht heb ik niet veel.
Internationaal gezien is de Nederlandse rechtsspraak gewoon prima qua zaken als onafhankelijkheid.
Als je daar wat aan wilt doen, dan kun je het best PVV stemmen, want die willen rechters verantwoording laten afleggen aan de politiek.
pi_142857448
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:21 schreef Nintex het volgende:

[..]

Je kunt vandaag nog lid worden van een regeringspartij (PvdA, VVD etc.) of een eigen partij oprichten en je verkiesbaar stellen voor je gemeente o.i.d.. Het feit dat je in Nederland ook met een partij als de Partij voor de Dieren in de kamer kunt komen zegt genoeg lijkt me.
Daarom vroeg ik eerder ook naar werkbare betere alternatieven. Daarop blijft het stil. Wat we hebben is lang niet perfect maar wel zo'n beetje het best beschikbare.
pi_142857456
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat zie jij dan als een werkbaar beter systeem?
Nou, in plaats van controle door de politiek zelf, bijvoorbeeld: verantwoordingsdag, daarnaast een jaarlijkse stemming door het volk. Ze kunnen toch ook kieswijzers maken? Nou dan kun je ook wel een jaarlijkse stemming organiseren over allerlei onderwerpen die het volk in kan vullen. Zodat er bijsturing en/of verantwoording voor/van beslissingen kan komen.
pi_142857470
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:21 schreef Nintex het volgende:

[..]

Als je heel goed je best doet kan je inderdaad in het clubje oligarchen komen.
pi_142857477
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:23 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Nou, in plaats van controle door de politiek zelf, bijvoorbeeld: verantwoordingsdag, daarnaast een jaarlijkse stemming door het volk. Ze kunnen toch ook kieswijzers maken? Nou dan kun je ook wel een jaarlijkse stemming organiseren over allerlei onderwerpen die het volk in kan vullen. Zodat er bijsturing en/of verantwoording voor/van beslissingen kan komen.
Erg werkbaar lijkt zoiets me niet.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 19:25:13 #69
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142857501
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:23 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Lijkt me een goed plan met het oog op langetermijnbeleid.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142857546
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:22 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet dat dit soort nuances vaak niet besteed zijn aan het klootjesvolk, maar incidenteel worden rechters nog wel enigszins beïnvloed door politici die zich gaan mengen in het debat omtrent een rechtszaak of door de publieke opinie. Met utopische denkbeelden als een volstrekt onafhankelijk rechterlijke macht heb ik niet veel.
Internationaal gezien is de Nederlandse rechtsspraak gewoon prima qua zaken als onafhankelijkheid.
Als je daar wat aan wilt doen, dan kun je het best PVV stemmen, want die willen rechters verantwoording laten afleggen aan de politiek.
Jouw mening zal me aan mijn achterste oxyderen. Rechterlijke macht hoort per definitie onafhankelijk te zijn, punt.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 19:27:32 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142857592
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Jouw mening zal me aan mijn achterste oxyderen. Rechterlijke macht hoort per definitie onafhankelijk te zijn, punt.
Misschien kun je vriendjes vinden in het doodstraf-topic.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142857650
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Erg werkbaar lijkt zoiets me niet.
Ja, ze hoeven ook niet op alle bezwaren in te gaan, maar zaken waarzwaar tegen geageerd wordt kun,naar mijn mening: moet, je dan bijsturen.
pi_142857672
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Het klootjesvolk laat zich weer eens van zijn beste kant zien.
pi_142857747
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:29 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het klootjesvolk laat zich weer eens van zijn beste kant zien.
Och heden, we grijpen weer naar de gemakkelijke weg. Wat maakt jou zo bijzonder?
pi_142857905
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:29 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Ja, ze hoeven ook niet op alle bezwaren in te gaan, maar zaken waarzwaar tegen geageerd wordt kun,naar mijn mening: moet, je dan bijsturen.
De vraag is dan weer, hoe bepaal je welke zaken wel of niet behandeld gaan worden. Bovendien komen bij de verkiezingen al niet heel veel mensen opdagen, ik denk dat ze voor een referendum al helemaal niet op te trommelen zijn.

Tot nu toe kiezen in Nederland de politici meestal eieren voor hun geld en stappen ze op als de situatie onhoudbaar geworden is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')